// سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

گزارش باکس آفیس: لوگان پرفروش ترین فیلم ۲۰۱۷ در دنیا شد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد فیلم Kong: Skull Island در گیشه و نزد منتقدان صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

این هفته باکس آفیس میزبان کینگ کونگ در دومین قسمت از دنیای سینمایی هیولایی کمپانی لجندی پیکچرز بود و شروع فوق‌العاد‌ه‌ای را ثبت کرد. در واقع «کونگ: جزیره‌‌‌ی جمجمه» (Kong: Skull Island) نه تنها صدر جدول این هفته را به دست آورد، بلکه از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های تحلیلگران هم عبور کرد. محصول کمپانی برادران وارنر کارش را با کسب ۶۱ میلیون دلار آغاز کرد که فقط ۷ و نیم میلیون دلار از این درآمد مربوط به سینماهای آیمکس می‌شود. برای مقایسه باید به «گودزیلا» (افتتاحیه ۳۸ میلیون و مجموع ۹۳ میلیون) و «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» (افتتاحیه ۱۴ میلیون و مجموع ۳۷ میلیون) اشاره کرد. برای اینکه فیلمی مثل «جزیره‌ی جمجمه» به چنین آمار و ارقامی دست پیدا کند یا مردم باید خیلی عاشق آقای کونگ باشند یا کلا همه بدجوری در انتظار یک فیلم هیولایی دیوانه‌وارِ اولد-اسکول بوده‌اند.

اما کار این بلاک‌باستر که با ۱۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده تمام نشده است و در حقیقت فیلم هنوز راه درازی برای رسیدن به سوددهی دارد. از آنجایی که پیش‌بینی‌ها افتتاحیه‌ی فیلم را ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار حدس می‌زدند، عملکرد غیرمنتظره‌ی فیلم در گیشه یعنی نه تنها فیلم از لحاظ کیفی خوب است، بلکه استودیو در زمینه‌ی تبلیغات هم کارش را به درستی انجام داده است. البته که دوتا تریلر نهایی فیلم بیش از اندازه اتفاقات فیلم را اسپویل کردند، اما بالاخره در دورانی زندگی می‌کنیم که برای متقاعد کردن سینماروهای کژوآل برای دیدن فیلمتان، حتما باید دست به چنین کارهایی بزنید. اما از طرف دیگر دو تریلر اولیه‌ی فیلم کار فوق‌العاده‌ای در جذب و علاقه‌مند کردنِ نِردهایی مثل من کردند. این در حالی بود که نه تنها تک‌تک پوسترهای فیلم از لحاظ طراحی خیره‌کننده بودند، بلکه اکثر منتقدان نیز از فیلم راضی بودند.

resident evil the final chapter

«جزیره‌ی جمجمه» میانگین امتیازِ B مثبت را از تماشاگران دریافت کرده است و راستی، فیلم تاکنون ۱۴۲ میلیون دلار نیز در سرتاسر دنیا فروخته و این در حالی است که فیلم هنوز روی پرده‌ی سینماهای بازارهای مهمی مثل چین و ژاپن نرفته است. اگر «جزیره‌ی جمجمه» عملکردی شبیه به «گودزیلا»ی گرت ادواردز داشته باشد، پس فروش نهایی ۱۳۳ میلیون دلاری آن در خانه پیش‌بینی می‌شود. اما اگر فیلم شبیه به «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» (که در تابستان ۲۰۱۳، ۱۰۱ میلیون دلار کسب کرد) عمل کند، آن وقت درآمد خانگی ۱۶۹ میلیون دلاری «جزیره‌ی جمجمه» قابل‌پیش‌بینی است که رقم قابل‌قبولی خواهد بود. این افتتاحیه نشان می‌دهد که دنیای سینمایی هیولایی لجندری از لحاظ تجاری در وضعیت خوبی به سر می‌برد. دو فیلم بعدی که برای عرضه در در این دنیای سینمایی برنامه‌ریزی شده‌اند، «گودزیلا: پادشاه هیولاها» در سال ۲۰۱۹ و «کونگ علیه گودزیلا» در سال ۲۰۲۰ هستند. حالا فقط باید صبر کرد و دید «جزیر‌ه‌ی جمجمه» هفته‌ی بعد با آغاز اکرانِ «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) با چقدر افت فروش مواجه خواهد شد.

«کونگ: جزیره‌ی جمجمه» تنها اکران گسترده‌ی جدید این هفته بود، اما در میان اکران‌های محدود قابل‌توجه باید به فیلم جدید اولیور آسایاس، «خریدار شخصی» (Personal Shopper) اشاره کرد. این فیلم که کریستن استوارت را به عنوان بازیگر اصلی‌اش دارد در چهار سالن سینما روی پرده رفت و دور و اطراف ۸۱ هزار دلار کسب کرد. درآمدی که برابر با افتتاحیه‌ی فیلم قبلی این کارگردان «ابرهای سلیس ماریا» (Clouds of Sils Maria) و بالاتر از درآمد فیلم‌هایی مثل «این زنان خاص» (Certain Women) و «کمپ اشعه‌ی ایکس» (Camp X-Ray) قرار می‌گیرد. دومین اکران محدود هفته اما «حس یک پایان» (Sense of an Ending) است که در چهار سینما به نمایش درآمد. ساخته‌ی ریتش بارتا که براساس رمانی از جولیان بارنز ساخته شده و نقدهای بسیار خوبی هم دریافت کرده، ۴۲ هزار دلار فروخت.

Logan

در زمینه‌ی اخبار فروش فیلم‌های قدیمی جدول بگذارید از «لوگان» (Logan)، آخرین حضور هیو جکمن در نقش وولورین شروع کنیم که در دومین هفته‌ی اکرانش ۳۷ و نیم میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را بعد از ۱۰ روز به ۱۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. این رقم «لوگان» را بالاتر از درآمد ۱۳۲ میلیونی «وولورین» (The Wolverine) و ۱۴۶ میلیونی «افراد ایکس: کلاس اول» (X-Men: First Class) قرار می‌دهد. این در حالی است که فیلم به زودی درآمد ۱۵۵ میلیونی «افراد ایکس: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) و ۱۵۷ میلیونی قسمت اول «افراد ایکس» را هم پشت سر خواهد گذاشت. در حال حاضر تحلیلگران درآمد خانگی نهایی ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیونی «لوگان» و عملکردی شبیه به «دکتر استرنج» (Doctor Strange) و «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» (Fantastic Beasts) را برای این فیلم پیش‌بینی می‌کنند. همین رقم کافی است تا «لوگان» را به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های درجه‌ سنی R تمام ادوار تبدیل کند.

«لوگان» با درآمد بین‌المللی ۲۸۵ میلیونی‌اش، سینماهای خارج از امریکای شمالی را هم در تسخیر خودش دارد

قابل‌ذکر است که «لوگان» با درآمد بین‌المللی ۲۸۵ میلیونی‌اش، سینماهای خارج از امریکای شمالی را هم در تسخیر خودش دارد. این یعنی هنوز هیچی نشده این فیلم ۴۳۸ میلیون دلار در دنیا فروخته که آن را پشت سر «افراد ایکس: آخرین ایستادگی» (۴۵۹ میلیون در سال ۲۰۰۶)، «افراد ایکس: آپوکالیپس» (۵۴۸ میلیون دلار)، «افراد ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (۷۴۷ میلیون دلار) و «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) در رده‌ی پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های این مجموعه قرار می‌دهد. همچنین درآمد جهانی «لوگان» بالاتر از مجموع ۳۶۸ میلیونی «پنجاه طیف تاریک‌تر» (Fifty Shades Darker) قرار می‌گیرد و آن را به پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۱۷ تا این لحظه بدل می‌کند. رکوردی که با وجود کله‌گنده‌هایی مثل «دیو و دلبر» و «سریع و خشمگین ۸» (The Fate of the Furious) احتمالا برای مدت زیادی در اختیار وولورین نخواهد ماند.

فیلم ترسناک «برو بیرون» (Get Out) با کسب ۲۱ میلیون و ۷۳ هزار دلار و ۲۵ درصد افت فروش هفته‌ی دیوانه‌واری را سپری کرد. چرا؟ اول اینکه در ابتدا تحلیلگران افتتاحیه‌ی ۲۱ میلیونی این فیلم را پیش‌بینی می‌کردند، اما حالا می‌بینیم که پروژه‌ی ۵ میلیون دلاری استودیوی بلا‌م‌هواس دارد در هفته‌ی سومش ۲۱ میلیون دلار می‌فروشد. دوم اینکه افت فروش ۲۵ درصدی یک فیلم در هفته‌ی سومش برای هر اکران گسترده‌ای مثل یک معجزه می‌ماند. پس ظاهرا کینگ کونگ تنها هیولای باکس آفیس این هفته نیست! ساخته‌ی جوردن پیل بعد از ۱۰ روزی که از نمایشش می‌گذرد، ۱۱۱ میلیون دلار فروخته که آن را جلوتر از تمام فیلم‌های «فعالیت فراطبیعی» (Paranormal Activity) و پشت سر درآمد ۱۳۵ میلیون دلاری «گسست» (Split) بدل به دومین فیلم پرفروش تاریخ کمپانی بلام‌هواس می‌کند و از آنجایی که «برو بیرون» خیلی سریع‌تر از فیلم ام. نایت شیامالان در حال فروختن است، احتمالا به زودی جایگاه اول را هم به دست خواهد آورد. پس این‌طور که به نظر می‌رسد «برو بیرون» آماده می‌شود تا به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک بزرگسالانه در گیشه‌ی خانگی تبدیل شود. «برو بیرون» شتابی شبیه به «دختر گم‌شده» (Gone Girl) دارد؛ فیلمی که ۱۶۷ میلیون دلار در خانه فروخت. بنابراین احتمال اینکه «برو بیرون» کارش را با کسب ۱۷۵ میلیون دلار تمام کند بالاست. پس، بله اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، «برو بیرون» احتمالا این پتانسیل را دارد تا به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های لایو اکشن اورجینال ۲۰۱۷ تبدیل شود.

The LEGO Batman Movie

انیمیشن «لگو بتمن» (The Lego Batman) تا چند روز آینده پرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در سال ۲۰۱۷ خواهد بود. این انیمیشن ابرقهرمانی در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۷ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی و جهانی‌اش را به ترتیب به ۱۵۹ و ۲۷۵ میلیون دلار رساند. به زودی فیلم لایو اکشن «دیو و دلبر»، «لوگان» و «لگو بتمن» را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکای شمالی پشت سر خواهد گذاشت، اما در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی دو فیلم ابرقهرمانی هستند که از لحاظ لحن و ژانر در تضاد مطلق قرار می‌گیرند. ملودرام تحسین‌شده‌ی «پیش از اینکه سقوط کنم» (Before I Fall) نیز در دومین هفته‌ی نمایشش ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم که با ۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، بعد از ۱۰ روزی که از اکرانش می‌گذرد، ۹ میلیون دلار فروخته است. این فیلم قرار نیست به موفقیت بزرگی تبدیل شود، اما اگر یکی-دو هفته‌ی دیگر هم بتواند در جدول دوام بیاورد، از شکست خوردن جاخالی خواهد داد.

کمدی/درام «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) این هفته با افت فروش بسیار کم ۲۸ درصدی روبه‌رو شد، ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به حدود ۱۶۳ میلیون دلار رساند. «جان ویک ۲» (John Wick: Chapter 2) اگرچه دارد کم‌کم جدول را ترک می‌کند، اما هنوز دارد به مبارزه ادامه می‌دهد. جدیدترین اکشن کیانو ریوز در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۸۷ میلیون دلار رساند. «جان ویک ۲» ۱۵۳ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به جیب زده است. با اینکه رسیدن فیلم به درآمد‌ خانگی و جهانی ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیونی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما فیلم همین‌طوری هم یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. فیلم عاشقانه‌ی «لا لا لند» (La La Land) در چهاردهمین هفته‌ی اکرانش، یک میلیون و ۷۷ هزار دلار فروخت و موفق به کسب ۴۱۶ میلیون دلار درآمد جهانی شد. «مهتاب» (Moonlight)، برنده‌ی بهترین فیلم اسکار این هفته از سرعتش کاسته شد و یک میلیون دلار دیگر به جیب زد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۲۶ میلیون و ۹۹۴ هزار دلار رساند. این رقم «مهتاب» را بالاتر از «جادوگر» (The Witch) و «اکس ماکینا» (Ex-Machina) به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ کمپانی A24 تبدیل می‌کند. اکشن ویدیو گیمی «رزیدنت ایول: فصل آخر» (Resident Evil: The Final Chapter) نیز که با ۴۰ میلیون دلار بودجه ساخته شده، این هفته از مرز ۳۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی عبور کرد تا باری دیگر نشان دهد قرار گرفتن واژه‌ی «آخر» در عنوان یک فیلم چه قدرت عجیب و غریبی که ندارد!

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Kong: Skull Island۶۱ میلیون دلار
۲Logan۳۷/۸ میلیون دلار
۳Get Out۲۱ میلیون دلار
۴The Shack۱۰ میلیون دلار
۵The LEGO Batman Movie۷/۸ میلیون دلار
۶Before I Fall۳/۱ میلیون دلار
۷Hidden Figures۲/۷ میلیون دلار
۸John Wick: Chapter Two۲/۷ میلیون دلار
۹La La Land۱/۷ میلیون دلار
۱۰Fifty Shades Darker۱/۶ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

کونگ: جزیره‌ جمجمه

Kong: The Skull Island

در حال حاضر چیزی که در هالیوود حسابی روی بورس است و به نظر نمی‌رسد قرار باشد به این زودی‌ها از مُد بیافتد، دنیاهای سینمایی هستند. جدیدترین دنیای سینمایی هم که حاصل کار استودیوی لجندری پیکچرز است، خوشبختانه ربطی به ابرقهرمانان کامیک‌بوکی ندارد، بلکه به «دنیای هیولاها» معروف است و با هیولاهای کلاسیک سینمایی سروکار دارد. بعد از اینکه گرت ادواردز با موفقیت گوزدیلا، پادشاه هیولاها را در سال ۲۰۱۴ ریبوت کرد، این هفته مصادف بود با اکران «کونگ: جزیره‌ی جمجمه»، دومین قسمت از فیلم‌های دنیای هیولایی لجندری. فیلمی با حس‌و‌حال جنگ ویتنام که نگاهی تازه به اسطوره‌شناسی این میمونِ غول‌پیکر معروف می‌اندازد، شامل ارتباطاتی با دنیای بزرگ‌تری که عضوی از آن است می‌شود و البته از بازیگران درجه‌یکی مثل تام هیلدستون، بری لارسن، ساموئل ال. جکسون و جان گودمن بهره می‌برد. طبق تریلرهای منتشر شده از فیلم، انتظار یک فیلم تمام پرهرج‌ومرج، از لحاظ بصری خیره‌کننده، پراکشن و بامزه از «جزیره‌ی جمجمه» می‌رفت که با پیروی از کاری که پیتر جکسون با ریبوت «کینگ کونگ» کرد، شامل هیولاهای عجیب و غریب و غول‌پیکر بسیاری می‌شود که به نبرد با کونگ می‌روند. بنابراین انتظارات به‌طرز فوق‌العاده‌ای از فیلم بالا رفته بود و لجندری هم کار کم‌نظیری در زمینه‌ی هیجان‌زده کردن مردم انجام داده بود. سوال این بود که آیا فیلم راضی کننده‌ از آب درمی‌آید؟ خب، منتقدان سر «جزیره‌ی جمجمه» به دو گروه تقسیم شده‌اند. برخی فیلم را یک بلاک‌باستر نفسگیر توصیف کرده‌اند که یکی از بهترین فیلم‌های شخصیت اصلی‌اش، آقای کونگ محسوب می‌شود و عده‌ی دیگر هم فیلم را ماجراجویی احمقانه و کم‌عمقی توصیف کرده‌اند که اهمیتی به کاراکترهای انسانی‌اش نمی‌دهد.

منتقد ورایتی که فیلم را خیلی دوست دارد می‌نویسد: «اتفاق غافلگیری‌کننده این است که "جزیره‌ی جمجمه" ۱۰ برابر بهتر از "دنیای ژوراسیک" است؛ این فیلم شگفتی پرهیجانِ تمام‌عیاری با محوریت موجودات باستانی است که به‌طرز هوشمندانه‌ای ساخته شده است». نویسنده‌ی هالیوود ریپورتر که از فیلم خیلی راضی است می‌آورد: «"کینگ کونگ" را با "دنیای گم‌شده" ترکیب کنید و مقداری "اینک آخرالزمان" به آن اضافه کنید و نتیجه "کونگ: جزیره جمجمه" می‌شود. جایی که برادران وارنر بالاخره فرمول ساختن یک فیلم ماجرایی فانتزی جلوه‌های ویژه‌محور را بعد از تلاش‌ها و شکست‌های متوالی به درستی اجرا کرده است. بازگشت بسیار سرگرم‌کننده‌ی یکی از محبوب‌ترین موجودات غول‌پیکر سینما به‌طرز دیوانه‌واری سریع است. به‌طوری که دو ساعت، بیشتر شبیه ۹۰ دقیقه احساس می‌شود و فیلم موفق می‌شود به تعادل ایده‌آلی بین اکشن‌های وحشیانه، شوخ‌طبعی یک‌بارمصرف، دمیدن تازگی در ژانر می‌شود و شاید مهم‌تر از تمام اینها، فیلم جایگاه خودش را می‌داند و برخلاف بسیاری از مجموعه‌های بلاک‌باستری مدرن، سعی نمی‌کند تا تماشاگران را به زور مجبور به پیروی از خودش کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۳ است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده