نویسنده: مریم اصلانی
// شنبه, ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰

معرفی شخصیت سایتاما از انیمه مرد تک مشتی

سایتاما، قهرمان اصلی مانگا و انیمه‌ای ژاپنی به نام مرد تک مشتی است. او شخصیتی است که تقریبا همه دوستش دارند و از او حمایت می‌کنند. در این مجال با زومجی همراه باشید تا کمی بیشتر با این شخصیت آشنا شویم.

سایتاما، قهرمان اصلی سریال مرد تک مشتی (One-Punch Man) است که به‌عنوان قدرتمندترین شخصیت این مجموعه شناخته می‌شود. این مسئله باعث ایجاد یک بحران وجودی هم برای او شده است، چون اکنون سایتاما به اندازه‌ای قدرتمند است که دیگر شکست دادن رقبا در میدان مبارزه لطف و هیجان خاصی برایش ندارد. به‌‌همین خاطر او اکنون به‌دنبال رقبایی است که شکست دادن‌شان اینقدر ساده و پیش پاافتاده نباشد.

سایتاما در ابتدا تنها به مبارزه کردن به‌عنوان راهی برای سرگرم شدن نگاه می‌کرد، اما بعدا تصمیم گرفت تا یک قهرمان حرفه‌ای باشد و به همین خاطر تصمیم گرفت وارد انجمن قهرمانان شود. دراین زمان بود که او متوجه شد عملا کسی او را به‌عنوان یک قهرمان نمی‌شناسد، درحالی که او بارها از شهر خود دربرابر انواع هیولاها، موجودات شرور و البته تهدیدهای ویران کننده دفاع کرده بود. این انگیزه‌ای برای سایتما بود که قدرت خود را به همگان نشان دهد. اما برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، بیایید ابتدا کمی با ویژگی‌های ظاهری او آشنا شویم.

سایتاما در حال آماده شدن برای ضربه زدن به دشمن

ویژگی‌های ظاهری و خصوصیات رفتاری

سایتاما از نظر ویژگی‌های ظاهری مردی کچل با هیکلی لاغر اما خوش اندام و قد و وزنی متوسط است. او قبلا موهای مشکی رنگ کوتاهی داشت که آن‌ها را به‌دلیل انجام تمرین‌های شدید از دست داد. در انیمه او را ساده‌تر از دیگر شخصیت‌ها ترسیم کرده‌اند که باعث شده است به کامیک اصلی شباهت زیادی داشته باشد.

او همان سر بیضی شکل و چهره‌ای با ویژگی‌های ساده دارد که البته در موقعیت‌های خاص دچار تغییر می‌شود. در این زمان ماهیچه‌های او برجسته‌تر به نظر رسیده و حالت چشمانش هم تغییر می‌کند. از سوی دیگر وضعیت بدن او هم به اشکال مختلف دگرگون می‌شود. به‌طوری که گاهی بدنی شل و شانه‌هایی افتاده دارد، اما زمانی‌که قرار است با سایتامای جدی مواجه شویم ناگهان حالت بدنش تغییر کرده و شانه‌هایش فرم مربعی به خود می‌گیرند.

باتوجه به مسائلی همچون ویژگی‌های ظاهری و البته خصوصیات رفتاری، سایتاما را در بهترین حالت باید شخصیتی متوسط دانست که در نگاه اول هیچ چیز خاصی در مورد آن وجود ندارد که دیگران را درگیر خود کند. امری که باعث می‌شود ملاقات کنندگانش مجذوب او نشده و چندان با گرمی از او استقبال نکنند. شاید این چندان مایه شگفتی نباشد، چون قبل از ورود به وادی قهرمانان، سایتاما درعمل یک کارمند متوسط بود که نسبت به بسیاری از مسائل بی‌تفاوت بوده و علاقه خاصی از خود نشان نمی‌داد.

درست است که قهرمان شدن همیشه جزء رویاهای سایتاما بود، اما قبل از تبدیل شدن به یک قهرمان واقعی، او فردی ناامید بود. مسائلی که درکنار هم باعث می‌شد سایتاما بیشتر شبیه مردمان عادی جامعه به نظر برسد که هم هیچ شور و هیجانی در زندگی ندارند و هم چندان به‌دنبال تجربه فعالیت‌های مهیج نیستند.

شاید این مسائل دلیلی ساده دارد، شاید سایتاما به‌دلیل قدرت زیاد و مقاومت بالایش در مبارزه است که فردی بی تفاوت به نظر می‌رسد. درواقع از آنجایی که حتی شکست دادن قدرتمندترین دشمنان هم چالشی خاصی برای او به شمار نمی‌رود، او هیچ‌گاه به قدرت قهرمانی خود باور نداشته و به اصطلاح خودش را جدی نمی‌گیرد.

او همه چیز را بدون تلاشی خاص پشت سر گذاشته و برای همین همواره مشتاق پیدا کردن حریفی است که شکست دادنش ساده نبوده و مبارزه با او برایش چالشی نفسگیر به همراه داشته باشد. این فقدان حریف قَدَر باعث شده است سایتاما با بحرانی وجودی دست به گریبان شده و حتی درمواردی شاهد کمرنگ شدن انگیزه‌های او برای مبارزه باشیم.

سایتاما با مشت گره کرده

درواقع اگر درست نگاه کنیم خواهیم دید که ترکیب نگرش، قدرت غیرقابل وصف و ظاهر نه چندان مجذوب کننده او شرایطی را ایجاد کرده است که این مبارزه‌ها هیچ‌گاه مبدل به سکوی پرتابی مناسب برای جلوه‌گری واقعی این قهرمان نشوند. سایتاما معمولا به دشمنانش اجازه می‌دهد در زمان مبارزه تاجایی که می‌توانند در مورد انگیزه‌ها و همینطور قدرت‌های برتر خود صحبت کرده و حتی لاف بزنند، بعد ناگهان آن‌ها را با یک ضربه یک مشت از پا انداخته و مبارزه را به پایان می‌رساند.

مقاله‌ مرتبط

البته این بی تفاوتی تنها در مورد مبارزه و کارهای قهرمانانه نیست، چراکه سایتاما حتی در زندگی روزمره هم این احساس را تجربه می‌کند. فرقی نمی‌کند او در حال استراحت باشد یا گشتی در بیرون خانه بزند، مشغول بازی ویدیویی باشد یا درحال خواندن مانگا، به‌هرحال این بی‌تفاوتی خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهد. ذائقه سایتاما به نسبت ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. او اغلب به‌جای رفتن به رستوران یا آشپزی کردن در خانه، ترجیح می‌دهد سری به غرفه‌های فروش غذا بزند. درواقع سایتاما تنها یک علاقه اصلی دارد و آن هم قهرمان شدن است، اما حتی در توجه به این هدف هم چندان شور و شوقی در او نمی‌بینیم.

مشکل دیگر سایتاما ناتوانی او در به خاطر سپردن اسم و چهره افراد است. همین مسئله باعث می‌شود او گاهی اسامی افراد را به شکلی نادرست تلفظ کند که اسباب دلخوری و رنجش آن‌ها را فراهم می‌کند. برای سایتاما مهم نیست اگر دیگران به او توهین کنند. او به‌سادگی آن‌ها را نادیده می‌گیرد و معتقد است که آن‌ها هم به سرگرمی نیاز دارند و شاید از راه توهین کردن به او سرگرم می‌شوند، پس حرف‌های آن‌ها برایش اهمیت خاصی ندارد.

او حتی نسبت به نام رسمی و قهرمانی خود هم بی‌تفاوت بوده و حتی از آن متنفر است. به‌همین خاطر او پس دریافت این عنوان هم همچنان ترجیح می‌دهد از خود با نام سایتاما یاد کند.

سایتاما درحال مبارزه و تعجب از اتفاقی که افتاده

همان‌طور که گفتیم سایتمای تک مشتی قوی‌ترین شخصیت سریال است و تاکنون هیچ دشمنی نتوانسته است او را مجروح کرده و در مقابل هیچ کدام از رقبا و دشمانش هم نتوانستند از یک مشت جدی او جان سالم به در ببرند. قدرت او به قدری زیاد است که حتی موجودات مصنوعی که به‌صورت خاص برای شرکت در نبردهای مافوق بشری طراحی و پرورش پیدا کرده‌اند هم نمی‌توانند به‌سادگی دربرابر او ایستادگی کنند.

موجودات مکانیکی یا جنگجویان جهش یافته که تکامل پیدا کرده‌اند هم به‌شدت تحت تأثیر قدرت سایتاما قرار می‌گیرند. از آنجایی که هیچ دشمنی یارای مقابله دربرابر سایتاما را ندارد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که قدرت او حتی به مراتب بالاتر از چیزی است که تاکنون شاهد آن بودیم. البته قدرت سایتاما محدود به ویژگی‌های انسانی است و شاید نتواند آنگونه که باید و شاید جلوه‌هایی متفاوت از نیرو را به نمایش بگذارد. بااین وجود توانایی‌های مافوق بشری او به خوبی از عهده جبران این کمبود تنوع قدرت‌های او برآمده و نقاط ضعف او را می‌پوشانند.

سایتاما با ظاهری جدی

سایتما می‌گوید که این قدرت باورنکردنی را ازطریق انجام تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسای بدنی به‌دست آورده است. ادعایی که به‌وسیله هیچ کسی جدی گرفته نمی‌شود و کسی آن را باور نمی‌کند. سایتاما می‌گوید که بعد از کیلومترها دویدن روزانه و انجام دادن صدها دراز و نشست و اسکات و دیگر تمرین‌های سخت، او به چنین سطحی از قدرت دست پیدا کرده است. ظاهرا این آموزش چنان شدید بوده است که سایتاما گاهی حس می‌کرده نزدیک است بمیرد.

امری که به ادعای خود سایتاما باعث ریزش شدید موهای سر و درنهایت کچلی او شد. جنوس معتقد است سایتاما یا واقعا نمی‌داند یا قادر به درک منبع اصلی قدرت خود نیست، به‌همین خاطر او امیدوار است ازطریق مبارزه و مشاهده حرکات او به منشأ این قدرت پی ببرد.

سایتاما در هنگام انجام تمرین‌های ورزشی، آن‌ها را پشت سر هم و بدون وقفه انجام می‌دهد و درکنار آن با هیولاهایی که ظاهر می‌شدند هم مبارزه می‌کند، شاید همین مسئله باعث می‌شود که او از نظر فیزیکی همیشه به‌شدت تحت فشار باشد.

قدرت مشت سایتاما

توانایی‌های جسمانی

خب اگر بخواهیم نگاهی به توانایی‌های جسمانی سایتما داشته باشیم، بیش از همه قدرت بی‌نظیر او به چشم می‌آید. سایتاما دارای قدرتی به ظاهر بی‌حدوحصر است و قادر است شرورترین و قدرتمندترین هیولاها و دشمنان خود را با یک مشت معمولی و بدون هیچ دردسر خاصی شکست دهد. ضربات او به قدری قدرتمند است که بسیاری از هیولاها در ساده‌ترین شکل ممکن منفجر می‌شوند.

البته قدرت سایتاما تنها معطوف به مشت‌های قدرتمندش نیست و او از این نیرو به اشکال دیگر هم کمک می‌‌گیرد، مثل زمانی‌که تیغه شمشیر را به‌سادگی با قدرت فک و دندان‌های خود خرد می‌کند. او همچنین قدرت پرش زیادی دارد که حتی اثرات آن به‌صورت یک دهانه عظیم روی سطح ماه قابل مشاهده است. نه‌تنها مشت سایتاما قدرتمند است، بلکه موج ناشی از ضربه مشت او هم به اندازه‌ای قدرت دارد که می‌تواند در مقیاس جهانی اثراتی از خود برجای بگذارد. سایتاما هم از این نیروی خود به خوبی آگاه است و می‌داند اگر بخواهد قادر به نابود کردن کامل زمین است و حتی تهدید کرده است که در صورت عصبانیت این کار را انجام خواهد داد.

سایتاما در حال مبارزه با موجودات شرور جهش یافته

درمجموع شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف واقعی سایتاما نداشتن یک تکنیک مشخص و آموزش ندیده بودن او در زمینه هنرهای رزمی است، البته اگر ضعف او در بازی‌های ویدیویی را نادیده بگیریم.

پیش‌تر اشاره کردیم سایتاما قدرت مافوق بشری خاصی ندارد اما خب، شاید این نتیجه‌گیری کمی نیاز به تجدید نظر داشته باشد. چون سایتاما دارای برخی ویژگی و قدرت‌های خاص است که نمی‌توان نامی جز ماورایی روی آن‌ها گذاشت. به‌عنوان مثال سایتاما تقلید کار خوبی است، او می‌تواند به‌سادگی قدرت و تکنیک‌های مبارزه‌ای که در طول نبرد شاهد آن‌ها بوده است را کپی کند. به‌گفته گارو، سایتما می‌تواند حتی با یک بار مشاهده، تکنیک‌های استفاده شده به‌وسیله شکارچی قهرمانان را تکرار کرده و حتی آن‌ها را بهبود ببخشد. این مسئله کاملا منطقی است چون سایتاما حتی توانایی سفر در زمان گارو را هم کپی کرد. سایتاما بعد از مشاهده توانایی گارو در دستکاری ذرات، از آن کپی کرده و از این ویژگی برای جهش زمانی بهره برد. او موفق شد پس از بازگشت به گذشته، به سرعت گارو را شکست داده و از تکرار آینده جلوگیری کند.

اما مثل بسیاری دیگر از شخصیت‌های دنیای انیمه، نکاتی جالب هم در مورد شخصیت سایتاما وجود دارد که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست.

مقایسه سایتاما و انپانمن در حال پرواز

در طراحی سایتاما از شخصیت انپانمن (Anpanman) الهام گرفته شده است

احتمالا طرفداران غربی مرد تک مشتی اسم انپانمن را نشنیده باشند، اما این شخصیت محبوبی است که بسیاری از طرفداران ژاپنی این مجموعه با آن بزرگ شده‌اند. به نظر می‌رسد طراحی این دو شخصیت باهم پیوندهایی دارند،‌ به‌طوری که بینندگان معتقد هستند «وان» خالق مرد تک مشتی، قهرمان خود را براساس این قهرمان کارتونی قدیمی جان بخشیده است.

یک نگاه کلی به ظاهر این دو شخصیت، تاحدی درستی این ادعا را نشان می‌دهد. دو شخصیت با سری کچل و بدون مو با ویژگی‌های ساده ظاهری و حتی شباهتی که در طراحی لباس هردو قابل مشاده است. شاید رنگ‌ها متفاوت باشند اما اصول اولیه یکی است، لباسی متشکل از شنل، دستکش و کمربند که برای هر دو شخصیت به‌صورت یکسان طراحی شده است.


سایتامای خجالت زده

ناتوانی در پرداخت اجاره

درست است که سایتاما تبدیل به قهرمانی معروف و جهانی شده است، اما او هنوز هم با مشکلات مالی دست به گریبان است، طوری که حتی قادر به پرداخت اجاره خود هم نیست. قبل از پیوستن به انجمن قهرمانان، سایتاما برای تأمین هزینه‌های زندگی به شغلی پاره وقت اشتغال داشت. البته هنوز هم گاهی او برای پرداخت اجاره‌بها مشکل دارد و اینجا است که «جنوس» اجاره او را پرداخت می‌کند. به نظر می‌رسد در قهرمان بودن آن‌هم فقط برای سرگرمی سود چندانی وجود ندارد، اما همین مسئله سایتاما را به شخصیت باورپذیرتری تبدیل کرده است.


سایتاما در حال مراقبه و تمرین ورزشی

برنامه ورزشی سایتما آنقدرها هم سخت و غیرقابل انجام نیست

برای کسی که می‌تواند تنها با ضربه یک مشت دشمن خود را از پا درآورد، برنامه ورزشی سایتاما چندان عجیب نیست. البته ممکن است سختی این برنامه باعث شود که فکر کنیم با چیزی غیرممکن سروکار داریم، اما زمانی‌که سایتاما برنامه خود را برای جنوس توضیح می‌دهد مشخص می‌شود که این تمرین‌ها آنقدرها هم وحشتناک نیستند. سایتا روزانه مسیری تقریبا ده کیلومتری را می‌دود و درکنار آن صد حرکت دراز و نشت و اسکات انجام می‌دهد.

شاید این برنامه برای یک فرد معمولی سخت به نظر برسد، اما کسانی که مثل سایتاما اهل ورزش و تمرین هستند، می‌توانند به‌سادگی از پس انجام برآیند. البته متأسفانه قرار نیست آن‌ها مثل سایتاما به قدرتی مرگبار دست پیدا کنند.


سیب زمینی سرخ شده انیمه ای با سس کچاپ و خردل

سیب زمینی‌ سرخ کرده، غذای مورد علاقه سایتاما

حتی اگر سایتاما بیش از هرچیز دیگری از سبزیجات در برنامه غذایی روزانه‌اش استفاده کند، بازهم دلیل نمی‌شود که گاهی زیاده‌روی نکرده و سراغ چیزهای خوشمزه‌تری مثل سیب زمینی سرخ کرده نرود. این مسئله باعث تعجب جنوس هم می‌شود که سعی دارد با همراهی بیشتر با استادش، شناخت بهتری از او پیدا کند. بنابراین وقتی می‌بیند در رستوران استادش تنها یک ظرف سیب زمینی سرخ کرده می‌خواهد، شگفت‌زده می‌شود.

او حتی در غیبت استاد یک عدد سیب زمینی را به‌عنوان مدرک از ظرف استادش برمی‌دارد با این تصور که سایتاما متوجه آن نمی‌شود. اما سایتاما خیلی زود متوجه گم شدن آن سیب زمینی ترد و برشته شده و تعجب می‌کند که چطور از بشقابش گم شده است.


سایتاما در حال مطالعه مانگا

سایتاما عاشق مطالعه مانگا است

وقتی طرفداران فرصتی برای تماشای محل زندگی سایتاما پیدا می‌کنند، یک چیز به وضوح قابل مشاهده است و آن یک قفسه کتاب در پس زمینه است که نشان از شباهت سایتاما با طرفدارانش دارد. اینکه هر دو عاشق خواندن مانگا هستند و سایتاما خودش هم مانگاهای زیادی برای خواندن دارد. یکی از این مانگاها مجموعه «موب-سایکو» (Mob Psycho 100) است که البته خالق و نویسنده آن همان وان، خالق مجموعه مرد تک مشتی است.

این مسئله کاملا مشخص است که وان دوست دارد به شکلی ردپای خود را مثل تخم مرغ‌های عید پاک در دیگر آثارش هم به نمایش بگذارد و این مسئله به‌خصوص در دو مانگای مرد تک مشتی و سایکو صد قابل مشاهده است. همان‌طور که گفتیم سایتاما از خواندن مانگای این اثر لذت می‌برد و حتی جایی در مانگا شاهد آن هستیم که سایتاما پیراهنی به تن دارد که عبارت « Mob Psycho 1000000» روی آن به چشم می‌خورد. درست است که اینجا چند صفر اضافه وجود دارد، ولی یک چیز مشخص است: سایتاما طرفدار هر نسخه از این مانگا است که در دنیای او دردسترس است.

سایتاما و جنوس

چند نکته جالب:

  • شماره پروفایل قهرمانی سایتام ۰۳۴۰۲ است.
  • در ابتدای مانگا رنگ شنل سایتاما قرمز بود، اما بعدا به سفید تغییر رنگ پیدا کرد.
  • به‌گفته جنوس، نمی‌توان از روی ظاهر در مورد سایتاما قضاوت کرد. پتانسیل و قدرت واقعی سایتما نه به ظاهرش، بلکه به تلاش سخت او برای قهرمان شدن بستگی دارد. اینکه او موفق شده به طریقی چنان سخت خود را آموزش دهد که تنها پس از سه سال تمرین، به چنین قدرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند
  • از آنجایی که ظاهر سایتاما چندان مورد توجه نیست، بسیاری از رقبا و دشمنانش، او را در نگاه اول شخصی ضعیف تصور می‌کنند. تنها چند کاراکتر مثل بروس، اوروچی و کارنیج کابوتو نگاهی اجمالی به قدرت واقعی او داشتند و برخی همچون فینیکس خیلی زود حس کرد چیزی غیرطبیعی در مورد سایتاما وجود دارد و به‌همین خاطر به‌سادگی قید مبارزه با او را زد.
  • نام سایتاما احتمالا برگرفته از منطقه سایتامای ژاپن است.
  • سایتاما قبل از تبدیل شدن به یک قهرمان، به‌عنوان فروشنده نیمه وقت در یک فروشگاه کار می‌کرد. او همچنین در دوران جوانی به‌صورت پاره وقت در جشن‌ها و مراسم‌ها مشغول کار بود.
  • سایتاما خسیس است و در خرج کردن پول حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهد. به‌طوری که سعی می‌کند ازطریق شکار در جنگل یا حتی جمع آوری برخی از قسمت‌های بدن موجودات مرموز غذا پیدا کند.
  • باوجوداینکه سایتاما به قدرتی مافوق بشری دست پیدا کرده، اما همچنان به برنامه تمرینی سخت خود پایبند است و آن را انجام می‌دهد.
  • او کت و شلوارش را از یک خیاط قدیمی بازنشسته گرفته که زمانی لباس ورزشی او را تعمیر می‌کرد. او در ابتدا از پوشیدن این کت و شلوار خجالت می‌کشید، اما بعدها این تنفر جای خود را به لذت داد.
  • سایتاما از امتحان کردن خوراکی‌هایی مثل جلبک دریایی، کلم چینی و همینطور محصولات جدید و مشکوک لذت می‌برد.

درپایان این مطلب، امیدوارم از این مرور و همراهی با ما لذت برده باشید. آیا این قهرمان کچل اما بسیار قدرتمند، یکی از شخصیت‌های انیمه‌ای محبوب شما است؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، شما سایتاما را به چه دلایلی دوست دارید و اگر پاسخ‌تان منفی است، چه نکاتی را در مورد این شخصیت دوست ندارید؟ فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، پس حتما آن‌ها را با ما درمیان بگذارید، سپاس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده