// سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱

گزارش باکس آفیس: فیلم ترسناک Split پرفروش‌ترین فیلم استودیوی بلام‌ هواس شد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد تازه‌اکران‌ها و آغاز نمایش فیلم‌های قسمت ششم Resident Evil و Assassin's Creed در چین صحبت می‌کنیم.

|

فکر می‌‌کنم دیگر بر کسی پوشیده نیست که سال ۲۰۱۶، سال فوق‌العاده‌ای برای فیلم‌های ترسناک در سینماها بود. بعد از سال بسیار ضعیف ۲۰۱۴ و سال کم‌و‌بیش خوب ۲۰۱۵، سال گذشته‌ی میلادی با فیلم‌های ترسناک متعددی روبه‌رو شد که نه تنها افتتاحیه‌های خوبی داشتند، بلکه برای هفته‌های متوالی در رده‌های بالای جدول هم باقی می‌ماندند. اصولا فیلم‌های ترسناک طوفانی آغاز به کار می‌کنند و بعد با سقوط آزاد روبه‌رو می‌شوند، اما فیلم‌هایی مثل «پسربچه» (The Boy)، «جادوگر» (The Witch)، «چراغ‌های خاموش» (Lights Out)، «آب‌های کم‌عمق» (The Shallows) و «نفس نکش» (Don’t Breath) خلاف آن را ثابت کردند. حالا درست یک ماه بعد از «گسست» (Split)، جدیدترین فیلم ام. نایت شیامالان در ژانر وحشت که کارش را با ۴۰ میلیون دلار آغاز کرد و تاکنون حدود ۱۳۰ میلیون دلار فروخته است، سروکله‌ی «برو بیرون» (Get Out)، به کارگردانی جوردن پیل به عنوان یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های ترسناک ۲۰۱۷ پیدا شده است.

محصول کمپانی یونیورسال و استودیوی بلام‌هواس این هفته کارش را با کسب ۳۰ و نیم میلیون دلار آغاز کرد و تمام نشانه‌ها از اکران بادوام فیلم در حد و اندازه‌ی «گسست» خبر می‌دهند. بنابراین، این موضوع این سوال را برای تحلیلگران به وجود آورده است که آیا امکان دارد چنین فروش‌هایی به اتفاق نرمال جدیدی برای فیلم‌های این سبک تبدیل شوند؟ تریلر اجتماعی جوردن پیل که حسابی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته صدر جدول را تصاحب کرد. این افتتاحیه بعد از قسمت اول «پاکسازی» (۳۴ میلیون در سال ۲۰۱۳)، در رده‌ی دوم بهترین افتتاحیه‌های یک فیلم ترسناک با رده‌بندی سنی R قرار می‌گیرد. با اینکه فیلم از ستاره‌های خاصی بهره نمی‌برد، اما در عوض از بازیگران تحسین‌شده‌ای مثل کاترین کینر و کیت استنفیلد در نقش‌های فرعی بهره می‌برد. این در حالی بود که ساخته شدن یک فیلم ترسناک توسط یک بازیگر/نویسنده‌ی فعال در حوزه‌ی کمدی آن‌قدر غیرمنتظره بود که نظر مردم و مطبوعات را به خودش جلب کند. تمام اینها را به اضافه‌ی پخش تریلرهای فیلم قبل از نمایش‌های «گسست» و تحسین بی‌وقفه‌ی منتقدان از زمان اولین نمایش فیلم در جشنواره‌ی ساندنس کنید تا همه‌ی فاکتورهای لازم برای موفقیت کنار هم قرار بگیرند.

resident evil the final chapter

«برو بیرون» میانگین امتیاز A منفی را از تماشاگران دریافت کرده است. تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که وضعیت فیلم از این به بعد چگونه خواهد بود: با نگاهی به تاریخ باکس آفیس با فیلم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که فقط افتتاحیه‌های خوبی داشته‌اند، اما آن‌قدر ارزان‌قیمت بوده‌اند که به سوددهی برسند و «برو بیرون» هم در بدترین حالت یکی از آنهاست. اما بدترین اتفاقی که ممکن است برای «برو بیرون» بیافتد و خیلی هم بعید به نظر می‌رسد این است که فیلم شبیه به قسمت اول «پاکسازی» یا «فعالیت فراطبیعی: نشانه‌گذاری شده‌ها» (Paranormal Activity: The Marked Ones) بفروشد. در این صورت فروش خانگی ۵۸ میلیون دلاری این فیلم ۵ میلیون دلاری پیش‌بینی می‌شود. اگر «برو بیرون» عملکردی شبیه به «ملاقات» (The Visit) و دو قسمت «ویجی» (Ouija) داشته باشد می‌تواند خودش را تا ۷۵ میلیون دلار هم بالا بکشد.

این هفته اما شامل دو تازه‌اکران دیگر هم بود که هر دو به قربانی‌های «برو بیرون» تبدیل شدند. اولی انیمیشنی کمدی به اسم «سگ راک» (Rock Dog)، محصول چین است که توسط لاینزگیت خریداری شده است. این فیلم که با بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلار تهیه شده، لقب پرخرج‌ترین انیمیشن چینی را به دست آورده است، اما فیلم تنها با کسب ۵/۷ میلیون دلار در چین شکست خورد. این فیلم که از روی رمانی گرافیکی اقتباس شده فقط موفق به دریافت ۳/۷ میلیون دلار در امریکای شمالی به عنوان افتتاحیه شد. این کمتر از افتتاحیه‌ی ۶/۷ میلیون دلاری انیمیشن ضعیف Norm of the North محسوب می‌شود. از آنجایی که «لا لا لند» دارد تمام فروش‌های ممکن را برای لاینزگیت و سامیت می‌کند، شاید این شکست برای آنها چندان قابل‌توجه نباشد. اما اگر آنها می‌خواهند حضور پررنگی در حوزه‌ی انیمیشن داشته باشند، پس بهتر است جدی‌تر از اینها پا پیش بگذارند.

resident evil the final chapter

تازه‌اکران بعدی اکشن «برخورد» (Collide) است. یکی از محصولات کمپانی ورشکسته‌شده‌ی رلتیویتی که توسط استودیوی اُپن رود خریداری شده است. این فیلم که بازیگرانی مثل نیکولاس هولت، فلسیتی جونز، آنتونی هاپکینز و بن کینگزلی را به عنوان بازیگران اصلی و فرعی‌اش دارد، یک میلیون و ۵۵۶ هزار دلار به عنوان افتتاحیه فروخت. این فیلم دو سال آزگار است که با تاخیرهای زیادی روبه‌رو می‌شود. بودجه‌ی کلی فیلم ۲۱ و نیم میلیون دلار بوده که اکثرش توسط فروش‌ها و قراردادهای خارجی برگردانده شده و اُپن رود فقط وظیفه‌ی انتشار آن را دارد. «برخورد» تاکنون ۲ و نیم میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده است. راستش اکران چنین فیلمی با چنین وضع کیفی و سابقه‌ای تعجب‌آور است. شاید سران کمپانی فکر می‌کردند محبوبیت فلیسیتی جونز در دورانِ پسا-«روگ‌ وان» در دید قرار گرفتنش کمک خواهد کرد که این‌طور نشده است.

در زمینه‌‌‌ی‌ اخبار فروش فیلم‌های قدیمی جدول، انیمیشن «لگو بتمن» (The Lego Batman Movie) را داریم که در سومین هفته‌ی اکرانش ۱۹ میلیون دلار دیگر به دست آورد. محصول ابرقهرمانی تحسین‌شده‌ی برادران وارنر که ۸۰ میلیون دلار خرج ساختش شده تاکنون ۱۳۳ ملیون دلار در گیشه‌ی خانگی و حدود ۲۲۰ میلیون دلار از سرتاسر جهان کسب کرده است. حتی اگر فیلم موفق نشود به درآمد جهانی ۲۵۷ میلیونی «فیلم لگو» (The Lego Movie) برسد، باز موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

در رده‌ی سوم به «جان ویک ۲» (John Wick: Chapter 2) برمی‌خوریم که در سومین هفته‌ی اکرانش ۹ میلیون دلار دیگر به دست آورد تا مجموع درآمدش بعد از ۱۷ روزی که از نمایشش می‌گذرد، به ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برسد. جدیدترین اکشن کیانو ریوز که با ۴۰ میلیون دلار بودجه ساخته شده، تاکنون حدود ۱۲۶ میلیون دلار در دنیا فروخته و آماده می‌شود تا احتمالا فروش ۸۶ میلیون دلاری جهانی قسمت اول را در آینده‌ای بسیار بسیار نزدیک دو برابر کند. اگر فیلم بتواند هفته‌ی بعد در مقابل «لوگان» (Logan) دوام بیاورد، پتانسیل دستیابی به ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی و جهانی را خواهد داشت. این در حالی بود که اکشن تاریخی/علمی‌تخیلی «دیوار بزرگ» (The Great Wall) در دومین هفته‌ی نمایشش ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخت. این فیلم که محصول مشترک چین و امریکاست بعد از ۱۰ روز ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در امریکای شمالی کسب کرده است. جدیدترین اکشن مت دیمون تا حالا ۲۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از سینماهای دنیا به جیب زده است. قابل‌ذکر است که «برو بیرون» تنها فیلم استودیوی بلام‌هواس در میان ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس نیست. «گسست» (Split) در شمشین هفته‌ی اکرانش با ۴ میلیون و ۱۱۸ هزار دلاری که به دست آورد، هنوز غیرقابل‌توقف ادامه می‌دهد. جدیدترین اثر ام. نایت شیامالان که با ۹ میلیون دلار بودجه ساخته شده، تا حالا ۱۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی و ۲۲۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است که آن را به پرفروش‌ترین فیلم بلام‌هواس در خانه و جهان می‌کند. حالا که حرف از فیلم‌های ترسناک است بگذارید از «درمان سلامتی» (A Cure For Wellness) هم بگویم که در دومین هفته‌ی اکرانش با ۶۸ درصد افت فروش مواجه شد و با کسب یک میلیون و ۳۷۵ هزار دلار، مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۷ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار رساند.

resident evil the final chapter

راستی باید اشاره‌‌ی ویژه‌ای هم به فیلم «رزیدنت اویل: فصل آخر» (Resident Evil: The Final Chapter) کرد. ششمین و احتمالا آخرین قسمت مجموعه‌ فیلم‌های ویدیو گیمی «رزیدنت اویل» این هفته اکرانش را در چین آغاز کرد و به افتتاحیه‌ی خارق‌العاده‌ی ۹۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری دست پیدا کرد. این فیلم فقط در روز افتتاحیه‌اش ۳۳ میلیون دلار فروخت که آن را بعد از افتتاحیه‌ی ۶۲ میلیونی «خشمگین ۷» (Furious 7) و ۴۵ میلیونی «وارکرفت» (Warcraft) در رده‌ی سوم بهترین افتتاحیه فیلم‌های هالیوودی در چین قرار می‌دهد. ساخته‌ی اکشن زامبی‌محورِ پاول اندرسون که با ۴۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، فقط ۲۶ میلیون دلار در امریکا فروخت؛ رقمی که خیلی پایین‌تر از مجموع درآمدهای ۴۰ تا ۶۲ میلیون دلاری پنج قسمت اول بود. اما فیلم در حالی اکرانش را در چین آغاز کرد که ۱۴۰ میلیون دلار در دنیا فروخته بود. این یعنی افتتاحیه‌ی دیوانه‌وار فیلم در چین، مجموع درآمد جهانی فیلم را به ۲۳۸ میلیون دلار می‌رساند. تمام اینها به این معنی است که «رزیدنت اویل ۶» تاکنون تقریبا ۶ برابر بودجه‌اش فروخته است و هنوز کار دارد. درآمد ۲۳۸ میلیون دلاری قسمت ششم، آن را در نزدیکی درآمد جهانی ۲۴۰ میلیون دلاری «رزیدنت اویل: قصاص» (Resident Evil: Retribution) قرار می‌دهد. اگر قسمت ششم بتواند با همین فرمان جلو برود، می‌توان درآمد جهانی بالای ۳۰۰ میلیون دلاری‌اش را پیش‌بینی کرد که در این صورت فیلم می‌تواند رکورد «رزیدنت اویل: آخرت» (Resident Evil: Afterlife) را بشکند.

تا یادم نرفته است «فرقه‌ی اساسین» (Assassin’s Creed)، محصول فاکس قرن بیستم هم این هفته کارش را با ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در چین آغاز کرد. به این ترتیب مجموع درآمد جهانی این فیلم به ۲۳۰ میلیون دلار می‌رسد. اگر فیلم بتواند طبق پیش‌بینی‌ها ۳۷ میلیون دلار از چینی‌ها به جیب بزند، می‌تواند مجموع درآمد جهانی‌اش را از مرز ۲۵۰ میلیون دلار عبور بدهد. خلاصه احتمالا فیلم در پایان بودجه‌ی ۱۲۵ میلیون دلاری‌اش را دو برابر خواهد کرد، اما اگر با فیلم ارزان‌قیمت‌تری طرف بودیم، الان «فرقه اساسین» یک مجموعه می‌بود.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Get Out۳۰/۵ میلیون دلار
۲The LEGO Batman Movie۱۹ میلیون دلار
۳John Wick: Chapter 2 ۹ میلیون دلار
۴The Great Wall۸/۷ میلیون دلار
۵Fifty Shades Darker۷/۷ میلیون دلار
۶Fist Fight۶/۳ میلیون دلار
۷Hidden Figures۵/۸ میلیون دلار
۸La La Land۴/۶ میلیون دلار
۹Split ۴/۱ میلیون دلار
۱۰Lion ۳/۸ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

برو بیرون

Get Out

شاید در نگاه اول کارگردانی یک فیلم ترسناک توسط جوردن پیل، یکی از ستارگان سریال اسکچ‌ کمدی «کی و پیل» (Key & Peele) غیرقابل‌باور به نظر برسد، اما حقیقت دارد. به قول منتقدان جوردن پیل موفق شده نگاه انتقادی و بامزه‌اش را از این سریال به قالب یک فیلم ترسناک منتقل کند و نتیجه یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و عمیق‌ترین فیلم‌های ترسناک این اواخر است. داستان درباره‌ی کریس (دنیل کالویا) و نامزد غیررسمی‌اش رُز (الیسون ویلیامز) است که به نقطه‌ای از دوران آشنایی‌شان رسیده‌اند که می‌خواهند یکدیگر را به والدینشان معرفی کنند. بنابراین رُز او را برای آخرهفته به خانه‌‌شان در بالای شهر دعوت می‌کند. در ابتدا خانواده‌ی رُز در قبول اینکه دخترشان با یک پسر سیاه‌پوست رابطه‌ی عاشقانه دارد مشکل دارند، اما در ادامه کریس رازهای وحشتناکی را درباره‌ی این خانواده کشف می‌کند.

 منتقد تایم که فیلم را فوق‌العاده دوست دارد می‌نویسد: «پیل در رسیدن به چیزی موفق می‌شود که بسیاری از فیلمسازهای باتجربه شکست می‌خورند: او سرگرمی زیرکانه‌ای ساخته که نکات اجتماعی و فرهنگی‌اش طوری در تار و پود داستان دوخته شده‌اند که شما خودتان را همزمان در حال خندیدن و فکر کردن یا برعکس پیدا می‌کنید». مایکل فیلیپس که از فیلم راضی است می‌آورد: «این فیلم ترکیبی از همه‌چیز است: اضطراب‌آور، بامزه به مقدار و اندازه‌ی درست، جدی درباره‌ی پرداختن به مسائل نژادی و در زمینه‌ی حرکت نزولی (اما نه سادیستی) فیلم به سوی فینالی خشونت‌بار کاملا عامه‌پسند است. به این می‌گن سرگرمی!» جیمز براردینلی از ریل ویوز که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «فعلا برای گفتن اینکه آیا "برو بیرون" می‌تواند به عنوان بهترین فیلم ترسناک ۲۰۱۷ لقب بگیرد زود است، اما مطمئنا به یاد سپرده خواهد شد. سینماها با فیلم ترسناک نادری روبه‌رو شده‌اند که آنهایی که از ژانر وحشت فراری هستند نیز باید به اندازه‌ی خوره‌های این ژانر آن را تماشا کنند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۳ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده