// چهار شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

بهترین سریال‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان

در این مطلب زومجی فهرستی از بهترین فصل‌های سریالی سال ۲۰۱۵ تهیه کرده است. ۱۰ سریال برتری که اسمشان بیشتر از همه توسط مطبوعات تکرار شده‌اند، چه سریال‌هایی هستند؟ همراه زومجی باشید.

fear-the-walkingf

بعد از فهرست کردن بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان، در این مطلب نگاهی به برترین سریال‌های تلویزیونی پخش‌شده در این سال می‌اندازیم. سایت متاکریتیک برای تهیه‌ی این فهرست سراغ تمامی فهرست‌های منتقدان و سایت‌های معتبر سرتاسر اینترنت رفته، تکرارشده‌ترین عنوان‌ها را جمع‌آوری کرده و یک میانگین از آنها گرفته است. در این فهرست ۱۰تایی همه‌جور سریالی داریم. از کمدی‌های متفاوت و سریال‌هایی که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد تا شگفتی‌هایی که سروکله‌شان بی‌هوا پیدا شد و چشمان‌مان را درگیر قاب تلویزیون کردند:

 

worst

۱۰-تو بدترینی - فصل دوم

You’re the Worst

کمدی «تو بدترینی» از آن دسته کمدی‌های عمیقی است که فقط قصد جوک گفتن ندارد، بلکه از دل آنها شخصیت‌هایش را پرورش می‌دهد و رابطه‌های واقع‌گرایانه‌شان را می‌سازد. اگرچه فصل اول سریال در زمره‌ی بهترین کمدی/رومانتیک‌های تلویزیون قرار گرفت، اما سریال تا فصل دومش واقعا کشف نشد. فصل دومی که با امتیاز متاکریتیکِ ۸۲ نسبت به امتیاز ۶۵ فصل اول نشان از پیشرفت سریال دارد. داستان درباره‌ی پسر بی‌خیالی به اسم جیمی و دختر لجبازی به اسم گرچن است که اعتقادی به رابطه‌های عاشقانه ندارند و برای کسانی که ازدواج می‌کنند، ابراز تاسف می‌کنند و افسوس می‌خورند. اما وقتی این دو در یکی از همین جشن‌ عروسی‌ها با هم آشنا می‌شوند، آرام‌آرام متوجه می‌شوند که دارند به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند. جاذبه‌ی سریال هم شیمی بین این دو است که یکی از غیرمعمول‌ترین سیت‌کام‌های تلویزیون را رقم زده است.

 

better call

۹-بهتره با ساول تماس بگیری - فصل اول

Better Call Saul

اسپین‌آف سریال محبوب «بریکینگ بد» با هزارجور نگرانی از سوی طرفداران دنیای موادمخدر وینس گیلیگان ساخته و پخش شد. چون بسیاری فکر می‌کردند با سریالی طرف هستند که فقط برای پول درآوردن از اسم هایزنبرگ ساخته شده و نباید وجود خارجی داشته باشد، اما گیلیگان و پیتر گولد ثابت کردند که اصلا این‌طور نیست. پیش‌درآمد «بهتره با ساول تماس بگیری» که روی داستان جیمی‌ مک‌کیل یا ساول گودمن خودمان تمرکز کرده، به‌سرعت به درام تکان‌دهنده‌ای درباره‌ی بررسی روان‌شناختی این وکیل شیاد تبدیل شد و دنیای والتر وایت را گسترش داد. حالا متوجه شدیم که ساول از اول آب‌زیرکاه و بی‌احساس نبوده است و تازه خیلی برای عدم سقوط روحش تلاش کرده است. مهم‌تر از همه مثل «بریکینگ بد»، در اینجا هم با شخصیت‌پردازی پیچیده‌ای در رابطه با جیمی مک‌کیل روبه‌روییم که در طول فصل اول نشان داد چیزی از والتر وایت کم ندارد. حالا بی‌صبرانه منتظر فصل دوم هستیم!

 

game of throne

۸-بازی تاج و تخت - فصل پنجم

Game of Thrones

در چهار-پنج سال گذشته هروقت خبری از فهرست بهترین سریال‌های سال بوده نام «بازی تاج و تخت» هم در آن حضور داشته است. سریالی که برخلاف بسیاری از سریال‌های این فهرست بین منتقد و تماشاگر جماعت به یک اندازه طرفدار دارد. فصل پنجم اما شامل فراز و فرودها و وقایع منحصربه‌فرد خودش است که آن را به اندازه‌ی بقیه به‌یادماندنی و جذاب می‌کند. اگرچه این فصل کمی ریلکس‌تر از فصل‌های گذشته شروع شد، اما خیلی طول نکشید که باران آتش و یخ و بدبختی از آسمان سیاه وستروس فرو ریخت و همه‌چیز را برای فصل موردانتظار ششم قاراشمیش‌تر از همیشه کرد.

 

master of none

۷-استاد هیچی - فصل اول

The Master of None

نت‌فلیکس که در سال‌های اخیر بخش مهمی از تولیدات تلویزیونی را تامین می‌کند، با «استاد هیچی» یکی دیگر از کمدی‌های پُرطرفدار و عمیقش را عرضه کرد. در «استاد هیچی» عزیز انصاری (که نقش اصلی را نیز دارد) و آلن یانگ در طول ۱۰ قسمت یکی از کمیاب‌ترین کمدی‌های تلویزیون را نوشته و طراحی کرده‌اند که با زبان تند و تیزی به سراغ حقایق تلخ و شیرین زندگی می‌رود و جهان‌بینی منحصربه‌فردی دارد. اگر به حال‌و‌هوای کمدی‌هایی مثل «لویی» علاقه دارید، «استاد هیچی» بهترین چیزی است که گیرتان می‌آید و خوشبختانه مثل سریال لویی سی.کی که بخش زیادی از زمان هر قسمت صرف مقدمه‌چینی لحظات خنده‌دار می‌شود، در «استاد هیچی» سازندگانش حواس‌شان است تا خنده‌ها را بی‌وقفه در جریان نگه دارند.

 

leftover

۶-بازماندگان - فصل دوم

The Leftovers

«در روزی که به واقعه‌ی «عزیمت ناگهانی» مشهور است، دو درصد از جمعیت کره‌ی زمین به‌طرز مرموزی ناپدید می‌شوند». این خلاصه‌ی داستانی آغازگر یکی از شاهکارهای سال‌های اخیر تلویزیون است. «بازماندگان» هرچیزی که از یک داستان دلهره‌آورِ رازآلودِ غم‌انگیز بخواهید را در خود دارد. این سریال با پرداخت پُرجزییات و کاملِ شخصیت‌هایش، آنها را با شما نزدیک می‌کند و سپس، هر بلای جان‌سوزی که دلش می‌خواهد سرشان می‌آورد. آن هم بلاهای روانی و ماوراطبیعه‌ای که هیچکس نمی‌داند از کجا سرچشمه می‌گیرند و به کجا ختم می‌شوند. امسال فصل دوم سریال نه تنها استانداردهای فصل اول را رد کرد، بلکه طوری آخرالزمانِ متفاوتش را گسترش داد که هیچ حرفی در بزرگی‌اش باقی نگذاشت.

 

trasprant

۵-شفاف - فصل دوم

Transparent

«شفاف» که از معدود پروژه‌های موفق آمازون است با فصل اولش هرچه جایزه بود را درو کرد و فصل دوم نیز که ۲۰۱۵ روی آنتن رفت، در کسب استقبال منتقدان کم نیاورد و منتقدان آن را با صفاتی مثل «جمع‌و‌جور، دوست‌داشتنی و به‌طرز دردناکی همدلی‌برانگیز» توصیف کردند. در این کمدی سیاه مورت فِفرمن پدر خانواده‌‌ای است که از رازی درباره‌ی خودش پرده برمی‌دارد و خیلی طول نمی‌کشد که بقیه‌ی اعضای خانواده‌اش نیز فرصت پیدا می‌کنند تا رازهای خودشان را فاش کنند. برخورد تمام خصوصیات این آدم‌ها که تا قبل از آن مخفی بوده، به پیچیدگی‌های عجیب و خنده‌داری در بین اعضای این خانواده تبدیل می‌شود.

 

americans

۴-آمریکایی‌ها - فصل سوم

The Americans

«امریکایی‌ها» یکی از سریال‌های کمترشناخته‌شده‌ی شبکه‌ی اف‌.ایکس است که شاید در زمان شروع پخشش چندان به‌طور گسترده مورد توجه قرار نگرفت، اما فصل‌های دوم و سومش خیلی زود به فهرست‌ بهترین سریال‌های سال راه پیدا کردند. این درام جاسوسی در دوران جنگ سرد جریان دارد و درباره‌ی یک زن و شوهر روسی است که درحال حاضر سال‌ها است که به عنوان جاسوس شوروی در خاک امریکا فعالیت می‌کنند و حتی دو بچه هم دارند. اگر این سال‌ها فیلم‌های جاسوسی دیگر چیزی برای عرضه ندارند، «امریکایی‌ها» موفق شده به جایگزینی موفق و به‌شدت پیچیده‌ای تبدیل شود که فصل به فصل پیشرفت می‌کند و گسترده‌تر می‌شود.

 robot

۳-مستر روبات - فصل اول

Mr Robot

مقالات مرتبط

«مستر روبات» شاید بزرگ‌‌ترین شگفتی تلویزیون امسال بود. چه کسی فکرش را می‌کرد یک سازنده‌ی تازه‌کار در یک شبکه‌ی ناشناخته با دست گذاشتن روی موضوع تکراری هک و کامپیوتر یکی از محصولات دیدنی تلویزیون امسال را تحویل دهد؟ اما دقیقا این اتفاق افتاد. در نگاه اول داستان سریال شاید درباره‌ی هکری ماهر به اسم الیوت باشد که به گروهی خرابکار برای نابودی کمپانی‌های بزرگ فاسد می‌پیوندد. اما برگ‌برنده‌ی سریال این بود که برای بررسی کاراکترهایش وقت صرف می‌کرد و سعی می‌کرد در روایت داستانش وارد راه‌های تاریک و سوال‌برانگیزی شود. همین باعث شد تا در طول سریال هیچ‌وقت مطمئن نباشیم با چه کسی طرف هستیم یا فلانی برای چه کسی کار می‌کند. این سریال همچنین تصویر شدیدا واقع‌گرایانه‌ای را از دنیای زیرزمینی هکرها به نمایش می‌گذارد.

 

mad men

۲-مَدمِن - نیمه‌ی دوم فصل آخر

Mad Men

«مدمن» در کنار «بریکینگ بد» و «مردگان متحرک»، یکی از سه سریال جریان‌ساز و به‌یادماندنی شبکه‌ی ای‌.ام.سی است که در سال ۲۰۱۵ با پخش نیمه‌ی دوم فصل آخرش به پایان رسید. در بحبوبه‌ی دنیای رو به تغییر و مُدرن دهه‌ی ۶۰، سریال روی مرد باهوشی به نام دان دریپر تمرکز می‌کند که در بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی نیویورک کار می‌کند. «مدمن» اما شامل کاراکترهای بی‌شمار دیگری است که سریال از طریق آنها زندگی آن دوره را همچون یک پوستر گرافیکی زیبا و اغواگر به تصویر می‌کشد.

 

fargod

۱-فارگو فصل دوم

Fargo

مقالات مرتبط

کسی فکرش را نمی‌کرد بعد از موفقیت فصل اول «فارگو»، نوآ هاولی، خالق سریال بتواند اینگونه تمام استانداردهای خودش را به‌دست خودش بشکند و شگفت‌آفرینی کند، اما این اتفاق به هیجان‌انگیزترین شکل ممکنش افتاد. فصل دوم «فارگو» که پیش‌درآمدی بر قبلی است، با درام سوزناک، طنز سیاه، شخصیت‌های پرحرارت و اکشن‌های خشونت‌بار و دیوانه‌وارش یکی از شاهکارهای این سال‌های تلویزیون است که اپیزود به اپیزود بیننده را غافلگیر کرده و به سوی قله‌‌ای هدایت می‌کند که ریه‌های آدم را از کمبود اکسیژن به درد می‌آورد.

نظر شما درباره‌ی این فهرست چیست و به نظر شما بهترین سریال‌های ۲۰۱۵ چه هستند؟

منبع: متاکریتیک

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده