نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی فیلم های برلین ۲۰۲۳ | از منودروم تا انیمه سوزومه

فیلم‌های مورد انتظار زیادی از کارگردانان معروفی چون کریستین پتزولد، کریستوف هوخهایزلر، رالف ده هیر و مارگارت فون تروتا و بسیاری دیگر در برلیناله ۲۰۲۳ حضور دارند و در این مطلب نگاهی به‌مهم‌ترین فیلم‌های بخش اصلی داشته‌ایم.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) یا برلیناله (Berlinale)‏، یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان و اروپا است و از این جشنواره به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن سینمایی دنیا یاد می‌شود و امسال نیز هیجان طرفداران با حضور کارگردانان معروف و معرفی فیلم‌هایی بسیار مورد انتظار، در بالاترین حد خود قرار دارد و باید ببینیم فیلم‌های زیادی که در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند، انتظارات را برآورده خواهند کرد یا خیر.

بخش مسابقه اصلی را هستهٔ مرکزی برلیناله می‌دانند. بخشی که معمولاً چیزی در حدود بیست فیلم (کمی بیشتر یا کم‌تر) در آن شرکت داده می‌شوند و خلاصهٔ جشنواره را در این بخش و کیفیت تک به تکِ فیلم‌های این بخش می‌توان جست و معمولاً فیلم‌های بخش اصلی رقابت برلیناله، خودِ سینما هستند و سینما را هرآنچه بود و است و خواهد بود، به‌تصویر می‌کشند و این یکی از دلایل اصلی محبوبیت و اهمیت بسیار جشنوارهٔ فیلم برلین است و اینکه امسال تِم کلی فیلم‌های شرکت داد‌شده در بخش اصلی چطور خواهد بود و این فیلم‌ها چه کیفیتی خواهند داشت، باید منتظر ماند و دید. خلاصه اینکه فیلم‌های بخش مسابقه اصلی برلیناله، ویترین جشنواره هستند و بهترین‌ فیلم‌های سال از کارگردانان کارکشته یا حتی تازه‌کار، در این بخش به‌نمایش درخواهند آمد.

کارلو چاتریان، مدیر پیشین جشنواره فیلم نوآر کورمایر (Courmayeur Noir Film Festival) و جشنواره لوکارنو (Locarno Festival) [جشنواره لوکارنوی شهر لوکارنو در کشور سوئیس، پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین، چهارمین جشنواره معتبر فیلم اروپا محسوب می‌شود] که در حال حاضر مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین است در مورد جشنواره و سرمایه‌گذاری تهیه‌کنندگان بر فیلم‌هایی که روی پردهٔ سینما می‌روند چنین گفت: «تقریباً هر فیلمی برای زنده بودن، نیاز به‌پلتفرم سینمایی (جشنواره) دارد. در نبود جشنواره‌های سینمایی، فیلم‌های مستقل در خطر نادیده‌شدن و محوشدن خواهند بود».

از بخش پرسروصدای داوری هم بگوییم که امسال کریستین استورات ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی برلیناله ۲۰۲۳ را برعهده دارد و درکنار او گلشیفته فراهانی، والسکا گریسباخ آلمانی، رادو جود اهل رومانی، فرانسین مایسلر آمریکایی، کارلا سیمون اسپانیایی و جانی تو چینی دیگر اعضای داوری انتخاب برنده خرسِ طلای بهترین فیلم، خرسِ نقره‌ای جایزهٔ بزرگ هیئت داوران و همچنین جوایز خرسِ نقره‌ای بهترین کارگردانی، جایزهٔ هیئت داوران و دیگر بخش‌های بازیگر نقش اصلی، بازیگر نقش مکمل، بهترین فیلم‌نامه و البته دستاورد هنری خواهند بود. گفتنی است از همان ابتدای معرفی تیم داوری، انتقادات از کارلو چاتریان و دوستان او همچون ماریت ریزنبیک، کارگردان اجرایی برلیناله ۲۰۲۳ بالا گرفته بود.

و اما از فیلم شان پن بگوییم که در بخش غیررقابتی برلیناله ۲۰۲۳ حضور دارد؛ فیلمی با عنوان Superpower (ابرقدرت) به‌کارگردانی مشترک شان پن و آرون کافمن. فیلم در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین است و سفرهای متعددی که شان پن همزمان با رخداد جنگ به‌کشور اوکراین داشت و از مناطق جنگ‌زده دیدن می‌کرد و روابط بسیار خوبی هم با زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دارد و بسیاری منتظر نمایش «ابرقدرت» هستند تا نادیده‌های این جنگ ویرانگر را به‌چشم ببینند. کارلو چاتریان در کنفرانسی مطبوعاتی در رابطه با این فیلم چنین گفت: «شان پن در شهر کیف با زلنسکی در حال فیلم‌برداری بود که جنگ در اوکراین شروع شد. این واقعیت باعث شد که فیلم به‌چیزی دشوارتر و معنادار تبدیل شود. از شان پن و تمامی عوامل سازندهٔ این فیلم سپاسگزاریم که برلیناله ۲۰۲۳ را برای نمایش فیلم خود انتخاب کردند».

در پایین مهم‌‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۳ را نام می‌بریم و تا حد امکان معرفی کوتاهی برای هر کدام خواهیم داشت و در انتها نیز فهرست دیگر بخش‌هایی که در برلیناله ۲۰۲۳ حضور دارند را گرد آورده‌ایم. امیدواریم جشنواره خوبی را شاهد باشیم و سینمادوستان طی یک سال آینده فیلم‌های باکیفیتی برای تماشا داشته باشند.


معرفی فیلم های برلین ۲۰۲۳ در بخش مسابقه اصلی

دختر هشت ساله و شخصیت اصلی فیلم بیست هزار گونه زنبور

۱- بیست هزار گونه زنبور

فیلم 20,000 Species of Bees

  • کارگردان: استیبالیز اورسلا
  • نویسندگان: استیبالیز اورسلا
  • بازیگران: اتریشیا لوپز آرنایز، آنا گاباراین و ایتزایر لزکانو
  • کشور: اسپانیا | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۳ (تاریخ دقیق اعلام نشده است.)

شرکت فیلم‌سازی فرانسوی Luxbox، حق پخش اکران جهانی یکی از فیلم‌های بسیار مورد انتظار اسپانیایی با عنوان 20,000 Species of Bees (بیست هزار گونه زنبور) را در همان ابتدای معرفی این فیلم خریداری کرد و درواقع این فیلم را از چنگ دیگر تهیه‌کنندگان ربود و این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در همین هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین خواهد داشت. شرکت پخش فیلم BTeam، شرکت پخش‌کننده فیلم The Kings of the World (پادشاهان دنیا)، اکران این فیلم را در کشور اسپانیا برعهده خواهد داشت. کارگردانی این فیلم را استیبالیز اورسلا برعهده دارد، کارگردان زنِ جوانی ۳۸ ساله و خوش‌آتیه‌ٔ اسپانیایی که در کارنامهٔ کاری او ساخت پنج فیلم به‌چشم می‌خورد؛ فیلم کوتاه Adri (آدری)، فیلم کوتاه 1001 Formas De Tomar Café (۱۰۰۱ روش برای نوشیدن قهوه)، فیلم بلند سینمایی Voces De Papel (صداهای کاغذی)، فیلم Polvo Somos (ما خاک هستیم) و فیلم Cuerdas (رشته‌ها) و البته فیلمی که در جشنواره برلین انتظار آن را می‌کشیم، ششمین اثر این کارگردان جوان است و فیلم بلند سینمایی بوده و در بخش رقابتی برلیناله ۲۰۲۳ حضور دارد.

آن‌طور که از سخنان کسانی که موفق به‌تماشای فیلم شده‌اند شنیده‌ایم، فیلم «بیست هزار گونه زنبور»، همچون آثار بزرگانی از سینمای اسپانیا، کارلا سایمون با فیلم Summer 1993 (تابستان ۱۹۹۳)، فیلم Alcarràs (آلکاراس) دیگر ساختهٔ کارلا سیمون که برندهٔ خرسِ طلایی برلیناله ۲۰۲۲ شد، فیلم Lullaby (لالایی) ساختهٔ آلوئودا رویز دی آزو و فیلم The Water (آب) به‌کارگردانی اِلنا لوپز ریرا، فیلمی دیگر از ایالت باسک است و آمده نام این ایالت را بار دیگر در برلین بر سر زبان‌ها بیاندازد.

داستان فیلم «بیست هزار گونه زنبور» در مورد دختر هشت ‌ساله‌ای است که با این حقیقت زندگی روبه‌رو شده که هر کسی سر راهش قرار می‌گیرد، نظری برای آیندهٔ وی دارد و گیج و سردرگرم در هزارتوی افکار دیگران گم شده است. این دختربچه هنگام فصل تابستان و در ایالت باسک و در میان لانه‌های زنبور، پی به‌هویت خود می‌برد و در این بین زنان خانواده، با امیال و افکار خود درگیر هستند که انعکاسی از آیندهٔ دختربچه است. همچون فیلم «رشته‌ها»، در این فیلم نیز دنیای متفاوت والدین و فرزندان به‌تصویر کشیده شده است و دختربچه به‌دنبال کشف هویت خود که همان کلید شادمانی ابدی به‌حساب می‌آید، خواهد بود. به‌نظر فیلم «بیست هزار گونه زنبور» باتوجه‌به داستان شاد و در عین حال عمیق و پردغدغهٔ خود، شانس بالایی در برلینالهٔ امسال دارد. در این فیلم بازیگرانی چون پاتریشیا لوپز آرنایز، آنا گاباراین و ایتزایر لزکانو حضور دارند و ایفای نقش کرده‌اند.


سیگار کشیدن شخصیت اصلی فیلم جدید ژانگ لو با نام برج بی‌سایه

۲- برج بی‌سایه

فیلم The Shadowless Tower

  • کارگردان: ژانگ لو
  • نویسندگان: ژانگ لو
  • بازیگران: جین بایگینگ، هوآنگ یائو و وانگ ییون
  • کشور: چین | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۱۸ فوریه ۲۰۲۳ (۲۹ بهمن ۱۴۰۱)

ژانگ لو، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ چینی-کره‌ای است که مدرک ادبیات زبان چینی را از دانشگاه یانبیان این کشور دریافت کرده است. ژانگ لو را باید کارگردان اهل چین دانست که بیشتر ساخته‌هایش به‌این کشور مربوط می‌شود و پیش از ورود به‌عرصهٔ فیلم‌سازی، به‌نگارش رمان مشغول بود. این کارگردان شصت ساله یک خانهٔ هنر دارد و بیشتر آثاری که در آن‌جا تولید می‌شود به‌‌‌داستان زندگی مردمان کره‌ای که به‌هر دلیلی در چین حضور دارند، می‌پردازد؛ کارگردانی چینی که فیلم‌هایی چینی-کره‌ای می‌سازد و از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم Grain in Ear (شن دانه‌ای در گوش) محصول سال ۲۰۰۵، فیلم Dooman River (رودخانهٔ دومان) محصول سال ۲۰۱۰ و فیلم Gyeongju (گیونجو) محصول سال ۲۰۱۴ اشاره کرد. اولین ساختهٔ ژانگ لو فیلمی کوتاه با عنوان Eleven (یازده) بود که در سال ۲۰۰۱ آن را ساخت و تا امروز و فیلم جدید وی که در برلیناله امسال حضور دارد، دو فیلم کوتاه، دو مستند و چهارده فیلم بلند سینمایی ساخته است.

ژانگ لو امسال با فیلم The Shadowless Tower (برج بی‌سایه) در جشنواره فیلم برلین حضور دارد. داستان فیلم «برج بی‌سایه» در مورد مرد میان‌سالی است که به‌تنهایی زندگانی می‌گذراند. مرد تنهای داستان، عکاس جوانی را در محل کار خود ملاقات می‌کند و پس از آشنایی این دو و شکل‌گیری دوستی، مرد جوان، مرد میان‌سال را تشویق می‌کند که به‌دنبال پدر خود برود؛ به‌دنبال پدر گمشده‌ای که نزدیک به‌چهل سال می‌شود هیچ تماسی نگرفته و خبری از وی نیست.

فیلمی درام برپایهٔ روابط نزدیک انسانی و بین خانواده‌ای که برای رقابت در بخش اصلی برلیناله حضور دارد و باید دید دربرابر دیگر فیلم‌های هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در کسب جایزهٔ خرسِ طلایی، چه حرفی برای گفتن خواهد داشت. در این فیلم بازیگرانی چون جین بایگینگ، هوآنگ یائو و وانگ ییون ایفای نقش کرده‌اند.


نگاه شخصیت لنی در آینه در فیلم تا آخر شب

۳- تا آخر شب

فیلم Till the End of the Night

  • کارگردان: کریستوف هوخهایزلر
  • نویسندگان: کریستوف هوخهایزلر و فلوریان پلومیر
  • بازیگران: تیموسین زیگلر، میکل سیدریس و تیا اِئر
  • کشور: آلمان | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ (۵ اسفند ۱۴۰۱)

کریستوف هوخهایزلر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آلمانی است که با فیلم Till the End of the Night (تا آخر شب) در هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور دارد و نمایندهٔ کشور برگزارکننده جشنواره محسوب می‌شود و انتظارات از وی کم نخواهد بود. نکتهٔ جالب در مورد فیلم «تا آخر شب» این است که زمان فیلم‌برداری آن از ماه مِی سال ۲۰۲۱ تا ماه ژوئن طول کشید و تنها در ۳۱ روز کاری پروسهٔ فیلم‌برداری به‌سرانجام رسید. نام ابتدایی این فیلم در زمان ساخت آن، Learning to Die (آموزش مُردن) بود. کریستوف هوخهایزلر برای پنجمین مرتبه با دوست قدیمی خود، بتینا بروکمپر که تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارد، در تولید این فیلم همکاری کرده است. تا به‌حال این دو در ساخت فیلم‌ I Am Guilty (من گناهکارم)، فیلم The City Below (شهر زیرین) که اولین مرتبه در جشنواره جهانی فیلم کن به‌نمایش درآمد، فیلم The Lies of the Victors (دروغ‌های ویکتور) و فیلم Dreileben: One Minute of Darkness «درایلبن: یک دقیقه تاریکی» با یکدیگر همکاری کرده‌اند و باید دید ساختهٔ جدید آن‌ها چطور از کار خواهد درآمد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کارگردانی فیلم «تا آخر شب» را کریستوف هوخهایزلر برعهده دارد و فلوریان پلومیر که با نگارش فیلم‌نامه Everybody Wants to Be Loved (هرکسی می‌خواهد دوست داشته شود) در سال ۲۰۲۲ نشان داد کار خود را به‌خوبی بلد است، نگارش فیلم‌نامهٔ فیلم «تا آخر شب» را همراه خود شخص کارگردان انجام داده است. داستان این فیلم تریلر و عاشقانه در دو شهر فرانکفورت و کلن رخ می‌دهد و روایتی عاشقانه است که البته در آن جانِ شخصیت‌های پروتاگونیست به‌شدت در خطر است. شخصیت افسر پلیسی با نام رابرت در فیلم معرفی می‌شود که مأمور مخفی است و با فروشنده‌ٔ مواد مخدرِ رأسِ هرمی سروکار دارد و برای اینکه اعتماد این شخص فروشنده را جلب کند، باید وانمود کند با زنی با نام لِنی رابطه‌ای عاشقانه دارد و این برای رابرت که جنس موافق را ترجیح می‌دهد، بسیار سخت است، اما کم‌کم جذب شخصیت لِنی می‌شود و رشته‌ای از احساساتِ بیان‌ناشدنی بین این دو شکل می‌گیرد.

از طرفی باید فروشنده را دستگیر کند و خواست تمام مردمی که در داستان فیلم حضور دارند این است، اما این فروشنده همانی است که رابرت را با خود واقعی‌اش آشنا کرد و درواقع زنجیر احساسات حقیقیِ رابرت را باز کرد. در داستان فیلم «تا آخر شب» همه‌چیز حول محور این سه شخصیت می‌چرخد و دو بازیگر آلمانی و یک بازیگر اتریشی نقش این سه شخصیت را ایفا می‌کنند؛ تیموسین زیگلر و میکل سیدریس از آلمان و تیا اِئر از اتریش. شرکت‌ Heimatfilm GmbH و شبکه‌های تلویزیونی WDR و ARTE، تهیه‌کنندگان فیلم «تا آخر شب» هستند. شرکت Grand Film اکران فیلم در کشور آلمان را برعهده دارد و شرکت The Match Factory مسئول اکران جهانی فیلم در پاییز ۲۰۲۴ است.


عوامل سازنده فیلم بلک‌بری نماینده کانادا در برلیناله ۲۰۲۳

۴- بلک‌بری

فیلم BlackBerry

  • کارگردان: مت جانسون
  • نویسندگان: مت جانسون و متیو میلر
  • بازیگران: جِی بروکل و گلن هاورتن
  • کشور: کانادا | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: فوریه ۲۰۲۳ (بهمن یا اسفند ۱۴۰۱)

فیلم BlackBerry (بلک‌بری)، نمایندهٔ سینمای کانادا است و کارگردانی این مستند/درام را مت جانسون برعهده دارد که وی بازیگر بود و حال روی به‌کارگردانی نیز آورده است. مت جانسون با کارگردانی فیلم The Dirties (کثیف‌ها) نام خود را به‌عنوان یک فیلم‌ساز در میان جامعهٔ سینمایی کانادا مطرح کرد و دیگر فیلمی که این کارگردان/بازیگر ساخته است، فیلم Operation Avalanche (عملیات بهمن) بود که در سال ۲۰۱۶ اکران شد و فیلمی تریلر و هیجانی بود که دو عامل سازمان سیا برای افشای اطلاعات یک ماده بالقوه به‌ناسا نفوذ می‌کنند. آن‌ها در آن‌جا می‌فهمند ناسا موفق نشدن خود در عملیات آپولو ۱۱ برای رسیدن به‌ماه را مخفی نگه داشته است و آن‌ها سعی می‌کنند این راز را افشا کنند.

اما به‌ساختهٔ جدید مت جانسون بپردازیم که داستان آن مربوط‌به‌خط تولید گوشی‌های تلفن همراه شرکت مشهور بلک‌بری است؛ شرکت مخابراتی کانادایی که در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی و مخابرات بی‌سیم فعالیت می‌کند و برای ساختن گوشی‌های هوشمند بلک‌بری مشهور است. شرکت بلک‌بری لیمیتد در سال ۱۹۸۴ توسط مایک لازاریدیس، با نام ریسرچ این موشن تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر واترلو در استان انتاریو کانادا قرار دارد. مت جانسون علاوه‌بر کارگردانی، به‌همراه متیو میلر نگارش فیلم‌نامه «بلک‌بری» را نیز برعهده داشته و گفتنی است متیو میلر یکی از تهیه‌کنندگان اصلی این فیلم است.

این دو نفر فیلم‌نامه را براساس کتابی با عنوان از «دست دادن سیگنال: داستان نگفته از عرش به‌فرش رسیدن بلک‌بری» ساخته‌اند. در ماه اوت ۲۰۲۲ و پس از پایان فیلم‌برداری «بلک‌بری»، این مستند/درام به‌صورت رسمی معرفی شد و اندکی بعد هم IFC Films حق پخش اکران آن در ایالات متحده آمریکا را خریداری کرد. در این فیلم جِی بروکل و گلن هاورتن نقش‌های اصلی و به‌ترتیب نقش مایک لازاریدیس و جیم بالسیلی را ایفا می‌کنند.


فرانتس روگوفسکی در نقش شخصیت الکسی در فیلم دیسکو بوی

۵- دیسکو بوی

فیلم Disco Boy

  • کارگردان: جیاکامو آبروزتس
  • نویسندگان: جیاکامو آبروزتس
  • بازیگران: فرانتس روگوفسکی، مور اندیای، لتیشیا کای، لئنو لوچف متیو الیواتی، رابرت ویکیویچ و موتامبا کالونجی
  • کشور: فرانسه، بلژیک، لهستان و ایتالیا | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۵ آوریل ۲۰۲۳ (۱۶ فروردین ۱۴۰۲)

جیاکامو آبروزتس. کارگردان و نویسندهٔ فیلم‌نامه و فیلم‌اولی که اطلاعات چندانی از وی در دسترس نیست. فیلمی محصول سینمای اروپا و چهار کشور فرانسه، بلژیک، لهستان و ایتالیا با بازیگری سرشناس با نام فرانتس روگوفسکی که وی را می‌توان بازیگر محبوب سینمای مستقل و جشنواره‌های سینمایی اروپا دانست. شاید کارگردانی ناشناس داشته باشیم، اما فرانتس روگوفسکی را به‌خوبی می‌شناسیم. وی با بازی در فیلم Victoria (ویکتوریا) که فیلمی درام و جنایی آلمانی، محصول سال ۲۰۱۵ و به‌کارگردانی سباستین شیپر بود و نقش بوکسری را داشت، معروف شد و از دیگر فیلم‌های این بازیگر آلمانی می‌توان به فیلم In the Aisles (در راهروها)، فیلم A Hidden Life (یک زندگی پنهان) ترنس مالیک که فیلم بد نمی‌سازد و این فیلم برای رقابت در کسب نخل طلا جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شده بود، فیلم Undine (اوندین) که فیلم بسیار خوبی از کارگردانی نام‌آشنا و صد البته آشنا برای برلیناله‌ها، یعنی کریستین پتزولد و فیلم Happy End (پایان خوش) به‌نویسندگی و کارگردانی میشائیل هانکه سرشناس که در سال ۲۰۱۷ اکران شد و این فیلم برای رقابت در بخش نخل طلای هفتادمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود، اشاره کرد.

فرانتس روگوفسکی سابقهٔ کار با کارگردانان کاربلد و معروفی را در کارنامه دارد و باید دید این مرتبه، این بازیگر می‌تواند نام کارگردانِ فیلمی را معروف کند یا خود شخص کارگردان و ساخته‌اش این امر را فراهم خواهند کرد یا هیچ‌کدام. فرانتس روگوفسکی در فیلم Disco Boy (دیسکو بوی) جیاکامو آبروزتس نقش شخصیت الکسی را ایفا خواهد کرد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، فرانتس روگوفسکی نقش شخصیت الکسی را ایفا خواهد کرد و بازیگر مقابل وی، مور اندیای، بازیگری اصالتاً اهل گامبیا است که نقش شخصیت جومو را ایفا می‌کند. از دیگر بازیگران فیلم «دیسکو بوی» می‌توان به لتیشیا کای، فعال حقوق زنان، اینفلوئنسر و مدل اهل کشور ساحل عاج اشاره کرد که نقش شخصیت اُداکا را ایفا خواهد کرد. بازیگران نقش‌های فرعی لئنو لوچف از کرواسی، متیو الیواتی از ایتالیا، رابرت ویکیویچ از لهستان و موتامبا کالونجی از بلژیک خواهند بود. مراحل فیلم‌برداری فیلم «دیسکو بوی» از ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۲۱ شروع شد و در تاریخ ۵ نوامبر سال ۲۰۲۱ در کشور فرانسه به‌پایان رسید.

داستان فیلم حول محور شخصیت الکسی خواهد بود که به‌شهر پاریس می‌آید تا به‌لژیون سربازان خارجی ملحق شود. چرا هر کاری می‌کند که وارد لژیون شود؟ چون به‌وی قول داده‌اند تنها در این صورت پاسپورت کشور فرانسه را خواهد گرفت. روزی فرامی‌رسد که وی باید در عملیات دلتای رودخانهٔ نیجر شرکت کند، جایی که شخصیت جومو با شرکت‌های چندملیتی نفتی که کار آن‌ها زندگی روستاییان منطقه را تهدید می‌کند، درگیر است. آهنگ‌سازی این فیلم ۹۱ دقیقه‌ای را ویتالیک انجام داده است.


فیلیپ گارل و لویی گارل در پشت صحنه فیلم هفت‌اورنگ

۶- هفت‌ اورنگ

فیلم The Plough

  • کارگردان: فیلیپ گارل
  • نویسندگان: ژان کلود کریر، کارولین دروآس گارل و فیلیپ گارل
  • بازیگران: لویی گارل، ایستر گارل، لنا گارل و آرلیون ریکانین
  • کشور: فرانسه | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: فوریه ۲۰۲۳ (بهمن یا اسفند ۱۴۰۱)

فیلیپ گارل، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، فیلمبردار و تدوین‌گر اهل کشور فرانسه بوده که دهه‌ها برای تلاش درجهت ساخت بنایی مستحکم از هویت فرانسوی در کارهای خود، مورد تحسین قرار گرفته است و وی در کار خود همواره جزو بهترین‌ها محسوب شده و می‌شود. این کارگردان صاحب‌نام امسال با فیلم The Plough (هفت‌اورنگ) که فیلمی با حضور اعضای خانوادهٔ وی است در هفتادوسومین جشنواره فیلم برلین حضور دارد. فیلم‌های این کارگردان صاحب‌سبک سینمای فرانسه، اغلب ریشه‌ای عاشقانه دارند، عاشقانه‌ای پردرد که در بستری باشکوه از تصاویر سیاه‌وسفید به‌تصویر کشیده شدند، اما نه همگی.

از فیلم‌های شناخته‌شده این کارگردان می‌توان به فیلم In the Shadow of Women (در سایهٔ زنان)، فیلم Jealousy (حسادت) که لویی گارل (پسر فیلیپ گارل) بازیگر اصلی آن بود و این فیلم در بخش رقابت اصلی هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به‌نمایش درآمد، فیلم A Burning Hot Summer (یک تابستان داغِ سوزان) و فیلم Regular Lovers (عاشقان معمولی) اشاره کرد که در این دو فیلم نیز لویی گارل حضور داشت و همواره بازیگر مورد علاقهٔ پدر فیلم‌سازش بوده است. گفتنی است این دومین مرتبه است که فیلیپ گارل در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین رقابت می‌کند، هرچند پیش از این پنج فیلم او در برلیناله و در بخش جانبی این جشنواره به‌نمایش درآمده بودند. وی در سال ۲۰۲۰ با فیلم The Salt of Tears (شوری اشک‌ها) در برلیناله حضور داشت که از داوران امتیاز ۲.۳ را دریافت کرد.

از «هفت‌اورنگ» بگوییم که همان صورت فلکی «ملاقهٔ بزرگ» است و ازطریق آن می‌توان به ستارهٔ قطبی رسید. گاه این صورت فلکی را بنات النعش کُبریٰ یا هفت‌اورنگ مِهین نامیده‌اند، در مقایسه با دُب اصغر، که آن را بنات النعش صُغریٰ یا هفت اورنگ کِهین نامیده‌اند، ولی اگر بنات‌النعش یا هفت‌اورنگ را به‌طور مطلق و بدون پسوند به‌کار ببرند، منظور بنات النعش کبری است؛ هر چند گاه منظور از آن، هر دو صورت فلکی و مجموع آن‌هاست. برخی همین هفت ستاره را دُبّ اکبر می‌دانند، ولی این ستاره‌ها فقط بخشی از دُبّ اکبر هستند و یک صورت‌واره را تشکیل می‌دهند و صورت فلکی دُبّ اکبر دارای ستاره‌های بیشتری است.

فیلم فیلیپ گارل را فعلاً همان «هفت‌اورنگ» می‌نامیم و می‌دانیم با تئاتری عروسکی هم مواجه خواهیم بود؛ داستانی از زندگی عروسک‌گردان‌ها. شخصیت‌های داستان، لوئیس و مارتا و لنا هستند و پدری که این گروه بازیگران را رهبری می‌کند و همچنین مادربزرگی که عروسک‌ها را می‌سازد. تمام این شخصیت‌ها درکنار یک‌دیگر یک شرکت هستند، شرکتی عروسکی. روزی هم فرامی‌رسد که پدر دیگر نیست و فرزندان بی‌عروسک‌گردان می‌مانند، یتیم می‌شوند. داستان بسیار جالبی است و انتظار ما را بالا برد و امیدواریم پس از پایان تماشای فیلم، این حسِ هیجان و رضایت همچنان با ما همراه باشد.


شادمانی ویکی کریپس میان صحرا در فیلم سفر به‌صحرا

۷- اینگه‌بورگ باخمن - سفر به‌صحرا

فیلم Ingeborg Bachmann – Journey into the Desert

  • کارگردان: مارگارته فون تروتا
  • نویسندگان: مارگارته فون تروتا
  • بازیگران: ویکی کریپس و رونالد تسرفلد
  • کشور: آلمان و لوکزامبورگ | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۷ مهر ۱۴۰۲)

فیلمی از مارگارته فون تروتا، کارگردان و بازیگر قدیمی سینمای آلمان با عنوان Ingeborg Bachmann – Journey into the Desert (اینگه‌بورگ باخمن - سفر به‌صحرا) که محصول مشترک دو کشور آلمان و لوکزامبورگ است؛ فیلمی درام و زندگی‌نامه‌ای با حضور بازیگری سرشناس و دوست‌داشتنی چون ویکی کریپس لوکزامبورگی در نقش اصلی داستان.

کمی از ویکی کریپس بگوییم، بازیگری که فعالیت کاری حرفه‌ای خود را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرد و دانش‌آموختهٔ دانشگاه هنر شهر زوریخ کشور سوئیس است. وی در فیلم‌هایی چون فیلم Hanna (هانا) به‌کارگردانی جو رایت، فیلم Anonymous (گمنام) به‌کارگردانی رولند امریش و نویسندگی جان اورلوف که در سال ۲۰۱۱ اکران شد، فیلم فوق‌العاده باکیفیت و هیجانی A Most Wanted Man (تحت تعقیب‌ترین مرد) به‌کارگردانی آنتون کربین که وی در این فیلم با بازیگرانی مطرحی چون فیلیپ سیمور هافمن فقید، ویلم دفو، رابین رایت و ریچل مک‌آدامز همبازی بود و البته فیلمی که در یاد همگان به‌نیکی باقی مانده است، یکی از فیلم‌های بی‌نظیر پل توماس اندرسون، Phantom Thread (رشتهٔ خیال) که نقش مقابل ابرستاره‌ای چون دانیل دی-لوئیس را بر عهده داشت و نقش شخصیت ماندگار و دلنشین آلما را در آن شاهکار سینمایی ایفا کرد، حضور داشته است. ویکی کریپس در فیلم «اینگه‌بورگ باخمن - سفر به‌صحرا» با رونالد تسرفلد همبازی خواهد بود.

فیلم مارگارته فون تروتا پس از اولین نمایش جهانی خود در برلیناله ۲۰۲۳، در ماه اکتبر و در کشور فرانسه اکران خواهد شد. داستان فیلم «اینگه‌بورگ باخمن - سفر به‌صحرا» در مورد نویسنده‌ای با نام اینگه‌بورگ باخمن است، شخصیتی سازش‌ناپذیر و بسیار خودرأی که سراسر زندگی خود را عاشقانه زیست. این فیلم نه‌تنها به‌زندگی نامتعارف باخمن در شهرهایی چون زوریخ، برلین و رم می‌پردازد، بلکه بر رابطه او با نویسنده و همکارش، مکس فریش نیز تمرکز دارد. اینگه‌بورگ باخمان نویسنده و شاعر اتریشی بود که در شهر کلاگن‌فورت این کشور زاده شد. لغت‌شناسی، فلسفه و روان‌شناسی را در دانشگاه‌های اینسبروک، گراتس و وین خواند و با نوشتن پایان‌نامه‌ای درباره مارتین هایدگر (یکی از معروف‌ترین فیلسوفان قرن بیستم که با شیوه‌ای نوین به‌تفکر دربارهٔ وجود هستی پرداخت.

فلسفهٔ او بر دیدگاه‌های بسیاری از فیلسوف‌های بعد از او اثر گذاشت.) دکترا گرفت. از کارگردانِ کاربلد این اثر بگوییم که با فیلم Marianne and Juliane (ماریانه و یولیانه) توانست جایزهٔ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کند. انتظارات از این دیگر فیلم آلمانی برلیناله ۲۰۲۳ بالاست و باتوجه‌به‌همکاری مارگارته فون تروتا و ویکی کریپس و روایت داستانی واقعی از شخصی سرشناس چون اینگه‌بورگ باخمن، باید هم بالا باشد و امیدوارانه به‌انتظار تماشای آن خواهیم نشست.


نمایی از فیلم روزی همه چیز را به هم خواهیم گفت

۸- روزی همه چیز را به هم خواهیم گفت

فیلم Someday We’ll Tell Each Other Everything

  • کارگردان: امیلی عاطف
  • نویسندگان: امیلی عاطف و دنیلا کرین
  • بازیگران: مارلین بورو، فلیکس کریمر، سدریک ایچ و کریستین شوورن
  • کشور: آلمان | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۷ مهر ۱۴۰۲)

امیلی عاطف، کارگردان ایرانی-فرانسوی، امسال فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان Someday We’ll Tell Each Other Everything (روزی همه‌چیز را به‌هم خواهیم گفت) در هفتادوسومین جشنواره فیلم برلین معرفی خواهد کرد و درواقع وی را باید یکی از فیلم‌اولی‌های برلیناله دانست و شاید اولین فیلم بلند امیلی عاطف که در فهرست نهایی بخش اصلی برلین قرار گرفته، شگفتی این دوره از جشنواره باشد. این کارگردان متولد برلین، فعالیت کاری حرفه‌ای خود را از سال ۲۰۰۳ و با ساخت فیلم کوتاه XX to XY: Fighting to Be Jake (XX تا XY: مبارزه برای جیک شدن) آغاز کرد و اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۲۰۰۵ و با عنوان Molly's Way (راهِ مالی) ساخت و در سال ۲۰۰۸ بود که فیلم مورد تحسین منتقدان The Stranger in Me (بیگانه در من) را کارگردانی کرد. فیلم «روزی همه‌چیز را به‌هم خواهیم گفت» یکی دیگر از نمایندگان سینمای آلمان در برلیناله ۲۰۲۳ خواهد بود.

داستان فیلم «روزی همه‌چیز را به‌هم خواهیم گفت» در تابستان سال ۱۹۹۰ رخ می‌دهد، زمانی‌که دیگر دیوار برلین فرو ریخته است و درواقع این تابستان، آخرین تابستان کشوری با نام آلمان شرقی بود. فیلم روایت زندگی شخصیتی با نام ماریا است که هجده سال دارد، دختری ظریف‌اندام و رؤیاپرداز که به‌همراه دوست خود، شخصیت یوهانس در مزرعهٔ والدین یوهانس زندگی می‌کند، مزرعه‌ٔ برندلهف، که در نزدیکی بزرگ‌ترین مزرعهٔ منطقه، یعنی هنرهف قرار دارد، جایی که مردی بالغ و تنها با خلق‌وخویی نه‌چندان مهربانانه زندگی می‌کند. کاریزمای خاص این مرد، چشم و دل زنان را به‌سوی خود می‌کشد و این نگاه‌ها در هرجایی بر مرد سنگینی می‌کند و همین موضوع او را از جامعه دور کرده است و انزوا را ترجیح می‌دهد.

پس نقش ماریا برای چیست؟ ماریا مرد را به‌صورت اتفاقی ملاقات می‌کند و یک لمس ساده برای آغاز عشقی تراژیک در کشوری که درگیر تغییر بزرگی شده، کافی است. شرکت The Match Factory حق امتیاز اکران جهانی فیلم «روزی همه‌چیز را به‌هم خواهیم گفت» را خریداری کرده است و شرکت Pandora Film اکران فیلم را در آلمان برعهده دارد. گفتنی است امیلی عاطف به‌همراه دنیلا کرین فیلم‌نامه را به‌رشتهٔ تحریر درآورده‌اند؛ فیلم‌نامه‌ای که براساس رمانی از دنیلا کرین بوده است.


شخصیت سول در جمع خانوادگی فیلم توتم

۹- توتم

فیلم Totem

  • کارگردان: لیلا آویلس
  • نویسندگان: لیلا آویلس
  • بازیگران: نِیما سنتیس، ترزا سانچز و لازوآ لاریوس
  • کشور: مکزیک، دانمارک و فرانسه | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: نامشخص

اطلاعات چندانی از فیلم Totem (توتم) لیلا آویلس در دسترس نیست و می‌دانیم این فیلم در فصل تابستان ۲۰۲۱ فیلم‌برداری شد و لیلا آویلس بار دیگر با ترزا سانچز و لازوآ لاریوس همکاری کرده است. لیلا آویلس سولیس، متولد ۱۹۸۲ در مکزیکوسیتی است و کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده مکزیکی و نمایندهٔ سینمای این کشور به‌همراه دانمارک و فرانسه در برلیناله ۲۰۲۳ خواهد بود. وی دو فیلم کوتاه و یک مستند در کارنامهٔ کاری خود دارد و اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۲۰۱۸ با عنوان La camarista (خدمت‌کار اتاق) ساخت که مورد توجه و البته تحسین منتقدان قرار گرفت.

در خلاصه داستان فیلم «توتم» چنین آمده است که سول هفت ساله یک روز را در خانه و کنار جمع خانوادگی می‌گذراند که فضای عجیب و آشفته‌ای در آن حاکم است. خانواده‌اش در تدارک جشن تولد برای پدرش هستند و بسیار عجله دارند، سول هم در این بین در حال خودشناسی است و کم‌کم می‌فهمد که دنیای او به‌طرز چشمگیری در این فضا تغییر می‌کند.


تصویری سیاه و سفید از فیلم برزخ با بازی سایمون بیکر

۱۰- برزخ

فیلم Limbo

  • کارگردان: ایوان سن
  • نویسندگان: ایوان سن
  • بازیگران: سایمون بیکر، راب کالینز و ناتاشا ونگانین
  • کشور: استرالیا | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: نامشخص

فیلم بعدی این فهرست، فیلمی از سینمای استرالیا با عنوان Limbo (برزخ) است که کارگردانی آن را ایوان سن برعهده دارد. ایوان سن فیلم‌ساز بومی استرالیایی است. کارگردان و فیلمنامه‌نویس است و سابقهٔ فیلم‌برداری و تدوین‌گری دارد و به‌این‌ها آهنگ‌سازی و طراحی صدا را هم اضافه کنید. ایوان سن از اشخاصی است که در محافل هنری استرالیا بسیار محبوب و معروف بوده و نام و کارنامهٔ درخشانی در زادگاه خود دارد. از پدری آلمانی و مادری مجارستانی زاده شده است.

وی سابقهٔ کارگردانی شش فیلم بلند سینمایی را در کارنامهٔ حرفه‌ای کاری خود دارد، فیلم Loveland (سرزمین عشق) که فیلمی علمی تخیلی بود و در سال ۲۰۲۲ اکران شد، فیلم Goldstone (گلدستون) که فیلمی دلهره‌آور و جنایی محصول سال ۲۰۱۶ بود، فیلم Mystery Road (جادهٔ مرموز) که فیلمی جنایی و وسترن محصول سال ۲۰۱۳ که فیلم قبلی ادامهٔ همین «جادهٔ مرموز» بود، فیلم Toomelah (طومله) که درامی محصول سال ۲۰۱۱ بود، فیلم Dreamland (سرزمین رؤیایی) محصول سال ۲۰۱۰ و اولین فیلم بلند سینمایی وی با عنوان Beneath Clouds (زیر ابرها) که در سال ۲۰۰۲ اکران شد. فیلم «برزخ» هفتمین فیلم این کارگردان است که در برلیناله ۲۰۲۳ حضور دارد و باید دید نظر داوران و تماشاچیان بین‌المللی نیز یکسان با نظر اهالی کشور ایوان سن است یا خیر.

داستان فیلم «برزخ» در شهری کوچک و دورافتاده در کشور استرالیا روایت می‌شود و شخصیت اصلی داستان آن تراویس هارلی است؛ یک کارآگاه جنایی. تراویس هارلی در این شهر برزخی باید پرونده‌ای بیست‌ساله و حل‌نشده قتل یک زن بومی استرالیایی را حل کند. وی در طول این مسیر دوزخی، مجموعه‌ای از حقایق ناخوشایند را کشف می‌کند و کم‌کم پی می‌برد با پرونده‌ای پیچیده روبه‌رو است که بومیان استرالیایی در آن بی‌عدالتی دردناکی را تجربه کرده‌اند. مراحل فیلم‌برداری فیلم «برزخ» از ۱۹ اوت ۲۰۲۲ در منطقهٔ کوپر پدی جنوب استرالیا آغاز شد و تهیه‌کنندگی این اثر را شرکت Screen Queensland، شبکه ABC و شرکت‌های Windalong Films و South Australian Film برعهده داشتند.

معمولاً فیلم‌های ایوان سن پیچ‌وتاب‌های داستانی زیادی دارند و از طرفی این کارگردان تجربهٔ فیلم‌برداری هم داشته و در کارهای پیشین وی دیده‌ایم که علاقه‌ٔ زیادی به‌تصویر کشیدن آسمان، جاده و اُفق دارد و در این زمینه کار خود را به‌خوبی بلد است و باید منتظر فیلم چشم‌نوازی هم باشیم. فیلمی جنایی و پیچیده که قرار است بازگوکنندهٔ فاجعه‌ای انسانی باشد با قاب‌های زیبا و این وسوسه‌کننده است. فیلم «برزخ» را می‌توان از هم‌اکنون در فهرست فیلم‌های مورد انتظار داوران و تماشاچیان برلیناله ۲۰۲۳ برای تماشا دانست و خرسِ طلایی به ایوان سن چشمک می‌زند.


چهار شهصیت از پنج شخصیت اصلی فیلم زندگی بد

۱۱- زندگی بد

فیلم Bad Living

  • کارگردان: ژائو کانیخو
  • نویسندگان: ژائو کانیخو
  • بازیگران: آنابل موریرا، ریتا بلانکو، مادلینا آلمیدا و سلیا آلمیدا
  • کشور: پرتغال | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۱۱ مه ۲۰۲۳ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

ژائو کانیخو، کارگردانی اهل کشور پرتغال است و فیلم جدید او، درامی پرتغالی-فرانسوی با عنوان Bad Living (زندگی بد) به‌فهرست نهایی و درواقع بخش رقابت اصلی هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین راه یافته و در ۲۲ فوریه و میانه‌های جشنواره روی پردهٔ نقره‌ای خواهد رفت. یکی از ساخته‌های معروف ژائو کانیخو، فیلم Blood of My Blood (خونِ خون من) است، محصول سال ۲۰۱۱ که یکی از نامزدهای ابتدایی بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتادوپنجمین مراسم اسکار بود، البته به‌فهرست نهایی راه پیدا نکرد و آن سال شاهکار کارگردان‌ آلمانی، میشائل هانکه، یعنی فیلم Amour (عشق) بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار شد.

ژائو کانیخو فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۹۸۸ و با ساخت فیلم Três Menos Eu (سه منهای من) آغاز کرد، اما نکتهٔ جالب در مورد این کارگردان به‌سال ۱۹۸۲ برمی‌گردد که در فیلم The State of Things (وضعیت چیزها)، فیلمی در ژانر درام به‌کارگردانی ویم وندرس، دستیار این کارگردان دوست‌داشتنی و افسانه‌ای بود. فیلم ویم وندرس، کارگردان، عکاس، نویسنده و تهیه‌کننده آلمانی، موفق شد جایزهٔ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آنِ خود کند.

داستان فیلم «زندگی بد» زندگی پنج زن از نسل‌های مختلف را روایت می‌کند که هتلی در سواحل بخش شمالی کشور پرتغال به‌‌آن‌ها ارث رسیده است و این پنج نفر رابطهٔ خوب که هیچ، بسیار هم رابطه‌ای در‌ب‌وداغانی با یکدیگر دارند و هر کدام ساز خود را می‌زنند و همزمان تمام سعی خود را می‌کنند هتل همیشه در بهترین حالت خود باشد. این پنج نفر به‌هر نحوی و با هر سروکله‌زدنی، با یکدیگر درانتها کنار می‌آیند و زندگی بد خود را اداره می‌کنند تا شخصیت نوه وارد داستان می‌شود و آن زمان است که دیگر تمام آتشی که هر کدام زیر خاکستر کرده بودند، همچون آتشفشان فوران می‌کند. باید منتظر ماند و دید ساختهٔ ژائو کانیخو ۶۵ ساله پرتغالی که داستانی جالبی دارد می‌تواند این کارگردان را با دست پر به‌خانه رهسپار کند یا دربرابر رقبای نامی، دست خالی خواهد ماند.


آدرین برودی و دیگر بازیگران فیلم منودروم

۱۲- منودروم

فیلم Manodrome

  • کارگردان: جان ترنگوو
  • نویسندگان: جان ترنگوو
  • بازیگران: جسی آیزنبرگ و آدرین برودی
  • کشور: ایالات متحده آمریکا و انگلستان | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: نامشخص

جان ترنگوو که خود زادهٔ آفریقای جنوبی است، نمایندهٔ سینمای آمریکا و انگلستان در هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین است. وی با فیلم Manodrome (مَنودروم) که می‌دانیم ژانر آن درام و تریلر است، در برلیناله ۲۰۲۳ حضور دارد و علاوه‌بر کارگردانی، نگارش فیلم‌نامه را نیز برعهده داشته و گفتنی است این فیلم، اولین فیلم بلند سینمایی این کارگردان به‌زبان انگلیسی خواهد بود که بازیگران معروفی در آن حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. یکی از این بازیگران جسی آیزنبرگ است که با بازی در نقش مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک در فیلم The Social Network (شبکه اجتماعی) به‌کارگردانی دیوید فینچر به‌شهرت رسید که برای او نامزدی بفتا، گلدن گلوب و اسکار را به‌همراه داشت.

از دیگر فیلم‌های معروف این بازیگر می‌توان به فیلم To Rome with Love (تقدیم به رم با عشق) به‌کارگردانی وودی آلن، Now You See Me (اکنون من را می‌بینی) به‌کارگردانی لویی لتریر، فیلم Zombieland (سرزمین زامبی‌ها) به‌کارگردانی روبن فیشر و فیلم Resistance (مقاومت) به‌کارگردانی جاناتان جابکویچ اشاره داشت. دیگر بازیگر «مَنودروم» معروف‌تر و محبوب‌تر هم است و کسی نیست جز آدرین برودی؛ بازیگر آمریکایی برندهٔ جایزه اسکار که او این جایزه را در سال ۲۰۰۲ به‌خاطر بازی در فیلم The Pianist (پیانیست) ساختهٔ رومن پولانسکی به‌دست ‌آورد. وی در فیلم‌های معروفی چون فیلم The Thin Red Line (خط باریک سرخ) ترنس مالیک، فیلم King of the Hill (پادشاه تپه) استیون سودربرگ، فیلم The Village (دهکده) ام. نایت شیامالان، فیلم Detachment (گسیختگی) تونی کی، فیلم The Grand Budapest Hotel (هتل بزرگ بوداپست) وس اندرسن و فیلم Blonde (بلوند) اندرو دامینیک ایفای نقش کرده است.

داستان فیلم «مَنودروم» در مورد شخصیتی با نام رالفی است که متوجه بارداری دوست خود می‌شود و درابتدا می‌ترسد و سپس دچار تشویش ذهنی می‌شود و این‌ها قسمت خوب ماجرا است تا وقتی با خانواده‌ای مرموز آشنا می‌شود، آن‌گاه دیگر همان زندگی نیم‌بند رالفی به‌طور کامل از کنترل او خارج می‌شود. فیلم بازیگرانی مشهوری دارد و تا اینجای فهرست فیلم‌ها، مشهورترین بازیگران و باید دید جان ترنگوو به‌خود و بازیگران برای رشد بیشتر کمک کرده است و امیدی به‌دریافت خرسِ طلایی خواهد بود یا خیر.


آنگلا شانیلیک، کارگردان فیلم موزیک در جشنواره فیلم برلین

۱۳- موزیک

فیلم Music

  • کارگردان: آنگلا شانیلیک
  • نویسندگان: آنگلا شانیلیک
  • بازیگران: استماتیس بکنیس، آگاتا بونیتزر و اِلنی چالاستانی
  • کشور: آلمان، فرانسه و صربستان | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۲۳ مارچ ۲۰۲۳ (۳ فروردین ۱۴۰۲)

نماینده‌ای دیگر از کشور میزبان که کارگردانی این فیلم آلمانی و البته با همکاری دو کشور دیگر را آنگلا شانیلیک، هنرپیشه، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس برعهده دارد. وی کارگردانی فیلم I Was at Home, But (من خانه بودم، اما) را در کارنامهٔ کاری خود دارد که این فیلم درام محصول سال ۲۰۱۹ بود و برای رقابت در کسب خرسِ طلایی در شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین انتخاب شد. در جشنواره آن سال برلین، شانیلیک برنده خرسِ نقره‌ای در بخش بهترین کارگردانی شد. از دیگر فیلم‌های مطرح این کارگردان شصت ساله آلمانی می‌توان به فیلم The Death of the White Stallion (مرگ اسبِ نرِ سفید)، فیلم Places in Cities (مکان‌ها در شهرها)، فیلم Marseille (مارسی) که در سال ۲۰۰۴ اکران شد و این فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن ۲۰۰۴ به‌نمایش درآمد، فیلم Orly (اورلی) محصول سال ۲۰۱۰ و فیلم Bridges of Sarajevo (پل‌های سارایوو) محصول سال ۲۰۱۴ که در شصت‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و استقبال خوبی از این فیلم شد که سیزده کارگردان داشت و یکی از آن‌ها آنگلا شانیلیک بود.

از ساختهٔ جدید آنگلا شانیلیک بگوییم که با عنوان Music (موزیک) در هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور دارد و محصول مشترک کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه و صربستان است و آنگلا شانیلیک علاوه‌بر کارگردانی، نگارش فیلم‌نامه این اثر را نیز برعهده دارد. این فیلم برداشتی آزاد از داستان یونانی و اسطوره‌ای اُدیپ است، روایتی امروزی از پسری و والدینی که وی را به‌سرپرستی گرفته‌اند و این پسر در یونان بزرگ می‌شود. در یک شب طوفانی، شخصیت جان در بدو تولد در کوه‌های یونان پیدا می‌شود و به‌فرزندی پذیرفته می‌شود.

در سن بیست سالگی پدر خودش را به‌شکلی ناخواسته می‌کشد و در حین گذراندن دوران محکومیت زندان خود، عاشق زنی به‌نام آیرو می‌شود که این آیرو، مادرش است. بیست سال بعد، او در لندن با دخترش زندگی می‌کند و کم‌کم بینایی خود را از دست می‌دهد. هر چند رنجی بزرگ با خود به‌همراه دارد، اما در عوض چیزی هم به‌دست می‌آورد. سیزدهمین ساختهٔ آنگلا شانیلیک اُدیپی‌ترین اقتباس ممکن از اسطورهٔ اُدیپ است و در فهرست انتظار ما رفته و امیدواریم داوران و تماشاچیان را راضی کند.


دو شخصیت نورا و هائه سونگ در فیلم زندگی‌های گذشته

۱۴- زندگی های گذشته

فیلم Past Lives

  • کارگردان: سلین سانگ
  • نویسندگان: سلین سانگ
  • بازیگران: گرتا لی، تئو یوو و جان ماگارو
  • کشور: ایالات متحده آمریکا | اولین نمایش جهانی در ساندنس ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: نامشخص

فیلمی دیگر از سینمای آمریکا به‌کارگردانی سلین سانگ کره‌ای-کانادایی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس با عنوان Past Lives (زندگی‌های گذشته) که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۳ به‌نمایش درآمد. «زندگی‌های گذشته» اولین فیلم بلند سینمایی سلین سانگ است و وی یکی از فیلم‌اولی‌های هفتادوسومین جشنواره فیلم برلین است. سلین سانگ متولد کره جنوبی است و والدین او، هر دو هنرمند هستند و زمانی‌که سلین سانگ دوازده ساله بود به‌کانادا سفر کردند و سلین مدرک نمایش‌نامه‌نویسی خود را از دانشگاه معروف کلمبیا در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. وی در کارنامهٔ حرفه‌ای کاری خود، نویسندگی بخشی از فیلم‌نامه سریال تلویزیونی The Wheel of Time (چرخِ زمان) را نیز دارد.

داستان فیلم «زندگی‌های گذشته» در مورد دو شخصیت نورا و هائه سونگ است، دو دوست دوران کودکی که دوستی عمیقی با یکدیگر دارند، اما پس از مهاجرت خانوادهٔ نورا از کره جنوبی از هم جدا می‌شوند. بیست سال بعد، آن‌ها به‌مدت یک هفته به‌دیدار هم می‌روند؛ یک هفته‌ای که عشق و سرنوشت را روبه‌روی این دو دوست قرار می‌دهد. تهیه‌کنندگی فیلم «زندگی‌های گذشته» را شرکت معروف و محبوب و خوش‌نام A24 برعهده دارد. دیگر تهیه‌کنندگان شخصی فیلم دیوید هینوجوسا، کریستین ویکن و پاملا کافلر هستند. سلین سانگ با فیلم اول خود به‌بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم برلین راه یافته است، اما اینکه بتواند خرسِ طلایی را از آن خود کند، نه ناممکن، که بعید به‌نظر می‌رسد.


چهار دوست جوان در کلبه‌ای نزدیک دریای بالتیک در فیلم آتش‌سوزی

۱۵- آتش سوزی

فیلم Afire

  • کارگردان: کریستین پتزولد
  • نویسندگان: کریستین پتزولد
  • بازیگران: توماس شوبرت، پائولا بییر، انو تربس و ماتیاس برندت
  • کشور: آلمان | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ (۳۱ فروردین ۱۴۰۲) | آلمان

کریستین پتزولد، کارگردان و فیلمنامه‌نویس شصت ساله آلمانی، امسال فیلم درام Afire (آتش‌سوزی) را در جشنواره فیلم برلین دارد. «آتش‌سوزی» ششمین فیلم او در بخش مسابقه اصلی برلین است. این کارگردان صاحب‌سبک و برجستهٔ سینمای آلمان، در سال ۲۰۱۲ با کارگردانی فیلم Barbara (باربارا)، خرسِ نقره‌ای را در بخش بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از آنِ خود کرد. از دیگر ساخته‌های معروف کریستین پتزولد می‌توان به فیلم Ghosts (اشباح)، فیلم Phoenix (ققنوس) و فیلم The State I Am In (شرایطی که در آن قرار دارم) اشاره کرد. کریستین پتزولد یکی از برلیناله‌بازترین کارگردان‌های فهرست است و تقریباً هر سال فیلمی از وی در جشنواره فیلم برلین حضور دارد و با توجه‌به تعداد دفعاتی که فیلم‌های وی در بخش رقابت اصلی حضور داشته‌اند، انتظارات از او بالا خواهد بود.

آخرین فیلمی که پتزولد ساخت Undine (اوندینه) بود، روایتی مدرن از اسطورهٔ کهن زن دریایی؛ اوندینه زنی جوان و جذاب است که اگر دل به‌کسی ببندد، ‌دیگر به‌آسانی از عشق خود پا پس نمی‌کشد؛ اوندینه طعم خیانت را می‌چشد و تنها با کشتن معشوقهٔ خیانت‌کار آرام می‌گیرد. پائولا بیر، فرانتز روگوفسکی، مریم زارع، یاکوب ماچنتز و آن راته-پوله، بازیگران اصلی فیلم «اوندینه» هستند. نماد‌های آب، باران و عشق اسطوره‌ای، به‌وفور در فیلم‌های پتزولد دیده می‌شوند و پیوند عشق و مرگ یکی از اِلمان‌های اصلی فیلم «اوندینه» بود که با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و فیلم بسیار خوبی هم بود. اما فیلم جدید وی از بی‌بارانی و فوران گرمای بیرونی و درونی می‌گوید.

داستان فیلم جدید کریستین پتزولد در مورد تعطیلاتی کوتاه‌مدت در خانه‌ای نزدیک دریای بالتیک است، روزهای گرمی است و هفته‌ها می‌شود بارانی نباریده و چهار جوان دور هم جمع می‌شوند که دوستانی قدیمی و جدید هستند. جنگل‌های خشک‌شدهٔ اطراف آن‌ها از گرمای زیاد آتش گرفته و شعله‌ور می‌شوند، احساسات این دوستان نیز همین‌طور. شادی، شهوت، عشق و البته حسادت‌ها، رنجش‌ها و تنش‌ها. توماس شوبرت، هنرپیشه اتریشی یکی از بازیگران اصلی است و نقش شخصیت نویسنده‌ای را ایفا می‌کند که ذهن‌اش قفل‌شده و از طرفی فکر می‌کرد می‌خواهد با یکی از دوستانش این ملک را برای خودشان داشته باشند که این‌طور نیست و سرچشمهٔ حسادت از اینجا آغاز می‌شود. شرکت The Match Factory حق پخش و اکران جهانی فیلم «آتش‌سوزی» را در اختیار دارد و حق امتیاز اکران فیلم در کشور آلمان را شرکت Piffl Medien خریداری کرده است.


افراد ناتوان ذهنی در فیلم مستند در آدامانت

۱۶- در آدامنت

فیلم On the Adamant

  • کارگردان: نیکلا فیلیبر
  • فیلم‌بردار: نیکلا فیلیبر
  • شرکت‌کنندگان: اعضای مرکز آدامنت
  • کشور: فرانسه و ژاپن | اولین نمایش جهانی در برلیناله ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: ۲۹ مارس ۲۰۲۳ (۹ فروردین ۱۴۰۲) | فرانسه

نیکلا فیلیبر کارگردان و هنرپیشه اهل کشور فرانسه است و فیلم مستند وی نمایندهٔ دو کشور فرانسه و ژاپن در دو بخش رقابت اصلی و بخش مستند برلیناله ۲۰۲۳ است. فیلم مستند On the Adamant (در آدامنت) روزی خاص از مرکز نگه‌داری آدامنت را به‌تصویر می‌کشد. نیکلا فیلیبر مستندساز ۷۲ ساله‌ای است که از سال ۱۹۷۸ کار خود را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و یکی از پیشکسوتان مستندسازی محسوب می‌شود و تسلط بسیار خوبی روی برقراری ارتباط با سوژه‌ها دارد که این مورد یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها برای مستند‌سازی محسوب می‌شود و قطعاً بی‌دلیل فیلمی مستند در بخش رقابت اصلی برلیناله قرار نگرفته است و نگارنده این مطلب، بی‌صبرانه منتظر تماشای مستند «در آدامنت» خواهد ماند. از فیلم‌های پیشین این کارگردانِ مستندساز فرانسوی می‌توان به فیلم La ville Louvre (شهر لوور)، فیلم Le pays des sourds (سرزمین ناشنوایان)، فیلم Être et avoir (بودن و داشتن) و فیلم La maison de la radio (خانهٔ رادیو) اشاره داشت. نیکلا فیلیبر همیشه دغدغهٔ «اعتماد داشتن» را در فیلم‌هایش داشته و به‌نظر ساختهٔ جدید یکی از بزرگ‌ترین مستندسازان حال حاضر دنیا، باز هم با این دغدغه/چالش روبه‌رو خواهد بود.

در این مستند سازه‌ای شناور واقع در رود سِن، در قلب پاریس را می‌بینیم که پذیرای بزرگ‌سالانی است که از اختلالات روانی رنج می‌برند. این مرکز درمانی مراقبت‌هایی را به‌این افراد فراموش‌شده جامعه ارائه می‌دهد که آن‌ها را در زمان و مکانی که ما زندگی می‌کنیم، حفظ کند و همچنین به‌‌آن‌ها کمک می‌کند تا از نظر روانی بهبود یابند و روحیهٔ خود را حفظ کرده و حتی قوی‌تر از پیش شوند. تیمی که این مرکز خاص را اداره می‌کند، تمام تلاش و توجه خود را بر این موضوع قرار داده که تا آن‌جا که در توان دارد، به‌بیماران دربرابر زوال عقل کمک کند و البته از روش‌های انسانی برای درمان افرادی که در این مرکز حضور دارند استفاده شود.


شخصیت زن سیاه‌پوستی که از قفسی در صحرا فرار می‌کند در فیلم بقای مهربانی

۱۷- بقای مهربانی

فیلم The Survival of Kindness

  • کارگردان: رالف ده هیر
  • نویسندگان: رالف ده هیر
  • بازیگران: مواجمی جسین، درسان شرما و گری ودل
  • کشور: استرالیا | اولین نمایش جهانی در آدلاید ۲۰۲۳
  • تاریخ اکران: نامشخص

نماینده‌ای دیگر از سینمای استرالیا با عنوان The Survival of Kindness (بقای مهربانی) و محصول سال ۲۰۲۲ که کارگردانی آن را رالف ده هیر، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ استرالیا-هلندی انجام داده است. وی را با ساخت فیلم‌های Dingo (دینگو)، فیلم Bad Boy Bubby (پسر بد، بادی) فیلم Epsilon (اپسیلون)، فیلم Alexandra's Project (پروژهٔ الکساندرا) و فیلم Ten Canoes (ده قایق) می‌شناسند و این فیلم آخری که از آن نام بردیم، جوایز فراوانی به‌دست آورد و یکی از آن‌‌ها جایزهٔ ویژه هیئت داوران جشنواره معتبر فیلم کن بوده است. رالف ده هیر معمولاً کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آثار خود را برعهده دارد و این مورد در رابطه‌با «بقای مهربانی» نیز صدق می‌کند. فیلم «بقای مهربانی» درابتدا در جشنواره فیلم آدلاید (Adelaide Film Festival) که یک جشنواره بین‌المللی فیلم است و معمولاً به‌مدت دو هفته در اواسط ماه اکتبر در سینماهای آدلاید استرالیای جنوبی برگزار می‌شود، اولین نمایش خود روی پردهٔ نقره‌ای را داشت و دومین نمایش این فیلم در برلیناله ۲۰۲۳ خواهد بود.

داستان فیلم «بقای مهربانی» روایت زن سیاه‌پوستی است که در قفسی در میانهٔ صحرایی رها می‌شود. این زن از آن قفسِ جهنمی فرار می‌کند و خود را از صحرا نجات می‌دهد و به‌کوه‌ها می‌رسد و از آن‌جا به‌شهر که جهنم واقعی آن‌جا است و معنای اسارت حقیقی را می‌فهمد؛ فیلمی درام با تِم سیاه و تلخ. تهیه‌کنندگی این فیلم را رالف ده هیر به‌همراه جولی بایرن انجام داده‌اند و البته چند شرکت استرالیایی نیز به‌ساخت این فیلم کمک کردند. اکران فیلم ۹۶ دقیقه‌ای «بقای مهربانی» را شرکت Umbrella Entertainment برعهده خواهد داشت.


شخصیت سوزومه در انیمیشن ماکوتو شینکای

۱۸- سوزومه

انیمه Suzume

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسندگان: ماکوتو شینکای
  • بازیگران: نانوکا هارا، هوکوتو ماتسومورا، اری فوکاتسو، شوتا سومتانی، سیری ایتو و کانا هانازاوا
  • کشور: ژاپن
  • تاریخ اکران: ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ (۲۵ فروردین ۱۴۰۲)

انیمه Suzume «سوزومه» نماینده سینمای ژاپن در برلیناله ۲۰۲۳ خواهد بود و قرار است اولین فیلم ژاپنی از سال ۲۰۲۱ و فیلم Wheel of Fortune and Fantasy (چرخ ثروت و خیال) به‌کارگردانی ریوسوکی هاماگوچی باشد که در بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم برلین شرکت می‌کند؛ فیلم «چرخ ثروت و خیال» توانست جایزه خرسِ نقره‌ای را که دومین جایزهٔ بزرگ از هیئت داوران است، دریافت کند. اما نکته قابل‌توجه این است که انیمه «سوزومه» به‌اولین انیمه‌ای تبدیل می‌شود که پس از انیمه Spirited Away (شهر اشباح) به‌کارگردانی هایائو میازاکی قرار است پس از ۲۱ سال در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین شرکت کند.

انیمه «شهر اشباح» توانسته بود جایزه خرسِ طلایی را در سال ۲۰۰۲ دریافت کند. برنده رقابت هفتادوسومین دوره جشنواره فیلم برلین در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) معرفی خواهد شد و باید دید انیمه «سوزومه» می‌تواند تاریخ‌سازی کند یا خیر. ماکوتو شینکای، کارگردان انیمه «سوزومه» در بیانیهٔ منتشر شده گفت که نسبت‌به واکنش مردم غیرژاپنی به‌داستان و هستهٔ اتفاقات و نوع برداشت آن‌ها از داستان این انیمه، بسیار هیجان‌زده است. انیمه «سوزومه» اثر جدید ماکوتو شینکای، کارگردان انیمه Your Name (نام تو) و انیمه Weathering With You (فرزند آب‌وهوا) است که در نوامبر سال ۲۰۲۲ برای اولین‌بار در کشور ژاپن روی پرده‌ٔ سینما رفت. نانوکا هارا در نقش سوزومه ایواتو، هوکوتو ماتسومورا، اری فوکاتسو، شوتا سومتانی، سیری ایتو، کانا هانازاوا، ماتسوموتو کوشیرو نهم، ریونوسوکه کامیکی، آیمی، کوتونه هاناسه و ان یامانه از جمله صداپیشگان انیمه «سوزومه» هستند. انیمه «سوزومه» داستان دختری هفده ساله به‌نام سوزومه را دنبال می‌کند که در شهر آرام کیوشو زندگی می‌کند.

یک روز مسافر جوانی به‌او می‌گوید که دنبال یک در می‌گردد و این موضوع زندگی او را برای همیشه دچار تغییر می‌کند. او مرد جوان را تا سمت کوه‌ها دنبال می‌کند که در آن یک در قدیمی وجود دارد که توسط ساختمان‌های مدرن احاطه شده است و این آغاز سفر مرموز سوزومه است. انیمه «سوزومه» با استقبال خوبی از سوی منتقدان همراه شده است و فروش آن در ژاپن حدود ۱۱۵ میلیون دلار بوده است و ژاپنی‌ها امید زیادی به‌موفقیت این انیمیشن در برلیناله ۲۰۲۳ دارند.


بخش آثار ویژه برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: Golda | کارگردان: گای نیتیو
  • فیلم: Infinity Pool | کارگردان: براندن کراننبرگ
  • فیلم: Kill Boksoon | کارگردان: بیون سانگ-هیون
  • فیلم: Kiss the Future | کارگردان: نناد سیسین-سِین
  • فیلم: Massimo Troisi: Somebody Down There Likes Me | کارگردان: ماریو مارتون
  • فیلم: Loriot’s Great Cartoon Revue | کارگردان: پیتر گِیِر
  • فیلم: Last Night of Amore | کارگردان: آندریا دی استفانو
  • فیلم: #Manhole | کارگردان: کازیوشی کوماکیری
  • فیلم: Mad Fate | کارگردان: سوی چینگ
  • فیلم: Seneca - On the Creation of Earthquakes | کارگردان: رابرت شائونتک
  • فیلم: She Came to Me | کارگردان: ربکا میلر
  • فیلم: Sun and Concrete | کارگردان: دیوید وندت
  • فیلم: Talk to Me | کارگردان: دنی و مایکل فیلیپو
  • فیلم: TÁR | کارگردان: تاد فیلد
  • فیلم: Untitled Boris Becker Documentary | کارگردان: الکس گیبنی
  • فیلم: Der vermessene Mensch | کارگردان: لارس کرام

بخش کلاسیک‌های برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: Guess Who’s Coming to Dinner | کارگردان: استنلی کریمر
  • فیلم: Mapantsula | کارگردان: الیور اشمیتز
  • فیلم: N.ked Lunch | کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • فیلم: Romeo and Juliet in the Village | کارگردان: والرین اشمیدلی و هانس ترومر
  • فیلم: Sweet Dreams | کارگردان: نانی مورتی
  • فیلم: Twilight | کارگردان: گئورگی فِهِر
  • فیلم: A Woman of Paris | کارگردان: چارلز چاپلین
  • فیلم: Undercurrent | کارگردان: کوزوبارو یوشیمورا

بخش ادای احترام (آثار استیون اسپیلبرگ) برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: Bridge of Spies | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم: Duel | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم: E.T. the Extra-Terrestrial | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم: The Fabelmans | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم: Jaws | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم: Munich | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم Raiders of the Lost Ark | کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلم: Schindler’s List | کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بخش فُروم ویژه برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: Aufenthaltserlaubnis | کارگردان: آنتونیو اسکامرتا
  • فیلم: Ein Herbst im Ländchen Bärwalde | کارگردان: گوآتام بورا
  • فیلم: I Heard It through the Grapevine | کارگردان: دیک فونتِین
  • فیلم: The Battle of the Sacred Tree | کارگردان: وانیجیرو کینیانجوی
  • فیلم: Black Head | کارگردان: کورن یورتسِور
  • فیلم: A Lover & Killer of Colour | کارگردان: وانیجیرو کینیانجوی
  • فیلم: I, Your Mother | کارگردان: سفی فِی
  • فیلم: Mein Vater, der Gastarbeiter | کارگردان: یوکسل یاووز
  • فیلم: Other than That, I'm Fine | کارگردان: اِرِن آکسو
  • فیلم: All in Order | کارگردان: سهراب شهید ثالث
  • فیلم: Oyoyo | کارگردان: چنتا وورا
  • فیلم: The Devil Queen | کارگردان: آنتونیو کارلوس دی‌فونتانا

بخش اینکانترز برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: The Klezmer Project | کارگردان: لئوناردو کوچ و پائولا شاهمن | کشور: اتریش و آرژانتین
  • فیلم: The Adults | کارگردان: داستین گای دفا | کشور: ایالات متحده آمریکا
  • فیلم: The Echo | کارگردان: تاتیانا هیوزو | کشور: ایالات متحده آمریکا و مکزیک
  • فیلم: Here | کارگردان: باس دیواس | کشور: بلژیک
  • فیلم: In the Blind Spot | کارگردان: آیس پولات | کشور: آلمان
  • فیلم: The Cage is Looking for a Bird | کارگردان: مالیکا موساووا | کشور: فرانسه و روسیه
  • فیلم: My Worst Enemy | کارگردان: مهران تمدن | کشور: فرانسه
  • فیلم: White Plastic Sky | کارگردان: تیبور بانووچکی و سارلوتا زابو | کشور: مجارستان
  • فیلم: In Water | کارگردان: هانگ سنگ سوو | کشور: کره جنوبی
  • فیلم: Family Time | کارگردان: تیا کیوو | کشور: فنلاند و سوئد
  • فیلم: The Walls of Bergamo | کارگردان: استفانو ساوونا | کشور: ایتالیا
  • فیلم: Orlando, My Political Biography | کارگردان: پائپل بی. پریچیادو | کشور: فرانسه
  • فیلم: Samsara | کارگردان: لوئیس پاتینو | کشور: اسپانیا
  • فیلم: Eastern Front | کارگردان: ویتالی منسکی و یوون تیتارنکو | کشور: ایالات متحده آمریکا، لیتوانی، اوکراین و جمهوری چک
  • فیلم: Living Bad | کارگردان: ژائو کانیخو | کشور: پرتغال و فرانسه
  • فیلم: Absence | کارگردان: وو لانگ | کشور: چین

بخش پانوراما برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: After | کارگردان: آنتونی لپیا
  • فیلم: All the Colours of the World Are Between Black and White | کارگردان: بابونته آپالوو
  • فیلم: Al Murhaqoon | کارگردان: عامر جمال
  • فیلم: And, Towards Happy Alleys | کارگردان: سریموی سینگ
  • فیلم: The Cemetery of Cinema | کارگردان: تیرنو سلیمان دیارو
  • فیلم: The Beast in the Jungle | کارگردان: پاتریک چیها
  • فیلم: The Castle | کارگردان: مارتین بن‌شیمول
  • فیلم: The Eternal Memory | کارگردان: میت البردی
  • فیلم: Femme | کارگردان: سم اچ. فریمن و چوون پینگ
  • فیلم: Ambush | کارگردان: چاتراپال نیناوی
  • فیلم: Green Night | کارگردان: هان شوآی
  • فیلم: Hello Dankness | کارگردان: سودا جرک
  • فیلم: Iron Butterflies | کارگردان: رومن لیاوبی
  • فیلم: Joan Baez I Am A Noise | کارگردان: کارن اُکانر، میری ناواسکی و مائوی اُبویل
  • فیلم: Kokomo City | کارگردان: دی. اسمیت
  • فیلم: The Teachers’ Lounge | کارگردان: ایکلر چاتاک
  • فیلم: Matria | کارگردان: آلوارو گاگو
  • فیلم: Opponent | کارگردان: میلاد عالمی
  • فیلم: Passages | کارگردان: ایرا ساش
  • فیلم: Perpetrator | کارگردان: جنیفر ریدر
  • فیلم: Property | کارگردان: دنیل بندیرا
  • فیلم: Reality | کارگردان: تینا ستار
  • فیلم: Midwives | کارگردان: له فِنِر
  • فیلم: Silver Haze | کارگردان: ساشا پولاک
  • فیلم: Sira | کارگردان: آپولین ترائوره
  • فیلم: The Siren | کارگردان: سپیده فارسی
  • فیلم: Sisi & I | کارگردان: فراک فینستروالدر
  • فیلم: Stams | کارگردان: برنارد براون‌اشتاین
  • فیلم: The Quiet Migration | کارگردان: مالن چووی
  • فیلم: Transfariana | کارگردان: یوریس لاکائیس
  • فیلم: Do You Love Me | کارگردان: تونیا نویابرووا
  • فیلم: Under the Sky of Damascus | کارگردان: حبا خالد، طلال درکی و علی وجیه

بخش فیلم کوتاه برلیناله ۲۰۲۳

  • فیلم: 8 | کارگردان: آنائیس توهه-کومارت
  • فیلم: Back | کارگردان: یازان ربیی
  • فیلم: Les chenilles | کارگردان: میشل و نوئل کسروانی
  • فیلم: Eeva | کارگردان: مورتن شیناکووف و لوسیا مریاک
  • فیلم: From Fish to Moon | کارگردان: کوین کونتنتو
  • فیلم: Daydreaming So Vividly About Our Spanish Holidays | کارگردان: کریستین آوِلس
  • فیلم: It’s a Date | کارگردان: نادیا پرفان
  • فیلم: Jill, Uncredited | کارگردان: آنتونی انگ
  • فیلم: A Kind of Testament | کارگردان: استفانی وولمین
  • فیلم: Dipped in Black | کارگردان: متیو ترون و درک لینچ
  • فیلم: The Beads | کارگردان: رافائلا کاملو و امانوئل لیور
  • فیلم: A Woman in Makueni | کارگردان: داریا بلووا و والری آلوسکینا
  • فیلم: Sleepless Nights | کارگردان: دوناتین برتریوو
  • فیلم: Bear | کارگردان: مورگان فراند
  • فیلم: Daughter and Son | کارگردان: چنگ یوو
  • فیلم: Terra Mater – Mother Land | کارگردان: کانتاراما گاهیجیری
  • فیلم: The Veiled City | کارگردان: ناتالی کیوبیدز بردلی
  • فیلم: The Waiting | کارگردان: وولکر شلکت
  • فیلم: All Tomorrow’s Parties | کارگردان: ژانگ دالِی

با سپاس فراوان از شما به‌جهت توجه و زمانی ارزشمند که برای مطالعه این مطلب گذاشتید و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک از تماشای فیلم‌های برلیناله ۲۰۲۳، نهایت لذت را ببرید.


پرسش‌های متداول

۱- مهم‌ترین فیلم های برلین ۲۰۲۳ کدام‌اند؟

از میان مورد انتظارترین فیلم های برلین ۲۰۲۳ می‌توان به انیمه سوزومه، فیلم منودروم و فیلم آتش سوزی ساخته کریستین پتزولد اشاره کرد. فهرست کامل ۱۸ فیلم حاضر در بخش مسابقه به همراه خلاصه داستان را در زومجی بخوانید.

۲- هیئت داوران برلین ۲۰۲۳ چه کسانی هستند؟

کریستین استوارت به‌عنوان رئیس هیئت داوران است و گلشیفته فراهانی، والسکا گریسباخ آلمانی، رادو جود اهل رومانی، فرانسین مایسلر آمریکایی، کارلا سیمون اسپانیایی و جانی تو چینی درکنار او قرار دارند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده