نویسنده: مرتضی صوفی
// سه شنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی انیمه مدرسه قهرمانانه من (My Hero Academia)

انیمه مدرسه قهرمانانه من، برای ایجاد یک ساختار تازه‌نفس به ترکیبی بازیگوش از کلیشه‌های انیمه‌های شونن با آثار ابرقهرمانی غربی دست پیدا کرده است. با معرفی این انیمه پرطرفدار همراه زومجی باشید.

مشخصات انیمه:

  • اسم ژاپنی: انیمه Boku no Hero Academia
  • اسم فارسی: انیمه مدرسه قهرمانانه من (آکادمی قهرمانانه من)
  • براساس مانگایی از کوهه هوریکوشی
  • ژانر: اکشن، مدرسه‌ای، ماجرایی
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا امروز| تعداد اپیزود: ۱۳۸ | استودیو بونز
  • وضعیت: مانگا ادامه دارد. انیمه ادامه دارد.
  •  رده سنی: PG-13

خلاصه‌ی داستان:

داستان انیمه مدرسه قهرمانانه من در دنیایی می‌گذرد که حدود ۸۰ درصد جمعیت انسان‌ها از قدرت‌های فرابشری به اسم کوسه (به انگلیسی Quirks) برخوردار هستند. این قدرت‌ها تنوع زیادی دارند و بعید است دو نفر قدرت شبیه هم داشته باشند مگر اینکه نسبتی با هم داشته باشند. از میان اشخاصی که دارای قدرت کوسه هستند تعداد کمی می‌توانند به‌عنوان قهرمان در کارهایی مثل عملیات نجات و مقابله با افراد شروری که از قدرت خود سوء‌استفاده می‌کنند حاضر شوند. قهرمان‌های حرفه‌ای براساس توانایی در انجام وظایف مختلف خود به رتبه‌های بالاتر دست پیدا می‌کنند.

در این بین، ایزوکو میدوریا پسری است که هیچ گونه قدرت خاصی ندارد و به همین خاطر از طرف اطرافیانش ازجمله کاتسوکی باکوگو، دوست دوران کودکی خود، آزرده می‌شود. بااین‌وجود میدوریا و باکوگو یک علاقه‌ی مشترک دارند که آن هم ستایش ابرقهرمانی به اسم آلمایت، بهترین قهرمان دنیا، است. اما درحال‌حاضر آلمایت به‌شدت آسیب دیده و برای حفظ روحیه‌ی مردم این موضوع را مخفی نگه داشته است. آلمایت بعداز آشنایی با میدوریا متوجه می‌شود که او باوجود بی‌کوسه بودن اراده و شجاعت خاصی در مواجهه با خطر دارد، پس تصمیم می‌گیرد قدرت کوسه‌ی خود به اسم «یکی برای همه» را به او منتقل کند.

اولین دیدار میدوریا ایزوکو

حالا ایزوکو میدوریای جوان (با اسم مستعار دکو) وارث قدرتی ویژه شده است و می‌تواند با شرکت در آزمون دبیرستان ابرقهرمانی یو ای (UA) به سمت ماجراجویی‌هایی قدم بردارد که روزی رویای آن را داشت. حضور در میان دوستان تازه و استادهای باتجربه تنها شروع ماجراست چراکه قهرمان بودن از چیزی که به‌نظر می‌رسید سخت‌تر است. خیلی زود فعالیت نیروهای ضدقهرمان و شرور که به‌دنبال قدرت‌طلبی و تسلط بر دنیا هستند منجر به شکل‌گیری نبردهای جدی بی‌شماری می‌شود که رویای تبدیل شدن به بهترین ابرقهرمان دنیا را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند.

وقتی صحبت از انیمه‌های ابرقهرمانی به میان آید با لیست بلندی از انیمه‌ها روبه‌رو هستیم که اغلب در سبک شونن به معرفی قهرمان‌هایی منحصربه‌فرد و پرتلاش در مسیر رسیدن به هدفی بلندمرتبه می‌پردازند. انیمه My Hero Academia که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های ابرقهرمانی سال‌های اخیر شناخته می‌شود با درهم‌آمیختن خصوصیات پرطرفدار کمیک‌های غربی و انیمه‌های شونن ابرقهرمان‌محور تلاش کرده است تا در روایتی دیگر به بازتعریف یک دنیای مملو از ابرقهرمان بپردازد. به‌بیان دیگر انیمه مدرسه قهرمانانه من با یک بسترسازی همه‌جانبه اقدام به گردآوری دو طیف مختلف اما نزدیک از مخاطبان حوضه‌ی سرگرمی کرده است.

نکته قابل‌توجه در MHA از همین‌جا آغاز می‌شود؛ زیرا چه کمیک‌های ابرقهرمانی غربی و چه شونن‌های ابرقهرمانی پیش‌از این حد اعلایی از این ژانر را به نمایش گذاشته‌اند. این انیمه هم تا این‌جا نشان داده که به ریشه‌های خود وفادار است و در حال تکرار و بازپرداخت آموخته‌های قبل است. این مسئله برای شروع کار آن‌هم در دوره‌ای که سبک ابرقهرمانی در اشباع به‌سر می‌برد چالش بزرگی به‌حساب می‌آید. هرچند کندن از انتهای صف کار ساده‌ای نست اما با ساخت انیمه مدرسه قهرمانانه من به‌تدریج شاهد پیشرفت بیشتر مجموعه در دل مخاطب بوده‌ایم. بعداز برخورداری از یک مانگای باکیفیت و ثابت‌قدم در علت‌یابی این موضوع به یک اصل ساده می‌رسیم. این همگرایی تازه با کلیشه‌های ژانری اول از همه برای مخاطب تازه‌نفس جلب‌توجه می‌کند، کسی که فرصت کافی برای مرور تمام آثار پیشین را ندارد اما از یک تجربه‌ی به‌روزشده و جدید، که بحث‌های طرفداری پیرامون آن همچنان داغ است، استقبال می‌کند.

دکو در انیمه My Hero Academia

خوشبختانه مدرسه‌ی قهرمانانه من این‌قدر بلوغ و جذابیت دارد تا نتوان برای همیشه آن‌را کنار گذاشت. اگر در وان‌پیس به لطف میوه‌های شیطانی، قدرت‌های فراانسانی بی‌شماری معرفی می‌شود در MHA اصلا این قدرت به شکل همگانی در ۸۰ درصد مردم از بدو تولد جوانه زده است. پس هر چه می‌گذرد جنگ تمام‌عیار برای شهرت‌طلبی و قدرت‌نمایی با شدت بیشتری شکل خواهد گرفت. جناب کوهی هوریکوشی هم در مقام خالق مانگا تبصره‌های روان‌کننده‌ای برای بروز بی‌دردسر قدرت‌های ابرقهرمانی در دل داستان قرار داده است، مثلا امکان انتقال و وراثت قدرت فراهم است.

پس مجموعه‌سازی برای جمع کردن ابرقهرمان‌هایی با قدرت‌های اساسی مختلف لازم نیست، چراکه همه‌چیز در دنیای فراابرقهرمانی My Hero Academia در یک تجمع بالقوه مهیا است. می‌توان حدس زد که تم تلفیقی کمیک-مانگایی این اثر به علایق شخصی کوهی هوریکوشی هم برمی‌گردد، این تمایل نسبت به آثار مارول و دی سی محسوس است و با تماشای چند اپیزود از انیمه به شکل پررنگ‌تری احساس می شود.

مبارزه میدوریا ایزوکو با شوتو تودوروکی

استودیو بونز (سازنده‌ی انیمه‌هایی مثل کیمیاگر تمام فلزی، نوراگامی، موب سایکو ۱۰۰ و سگ‌های ولگرد بانگو) باز هم کیفیت خیره‌کننده‌ای را از همان قسمت اول به ثبت رسانده است. درحالی‌که برای یک آغاز معمولی بین ۴ هزار تا ۵ هزار طرح توسط انیماتورها زده می‌شود که در طول فصل و حتی بعداز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در انیمه MHA از همان قسمت اول ۷ هزار الی ۸ هزار طرح برای انیمیشن‌سازی انجام شده است. پس از همان اپیزود اول می‌توان به کیفیت بصری خیره‌کننده‌ی انیمه که با رنگ‌پردازی زنده و غنی خود با بیننده را هیپنوتیزم می‌کند پی برد. این فوران حجمِ کاری چیزی است که باز هم بیننده را غافلگیر می‌کند، به‌عنوان مثال در فصل دوم در جریان جشنواره ورزشی که شاهد نبرد بین میدوریا و شوتو تودوروکی هستیم می‌توان تخمین زد چیزی نزدیک به ۵ هزار طرح نقاشی شده است. طبیعی است که در این شرایط جزئیات بیشتری از تمام زوایای پنل‌های اکشن هنرمندانه مانگا به تصویر کشیده می‌شود که لذت دیدن انیمه را افزایش داده است. هرچند در فصل‌های جلوتر، احتمالا به‌خاطر فشارِ کاری، گاهی این سطح مطلوب دچار افت نسبی می‌شود.

موضوع با اهمیت دیگر در تداوم محبوبیت افزایشی مجموعه‌ی مای هیرو آکادمی، ثبات در پخش انیمه است. کوهی هوریکوشی مانگاکای اثر متولد ۲۰ نوامبر ۱۹۸۶ است و از جولای ۲۰۱۴ اقدام به انتشار مانگای Boku no Hīrō Akademia کرده است. استودیو بونز هم پخش انیمه اقتباس شده از روی این مانگا را از آوریل ۲۰۱۶ آغاز کرده است. بعداز فصل اول که در ۱۳ قسمت پخش شد هر سال شاهد پخش منظم فصل جدید انیمه در ۲۵ قسمت بوده‌ایم. فصل ششم انیمه مدرسه قهرمانانه من که پخش آن از اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شده است چپترهای ۲۵۸ تا ۳۰۶ مانگا را پوشش می‌دهد. روند متوالی انتشار مانگا و سیاست پخش سالی یک فصل باعث شده تا این تداوم به حس مثبتی در مخاطبی که اغلب از ایجاد فاصله در پخش انیمه‌ها شاکی است تبدیل شود.

تمام شخصیت های مدرسه قهرمانانه من

مانند تمام آثار ابرقهرمانی برتر در مای هیرو آکادمی هم شخصیت‌های ابرقهرمان داستان و قدرت‌های فرابشری آن‌ها دارایی اصلی برای خلق لحظه‌های هیجان‌انگیز و اکشن هستند. تقابل دکو با کمبودها و رازهایش، باکوگو با حماقت‌ها و لجبازی‌هایش و شوتو تودوروکی با قدرت آتش و یخ (که شمه‌هایی از زوکو در انیمشین آواتار: آخرین بادافزار را هم به نمایش می‌گذارد) یک تعامل سه‌جانبه به سبک ناروتو-ساسکه را یادآوری می‌کند. درکنار شخصیت‌های دیگر مدرسه، ابرقهرمان‌های مونث هم در MHA حضور مکمل دلچسبی دارند؛ مثلا اوچاکو اوراراکا به خاطر هم‌قدم‌شدن‌های شورانگیز و تسویو آسویی با آن تم قورباغه‌ای و لحن رک و راستش همراهی بامزه‌ای در ترکیب و زوج شدن با بقیه‌ی شخصیت‌ها دارند. به‌علاوه ترکیب انگیزه‌های شخصی و روند تکامل این ابرقهرمان‌های جوان هم به‌تدریج در طی داستان و مبارزات به سکانس‌های درخشانی در انیمه تبدیل می‌شود.

مای هیرو آکادمی در کنار تمام جدیت قهرمان‌هایش از یک چاشنی بازیگوش هم بهره می‌برد، حضور ابرقهرمان‌های جوانی که در حال آموزش دیدن هستند در کنار سبک هنری شوخ کوهی هوریکوشی آن‌را گسترش داده است. برای همین آلمایت که سوپرهیروی شماره یک این جهان حساب می‌شود در حالت ابرقهرمانی خود با استایل نزدیک به آثار کمیک غربی مثل بتمن است اما فارغ از آن جسمی نحیف و رنجور دارد. به همین شکل کنایه‌ها و استعاره‌های ریز زیادی در طول داستان و پردازش شخصیت‌های قهرمان و ضدقهرمان دیده می‌شود.


انیمه های شبیه انیمه مدرسه قهرمانانه من

وقتی پای کلیشه‌های ژانری درمیان باشد با انبوهی از انیمه‌ها مواجه می‌شویم. این قضیه برای یک شونن ابرقهرمانی به‌شدت مصداق دارد. پس برای معرفی آثار شبیه به My Hero Academia می‌توان سراغ انیمه‌های مختلفی را گرفت. از هانتر هانتر و وان پیس گرفته تا ناروتو و غیره پس در ادامه تنها به دو مورد اشاره می‌کنیم که یکی سوار بر اصول کلیشه‌ها و دیگری بر مبنای دست انداختن آن است.

قهرمان های انیمه شبدر سیاه _ Black Clover

انیمه شبدر سیاه (Black Clover)

آستا و یونو دو نوجوان یتیم از روستایی در حاشیه‌ی قلمرو شبدر هستند که آرزو دارند به پادشاه جادوگرها تبدیل شوند. اما آستا برخلاف یونو هیچ مهارت جادویی خاصی ندارد و مصمم است با تلاش و تمرین بدنی به آن دست پیدا کند. هر جادوگر در آستانه‌ی کتاب جادوی مخصوص خود به اسم گریمور را دریافت می‌کند اما شرایط برای آستا همچنان متفاوت دنبال می‌شود. آموزش‌ها و آزمون‌های زیادی برای رقابت و مبارزه با دوستان و دشمنان انتظار این جادوگرهای جوان را می‌کشد.

انیمه One Punch Man

انیمه مرد تک مشتی (One Punch Man)

سایتاما یک ابرقهرمان با ظاهری ساده و کله‌ای بدون مو استو اما نکته‌ی غیرعادی در مورد این ابرقهرمان قدرت تک ضربه‌ی مشت اوست که هیچ دشمنی نمی‌تواند دربرابر آن مقاومت کند. این موضوع باعث شده تا سایتاما نتواند لذت مبارزه و پیروزی را درک کند. زندگی بی‌حس‌وحال سایتاما حتی با ورود یک سایبورگ مطیع و پیوستن به انجمن ابرقهرمانان هم فقط منجربه کنایه‌آمیزتر شدن شرایط سایتاما می‌شود. سایتاما ضربه‌ی نهایی به حلقه‌ی وصل نبرد سطحی نیروهای قهرمان و شرور است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده