نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰

جایگاه فیلم Annabelle: Creation در دنیای مجموعه ترسناک The Conjuring

فیلم Annabelle: Creation (آنابل: خلقت) روی پرده سینما قرار دارد و بد نیست پیش از تماشای این فیلم کمی به جایگاه آن در دنیای مجموعه The Conjuring بپردازیم.

قسمت اول فیلم The Conjuring (احضار - ۲۰۱۳)، در بخش آغازین روایت داستانی، عروسکی به نام آنابل را معرفی کرد. این عروسک باعث ایجاد ترس و وحشت در زندگی دو زن جوان شده بود. اِد و لورین وارن که زندگی خود را به بررسی و حل موارد این‌چنینی اختصاص داده بودند، به آن دو زن کمک کردند. آن‌ها طلسم عروسک را برطرف کردند و سپس آن را در قفسه‌ شیشه‌ای مهروموم شده‌ای در منزل خود قرار دادند. حال بعد از گذشت چهار سال از زمان اکران قسمت اول فیلم The Conjuring، شاهد پخش قسمت دوم اسپین‌آف شخصیت ترسناک عروسک آنابل هستیم. اولین فیلمی که در مورد این عروسک ساخته شده، فیلم Annabelle (آنابل - ۲۰۱۴) بود. البته قسمت اول این فیلم چنگی به دل نمی‌زد و نه منتقدان و نه تماشاچیان از آن راضی نبودند، ولی خب گویا قسمت دوم توانسته است تجربه تلخ آن فیلم را از ذهن تماشاگران پاک کند.    

بین دو قسمت ابتدایی مجموعه The Conjuring، دو فیلمی که از آنابل ساخته شد، فیلم ترسناک و مورد انتظار The Nun (راهبه) که پیش از این در گزارشی بدان پرداختیم و نیز فیلم The Crooked Man (مرد کج‌وکوله)، دنیایی جدید و مرتبط را شاهد خواهیم بود که جیمز وان شکل داده است. فیلم Annabelle: Creation هم‌اکنون روی پرده سینما قرار دارد و برای درک بهتر این فیلم و لذت بردن از جزئیات آن، دانستن برخی نکات برای در کنار هم قرار دادن این خط سیر داستانی لازم است.

Annabelle-II

مرکز ثقل این فیلم هم خانواده وارن‌ها هستند که طرفداران این مجموعه پیش از این با بازی عالی پاتریک ویلسون و ویرا فارمیگا با آن‌ها کاملاً آشنا شده‌اند. این زن و شوهر با کلیسایی کاتولیک همکاری می‌کنند و برای تحقیق و بررسی و نیز کمک به خانواده‌هایی که مورد تهاجم نیروهای شیطانی قرار گرفته‌اند، وارد عمل می‌شوند؛ حال این تهاجم‌ها و آزار و اذیت‌ها می‌خواهد همچون فیلم Poltergeist (پولترگایست - ۱۹۸۲ و ۲۰۱۵) باشد که تلویزیون خودبه‌خود خاموش و روشن می‌شود یا لامپ‌ها چشمک می‌زنند و می‌ترکند و سروصداهایی عجیب‌وغریب شنیده می‌شود یا پرونده‌های حادتری که تسخیر کامل شخصی توسط ارواح شیطانی رخ می‌دهد. آن چیزی که در دو فیلم مجموعه The Conjuring دیدیم حکایت از این موضوع داشت که کمک وارن‌ها به دو خانواده‌ای که یکی در آمریکا بود و دیگری در انگلستان، هزینه سنگینی برای آن‌ها به همراه داشت و مشکلات جسمی و بار روانی زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرد.

حال فیلم جدید Annabelle: Creation به تاریخچه این عروسک نقب می‌زند و داستان ابتدایی مرتبط با آن را به تصویر می‌کشد

گو اینکه نمی‌توان منکر این موضوع شد که ستارگان آن دو فیلم همین اِد و لورین وارن بودند، ولی دنیایی که جیمز وان تعریف کرده بود فراتر از این دو شخصیت بوده و موارد بسیاری را در خود گنجانده است.

داستان آنابل

اولین اسپین‌آفی که از مجموعه ترسناک The Conjuring ساخته شد، فیلم Annabelle بود که تا حدودی به ریشه‌های اصلی داستان این عروسک پرداخت. البته عروسک آنابل در قسمت‌های کوتاهی از دو فیلم مجموعه The Conjuring در قفسه شیشه‌ای به نمایش درآمد. در آن فیلم اسپین‌آف نشان داده شد که این عروسک تحت نیروهای اهریمنی فرقه‌‌ای شیطانی قرار گرفته است و عضو آن فرقه پس از مرگ، این عروسک را در آغوش خود گرفته بود و خون وی وارد چشمان عروسک آنابل می‌شود.   

Annabelle-III

در آن فیلم این‌طور نشان داده شد که خود عروسک آنابل قدرتی نداشته است. خانواده وارن‌ها در این رابطه چنین گفتند که آن عروسک تنها وسیله‌ای برای بروز اعمال شیطانی بوده است و روح یا موجود شیطانی وارد‌شده به عروسک اتفاقات ترسناک را رقم می‌زده است. حال فیلم جدید Annabelle: Creation به تاریخچه این عروسک نقب می‌زند و داستان ابتدایی مرتبط با آن را به تصویر می‌کشد و به نظر هم این پیش-درآمد توانسته به‌خوبی گره‌های داستانی را باز کند و یکی از فیلم‌های مورد انتظار ژانر وحشت برای تماشا باشد.

ادامه متن، بخشی از فیلم Annabelle: Creation را لو می‌دهد

 

عروسک آنابل توسط عروسک‌سازی به نام آقای مالین ساخته شده است. در صحنه آغازین فیلم وی را در حال ساخت اولین عروسک آنابل و شماره‌گذاری آن می‌بینیم؛ شماره یک از صد! اندکی پس از ساخت عروسک آنابل توسط آقای مالین، دختر جوان وی به شکلی غم‌انگیز می‌میرد. تا همین اندازه اکتفا می‌کنیم و تنها به ذکر این نکته می‌پردازیم که در انتهای این فیلم به‌خوبی ارتباط بین فیلم جدید و فیلم ابتدایی نشان داده می‌شود.

 

پایان اسپویلر  

راهبه و مرد کج‌وکوله

قسمت سوم فیلم The Conjuring در دست ساخت است. البته اطلاعات چندانی از این فیلم در دسترس نیست و باید منتظر اخبار آتی بمانیم. پیش از آنکه بار دیگر وارد دنیای جن‌گیری خانواده وارن‌ها شویم، بد نیست کمی به شخصیت The Nun بپردازیم که در قسمت دوم فیلم The Conjuring حضور داشت و در فیلم جدید Annabelle: Creation نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.   

شخصیت راهبه اهریمنی بیشتر با لورین وارن سروکار داشت و صحنه‌های ترسناکی را در قسمت دوم فیلم The Conjuring رقم زد. آن‌طور که در فیلم نشان داده شد، شخصیت لورین بسیار مورد علاقه این راهبه اهریمنی بود و خیلی‌ها این استدلال را داشتند که باید ارتباطی شخصی و گذشته‌ای ناگفته بین آن‌ها وجود داشته باشد. این نکته را هم بگوییم که در فیلم The Nun قرار است شاهد نقش‌آفرینی خواهر ورا فارمیگا، یعنی تیسا فارمیگا باشیم! در فیلم Annabelle: Creation، شخصیت خواهر شارلوت (با بازی استفانی سیگمن) و آقای مالین (با بازی آنتونی لاپالیا) در صحنه‌ای از فیلم، عکسی قدیمی می‌بینند که شخصیت راهبه در آن حضور دارد؛ اگرچه به درستی متوجه نمی‌شوند این شخصیت کیست.  

پیش از این هم در یادداشتی به شخصیت راهبه اهریمنی پرداختیم و گفتیم که این شخصیت جایگاه ویژه‌ای در دنیای جیمز وان دارد. اسپین‌آف The Nun در دست ساخت است و هم‌اکنون در مراحل آخر تولید قرار دارد. فیلم The Nun احتمالاً سال ۲۰۱۸ به روی پرده سینما خواهد رفت. کارگردانی فیلم The Nun بر عهده کورین هاردی بوده و جیمز وان تهیه‌کننده این فیلم است.   

Crooked-Man

به دنبال آن قرار است فیلم شخصیت The Crooked Man (مرد کج‌وکوله) نیز اکران شود که البته هنوز به‌صورت دقیق تاریخ اکران آن اعلام نشده است. این شخصیت برگرفته از این شعر کودکانه است:

مردی کج‌وکوله بود که زندگی کج‌وکوله‌ای داشت، هر روز سی مایلِ کج‌وکوله را پیاده‌روی می‌کرد، روزی او یک پنی کج‌وکوله پیدا کرد، گربه‌ای کج‌وکوله خرید که موشی کج‌وکوله را کشت و سپس همگی در خانه‌ای کج‌وکوله زندگی کردند.  

در قسمت دوم فیلم The Conjuring این شخصیت معرفی شد و البته در صحنه‌هایی هنر خود را در ترساندن آن خانواده نگون‌بخت نشان داد. در صحنه‌ای این شخصیت به شکل سگی درآمد که احتمالاً بدین معنا است که وی توانایی تغییر شکل و تبدیل شدن به هر چیزی را دارد. فیلم The Crooked Man در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد. جیمز وان در مورد این فیلم به سایت اینترتینمنت ویکلی گفته است که اسپین‌آف چهارم دنیای The Conjuring، روایتگر داستانی تیره‌وتارتر و البته عجیب‌تر خواهد بود.

در فیلم Annabelle: Creation، شخصیت خواهر شارلوت و آقای مالین در صحنه‌ای از فیلم، عکسی قدیمی می‌بینند که شخصیت راهبه اهریمنی در آن حضور دارد

صحبت‌های جیمز وان را در رابطه با فیلم The Crooked Man می‌خوانیم:

آنچه در مورد دنیای The Conjuring در سر داریم و می‌خواهیم به آن برسیم این است که هرکدام از این فیلم‌ها ویژگی خاص خود را داشته باشند. این ایده را که هرکدام از فیلم‌های درون دنیای The Conjuring امضای مربوط به خود را داشته باشند و همگی شبیه هم نباشند، ایده مورد علاقه من بوده است.  

جدای از فیلم‌های مرتبط با دنیای The Conjuring، جیمز وان با کارگردانی فیلم‌های ترسناک و موفقی همچون Saw (اره - ۲۰۰۴)، Dead Silence (سکوت مطلق - ۲۰۰۷) و Insidious (توطئه‌آمیز - ۲۰۱۰) نشان داد که یکی از کارگردانان موفق سینمای وحشت مدرن است.

گفتنی است آخرین فیلم ساخته‌شده بر اساس دنیای مجموعه The Conjuring، یعنی فیلم Annabelle: Creation، با استقبال منتقدین همراه بوده است و هم‌اکنون روی پرده سینماها قرار دارد. این فیلم تاکنون ۲۱۶ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده