نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۲

جین وایلدر در سن ۸۳ سالگی در گذشت

جین وایلدر، کمدین و بازیگر معروف آمریکا، روز دوشنبه در سن ۸۳ سالگی در خانه خود در  استمفورد، کانتیکت آمریکا دار فانی را وداع گفت. در ادامه با زومجی همراه باشید.

متاسفانه با خبر شدیم، جین وایلدر، کمدین و بازیگر معروف آمریکایی، در سن ۸۳ سالگی در گذشت. به نقل از آسوشیتد پرس، این خبر توسط خانواده وایلدر تایید و اعلام شده است. در حال حاضر، علل مرگ وی اعلام نشده است هرچند وی مدت زیادی با بیماری آلزایمر که سال‌ها پیش به آن مبتلا شده بود، مبارزه کرده است و احتمالا دلیل مرگ وی نیز همین بیماری است. وایلدر برای بازی در سه نقش بیش از دیگر نقش‌هایش معروف و شناخته شده است، این سه نقش عبارتند از: نقش دکتر فرانکشتاین در فیلم فرانکنشتاین جوان (Young Frankenstein) که برای نوشتن فیلمنامه آن نامزد جایزه اسکار شد، نقش تفنگدار که با نام جیم نیز شناخته می‌شود در فیلم زین‌های شعله‌ور (Blazing Saddles) و همچنین وی ایفاگر نقش ویلی وانکا در فیلم ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی (Willy Wonka & the Chocolate Factory) بوده است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

نام واقعی وایلدر در زمان تولدش، جروم سیلبرمن بود، پدر و مادر او مهاجران روسی بودند که مادرش را در سن کم از دست داده است. او ۵ دهه پیش، نخستین بار در یک قسمت از سریال Play of the Week بازی کرد. طبق اطلاعات وب‌سایت IMDb، وی فقط در ۳۷ فیلم و سریال نقش آفرینی کرده است و هرچند شاید به خوبی دوست قدیمی خودش ریچارد پریور، نباشد، اما وایلدر هنوز هم در دنیای سینما با نقش آفرینی خود در فیلم‌های مختلف طی دهه‌های گذشته، تاثیر انکار ناپذیری در تاریخ فیلم‌های کمدی داشته است. وی تاکنون دو بار نامزد جایزه اسکار شده است، وی نخست برای بازی در فیلم تهیه کنندگان (The Producers) در سال ۱۹۶۹ و بار دوم برای نوشتن فیلمنامه فیلم Young Frankenstein که در آن بازی نیز کرد، در سال ۱۹۷۵ نامزد جایزه اسکار شد. با این حال، وی هیچگاه موفق نشد این جایزه را ببرد.

Gene Wilder

وایلدر چهار بار ازدواج کرده است، او اولین بار با ماری مرسیر، پس از آن با ماری شوتز، برای بار سوم با گیلدا رادنر، مجری پخش زنده شنبه شب (Saturday Night Live)، و در نهایت با کارن وب در سال ۱۹۹۱. پس از مرگ رادنر در سال ۱۹۸۹ به علت سرطان، وی نقش مهمی در آگاهی‌ رسانی درباره بیماری سرطان ایفا کرد و خودش نیز سال‌ها بعد مبتلا به سرطان شد، وی به افتخار و یاد رادنر، موسسه‌ای را با عنوان باشگاه گیلدا تاسیس کرد، این موسسه همچنان برای کمک به افراد مبتلا به سرطان توسط دوستان و بستگان وی، فعال باقی مانده است. مانند بسیاری از بازیگران هالیوود، وایلدر در زمان پیری و سالخوردگی همچنان به فعالیت خود ادامه داد، که از جمله آن می‌توان به بازی در سریال تلویزیونی و کمدی ویل و گریس (Will & Grace) به عنوان بازیگر مهمان که برای آن موفق به دریافت جایزه امی شد و برنامه کودک تلویزیونی !Yo Gabba Gabba که در سال ۲۰۱۵ پخش شد و آخرین نقش آفرینی وی بود، اشاره کرد. 


منبع Screen Rant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده