نویسنده: مریم اصلانی
// یکشنبه, ۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی شخصیت میکاسا آکرمن از انیمه حمله به تایتان

میکاسا آکرمن، قهرمان زن اصلی انیمه جذاب حمله به تایتان است. او کسی است که حاضر است همه چیزش را برای عشق و دوستی فدا کند. بیایید تا کمی بیشتر با این شخصیت محبوب آشنا شویم.

درکنار شخصیت اصلی ارن یگر، دو شخصیت کلیدی دیگر انیمه اتک آن تایتان (Attack on Titan)، میکاسا آکرمن و آرمین آرلرت هستند. میکاسا خواهرخوانده ارن و دوست مشترک او و آرمین است که از کودکی باهم بزرگ شدند. پس از رخداد تلخ کشته شدن والدینش، پدر ارن میکاسا را به فرزندی گرفت تا درکنار او و خانواده‌اش زندگی کند.

میکاسا همیشه احساسات خود را پنهان می‌کند، بااین‌وجود نوع رابطه او و ارن به شکلی است که او همیشه آماده انجام هر فداکاری برای محافظت از ارن است. می‌توان گفت پیوندی ناگسستنی بین این دو شکل گرفته است و از آنجایی که مادر ارن از میکاسا خواسته بود مراقب ارن باشد، میکاسا احساس وظیفه می‌کند که با تمام وجود در خدمت این خواسته باشد.

میکاسا آکرمن، شخصیت انیمه حمله به تایتان با موهای کوتاه مشکی

اما واقعا میکاسا کیست و چه گذشته‌ای دارد؟ میکاسا به همراه والدینش در زمین‌های کشاورزی دیوار ماریا در منطقه شیگانشینا زندگی می‌کرد. خاطرات او از آن دوران اغلب شیرین بود، هرچند زمانی‌که مادرش نشان خانوادگی آن‌ها را روی پوست دستش حک کرد، خاطره‌ای دردناک از خود برجای گذاشت. از آنجایی که او و مادرش آخرین افراد از نژاد خود بودند، او به هدفی ارزشمند برای آدم‌ربایان تبدیل شد. درنتیجه زمانی‌که قاچاقچیان قصد ربودن او را داشتند، والدینش در راه حفاظت از او کشته شدند. این رویداد غریزه مبارزه‌ای که در قبیله آکرمن وجود داشت را در وجود میکاسا بیدار کرد.

پس از مرگ والدینش و زمانی‌که در چنگ دزدان اسیر بود، ارن یگر از راه رسیده و او را نجات داد و این شروع آشنایی این دو و پیوند عمیقی شد که میان‌شان شکل گرفت. قبل از سقوط دیوار ماریا، میکاسا به همراه ارن و والدین او گریشا و کارلا زندگی می‌کرد. همان‌طور که اشاره شد میکاسا از خاندانی بزرگ و قدرتمند می‌آید. او آخرین نواده قبیله شوگان است که در جزیره پارادایس باقی ماند و به این ترتیب با خانواده آزومابیتو در ارتباط بوده و از نظر سیاسی دارای قدرت قابل توجهی در هیزورو است.

میکاسا در دوران کودکی با موهای بلند مشکی و شال گردن

اگرچه میکاسا همواره به‌دنبال یک زندگی آرام و مسالمت آمیز بود، اما به خاطر همراهی با ارن وارد ارتش شد، جایی که به‌عنوان بهترین سرباز سپاه آموزشی واحد ۱۰۴ به شهرت رسید. او درادامه باز هم همراه ارن و بیشتر به خاطر محافظت از او، وارد دسته دیده‌بانی یا واحد شناسایی شده و به خاطر قابلیت‌های جنگی قابل توجهش، مبدل به یکی از بزرگ‌ترین برگ‌های برنده آن‌ها در مقابله با غول‌ها شد.

از نظر ظاهری میکاسا اکنون زنی بلند قد و جذاب است. او دارای خصوصیات نژاد آسیایی است، پوستی رنگ پریده، چشمانی خاکستری و موهایی مشکی رنگ که اکنون آن‌ها را کوتاه کرده است. او یک خالکوبی از تاج خانواده آزومابیتو در قسمت بیرون مچ دست راست خود دارد که به وسیله‌ی مادرش حکاکی شد. همچنین او یک زخم کوچک هم زیر چشم راستش دارد که به خاطر جراحتی است که در طول نبرد منطقه تروست متحمل شد.

میکاسا اغلب یونیفرم اصلی واحد شناسایی را به تن داشته و ابزار تحرک همه-جانبه را به همراه دارد. او همچنین یک شنل سبز رنگ هم دارد که نشان بال‌های آزادی در قسمت پشت آن مشاهده می‌شود، شنلی که در طول برخی مأموریت‌ها از آن استفاده می‌کند. اما لباس غیررسمی میکاسا اغلب شامل یک لباس سفید ساده، ژاکت کشبافت پشمی، چکمه‌های قهوه‌ای و شال گردن محبوبش است که همیشه آن را به همراه دارد.

میکاسا و ارن در دوران کودکی

قبل از زندگی با خانواده یگر، میکاسا کودکی شاد، صمیمی و مهربان بود. معصومیت تنیده در تاروپودش به او این امکان را می‌داد که افکار نگران کننده را به‌سادگی پشت سر گذاشته و از زندگی شاد درکنار والدین و عزیزانش لذت ببرد. اما همان‌طور که میکاسا بزرگ می‌شد، رفته رفته از نظر عاطفی منزوی‌تر شده و درکنار آن رفتارهایی را در پیش می‌گرفت که گاهی حتی به جز دشمنان، دوستان صمیمیش را هم به وحشت می‌انداخت. میکاسا از ثبات روحی خوبی برخوردار است، به ندرت دیده می‌شود که خونسردیش را از دست داده یا از انجام کارهایی که باید انجام دهد، غافل شده باشد.

مهم نیست وضعیت چقدر خطرناک است، اراده او همواره به طرزی چشمگیر قوی است. او حتی بزرگ‌ترین غم‌ها را هم با آرامش تحمل می‌کند، هرچند شاید تنها این آرمین است که متوجه می‌شود پشت آن ظاهر خونسرد و آرام، میکاسا با چه درد و رنجی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

میکاسا عمیقا به دوستان و کسانی که مراقب سلامتیش هستند، اهمیت می‌دهد. او درواقع آن‌ها را بازماندگان آخرین خانوده‌اش می‌داند، کسانی که دیگر توان از دست دادن‌شان را ندارد. او سعی می‌کند با دیگران مهربان باشد، شاید باید گفت احساسات شدیدی که او نسبت به عزیزانش دارد، به‌نوعی نقطه ضعف او هم است. به‌ویژه اگر آن‌ها در معرض خطر باشند این احساسات شدیدتر می‌شود. گاهی حتی خشم او قضاوتش را هم تحت تأثیر قرار داده و از این راه زندگی او و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

میکاسا در لباس ارتش با موهای کوتاه

میکاسا از همان سنین پایین دارای قوه ادراکی غیرعادی بود. او با تماشای شیوه شکار شکارچیان و کشته شدن طعمه‌های ضعیف‌تر، از نبرد بزرگ و سخت تنازع بقا در طبیعت آگاه بود. او دختری آرام بود، اما بعد از کشته شدن والدینش آن‌هم به آن شکل وحشیانه، این آرامش از وجودش رخت بست. پس از وقوع این رویداد آسیب زننده بود که دیدگاه میکاسا به دنیای اطرافش تغییر کرده و جای آن ساده دلی را نگاهی بدبینانه گرفت.

او اکنون جهان را مکانی ظالمانه می‌دید که تنها افراد قوی قادر به بقا در آن هستند. البته عزم او برای محافظت از عزیزانش باعث شد که تلاشش برای به‌دست آوردن مهارت با موفقیت بیشتری همراه باشد. بااین‌وجود و درحالی که میکاسا در شمار سربازان ماهر و کارآزموده قرار دارد، اما او همچان تواضع پیشه کرده و از نشان دادن غرور و تکبر به هرشکلی خودداری می‌کند.

میکاسا همچنین حساسیتی خاص نسبت به کار درست و نادرست دارد، درنتیجه هرآنچه در توان دارد را به کار می‌گیرد تا دوستان عزیز و نزدیکش همواره در مسیر درست باقی بمانند. بااین وجود او به خوبی از این حقیقت آگاه است که همیشه نمی‌تواند آن‌ها را زیر بال و پر خود گرفته و به‌جای‌شان تصمیم‌گیری کند. برای همین گاهی اوقات تنها کاری که از دستش برمی‌آید این است که به‌دنبال آن‌ها رفته و به تصمیم‌های‌شان احترام بگذارد و درمقابل سعی کند در هنگام بروز مشکل به آن‌ها کمک کند.

تنها دلیلی که باعث شد او در ارتش نام نویسی کند، حس قوی او برای مراقبت از ارن بود. این نشان از فداکاری بزرگ میکاسا است، چون او واقعا آرزو داشت باقی روزهای عمر خود را در آرامشی نسبی در میان دیوارها سپری کند، اما وفاداری او به ارن باعث شد از این آرزوی قلبی خود چشم‌پوشی کند.

میکاسا و ارن در کنار هم

پیوند بین میکاسا و ارن بدون شک مهم‌ترین رابطه او است، چیزی که واقعیت وجودی میکاسا را تعریف می‌کند. شخصیت او به‌عنوان یک دختر کم سن و سال عمیقا تحت تأثیر ارن بود. او صحبت‌های ارن را به اصطلاح با گوش جان می‌شنید، کلماتی که برای همیشه با او باقی ماندند و او همواره آن‌ها را به خاطر آورده و به خاطرشان انگیزه پیدا می‌کرد. میکاسا همیشه شالی که ارن در اولین ملاقات‌شان به او داده بود را به همراه دارد و آن را به‌عنوان منبع قدرت و آرامش همیشه و همه جا درکنار خود نگه می‌دارد.

او همیشه به‌دنبال تأمین امنیت ارن است و درمقابل، نسبت به هرکسی که قصد آسیب زدن به ارن را داشته باشد، کینه توز و انتقام جو است. فرقی نمی‌کند این عامل تهدید دشمن باشد یا یکی از مافوق‌های‌شان، اولویت میکاسا امنیت ارن و آرامش او است. آن دو شاید به‌عنوان خواهر و برادر با هم زندگی کردند، اما زمانی‌که میکاسا حس کرد ممکن است این رابطه عاشقانه باشد، گونه‌هایش از شرم سرخ شد.

اما زمانی‌که ارن به او توهین کرده و اظهار داشت که همیشه از او متنفر بوده است، به وضوح شاهد شکستن و آسیب دیدن روح حساس میکاسا بودیم. بااین حال عشق او به ارن چیزی نیست که بتوان به این سادگی آن را پس زده و دور انداخت. عشقی که برای همیشه با او ماند و حتی پس از وقوع تمام اتفاقات ناگوار و غم سنگینی که به او تحمیل شد هم نتوانست از آن دست بکشد.

اما بد نیست چند حقیقت جالب در مورد شخصیت میکاسا آکرمن را هم مرور کنیم.

میکاسا در حال مبارزه با غولها

میکاسا از سبک حمله لیوای تقلید می‌کند

میکاسا همواره در تلاش است تا مهارت‌های خود را افزایش داده یا بهبود ببخشد. در طول دوره آموزشی در قوس‌های قبلی این مجموعه، او و ارن متوجه می‌شوند آنی به شیوه‌ای مبارزه می‌کند که آن‌ها تا پیش از این با آن آشنا نشده بودند. درنتیجه هر دو از او خواهش می‌کنند که به آن‌ها آموزش دهد.

پس از اینکه لیوای از شگرد حمله خاص خود برای مبارزه با یک تایتان استفاده می‌کند، میکاسا هم سعی می‌کند با تقلید از او از این روش برای کمک به ارن در جنگ با آنی استفاده کند. شاید طرفداران در نگاه اول متوجه این مسئله نشده باشند، اما میکاسا به شکلی دیوانه‌وار از این روش استفاده می‌کند و نکته جالب اینجا است که شاید او خودش هم از کاری که می‌کند آگاه نباشد و به‌صورت ناخودآگاه درحال اجرای این حرکت است که این خودش هم باعث شگفتی بیشتری است.


میکاسای جنگجو

اجداد میکاسا

شاید در انیمه زیاد به این موضوع پرداخته نشده باشد، اما همان‌طور که گفتیم میکاسا از طرف مادر یک نیمه آسیایی است. مادر او عضو قبیله‌ای قدرتمند با قابلیت‌های جنگی فراوان است. به این ترتیب می‌توانیم بگوییم اصل و نسب میکاسا به دو قبیله بسیار قدرتمند بازمی‌گردد که شاید توانایی و قدرت مبارزه او را تاحدی توجیه کند.


میکاسا در پارادایس

میکاسا توانایی تبدیل شدن به یک تایتان را ندارد

از آنجایی که او از نسل اجداد ارن نیست، پس توانایی تبدیل شدن به یک تایتان را هم ندارد. در انیمه زیاد به این موضوع پرداخته نمی‌شود، در عوض اشاره می‌شود که میکاسا بخشی از قبیله آکرمن و قبیله‌ای آسیایی است، درنتیجه نمی‌تواند به تایتان تغییر شکل بدهد.


چهره میکاسا از نزدیک با موهای بلند مشکی

طراحی سخت شخصیت میکاسا

طرفداران انیمه حمله به تایتان به احتمال زیاد از طراحی منحصربه‌فرد شخصیت میکاسا آکرمن لذت می‌برند، اما ممکن است در مورد زمان صرف شده برای طراحی این شخصیت و سختی این مسیر چندان آگاه نباشند. پیش‌تر هاجیمه ایسایاما در جایی اشاره کرده بود که میکاسا دشوارترین شخصیت برای ترسیم بود. باتوجه به ویژگی‌های این شخصیت و پیشینه آن، این مسئله چندان هم دور از ذهن نیست.

چند نکته جالب کوتاه:

  • در اولین نظرسنجی برگزار شده درمورد محبوبیت شخصیت‌های انیمه حمله به تایتان، میکاسا در رتبه سوم قرار داشت و پس از آن شاهد افت و خیز محبوبیت این شخصیت در میان مخاطبان بودیم.
  • هاجیمه ایسایاما میکاسا را با الهام از زن ترسیم کرد که پیش از شروع حرفه نوشتن مانگا با او سر شغلی نیمه وقت آشنا شده بود. او به‌صورت خاص اشاره کرد که ایده شال، مدل مو، چشم و ابروی میکاسا را از این زن الهام گرفته است. او همچنین افزود در ابتدا قصد داشته میکاسا را هم مثل سایر شخصیت‌ها به فرم غربی طراحی کند، اما درنهایت پس از دیدن این زن تصمیم گرفت که او یک آسیایی تبار باشد.
  • نام میکاسا از ناو جنگی میکاسا گرفته شده است، ناوی منحصر بفرد متعلق به نیروی دریایی امپراتوری ژاپن که به‌عنوان ناو پرچم‌دار در طول جنگ روسیه و ژاپن خدمت می‌کرد. ایسایاما باور داشت سریال‌هایی با حضور شخصیت‌های زنی که نام‌شان از نام کشتی‌های جنگی معروف گرفته شده‌اند، به موفقیت می‌رسند. به نظر می‌رسد این عقیده چندان هم دور از ذهن نیست.
  • فامیلی میکاسا در زبان ییدیش که جزو زیر شاخه‌های زبان آلمانی است، به‌معنی کسی است که در مزارع کار می‌کند که به‌نوعی اشاره به فعالیت خانواده میکاسا دارد.
  • میکاسا ظاهرا تنها ۶۸ کیلوگرم وزن دارد، بااین‌وجود او عنوان سنگین وزن‌ترین شخصیت زن شناخته شده این مجموعه را به خود اختصاص داده است.
  • گروه خونی میکاسا AB است.
  • درست است که میکاسا علاقه خاصی به شال اهدایی ارن دارد، ولی به‌گفته ایسایاما میکاسا ترجیح می‌دهد در روزهای خیلی گرم شال را استفاده نکند.
  • هاجیمه ایسایاما خالق حمله به تایتان در اظهارنظری اعلام کرد سه شخصیت میکاسا، لیوای و کنی هر سه بخشی از خط خونی آکرمن هستند. بااین‌حال دلایل آن‌ها برای محافظت از همدیگر ربطی به این پیوند خونی نداشته و بخشی از طبیعت آن‌ها است.
  • گروه متالکور آهنگی به نام میکاسا دارد که با الهام از شخصیت میکاسا آکرمن ساخته شده است.

در پایان این مطلب، امیدوارم از همراهی با ما لذت برده باشید. اگر جزو علاقمندان انیمه حمله به تایتان هستید، خوشحال می‌شویم نظر خود را در مورد شخصیت میکاسا آکرمن با ما درمیان بگذارید. آیا این شخصیت جزو شخصیت‌های محبوب شما است؟ چه نکاتی باعث برجسته‌تر شدن شخصیت میکاسا آکرمن می‌شود؟ نقاط قوت و ضعف این شخصیت را در چه می‌بینید؟ مشتاق شنیدن نظر شما عزیزان هستیم، سپاس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده