// سه شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: برتری یک فیلم هندی در برابر فیلم جدید اما واتسون و تام هنکس

 در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد فیلم «سریع و خشن ۸» و پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکای شمالی صحبت می‌کنیم.

برای دانلود ویدیو از سایت آپارات اقدام کنید / تماشا در یوتیوب

طبق معمول دو هفته‌ی گذشته بگذارید گزارش باکس آفیس را با «سریع و خشن ۸» (The Fate of the Furious) شروع کنیم؛ مخصوصا با توجه به اینکه فیلم این هفته دستاورد بزرگ جدیدی را از خود بر جای گذاشت. اما قبل از اینکه به آن برسیم، ساخته‌ی اف. گری گری در سومین هفته‌ی اکرانش ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند. اما چیزی که اینجا حائز اهمیت است، درآمد جهانی یک میلیارد و ۶۰ میلیونی این فیلم است. کمی بیشتر از دو سال پیش بود که «خشن ۷» (Furious 7) به بیستمین فیلم تاریخ تبدیل شد که از مرز یک میلیارد دلار درآمد جهانی عبور کرد. راستش در حال حاضر کمتر از هشت سال از زمانی که «آواتار» (Avatar) به پنجمین یک میلیاردی تاریخ تبدیل شد و دوران مگا-بلاک‌باسترهای سه‌بعدی را آغاز کرد می‌گذ‌رد. بنابراین ما هم‌اکنون در دورانی به سر می‌بریم که داشتن ۱۰‌تا فیلم یک میلیاردی در طول دو سال، به اتفاقی کاملا نرمال تبدیل شده است. آیا این حرف‌ها به این معنی است که تا زمان اکران «سریع و خشن» بعدی در نوزدهم آوریل ۲۰۱۹، ۱۰‌تا یک میلیاردی دیگر خواهیم داشت؟ شاید نه. چرا که امکان دارد خیلی از بزرگان‌آینده از جمله «نگهبانان کهکشان ۲» (Guardians of Galaxy 2)، «دزدان دریایی کاراییب ۵» (Pirates Of The Caribbean)، «ثور ۳» (Thor 3)، «جنگ ستارگان ۸» (Star Wars 8)، «لیگ عدالت» (Justice League)، «اونجرز ۳» (Avengers 3)، «دنیای ژوراسیک ۲» (Jurassic World) و غیره موفق نشوند به این دستاورد برسند. اما فعلا باید به یونیورسال و اف‌.گری گری و دیگر بر و بچه‌های «سریع و خشن ۸» تبریک گفت که بدل به ۳۰مین فیلم یک میلیاردی تاریخ شده‌اند.

بله، «سریع و خشن ۸» هم‌اکنون یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است که ۸۱ درصد این رقم مربوط به فروش کشورهای خارجی می‌شود. فیلم احتمالا موفق به عبور از درآمد خانگی ۲۳۰ میلیون دلار خواهد شد که در این صورت عملکردی شبیه به آخرین قسمت‌های «دزدان دریایی کاراییب» و «ترنسفورمرها» دارد که به ترتیب ۲۴۰ و ۲۴۵ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی فروختند و بعد با کمک کشورهای خارجی خودشان را به یک میلیارد دلار رساندند. پس، تحلیلگران فکر می‌کنند برای پیش‌بینی رشد یا سقوط فروش قسمت بعدی «سریع و خشن» در دو سال آینده، باید با دقت عملکرد «دزدان دریایی کاراییب: مردان مُرده قصه نمی‌گویند» (Pirates Of The Caribbean: Dead Men Tell No Tales) و «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» (Transformers: The Last Knight) را زیر نظر بگیریم. حداقل این موضوع شدیدا درباره‌ی فیلم مایکل بی حقیقت خواهد داشت و حتما چین مثل گذشته فاکتور مهمی در موفقیت تجاری این دو فیلم باقی خواهد ماند.

resident evil the final chapter

راستی، «سریع و خشن ۸» تاکنون فقط ۳۶۱ میلیون دلار در بازار چین فروخته است. قابل‌ذکر است که این فیلم ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون یوان در چین فروخته است که آن را بالاتر از ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون یوانِ «خشن ۷» قرار می‌دهد و به این ترتیب، آن را پشت سر «پری دریایی» (The Mermaid) به دومین فیلم پرفروش‌ تاریخ گیشه‌ی چین بدل می‌کند. با این تفاسیر انتظار داشته باشید تا در آینده‌ای نزدیک خبر پیوستن یکی-دوتا بازیگر مشهور چینی به نهمین «سریع و خشن» اعلام شود! احتمالا درآمد خارجی نهایی ۹۵۰ میلیون دلاری این فیلم به جز «جنگ ستارگان: آخرین جدای» توسط فیلم دیگری قابل‌شکستن نخواهد بود. پس با اینکه احتمال این وجود دارد که «سریع و خشن ۸» در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ در جهان، پشت سرِ «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast)، «نگهبانان کهکشان ۲» و «آخرین جدای» قرار بگیرد، اما احتمالا در فهرست بهترین فروش‌های خارجی، اول خواهد شد. «سریع و خشن ۸» هم‌اکنون با کسب ۸۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، در رده‌ی دهم جدول بهترین فروش‌های خارجی تمام ادوار قرار دارد. این فیلم بعد از «خشن ۷»، «دنیای ژوراسیک»، «مینیون‌ها» و «پارک ژوراسیک»، پنجمین فیلم یک میلیاردی یونیورسال محسوب می‌شود. باید صبر کرد و دید آیا «من نفرت‌انگیز ۳» (Despicable Me 3) می‌تواند آنها را شش‌تایی کند که دور از ذهن به نظر نمی‌رسد و اینکه آیا دو فیلم بعدی «سریع و خشن» می‌توانند این روند را ادامه بدهند یا نه.

اما در زمینه‌ی فیلم‌های تازه‌اکران، این هفته با اتفاق جالبی روبه‌رو شدیم که هالیوود باید از آن درس بگیرد. فیلم‌هایی که روی مخاطبان خاصی تمرکز کرده‌اند موفق ظاهر شدند و فیلم‌هایی که سعی کرده‌اند طیف گسترده‌ای از تماشاگران را پوشش بدهند شکست خوردند. بهترین عملکرد در بین تازه‌اکران‌های این هفته متعلق به «چگونه یک عاشق لاتین باشیم» (How to be a Latin Lover) است. کمدی رومانتیکِ اوگینو دربز، سوپراستار سینما و تلویزیون مکزیک ۱۲ میلیون دلار از اکران در یک هزار و ۱۱۸ سالن سینما به دست آورد. این فیلم محصول کمپانی پانتلیون است که قبلا از این با فیلم دیگری از اوگینو دربز به اسم «فاقد دستورالعمل» (Instructions Not Included)، به موفقیت خوبی دست پیدا کرده بود. «فاقد دستورالعمل» که کمدی خانوادگی اسپانیایی‌زبانی بود در هفته‌ی اول نمایشش ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرده بود و در پایان به ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار درآمد نهایی دست پیدا کرد. رقمی که آن را پشت سر «قهرمان» (Hero)، «زندگی زیباست» (Life is Beautiful) و «ببر خیزان، اژدهای پنهان» (Crouching Tiger, Hidden Dragon) به سومین فیلم خارجی‌زبانِ پرفروش امریکا تبدیل کرد. «بدون دستورالعمل» ۹۹ میلیون دلار در دنیا فروخت. اگرچه انتظار نداریم که «عاشق لاتین»‌ موفقیتِ «فاقد دستورالعمل» را تکرار کند، اما فروش ۳۵ تا ۴۰ میلیونی‌اش پیش‌بینی می‌شود. این رقم نه تنها بهترین افتتاحیه‌ی کمپانی پانتلیون محسوب می‌شود، بلکه موفقیت کوچکی هم برای لاینزگیت هم است.

resident evil the final chapter

اما شاید شوکه‌کننده‌ترین اتفاق باکس آفیس این هفته مربوط به فیلم هندی «باهوبالی: سرانجام» (Baahubali 2: The Conclusion) باشد. راستش را بخواهید معمولا هفته‌ای یک فیلم بالیوودی به‌طور محدود در امریکا اکران می‌شود، اما تقریبا اکثرشان بعد از اکرانی قوی، ناپدید می‌شوند و آن‌قدر خوب ظاهر نمی‌شوند که به گزارش‌های باکس آفیس راه پیدا کنند. به عبارت دیگر فیلم‌های بالیوودی تعریف واقعی شگفتی‌های یک هفته‌ای هستند. با اینکه انتظار می‌رود «باهوبالی ۲» هم به یکی دیگر از این شگفتی‌های یک هفته‌ای تبدیل شود، اما فیلم چنان افتتاحیه‌ی بزرگی داشت که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. «باهوبالی ۲» بعد از اکران در ۴۲۵ سینما، به درآمد فوق‌العاده‌ی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم دنباله‌ای بر «باهوبالی: آغاز» است که در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سرتاسر دنیا و ۷۷ میلیون دلار در هند فروخت. قسمت اول «باهوبالی» فقط ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در امریکای شمالی کسب کرد. هر دو قسمتِ فیلم پشت سر هم و فقط با ۴۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده‌اند و ظاهرا فیلم اول هم با کلیف‌هنگر به پایان رسیده بوده است! (چیزی رو که لو ندادم؟) «باهوبالی ۲» بعد از افتتاحیه‌ی ۱۰/۶ میلیون دلاری «نترس» (Fearless) و ۱۸ میلیون دلاری «قهرمان» (Hero) که هردو فیلم‌های جت لی هم هستند، در جایگاه سوم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های خارجی‌زبان قرار گرفته است. این وسط، تنها اکران گسترده‌ی این هفته «سیرکل» (The Circle) است که کارش را با کسب ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار دلار آغاز کرد. این فیلم که ستاره‌‌هایی مثل اما واتسون و تام هنکس را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، با نقدهای منفی منتقدان مواجه شده و میانگین امتیاز D مثبت را از تماشاگران دریافت کرده است.

این هفته استودیوهای آمازون و بلیکر استریت، تعداد سینماهای «شهر گم‌شده‌ی زی» (The Lost City of Z) را به ۸۶۶ سینما افزایش دادند. این درام ماجرایی تحسین‌شده در سومین هفته‌ی اکرانش یک میلیون و ۷۳۲ هزار دلار دیگر به دست آورد و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش را به ۴ میلیون و ۸۳۳ هزار دلار رساند. راستی، فیلم ترسناک «برو بیرون» (Get Out) نیز به‌طرز شگفت‌انگیزی در دهمین هفته‌اش ۵۹۸‌تا سالن به تعداد سینماهایش اضافه کرد و با سه درصد رشد فروش مواجه شد. محصول کمپانی بلام‌هواس و یونیورسال یک میلیون و ۷۱۶ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۷۲ و نیم میلیون و مجموع درآمد جهانی‌اش را هم به ۱۹۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند. «همسر نگهبانِ باغ‌ وحش» (The Zookeeper’s Wife) مبلغ ۹۹۷ هزار دلار در پنجمین هفته‌ی اکرانش به دست آورد و به مجموع فروش خانگی ۱۴ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار دست پیدا کرد. درام تاریخی «وعده» (The Promise) که به نسل‌کشی ارمنی‌ها می‌پردازد هم بعد از افتتاحیه‌ی ضعیفش در هفته‌ی پیش، در دومین هفته‌ی نمایشش با سقوط شدیدی روبه‌رو شد. این فیلم که اسکار آیزاک، شارلوت لی‌بان و کریستین بیل را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، یک میلیون و ۳۹۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع فروش ۱۰ روزه‌ی ۷ میلیون دلار دست پیدا کرد. فیلم ترسناک «فراموش‌شدگان فینیکس» (Phoenix Forgotten) در دومین هفته‌ی اکرانش با ۵۸ درصد افت فروش مواجه شد، ۷۵۶ هزار دلار کسب کرد و به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۳ میلیون دلار دست پیدا کرد. تعداد سینماهای «غول‌آسا» (Colossal) به ۳۲۶ سالن افزایش پیدا کرد و فیلم موفق به کسب ۵۰۲ هزار دلار دیگر برای مجموع درآمد ۲ میلیون دلار شد. اکشن/کمدی «شلیک آزاد» (Free Fire) در دومین هفته‌ی اکرانش با کله سقوط کرد. فیلم با ۷۱ درصد افت فروش مواجه شد، ۲۵۳‌تا از سینماهایش را از دست داد و با کسب ۲۸۷ هزار دلار، مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند.

در ادامه می‌توانید جدول ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس را مشاهده کنید:

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Fate of the Furious۱۹/۳ میلیون دلار
۲How to be a Latin Lover۱۲ میلیون دلار
۳Baahubali 2: The Conclusion۱۰/۱ میلیون دلار
۴The Circle۹/۳ میلیون دلار
۵The Boss Baby۹ میلیون دلار
۶Beauty and the Beast۶/۴ میلیون دلار
۷Going in Style۳/۵ میلیون دلار
۸Smurfs: The Lost Village۳/۳ میلیون دلار
۹Gifted۳/۳ میلیون دلار
۱۰Unforgettable۲/۳ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

سیرکل

The Circle

تریلر «سیرکل» با رگه‌هایی از عناصر علمی‌-تخیلی/دستوپیایی، به خاطر حضور ستاره‌هایی مثل اِما واتسون و تام هنکس، به یکی از فیلم‌های جمع و جورِ مورد انتظارِ اوایل تابستان امسال تبدیل شده بود، اما هر چه برای دیدن تام هنکس در نقشِ شرورانه‌ی متفاوتی لحظه‌شماری می‌کردیم، با توجه به نظر اکثر منتقدان، ظاهرا با فیلم خوبی طرف نیستیم. بسیاری از منتقدان گرچه ایده‌ی ابتدایی فیلم را تحسین کرده‌اند، اما از این گفته‌اند که این ایده اولین و آخرین نکته‌ی مثبت فیلم است و هیچ‌وقت به داستانِ کاملا قابل‌تاملی متحول نمی‌شود. داستان حول و حوشِ کمپانی اینترنتی کله‌گنده‌ای که یک چیزی در مایه‌های ترکیب گوگل و فیسبوک خودمان است می‌چرخد. در دنیای فیلم این کمپانی پیشنهاد داده است تا همه برای در اختیار گذاشتنِ اطلاعاتشان به آنها داوطلب شوند و باور دارد که نظارت روی شخصی‌ترین لحظات زندگی آدم‌ها باعث افزایش امنیت جامعه می‌شود. فیلم به دختری به اسم می (واتسون) می‌پردازد که وارد این کمپانی می‌شود و از سوی کاراکتر تام هنکس، مدیر سیرکل، به عنوان اولین کاندیدِ شفاف کردن زندگی‌اش انتخاب می‌شود.

منتقد سن فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «"سیرکل" که براساس رمانی از دیو اگرز ساخته شده، به اندازه‌ی ترسناک‌ترین فیلم‌های ترسناک هراس‌آور است. دنیایی که فیلم به نمایش می‌گذارد در واقع همین دنیای خودمان در آینده‌ای بسیار نزدیک است... چیزی که "سیرکل" را به فیلم ارزشمندی تبدیل می‌کند فقط این نیست که آینده‌‌ی احتمالی ترسناکی را به تصویر می‌کشد، بلکه به ذهنیتی که می‌تواند باعث به وجود آمدن و حفظ آن شود هم می‌پردازد». پیتر تراویس از رولینگ استون که اصلا فیلم را دوست ندارد می‌آورد: «این فیلم تریلر پارانیویدی بدون تعلیق، فوریت یا حتی چیز جدیدی برای گفتن است... فیلم با این موضوع بازی‌بازی می‌کند که چگونه خود ما در سوءاستفاده قرار گرفتن‌مان نقش داریم. اما نحوه‌ی پرداخت به این موضوع به اندازه‌ی اولین اسمارت‌فون‌ها کهنه است. "سیرکل" خسته‌کننده و تاریخ مصرف گذشته احساس می‌شود و مربوط به گذشته است». نویسنده‌ی اینترتینمنت ویکلی که از فیلم راضی نیست می‌آورد: «این از آن فیلم‌هایی است که به‌طرز دیوانه‌واری سعی می‌کند تا از لحاظ هشدار دادن به ما درباره‌ی تهدیدهای آینده‌ای دستوپیایی که همه‌ی ما در زمینه‌ی حریم خصوصی، نظارت و آزادی با آنها برخورد می‌کنیم، داغ و تازه به نظر برسد. اما فیلم آن‌قدر کارتونی و بی‌ظرافت است که حرف خودش را خراب می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۳ است.

 

چگونه یک عاشق لاتین باشیم

How to Be a Latin Lover

قصه درباره‌ی مردی به اسم ماکسیمو (اوگینو دربز) است که که هدفش این است که بدون کار کردن، پولدار شود. او کم و بیش در کارش موفق هم بوده است. چگونه؟ خب، او با اغوا کردن زنان ثروتمندِ مسن پول خوبی به جیب زده است. در نهایت او با زن مایه‌داری که دو برابر او سن دارد ازدواج می‌کند و ۲۵ سال را در بهترین شرایط سپری می‌کند. تا اینکه یک روز همسر ۸۰ ساله‌اش، او را قال می‌گذارد و با پسر جوان دیگری ازدواج می‌کند. ماکسیمو مجبور می‌شود از عمارت همسر سابقش بیرون بیاید و در جستجوی جایی برای ماندن، سر از آپارتمانِ کوچک خواهرش سارا که رابطه‌ی دورادوری با او دارد در می‌آورد. ماکسیمو که هنوز آدم نشده و دلش برای زندگی تجملاتی گذشته‌اش تنگ شده، سعی می‌کند تا نظر مادربزرگِ دوستِ خواهرزاده‌اش را جلب کند. البته در این میان او باید یاد بگیرد که هیچ چیزی به اندازه‌ی عشق خانواده اهمیت ندارد و پول چرک کف دست است!

نویسنده‌ی ورایتی که کم و بیش از فیلم راضی است می‌نویسد: «این فیلم تلاش دیگری از سوی اوگینو دربز، بازیگر و ستاره‌ی تلویزیون مکزیک است که کمدی به شدت مشهورش "فاقد دستورالعمل‌" به پرفروش‌ترین فیلم اسپانیایی‌زبان ایالات متحده تبدیل شد. این فیلم که اکثرا انگلیسی‌زبان است، احتمالا قرار نیست تا در زمینه‌ی جذب مشتری در حد آن فیلم ظاهر شود. اما اگر راستش را بخواهید فیلم دارای چندتا تیکه‌ی پراکنده‌ی بسیار بامزه و چندتا شوخی کمیکِ تیره و تاریک هم است که انگار متعلق به فیلم دیگری هستند، اما وجودشان لازم است». منتقد ددلاین در یادداشتش می‌آورد: «چیزی که نمی‌توانم تحمل کنم، دیدن هدر رفتن گروه بازیگرانِ خوبی توسط متریالی ضعیف است، اما این دقیقا همان اتفاقی است که در رابطه با "چگونه یک عاشق لاتین باشیم"، تلاش تخت و قالبا بی‌مزه‌ای برای گسترش شهرت خارجی اوگینو دربز، سوپراستار مکزیکی افتاده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۳ است.


منبع Box Office Mojo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده