نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

حقایق جالب فیلم Cast Away | زنده ماندن به هر زحمتی

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Cast Away یکی از بهترین فیلم‌های تام هنکس خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

داستان فیلم Cast Away درباره شخصیت چاک نولاند جریان دارد؛ تحلیل‌گر شرکت پستی بزرگ FedEx که وظیفه دارد به سراسر جهان سفر کند و مشکلات مربوط‌به این شرکت را حل کند. در یکی از سفرهای او و در پی یک طوفان هواپیمای او مورد اصابت یک رعد و برق قرار می‌گیرد و به اقیانوس سقوط می‌کند. چاک از هواپیما خارج می‌شود، مدتی را روی قایق می‌ماند و به هر زحمتی شده خودش را به یک جزیره می‌رساند و پس از مدتی متوجه می‌شود انسانی در آن جزیره وجود ندارد. همین موضوع و گیر افتادن چاک رونالد در آن جزیره و تلاش او برای زنده ماندن و نجات از آن جهنم، روند اصلی داستان فوق‌العاده جذاب این فیلم را شکل می‌دهند.

فیلم Cast Away ساخته شده تا بیننده خودش را میخکوب کند؛ فیلمی که با داستان هیجان‌انگیز و تاثیرگذارش برای مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. این فیلم سینمایی در سال ۲۰۰۰ میلادی به تهیه‌کنندگی رابرت زمکیس و خود تام هنکس توسط استودیو 20th Century Fox با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری تولید شد و روی پرده سینماها رفت. پس از همکاری موفق این دو نفر در ساخت فیلم فارست گامپ اهالی سینما از فیلم دورافتاده نیز استقبال بسیار خوبی کردند و این فیلم فروش فوق‌العاده ۴۳۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به حقایق جالب فیلم Cast Away؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Cast Away را برای شما اسپویل کند»

تام هنکس در ساحل جزیره در فیلم Cast Away

۱- از ایده داستان تا مراحل ساخت

شاید خیلی‌ها از این موضوع اطلاع نداشته باشند که داستان فیلم Cast Away به‌هیچ‌وجه براساس داستانی واقعی ساخته نشده و حتی از داستان‌هایی شبیه‌به خودش هم الهام نگرفته است. به‌طور خلاصه تمام داستان در ذهن تام هنکس شکل گرفت و نخستین جرقه شکل‌گیری روند داستانی فیلم در نتیجه یک اتفاق بسیار ساده در ذهن این بازیگر متولد شد. تام هنکس در مصاحبه‌ای با رسانه The Guardian درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت:

یک روز درحال مطالعه مقاله‌ای درباره نحوه کار شرکت پستی FedEx بودم. در این مقاله نوشته شده بود که برخی از هواپیماهای این شرکت در طول ۲۴ ساعت درحالی‌که بار زیادی درون آن‌ها قرار گرفته، سه بار بر فراز اقیانوس پرواز می‌کنند. در همان لحظه از خودم پرسیدم اگر یکی از آن‌ها به مقصد نرسد و در اقتیانوس سقوط کند چه خواهد شد؟ همین سؤال باعث شد تا اولین ایده این داستان شکل بگیرد و پس از آن فقط به آن شاخ و برگ دادیم.

تام هنکس پس از نوشتن نخستین نسخه از داستان این فیلم آن را نزد ویلیام برویلس برد و از او خواست تا نویسندگی این داستان را برعهده بگیرد. نویسنده‌ای که سابقه همکاری با تام هنکس در فیلم‌های مهمی مانند آپولو ۱۳ و نجات سرباز رایان را نیز در کارنامه خود می‌دید. تام هنکس به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم Cast Away برای کارگردانی این فیلم تنها به یک فرد فکر می‌کرد و آن هم کسی نبود به جز رابرت زمکیس، کارگردان فیلم فراموش‌نشدنی فارست گامپ. این سه نفر بعدها در فیلم The Polar Express بار دیگر با یکدیگر همکاری کردند.

تام هنکس در یک مصاحبه دیگر با رسانه Los Angeles Times درباره داستان فیلم گفت که به‌هیچ‌وجه قصد نداشته یک داستان نجات کلیشه‌ای را به‌تصویر بکشد. داستان فردی که در یک جزیره گیر می‌افتد، تمام جزیره را به تصرف خودش درمی‌آورد و به‌طرز معجزه‌آسایی نجات می‌یابد و به یک قهرمان بزرگ تبدیل می‌شود. هنکس به‌هیچ‌وجه قصدی برای نمایش چنین المان‌هایی نداشت و تمام این توضیحات را کلیشه‌هایی تکراری می‌دانست.

به‌همین‌دلیل با کمک ویلیام برویلس و رابرت زمکیس تلاش بسیار زیادی کرد تا از کلیشه‌ها دور بماند. البته در برخی از سکانس‌های فیلم وجود کلیشه‌ها ضروری بود ولی بااین‌حال در این فیلم سینمایی از کلیشه‌های مهم و تکراری سینما خبری نیست. تام هنکس همچنین گفت که عقیده داشت وجود شخصیت‌هایی مانند دزدان دریایی، شخصیت‌های شرور در جزیره و نیروی‌های ماورایی می‌توانستند به عامل شکست این فیلم تبدیل شوند و واقعا خوشحال هستیم که روی این عقیده خود پافشاری کرد تا فیلمی کاملا واقع‌گرایانه را تماشا کرده باشیم.

تصویری از وسایل نقلیه شرکت پستی فدکس

۲- شرکت FedEx و حضور آن‌ها در فیلم

از آن جایی که جرقه داستان فیلم با مطالعه یک مقاله درباره شرکت پستی فدکس در ذهن تام هنکس شکل گرفته بود، این بازیگر محبوب تصمیم گرفت تا پس از مذاکره با این شرکت بزرگ از لوگو و اسم آن‌ها در فیلم استفاده کند. شرکت فدکس و مدیرعامل این شرکت به‌قدری از پیشنهاد تام هنکس شگفت‌زده شده بودند که به سرعت آن را قبول کردند. تام هنکس و تیم سازنده این فیلم سینمایی برای استفاده از نام تجاری این شرکت باید مبلغی توافق‌شده را به آن‌ها پرداخت می‌کردند ولی شرکت فدکس هیچ مبلغی را از آن‌ها نپذیرفت. ساخت این فیلم سینمایی خودبه‌خود به یکی از بزرگ‌ترین تبلیغ‌های تجاری این شرکت تبدیل می‌شد و طبیعتا سود زیادی را برای آن‌ها به همراه داشت.

مدیرعامل وقت این شرکت پستی در آن زمان تمام تلاش خودش را به کار گرفت تا جایی که امکان داشت با تیم سازنده این فیلم سینمایی همکاری مثبتی داشته باشد. او حتی اجازه استفاده از تجهیزات و ساختمان‌های این شرکت در شهرهای لس‌آنجلس، ممفیس و مسکو را به تیم سازنده این فیلم داد تا مکان‌های این فیلم کاملا واقعی باشند.

متاسفانه در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ دو نفر از کارکنان این شرکت پستی در یک تصادف در یکی از پرواز‌های این شرکت جان خودشان را از دست دادند ولی شرکت فدکس تمام تلاش خودش را به کار گرفت تا خبر این فاجعه خیلی در رسانه‌ها بزرگ نشود. چراکه اعتقاد داشتند این موضوع می‌تواند داستانی شبیه‌به فیلم Cast Away را برای مردم تداعی کند و این عقیده شکل بگیرد که فدکس شرکت مطمئنی نیست و همین موضوع برای کسب‌وکار آن‌ها مضر خواهد بود.

مدیرعامل فدکس زمانی‌که در فیلم به شخصیت چاک خوش‌آمد می‌گوید در واقعیت همان مدیرعامل واقعی این شرکت به‌شمار می‌رود. تام هنکس و رابرت زمکیس قصد داشتند به‌این‌صورت از زحمات او و شرکت فدکس تشکری هرچند کوچک کرده باشند.

تنها مشکل مربوط‌به شرکت پستی FedEx و حضور آن‌ها در این فیلم سینمایی به نکته‌ای مربوط می‌شود که خواسته یا ناخواسته کارکنان این شرکت را به قهرمان‌هایی بزرگ تبدیل کرده است. موضوعی که خود من و خیلی‌های دیگر در زمان تماشای این فیلم با آن مشکل داشتند. شخصیت چاک با نقش‌آفرینی تام هنکس به‌عنوان کارمند این شرکت حاضر بود تا مرز از دست دادن جانش پیش برود ولی بسته‌های پستی موجود در جزیره را باز نکند چراکه باز کردن یک بسته پستی در حالت عادی تجاوز به حریم شخصی افراد به‌شمار می‌رود ولی نه در آن شرایطی که محتوای این بسته‌ها می‌توانست جان یک نفر را نجات دهد.

باور کنید نه صاحبان این بسته‌ها با این موضوع مشکلی داشتند و نه مشکلی برای چاک به وجود می‌آمد ولی فیلم به ما نشان داد که کارکنان این شرکت تا چه اندازه به مسئولیت خودشان پایبند هستند. از آن بدتر اینکه چاک یکی از آن بسته‌ها را چهار سال همراه خودش داشت و آن بسته مقوایی در این چهار سال و پس از اینکه آن همه مدت روی آب قرار داشت، آخ هم نگفته بود و پس از چهار سال چاک آن را به صاحبش رساند و روی آن نوشت که این بسته پستی (که حتی آن را باز نکرده بود) جان او را نجات داده است. به‌نظر شما این موضوع خواسته شرکت فدکس بوده یا عمدی در آن وجود نداشته است؟

بااین‌حال تام هنکس در یک مصاحبه به شوخی درباره این موضوع گفته بود که شخصیت چاک سرانجام آن بسته کذایی را باز کرد و درون آن دو شیشه سُس سالسا و یک نامه پیدا کرده بود و تصمیم گرفت بسته را دوباره بسته‌بندی کند و به‌دست صاحبش برساند!

شخصیت ویلسون توپ والیبال در فیلم Cast Away

۳- تلاش سازندگان فیلم و بررسی شخصیت ویلسون

احتمالا از این موضوع اطلاع دارید که فیلم‌برداری این فیلم سینمایی در یک جزیره در کشور فیجی انجام شده است. جزیره‌ای به نام مونوریکی که در آن زمان یک جزیره توریستی کوچک به‌شمار می‌رفت ولی پس از اکران فیلم Cast Away به یکی از مناطق پربازدید این کشور تبدیل شد و مناطق گردشگری زیادی از جمله‌ هتل‌ها و مناطق تفریحی در آن دایر گردید.

قبل از نوشتن فیلم‌نامه نهایی این فیلم سینمایی ویلیام برویلس، نویسنده آن برای هرچه واقعی‌تر نوشتن این فیلم‌نامه به یکی از کمپ‌های یکی از جزایر آمریکا رفت که در افراد علاقه‌مند برای یادگیری مهارت‌های زنده ماندن در شرایط سخت در آن مکان حضور پیدا می‌کنند. ویلیام برویلس برای درک هرچه بهتر شرایط شخصیت چاک به این کمپ رفت تا برخی از تجربه‌های این شخصیت در طول داستان این فیلم را از نزدیک لمس کند تا بتواند داستان فیلم را در واقعی‌ترین حالت ممکن بنویسد.

یکی دیگر از تلاش‌های جالب سازندگان این فیلم سینمایی به انتخاب بازیگران آن مربوط می‌شود که سخت‌گیری بسیار زیادی برای انتخاب بازیگران مناسب برای نقش‌های مختلف اعمال می‌کردند و خود تام هنکس نیز شخصا در مراحل انتخاب بازیگران حضور داشت. نکته بسیار جالب جایی است که نه‌تنها بازیگران شخصیت‌ها که وسایل مختلف حاضر در فیلم نیز با سخت‌گیری زیادی انتخاب می‌شدند. توپ والیبالی که همراه‌با چاک در آن جزیره بود پس از بررسی چندین برند مختلف انتخاب شده بود و آن دستگاه کپی که همسر چاک تنها در یک سکانس و برای چند لحظه با آن کار می‌کرد نیز پس از بررسی چندین و چند دستگاه کپی انتخاب شده بود.

به آن توپ والیبال با برند ویلسون اشاره کردیم؛ اجازه دهید یکی دو تا نکته جالب درباره آن را توضیح دهیم. در یکی از فیلم‌نامه‌های فیلم نویسنده آن یعنی ویلیام برویلس قصد داشت تا ویلسون را زنده کند و شخصیت چاک آن را درحال صحبت کردن و قدم زدن ببیند. موضوعی که می‌توانست اشاره‌ای باشد به زوال عقلی چاک پس از گذراندن چند سال به‌طور تنها در آن جزیره. همچنین یکی از توپ‌هایی که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته بود در یک مزایده به قیمت ۱۷ هزار دلار فروخته شد؛ بله، توپی که قیمت آن نهایتا ۲۰ دلار بود به‌خاطر حضور در فیلم Cast Away با قیمت ۱۷ هزار دلار به فروش رفت!

یکی دیگر از نکته‌های بسیار جالب درباره شخصیت ویلسون دیالوگ‌های شخصیت چاک خطاب به او محسوب می‌شود. بااین‌که این توپ والیبال قاعدتا در این فیلم صحبت نمی‌کند و کلا هیچ نقشی ندارد ولی در آن جزیره دوست صمیمی چاک به‌شمار می‌رفت. به‌همین‌دلیل برای اینکه دیالوگ‌هایی که چاک خطاب به او به زبان می‌آورد واقعی‌تر ادا شوند، خود تام هنکس و ویلیام برویلس برای این توپ والیبال دیالوگ‌هایی را در فیلم‌نامه نوشته بودند که شخصیت چاک در جواب آن‌ها با ویلسون صحبت می‌کرد! دیالوگ‌هایی که هیچکدام از آن‌ها را نمی‌دانیم ولی باتوجه‌به صحبت‌های چاک می‌توانیم آن‌ها را حدس بزنیم.

این اقدام‌ها شاید در نگاه نخست دیوانه‌وار به‌نظر برسند ولی بدون شک از مهم‌ترین دلایل محبوبیت فیلم و موفقیت بسیار زیاد آن تلقی می‌شوند.

تام هنکس درحال نوشتن روی سنگ در فیلم Cast Away

۴- تاثیرات فیلم Cast Away

مگر می‌شود فیلمی به این تاثیرگذاری از تام هنکس روی پرده سینماها برود و در دنیای واقعی تاثیری از خودش برجای نگذارد؟ یکی از نخستین تاثیرات این فیلم سینمایی که به آن اشاره کردیم تبلیغی بود برای شرکت فدکس که پس از اکران Cast Away مشتری‌های این شرکت پستی تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کردند و موفقیت‌های مالی زیادی را نصیب این شرکت کرد و تاثیر دیگر آن به رونق گرفتن کسب‌وکار توریستی محل فیلم‌برداری فیلم مربوط می‌شود.

احتمالا مهم‌ترین تاثیر این فیلم سینمایی به ساخت یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ مربوط می‌شود. بدون شک در زمان تماشای فیلم Cast Away خیلی سریع یاد سریال Lost خواهیم افتاد؛ سریالی که به‌طور کامل با الهام از این فیلم سینمایی ساخته شده است. یکی از تهیه‌کنندگان شبکه ABC قصد داشت تا سریالی را با نام Cast Away تولید کند ولی با مخالفت مدیران این شبکه روبه‌رو شد. درنهایت و پس از تغییرات زیاد در فیلم‌نامه و حضور المان‌های علمی تخیلی در داستان آن مدیران شبکه ABC با ساخت آن موافقت کردند و اینگونه سریال Lost متولد شد.

برنامه تلویزیونی Survivor نیز که در همان سال ۲۰۰۰ کار خود را شروع کرد میزان زیادی از موفقیت‌های خودش را مدیون موفقیت‌های فیلم Cast Away است. در این برنامه تلویزیونی گروهی از مردم در یک جزیره جمع می‌شوند و در قالب یک مسابقه بسیار سخت برای نجات از این جزیره تلاش می‌کنند. پس از موفقیت و محبوبیت بسیار زیاد فیلم Cast Away تعداد بینندگان این برنامه تلویزیونی نیز به‌طرز محسوسی افزایش پیدا کرد و فصل‌های بعدی آن هم بدون وقفه ساخته شدند.

تام هنکس و شخصیت ویلسون در فیلم Cast Away

۵- تام هنکس، تام هنکس، تام هنکس

در ستایش تام هنکس می‌توانیم چندین و چند مقاله طولانی بنویسیم که این بازیگر محبوب در زمان نقش‌آفرینی خود در نقش‌های مختلف چه کارهایی انجام داده است. دراین‌میان حضور او در فیلم Cast Away و تعهدش به این نقش را می‌توانیم یکی از پرحاشیه‌ترین فعالیت‌های هنری او بدانیم. اتفاقاتی که برخی از آن‌ها احتمالا باورشان سخت باشد.

کمی قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که نویسنده این فیلم برای درک بهتر تجربه‌های شخصیت چاک به یک جزیره رفت و چند روز را در آن‌جا در شرایط سخت گذراند. تام هنکس پا را یک قدم فراتر گذاشت و قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری این فیلم به همان جزیره اصلی در کشور فیجی رفت و برای چند روز بدون آب و غذا در آن جزیره زندگی کرد تا بتواند نقشش را در واقعی‌ترین حالت ممکن تجربه کند. وی برای اولین در زندگی خود در همان جزیره پوسته زخیم نارگیل را بدون وسایل آشپزخانه و با سنگ باز کرد تا این صحنه هم به‌صورت واقعی به تصویر کشیده شود.

تام هنکس همچنین در مراحل فیلم‌برداری این فیلم صدمات زیادی دید و حتی جان خودش را به خطر انداخت. قبل از سفر به فیجی و شروع مراحل فیلم‌برداری پای او جراحت شدیدی دیده بود و پای خودش را مداوا نکرد و همراه سازندگان فیلم به فیجی رفت. پس از چند روز پای او عفونت کرد و مجبور شد به بیمارستان برود و دکتر آن بیمارستان خیلی رک به او گفت که انسان احمقی است که زودتر به دکتر مراجعه نکرده است چراکه این عفونت می‌توانست باعث شود تام هنکس پای خودش را از دست بدهد و در شرایط بدتر امکان داشت جانش را تهدید کند. به‌همین‌دلیل دکتر آن بیمارستان تام هنکس را از نزدیک شدن به آب شور دریا منع کرد و اینگونه مراحل فیلم‌برداری فیلم به مدت سه هفته تعطیل شد

این مسئله تنها وقفه فیلم‌‌برداری فیلم به‌خاطر مسائل مربوط‌به تام هنکس نبود. تقریبا در ساخت تمام فیلم‌های سینمایی برای نشان دادن بلند شدن موهای یک شخصیت از کلاه‌گیس و گریم استفاده می‌کنند ولی هنکس به‌عنوان تهیه‌کننده این فیلم سینمایی قصد داشت تا تمام المان‌های حاضر در فیلم به‌طور کاملا واقعی به‌تصویر کشیده شوند. مراحل پیش‌تولید و تولید این فیلم در اوایل سال ۱۹۹۹ آغاز شد و پس از چند ماه به مدت تقریبا یک سال به حالت تعویق درآمد. چرا؟ چون همه منتظر بودند موهای سر تام هنکس و ریش صورت او به اندازه کافی رشد کنند تا برای ادامه فیلم‌برداری مناسب باشند!‌ باورتان می‌شود؟ برای کاری که می‌توانستند در طول چند ساعت با کمک گریم آن را انجام دهند، حدود یک سال صبر کردند!

همچنین بسیاری از دیالوگ‌های شخصیت چاک و فریادهای او در جزیره به‌صورت فی‌البداهه توسط تام هنکس ادا شدند تا به‌صورت کاملا واقع‌گرایانه به مخاطب منتقل شوند. تعهد تام هنکس و نقش‌آفرینی او در این فیلم سینمایی به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز است. موضوعی که یکی از مهم‌ترین دلایلی به‌شمار می‌رود که ما و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان عاشق او هستیم.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Cast Away چیست؟ اگر شما هم درباره این فیلم نکته جالبی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده