// سه شنبه, ۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «زوتوپیا» در صدرنشینی بر جدول هت تریک کرد!

استودیوی دیزنی باز دوباره با «زوتوپیا» به حکمرانی‌اش بر جدول ادامه داد و مهم‌ترین تازه‌اکران‌ گسترده‌ی این هفته نیز شکست خورد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی و نگاهی به ۱۰ فیلم پرفروش هفته باشید.

zootopia

در حالی که تازه‌اکران قدرتمندی وجود ندارد و آنهایی هم که هستند در گیشه با شکست روبه‌رو می‌شوند، «زوتوپیا»، جدیدترین انیمیشن استودیوی دیزنی این هفته نیز رقیبی نداشت تا او را در راه دستیابی به سومین صدرنشینی متوالی‌اش تهدید کند. «زوتوپیا» تاکنون از مرز ۲۰۰ میلیون دلار فروش خانگی گذشته است. در رده‌ی دوم جدول اما قسمت سوم سری «واگرا: هم‌پیمان» (Divergent: Allegiant) درحالی روی پرده‌ی سینماها رفت که افتتاحیه‌اش ۴۴ درصد سقوط را نسبت به قسمت قبلی تجربه کرد و بالاخره در رده‌ی سوم جدول به فیلم دینی دیگری از سونی به نام «معجزاتی از بهشت» می‌رسیم که بهتر از پیش‌بینی‌های این استودیو ظاهر شد. روی هم رفته، مجموع درآمد دوازده فیلم برتر جدول ۱۱۹ میلیون دلار است که در مقایسه با همین هفته در سال پیش (۱۲۱ میلیون) مقداری کمتر است. از این ۱۱۹ میلیون نزدیک به ۳۲ درصد متعلق به «زوتوپیا» است.

«زوتوپیا» که نسبت به هفته‌ی پیش فقط با ۲۵/۹ درصد افت فروش مواجه شده، ۳۸ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش از گیشه‌های امریکای شمالی را به ۲۰۱/۸ میلیون دلار رساند. این رقم بدون در نظر گرفتن نرخ تورم «زوتوپیا» را در رده‌ی سوم بهترین درآمدهای خانگی استودیوی انیمیشن‌سازی والت‌ دیزنی قرار می‌دهد. در رده‌ی اول «یخ‌زده» با فروش خانگی ۴۰۰ میلیون دلار قرار دارد. این درحالی بود که «زوتوپیا» ۶۴/۸ میلیون دلار هم از بازارهای بین‌المللی کسب کرد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به رقم ۵۹۱/۷ میلیون دلار رساند؛ رقمی که این فیلم را پایین‌تر از «گیسوکمند» (۵۹۱/۷) قرار می‌دهد. اما اگر «گیسوکمند» در طول دوره‌ی اکرانش به چنین رقمی دست پیدا کرده بود، «زوتوپیا» بعد از سه-چهار هفته به این نقطه رسیده و حالا‌حالا‌ها وقت برای چاق و چله‌ترشدن دارد!

large_large_tSFBh9Ayn5uiwbUK9HvD2lrRgaQ

در رده‌ی دوم چارت به «هم‌پیمان» سومین و یکی مانده به آخرین قسمتِ مجموعه‌ی «واگرا» می‌رسیم که ۲۹ میلیون دلار در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش فروخت و این به معنای سقوط شدیدی در این مجموعه نسبت به دو قسمت اول است. به‌طور خلاصه افتتاحیه‌ی «هم‌پیمان»، ۴۶ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۵۴/۶ میلیون دلاری قسمت اول «واگرا» در سال ۲۰۱۴ و ۴۴ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۵۲/۲ میلیون دلاری «شورشی» است. حتما با خودتان می‌گوید خب، حداقل سه‌ فیلم طول کشید تا این مجموعه با اولین سقوطش روبه‌رو شود. اگر کمپانی‌های لاینزگیت و سامیت آخرین کتاب ورونیکا راث را به دنبال سنت این روزهای اقتباس‌های هالیوودی برای تولید دو فیلم نصف نمی‌کردند، کار آنها با «هم‌پیمان» به پایان می‌رسید. اما آنها درحالی این شکست را تجربه می‌کنند که آنها هنوز یک فیلم دیگر برای ساختن و اکران در ماه ژوئن سال بعد در برنامه دارند.

اما مهم‌ترین سوالی که در این لحظه مطرح می‌شود، این است که چرا «هم‌پیمان» یک‌دفعه با عدم استقبال روبه‌رو شده؟ واقعا با اتفاق غیرمنتظره‌ای طرف هستیم. چون اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که قسمت اول اگرچه با نقدهای بدی روبه‌رو شد، اما کارش را خیلی خوب شروع کرد و به پایان رساند (افتتاحیه ۵۴ میلیون/مجموع خانگی ۱۵۰ میلیون) و فقط موفق شد طرفداران کتاب را خوشحال کند. با این وجود «شورشی» نه تنها سقوط نکرد، بلکه با ۵۲ میلیون دلار کارش را استارت زد و این بار با کمک قابلیت سه‌بعدی در سرتاسر جهان ۲۹۷ میلیون فروخت. ولی اکنون می‌بینیم که انگار بینندگان فیلم‌های قبلی یک‌دفعه تصمیم گرفته‌اند تا بی‌خیال سومی شوند. لاینزگیت باید چه خاکی توی سرش بریزد؟ خب، آنها تنها کاری که می‌توانند کنند، این است که تحمل کرده و به قولی که درباره‌ی تولید یک مجموعه‌ی چهار قسمتی داده بودند، عمل کنند. با توجه به چنین افتتاحیه‌ای، «هم‌پیمان» در پایان دوره‌ی اکران خانگی‌اش بیشتر از ۷۵ میلیون دلار نخواهد فروخت. هرچند از سویی شاید باید این عدم استقبال ناگهانی را مربوط به نقدهای «هم‌پیمان» دانست که نسبت به دو قسمت قبلی خیلی خیلی ضعیف‌تر بوده‌اند. «‌هم‌پیمان» همچنین ۵۳/۴ میلیون دلار هم در سینماهای خارجی فروخته است.

large_large_3hgFTqS48AQFxocDmragHSJ654g

در جایگاه سوم جدول «معجزاتی از بهشت» را داریم که در روزهای آخرهفته ۱۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم که نمره‌ی A مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرده، در مجموع ۵ روزی که روی پرده بوده، ۱۸ و نیم میلیون کسب کرده است. سونی خیلی به این فیلم امیدوار است و به نظر می‌رسد تبلیغات دهان به دهانِ قوی و آخرهفته‌ی عید پاک که در راه است به عملکرد بهتر فیلم کمک خواهند کرد.

تریلر رازآلودِ «شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد» همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از تجربه‌ی حدود ۵۰ درصد افت فروش، ۱۲ و نیم میلیون دلار کسب کرد و «ددپول» نیز با فروش ۸ میلیون دلار در رده‌ی پنجم قرار گرفت. این درحالی بود که مجموع فروش این فیلم ابرقهرمانی از مرز ۳۴۰ میلیون دلار عبور کرد و در نتیجه، «ددپول» با پشت سر گذاشتنِ «نگهبانان کهکشان» (۳۳۳/۱ میلیون) و «اسپایدرمن۳» (۳۳۶/۵ میلیون) رسما تبدیل به هشتمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی در امریکای شمالی تبدیل شد.

بیرون از ۱۰ فیلم برتر یا در واقع بیرون از ۲۰ فیلم برتر جدول این هفته، یکی دیگر از تازه‌اکران‌های این هفته یعنی کمدی بزرگسالانه‌ی «برونز» (The Bronze) را پیدا می‌کنیم. کمپانی سونی اگرچه فیلم را در یک هزار و ۱۶۷ سینما اکران کرده، اما «برونز» فقط موفق به کسب ۴۲۱ هزار و ۴۳۴ دلار شده است. این رقم «برونز» را در جدول بدترین افتتاحیه‌ی اکران‌های گسترده در رده‌ی چهاردهم قرار می‌دهد.

اما در میان اکران‌های محدود باید به فیلم علمی‌-تخیلی «ویژه‌ی نیمه‌شب» (Midnight Special)، فیلم جدید جف نیکولاس اشاره کرد که پس از اکران در ۵ سینما، ۱۸۴ هزار دلار کسب کرد.

در نقاط دیگر جدول «از گور برخاسته» را می‌بینیم که به ۱۸۰ میلیون دلار درآمد خانگی دست یافت، «لندن سقوط کرده» هم‌اکنون بیش از ۵۰ میلیون دلار به جیب زده، کمدی «بابا اومده» (Daddy’s Home) به ۱۵۰ میلیون دلار نزدیک می‌شود، «رکود بزرگ» از ۷۰ میلیون دلار عبور کرد و «اسپکتر» بالاخره موفق شد بعد از هزار زور و تلاش در هفته‌های اخیر به مرز ۲۰۰ میلیون برسد.

نهایتا در باکس آفیس جهانی «از گور برخاسته» را داریم که دوره‌ی اکرانش در بازار چین را آغاز کرد و به عنوان دشت اول ۳۳ میلیون دلار به جیب زد. این درحالی است که مجموع درآمد خارجی این فیلم بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است. انیمیشن «پاندای کونگ‌فوکار۳» نیز سینماهای نمایش‌دهنده‌اش را در ۴۰ منطقه‌ی بین‌المللی جدید گسترش داد و از آنجا ۳۱/۷ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمد بین‌المللی‌اش را به رقم ۲۵۷ میلیون دلار رساند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Zootopia۳۸  میلیون دلار
۲The Divergent Series: Allegiant۲۹ میلیون دلار
۳Miracles from Heaven۱۵ میلیون دلار
۴l10 Cloverfield Lane۱۲/۵ میلیون دلار
۵Deadpool۸ میلیون دلار
۶London Has Fallen۶/۸ میلیون دلار
۷Whiskey Tango Foxtrot۲/۸ میلیون دلار
۸The Perfect Match۱/۹ میلیون دلار
۹The Brothers Grimsby۱/۴ میلیون دلار
۱۰The Revenant۱/۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_Divergent-Series-Allegiant-2016

واگرا: هم‌پیمان‌

Divergent: Allegiant

«هم‌پیمان» درست بعد از اتفاقات شوکه‌کننده‌ی پایان «شورشی» آغاز می‌شود. تریس (شیلین وودلی) باید همراه با فور (تئو جیمز) برای اولین بار دیوارهای شیکاگو را پشت سر بگذارند، تا به دنبال راه‌حلی برای شهر آشوب‌زده‌شان بگردند. به محض اینکه آنها قدم به بیرون می‌گذارند، متوجه می‌شوند حقیقت با چیزهایی که از قبل می‌دانستند تفاوت دارد و تریس و فور باید تصمیم بگیرند در جنگی که آنسوی دیوارهای شیکاگو انسانیت را تهدید می‌کند، به کدام طرف اعتماد کنند. دو قسمت قبلی فیلم‌های «واگرا» در میان داستان‌های پسا-آخرالزمانی نوجوان‌محور آش دهن‌سوزی نبودند. اما انگار نصف کردن کتاب آخر برای دو قسمتی‌کردن آن بدجوری به ضرر «هم‌پیمان» تمام شده. چون اکثر مشکلاتی که منتقدان از فیلم گرفته‌اند، به قطع‌شدن یهویی داستان مربوط می‌شود.

جیمز براردینلی که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"هم‌پیمان" مثال بارز این است که وقتی کتاب یا فیلمی تنها با هدف خوشحال‌کردن طرفداران و در جریان نگه داشتن درآمد وجود دارد، چه اتفاقی می‌افتد. مهارت و اصالت جای خودشان را به کلیشه و عدم تنوع داده‌اند... "هم‌پیمان" سعی می‌کند داستان بسیار کمی را در زمان بسیار زیادی جا بدهد. همین مسئله به لحظات مرده و ضرباهنگ غیرهماهنگ ختم شده است». شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد: «جلوه‌های ویژه جزو جنبه‌های مثبت‌تر "هم‌پیمان" است، اما آنها نیز به تنهایی نمی‌توانند این دنباله‌ی شدیدا مشکل‌دار را نجات بدهند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۴ است.

 

hero_Miracles-From-Heaven-2016

معجزاتی از بهشت

Miracles from Heaven

بعد از اینکه کریسی (جنیفر گارنر) متوجه می‌شود دخترش، آنا مبتلا به بیماری غیرقابل‌درمانی است، او دربه‌در به دنبال درمانی برای دخترش می‌گردد. یک روز اما آنا از سفرش به بهشت می‌گوید و کم‌کم نشانه‌های بهبودی در آنا نمایان می‌شود. یک فیلم تکراری دینی دیگر که انصافا مخاطبان بسیار زیادی دارند. اما «معجزاتی از بهشت» در چه جایگاهی بین این فیلم‌ها قرار می‌گیرد؟ کیتی والش از شیکاگو تریبون که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «اگرچه فیلم کمی زیادی طول می‌کشد و تلاش بیش از حد فیلم برای به گریه انداختن تماشاگران عصبی‌کننده می‌شود، اما روی هم رفته این ملودرام خانوادگی که درباره‌ی بیماری ناراحت‌کننده‌‌ای و معجزه‌ای است که آن را درمان می‌کند، به‌طرز غیرمنتظره‌ای تاثیرگذار است. حتی برای آنهایی که ایمان کمی دارند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۴ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده