نویسنده: مرتضی صوفی
// پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۹

معرفی انیمه بهشت جهنمی ۲۰۲۳ (Hell's Paradise: Jigokuraku)

انیمه Hell's Paradise محصول ۲۰۲۳ استودیو ماپا، یکی از انیمه‌های شونن با خشونت‌پردازی نمادگرایانه است که موفق شده در فضای ماورایی و تاریخی آشنای خود به اکسیر حیات در میان کلیشه‌های ژانری دست پیدا کند.

مشخصات انیمه بهشت جهنمی:

  • اسم فارسی: بهشت جهنمی
  • اسم ژاپنی: Jigokuraku
  • براساس مانگای Jigokuraku نوشته‌ی یوجی کاکو
  • ژانر: اکشن، ماجرایی، ماورایی، فانتزی، تاریخی، گور
  • محصول: استودیو ماپا
  • فصل اول: ۱۳ قسمت ۲۴ دقیقه‌ای
  • وضعیت: درحال‌پخش
  • پخش: ۱ آوریل ۲۰۲۳ تا ۱ ژوئیه ۲۰۲۳
  • رده سنی: R - 17

چشم در برابر چشم _ انیمه jigokuraku

انیمه Hell's Paradise (بهشت جهنمی یا Jigokuraku) یکی از انیمه های محبوب سال ۲۰۲۳ و ساخته‌ی استودیو ماپا (MAPPA) است. پخش این انیمه‌ی ۱۳ قسمتی از اول آوریل شروع شده است و ادامه‌ی آن هم توسط ماپا تولید خواهد شد. Jigokuraku یک انیمه به سبک شونن، اکشن و ماورءالطبیعه است که در فضایی تاریخی و گور به نمایش رقابتی سخت و مرگبار برای فرار از مرگی آسان می‌پردازد.

در داستان Hell's Paradise بهانه‌های تکراری زیادی به‌چشم می‌خورد، چیزی که می‌تواند برای مخاطب کلیشه‌زده دلسردکننده باشد اما با کمی صبر و مدارا در این انیمه با لحظه‌های پرفروغ زیادی روبه‌رو خواهید شد که در بین نوسان‌های داستان حس هیجان رضایت‌بخشی را برای شما به‌همراه خواهد داشت.

اعلام مأموریت ویژه برای محکومین به اعدام در انیمه jigokuraku

داستان انیمه بهشت جهنمی؛ سفر به جزیره‌ی مرگ به‌دنبال اکسیر زندگی

گابیمارو قوی‌ترین نینجای روستای ایواگاکوره در دوره‌ی ادو است. او از کودکی از پدر و مادرش جدا شده و برای تبدیل شدن به یک قاتل رشد کرده است و به‌خاطر کشتار خالی از احساساتش با نام گاران نو گابیمارو (گابیماروی توخالی) شناخته می‌شود. گابیمارو به دلایلی دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود اما درحالی‌که او خود را برای گذراندن یک زندگی غرق در خون، شایسته‌ی مرگ می‌داند، هر بار به کمک نیروی فوق انسانی‌اش از روش‌های مختلف اعدام زنده برمی‌گردد.

تا اینکه زنی به‌اسم ساگیری، یک جلاد آسائمون از قبیله‌ی یامادا، که به‌نظر می‌رسد توانایی کشتن گابیمارو را دارد متوجه می‌شود که فرار ناخودآگاه گابیمارو از مرگ ‌به‌دلیل عشقِ شکل‌گرفته در اعماق وجود اوست. درادامه ساگیری به گابیمارو پیشنهاد می‌دهد تا با انجام یک مأموریت ویژه، دستور عفو توسط شوگونات را دریافت کند.

در این ماجراجویی، که محکومین به اعدامِ سرشناسِ دیگری هم حضور دارند، باید با رفتن به جزیره‌ی شین‌سِن‌کیو در جنوبی‌ترین نقطه پادشاهی ریوکو به اکسیر جاودانگی دست پیدا کنند. جایی‌که سرنوشت ترسناکی انتظار این محکومین را می‌کشد چراکه چند تیم اعزامی به این جزیره‌ی ناشناخته و اسرارآمیز ناپدید شده‌اند و تنها بازگشته هم با نفرینی خلسه‌وار که باعث رویش گل و گیاه در چشم و چالش شده دیگر توان زندگی کردن ندارد. از طرفی هر محکوم با یک جلاد آسائمون برای اجتناب از فرار همراه می‌شود و حتما هم باید با جلاد خود از جزیره بازگردد. البته بلاهای خطرناک و مرگبار این جزیره‌ی مرموز که خیلی زود به سراغ آن‌ها می‌آید فرصت زنده ماندن برای پیشروی در این رقابت مرگبار را کوتاه می‌کند.

گابیمارو تحت نظارت ساگیری درحال ورود به جزیره _ انیمه jigokuraku

گابیمارو در سفری که گاهی به مسایل مربوط‌به تطهیر نفس هم رخنه می‌کند، باید با دشمن‌هایی که حتی می‌تواند بار گناهان گذشته را یادآور شود روبه‌رو شود و با ساکنان عجیب جزیره‌ی شین‌سِن‌کیو سروکله بزند تا شاید با پشت‌سرگذاشتن نبردهای سختی که در انتظار اوست راهی برای بازگشت پیدا کند. گابیمارو یک شینوبی درگیر پوچی ناشی از قتل‌های گذشته است که به‌خاطر قدرت‌های جسمی فراانسانی آمیخته با نینجتسو شخصیت برتر داستان انیمه است. او در این مسیر با یک رونین مونث همراه شده است، کسی که همواره با ترس نهادینه شده در وجودش از کشتن محکومین رنج می‌برد. به‌علاوه ساگیری که از دید سایر به‌عنوان یک جلاد زن جایگاه نامتعارفی دارد برای اثبات خود عزم راسخی دارد.

شروع داستان گیراست، مرور گاه و بی‌گاه گذشته‌ی شخصیت‌های محوری هم خیلی سریع در مسیر اصلی آن نمایان می‌شود تا به جزیره برسیم، مکانی به‌ظاهر آرام که هویت ترسناک خود را به‌مرور نشان می‌دهد. باتوجه‌به ژانر گور در انیمه خشونت زیادی به‌چشم می‌خورد که با اضافه شدن فضای تاریخی، سلاح‌های سرد و قدرت‌های اساطیری باعث شکل‌گیری نبردهای نفس‌گیر بسیاری می‌شود. فضای جزیره و حضور گروه‌های مختلف محکومین برای مبارزه و بقا یک بتل رویال حساس را یادآوری می‌کند. هرچند خیلی زود تمرکز داستان به سمت تاریک جزیره کشیده می‌شود.

قدرت نینجتسوی گابیمارو در انیمه jigokuraku

حس تضادی که در جای‌جای این انیمه دیده می‌شود در دوزخی ناشی از میل به جاودانگی هم به ثبت رسیده است

حس تضادی که از همان آغاز در اسم انیمه‌ی بهشت جهنمی جلب توجه می‌کند در ادامه هم با قدرت حضور دارد. از رنج و رفاه در زندگی کاراکترها گرفته تا خشونت و لطافت، عشق و نفرت، زیبایی و زشتی و... همگی درکنار هم اتفاقات جنون‌آمیز و قابل‌تأملی را در دل دوزخی ناشی از میل به جاودانگی به ثبت می‌رساند.

پیش‌روی داستان Jigokuraku با ضرب‌آهنگ سریع خود، تمایلی برای توضیح مجدد اصول و پیش‌‌فرض‌های ریشه‌ای و تاریخی ندارد. بنابراین در بعضی موارد مثل همراهی یک جلاد محافظ که قرار است در تمام مسیر مرگبار جزیره حضور پیدا کند منطق کاملی به‌جز ایجاد یک حس تعصب به آیین قبیله و طریقت سامورایی معرفی نمی‌کند. با همه‌ی این تفاسیر انیمه‌ی Hell's Paradise: Jigokuraku ساخته‌ی استودیو ماپا پتانسیل‌های لازم برای جلب توجه مخاطب و تبدیل شدن به اثری قابل‌توجه را در بین انیمه‌های سال ۲۰۲۳ دارد.

کاراکتر ساگیری در جنگل انیمه jigokuraku

مانگای بهشت جهنمی؛ ‌شوق محبوبیت در آغاز راه

یوجی کاکو خالق مانگای Jigokuraku است. او در ابتدای فعالیتش یک ویراستار بود اما از سال ۲۰۰۹ کار خود را به‌عنوان مانگاکا با انتشار یک وان‌شات در مجله‌ی Jump Square آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳ با انتشار سری Fantasma به کار خود ادامه داد. کاکو بعداز آن در نقش دستیار برای تاتسوکی فوجیموتو (مانگاکای چینسامن) کار کرد. تا اینکه دومین سری مانگای خود یعنی Hell's Paradise: Jigokuraku را در سال ۲۰۱۸ در شونن جامپ پلاس منتشر کرد که خیلی زود به محبوبیت رسید.

ایجاد سبک بتل رویال در یک جزیره‌ی جهنمی ایده‌ای است که یوجی کاکو به‌کار گرفته و خیلی زود توانسته حضور شخصیت‌ها و موجودات مختلف را در تعامل و رقابت با هم به تعادل برساند، چراکه رسیدن به اکسیر زندگی فقط به پیروزی دربرابر سایر محکومین اعزامی به جزیره محدود نمی‌شود. برای همین به مبارزات اکشن متنوع و جذابی در فضای پرتنش و ابهام‌آلود جزیره می‌رسیم که درکنار ایده‌های الهام گرفته شده از آثار مرجع، می‌تواند کلیشه‌های داستانی را برای مخاطب سخت‌گیر هم قابل‌هضم سازد.

در سبک طراحی کاکو، جدای از خشونت افراطی نمایانش، شخصیت‌های کاملا متمایز با استایل خاص خودشان بخشی اصلی شخصیت‌پردازی را به‌درستی منتقل می‌کنند. در طراحی غیرانسانی مربوط‌به موجودات جهنمی جزیره شاهد نفوذ ترکیب‌های سورئالی هستیم که شاید ابتدا آن تأثیرگذاری بالا و انتقال اضطراب لازم را کمتر منتقل کند اما مقدمه‌‌ی گیرایی در رسیدن به مسیر وهم‌آلود اصلی است.

یک محکوم به اعدام همراه آسائمون در انیمه jigokuraku

سازندگان انیمه‌ی بهشت جهنمی؛ امضای ماپا

استودیو ماپا که بیش‌از هرچیز با تحویل گرفتن ادامه‌ی ساخت اتک آن تایتان از ویت استودیو شناخته می‌شود، با انیمه Hell's Paradise که فاصله‌ی کمی از پخش انیمه‌ی چینسامن و البته ساخت فصل دوم حماسه وینلند و جوجوتسو کایسن دارد باید انتظارات زیادی را برآورده کند.

این پرکاری ماپا، هم باعث بالا رفتن تجربه‌ی استودیو در راضی نگه داشتن مخاطب شده و هم نظراتی را در مورد سطح کیفی انیمه به‌ویژه در پخش اولیه‌ی تلویزیونی به‌همراه دارد. بااین‌حال خروجی این انیمه‌ها با قدم برداشتن در همان مسیر کلاسیک انیمه‌سازی یعنی سرعت و حجم تولید بالا در عصری که مخاطب جهانی تشنه‌ی جزئیات گرافیکی بیشتری است مثل حفظ تعادل بندباز در یک مسیر طولانی است.

انعکاس قدرت گابیمارو در دریا _ انیمه jigokuraku


انیمه‌های شبیه انیمه بهشت جهنمی؛ شبیه همه و هیچ‌کس

برای سازندگان مانگا و انیمه هیچ چیز سخت‌تر از ایجاد یک پیکره‌ی تازه در میان اصول اولیه و کلیشه‌های ژانری نیست. تلفیق سبک‌ها و ابعاد مختلف زمان و مکان در بسترهای داستانی مختلف چیزی است که در انیمه بهشت جهنمی هم در باز کردن راهی تازه موفق عمل کرده و برای همین در بین معرفی آثاری شبیه‌به آن همچنان می‌تواند حس متفاوت بودن خود را حفظ کند.

مثلا مشابه سبک بتل رویال داستان را می‌توان در انیمه‌هایی مثل Gantz و !Btooom جست‌وجو کرد، اما اصلی‌ترین بخش فضاسازی Hell's Paradise ورود به دنیایی از موجودات جهنمی با ریشه‌های اساطیری و باستانی است.

دنجی و آکی بعداز اولین گشت در دفتر ماکیما

Chainsaw Man

قهرمان داستان چینسامن هم پسر جوان و افسرده‌ای است که مجبور است به‌عنوان یک شیطان‌کش برای یاکوزا کار کند تا بدهی به‌ارث برده‌اش را بپردازد. اما دنجی در شرایطی که مرگ را به‌چشم می‌بیند قبول می‌کند تا با سگش که نیروی اهریمنی اره برقی را حمل می‌کند ادغام شود. حالا او در قالب مرد اره‌ای باید در زندگی جدیدش به‌دنبال رویاهای خاص خود بگردد.

چینسامن درکنار جوجوتسو کایسن دو انیمه‌ی دیگر استودیو ماپا هستند که به نبرد علیه موجودات شیطانی و جهنمی می‌پردازند. البته در چینسامن شباهت‌های بیشتری مثل شخصیت‌های درون‌گرا، نبردهای خشونت‌بار، موجودات عجیب‌الخلقه و البته تمایل برای زنده ماندن در شرایطی جنون‌آمیز به چشم می‌خورد.

انیمه دورورو _ Dororo

Dororo

آشنایی دورورو با یک رونین عجیب‌الخلقه به‌نام هیاکیمارو به مرور نبرد‌های سخت با موجودات اهریمنی مختلفی منجر می‌شود. چراکه هیاکیمارو از بدو تولد گرفتار نفرینی ناخواسته است که طی آن برای پس گرفتن اعضای بدن خود از شیاطین باید آن‌ها را شکست دهد.

نبردهای نفس‌گیر و نمادگرا در خاستگاه باستانی ژاپن با اسطوره‌شناسی‌های زشت و زیبا همان چیزی است که در این ساخته‌ی دیگر استودیو ماپا خودنمایی می‌کند. شکل‌گیری احساسات در کاراکترهایی که هرکدام از نوعی پوچی برخوردار هستند عنصر مشترک دیگر این دو انیمه است.

قهرمان با آتش مبارزه می‌کند انیمه قاتل شیاطین

Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

زندگی ساده‌ی تانجیرو کامادو در کوهستان، با حمله‌ی شیاطین به خانواده‌اش به سرعت تغییر می‌کند. تانجیرو برای گرفتن انتقام قتل خانواده‌اش و بازگرداندن خواهر بازمانده‌اش که هنوز بین مرگ و زندگی به طینت شیاطین گرفتار نشده است، تصمیم می‌گیرد به یک شیطان‌کش تبدیل شود.

به‌جز دیدن اکشن‌های چشم‌نواز استودیو یوفوتیبل، می‌توان برای دیدن نبردهای تخیلی با موجودات شیطانی در داستانی با عمق و پیچیدگی کمتر سراغ انیمه شیطان‌کش رفت. هر دو انیمه شونن هستند اما با استفاده از فضاسازی سبک گور در انیمه Jigokuraku به ابعاد خشن، فلسفی و نمادین بیشتری برمی‌خوریم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده