معرفی تئاتر حمله به تایتان | از دنیای انیمه تا صحنه نمایش

چهارشنبه 12 آذر 1404 - 17:30
مطالعه 5 دقیقه
کاور تئاتر حمله به تایتان
دنیای بی‌رحم «حمله به تایتان» این بار روی صحنه تئاتر ایران جان گرفته است؛ اقتباسی موزیکال و حماسی که به طرفداران ایرانی ادای احترام می‌کند.
تبلیغات

محبوبیت انیمه و مانگاهای ژاپنی را در دنیا نمی‌توان کتمان کرد. از آنجائی که جهان سرد و تاریک انیمه‌های ژاپنی به واقعیت آنچه که در دنیای اطراف ما می‌گذرد، نزدیکتر هستند، در ایران نیز طرفداران بسیاری یافته‌اند. انیمه‌ها برخلاف انیمیشن‌ها هراسی از گفتن واقعیت ندارند و شخصیت‌های خاکستری‌شان بیش از هر شخصیت انیمیشنی به واقعیت دنیای ما قرابت بیشتری دارند. اگر طرفدار دنیای انیمه‌ها باشید بدون شک نام اتک ان تایتان یا همان حمله به تایتان (Attack on Titan) به گوشتان خورده است. یکی از بهترین انیمه های سریالی که با اقتباس از مانگایی به‌همین نام ساخته شد و به سرعت طرفداران زیادی را پیدا کرد.

این انیمه در ایران نیز به محبوبیت فراوانی رسید، تا جائی که کمتر انیمه‌بازی ممکن است آن را ندیده باشد. حال خبر جالب اینجاست که تئاتری با اقتباس از همین انیمه در ایران روی صحنه رفته است. اتفاقی جسورانه که می‌تواند راه را برای اجراهای بیشتری در این سبک و ژانر باز کند. شما همچنین می‌توانید نقد انیمه Attack on Titan را هم در زومجی بخوانید.

تئاتر حمله به تایتان به کارگردانی «سهاب محبعلی» اقتباسی از انیمه‌ اکشن و پرطرفدار حمله به تایتان است. زومجی همکار رسمی رسانه‌ای تئاتر حمله به تایتان است و در گفتگویی که با کارگردان آن داشتیم، وی دغدغه‌ی خود از اجرای این تئاتر را احترام به سلیقه‌ی مخاطب ایرانی عنوان کرد، چراکه این روزها انیمه‌ها تبدیل به بخشی جدانشدنی از مارکت سرگرمی طرفداران سینما و انیمیشن شده‌اند. در ادامه محبعلی اضافه کرد که اجراهای متنوعی از حمله به تایتان در آمریکا و آسیا روی صحنه رفته‌ که بیشترشان پارودی بوده‌اند. اما او با توجه به طرز تفکر و دیدگاه مخاطب ایرانی تصمیم می‌گیرد که خالق روایت اصلی حمله به تایتان در ایران باشد.

تئاتر حمله به تایتان طبق گفته‌ی خالق‌اش سعی دارد تا چیزی را به‌تصویر بکشد که مخاطب ایرانی انیمه‌های ژاپنی بواسطه‌ی مسائل اجتماعی و اسطوره‌ای آن را می‌پسندد

درواقع تئاتری که از این انیمه در ایران روی صحنه رفته، بیش از هر اقتباس دیگری در دیگر کشورها به فضا و نوع روایت منبع اصلی خود نزدیکتر و وفادارتر است. نگارش نمایشنامه‌ی اتک ان تایتان چندین ماه طول کشیده که در این بین «هادی غلامی» به‌عنوان مشاور انیمه و «رامبد خانلری» به‌عنوان مشاور متن گروه را همراهی کرده‌اند.

تئاتر حمله به تایتان طبق گفته‌ی خالق‌اش سعی دارد تا چیزی را به‌تصویر بکشد که مخاطب ایرانی انیمه‌های ژاپنی بواسطه‌ی مسائل اجتماعی و اسطوره‌ای آن را می‌پسندد. درواقع در این اثر دیدگاه مخاطب ایرانی بالاتر از هر چیزی قرار دارد. خالق تئاتر اتک ان تایتان سعی می‌کند تا هم به داستان اصلی وفادار بماند و هم اینکه عناصر و روایتی را به حرکت درآورد که مخاطب باهاش احساس راحتی کند و از ۷۰ دقیقه‌ی نمایش لذت کافی را ببرد. اتک ان تایتان یک نمایش موزیکال حماسی است. اثری که قرار است در آن فرم و محتوا همپای یکدیگر حرکت کنند و شبیه هر اثر موزیکال دیگری، پرفورمنس حامل درام باشد.

بخش زیادی از روایت را فرم پیش می‌برد و کارگردان سعی دارد تا زمانی که نیاز به گفتن چیزی نباشد، آن را با حرکات فرم به‌تصویر بکشد. به جز عنصر موزیکال که در آن به‌طور زنده ۸ قطعه از ساخته‌های هاروکی ساوانو آهنگساز موسیقی متن حمله به تایتان اجرا می‌شود، صحنه‌های شمشیرزنی و مبارزه نیز همانند آنچه که در منبع اصلی اثر هستند، به‌نمایش درمی‌آیند. آمادگی بدنی بالای بازیگران و همچنین اجرای بسیار خوب گروه موسیقی اتک ان تایتان از ویژگی‌های مثبت این نمایش است.

در نمایش اتک ان تایتان روی اتفاقات مهم زندگی برخی شخصیت‌های مهم از زمان تولد تا مرگ فوکوس شده است و شبیه هر اقتباس دیگری کارگردان با زدن شاخ‌وبرگ‌های اضافی درام پیرامون این کارکترها، روایت حمله به تایتان را به قالب تئاتر نزدیک کرده است

در نمایش اتک ان تایتان روی اتفاقات مهم زندگی برخی شخصیت‌های مهم از زمان تولد تا مرگ فوکوس شده است و شبیه هر اقتباس دیگری کارگردان با زدن شاخ‌وبرگ‌های اضافی درام پیرامون این کارکترها، روایت حمله به تایتان را به قالب تئاتر نزدیک کرده است. درواقع هر اقتباسی نیازمند، یکسری فاکتورگیری‌هایی است که برای نجات اثر باید انجام شود؛ کاری که شجاعت زیادی را می‌طلبد آنهم برای اثری شبیه حمله به تایتان که بیشتر مخاطبان دوست دارند، شاهد چیزی باشند که در منبع اصلی دیده‌اند.

به بیانی اقتباس از چنین اثر عظیمی کار بسیار سختی است و شبیه راه رفتن روی لبه‌ی چاقو می‌ماند. در حمله به تایتان کانسپت اصلی نمایش در قالب شخصیت «یمیر» خلاصه شده و کارگردان اثر در پی این است که نشان دهد خشونت ذاتی بشر از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ و آیا بشر می‌تواند از این چرخه‌ی خشونت خودش را آزاد کند؟

تئاتر حمله به تایتان با نمایش پلان‌هایی از انیمه‌ی اصلی شروع می‌شود و بعد ما بواسطه‌ی موسیقی زنده، پالت‌های نور و نورپردازی‌هایی که با خود لحن ماجرای اصلی را همراه دارند وارد روایت خواهیم شد. بعد از آن موتور نمایش روشن می‌شود و تئاتر حمله به تایتان با شخصیت‌ها و پرفورمنس‌هایش به دل اثری می‌زند که در سراسر جهان طرفداران بیشماری دارد. در ادامه‌ی صحبت‌هایمان با آقای سهاب محبعلی ایشان اشاره داشتند که با وجود امکانات کم در بخش فنی تمام سعی‌شان بر این بوده تا خالق اثری باشند که هویت منبع اصلی را همراه خود دارد.

اجرای چنین نمایش‌هایی در ایران حرکتی جسورانه است، چراکه هم بستر مناسبی برای خلق چنین نمایش‌هایی وجود ندارد و هم اینکه کارگردان ممکن است در زمینه‌ی اقتباس با مشکلات فراوانی روبه‌رو شود. تئاتر حمله به تایتان را می‌توان نمایشی پیشرو در نظر گرفت، از آن اجراهایی که سلیقه‌ی مخاطب نسل جدید را می‌شناسد و می‌داند برای سرگرم کردن‌اش از چه راهی ورود کند. با اینجال جا افتادن چنین تئاترهایی مستلزم حمایت‌های مالی و فنی زیادی است که به‌واسطه‌ی سلیقه و تقاضای مخاطب ایرانی امیدواریم این امکان در آینده فراهم شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات