نویسنده: مرتضی صوفی
// دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی انیمه مرد اره ای (Chainsaw Man) | جنون اره برقی دربرابر شیاطین

با نگاهی اجمالی به انیمه درحال‌پخش چینسامن متوجه می‌شویم که چرا حضور یک تیم کله‌خراب برای ساخت انیمه‌ها همیشه یک نعمت است.

انیمه چینسا من (مرده اره‌ای /Chainsaw Man) یکی از انیمه های مورد انتظار ۲۰۲۲ است که استودیو ماپا (MAPPA) وظیفه‌ی ساخت آن‌را برعهده دارد. پخش انیمه مرد اره ای از ۱۲ اکتبر شروع شده و امید زیادی برای جذب مخاطب حداکثری دارد. چینسامن یک انیمه در سبک شونن، اکشن و ماورءالطبیعه است که با تم گور و دارک فانتزی به ماجراجویی قهرمان‌هایش در دنیایی مملو از موجودات شیطانی و شیطان‌کش‌هایی با انگیزه‌های رنگارنگ می‌پردازد.

همان‌طور که از انیمه‌های با تم گور انتظار داریم در انیمه چینسامن هم خشونت و کشتار به‌شدت دیده می‌شود. درحالی‌که همه‌چیز تحت‌تأثیر شخصیت‌هایی نامتعادل و منحصربه‌فرد است که حس تعلیقی بین خنده و وحشت در تعامل بین آن‌ها رقم می‌خورد. بااین‌حال در شروع داستان و آشنایی با فضای آن یک حس قوی کلیشه‌ای بودن هم همراه اجزای مختلف چینسامن دیده می‌شود که البته سازنده‌ها هم در خروج از این آشناپنداری تلاش خوبی دارند.

اولین گشت دنجی و پاور

داستان انیمه مرد اره ای

داستان در دنیایی شبیه سال ۱۹۹۷ رخ می‌دهد که شیاطین (آکوما) از ترس‌های انسان‌ها متولد می‌شوند. شیاطینی خطرناک و بدسرشت که قدرت آن‌ها براساس ترسی است که برمی‌انگیزند و بین جهنم و زمین سرگردان هستند. از طرفی انسان‌ها هم می‌توانند با این شیاطین قرارداد ببندند تا از قدرت آن‌ها استفاده کنند. مثلا در قسمت اول با یک شیطان زامبی روبه‌رو می‌شویم که می‌تواند اعضای یاکوزا را مثل زامبی‌هایی تحت فرمان خود درآورد.

در سمت مقابل هم افرادی شیطان‌کش متخصص برای شکار و نابودی این موجودات شیطانی فعالیت می‌کنند. البته شیاطین در شرایطی خاص می‌توانند در بدن انسان‌های مرده ساکن شوند و خاطرات و شخصیت آن‌ها را به‌دست آورند. به‌علاوه شیاطینی که شمایل طبیعی انسان‌ها را دارند با انسان‌ها خوب هستند.

دنجی، قهرمان داستان، پسری جوان و افسرده است که با فروش چند عضو بدنش و کار به‌عنوان یک شیطان‌کش قصد دارد بدهی پدر مرحومش را به یاکوزا بپردازد. دنجی به کمک سگش پوچیتا که مسلح به یک اهریمن اره‌برقی است از طرف یاکوزا مامور کشتن موجودات شیطانی می‌شود، درحالی‌که تقریبا تمام پولی را که کسب می‌کند باید به رئیس یاکوزا بدهد. در دنیایی که اهریمن برای دوام، نیاز به ازبین‌بردن افراد شیطان‌کش دارد، زندگی دنجی همیشه در خطر است.

درحالی‌که رویای دنجی داشتن یک زندگی معمولی مثل سایر جوانان است، اما انگار قرار نیست این اتفاق هیچگاه به‌وقوع بپیوندد، چراکه تاریخ مصرف او برای یاکوزا به شکل دلخراشی به‌پایان می‌رسد. مرگ برای دنجی به‌خاطر قراردادی که به پوچیتا اجازه می‌دهد با او ادغام شود به تعویق می‌افتد و دنجی به ترکیبی از انسان و شیطان تبدیل می‌شود که توانایی اره‌برقی پوچیتا را به‌دست می‌آورد. درادامه آشنایی با ماکیما که یک شکارچی شیطان از سازمان امنیت دولتی است باعث می‌شود دنجی در قالبی جدید به‌دنبال رویاهایش برود.

دنجی و آکی بعداز اولین گشت در دفتر ماکیما

مانگای مرد اره ای

خالق مانگای چینسامن تاتسوکی فوجیموتو متولد ۱۹۹۳ است و آثار دیگری هم مثل مانگای Fire Punch و وان‌شات Look Back را در کارنامه دارد. اما شهرت این مانگاکای جوان (که هنوز عکسی از خود منتشر نکرده) با چینسامن رقم خورد و حالا این اولین اثر اوست که به انیمه تبدیل شده است. جلد اول مانگای چینسامن در سال ۲۰۱۸ در مجله شونن جامپ منتشر شد و به‌خاطر خشونت بالا و فضای تاریک داستان بسیار مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

مانگای چینسامن درادامه توانست نظر منتقدین را هم به خود جلب کند و در فهرست‌های مختلف به جایگاه‌های قابل‌توجهی دست پیدا کند و جوایزی مثل بهترین مانگای شونن در Shogakukan Manga Award سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دهد.

بخش اول مانگا با ۹۷ چپتر تا ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ به‌پایان رسید و بخش دوم مانگا از چپتر ۹۸ از تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ در شونن جامپ پلاس درحال انتشار است.

پاور در انیمه Chainsaw Man

سازندگان مرد اره ای

چینسامن انیمه‌ای است که از روند و منطق اتفاقات گرفته تا رفتار کاراکترها در بافتی جنون‌آمیز پیچیده شده. سازنده‌ها هم از خالق مانگا تا انیماتورها و کارگردان انیمه تا اینجا در این راه چیزی کم نگذاشته‌اند. اما با کمی دقت در تیتراژها آغاز و انتهای انیمه می‌توانیم به ادی دین آن‌ها به فیلم‌های سینمایی معروف و خاصی پی ببریم که اغلب اشاره‌های رمزگذاری‌شده‌ی جالبی به اجزای داستان انیمه هم دارند.

در تیتراژ انیمه چینسا من ارجاعات پرتعدادی به سینما گنجانده شده است

به‌عنوان مثال در تیتراژ انیمه چینسامن ارجاعات زیادی به آثار تارانتینو و برادران کوئن دیده می‌شود که خشونت خاص فضای فیلم‌هایشان همیشه در سینما تأثیرگذار بوده است. می‌توانید چند نمونه از این ادای دین سازنده‌های انیمه را به فیلم‌های مختلف در ادامه ورق بزنید.

انیمه های شبیه مرد اره ای

اما آیا به دیدن انیمه‌ی چینسامن بنشینیم یا نه؟ خب تماشای انیمه چینسامن برای علاقمندان به سروکله‌زدن با انیمه‌های فانتزی ماورایی که اکشن و خشونت خوش‌آب‌ورنگی دارند می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

با این تفاسیر معرفی انیمه‌های با سبک و سیاق شبیه‌به چینسامن هم می‌تواند تکلیف مخاطب را برای انتخاب آن تا حدودی روشن کند.

پوستر انیمه توکیو غول

انیمه توکیو غول (Tokyo Ghoul)

موجوداتی انسان‌نما و فراطبیعی که غول نامیده می‌شوند و از گوشت انسان تغذیه می‌کنند آرامش ترسناکی به توکیو بخشیده‌اند.کانکی‌کن پسری است که بعداز تبدیل شدن به یک نیمه‌انسان-نیمه‌غول باید در این قالب تازه با دشمنان بشری و فرابشری خود مبارزه کند.

چینسامن می‌تواند از نظر جلب‌توجه یک توکیو غول جدید باشد، به‌ویژه اگر ضعف‌های اقتباسی توکیو غول شما را ناامید کرد این امیدواری که مانگاکای چینسامن در ساخت انیمه همکاری و مشاوره‌ی نزدیکی با ماپا دارد می‌تواند خیال همه را از ادامه‌ی وفادار و باکیفیت انیمه راحت کند.

انیمه دوروهدورو (Dorohedoro)

انیمه دوروهدورو (Dorohedoro)

در آینده‌ای پسارستاخیزی دو بعد متفاوت در دنیای انسان‌‌ها و دنیای جادوگران وجود دارد. جادوگرها با ایجاد درهای جادویی به محل زندگی انسان‌ها که Hole نامیده می‌شود رفت‌وآمد می‌کنند و قدرت جادوی تباه‌کننده‌ی خود را روی انسان‌ها امتحان می‌کنند. کایمان انسانی است که سرش توسط یک جادوگر به‌شکل یک سوسمار درآمده و برای ازبین‌بردن این طلسم به‌کمک دوستش نیکایدو شروع به کشتن جادوگرها می‌کند تا اینکه با یک گروه قدرتمند از جادوگران برخورد می‌کند.

فانتزی تاریک و فضاسازی دیوانه‌وار دوروهدورو چیزی است که درکنار استودیوی ماپا که ساخت هر دو انیمه را برعهده داشته باعث ایجاد نقاط مشترک زیادی در تجربه این دو اثر شده است.

ایتادوری در انیمه جوجوتسو کایسن

انیمه جوجوتسو کایسن (Jujutsu Kaisen)

یوجی ایتادوری باوجود استعداد در ورزش، عضو باشگاه تحقیقات فراطبیعی دبیرستان شده تا وقت بیشتری برای کارهای دیگر مثل عیادت پدربزرگش داشته باشد، کسی که آخرین نصیحتش به ایتادوری این است که همیشه به مردم کمک کند. بعداز اینکه ایتادوری یک نفرین سطح بالا را پیدا می‌کند و در اختیار اعضای باشگاهش قرار می‌دهد، زندگی دوستانش به‌خط می‌افتد و او مجبور می‌شود طلسم را ببلعد تا از آن‌ها محافظت کند. در ادامه ایتادوری به دبیرستان جادوهای ماورایی جوجوتسو را پیدا می‌کند و این تازه شروع ماجرا است.

جوجوتسو هم از نمونه‌های مثال‌زدنی در سبک ماورایی و مبارزه با نیروهای شیطانی است که امید زیادی برای استفاده از کلیشه‌های ژانری در یک فضاسازی تازه‌تر دارد. ضمن اینکه باز هم حضور استودیو ماپا باعث شده به جز تیم سازنده، نقاط مشترک در هر دو انیمه پررنگ‌تر دیده شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده