نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

تاریخ اکران فیلم جدید دن کیشوت مشخص شد

تاریخ اکران جدیدترین فیلم تری گیلیام با عنوان The Man Who Killed Don Quixote مشخص شد.

سرانجام مشخص شد که فیلم The Man Who Killed Don Quixote (مردی که دن کیشوت را کشت) که مراحل تولید آن بسیار طولانی شد و از ساخته‌های تری گیلیام محسوب می‌شود، قرار است در چه تاریخی به روی پرده سینما برود. اوایل سال جاری بود که فیلمبرداری و مراحل ساخت فیلم فانتزی و بسیار مورد انتظار The Man Who Killed Don Quixote تکمیل شد. در این فیلم بازیگرانی همچون جاناتان پرایس، آدام درایور و استلان جان اسکارشگورد نقش‌آفرینی کرده‌اند.

اولین تلاش تری گیلیام برای ساخت فیلمی از روی رمان معروف دن کیشوت، اثر نویسنده اسپانیایی، میگل سروانتس ساآودرا، به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد. بودجه ساخت آن فیلم ۳۵ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود و جانی دپ و جین رکفورت برای ایفای نقش‌های اصلی آن انتخاب شده بودند. مشکلات فراوان و پشت‌سرهم در مراحل تولید آن فیلم سبب شد که تری گیلیام مجبور شود کار را رها کند و چند سالی هم سراغ آن نرود. بدشانسی‌های فراوانی دامان این کارگردان را گرفت و وی در مستندی با عنوان Lost in La Mancha تمام مشکلات ریزودرشت ساخت آن فیلم را بازگو کرد. تری گیلیام تلاش بسیاری برای ساخت پروژه دن کیشوت کرد و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ چندین مرتبه سعی در تأمین بودجه این پروژه حماسی و جاه‌طلبانه داشت و سرانجام در سال ۲۰۱۷ بود که خبردار شدیم مراحل ساخت فیلم The Man Who Killed Don Quixote به‌خوبی پیش‌ می‌رود. البته باز هم یک مرتبه در طول مراحل ساخت فیلم مشکلات مالی گریبانگیر سازندگان شد، ولی به هر نحوی بود ساخت این فیلم را به پایان رساندند.   

Don-I

این‌طور که به نظر می‌رسد فیلم جدیدی که تری گیلیام از شخصیت دن کیشوت ساخته است با فیلمی که در ابتدا و در سال ۱۹۹۸ در نظر داشت، بسیار متفاوت است. سایت فرانسوی AlloCine در توییتی اعلام کرد که تاریخ اکران فیلم The Man Who Killed Don Quixote در کشور فرانسه مشخص شده است. طبق گزارش این سایت، تماشاگران سرانجام می‌توانند اثر جدید تری گیلیام را که با زحمت فراوان ساخته شده است، در ماه می سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت-خرداد ۹۷) تماشا کنند. استودیو آمازون حق امتیاز اکران این فیلم را از United States Distribution خریداری کرده است.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در فیلم The Man Who Killed Don Quixote شاهد نقش‌آفرینی جاناتان پرایس خواهیم بود. این هنرپیشه قدیمی ولزی ایفاگر نقش پیرمردی دیوانه خواهد بود که به این باور می‌رسد که دن کیشوت، شخصیت معروف رمان تاریخی سروانتس است. آدام درایور نیز در نقش سانچو پانزا، ملازم باوفا و همراه روستایی وی ایفای نقش می‌کند. داستان کتاب از این قرار بود که دن کیشوت به سفرهایی طولانی می‌رود و در میان همین سفرها است که اعمالی عجیب‌وغریب از وی سر می‌زند. وی که هدفی جز نجات مردم از ظلم و استبداد حاکمان ظالم ندارد، نگاهی تخیلی به اطرافش دارد و همه چیز را در قالب ابزار جنگی می‌بیند. فیلم تری گیلیام نیز همان خط داستانی کتاب را ادامه داده است.   

Giliam

مستند Lost in La Mancha به طور کامل نشان می‌دهد که تری گیلیام برای ساخت فیلمی از شخصیت دن کیشوت چه چیزی در سر داشته است. قرار بود جانی دپ در آن فیلم به‌عنوان شخصیتی معرفی شود که در زمان نوشتن رمان سروانتس گیر افتاده است. وی راوی داستان فیلم نیز بود. در هر حال جالب خواهد بود که ببینیم چه اندازه از ایده‌های اولیه تری گیلیام در فیلم The Man Who Killed Don Quixote استفاده شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد باز هم کمبود بودجه سبب شده است تری گیلیام نتواند ایده‌های جاه‌طلبانه و بلندپروازانه‌اش را آن‌طور که علاقمند بوده است به تصویر بکشد. البته این گفته به معنای پیش‌داوری در مورد فیلم نیست و نمی‌توان تا زمان اکران اثر جدید تری گیلیام نظری در مورد کیفیت آن داد.

دن کیشوت که هدفی جز نجات مردم از ظلم و استبداد حاکمان ظالم ندارد، نگاهی تخیلی به اطرافش دارد و همه چیز را در قالب ابزار جنگی می‌بیند

تری گیلیام، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، انیماتور و بازیگر اصالتاً بریتانیایی است. وی کارگردانی فیلم‌های معروفی همچون Monty Python and the Holy Grail (مانتی پایتون و جام مقدس)، فیلم علمی-تخیلی و نئو نوآر 12 Monkeys (دوازده میمون)، Fear and Loathing in Las Vegas (ترس و نفرت در لاس وگاس)، فیلم ماجراجویی و فانتزی The Brothers Grimm (برادران گریم) و فیلم فانتزی The Imaginarium of Doctor Parnassus (تخیلات دکتر پارناسوس) را بر عهده داشته است. آخرین فیلمی که از این کارگردان به روی پرده سینما اکران شد، فیلم The Zero Theorem (قضیه صفر) بود. نویسندگی این فیلم بر عهده پت راشین بود و بازیگرانی همچون کریستف والتس، میلانی تیری، دیوید تیولیس، جسیکا بیل، مت دیمون، تیلدا سوئینتن، پیتر استورماره و بن ویشاو در آن به ایفای نقش پرداختند.

از دیگر بازیگران فیلم The Man Who Killed Don Quixote می‌توان به اولگا کوریلنکو، روسی دِ پالما، یوردی مولا، سرجی لوپر و جیسون واتکینز اشاره داشت.

گفتنی است رمان دن کیشوت نخستین بار توسط محمد قاضی از زبان فرانسوی به زبان فارسی ترجمه شد. همچنین این اثر در سال ۱۳۹۱ با تلفظ اسپانیایی‌اش یعنی دن کیخوته توسط کیومرث پارسای برای اولین بار از زبان اسپانیایی به زبان فارسی ترجمه شده‌ است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده