نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱

۶ تا از بدلکاری های تام کروز که می‌توانست منجر به مرگ او شود

با ۶ تا از برترین بدلکاری های تام کروز، ستاره فیلم‌های اکشن، آشنا شویم. از بالا رفتن از برج خلیفه تا پریدن از هواپیما. همراه زومجی باشید.

این روزها هر زمانی‌که نام تام کروز را درکنار هر فیلمی که تماشا می‌کنیم می‌بینیم، بدون شک به یاد بدلکاری‌های دیوانه‌وارش در فیلم‌های اکشن خواهیم افتاد. بدلکاری به‌خصوص در فیلم‌های اکشن کار خطرناکی است که می‌تواند باعث مصدومیت یا حتی مرگ بازیگر شود، اما تام کروز این خطرات را به جان می‌خرد و شخصا تمامی بدلکاری‌های فیلم‌های خود را انجام می‌دهد. بدون شک دیگر این روزها کمتر کسی است که از بدلکاری کروز در فیلم‌های اکشن نشنیده یا فیلم‌های آن را ندیده باشد.

اخیرا فیلم Top Gun: Maverick روی پرده‌های سینما رفته است تا دوباره در آن شاهد بدلکاری‌های بی‌نظیر تام کروز باشیم. این ستاره اکشن که اکنون ۶۰ سال سن دارد، هم‌اکنون در حال بازی در دو قسمت جدید فیلم مأموریت غیر ممکن است و او در آینده قرار است در فضا هم بازی کند. حالا به این مناسبت تصمیم گرفتیم تا چندتا از بهترین بدلکاری‌های تام کروز را معرفی و مرور کنیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید


تام کروز و امیلی بلانت در پوستر فیلم Edge of Tomorrow

۶- فیلم Edge of Tomorrow

فیلم لبه فردا

فیلم Edge of Tomorrow به کارگردانی داگ لیمان توانست نظر مثبت منتقدان و تماشاگران را جلب کند و از آن به‌عنوان یک فیلم اکشن علمی تخیلی جذاب یاد شود، اما شاید با خود فکر کنید که تام کروز در این فیلم بدلکاری خیلی دیوانه‌واری نداشته است که از آن در این فهرست یاد کنیم. بااین‌حال، کروز در صحنه‌ای اکشن و بدلکاری فیلم لباس آهنی برای مبارزه با موجودات مرگبار بر تن می‌کرد که وزن آن چیزی در حدود ۳۹ کیلوگرم بوده است.

تام کروز در فیلم Edge of Tomorrow لباس آهنی با وزنی در حدود ۳۹ کیلوگرم بر تن کرده بود

بدون هیچ شکی تحمل چنین لباس سنگین وزنی برای یک مدت طولانی واقعا سخت و طاقت فرسا است و کروز حتی دیگر بازیگران را هم مجبور کرده بود که مانند او این لباس‌ها را بر تن کنند تا به‌همراه امیلی بلانت یک کار کم نظیر را خلق کنند. با اینکه رابرت داونی جونیور در اولین فیلم‌های خود در دنیای سینمایی مارول یک لباس تقریبا کامل آیرون من را بر تن می‌کرد، اما شاید جالب است بدانید که او پس از فیلم Avengers از تهیه‌کنندگان مارول درخواست کرد تا این موضوع را در فیلم‌های آینده تغییر دهند یا وزن لباس را کم کنند.

درواقع رابرت داونی جونیور باعث شد تا مارول استودیو از فیلم Iron Man 3 به‌جای اینکه یک لباس کامل آیرون من تولید کند، تنها بخش کوچکی از آن را روی بدن این بازیگر محبوب قرار دهد و مابقی آن با جلوه‌های ویژه کامپیوتر ساخته شود. البته اگر تام کروز نقش آیرون من را قبول می‌کرد، احتمال داشت که کروز مارول استودیو را مجبور کند تا یک لباس کامل و با کمترین میزان CGI را برای او تولید کنند و حتی شاید باعث می‌شد مارول کمتر از جلوه‌های ویژه در این فیلم‌ها استفاده کند.


تام کروز در نقش ایتن هانت در حال بالا رفتن از برجی در دوبی در فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol

۵- فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol

فیلم مأموریت: غیرممکن – پروتکل شبح

واقعا فکر می‌کنید چند نفر حاضر هستند تا از یک برج بلند و بزرگ آویزان شوند و از آن بالا بروند؟ شاید کمتر کسی حاضر باشد چنین کاری را انجام دهد و تام کروز یکی از همین معدود افراد است. شاید باورش سخت باشد، اما تام کروز در فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol در یکی از دیوانه‌وارترین بدلکاری‌های خودش از برج خلیفه دبی بالا رفت. او برای این کار تنها یک دستکش چسبنده داشت درکنار طناب محافظ داشت تا یکی از جذاب‌ترین سکانس‌های اکشن مجموعه مأموریت غیر ممکن را شاهد باشیم.

البته سابقه بدلکا‌ری‌های دیوانه‌وار تام کروز در فیلم‌های سری Mission: Impossible از قسمت چهارم آغاز نمی‌شود و او پیش از این در فیلم Mission: Impossible 2 یکی از بدلکاری‌های جذاب خود را انجام داده بود. شاید این فیلم اکشن نقدهای منفی دریافت کرد، اما در صحنه افتتاحیه شاهد بالا رفتن ایتن هانت از یک صخره بودیم و تام کروز واقعا از این صخره در پشت صحنه فیلم مأموریت غیر ممکن 2 بالا رفته بود.


تام کروز در حال تلاش برای نجات شخصیت دیگر از هواپیما در حال سقوط در فیلم The Mummy

۴- فیلم The Mummy

فیلم مومیایی

فیلم The Mummy با اینکه می‌تواند به‌راحتی لقب یکی از ضعیف‌ترین یا حتی ضعیف‌ترین فیلم تام کروز در یک دهه گذشته را دریافت کند، اما یکی از بزرگ‌ترین بدلکاری‌های این ستاره اکشن را در این فیلم شاهد بودیم. در فیلم مومیایی محصول سال ۲۰۱۷ شاهد سقوط یک هواپیما C-130 بودیم که از آن برای حمل تابوت یک مومیایی استفاده می‌شد. در این صحنه کروز پس از اینکه یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم را نجات داد، با هواپیما سقوط کرد.

صحنه سقوط هواپیما در فیلم مومیایی که ماه‌ها توسط تیم Zero-G برای تجربه حالت بی‌وزنی آموزش دیده بودند، ۶۴ بار گرفته شده بود

سازندگان فیلم برای فیلم‌برداری این صحنه تصمیم گرفتند تا تمریناتی در حالت جاذبه صفر را انجام دهند و به همین منظور آن‌ها از سازمان فضایی اروپا درخواست کردند تا هواپیمای ارباس A300 را که برای حالت Zero-G تغییر پیدا کرده بود، در اختیار تیم تولید فیلم مومیایی قرار دهند تا با این هواپیما و همکاری این سازمان تمرین کنند و برای فیلم‌برداری این صحنه آماده شود.

کروز و مابقی اعضای تیم تولید برای یک مدت نسبتا طولانی توسط تیم Zero-G آموزش دیدند تا این صحنه را فیلم‌برداری کنند. هرچند بعد از تولید فیلم متوجه شدیم که این صحنه ۶۴ بار گرفته شده تا بالاخره کارگردان به صحنه مدنظرش در فیلم The Mummy برسد و آن را در نسخه نهایی و اکران فیلم قرار دهد.


آویزان شدن تام کروز از هواپیما A400M در فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation

۳- فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation

فیلم مأموریت: غیرممکن – ملت یاغی

اگر فکر می‌کنید بزرگ‌ترین بدلکاری تام کروز بالا رفتن از برج خلیفه بوده است، باید بگم که سخت در اشتباه هستید‌! تام کروز در فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation از یک هواپیمای نظامی ارباس A400M آویزون شد و شاید فکر کنید خب این الان پایان کار است و ادامه صحنه کات می‌خورد، اما درحالی‌که تام کروز از هواپیما آویزان بود، این هواپیما به پرواز خودش ادامه داد!

تام کروز در فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation به یک هواپیما در حال پرواز چسبیده بود و با این هواپیما پرواز کرد

تیم تولید و کریستوفر مک‌کوری که حامی کروز در این بدلکاری‌های دیوانه‌وار هستند، با کمک ارباس تصمیم گرفتند تا این صحنه را خلق کنند که بدون کمک این شرکت هواپیماسازی شاید کمی سخت بود این صحنه به مرحله اجرا برسد. در این صحنه فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation، کروز اول باید روی بال هواپیما در حال حرکت شروع به دویدن می‌کرد که خودش یک چالش دیگر است و او در ادامه سقوط می‌کرد و یک بخشی از هواپیما را می‌گرفت.

ارباس برای این موضوع بخش ایمنی را که در حین پرواز هواپیما کروز بتواند به آن بچسبد تا سقوط نکند به بدنه هواپیمای A400M اضافه کرد تا کروز را تو حین پرواز نگه دارد و مانع از پرت شدن و سقوط این ستاره اکشن شود. البته کروز در طول فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation صحنه‌های اکشن و دیوانه‌وار جذاب بیشتری هم داشت، اما بدون شک هیچ یک به اندازه این صحنه دیوانه‌وارتر و جذاب نیستند.

تام کروز در نقش ماوریک در حال پرواز با جنگنده F/A18 سوپر هورنت در فیلم Top Gun: Maverick

۲- فیلم Top Gun: Maverick

فیلم تاپ گان: ماوریک

پس از سه دهه اخبار ساخت دنباله فیلم تاپ گان، تام کروز بالاخره برای بازی در نق نقش پیت میچل ماوریک در فیلم Top Gun: Maverick بازگشت که البته این تنها یک بازگشت ساده نبوده است. بلکه این ستاره اکشن تصمیم گرفت تا ایندفعه بدلکاری متفاوتی را هم تجربه کند. البته احتمالا خبر دارید که کروز علاقه زیادی به هوانوردی دارد و او گواهینامه خلبانی با هلیکوپتر را نیز گرفته است. پیش از این در فیلم American Made او واقعا خلبانی یک هواپیما را انجام داد، اما در فیلم تاپ گان 2 او با یک جنگنده بوئینگ F/A-18 سوپر هورنت پرواز کرد که چالش به مراتب بزرگتری و سخت‌تری است.

صحنه‌های پرواز و درد اخل کابین خلبان در فیلم Top Gun: Maverick بیش از ۸۰۰ ساعت فیلم‌برداری شده است

کروز فقط خودش این کار را انجام نداد و او باعث شد تا تمامی اعضای تیم تولید و بازیگران پرواز با این جنگنده‌ها را توسط نیروی دریایی آمریکا و شرکت بوئینگ آموزش ببینند. آن‌ها در ابتدا باید با هواپیما‌های توربوپراپ کوچک و ساده آموزش خلبانی می‌دیدند و در مرحله بعد آن‌ها با هواپیماهای جت آموزش دیدند و در پایان خلبانی جنگنده F/A-18 سوپر هورنت به آن‌ها داده شد که مرحله آخر پیش از فیلم‌برداری بوده است.

البته بازیگران باید نحوه استفاده از دوربین را در کابین خلبان نیز آموزش می‌دیدند و همچنین شاید جالب است بدانید که فیلم‌برداری صحنه‌های پرواز فیلم بیش از ۸۰۰ ساعت زمان برده است تا سازندگان بتوانند به صحنه‌های مدنظر خود دست پیدا کنند. درواقع شاید از هر پرواز یک یا دو دقیقه‌اش قابل استفاده بود چرا که مشکلات زیادی برای بازیگران در طول هر پرواز ایجاد می‌شد. درنهایت این تلاش‌ها باعث شد تا یکی از بزرگ‌ترین بدلکاری‌های تام کروز را در فیلم Top Gun: Maverick شاهد باشیم.

فیلم mission impossible fallout

۱- فیلم Mission: Impossible – Fallout

فیلم مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت

کریستوفر مک‌کوری و تام کروز احتمالا قبل ساخت هر قسمت مأموریت غیر ممکن تنها به این موضوع فکر می‌کنند که چه کارهای عجیب و غریب و خطرناک دیگری باقی‌مانده است که می‌توان آن را در قسمت جدید فیلم Mission: Impossible انجام داد. فیلم Mission: Impossible – Fallout بیش از هر قسمت دیگه این مجموعه، پر از بدلکاری‌های دیوانه‌وار تام کروز بوده است که بدون شک مهم‌ترین آن پرش کروز از یک هواپیمای بوئینگ C-17 از یک ارتفاع بسیار بالا بود که این کار به پرش Halo شهرت دارد.

حالا شاید سؤال کنید اصلا پرش هیلو چه چیزی است؟ پرش هیلو به پرشی می‌گویند که چتربازان از ارتفاع خیلی بالا که نیازمند استفاده از اکسیژن مصنوعی هستند، پرش می‌کنند. حالا کروز بعد از یک دوره تمرینات به‌همراه اعضای تیم تولید و هنری کویل این کار را در فیلم Mission: Impossible – Fallout انجام داد که یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین بدلکاری‌های این ستاره اکشن تا به امروز بوده است.

تام کروز در نقش ایتن هانت در حال دویدن در فیلم Mission Impossible: Fallout

اگرچه تام کروز در پشت صحنه پرش از ساختمان در فیلم Mission: Impossible – Fallout دچار آسیب دیدگی شد، اما این صحنه در داخل فیلم قرار داده شد و دوباره فیلم‌برداری نشد

البته این پایان کار نیست و در طول فیلم‌برداری فیلم Mission: Impossible – Fallout در انگلیس، کروز درحالی‌که از پشت بام دو ساختمان در حال پرش بوده، به علت اشتباه محاسباتی تیم تولید به لبه ساختمان مقابل برخورد می‌کند و کروز به‌شدت مصدوم می‌شود و تولید فیلم چند ماه تعطیل می‌شود. حالا آیا این صحنه دوباره گرفته شده است؟ جواب منفی است. سازندگان نه‌تنها این صحنه را دوباره نگرفتند و آن را از فیلم حذف نکردند،‌ بلکه همین صحنه را در داخل نسخه نهایی فیلم قرار دادند که پس از برخورد به ساختمان، کروز به سختی به راه رفتن خود ادامه داد.

تازه درکنار این موضوع کروز خودش خلبانی یک هلیکوپتر را در اواخر فیلم Mission: Impossible – Fallout بر عهده داشت تا هنری کویل را دنبال کند. این وسط ما هم شاهد یک تعقیب و گریز مهیج از هلیکوپترها و همچنین قابلیت‌های خلبانی کروز هم هستیم. دیگه لازم نیست بگم که از الان هم باید منتظر بدلکاری‌های دیوانه‌وار بعدی کروز در دو قسمت آینده مأموریت غیر ممکن مثل پرش با موتور از کوهستان یا دویدن روی یک قطار در حال حرکت باشیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده