۲۰ فیلم هنری مورد انتظار ۲۰۲۳ | از اسکورسیزی تا جیلان

۲۰ فیلم هنری مورد انتظار ۲۰۲۳ | از اسکورسیزی تا جیلان

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

در این مقاله به‌معرفی ۲۰ فیلم مورد انتظار از سینمای اروپا و هالیوود پرداخته‌ایم، فیلم‌هایی از کارگردانان معروف تا تازه‌کار که انتظار داریم در سال ۲۰۲۳ خوش بدرخشند و هنرِ سینما را پله‌ای بالاتر ببرند. همراه زومجی باشید.

امسال فیلم‌های هیجان‌انگیز، جذاب و متنوعی از سینمای اروپا و البته سینمای هالیوود در انتظار تماشاچیان فیلم‌های تا حدی متفاوت و شاید بتوان گفت سخت‌پسند خواهد بود. کارگردانان بزرگ برگشته‌اند تا جانی دوباره به‌سینمای مستقل بدهند و آن‌طور که پیداست، داستان بسیاری از فیلم‌ها غافلگیرکننده، یا حتی می‌توان گفت بدیع در سبک‌های مختلف یا حداقل بازگشت به‌ریشه‌های فیلم‌های اروپایی تا فیلم‌های هیجان‌انگیز و عاشقانه خواهد بود. از طرفی هم ممکن است در یک فیلم بتوان همه تماشاچیان را راضی نگه داشت و برای هر قشری، تکه‌ای مورد پسند کنار گذاشت که البته تجربه نشان داده است این کار، فاجعه‌بارترین نوع کمک به‌فرهنگ و هنر است.

درهرصورت وارد سال جدید شدن همیشه این‌طور بوده و تغییرات زیاد است و شاهد کلکسیونی از احساسات، مخصوصاً ناامیدی‌ها و امیدواری‌ها خواهیم بود. به‌ویژه اکنون که تحولات ژئوپلتیکی مداومی را شاهد هستیم و تأثیر سیاست و جنگ و دوستی در پیش و پس پرده، تأثیر خود را روی مدیوم سینما دارد و این مورد در اروپا بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. گویا تئاترها و نمایشگاه‌های گروهی در اروپا نیز تحت تأثیر حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین و پیامدهای سیاسی آن قرار گرفته‌اند و وضعیت چندان مساعدی ندارند و تلاش‌ها برای ایجاد شرایط بهتری که در زمان پیش از جنگ بود، بیشتر و بیشتر شده است تا شاید حال و روز بد فرهنگ و هنر نه‌تنها در اروپا که در کل جهان بهبود یابد. امسال کارگردان‌های کاربلد و قدیمی با ایده‌های نوینی پای به‌میدان گذاشته‌اند و در این مقاله سعی کرده‌ایم گلچینی از فیلم‌هایی که احتمال می‌دهیم فیلم خوبی باشند را نام برده و تا حدی معرفی‌ کرده‌ایم که در هنگام فوران پخش فیلم‌ها، در یاد داشته باشیم از کدام فیلم‌ها انتظار بیشتری داریم یا برای تماشای آن‌ها لحظه‌شماری کرده‌ایم. همگی نیز انتظار داریم برخی فیلم‌ها بسیار سروصدا کنند، حال هر کارگردان به‌نحوی، و شاید شاهد تکنیک‌ها سینمایی جدیدی نیز باشیم. می‌گوییم تکنیک، چون تکنولوژی و سرمایه بی‌اندازه را هالیوود در اختیار دارد و در اروپا، تهیه‌کنندگان زیاد دست‌ودل‌باز نیستند.


پوستر فیلم Strange Way of Life با حضور ایتن هاوک و پدرو پاسکال

۱- فیلم راه عجیب زندگی

فیلم Strange Way of Life

  • کارگردان: پدرو آلمودوار
  • نویسندگان: پدرو آلمودوار
  • بازیگران: پدرو پاسکال و ایتان هاوک
  • کشور: اسپانیا
  • فیلم Strange Way of Life در IMDb: امتیاز ۶.۹

فیلم کوتاه سینمایی The Human Voice (صدای انسان) پدرو آلمودوار، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی، نقطهٔ برجسته کارنامهٔ کاری این کارگردانِ خوش‌نام بود و درواقع رنسانسی در اواخر دوران کاری حرفه‌ای وی محسوب می‌شود؛ فیلمی انگلیسی‌زبان که اولین فیلم این کارگردان به‌این زبان بین‌المللی بود. چندی پیش پدرو آلمودوار تأیید کرده بود که فیلم کوتاهی دیگر و آن هم به‌زبان انگلیسی برای نمایش در جشنواره آتی فیلم کن در حال ساخت دارد با عنوان Strange Way of Life (راه عجیب زندگی) که شباهت‌هایی با فیلم معروف آنگ لی، یعنی Brokeback Mountain (کوهستان بروکبَک) خواهد داشت که در سال ۲۰۰۵ اکران شد و در آن فیلم هیث لجر فقید و جیک جیلنهال دو شخصیت اصلی بودند. فیلمی وسترن و رمانتیک که در این فیلم کوتاه کارگردان اسپانیایی، پدرو پاسکال و ایتان هاوک دو نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

در خلاصه داستان فیلم چنین آمده است که مردی سوار بر اسب در حال عبور از صحرا است و می‌خواهد به‌ملاقات دوست قدیمی خود، شخصیت کلانتر جیک برود. این دو گذشته‌ای با هم داشتند و حدود بیست‌و‌پنج سال پیش در یک دامداری، سوارکار روزمزد بودند. شخصیت سیلوا به‌بهانه ملاقات دوباره با دوست دوران جوانی خود می‌آید و آن‌ها می‌خواهند این دوستی قدیمی را جشن بگیرند. اما صبح روز بعد از رسیدن، کلانتر جیک به سیلوا می‌گوید دلیل اصلی این سفر تنها تجدید خاطره نیست. پدرو آلمودوار فیلم‌سازی مشهور و محبوب است و از معروف‌ترین فیلم‌های او می‌توان به فیلم All About My Mother (همه چیز درباره مادرم)، فیلم Talk to Her (با او حرف بزن)، فیلم Bad Education (تربیت بد)، فیلم Volver (بازگشت)، فیلم Broken Embraces (آغوش‌های گسسته)، فیلم Pain and Glory (درد و شکوه) و فیلم جدید و تحسین‌شدهٔ Parallel Mothers (مادران موازی) اشاره کرد. باتوجه‌به‌سبک خاص و زندگی شخصی‌ آلمودوار، می‌توان فیلم وی را یکی از مورد انتظارترین فیلم‌ها و البته جنجالی‌ترین‌های سال ۲۰۲۳ در نظر گرفت، حال حتی فیلمی کوتاه باشد.


پوستر فیلم وسترن Eureka با حضور ویگو مورتنسن

۲- فیلم اورکا

فیلم Eureka

  • کارگردان: لیساندرو آلونسو
  • نویسندگان: لیساندرو آلونسو و فابیان کازاس
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، خوزه ماریا و رافی پیتس
  • کشور: آرژانتین، آلمان، فرانسه، پرتغال و مکزیک
  • فیلم Eureka در IMDb

بدون شک یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳، فیلم لیساندرو آلونسو، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آرژانتینی است؛ فیلمی که هم تاریخ و هم واقعیت معاصر مردمان بومی در قاره آمریکا را بررسی می‌کند. لیساندرو آلونسو در بخش ابتدایی سری به‌وسترن‌های اسپاگتی (از مهم‌ترین کارگردانان وسترن‌های اسپاگتی می‌توان به سرجو لئونه، سرجو کوربوچی، سرجو سولیما، انزو جی کاسته لاری، لوئیجی کوئستی و تونیو والری یاد کرد و سرجو لئونه موفق‌ترین کارگردان در این زمینه بود) زده است. وی در فیلم Eureka (اورکا) بار دیگر با بازیگر محبوب خود و ما، ویگو مورتنسن دوست‌داشتنی و نامزد دریافت سه جایزهٔ اسکار، سه جایزهٔ فیلم بفتا و چهار جایزهٔ گلدن گلوب همکاری کرده است. این دو در سال ۲۰۱۴ در فیلم Jauja (حاوحا) که یک فیلم درام و تاریخی بود، همکاری کردند. فیلم «حاوحا» یکی از فیلم‌های بخش نوعی نگاه جشنوارهٔ فیلم کن ۲۰۱۴ بود و برنده جایزهٔ فیپرشی در این جشنواره شد. از بازیگران آن فیلم می‌توان به ویگو مورتنسن و گیتا نوربی اشاره کرد.

داستان فیلم «اورکا» در سال ۱۸۷۰ و در شهرکی بی‌قانون در مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک اتفاق می‌افتد و ویگو مورتنسن بار دیگر نقش شخصیت یک پدر به‌نام مورفی را بازی می‌کند و به‌دنبال دختر ربوده شده‌اش می‌گردد (ویلبیورک مالینگ آگر در نقشی مشابه با فیلم قبلی). رافی پیتس، فیلم‌ساز و هنرپیشه ایرانی، نقش آدم‌ربا، یعنی شخصیت رندال را بازی خواهد کرد. بخش دوم داستان در منطقهٔ بومی آمریکای امروزی و در داکوتای جنوبی روایت می‌شود. فیلمی چند قسمتی را شاهد خواهیم بود و خلاصه بگوییم که «اورکا» همچون پرنده‌ای رها است که در مناطق مختلف جغرافیایی قاره آمریکا پرواز می‌کند و سری به‌زمان هم می‌‌زند و نغمه‌ایی بسیار دلنشین و زیبا دارد که از سختی انسان شدن می‌خواند.


تصویری از بازیگرانی اصلی فیلم جنجالی The Conversion

۳- فیلم ربوده‌ شده

فیلم Kidnapped

  • کارگردان: مارکو بلوکیو
  • نویسندگان: مارکو بلوکیو، سوزانا نیکیارلی و ادواردو آلبیناتی
  • بازیگران: باربارا رونچی و فیلیپو تیمی
  • کشور: ایتالیا، فرانسه و آلمان
  • فیلم Kidnapped در IMDb: امتیاز ۷.۲

مارکو بلوکیو، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و سیاست‌مدار اهل ایتالیا است که فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۹۶۲ شروع کرده است و همچنان باقدرت به‌کارش ادامه می‌دهد و امسال منتظر فیلم Kidnapped (ربوده‌ شده) وی هستیم. از آثار معروف این کارگردانِ کهنه‌کار ایتالیایی می‌توان به فیلم Fists in the Pocket (مشت‌ها در جیب) و فیلم Devil in the Flesh (شیطان در بدن) اشاره کرد. مارکو بلوکیو این مرتبه دست روی داستانی قدیمی و درامی مذهبی و البته معروف و جنجالی گذاشته است؛ ماجرای ربوده‌شدن ادگاردو مورتارا و گویا این مرتبه تماشاچیان شاهد نگاهی عمیق به‌این داستانِ نامتعارف مذهبی خواهند بود. ادگاردو مورتارا، پسربچه‌ای بود که در خانواده‌ای یهودی متولد می‌شود، ولی پرستار بچه که یک کاتولیک است، او را غسل تعمید می‌دهد و زمانی‌که تنها هفت سال داشت، مقامات کلیسای کاتولیک او را از خانواده جدا می‌کنند و برای کشیش شدن به‌شهر رم و هستهٔ مذهب مسیحیت، واتیکان، می‌برند.

فیلم‌نامه فیلم «ربوده‌ شده» را مارکو بلوکیو و سوزانا نیکیارلی و با همکاری ادواردو آلبیناتی و دانیلا سسلی و البته با مشورت‌های تاریخی که از پینا توتارو گرفتند به‌رشتهٔ تحریر درآورده‌اند. فیلم‌برداری این پروژه برعهده فرانچسکو دی‌جیاکامو بوده و طراحی صحنه را آندرا کاستورینا انجام داده است. طراح لباس فیلم «ربوده‌ شده»، سرجیو بالو و داریا کالوِلی بودند و تدوین را فرانچسکا کالوِلی انجام می‌دهد. فیلم «ربوده‌ شده» در لوکیشن‌های مختلفی در ناحیه امیلیا رامانا کشور ایتالیا فیلم‌برداری شد و شهرهای رم در ایتالیا و البته پاریس در فرانسه دیگر لوکیشن‌های اصلی فیلم بودند. پخش فیلم «ربوده‌ شده» در سینماهای ایتالیا را شرکت 01 Distribution برعهده خواهد داشت. این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۳ به‌نمایش درآمد و یکی از نامزدهای دریافت جایزهٔ اصلی جشنواره بود.


برتران بونلو، کارگردان و آهنگ‌ساز فرانسوی فیلم The Beast

۴- فیلم هیولا

فیلم The Beast

  • کارگردان: برتران بونلو
  • نویسندگان: برتراند بونلو، گیوم برو و بنجامین شاربیت
  • بازیگران: لئا سیدو و جورج مک‌کی
  • کشور: فرانسه و کانادا
  • فیلم The Beast در IMDb

برتران بونلو، کارگردان و آهنگ‌ساز فرانسوی، امسال فیلم The Beast (هیولا) را دست ساخت دارد. وی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و جایزهٔ فیپرشی جشنواره فیلم کن ۲۰۰۱ را در کارنامه دارد. این فیلم قرار بود دو سال پیش ساخته شود، اما مرگ تراژیک گاسپار اولیل، بازیگر فرانسوی که وی را با ایفای نقش شخصیت هانیبال لکتر جوان در فیلم Hannibal Rising (خیزش هانیبال) به‌یاد داریم، پروژه به‌عقب افتاد و کارگردان و تیم سازنده به‌دنبال بازیگر جایگزین مناسبی بودند. فیلم براساس رمان کلاسیک هنری جیمز با عنوان «هیولایی در جنگل» ساخته می‌شود که این رمان در سال ۱۹۰۳ منتشر شد. قرار است شاهد نقش‌آفرینی هنرپیشه مطرح و محبوب فرانسوی، لئا سیدو در نقش اصلی باشیم. بازیگر مقابل لئا سیدو نیز بازیگرِ جوان، معروف و محبوب انگلیسی است که ستارهٔ فیلم 1917 (۱۹۱۷) بود؛ جورج مک‌کی که برای ایفای نقش خود در فیلم «هیولا»، زبان فرانسوی یاد گرفت.

داستان فیلم «هیولا» برتران بونلو حول محور شخصیت زنی است که در آینده‌ای نزدیک به‌توانایی تصفیه‌سازی DNA دست می‌یابد و این موضوع وی را وارد زندگی گذشته‌اش می‌کند. در فیلم «هیولا» شاهد سه خط داستانی مجزا هستیم که یکی در سال ۱۹۱۰، یکی در سال ۲۰۱۴ و یکی در سال ۲۰۴۴ روایت می‌شود. شخصیت گابریله با بازی لئا سیدو در سیروسفر در گذشتهٔ خود و موفقیت درکنار گذاشتن تمام احساسات انسانی، با شخصیت لوئیس آشنا می‌شود و گویی سال‌ها است وی را می‌شناسد. نگارش فیلم‌نامه را برتراند بونلو با مشارکت گیوم برو، نامزد دریافت جایزهٔ سزار در سال ۲۰۰۶ در بخش بهترین فیلم‌نامه برای فیلم Lieutenant (ستوان) و بنجامین شاربیت، به‌رشتهٔ تحریر درآورده‌اند. پخش فیلم «هیولا» در کشور فرانسه برعهده شرکت Ad Vitam است و اکران بین‌المللی آن را شرکت Kinology انجام خواهد داد و به‌احتمال فراوان در اواخر سال ۲۰۲۳ باید منتظر اکران بین‌المللی این فیلم علمی-تخیلی، درام و عاشقانه باشیم.


پرتره رُبان کامپیلو، کارگردان فیلم Red Island

۵- فیلم جزیره قرمز

فیلم Red Island

  • کارگردان: رُبان کامپیلو
  • نویسندگان: رُبان کامپیلو و ژیل مارچند
  • بازیگران: کویم گوتیرز، نادیا ترشکویچ، چارلی ووزل، سوفی گیمین و هوگ دلامارلیره
  • کشور: فرانسه و بلژیک
  • فیلم Red Island در IMDb

رُبان کامپیلو، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و کارگردان فرانسوی است که در کشور مراکش به‌دنیا آمده و او از سال ۱۹۹۷ به‌صورت حرفه‌ای فعالیت خود را در سینما آغاز کرد. وی امسال فیلم Red Island (جزیره قرمز) را برای تماشاچیان به‌ارمغان آورده است و باتوجه‌به آثار پیشین این کارگردان، فیلم جدید رُبان کامپیلو یکی از موردانتظارترین فیلم‌های هنری سال ۲۰۲۳ است. آخرین فیلم وی، فیلم تحسین‌شده 120 BPM (۱۲۰ تپش در دقیقه) بود که جوایز بسیاری را به‌دست آورد و یکی از آن‌ها جایزهٔ بزرگ کن ۲۰۱۷ بود و دیگری جایزهٔ معتبر جشنواره فیلم سِزار.

داستان فیلم، ترندِ معاصر دیگری محسوب می‌شود؛ کامپیلو زندگی خود را در جوانی روایت می‌کند و زمانی‌که عضوی از ارتش فرانسه بود و اتفاقات فیلم در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رخ می‌دهد؛ در یک پایگاه هوایی ارتش فرانسه، در کشور ماداگاسکار که در آن زمان یکی از آخرین بقایای امپراتوری استعماری فرانسه بود. فیلم «جزیره قرمز» طی زمانی نزدیک به‌ده هفته ساخته شد و مراحل فیلم‌برادری آن در ماه نوامبر به‌پایان رسید. در این فیلم بازیگرانی چون کویم گوتیرز، نادیا ترشکویچ، چارلی ووزل، سوفی گیمین، هوگ دلامارلیره، خواننده اپرا دیوید سررو، لونا کارپیو، ماتیس پیبرن و ساشا کوزار آکائویی حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم‌نامه «جزیره قرمز» را رُبان کامپیلو و ژیل مارچند به‌صورت مشترک نوشته‌اند و ژیل مارچند در چند پروژه با رُبان کامپیلو سابقه همکاری دارد. از دیگر فیلم‌ به‌نسبت معروف این کارگردان فرانسوی-مراکشی می‌توان به فیلم Eastern Boys (پسران شرقی) اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ اکران شد. گفتنی است اکران فیلم «جزیره قرمز» در فرانسه را شرکت Memento Distribution برعهده دارد و اکران بین‌المللی آن برعهده شرکت Playtime خواهد بود.


آنتونی چن، کارگردان فیلم Drift

۶- فیلم رانش

فیلم Drift

  • کارگردان: آنتونی چن
  • نویسندگان: الکساندر ماکسیک و سوزان فارل
  • بازیگران: سینتیا اریوو و علیا مارتین شوکت
  • کشور: فرانسه، یونان و بریتانیا
  • فیلم Drift در IMDb: امتیاز ۷

آنتونی چن امسال فیلم Drift (رانش) را روی پرده برده است و این فیلم در جشنواره فیلم ساندس به‌نمایش درآمد و فیلمی بود که با استقبال نسبی از سوی منتقدان همراه شد. آنتونی چن، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم سنگاپوری است که وی را با ساخت فیلم Wet Season (فصل خیس)، محصول سال ۲۰۱۹ به‌خاطر داریم و البته اولین فیلم بلند سینمایی این کارگردان که در سال ۲۰۱۳ و با عنوان Ilo Ilo (ایلو ایلو) اکران شد. فیلم «ایلو ایلو» در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزهٔ دوربین طلایی این جشنواره شد.

فیلم «ایلو ایلو» بسیار مورد توجه منتقدان و تماشاچیان فیلم‌های مستقل قرار گرفته بود و شاید موفقیت بالای آن فیلم، انتظارات را از فیلم «رانش» در جشنواره فیلم ساندس بالا برده بود. فیلم «رانش» براساس رمانی نوشته الکساندر ماکسیک، ساخته شده است و به‌نظر شاهد درامی متفاوت و خیالی در رابطه با پناهجویان هستیم. داستان فیلم روایت زندگی دختری اهل لیبریا است که آواره شده و برای زنده ماندن در جزیره‌ای در یونان تلاش می‌کند. سینتیا اریوو، بازیگر، خواننده و ترانه‌سرای انگلیسی، نقش اصلی فیلم «رانش» را ایفا می‌کند. سینتیا اریوو برنده جایزۀ گرمی و جایزۀ تونی بوده و نامزد دو جایزۀ اسکار شده و یک جایزۀ اِمی به‌دست آورده است. دیگر بازیگر فیلم، علیا مارتین شوکت آمریکایی است که اصالتی عراقی دارد.


پوستر رسمی فیلم About Dry Grasses نوری بیگله جیلان

۷- فیلم درباره چمن‌زار خشک

فیلم About Dry Grasses

  • کارگردان: نوری بیلگه جیلان
  • نویسندگان: نوری بیلگه جیلان، اِبرو جیلان و آکین آکسو
  • بازیگران: مِرو دیزدار، دنیز چلی‌اُفلو و موساب اکیچی
  • کشور: ترکیه
  • فیلم About Dry Grasses در IMDb: امتیاز ۸.۶

سال ۲۰۲۳، سال خوبی برای سینمادوستان خواهد بود و بدون شک یکی از دلایل این خوش‌بینی نگارنده، حضور کارگردانی چون نوری بیلگه جیلان با فیلمی جدید خواهد بود؛ فیلم About Dry Grasses (چمن‌زار خشک). نوری بیلگه جیلان، کارگردان و عکاس اهل ترکیه است و همسر او، اِبرو جیلان، فیلم‌ساز، عکاس و بازیگر است که در فیلم Climates (اقلیم‌ها) با یکدیگر همبازی بودند. فیلم‌های Three Monkeys (سه میمون)، Once Upon a Time in Anatolia (روزی روزگاری در آناتولی) و Winter Sleep (خواب زمستانی) از موفق‌ترین آثار این کارگردان سرشناس سینمای ترکیه به‌شمار می‌روند. فیلم «سه میمون» جایزهٔ بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸، فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» جایزهٔ گرندپری جشنواره فیلم کن ۲۰۱۱ و فیلم «خواب زمستانی» جایزهٔ بهترین فیلم جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ را نصیب او کرد. فیلم «خواب زمستانی» به‌عنوان نماینده ترکیه در رقابت اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان معرفی شده بود، ولی نتوانست به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی انتخاب شود.

داستان فیلم «چمن‌زار خشک» روایت زندگی معلمی جوان است که در یک روستای کوچک مشغول انجام مأموریت اجباری/کاری خود بوده و بسیار امید دارد که پس از گذران این دوره، وی را به‌شهر استانبول انتقال بدهند. پس از مدت‌ها انتظار و بی‌خبری، وی کم‌کم امید خود را برای فرار از زندگی غم‌زده‌اش از دست می‌دهد. بااین‌حال، این معلم جوان همکاری دارد با نام نورای و این زن به‌او کمک می‌کند تا روزهای تلخ را تحمل کرده و بگذراند و البته وجود این شخصیت در زندگی معلم، نگاه معلم به‌دنیای اطرافش را تغییر می‌دهد. از بازیگران این فیلم می‌توان به مِرو دیزدار، دنیز چلی‌اُفلو و موساب اکیچی اشاره کرد. نوری بیلگه جیلان با همکاری همسر و آکین آکسو، فیلم‌نامهٔ فیلم «چمن‌زار خشک» را نوشته‌اند. اولین اکران فیلم جدید نوری بیلگه جیلان در جشنواره فیلم کن بود و یکی از نامزدهای دریافت جایزهٔ اصلی این جشنواره محسوب می‌شد که به‌این جایزه نرسید و تنها مِرو دیزدار از این فیلم عنوان بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.


واکین فینکس در صحنه‌ای از جنگ در فیلم حماسی Napoleon

۸- فیلم ناپلئون

فیلم Napoleon

  • کارگردان: سِر ریدلی اسکات
  • نویسندگان: دیوید اسکارپا
  • بازیگران: واکین فینیکس، ونسا کربی، طاهر رحیم، بن مایلز و لودیوین سنیه
  • کشور: بریتانیا و ایالات متحده آمریکا
  • فیلم Napoleon در IMDb

سال ۲۰۲۳ سال کارگردانان نامی و کارکشته خواهد بود. یکی از اسطوره‌های فیلم‌سازی، امسال فیلمی از یکی از اسطوره‌های تاریخی روی پرده خواهد برد؛ سِر ریدلی اسکات فیلم شخصیت ناپلئون بناپارت را ساخته است که به‌عنوان نخستین امپراتور فرانسه در فاصله سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ میلادی بر این کشور حکومت کرد و نقش به‌سزایی در تاریخ اروپا ایفا کرد و یکی از اسامی ابدی در تاریخ است. تاکتیک‌های او باعث پیروزی‌های بسیاری برای ارتش فرانسه دربرابر ارتش‌هایی شد که حتی در بعضی موارد از لحاظ تعداد بر ارتش فرانسه برتری داشتند؛ تنها یکی از دلایلی که وی به‌عنوان یکی از فرماندهان نظامی برترِ تاریخ شناخته شده ‌است.

شرکت اپل به‌تازگی با سونی پیکچرز برای اکران جهانی فیلم Napoleon (ناپلئون) به‌توافق رسیده است و حالا شرکت سونی اعلام کرد که این فیلم قرار است در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ (۱ آذر ۱۴۰۲) روی پرده‌ٔ سینما برود. فیلم‌نامهٔ فیلم «ناپلئون» توسط دیوید اسکارپا نوشته شده است که پیش از این با اسکات در فیلم All The Money In the World (تمام پول‌های جهان) همکاری کرده بود و حالا وظیفه نوشتن فیلم‌نامهٔ فیلم Gladiator 2 (گلادیاتور ۲) را در سومین همکاری مشترک خود با این کارگردان برجسته سینما برعهده گرفته است. شخصیت ناپلئون تا امروز در فیلم‌های زیادی همچون Désirée (دزیره) و Waterloo (واترلو) حضور داشته است و بازیگران معروفی همچون مارلون براندو و راد استایگر ایفاگر نقش این شخصیت مهم تاریخی بودند. حتی استنلی کوبریک نیز مدت‌ها به‌دنبال ساخت فیلمی از شخصیت ناپلئون بود که درنهایت موفق به‌انجام این کار نشد. واکین فینیکس در نقش ناپلئون، ونسا کربی در نقش ملکه ژوزفین، طاهر رحیم در نقش پل باراس، بن مایلز، لودیوین سنیه، متیو نیدهم، یوسف کرکور، فیل کورنول، ایان مک‌نیس، پال ریس، جان هالینگورث، ادوارد فیلیپونات و گوین اسپوکس از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «ناپلئون» حضور دارند و به‌ایفای نقش پردا‌خته‌اند. این فیلم به‌قدرت رسیدن ناپلئون ازطریق دیدگاه رابطهٔ اعتیادآور و ناپایدار او با ملکه ژوزفین را به‌تصویر می‌کشد.


استیو کارل در تصویری از فیلم پربازیگر فیلم Asteroid City به کارگردانی وس اندرسون

۹- فیلم استروید سیتی

فیلم Asteroid City

  • کارگردان: وس اندرسن
  • نویسندگان: وس اندرسن و رومن کوپولا
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، تیلدا سوینتن، تام هنکس، ادوارد نورتون، مت دیلان، ویلم دفو و مارگو رابی
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • فیلم Asteroid City در IMDb: امتیاز ۶.۹

وس اندرسن آمریکایی که هفت مرتبه نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شده است، امسال فیلم Asteroid City (استروید سیتی) را روی پرده خواهد برد؛ کارگردانی که فیلم‌های او تصویربرداری منحصربه‌فرد و شیوهٔ روایی متفاوت و بسیار دلنشینی دارند و همچنین شخصیت‌های عجیب‌وغریب که بازیگرانی معروف نقش آن‌ها را ایفا می‌کنند و رنگ‌بندی جذاب و خلاصه باید گفت وس اندرسن، یک فیلم‌ساز مؤلف است که بی‌شمار فیلم خوب در کارنامهٔ کاری خود دارد. به‌نظر در فیلم جدید وس اندرسن نیز ترکیب فرم فضاسازی فانتزی بصری و استفاده از رنگ‌بندی‌های صحنه‌ها و قاب‌بندی‌های مرکزی مشهور فیلم‌های پیشین وی را شاهد خواهیم بود و البته استفاده از رنگ‌ها به‌بهترین نحو ممکن.

در فیلم «استروید سیتی» که فیلمی کمدی، درام، عاشقانه و علمی تخیلی است، بار دیگر شاهد حضور بازیگران فراوانی خواهیم بود. نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این پروژه را وس اندرسن به‌تنهایی برعهده دارد که براساس داستانی از وی و رومن کوپولا ساخته شده است. داستان فیلم «استروید سیتی» در سال ۱۹۵۵ روایت می‌شود. گروه گسترده‌ای از بازیگران در این فیلم حضور دارند و نام بردن از آن‌ها جالب خواهد بود. جیسون شوارتزمن، اسکارلت جوهانسون، تیلدا سوینتن، تام هنکس، برایان کرانستون، ادوارد نورتون، مت دیلان، لیو شرایبر، هوپ دیویس، ویلم دفو، مارگو رابی و جف گلدبلوم و البته بسیاری دیگر. این فیلم در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۶ خرداد ۱۴۰۲) به‌وسیلهٔ فوکس فیچرز در ایالات متحده اکران محدودی خواهد داشت و اکران گسترده آن در ۲۳ ژوئن (۲ تیر ۱۴۰۲) آغاز خواهد شد. فیلم «استروید سیتی» در جشنواره کن ۲۰۲۳ حضور داشت و یکی از نامزدهای اصلی بود.


زاندرا هولر در تصویری از فیلم مورد انتظار Anatomy of a Fall به کارگردانی ژوستین تریه

۱۰- فیلم آناتومی یک سقوط

فیلم Anatomy of a Fall

  • کارگردان: ژوستین تریه
  • نویسندگان: ژوستین تریه و آرتور هراری
  • بازیگران: زاندرا هولر، ساموئل تیس و سوان آرلاد
  • کشور: فرانسه
  • فیلم Anatomy of a Fall در IMDb: امتیاز ۷.۱

ژوستین تریه، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر اهل فرانسه است و وی از سال ۲۰۰۷ فعالیت حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرده است. اولین ساختهٔ این کارگردان زن فرانسوی، فیلم Age of Panic (عصر وحشت) بود که در سال ۲۰۱۳ روی پرده رفت؛ فیلمی درام که بیشتر مراحل ساخت آن در خیابان‌های اصلی پاریس در زمان انتخابات ملی فرانسه در ماه مِه ۲۰۱۲ انجام شد. ژوستین تریه، امسال فیلم Anatomy of a Fall (آناتومی یک سقوط) را در دست ساخت دارد. آخرین فیلمی که این کارگردان روی پرده برد، فیلم کمدی و درام Sibyl (پیشگو) بود که این فیلم برای رقابت در بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شده بود.

در فیلم «آناتومی یک سقوط» داستان از جایی آغاز می‌شود که جسد شخصیت ساموئل در برف و بیرون کلبه‌ای دورافتاده پیدا می‌شود که با همسرش شخصیت ساندرا، نویسنده آلمانی، و پسر یازده ساله کم‌بینایی که دارند و نام وی دانیل است، زندگی می‌کرد. تحقیقات پس از مرگ، موجب تشکیل پروندهٔ مرگ مشکوک می‌شود و داستان با ابهام اینکه وی خودکشی کرده یا کسی جان وی را گرفته است، ادامه می‌یابد و این ادامه یعنی ساندرا متهم می‌شود و تماشاچیان محاکمه او را دنبال می‌کنند. شخصیت دانیل در میان ماجراهای دادگاه و زندگی عادی، دچار شک به‌مادر می‌شود و تردیدها بر رابطهٔ مادر و پسر تأثیر می‌گذارد. بازیگر اصلی فیلم «آناتومی یک سقوط»، زاندرا هولر آلمانی است که وی را با بازی درخشانی که در فیلم تحسین‌شده‌ٔ Toni Erdmann (تونی اردمن) داشت به‌یاد داریم. داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳، نخل طلای امسال را به فیلم «آناتومی یک سقوط» دادند و انتظارات برای تماشای اثر ژوستین تریه بسیار بالا رفته است.


کارترین بریا، کارگردان فیلم Last Summer

۱۱- فیلم تابستان گذشته

فیلم Last Summer

  • کارگردان: کاترین بِریا
  • نویسندگان: کاترین بِریا، مارون کاهِن و می ال‌توخی
  • بازیگران: لئا دراکر، اولیور رابردین و کلوتیلد کارو
  • کشور: فرانسه
  • فیلم Last Summer در IMDb

کاترین بِریا، کارگردان، هنرپیشه، رمان‌نویس و یکی از اساتید سینمای مؤلف فرانسه بوده و با ۷۴ سال سن، یکی از کارکشته‌های سینمای فرانسه و اروپا است و امسال با فیلم بلند سینمایی Last Summer (تابستان گذشته) به‌ سالن‌های سینما بازمی‌گردد و فیلم وی را می‌توان یکی از فیلم‌های بسیار مورد انتظار هنردوستان و طرفداران عاشقانه‌های ممنوعهٔ سینمای فرانسه نام برد. کاترین بِریا مدرس واحد سینمای مؤلف در مدرسهٔ تحصیلات تکمیلی هنر اروپا است. بِریا را سینماگری تابوشکن می‌دانند که با بهره‌گیری از مدیوم سینما، دیدگاه‌های مختلف را درکنار هم قرار می‌دهد تا مشکلات موجود در جامعه نمایان شود و سینمای وی زبانی تندوتیز در نقد دارد. کاترین بِریا با نشان دادن شخصیت‌های زن که تجربه‌های مشابه با همتایان مرد خود دارند، روایتی زنانه را در سینما بازتعریف می‌کند و درواقع دختران و زنان، سوژه‌‌های اصلی وی هستند. از فیلم‌های معروف این کارگردان زن می‌توان به فیلم درام و رمانتیک Romance (عاشقانه) با بازی کارولین دوسه و فرانسوا برلئان، فیلم A Real Young Girl (یک دختر واقعاً جوان) با بازی شارلوت الکساندرا و هیرام کلر و فیلم Fat Girl (دختر چاق) با بازی روکسان مسکیدا، آرسینه خانجیان و لائورا بتی اشاره کرد.

داستان فیلم «تابستان گذشته» زندگی شخصیتی با نام اَن را روایت می‌کند که وکیلی باهوش است. شخصیت اَن با همسرش شخصیت پیر و دختران‌شان زندگی می‌کنند. اَن به‌تدریج وارد یک رابطه پرشور با شخصیت تئو، پسر شخصیت پیر از ازدواج قبلی می‌شود و زندگی حرفه‌ای و خانوادگی خود را در خطر جدی نقد و طرد اجتماعی و البته خانوادگی قرار می‌دهد. این فیلم درام و هیجانی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ و در بخش مسابقه اصلی به‌نمایش درآمد و کاترین بِریا نیز نامزد دریافت جایزهٔ بهترین کارگردان شد و باید منتظر اکران این فیلم و نظر تماشاچیان ماند.


ویکتور اریسه، کارگردان فیلم Close Your Eyes

۱۲- فیلم چشمانت را ببند

فیلم Close Your Eyes

  • کارگردان: ویکتور اریسه
  • نویسندگان: ویکتور اریسه و یشل گزتمبیده
  • بازیگران: خوزه کورونادو و آنا تورنت
  • کشور: اسپانیا و آرژانتین
  • فیلم Close Your Eyes در IMDb

کارگردان قدیمی سینمای اروپا و اسپانیا، ویکتور اریسه ۸۲ ساله، امسال فیلم Close Your Eyes (چشمانت را ببند) را ساخته است که در بخش اکران ویژه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ به‌نمایش درآمد. ویکتور اریسه در دانشگاه مادرید به‌تحصیل حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد پرداخت و همچنین در سال ۱۹۶۳ کارگردانی فیلم خواند. این کارگردان مشهور در اروپا را با دو فیلم بسیار تحسین‌شده‌اش می‌شناسند، اولی فیلم The Spirit of the Beehive (روح کندوی عسل) محصول سال ۱۹۷۳ که اولین فیلم اریسه بود و از شاهکارهای سینمای اسپانیا محسوب می‌شود و دومی نیز فیلم El Sur (جنوب) که در جشنواره کن سال ۱۹۸۳ به‌نمایش درآمد و براساس رمانی با همین عنوان از آدلایدا گارسیا مورالس ساخته شده است و بعد از پخش این فیلم، اریسه دیگر به‌عنوان کارگردانی مؤلف در سینمای اروپا شناخته شد.

داستان فیلم «چشمانت را ببند» در مورد بازیگری با نام خولیو آرناس است که در حین فیلم‌برداری یک پروژه پس از سقوط از صخره در دریا ناپدید می‌شود. سال‌ها بعد او دوباره ظاهر می‌شود، اما بدون اینکه بداند کیست یا کوچک‌ترین اطلاعی از زندگی قبلی خود داشته باشد. در این بین یک برنامه تلویزیونی پروندهٔ گم شدن این بازیگر را باز می‌کند و کارگردان فیلم و دوست نزدیک آرناس، میگل گارای، درگیر ماجرا می‌شوند. ویکتور اریسه و میشل گزتمبیده با همکاری یکدیگر فیلم‌نامه را نوشته‌اند و به‌نظر می‌رسد ویکتور اریسه باز هم طرفداران سینمای اسپانیا و اروپا را سربلند کند.


ویرجین لیدوین در صحنه‌ای از فیلم Love and Forests

۱۳- فیلم تنها ما دو تا

فیلم Just the Two of Us

  • کارگردان: والری دونزلی
  • نویسندگان: والری دونزلی و آدری دیوان
  • بازیگران: ویرجین لیدوین، ویرجین افیرا و ملویل پوپآد
  • کشور: فرانسه
  • فیلم Just the Two of Us در IMDb: امتیاز ۶.۷

والری دونزلی، بازیگر، کارگردان و نویسنده اهل فرانسه، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۹۹۸ و با نقش‌آفرینی در فیلمی کوتاه آغاز کرده است. والری دونزلی در شهر اپینال، واقع در ناحیه لورن کشور فرانسه به‌دنیا آمد. در چهارده سالگی به‌همراه خانواده به‌شهر لیل نقل مکان کرد و در نوزده سالگی ساکن پاریس شد. والری پیش از آنکه وارد سینما شود، در رشته معماری تحصیل می‌کرد. پس از ترک این رشته، به‌علاقه‌اش، یعنی بازی در تئاتر روی آورد و البته برای گذران زندگی در یک نانوایی کار می‌کرد. وی ساخت دو فیلم کوتاه و پنج فیلم بلند سینمایی را در کارنامهٔ کاری خود دارد و البته در فیلم‌های کوتاه و بلند بیش‌تری نقش‌آفرینی کرده است. معروف‌ترین ساختهٔ والری دونزلی پنجاه ساله، فیلم Marguerite & Julien (مارگریت و ژولین) بود که در سال ۲۰۱۵ و برای نخستین مرتبه در جشنواره فیلم کن آن سال به‌نمایش درآمد.

فیلم جدید والری دونزلی با عنوان Just the Two of Us (تنها ما دو تا) که اطلاعات چندانی نیز از آن در دسترس نیست، برای اکران در سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده و وی علاوه‌بر کارگردانی، نگارش فیلم‌نامه را با همراهی آدری دیوان برعهده داشته است. در این فیلم بازیگرانی چون ویرجین لیدوین، ویرجین افیرا و ملویل پوپآد حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم «تنها ما دو تا» زندگی شخصیتی با نام بلانچ رنارد را دنبال می‌کند که با شخصیت گرگ لاموروکس آشنا می‌شود و وی را ملاقات می‌کند و عاشق می‌شود و دنیای او در شخصیت گرگ لاموروکس خلاصه می‌شود، اما خیلی نمی‌گذرد که متوجه می‌شود خود را وارد یک رابطهٔ خطرناک با مردی که شخصیتی مالکانه بر همه‌چیز دارد، گرفتار کرده است. اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۳ بود.


رومن پولانسکی در پشت صحنه فیلم The Palace

۱۴- فیلم کاخ

فیلم The Palace

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسندگان: رومن پولانسکی و یژی اسکولیموفسکی
  • بازیگران: میکی رورک، ژواکیم دی آلمیدا، جان کلیز، اولیور مازوچی، فنی اردان، فورتوناتو چرلینو و الکساندر پتروف
  • کشور: ایتالیا، سوئیس و لهستان
  • فیلم The Palace در IMDb

نام بزرگ و جنجالی سال ۲۰۲۳ کسی نیست جز رومن پولانسکی؛ کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشهٔ فرانسوی-لهستانی که جایزهٔ اسکار را در کارنامه دارد، اما مجسمه‌اش را در خانه خیر. وی در سال ۱۹۷۷ به‌جرم بی‌حرمتی به‌دختری ۱۳ ساله با نام سامانتا گیلی بازداشت شد و در سال ۱۹۷۸ به‌جرم خود اقرار کرد و پس از گذراندن چند هفته بازداشت و پیش از اتمام دادرسی، بدون اجازهٔ مقامات قضایی از آمریکا به ‌فرانسه گریخت. رومن پولانسکی دیگر هرگز به آمریکا بازنگشت و حتی در سال ۲۰۰۲ برای دریافت جایزهٔ اسکار به‌خاطر فیلم The Pianist (پیانیست) به آمریکا نرفت. رومن پولانسکی پیش از سفر به آمریکا و فیلم‌سازی در سینمای هالیوود، در دههٔ ۶۰ میلادی و در کشور خود، یعنی لهستان، به‌ساخت فیلم‌های هنری می‌پرداخت. فیلمی که سبب معروفیت فراوان پولانسکی در هالیوود شد، فیلم ترسناک و روانشناسانه Rosemary's Baby (بچه رزماری) بود؛ در این فیلم میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون و سیدنی بلکمر حضور داشتند و به‌ایفای نقش پرداختند. رومن پولانسکی کارگردانی فیلم The Fearless Vampire Killers (قاتلین بی‌باک خون‌آشام) را برعهده داشت و در همین فیلم با شارون تیت آشنا شد و آن‌ها درنهایت در ماه ژانویه ۱۹۶۸ ازدواج کردند و سرانجام تلخ و دردناک ازدواج آن‌ها را همگی می‌دانیم.

از فیلم جدید وی با عنوان The Palace (کاخ) بگوییم که مراحل ساخت آن سال ۲۰۲۲ به‌پایان رسید و امسال باید منتظر اکران حتمی آن باشیم. در کمدی سیاه «کاخ» که فیلم‌نامه آن را رومن پولانسکی با همکاری یژی اسکولیموفسکی نوشته است، بازیگرانی مطرحی چون میکی رورک، ژواکیم دی آلمیدا، جان کلیز، اولیور مازوچی، فنی اردان، فورتوناتو چرلینو و الکساندر پتروف حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم در شب سال نوی ۱۹۹۹ میلادی اتفاق می‌افتد، جایی که یک مهمانی شام در کاخ گستاد تغییری غیرمنتظره پیدا می‌کند. مراحل فیلم‌برداری در ماه فوریه ۲۰۲۲ در کاخ گستاد در کشور سوئیس آغاز شده بود و در ماه ژوئن به‌پایان رسیده بود، اما اکران آن به‌دلایل نامعلوم تا امسال عقب افتاده است و بسیار امیدوار هستیم این فیلم مورد انتظار از این کارگردان کاربلد و صاحب سبک، به‌زودی روی پردهٔ نقره‌ای برود. فیلم «کاخ» با بودجهٔ ۱۷ میلیون دلاری ساخته شده است و اکران آن را شرکت ایتالیایی 01 Distribution برعهده دارد.


تصویری از بازیگر اصلی فیلم The Sun of the Future به کارگردانی نانی مورتی

۱۵- فیلم خورشید آینده

فیلم The Sun of the Future

  • کارگردان: نانی مورتی
  • نویسندگان: نانی مورتی، فرانسسکا مارسیانو و فدریکا پونترمولی
  • بازیگران: نانی مورتی، مارگریتا بای و سیلویو اورلاندو
  • کشور: ایتالیا و فرانسه
  • فیلم The Sun of the Future در IMDb: امتیاز ۷.۳

نانی مورتی، امسال فیلم The Sun of the Future (خورشید آینده) را برای نمایش روی پردهٔ سینما آماده کرده است. نانی مورتی، کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس ۶۹ ساله ایتالیایی است. وی با فیلم معروف خود، The Son's Room (اتاق پسر)، در سال ۲۰۰۱ موفق به‌دریافت جایزهٔ نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۰۱ شد. اکثر منتقدان، این فیلم نانی مورتی را بسیار تحسین کردند و برخی آن را هم‌طراز بهترین‌های تاریخ سینمای غنی ایتالیا خواندند. بیشتر آثار او در خارج از اروپا چندان شناخته‌شده نیستند، اما در ایتالیا او را به‌عنوان سازنده فیلم‌های هزل‌آمیز و نامتعارفی می‌شناسند که معمولاً خودش نیز در آن‌ها بازی می‌کند. او در سال ۲۰۰۲ یک اعتراض گستردهٔ خیابانی را علیه سیلویو برلوسکونی سازمان‌دهی کرد و جالب است بدانید وی فیلم کوتاه Opening Day of Close-Up (روز افتتاحیه کلوزآپ) که در ستایش عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس ایرانی است را ساخته و وی خود را در نقش مالک تماشاخانه‌ای نشان می‌دهد که محل برگزاری افتتاحیه فیلم «کلوزآپ» به‌کارگردانی عباس کیارستمی است.

فیلم «خورشید آینده»، پانزدهمین فیلم بلند سینمایی نانی مورتی است و از دیگر فیلم‌های معروف این کارگردان می‌توان به فیلم I Am Self Sufficient (من شخصی بی‌نیاز هستم)، فیلم The Mass Is Ended (عشای ربانی به‌پایان می‌رسد)، فیلم Caro Diario (خاطرات عزیز) و فیلم We Have a Pope (ما یک پاپ داریم) اشاره کرد. داستان فیلم جدید نانی مورتی در مورد یک کارگردان سینما و رابطه‌ٔ پرتنش این کارگردان با خانواده‌ٔ خود است و این شخصیت داستانی قصد دارد در جدیدترین فیلم خود از تأثیرات حزب کمونیست ایتالیا در حمله اتحاد جماهیر شوروی به‌کشور مجارستان در سال ۱۹۵۶ بگوید. داستان جالبی به‌نظر می‌رسد و باتوجه‌به‌زبان سینمایی نانی مورتی، انتظار کمدی سیاه و جذاب و دوست‌داشتنی را باید داشته باشیم. وی با همکاری فرانسسکا مارسیانو و فدریکا پونترمولی، فیلم‌نامهٔ «خورشید آینده» را نوشته‌ است. نانی مورتی در این فیلم خود نیز نقش‌آفرینی می‌کند و مارگریتا بای و سیلویو اورلاندو دیگر بازیگران هستند. این فیلم ۹۵ دقیقه‌ای برای اولین مرتبه در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ (۳۱ فروردین ۱۴۰۲) به‌نمایش درآمد و در کن امسال حضور داشت. فیلم «خورشید آینده» با بودجهٔ ۱۲.۳ میلیون یورویی، فروش ۳.۸ میلیون یورویی در گیشه داشت.


تصویر جانی دپ در نقش لوئی پانزدهم در فیلم Jeanne Du Barry

۱۶- فیلم ژان دوباری

فیلم Jeanne Du Barry

  • کارگردان: مای‌وین لو بوشکو
  • نویسندگان: مای‌وین لو بوشکو، تدی لوسی-مودست و نیکلاس لِویچی
  • بازیگران: جانی دپ و مای‌وین لو بوشکو
  • کشور: فرانسه و بریتانیا
  • فیلم Jeanne Du Barry در IMDb: امتیاز ۶.۷

مای‌وین لو بوشکو، کارگردان زن فرانسوی ۴۷ ساله است که امسال فیلم خاصی را روی پرده خواهد برد که بازیگری بسیار محبوب و مشهور در آن نقش‌آفرینی می‌کند. مای‌وین لو بوشکو فیلم Jeanne Du Barry (ژان دوباری) با بازی جانی دپ را ساخته است که تصاویر این فیلم چندی پیش منتشر شد. مای‌وین لو بوشکو از سال ۱۹۸۱ در سینما حضور دارد و در فیلم‌های بسیاری نقش‌آفرینی کرده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم Léon: The Professional (لئون: حرفه‌ای)، فیلم The Fifth Element (عنصر پنجم) و فیلم اسلشرِ تحسین‌شده High Tension (تنش بالا) اشاره کرد. فیلم «ژان دوباری» هفتمین فیلم این بازیگر در مقام کارگردانی است که خود نیز در آن ایفای نقش می‌کند و گویا مشکلاتی بین وی و جانی دپ در زمان ساخت فیلم به‌وجود آمد که بر سر تفاوت زمان حضور تیم سازنده و جانی دپ در لوکیشن‌ها بود.

شرکت Why Not Productions که پروژه‌هایی همچون فیلم Rust and Bone (زنگار و استخوان) و فیلم A Prophet (پیامبر) را در کارنامه دارد، به‌عنوان استودیو سازنده‌ٔ فیلم «ژان دوباری» شناخته می‌شود. کاخ ورسای، بخش‌های دیگری از شهر پاریس و همین‌طور محیط‌های ساخته‌شده در استودیو فیلم‌سازی، لوکیشن‌هایی هستند که فیلم‌برداری فیلم «ژان دوباری» در آن‌ها انجام شده است. سازندگان اثر نام‌برده، این فیلم را یک درام جاه‌طلبانه می‌دانند. اکنون تقریباً ۳ سال از آخرین زمانی‌که جانی دپ در فیلمی نقش‌آفرینی کرد، می‌گذرد. در نتیجه به‌نوعی می‌توان گفت که او در حال بازگشت جدی به‌فعالیت در جهان هنر هفتم با فیلم «ژان دوباری» است. داستان فیلم در اصل با تمرکز روی شخصیت زنی پیش می‌رود که در فقر متولد شده و آنقدر قدم‌به‌قدم از پله‌های جایگاه اجتماعی بالا رفت تا درنهایت خود را به‌دربار فرانسه رساند. گفتنی است لوئی پانزدهم معروف به لوئی محبوب، دومین دوره‌ٔ سلطنت طولانی مدت در تاریخ فرانسه را پس از لوئی چهاردهم به‌نام خود در تاریخ ثبت کرده است؛ لوئی چهاردهم با ۷۲ سال حکمرانی در صدر است و لوئی پانزدهم از سال ۱۷۱۵ تا زمان مرگ بر اثر آبله در سال ۱۷۷۴ بر کشور حکومت کرد. لوئی شانزدهم، نوه و جانشین لوئی پانزدهم، پادشاهی را در حالی به‌ارث برد که نیاز به‌اصلاحات شدید مالی و سیاسی داشت. درنهایت نیز حوادث طوری رقم خورد که شاهد انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ میلادی و اعدام لوئی شانزدهم بودیم.


سایمون بیکر در صحرا و زیر آفتاب در صحنه‌ای از فیلم درام و جنایی Limbo

۱۷- فیلم برزخ

فیلم Limbo

  • کارگردان: ایوان سن
  • نویسندگان: ایوان سن
  • بازیگران: سایمون بیکر، راب کالینز و ناتاشا ونگانین
  • کشور: استرالیا
  • فیلم Limbo در IMDb: امتیاز ۶.۸

فیلم مورد انتظار بعدی، فیلمی است که پیش‌تر در مقاله «معرفی فیلم‌های برلین ۲۰۲۳» از آن گفتیم. فیلمی از سینمای استرالیا با عنوان Limbo (برزخ) که کارگردانی آن را ایوان سن برعهده دارد. ایوان سن فیلم‌ساز بومی استرالیایی است. کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس است و سابقهٔ فیلم‌برداری و تدوین‌گری دارد و به‌این‌ها آهنگ‌سازی و طراحی صدا را هم اضافه کنید. ایوان سن از اشخاصی است که در محافل هنری استرالیا بسیار محبوب و معروف بوده و نام و کارنامهٔ درخشانی در زادگاه خود دارد و از پدری آلمانی و مادری مجارستانی زاده شده است.

وی سابقهٔ کارگردانی شش فیلم بلند سینمایی را در کارنامهٔ حرفه‌ای کاری خود دارد، فیلم Loveland (سرزمین عشق) که فیلمی علمی تخیلی بود و در سال ۲۰۲۲ اکران شد، فیلم Goldstone (گلدستون) که فیلمی دلهره‌آور و جنایی محصول سال ۲۰۱۶ بود، فیلم Mystery Road (جادهٔ مرموز) که فیلمی جنایی و وسترن محصول سال ۲۰۱۳ که فیلم قبلی ادامهٔ همین «جادهٔ مرموز» بود، فیلم Toomelah (طومله) که درامی محصول سال ۲۰۱۱ بود، فیلم Dreamland (سرزمین رؤیایی) محصول سال ۲۰۱۰ و اولین فیلم بلند سینمایی وی با عنوان Beneath Clouds (زیر ابرها) که در سال ۲۰۰۲ اکران شد. فیلم «برزخ» هفتمین فیلم این کارگردان است که در برلیناله ۲۰۲۳ حضور داشت و نامزد دریافت جایزهٔ خرس طلایی جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۳ شد و داوران و تماشاچیان نیز از این فیلم را مورد تحسین و ستایش قرار دادند.

داستان فیلم «برزخ» در شهری کوچک و دورافتاده در کشور استرالیا روایت می‌شود و شخصیت اصلی داستان آن تراویس هارلی است؛ یک کارآگاه جنایی. تراویس هارلی در این شهر برزخی باید پرونده‌ای بیست‌ساله و حل‌نشده قتل یک زن بومی استرالیایی را حل کند. وی در طول این مسیر دوزخی، مجموعه‌ای از حقایق ناخوشایند را کشف می‌کند و کم‌کم پی می‌برد با پرونده‌ای پیچیده روبه‌رو است که بومیان استرالیایی در آن بی‌عدالتی دردناکی را تجربه کرده‌اند. مراحل فیلم‌برداری فیلم «برزخ» از ۱۹ اوت ۲۰۲۲ در منطقهٔ کوپر پدی جنوب استرالیا آغاز شد و تهیه‌کنندگی این اثر را شرکت Screen Queensland، شبکه ABC و شرکت‌های Windalong Films و South Australian Film برعهده داشتند.

معمولاً فیلم‌های ایوان سن پیچ‌وتاب‌های داستانی زیادی دارند و از طرفی این کارگردان تجربهٔ فیلم‌برداری هم داشته و در کارهای پیشین وی دیده‌ایم که علاقه‌ٔ زیادی به‌تصویر کشیدن آسمان، جاده و اُفق دارد و در این زمینه کار خود را به‌خوبی بلد است و باید منتظر فیلم چشم‌نوازی هم باشیم. فیلمی جنایی و پیچیده که قرار است بازگوکنندهٔ فاجعه‌ای انسانی باشد با قاب‌های زیبا و این وسوسه‌کننده است. فیلم «برزخ» یکی دیگر از فیلم‌های بسیار مورد انتظار سال ۲۰۲۳ است و امیدواریم امسال اکران شود.


توماس شوبرت، پائولا بییر، انو تربس و ماتیاس برندت در فیلم Afire به کارگردانی کریستین پتزولد

۱۸- فیلم آتش‌سوزی

فیلم Afire

  • کارگردان: کریستین پتزولد
  • نویسندگان: کریستین پتزولد
  • بازیگران: توماس شوبرت، پائولا بییر، انو تربس و ماتیاس برندت
  • کشور: آلمان
  • فیلم Afire در IMDb: امتیاز ۷.۷

کریستین پتزولد، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس شصت ساله آلمانی، امسال فیلم درام Afire (آتش‌سوزی) را برای تماشاچیان به‌ارمغان آورده است. کریستین پتزولد در سال ۱۹۶۰ در شهر هیلدن ایالت نوردراین-وستفالن به‌دنیا آمد. پس از تحصیل در دانشگاه آزاد برلین، در آکادمی فیلم و تلویزیون آلمان (DFFB) ثبت‌نام کرد. او در آن‌جا کارگردانی فیلم را آموخت و همزمان به‌عنوان دستیار کارگردان هارون فاروکی و هارتموت بیتومسکی کار می‌کرد. این کارگردان صاحب‌سبک و برجستهٔ سینمای آلمان، در سال ۲۰۱۲ با کارگردانی فیلم Barbara (باربارا)، خرسِ نقره‌ای را در بخش بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از آنِ خود کرد. از دیگر ساخته‌های معروف کریستین پتزولد می‌توان به فیلم Ghosts (اشباح)، فیلم Phoenix (ققنوس) و فیلم The State I Am In (شرایطی که در آن قرار دارم) اشاره کرد. حضور کریستین پتزولد در هر جشنواره‌ای، انتظارات از فیلم او را بالا خواهد برد و در برلیناله ۲۰۲۳ همین‌طور شد و خرس طلایِ بهترین فیلم و خرس نقره‌ای جایزه هیئت داوران را از آن خود کرد و حال در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ درست است جایزه‌ای برنده نشد، اما بسیار به‌آن نزدیک بود و از فیلم‌های تحسین‌شدهٔ منتقدان و تماشاچیان بود و این کارگردان آلمانی از جشنواره فیلم کن هم سربلند بیرون آمد.

آخرین فیلمی که پتزولد ساخت Undine (اوندینه) بود، روایتی مدرن از اسطورهٔ کهن زن دریایی؛ اوندینه زنی جوان و جذاب است که اگر دل به‌کسی ببندد، ‌دیگر به‌آسانی از عشق خود پا پس نمی‌کشد؛ اوندینه طعم خیانت را می‌چشد و تنها با کشتن معشوقهٔ خیانت‌کار آرام می‌گیرد. پائولا بیر، فرانتز روگوفسکی، مریم زارع، یاکوب ماچنتز و آن راته-پوله، بازیگران اصلی فیلم «اوندینه» هستند. نماد‌های آب، باران و عشق اسطوره‌ای، به‌وفور در فیلم‌های پتزولد دیده می‌شوند و پیوند عشق و مرگ یکی از اِلمان‌های اصلی فیلم «اوندینه» بود که با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و فیلم بسیار خوبی هم بود. اما فیلم جدید وی از بی‌بارانی و فوران گرمای بیرونی و درونی می‌گوید.

داستان فیلم جدید کریستین پتزولد در مورد تعطیلاتی کوتاه‌مدت در خانه‌ای نزدیک دریای بالتیک است، روزهای گرمی است و هفته‌ها می‌شود بارانی نباریده و چهار جوان دور هم جمع می‌شوند که دوستانی قدیمی و جدید هستند. جنگل‌های خشک‌شدهٔ اطراف آن‌ها از گرمای زیاد آتش گرفته و شعله‌ور می‌شوند، احساسات این دوستان نیز همین‌طور. شادی، شهوت، عشق و البته حسادت‌ها، رنجش‌ها و تنش‌ها. توماس شوبرت، هنرپیشه اتریشی یکی از بازیگران اصلی است و نقش شخصیت نویسنده‌ای را ایفا می‌کند که ذهن‌اش قفل‌شده و از طرفی فکر می‌کرد می‌خواهد با یکی از دوستانش این ملک را برای خودشان داشته باشند که این‌طور نیست و سرچشمهٔ حسادت از اینجا آغاز می‌شود. برخی از منتقدان که فیلم را در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ تماشا کرده‌اند، جدیدترین فیلم این کارگردان آلمانی را بیانیه‌ای بزرگ در مورد عشق و قدرت ویرانگر آن خوانده‌اند، فیلم را از هر نظر مورد تحسین قرار داده‌اند و طنز داستان را به‌جا و مناسب دانسته‌اند. این فیلم در جشنواره برلین و جشنواره کن بسیار خوش درخشید و یکی از موردانتظارترین فیلم‌های این فهرست است. شرکت The Match Factory حق پخش و اکران جهانی فیلم «آتش‌سوزی» را در اختیار دارد و حق امتیاز اکران فیلم در کشور آلمان را شرکت Piffl Medien خریداری کرده است.


پرتره جاناتان گلیزر، کارگردان فیلم The Zone of Interest

۱۹- فیلم منطقه مورد علاقه

فیلم The Zone of Interest

  • کارگردان: جاناتان گلیزر
  • نویسندگان: جاناتان گلیزر و مارتین آمیس
  • بازیگران: زاندرا هولر، کریستین فریدل، رالف هرفورث و مکس بک
  • کشور: بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و لهستان
  • فیلم The Zone of Interest در IMDb: امتیاز ۸.۳

جاناتان گلیزر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس انگلیسی است و در سال ۱۹۶۵ در شهر لندن به‌دنیا آمد. وی پیش از ورود به‌صورت حرفه‌ای به‌دنیای فیلم و سینما، کار خود را با تئاتر آغاز کرد. جاناتان گلیزر چهار فیلم سینمایی را کارگردانی کرده که معروف‌ترین آن‌‌ها فیلم تحسین‌شدهٔ Under the Skin (زیر پوست)، محصول سال ۲۰۱۳ است. بخواهیم به‌خلاصه‌ای از داستان فیلم‌های این کارگردان انگلیسی اشاره کنیم باید بگوییم فیلم ابتدایی او در مورد یک گانگستر بازنشسته است که مجبور می‌شود از ویلای خود در اسپانیا به‌شهر لندن بازگردد تا آخرین کاری که رئیس پیشین وی خواسته را انجام دهد. ساختهٔ دوم این کارگردان با عنوان Birth (تولد)، در مورد زنی است که به‌این باور رسیده شوهر درگذشتهٔ وی در بدن پسربچه‌ای ده ساله تناسخ یافته است. فیلم سوم همان معروف‌ترین ساختهٔ جاناتان گلیزر است؛ فیلم «زیر پوست». فیلمی علمی تخیلی به‌نویسندگی گلیزر و والتر کمپبل که براساس رمانی از میشل فابر که در سال ۲۰۰۰ نوشته شده بود، ساخته شد. اسکارلت جوهانسون ایفاگر نقش زنی مأورایی است و اتفاقات داستان در کشور اسکاتلند رخ می‌دهد. بیگانه‌ای در بدن زنی اغواگر (جوهانسون) که در خیابان‌های شهر گلاسکو در جستجوی طعمه پرسه می‌زند و مردان ناآگاه از هر تیپ شخصیتی که تحت طلسم او قرار می‌گیرند و قربانی که نه، مصرف می‌شوند.

فیلم جدید جاناتان گلیزر با عنوان The Zone of Interest (منطقه مورد علاقه) براساس رمانی با همین عنوان و نوشته مارتین آمیس ساخته شده است. گفتنی است این فیلم در سال ۲۰۲۱ در اردوگاه آشویتس فیلم‌برداری شد. فیلم «منطقه مورد علاقه» در جشنواره کن ۲۰۲۳ برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و عجیب آنکه در همان روز ۱۹ مِه که فیلم در کن روی پرده رفت، مارتین آمیس که نویسنده رمان آن بود، درگذشت. در هر حال، فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان و تماشاچیانی که موفق به‌تماشای آن شدند همراه شد. داستان فیلم «منطقه مورد علاقه» در مورد یک افسر نازی است که عاشق همسرِ فرمانده اردوگاه آشویتس می‌شود و این داستان سه راوی دارد؛ افسر نازی، فرمانده نازی و شخصی یهودی. در این فیلم که بسیاری بی‌صبرانه منتظر تماشای آن هستند، بازیگرانی چون زاندرا هولر، کریستین فریدل، رالف هرفورث و مکس بک حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند.


لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو، مارتین اسکورسیزی و لیلی گلداستون در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳

۲۰- فیلم قاتلان ماه کامل

فیلم Killers of the Flower Moon

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسندگان: مارتین اسکورسیزی، اریک راث و دیوید گرن
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو، جسی پلمونز، لیلی گلداستون
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • فیلم Killers of the Flower Moon در IMDb: امتیاز ۹.۵

مارتین اسکورسیزی، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر آمریکایی است که از وی باید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان تمام دوران یاد کرد. فیلم‌های این اسطورهٔ دوست‌داشتنی مضامینی همچون هویت ایتالیایی-آمریکایی، مفاهیم کاتولیکی، گناه و رستگاری و ایمان، تبهکاری، جنایات مدرن و درگیری‌های باندی و گانگستری را بررسی کرده و به‌چالش می‌کشد و اسکورسیزی ترسی از بیان دیدگاه و برداشت شخصی خود و به‌تصویر کشیدن آن ندارد. از مشهورترین آثار او می‌توان به فیلم Taxi Driver (راننده تاکسی)، فیلم Raging Bull (گاو خشمگین)، فیلم Goodfellas (رفقای خوب)، فیلم The Departed (رفتگان) و فیلم The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت) اشاره کرد. آخرین فیلم مارتین اسکورسیزی با عنوان Killers of the Flower Moon (قاتلان ماه کامل)، به‌نظر شاهکاری دیگر از این کارگردانِ تا ابد ماندگار سینمای جهان است و ژانری وسترن، جنایی و درام دارد. فیلم «قاتلان ماه کامل» براساس کتابی با همین عنوان و نوشتهٔ دیوید گرن ساخته شده که این کتاب در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، اما فیلم‌نامه فیلم نسبت به‌منبع اقتباسش با تغییراتی از جمله در نقش شخصیتی که لئوناردو دی‌ کاپریو ایفا می‌کند، مواجه شده است. اتفاقات این فیلم در دههٔ ۲۰ میلادی در ایالت اکلاهما جریان خواهد داشت. اهالی ناحیهٔ اوسیج به‌دلیل ذخایر نفتی در سرزمین خود، یکی از گران‌بها‌ترین نواحی جهان را زیر پای دارند. پول و طمع، والدین مناسبی برای خلق هر نوع جنایتی هستند و در اینجا قتل. قتل‌هایی که توسط شهرک‌نشینان سفیدپوستی انجام شده است که می‌خواستند کنترل کامل نفت را به‌دست گیرند. سازمان FBI برای تحقیق فراخوانده می‌شود و این جنایت، به‌یکی از اولین پرونده‌های بزرگ این سازمان تبدیل می‌شود.

اریک راث، نویسنده فیلم‌هایی چون Forrest Gump (فارست گامپ) و The Curious Case of Benjamin Button (مورد عجیب بنجامین باتن) و دیوید گرن وظیفهٔ نگارش فیلم‌نامه فیلم «قاتلان ماه کامل» به‌همراه اسکورسیزی را برعهده داشته‌اند. رابرت دنیرو، جسی پلمونز، لیلی گلداستون، ویلیام بلو، لوئیس کانسلمی، جیسون ایسبل، استرگیل سیمپسون، تانتو کاردینال، کارا جید مایرز، جانا کالینز، جیلیان دیون، تاتانکا مینز، مایکل ابوت جونیور، پت هیلی، اسکات شپرد و گری باسارابا دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم «قاتلان ماه کامل» حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۳ به‌نمایش درآمد و تاکنون بازخوردهای بسیار مثبتی از منتقدان دریافت کرده است.

مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو که از سال ۱۹۷۳ و با فیلم Mean Streets (خیابان‌های بد) با یکدیگر همکاری داشته‌اند و آخرین همکاری این دو در فیلم فوق‌العاده‌ای با عنوان The Irishman (مرد ایرلندی) بود. مارتین اسکورسیزی همچنین در فیلم‌های زیادی با لئوناردو دی کاپریو همکاری داشته است که از برخی از آن‌ها نام می‌بریم: فیلم Gangs of New York (دارودسته‌های نیویورک)، فیلم The Aviator (هوانورد)، فیلم Shutter Island (جزیره شاتر) و فیلم «گرگ وال استریت». اکران محدود فیلم «قاتلان ماه کامل» در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر ۱۴۰۲) آغاز خواهد شد و در ادامه اکران گسترده فیلم Killers of the Flower Moon برای تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده است و این فیلم در زمان نامشخصی از اپل تی‌وی پلاس پخش خواهد شد. فیلم جدید مارتین اسکورسیزی برای اپل ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده