نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۹

سوپرمن متیو وان حماسی و البته مفرح خواهد بود

متیو وان، کارگردان احتمالی فیلم جدید شخصیت سوپرمن، گفت که این فیلم دنیای سینمایی دی‌سی، حماسی و البته دور از فضای تیره‌وتار فیلم پیشین خواهد بود.

این‌طور که به نظر می‌رسد فیلم بعدی شخصیت سوپرمن که احتمالاً متیو وان کارگردانی آن را عهده‌دار خواهد بود، فیلمی حماسی و در عین حال مفرح خواهد بود. متیو وان، کارگردان فیلم‌هایی همچون X-Men: First Class (مردان ایکس: کلاس اول) و فیلم Kingsman: The Secret Service (کینگزمن: سرویس مخفی)، چند روز پیش خبر مذاکره با کمپانی برادران وارنر برای ساخت فیلمی از دنیای سینمایی دی سی را تأیید کرد. موضوع مذاکره متیو وان و کمپانی برادران وارنر بر سر ساخت قسمت دوم فیلم Man of Steel (مرد پولادین) بود. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً برای چهارمین بار نیز شاهد نقش‌آفرینی هنری کویل در نقش شخصیت کلارک کنت/سوپرمن خواهیم بود. هنری کویل در قسمت اول فیلم Man of Steel که در سال ۲۰۱۳ اکران شد حضور داشت. این فیلم توسط زک اسنایدر کارگردانی شد و نقدهای متوسطی را از منتقدین دریافت کرد. شخصیت دوباره زنده‌شده سوپرمن در سال ۲۰۱۶ و در فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) در مقابل دیگر شخصیت محبوب دنیای سینمایی دی‌سی، یعنی بتمن قرار گرفت. سوپرمن در فیلم مورد انتظار Justice League (لیگ عدالت) که کمتر از دو ماه دیگر به روی پرده می‌رود، نیز یکی از شخصیت‌های اصلی داستان خواهد بود. البته شاید تا زمان ساخت فیلم جدید شخصیت سوپرمن، قسمت دوم فیلم Justice League نیز ساخته و اکران شود و فیلم متیو وان پنجمین حضور هنری کویل در نقش این ابرقهرمان تاریخی باشد.  

هنری کویل در فیلم زک اسنایدر به‌عنوان آخرین فرزند کریپتون معرفی شد و از همانجا بود که بار دیگر پای این شخصیت کمیکی به سینما باز شد و در واقع دنیای جدیدی پیرامون این شخصیت به تصویر کشیده شد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم وی در فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice مقابل شخصیت بتمن قرار گرفت که البته دشمنی آن‌ها با وجود ایجاد برخی صحنه‌های جالب در فیلم، دوام چندانی نداشت و به دوستی انجامید. وی در انتهای این فیلم در کنار زن شگفت انگیز (گل گدوت) و بتمن (بن افلک)، مبارزه‌ای سهمگین با شخصیت شرور Doomsday (دومزدی) داشت و جان خود را فدا کرد. البته در همان فیلم تلویحاً به رستاخیز سوپرمن اشاره شد و همگی می‌دانیم که وی در فیلم Justice League بار دیگر نقش خود را تکرار خواهد کرد.

Superman-Batman

به قسمت دوم فیلم Man of Steel بازگردیم و بدین نکته اشاره کنیم که هنوز قراردادی بین متیو وان و کمپانی برادران وارنر در جهت ساخت فیلم جدید امضاء نشده است. سایت Collider مصاحبه‌ای با کارگردان فیلم Kingsman: The Golden Circle (کینگزمن: محفل طلایی) داشت و در این مصاحبه متیو وان تا حدی آنچه را که در مورد شخصیت سوپرمن در سر دارد به زبان آورد. صحبت‌های وی را با هم می‌خوانیم:

چند روز پیش در مورد ساخت فیلم جدید شخصیت سوپرمن با کسی صحبت کردم و همین اشتباه کافی بود تا همه متوجه این موضوع شوند (با خنده). فکر می‌کنم ایده‌ای که در سر دارم چندان هیجان‌انگیز نباشد و شاید هم کاملاً تکراری و خسته‌کننده به نظر برسد، ولی می‌خواهم فیلم کلاسیکی از سوپرمن بسازم. فقط فکر می‌کنم هنوز سوپرمن مناسب را پیدا نکرده‌ام. فکر می‌کنم نسخه ریچارد دانر در زمان خود به بهترین شکل ممکن این شخصیت را به تصویر کشید. می‌خواهم نسخه‌ای مدرن از فیلم ریچارد دانر را به تصویر بکشم. می‌خواهم به ریشه‌های اولیه و کلاسیک این شخصیت بازگردم. برای من سوپرمن رنگی، مفرح و قهرمان است. سوپرمن همچون نوری اُمیدبخش در میان تاریکی است. فکر می‌کنم سوپرمن باید چنین باشد.  

می‌خواهم به ریشه‌های اولیه و کلاسیک این شخصیت بازگردم. برای من سوپرمن رنگی، مفرح و قهرمان است. سوپرمن همچون نوری اُمیدبخش در میان تاریکی‌ است

مطمئناً این گفته‌ها طرفداران قدیمی این شخصیت کمیکی را بسیار خوشحال کرده است؛ مخصوصاً آن دسته از طرفداران که خاطره خوشی از تصمیم زک اسنایدر برای کشاندن این شخصیت به فضای تیره‌وتار فیلم Man of Steel نداشتند. البته این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که برایان سینگر نیز در سال ۲۰۰۶ فیلمی از این شخصیت با عنوان Superman Returns (بازگشت سوپرمن) ساخت که آن فیلم نیز ادای احترامی به ساخته دانر بود و فضای روشن‌تری از فیلم زک اسنایدر داشت، ولی خب در گیشه این فیلم زک اسنایدر بود که موفق‌تر عمل کرد. فیلم برایان سینگر ۳۹۱ میلیون دلار در گیشه فروش داشت، در حالی که فیلم Man of Steel زک اسنایدر به فروش ۶۶۸ میلیون دلاری دست پیدا کرد. اما از طرف دیگر این فیلم برایان سینگر بود که با استقبال بیشتری از طرف منتقدین همراه شد. فیلم زک اسنایدر به دور از آنچه در کمیک‌ها از شخصیت سوپرمن دیده بودیم، این شخصیت را در فضایی تیره به تصویر کشید؛ طوری که سوپرمن بسیار درهم ریخته و عصبانی بود و در مجموع بسیار با فیلم ریچارد دانر و بازی کریستوفر ریوز متفاوت بود. با این حال به نظر می‌رسد بسیاری از سینمادوستان نسخه مفرح این فیلم را به دنیای جدید ترجیح می‌دهند.  

Superman-Classic

در هر صورت انتخاب متیو وان برای کارگردانی این فیلم ریسک کمی نیز برای کمپانی برادران وارنر نخواهد بود و ممکن است فیلم جدید با ایده‌های متفاوت وی شکست سختی را در گیشه متحمل شود و در نهایت بار دیگر شخصیت سوپرمن را به اغما فرو برد. در چند سال اخیر تماشاچیان نشان داده‌اند از بعضی ایده‌ها که حتی ممکن است از عملی شدن آن‌ها نیز در نهایت پشیمان شوند، استقبال می‌کنند و همین امر سبب مهجور ماندن بسیاری از فیلم‌های باکیفیت در گیشه شده است. باید منتظر ماند و دید سرانجام همکاری احتمالی بین متیو وان و کمپانی برادران وارنر به کجا خواهد انجامید.  

به‌زودی بار دیگر شاهد حضور شخصیت سوپرمن روی پرده سینما خواهیم بود. فیلم ابرقهرمانی و کمیکی Justice League در تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه) اکران خواهد شد.

گفتنی است آخرین فیلمی که از متیو وان روی پرده سینما رفت، فیلم Kingsman: The Secret Service بود که با استقبال نسبتاً خوب منتقدین و تماشاچیان همراه بود. این فیلم با بودجه ۹۴ میلیون دلاری، نزدیک به ۴۱۵ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده