نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

ساخت مجموعه تلویزیونی War of the Worlds توسط BBC

شبکه‌ی BBC در حال ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی از رمان جنگ دنیاها (War of the Worlds) در عصر ویکتوریا است.

شبکه‌ی BBC اخیرا اعلام کرد که ساخت تعدادی برنامه‌ی تلویزیونی را در دستور کار خود قرار داده است و یکی از آن‌ها مجموعه‌ی سه قسمتی جنگ دنیاها (War of the Worlds)، بر اساس رمان اچ. جی. ولز، است. زمان تولید این مجموعه‌ی تلویزیونی برای فصل بهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است و این‌طور به نظر می‌رسد که برخلاف اکثر برداشت‌های امروزی که از رمان شده است، این‌بار عصر ویکتوریا در آن به نمایش درمی‌آید.

فیلم‌نامه‌ی این مجموعه‌ی سه قسمتی را پیتر هارتس خواهد نگاشت. وی در نگارش این فیلم‌نامه از رمان علمی-تخیلی و تاریخی سوزانا کلارک به نام «جاناتان استرنج و مستر نورل» (Jonathan Strange and Mr Norrell) که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است، کمک گرفته است. گویا وی از چند قسمت مجموعه‌ی تلویزیونی دکتر هو نیز برای نگاشتن فیلم‌نامه‌ی خود بهره جسته است. روزنامه‌ی نورث-وست ایوینیگ میل نیز جزئیات بیش‌تری را در رابطه با ساخت این مجموعه منتشر ساخته و در نقل قولی از دمین تیمر، مدیر تولید استودیو ماموت (Mammoth Studios)، این‌گونه نوشته است:

برداشت‌های زیادی از این رمان صورت گرفته است؛ ولی در طول قرن گذشته هیچ کسی سعی نکرده همان چیزی را که ولز در رمان خود از شهر دورکینگ توصیف کرده است به تصویر بکشد. (دورکینگ یک شهر بازاری و شهرک در بریتانیا است که در جنوب شرقی انگلستان و در ۳۴ کیلومتری شهر لندن واقع شده ‌است)

این پروژه ابتدا در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در خبر اخیر بود که ساخت آن تأیید شد. بدین صورت، ساخت این سریال تنها چند ماه پس از قرار دادن رمان آن در اختیار عموم، آغاز خواهد شد.       

در رمان، شخصیتی گمنام داستان را روایت می‌کند. وی مجموعه‌ای از ستارگان دنباله‌دار را در آسمان مشاهده می‌کند که پس از نزدیک شدن آن‌ها به زمین متوجه می‌شود آن‌ ستارگان در واقع سیلندرهای فلزی بسیار بزرگی بوده‌اند که مهاجمان مریخی در درون آن‌ها جای گرفته‌اند. بیگانگان به زمینیان هجوم می‌آورند و هیچ مقاومتی هم کارساز نیست. آن‌ها تا مرز غلبه به سیاره زمین پیش‌ می‌روند تا اینکه پای باکتری‌ها به داستان باز می‌شود.  

War-of-the-Worlds-Classic

از زمان انتشار رمان در سال ۱۸۹۸، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و نمایش‌های رادیویی بسیاری بر اساس آن ساخته شده‌ است. به‌جز در یک مورد، در مابقی موارد برداشت‌ها تنها مربوط به زمان معاصر بوده و به شکلی امروزی ساخته شده‌ است. فیلم اول در سال ۱۹۵۳ و به کارگردانی بایرون هاسکین ساخته شد که اتفاقات آن در کالیفرنیای جنوبی رخ می‌داد؛ ولی در سال ۲۰۰۵ فیلمی دیگر بر پایه‌ی همین رمان، به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و با بازی تام کروز ساخته شد که حوادث آن در نیویورک اتفاق می‌افتاد. حتی نمایشنامه‌ی رادیویی معروفِ اورسن ولز که در سال ۱۹۳۸ ساخته شد نیز آمریکا را بستر روایت داستانی خود قرار داده بود. تنها در همین مجموعه، رمان جنگ دنیاها اچ.جی. ولز در زمان توصیفی آن به تصویر کشیده می‌شود.

جنگ دنیاها یکی از مهم‌ترین آثار علمی-تخیلی تاریخ است و وفاداری به داستان ابتدایی (که در واقع بخشی از کل ادبیات علمی-تخیلی این ژانر با توجه به دوره‌ی زمانی نگاشته شدن‌ آن است و در جنگ دنیاها، انگلستان شجاعانه در برابر حملات بیگانگان به دفاع از سرزمین خود می‌پردازد) امری بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود. جالب خواهد بود که بدانیم چطور این اتفاقات در مجموعه‌ی جدید در کنار هم قرار داده خواهد شد و به سیاست دوران نگاشتن رمان خواهد پرداخت؛ و البته اینکه چطور قرار است به سیاست امروزی انگلستان و اروپا ارتباط پیدا کند.


منبع Theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده