نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱

حقایق جالب فیلم American Sniper | داستان زندگی کریس کایل

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم American Sniper یکی از بهترین فیلم‌های جنگی و بیوگرافی سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

فیلم‌های جنگی و مخصوصا فیلم‌هایی که براساس اتفاقاتی واقعی در مناطق جنگی ساخته شده‌اند، کم نیستند ولی بااین‌حال نام American Sniper همیشه یکی از نام‌های درخشان درمیان آن‌ها بوده است. فیلمی که روایت‌گر داستان کریس کایل یکی از بهترین تک‌تیراندازهای ارتش آمریکا به‌شمار می‌رود و داستان زندگی او را از آشنا شدن با همسرش تا خدمت در مناطق جنگی در کشور عراق با جزییاتی بسیار زیبا به‌تصویر می‌کشد.

ساخته کلینت ایستوود با اتمسفر و روند داستانی فوق‌العاده خودش و همچنین با کمک نقش‌آفرینی چشم‌نواز بازیگرانش اثری ارزشمند و باکیفیت را تقدیم مخاطبانش می‌کند تا نه‌تنها دوست‌داران فیلم‌های جنگی که تمام اهالی سینما از تماشایش لذت ببرند. این فیلم به تهیه‌کنندگی بردلی کوپر و کلینت ایستوود براساس کتابی به نویسندگی خود کریس کایل در سال ۲۰۱۴ با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه‌ها توانست فروش بسیار خوب ۵۵۰ میلیون دلاری را تجربه کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به حقایق جالب فیلم American Sniper؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

تک تیرانداز در حال نشانه گرفتن در فیلم تک تیرانداز امریکایی

۱- شروع مراحل ساخت

احتمالا شما هم با این موضوع موافق هستید که کلینت ایستوود را درحال‌ حاضر می‌توانیم یکی از بهترین کارگردان‌های سینما قلمداد کنیم. بردلی کوپر، تهیه‌کننده فیلم American Sniper پس از صحبت کردن با کریس کایل، شخصیت اصلی این فیلم سینمایی متوجه شد که او حق ساخت یک فیلم سینمایی براساس داستانش را تنها و تنها در اختیار یک نفر خواهد گذاشت و آن شخص هم کسی نخواهد بود به جز کلینت ایستوود.

کریس کایل که به‌عنوان یکی از بهترین تک‌تیراندازهای تاریخ ارتش آمریکا شناخته می‌شود در ملاقات با بردلی کوپر پس از اشاره به این موضوع به وی گفته بود که تنها فرد قابل اعتماد او برای این اقتباس سینمایی کلینت ایستوود به‌شمار می‌رود. به‌همین‌دلیل بردلی کوپر برای دراختیار گرفتن حق ساخت این اقتباس سینمایی باید کلینت ایستوود را برای برعهده گرفتن وظیفه کارگردانی این فیلم راضی می‌کرد که خوشبختانه خود کلینت ایستوود نیز علاقه بسیار زیادی برای ساخت داستان کریس کایل داشت.

پدر کریس کایل در یک مصاحبه بسیار جالب قبل از اکران این فیلم سینمایی و قبل از مرگ پسرش گفته بود که اگر فرد دیگری به جز کلینت ایستوود کارگردانی این فیلم را برعهده می‌گرفت، داستان حماسی پسرش را نمی‌توانست به‌خوبی به‌تصویر بکشد و همین موضوع ممکن بود کریس را بسیار عصبانی کند. قبل از این اتفاق کارگردان‌های برجسته‌ای مانند دیوید اُراسل و استیون اسپیلبرگ گزینه‌های اصلی کارگردانی این فیلم سینمایی به‌شمار می‌رفتند که حضور آن‌ها به‌عنوان کارگردان این فیلم سینمایی به سرانجام نرسید.

بردلی کوپر همچنین برای نقش اصلی این فیلم سینمایی یعنی نقش خود کریس کایل قصد داشت تا کریس پرت را راضی کند تا او در نقش این شخصیت به ایفای نقش بپردازد. کوپر عقیده داشت که نمی‌تواند تمام جنبه‌های احساسی و مهم شخصیت کریس کایل را به‌تصویر بکشد و به‌همین‌دلیل کریس پرت را برای این نقش گزینه بسیار مناسب‌تری می‌دانست. بااین‌حال کریس کایل پس از صحبت طولانی با بردلی کوپر او را راضی کرد تا خودش وظیفه نقش‌آفرینی در این نقش را برعهده بگیرد؛ چراکه به بردلی کوپر برای بازی در نقش خودش اعتماد بیشتری داشت.

سینا میلر در نقش تایا کایل در فیلم american sniper

۲- سیِنا میلر در نقش تایا کایل

سیِنا میلر در فیلم American Sniper توانست نقش‌آفرینی بسیار خوبی را در نقش تایا کایل، همسر کریس کایل پشت‌سر بگذارد و این اتفاق دلیل بسیار جالبی دارد. قبل از توضیحات این مورد به این نکته نیز اشاره کنیم که قبل از انتخاب سیِنا میلر برای این نقش بازیگران برجسته دیگری مانند جیمی الکساندر، کیت مارا و اوانجلین لیلی در نظر سازندگان این فیلم قرار داشتند که درنهایت وظیفه نقش‌آفرینی این نقش برعهده سیِنا میلر قرار گرفت.

میلر قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری تک‌تیرانداز آمریکایی ازطریق ایمیل با تایا کایل، همسر کریس کایل ارتباط برقرار کرد و پس از آن این دو نفر ازطریق تماس تصویری مدت بسیار زیادی را با یکدیگر صحبت کردند و پس از گذشت چند هفته سیِنا میلر به شهر لس‌آنجلس رفت تا بتواند از نزدیک تایا کایل و خانواده او را ملاقات کند. میلر در این سفر تمام تلاش خودش را به کار گرفت تا بتواند خصوصیات اخلاقی تایا کایل، نحوه صحبت‌ کردن، راه رفتن و سایر جزییات رفتاری او را یاد بگیرد و همچنین یک نمای کلی از خانواده‌ آن‌ها به‌دست آورد و با آن‌ها از نزدیک آشنا شود.

سیِنا میلر درباره این موضوع در مصاحبه‌ای گفت که سخت‌ترین قسمت این سفر مربوط‌به اخلاق تایا در شروع کردن یک مکالمه می‌شد. همان‌طور که خود تایا کایل به این موضوع اشاره کرده است و همچنین در نخستین دیدار او با کریس در فیلم می‌توانیم این موضوع را ببینیم، وی برای شروع یک مکالمه با شخص مقابل خودش مشکل زیادی داشت و بعدها حتی درمقابل همسرش نیز نمی‌توانست به‌خوبی یک مکالمه را آغاز کند. به‌همین‌دلیل سیِنا میلر نه‌تنها جزییات اخلاقی تایا کایل را فرا گرفت که باید این جزییات کوچک و مشکلات ریز اخلاقی وی را نیز تمرین می‌کرد تا بتواند این نقش را در واقعی‌ترین شکل ممکن به‌تصویر بکشد.

بغل کردن یک عروسک در فیلم american sniper توسط بردلی کوپر

۳- استفاده از عروسک به‌جای فرزند کریس

این مورد احتمالا یکی از جالب‌ترین نکاتی به‌شمار می‌رود که در این مقاله به آن برخورد خواهید کرد. در یکی از سکانس‌های این فیلم سینمایی و زمانی‌که کریس کایل از مناطق جنگی به خانه باز می‌گردد، فرزند تازه متولدشده خودش را در آغوش می‌گیرد و در این لحظه خیلی راحت می‌توانیم متوجه شویم که یک جای کار می‌لنگد. فرزندی که بردلی کوپر در آن لحظه در آغوش گرفته اصلا انسان واقعی نیست و یک عروسک است، آن هم نه یک عروسک ویژه که شباهت زیادی به یک کودک واقعی دارد، بلکه عروسکی بسیار ساده که متوجه شدن حضورش به‌جای یک کودک واقعی به‌هیچ‌وجه کار سختی نیست؛ ولی چرا؟

در سینمای مدرن راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که سازندگان فیلم می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند تا بتوانند در آن سکانس یک کودک واقعی را به‌تصویر بکشند؛ از تصاویر کامپیوتری گرفته تا استفاده از عروسک‌هایی بسیار واقع‌گرایانه و قابل کنترل. برای به‌تصویر کشیدن نوزاد کریس و تایا دو نوزاد انتخاب شده بودند که تقریبا در نزدیکی محل فیلم‌برداری آن سکانس زندگی می‌کردند. دقیقا در روز فیلم‌برداری آن سکانس والدین آن دو کودک تصمیم گرفتند تا کودکان خودشان را سر صحنه فیلم‌برداری نیاورند تا در این فیلم حضور نداشته باشند؛ چراکه عقیده داشتند ممکن است برای نوزادشان مشکلات روحی خطرناکی به‌وجود آید و البته پس از مدتی زیر حرف خودشان زدند و گفتند که کودکشان در آن روز حال خوبی نداشت!

به‌هرحال کلینت ایستوود پس از صحبت با خانواده کریس کایل با آن‌ها به توافق رسید که تنها در آن سکانس از یک عروسک استفاده کند تا به والدین آن دو فرزند نشان دهد که یک عروسک از فرزندان آن‌ها بهتر توانست در این نقش حضور پیدا کند. بااین‌حال پس از فیلم‌برداری این سکانس برای سایر لحظاتی که شاهد فرزند کریس و تایا کایل هستیم، سازندگان فیلم از کودکان واقعی دیگری استفاده کردند که والدین آن‌ها پس از آن اتفاق با حضور آن‌ها در این فیلم سینمایی مشکلی نداشتند. به‌هرحال این نوزاد وقتی بزرگ شود می‌تواند ادعا کند که در یک فیلم سینمایی درکنار کلینت ایستوود و بردلی کوپر به ایفای نقش پرداخته است!

خرابی‌های جنگ عراق در فیلم تک تیرانداز آمریکایی

۴- محل فیلم‌برداری

بسیاری از قسمت‌های روند داستانی فیلم سینمایی American Sniper در کشور عراق جریان دارد ولی فیلم‌برداری هیچ‌کدام از لحظات فیلم در این کشور و در هیچ کشوری در آسیا انجام نشده است. درواقع تمام لحظات فیلم که در کشور عراق جریان دارد و شخصیت‌های اصلی آن درحال انجام وظیفه خود در این کشور هستند، در کشور مراکش فیلم‌برداری شده است. تمام مراحل فیلم‌برداری در کشور مراکش در یک شهرک سینمایی انجام شده و تمام آن در طول ۱۱ روز به اتمام رسید.

سایر قسمت‌های این فیلم سینمایی در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا انجام شده است که از قضا قسمت‌های بسیار کمی از روند داستانی فیلم در کشور عراق نیز در همین ایالت تهیه شده‌اند. اندرو لازار، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم امریکن اسنایپر در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت که آن‌ها قصد داشتند داستان اتفاقات مهم زندگی کریس کایل را در همان ایالتی که رخ داده‌اند، فیلم‌برداری کنند. برای مثال نخستین ملاقات کریس و تایا و همچنین تمرینات کریس در ارتش همگی در ایالت کالیفرنیا رخ داده‌اند و به‌همین دلیل سازندگان فیلم نمی‌خواستند این اتفاقات در ایالتی غیر از کالیفرنیا فیلم‌برداری شود.

همچنین فیلم‌برداری قسمت پایانی فیلم که در آن شاهد یک طوفان شن بسیار بزرگ هستیم نیز در ایالت کالیفرنیا و در یک کارخانه تولید شیر متروکه انجام شده است که سال‌ها پیش در یک فیلم سینمایی دیگر که آن هم در عراق جریان داشت، به‌عنوان قسمتی از این کشور آسیایی به‌تصویر کشیده شده بود. همچنین طوفان شن قسمت انتهایی فیلم ترکیبی از جلوه‌های ویژه و تصاویر واقعی از یک طوفان شن واقعی به‌شمار می‌رود. کلینت ایستوود برای به‌تصویر کشیدن این لحظات مخالف این موضوع بود که آن طوفان شن به‌طور کامل توسط برنامه‌های کامپیوتری به نمایش درآید؛ چراکه بیننده با تصاویر واقعی ارتباط بسیار بهتری برقرار می‌کند.

کریس کایل در سنگر فکر می‌کند فیلم تک تیرانداز آمریکایی

۵- اقدامات شگفت‌انگیز بردلی کوپر

این قسمت از مقاله احتمالا از سایر توضیحات آن طولانی‌تر باشد؛ چراکه بردلی کوپر برای به‌تصویر کشیدن داستان زندگی کریس کایل تمام تلاش خودش را انجام داد تا این شخصیت بدون نقص روی پرده سینماها برود. از تمرینات بسیار سخت و واقعی گرفته تا افزایش وزن در مدت زمانی کوتاه.

کریس کایل در زمانی‌که داستان فیلم در آن برهه روایت می‌شود وزنی معادل با ۱۰۵ کیلوگرم داشت و قد بلند وی و عضلات برجسته از او شخصیتی بسیار قوی و تنومند ساخته بود. پس از قطعی شدن حضور بردلی کوپر در نقش کریس کایل، کوپر در آن زمان ۸۱ کیلوگرم وزن داشت و طبق صحبت‌های خودش بازی کردن با این وزن در نقش یک شخصیت ۱۰۵ کیلویی یک جوک بسیار زشت به‌شمار می‌رفت.

به‌همین دلیل بردلی کوپر روزانه ۶۰۰۰ کالری مصرف می‌کرد تا بتواند خیلی سریع حدود ۲۵ کیلوگرم وزن اضافه کند تا به وزن واقعی کریس کایل برسد. این موضوع زمانی چشم‌گیر می‌شود که اضافه کردن وزن بردلی کوپر باید با ورزش‌های سنگین همراه می‌شد تا اضافه وزن او به‌صورت کاملا واقعی صورت بگیرد. بدن او در مدت این تمرینات به‌طور مدام درحال سوختن کالری بود و از طرفی او باید روزانه ۶۰۰۰ کالری مصرف می‌کرد تا این موضوع را جبران کند و همین دلیل اضافه کردن وزن بردلی کوپر را تحسین‌برانگیز می‌کند. همچنین وی پس از مراحل فیلم‌برداری American Sniper مجبور بود خیلی سریع وزن خودش را برای حضور در فیلم The Elephant Man کاهش دهد.

تغییرات بردلی کوپر تنها به وزن او محدود نمی‌شود و لحن صحبت کردن او را نیز فرا می‌گیرد. بردلی کوپر برای به‌تصویر کشیدن شخصیت کریس کایل قصد داشت تا دقیقا با لهجه واقعی کریس کایل صحبت کند و به‌همین‌دلیل روزی چهار ساعت تمرین می‌کرد تا بتواند مانند کریس با یک لحجه خاص مربوط‌به تگزاس صحبت کند. وی در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که ساعت ۵ بامداد از خواب بلند می‌شد،‌ از ساعت ۶ تا ۸:۳۰ صبح تمرین بدنسازی می‌کرد، از ۱۰ تا ۱۲ و از ۱۲ تا ۲ ظهر به تمرینات مربوط‌به گویش و لهجه کریس مشغول می‌شد و سپس از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۸ شب دوباره تمرینات بدنسازی را پی می‌گرفت.

این برنامه فشرده را بردلی کوپر برای ۵ روز در هفته انجام می‌داد و در دو روز آخر هر هفته با حضور در یک کمپ مربوط‌به ارتش آمریکا تمرینات مخصوص سربازهای ارتش را همراه‌با آن‌ها انجام می‌داد و با سلاح‌های واقعی شلیک می‌کرد تا بتواند شخصیت کریس کایل را به‌طور کاملا واقعی ایفا کند. وی در این کمپ با سلاح‌های اصلی ارتش آمریکا همراه‌با گلوله‌های واقعی تمرین می‌کرد تا بتواند به طبیعی‌ترین شکل ممکن با این اسلحه‌ها در فیلم کار کند.

سیِنا میلر، بازیگر نقش تایا کایل در مصاحبه‌ای با رسانه EW درباره بردلی کوپر گفت: «اگر شما تنها برای یک بار در گذشته بردلی کوپر را دیده باشید و پس از آن در مراحل فیلم‌برداری American Sniper او را می‌دیدید، گویا دو شخص کاملا متفاوت را ملاقات کرده‌اید. بردلی به شخص کاملا متفاوتی تبدیل شده بود و گویا خود کریس کایل در مراحل ساخت فیلم حضور داشت».

بردلی کوپر در طول مراحل ساخت این فیلم سینمایی نه‌تنها از کفش‌های واقعی خود کریس کایل که در زمان خدمت خود می‌پوشید، استفاده کرد که پس از موافقت ارتش آمریکا توانست اجازه استفاده از سلاح واقعی کریس کایل را نیز به‌دست آورد تا وسایل این شخصیت در فیلم دقیقا همان وسایلی باشند که کریس کایل در واقعیت از آن‌ها استفاده کرده است.

کوپر در یک مصاحبه تلویزیونی درباره تجربیات خود در این فیلم گفت:‌ «فیلم American Sniper زندگی من را در ابعاد مختلفی تغییر داد و تاثیر بسیار زیادی روی احساسات و عواطف من از خودش به‌جای گذاشت. از لحاظ شخصی، مشخص کردن یک هدف که در رسیدن به آن شک داشتم و رسیدن به آن بسیار لذت‌بخش بود. این موضوع که توانستم چنین شخصیت مهمی را به‌تصویر بکشم، این موضوع که همسر و پدر کریس کایل به من در این مسیر اعتماد داشتند، افتخارات بسیار بزرگی هستند که از به‌دست آوردن آن‌ها به خود می‌بالم».

او در ادامه گفت: «کلینت ایستوود یکی از مهم‌ترین دلایلی به‌شمار می‌رود که من را به بازیگری علاقه‌مند کرد و حضور درکنار او در تک‌تک مراحل ساخت این فیلم سینمایی یکی از ارزشمند‌ترین تجربیات زندگی من قلمداد می‌شود». از همین صحبت‌های بردلی کوپر به‌خوبی می‌توانیم متوجه شویم که ساخت این فیلم و نقش‌آفرینی در آن برای او چقدر مهم بوده و چه تاثیر بزرگی روی زندگی شخصی او داشته است. موضوعی که اقدامات او برای به‌تصویر کشیدن کریس کایل را بیش از بیش شگفت‌انگیز می‌کند.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم American Sniper چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم سینمایی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده