// سه شنبه, ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۱

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از فیلم جنایی جدید کره‌ای تا تتریس

اثری درباره‌ی قدرت‌طلبی، درام فرانسوی با محوریت یک معلم لایق احترام، اکشن دلهره‌آور تازه از کره جنوبی و روایت یکی از داستان‌های پر فراز و نشیب صنعت بازی در فیلم Tetris.

زومجی در ابتدا و انتهای شماره ۲۸۵ سری مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» از فیلم‌هایی می‌گوید که هرکدام نگاهی عمیق به پشت صحنه‌ی شلوغ و در نوع خود ترسناک مشاغلی ظاهرا آرام دارند؛ در دو صنعت که برخی از مخاطب‌ها اصلا فکر نمی‌کنند افراد فعال در آن‌ها با چنین نگرانی‌ها و چالش‌هایی مواجه باشند. نخستین اثر حاضر در این مقاله‌ی معرفی فیلم سینمایی ما را به پشت پرده‌ی صنعت روزنامه‌نگاری می‌برد و آخرین اثر یک روایت سرگرم‌کننده برای گیمرها و افراد علاقه‌مند به ویدیوگیم دارد.

بین این دو اثر، دو فیلم غیرانگلیسی‌زبان را مشاهده می‌کنید که محصول کشورهای فرانسه و کره جنوبی هستند؛ فیلم‌هایی که به ترتیب درام اجتماعی و اکشن خون‌آلود هستند.

گفت‌وگوی سیدنی با ژورنالیست بزرگ در فیلم Sweet Smell of Success

Sweet Smell of Success (1957)

هر زمان که بخواهیم بدترین و ترسناک‌ترین جلوه‌های هر نوعی از فعالیت حرفه‌ای را ببینیم، سراغ آثاری می‌رویم که رقابت‌ها و دروغ‌های رواج‌یافته در آن شغل را نشان می‌دهند. فیلم Sweet Smell of Success با نمایش قدرت‌طلبی‌های رواج‌یافته در پشت صحنه‌ی فعالیت رسانه‌ها، قصه‌ی یک مقاله‌نویس را روایت می‌کند که خیلی‌ها را با حرف‌های خود به بازی گرفته است. این وسط فیلم همزمان با تاکید روی به بازی گرفته شدن افراد دیگر توسط او، به آسیب‌پذیری‌های وی هم می‌پردازد؛ تا هیچ‌کدام از انسان‌های مقابل دوربین، شخصیت‌های بیش از اندازه قدرتمندی نباشند که احساسات انسانی در رفتارهای‌شان دیده نمی‌شود.

سیدنی فالکو با بازی درخشان تونی کرتیس به‌عنوان شخصی که می‌خواهد در صنعت رسانه به جایی برسد، دست تماشاگر را می‌گیرد. چون او هم مثل اکثر ما در این جهان پرخطر، گیج‌ومنگ به‌دنبال راهی برای دیده شدن می‌گردد. اما هرچه‌قدر هم که اسکناس‌های متعلق به دیگران را می‌شمارد و کارهای کثیف‌شان را انجام می‌دهد، بیشتر می‌فهمد که قرار نیست پول‌ها و عناوین شغلی آن‌ها مال او شوند.

یک معلم فرانسوی بین بچه ها در فیلم It All Starts Today

It All Starts Today (1999)

It All Starts Today که نام اصلی و فرانسوی آن Ça commence aujourd'hui است، داستان معلمی را روایت می‌کند که واقعا به دانش‌آموزهای خود اهمیت می‌دهد؛ فراتر از آموختن چند درس ساده به آن‌ها.

او تصمیم می‌گیرد برای حمایت از این بچه‌ها علیه خیلی‌ها بایستد؛ تا زندگی برای آن‌ها بهتر شود و شانس‌شان برای رسیدن به خوش‌بختی افزایش پیدا کند. درحالی‌که شهر محل زندگی آن‌ها هر روز بیشتر از قبل با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کند، انگار هیچ‌کس در دنیا به اندازه‌ی او به این بچه‌ها اهمیت نمی‌دهد. فیلم ابایی از نمایش دادن جلوه‌ی منفی برخی از والدین هم ندارد. در عین حال اصلا ماجرا به شکلی پیش نمی‌رود که تمام تلاش‌های معلم برای کمک به دانش‌آموزها بدون هیچ مشکلی به سرانجام برسند. It All Starts Today به این دلیل اوج می‌گیرد که ادعاها را به چالش می‌کشد؛ تا معلم را امتحان کند و ببیند که آیا واقعا پای باورهای خود می‌ماند یا نه.

نشستن عرق روی صورت زن قاتل در فیلم کره‌ای Kill Boksoon

Kill Boksoon (2023)

قاتل. مادر. تلاش برای زندگی کردن و حتی زنده ماندن درحالی‌که فرد مدام بین این دو نقش جابه‌جا می‌شود، رابطه‌ی عجیبی را بین شخصیت اصلی فیلم Kill Boksoon و دختر او به وجود می‌آورد.

آن‌چه که اثر کره‌ای نام‌برده را از فیلم‌های اکشن بزرگسالانه‌ی دیگر چند سال اخیر جدا می‌کند، نه زن بودن کاراکتر اصلی بلکه مادر بودن او است؛ مخصوصا به این خاطر که بخش زیادی از بار سنگین قرارگرفته روی دوش کاراکتر، به تلاش وی برای جلوگیری از فروپاشی زندگی دخترش گره می‌خورد. داستان وقتی بیشتر توجه را جلب می‌کند که دروغ‌گویی دختر به مادر را هم نشان می‌دهد. فقط قاتل بودن باعث نمی‌شود که یک نفر در این دنیا مجبور به پنهان‌کاری باشد.

البته که درام تنها عنصر تعریف‌کننده‌ی داستان‌گویی فیلم Kill Boksoon نیست. چند سکانس پرهیجان خشن و خون‌آلود هم انتظارتان را می‌کشند.

نگاه تارون اجرتون به نمایشگر در فیلم Tetris

Tetris (2023)

داستان تلاش برای به چنگ آوردن لایسنس عرضه‌ی بازی بزرگ تتریس روی کنسول‌های دستی، یکی از قصه‌های مهم پرشماری است که می‌توان از دل صنعت ویدیوگیم بیرون کشید. فیلمنامه‌ی Tetris با تکیه بر اتفاقات حقیقی نوشته شد. البته تیم سازنده چند موقعیت دراماتیک را به این داستان واقعی اضافه کرد. نتیجه اثری از آب درآمده که هم اطلاعات جذابی برای گیمرهای علاقه‌مند به جزئیات صنعت بازی‌های ویدیویی دارد و هم در کل روایت سرگرم‌کننده و جالبی را ارائه می‌دهد.

جان اس. برد که چند سال قبل به‌خاطر فیلم Stan & Ollie مورد تحسین قرار گرفت، با فیلم Tetris ثابت می‌کند که خوب از پس همراه کردن مخاطب با شخصیت‌ها برمی‌آید. چون از ابزارهای گوناگون مثل تصویرسازی‌های غیرمنتظره نیز برای تقویت روایت بهره می‌برد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده