نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹

دنیس ویلنوو از دلیل تغییر آهنگساز Blade Runner 2049 سخن گفت

دنیس ویلنوو در سخنان جدید خود از دلایل تغییر یوهان یوهانسون، آهنگساز فیلم Blade Runner 2049 و جایگزینی وی با هانس زیمر سخن گفت.

دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹)، دلیل تصمیم ناگهانی خود از تغییر آهنگساز ابتدایی این فیلم، یعنی یوهان یوهانسون را روشن ساخت و گفت به این دلیل که هدفش این بود آهنگ فیلم جدید بیشتر شبیه آهنگ فیلم ابتدایی باشد این تصمیم را گرفته و هانس زیمر و بنجامین والفیش را جایگزین یوهان یوهانسون کرده است. در نهایت تصمیم دنیس ویلنوو این بود که به فیلم ریدلی اسکات وفادار بماند و در بخش موسیقی، این فیلم تا حد زیادی شبیه فیلم ابتدایی و یادآورد آن فیلم باشد. دنیس ویلنوو بعد از زمانی نزدیک به ۳۶ سال، کارگردانی دنباله فیلم ۱۹۸۲ ریدلی اسکات را بر عهده گرفت و این فیلم قرار است اتفاقات ۳۰ سال پس از آنچه در فیلم ابتدایی به نمایش درآمد را دنبال کند.  

فیلم ریدلی اسکات از فیلم‌های برتر این کارگردان بود که بخش‌های مختلف آن بسیار مورد توجه و تحسین منتقدان و سینمادوستان قرار گرفت. یکی از این بخش‌ها موسیقی این فیلم بود که ساز سینث‌سایزر اصلی‌ترین ساز مورد استفاده در آن بود؛ ونجلیس، آهنگساز و نوازندهٔ سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جَز و پاپ-راک، آهنگسازی فیلم ریدلی اسکات را بر عهده داشت. این آهنگساز معروف و قدیمی متولد یونان است و برای آهنگسازی فیلم Chariots of Fire (ارابه‌های آتش) هیو هادسن، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم در مراسم اسکار سال ۱۹۸۱ شد. ونجلیس بیش از نیم قرن در عرصه موسیقی فعالیت داشته است و بیش از ۵۲ آلبوم منتشر کرده و از وی همواره به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک یاد می‌شود. وی آهنگسازی فیلم‌های معروفی را بر عهده داشته است که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم‌هایی همچون The Bounty (جایزه)، Bitter Moon (ماه تلخ) و Alexander (اسکندر) اشاره داشت.

اگرچه موسیقی فیلم ابتدایی در ژانر الکترونیک و البته بسیار خلاقانه و زیبا بود، اما از نظر اعضای آکادمی اسکار، این فیلم حتی در بین نامزدهای بخش بهترین موسیقی فیلم نیز قرار نگرفت. موسیقی فیلم ابتدایی Blade Runner در دو جشنواره گلدن گلوب و بفتا نامزد بهترین موسیقی فیلم شد و در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از بهترین موسیقی‌های فیلم در تمام طول تاریخ صنعت سینما از آن یاد می‌شود.

Johan

دنیس ویلنوو در مصاحبه با سایت Al Arabiya توضیح داد که به چه دلیل تصمیم به جایگزینی هانس زیمر و بنجامین والفیش با یوهان یوهانسون گرفته است. وی گفت که اعتقاد داشت موسیقی فیلم جدید باید بیشتر شبیه موسیقی فیلم ابتدایی و اثر ونجلیس باشد. دنیس ویلنوو و یوهان یوهانسون پیش از آغاز همکاری جدید خود که البته به سرانجام نرسید، در سه فیلم با یکدیگر همکاری داشتند. این دو پیش از این در فیلم‌های Prisoners (زندانیان)، Sicario (سیکاریو) و فیلم علمی-تخیلی Arrival سابقه همکاری داشته و بسیاری تعجب کردند که چرا در فیلم Blade Runner 2049 نتوانستند به همکاری خود ادامه دهند و راه خود را از یکدیگر جدا کردند. صحبت‌های دنیس ویلنوو را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

همیشه گفته‌ام که ساخت یک فیلم همچون کار در کارگاهی هنری است. یک پروسه هنری است. نمی‌توانید از قبل برنامه بچینید. یوهان یوهانسون یکی از آهنگسازان مورد علاقه من و یکی از بهترین‌های حال حاضر است. وی آهنگساز و هنرمندی بسیار باکیفیت است، ولی فیلم Blade Runner 2049 به موسیقی متفاوتی نیاز داشت و من می‌خواستم که موسیقی این فیلم شبیه به موسیقی ونجلیس باشد. من و یوهان هم‌نظر بودیم که باید من به کل از راه دیگری وارد شوم و همه‌چیز را تغییر دهم. امیدوارم روزی این فرصت را داشته باشم که بار دیگر با یوهان همکاری داشته باشم، چون به نظر من او آهنگساز بسیار فوق‌العاده‌ای است.   

BR-II

بدین نکته نیز باید اشاره داشته باشیم که دنیس ویلنوو در مصاحبه قبلی خود گفته بود که آهنگ تِم اصلی فیلم Blade Runner 2049 که ساخته یوهان یوهانسون است همچنان در فیلم استفاده خواهد شد. هانس زیمر و بنجامین والفیش تیم دو نفره موفقی هستند و پیش از همکاری با دنیس ویلنوو، با آهنگسازی فیلم Hidden Figures (اشخاص پنهان) تئودور ملفی، نامزد جایزه اسکار شده بودند. هانس زیمر این روزها در تورهای جهانی موفق خود، ساخته‌های معروف قدیمی و همچنین آهنگ‌های جدید را بر روی صحنه می‌برد. وی در حال حاضر همچون راک استار دنیای موسیقی فیلم محسوب می‌شود.

یوهان یوهانسون آهنگساز و هنرمندی بسیار باکیفیت است، ولی فیلم Blade Runner 2049 به موسیقی متفاوتی نیاز داشت و من می‌خواستم که موسیقی این فیلم شبیه به موسیقی ونجلیس باشد  

با توجه به صحبت‌های دنیس ویلنوو متوجه می‌شویم که یوهان یوهانسون یا علاقه‌ای به نظر دنیس ویلنوو نداشته یا نتوانسته است آن موسیقی را که این کارگردان مدنظر داشته است خلق کند. در هر صورت برای ایجاد حس نوستالوژی در فیلم جدید بلید رانر، انتخاب ساز سینث‌سایزر به‌عنوان ساز اصلی، انتخابی درست و منطقی از طرف دنیس ویلنوو بوده است، ولی شاید یوهان یوهانسون با این رویه راحت نبوده است و از این کار کناره‌گیری کرده تا دست ویلنوو برای انتخاب آهنگسازی آشنا به سبک کاری ونجلیس، باز باشد.

یوهان یوهانسون امسال را از یاد نخواهد برد، جالب است بدانید که آهنگسازی فیلم Mother (مادر) دارن آرونوفسکی نیز بر عهده یوهان یوهانسون بود و در انتهای مراحل ساخت فیلم و پس از تدوین نهایی، نه کارگردان و نه خود یوهان یوهانسون از کلیت کار راضی نبودند و تصمیم به حذف موسیقی یوهان یوهانسون گرفته شد. گفته می‌شود دارن آرونوفسکی برای ساخت نسخه اپرایی فیلم Mother همچنان با یوهان یوهانسون همکاری خواهد داشت و شاید در آن نسخه بتوانیم موسیقی این آهنگساز ایسلندی را بشنویم.

دنباله فیلم Blade Runner که دنیس ویلنوو کارگردانی کرده است، پرخرج‌ترین فیلمی است که تاکنون این کارگردان بر روی آن کار کرده است و بودجه ساخت آن نزدیک به ۱۸۵ میلیون دلار بوده است. این طور که به نظر می‌رسد سازندگان این فیلم از اشتباه سازندگان فیلم ابتدایی درس گرفته‌اند و تصمیم ندارند چندین نسخه را متناوباً منتشر کنند و طبق صحبت‌های دنیس ویلنوو بینندگان تنها شاهد یک نسخه و آن هم نسخه مخصوص کارگردان این فیلم خواهند بود.

لازم به ذکر است آخرین فیلمی که از دنیس ویلنوو بر روی پرده رفت، فیلم Arrival بود. این فیلم با استقبال بسیار زیادی از سوی منتقدین همراه بود. در فیلم Arrival بازیگرانی همچون امی آدامز، جرمی رنر، فارست ویتاکر و مایکل استالبرگ به نقش‌آفرینی پرداختند. بودجه ساخت این فیلم ۴۷ میلیون دلار بود و به فروش ۲۰۴ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد. 

فیلم Blade Runner 2049 در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ۱۳۹۶) اکران خواهد شد.

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده