بهترین فیلم های تام کروز | از Rain Man تا Edge of Tomorrow

بهترین فیلم های تام کروز | از Rain Man تا Edge of Tomorrow

چهار شنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

در این مطلب قرار است با تام کروز بیشتر آشنا شویم و بهترین فیلم‌هایی را که این بازیگر محبوب و قدیمی بازی کرده، معرفی کنیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

تام کروز پس از فارغ‌التحصیلی در دبیرستانی در نیوجرسی، به نیویورک رفت تا وارد دنیای بازیگری شود. تام کروز در سال ۱۹۸۱ برای اولین‌بار در فیلم Endless Love به ایفای نقش پرداخت و در همان سال در فیلم Taps نیز بازی کرد. بااین‌حال، عمده شهرت تام کروز از زمان بازی او در فیلم Top Gun در سال ۱۹۸۶ آغاز شد. کروز جوان در همان سال در فیلم Legend به کارگردانی ریدلی اسکات نیز به ایفای نقش پرداخته بود. بااین‌حال، بازی کروز در فیلم تاپ گان باعث شهرت و محبوبیت جهانی او شد.

پس از موفقیت فیلم Top Gun، تام کروز برای بازی در نقش‌های اکشن شهرت بسیاری پیدا کرد، اما در همان زمان به‌خاطر ظاهرش به‌عنوان یکی از بازیگران محبوب برای بازی در فیلم‌های عاشقانه نیز مورد توجه بود. در سال ۱۹۹۰ تام کروز برای اولین‌بار و برای بازی در فیلم Born on the Fourth of July، توانست نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. او همچنین دو بار دیگر و در سال ۱۹۹۷ برای بازی در فیلم Jerry Maguire در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد و همچنین در سال ۲۰۰۰ برای بازی در فیلم Magnolia در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما هرگز موفق به دریافت این جایزه نشده است.

تام کروز همچنین سه بار برای بازی در فیلم Born on the Fourth of July، فیلم Jerry Maguire  و فیلم Magnolia توانسته جایزه گلدن گلوب دریافت کند و چهار بار دیگر و برای بازی در فیلم فیلم Risky Business، فیلم A Few Good Men، فیلم The Last Samurai و فیلم Tropic Thunder توانسته نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود. بااین‌حال، کروز مدتی پیش جوایز گلدن گلوب خود را به این مراسم پس داد. تام کروز همچنین سه بار ازدواج (میمی راجرز، نیکول کیدمن و کیتی هلمز) کرده و هر سه بار از همسران خود جدا شده است. نتیجه این سه ازدواج هم سه فرزند بوده است. تام کروز این سال‌ها بیشتر برای بازی در نقش ایتن هانت در سری فیلم Mission: Impossible شناخته می‌شود که تمامی بدلکاری‌های این شخصیت را خودش انجام می‌دهد. حال در ادامه این مقاله قرار است ۲۶ فیلم برتر تام کروز را از نگاه زومجی معرفی کنیم.

توجه داشته باشید فیلم‌های این فهرست براساس  امتیاز IMDB رتبه‌بندی شده است.


بهترین فیلم های تام کروز

تام کروز در پوستر فیلم Days of Thunder

۲۶. فیلم Days of Thunder

فیلم روزهای تندر

  • کارگردان: تونی اسکات
  • نویسنده: رابرت تاون
  • بازیگران: تام کروز، رابرت دووال، نیکول کیدمن، رندی کواید، کری الویس، مایکل روکر و جان سی ریلی
  • تاریخ اکران: ۲۷ ژوئن ۱۹۹۰
  • میانگین امتیازات فیلم Days of Thunder در IMDB: ۶.۱

فیلم Days of Thunder داستان کول تریکل، راننده جوان و تازه‌کاری را دنبال می‌کند که به‌دنبال قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی است. این فیلم قرار است داستان یک راننده جوان در مسابقات نسکار را دنبال کند که به‌دنبال تبدیل شدن به قهرمان و ستاره این مسابقات است و او در این فیلم قرار است با چندین ماشین شورولت را در مسابقات نسکار رانندگی کند. شخصیت کول تریکل درواقع با الهام از شخصیت واقعی تیم ریچموند خلق و معرفی شده که البته نام او از دیک تریکل برداشته شده است. درواقع تونی اسکات در این فیلم تصمیم گرفته تا با الهام از رانندگان برتر نسکار یک فیلم مسابقه‌ای جذاب برای طرفداران خلق کند.

تام کروز نیز در یکی از چندین همکاری خود با اسکات، ستاره اصلی فیلم Days of Thunder بود که در این فیلم شاهد ستارگان دیگری مثل نیکول کیدمن و مایکل روکر تا رابرت دووال نیز هستیم. فیلم روزهای تندر شاید فیلم بی‌نقصی در کارنامه تام کروز نباشد، اما این فیلم مسابقه‌ای در اولین سال‌های شهرت یافتن او تولید و منتشر شده که طرفداران قدیمی زیادی هم دارد. در هر حال اگر از طرفداران تام کروز یا حتی فیلم‌های مسابقه‌ای باشید، بعید است که از تماشا فیلم Days of Thunder پشیمان شوید.


تام کروز در پوستر فیلم Legend

۲۵. فیلم Legend

فیلم افسانه

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: ویلیام جورتسبرگ
  • بازیگران: تام کروز، مایا سارا، تیم کوری، دیوید بنت، آلیس پلایتن، بیلی بارتی و کورک هابرت
  • تاریخ اکران: ۱۸ آوریل ۱۹۸۶
  • میانگین امتیازات فیلم Legend در IMDB: ۶.۴

شاید خبر نداشته باشید که تام کروز یکبار با ریدلی اسکات هم همکاری کرده است. کروز زمانی‌که خیلی چهره شناخته شده‌ای نبود، با اسکات در فیلم Legend همکاری کرد. این فیلم فانتزی داستان مرد جوانی را دنبال می‌کند که باید با ارباب تاریکی که قصد دارد تا روشنایی روز و همچنین دختر مورد علاقه او را برباید، مبارزه کند و او را شکست دهد. فیلم Legend با اینکه با نقدهای منفی و ضعیفی مواجه شد، اما امروز به یکی از آثار کالت ریدلی اسکات تبدیل شده و بسیاری اعتقاد دارند ساخت چنین فیلمی در آن زمان ریسک زیادی داشته است.

در هر حال، دیدن تام کروز درکنار اسکات شاید اتفاق جالبی باشد. همچنین شاید داستان فیلم شما را به یاد آثار فری تیل دیزنی بیندازد، اما درواقع هدف اسکات مخاطبان بزرگسال بوده و از آنجایی که در آن زمان درجه سنی PG-13 وجود نداشت، به فیلم Legend درجه سنی PG داده شد تا بسیاری از انتقادات سمت موضوع، خشونت و تاریکی فیلم قرار داده شود؛ به‌طوری‌که بسیاری اعتقاد داشتند این فیلم اصلا مناسب تماشا برای کودکان نیست.


تام کروز و داکوتا فانینگ در فیلم War of the Worlds

۲۴. فیلم War of the Worlds

فیلم جنگ دنیاها

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: جاش فریدمن و دیوید کپ
  • بازیگران: تام کروز، داکوتا فانینگ، میراندا اتو، جاستین چتوین، تیم رابینز و مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: ۲۹ ژوئن ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات فیلم War of the Worlds در IMDB: ۶.۵

فیلم War of the Worlds اقتباسی از رمانی به همین نام اثر اچ. جی. ولز بود. تام کروز در همکاری دوباره با استیون اسپیلبرگ در نقش اصلی این فیلم علمی تخیلی به ایفای نقش پرداخت و درنهایت این فیلم به چهارمین فیلم موفق گیشه در سال ۲۰۰۵ تبدیل شد. فیلم جنگ دنیاها داستان حمله بیگانگان فضایی را دنبال می‌کند که شخصیت تام کروز باید دو فرزندش را نجات دهد. در فیلم War of the Worlds ری فرریه که از همسرش جدا شده، پس از خروج ماشین‌های عجیب و غریب بیگانگان فضایی از زیر زمین که هزاران سال مخفی بودند، در تلاش است دو فرزند خود را پیش همسر سابقش ببرد که در طول این فیلم شاهد مشکلات و خطرات زیادی برای آن‌ها هستیم. 

پایان فیلم War of the Worlds با انتقاد تماشاگران مواجه شده بود

فیلم جنگ دنیاها با اینکه توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند و همچنین عملکرد موفقی را در گیشه داشته باشد، اما پایان بندی آن چندان نتوانست نظر تماشاگران را جلب کند. درواقع در پایان فیلم War of the Worlds مشخص شد که تمامی سلاح‌ها برای نابودی بیگانگان فضایی ناکارآمد هستند و تنها باکتری موجود در هوا می‌توانست باعث شکست آن‌ها شود. همچنین این فیلم علمی تخیلی موفق شد سه جایزه اسکار در بخش بهترین جلوه‌های ویژه‌، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین صدا را دریافت کند.


تام کروز و نیکول کیدمن در فیلم Far and Away

۲۳. فیلم Far and Away

فیلم دور و دورتر

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: ران هاوارد و باب دلمن
  • بازیگران: نیکول کیدمن، تام کروز، توماس گیبسون، رابرت پروسکی، باربارا بابکوک و روکو سیستو
  • تاریخ اکران: ۲۲ می ۱۹۹۲
  • میانگین امتیازات فیلم Far and Away در IMDB: ۶.۶

در طول دهه ۹۰ میلادی شاهد اوج محبوبیت زوم تام کروز و نیکول کیدمن بودیم و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از سازندگان به‌دنبال استخدام این زوج که در آن زمان با یکدیگر هم ازدواج کرده بودند، باشند. فیلم Far and Away یکی از همین آثار است که به کارگردانی ران هاوارد در اوایل دهه ۹۰ اکران شد. فیلم دور و دورتر داستان مهاجرت ایرلندی‌ها به آمریکا برای زندگی بهتر را دنبال می‌کند که تمرکز داستان روی سفر جوزف دانلی با بازی تام کروز و شانون کریستی با بازی نیکول کیدمن است.

با اینکه در ابتدا آن‌ها با هم مشکلات زیادی دارند و رابطه دوستانه‌ای بین آن‌ها نیست، اما کم کم این دو عاشق و وابسته یکدیگر می‌شوند و تمرکز فیلم Far and Away روی سفر و ماجراجویی و مشکلات آن‌ها و همچنین داستان عاشقانه آن‌ها است. همچنین در این فیلم شاهد رقابت برای کسب زمین‌های مرغوب و خوب در خاک آمریکا نیز هستیم که البته مشکلات دیگری هم قرار است سر راه آن‌ها وجود داشته باشد. در هر حال شاید فیلم Far and Away داستان جدیدی نداشته باشد و بارها شاهد چنین داستانی بوده باشیم، اما باز هم دیدن یک داستان عاشقانه با حضور تام کروز و نیکول کیدمن خالی از لطف نیست.


تام کروز و پنه‌لوپه کروز در فیلم Vanilla Sky

۲۲. فیلم Vanilla Sky

فیلم آسمان وانیلی

  • کارگردان: کامرون کرو
  • نویسنده: کامرون کرو
  • بازیگران: تام کروز، پنه‌لوپه کروز، کرت راسل، جیسون لی، نوآ تیلور و کامرون دیاز
  • تاریخ اکران: ۱۴ دسامبر ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات فیلم Vanilla Sky در IMDB: ۶.۹

هرچند تام کروز این روزها بیشتر برای بازی در فیلم‌های اکشن شناخته می‌شود، اما زمانی او آثار متفاوت و روانشناختی را نیز بازی کرده بود. کروز در همکاری دیگرش با کامرون کرو در فیلم Vanilla Sky بازی کرد که در آن نقش دیوید ایمز را بر عهده دارد که فکر می‌کند دنیا در دستانش است. او هرچه که بخواهد را در اختیار دارد؛ از مالکیت یک مؤسسه انتشاراتی تا ثروت بزرگ، زیبایی، یک خانه فوق‌العاده در منهتن و یک نامزد زیبا به‌نام جولی. بااین‌حال، او روزی عشق واقعی را پیدا می‌کند، اما داستان فیلم عاشقانه تام کروز قرار نیست صرفا یک داستان عاشقانه ساده باشد. درواقع جولی پس از اینکه متوجه می‌شود دیوید عاشق شخص دیگری شده، با ماشینی که دیوید همراهش بود، عمدا تصادف می‌کند که باعث مرگش می‌شود و دیوید هم به‌شدت زخمی می‌شود و عملا صورت او از بین می‌رود.

در ادامه پزشکان نمی‌توانند با جراحی پلاستیک به‌صورت کامل صورت دیوید را درست کنند و او ظاهری ترسناک پیدا می‌کند. فیلم Vanilla Sky درواقع نسخه هالیوودی فیلم اسپانیایی Open Your Eyes است که شاید جالب است بدانید که پنه‌لوپه کروز در هر دو فیلم نقش صوفیا را بر عهده داشته است. همچنین فیلم آسمان وانیلی دارای یک پایان متفاوت نیز است که بینندگان می‌توانستند در نسخه بلوری فیلم که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، آن را تماشا کنند.


تام کروز در کنار جنگنده F-14 در فیلم Top Gun

۲۱. فیلم Top Gun

فیلم تاپ گان

  • کارگردان: تونی اسکات
  • نویسنده: جیم کش و جک ایپس جونیور
  • بازیگران: تام کروز، کلی مک گیلس، آنتونی ادواردز، وال کیلمر و تام اسکریت
  • تاریخ اکران: ۱۶ می ۱۹۸۶
  • میانگین امتیازات فیلم Top Gun در IMDB: ۶.۹

تام کروز بخش زیادی از شهرت خود را باید مدیون تونی اسکات و فیلم Top Gun باشد که با الهام از یک مقاله در مجله کالیفرنیا با همین نام ساخته شده است. فیلم تاپ گان داستان ستوان پیت ماوریک میچل را دنبال می‌کند که به‌همراه ستوان نیک گوس برادشا در پروازی اکتشافی بر فراز اقیانوس هند شرکت می‌کنند و پس از نابودی چند جنگنده میگ ۲۱، برای شرکت در کلاس‌های مدرسه آموزشی نخبگان نبرد هوایی نیروی دریایی در کالیفرنیا انتخاب می‌شوند. فیلم Top Gun با اینکه نقدهای متوسطی را دریافت کرد، اما بین تماشاگران به فیلمی بسیار محبوب تبدیل شد و توانست به پر فروش‌ترین فیلم سال ۱۹۸۶ تبدیل شود.

تام کروز با بازی در فیلم Top Gun به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرد

البته بسیاری اعتقاد داشتن فیلم تاپ گان صرفا یک فیلم تبلیغاتی برای نمایش قدرت نیروی دریایی آمریکا و ناوگان F-14 است، اما این فیلم توانست نظر بسیاری را جلب کند که بخشی از آن به‌خاطر آهنگ Take My Breath Away اثر برلین بود که این آهنگ توانست جایزه اسکار بهترین ترانه را دریافت کند. همچنین اگر از طرفداران فیلم تاپ گان هستید، بالاخره دنباله این فیلم با نام Top Gun: Maverick تولید شده است که انتظار می‌رود در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آبان ۱۴۰۰) روی پرده‌های سینما برود. در این فیلم تام کروز دوباره برای بازی در نقش ماوریک برگشته است.


تام کروز در نقش جک هارپر در فیلم Oblivion

۲۰. فیلم Oblivion

فیلم فراموشی

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • نویسنده: کارل گادوشک
  • بازیگران: تام کروز، اولگا کوریلنکو، آندره‌آ ریسبرو، نیکولای کاستر-والدو، ملیسا لیو و مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: ۱۹ آوریل ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات Oblivion در IMDB: ۷

جوزف کوشینسکی پس از ساخت فیلم Tron: Legacy، در دومین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند به سراغ فیلم Oblivion که براساس یک رمانی گرافیکی به همین نام اثر خودش بود. فیلم فراموشی اولین همکاری تام کروز با کوشینسکی بود که درنهایت باعث شد تا او برای کارگردانی فیلم Top Gun: Maverick انتخاب شود. فیلم Oblivion داستانی از غلبه بیگانگان بر زمین را روایت می‌کند که در آن شخصیت تام کروز درواقع فکر می‌کند در حال نجات زمین است، اما در ادامه شاهد اتفاقاتی هستیم که نشان می‌دهد واقعیت آن چیزی نیست که او فکر می‌کند. فیلم فراموشی که یک فیلم علمی تخیلی و پسا آخرالزمانی است، داستانی رازآلود دارد و تا پایان بیننده را برای یافتن جواب تشنه نگه می‌دارد.

اگرچه فیلم Oblivion نقدهای متوسطی را دریافت کرد، اما توانست مورد توجه بینندگان قرار بگیرد و کم کم به یک فیلم کالت و محبوب تبدیل شود. اگرچه جوزف کوشینسکی در دومین تجربه سینمایی خود باز هم نتوانست خیلی نظر منتقدان را جلب کند، اما در کسب رضایت تام کروز و تهیه‌کنندگان موفق عمل کرد و عملا باعث شد تا کروز او را برای کارگردانی دنباله فیلم Top Gun معرفی کند. فیلم فراموشی از آن دسته فیلم‌های خاص کارنامه کروز است که دیدن آن برای طرفدارانش واجب است.


تام کروز در پوستر فیلم Jack Reacher

۱۹. فیلم Jack Reacher

فیلم جک ریچر

  • کارگردان: کریستوفر مک‌کوری
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: تام کروز، رزمند پایک، ریچارد جنکینز، ورنر هرتسوگ، دیوید اویلوو و رابرت دووال
  • تاریخ اکران: ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات فیلم Jack Reacher در IMDB: ۷

اگرچه نتیجه همکاری جوزف کوشینسکی با تام کروز در فیلم Oblivion باعث شد تا او وظیفه کارگردانی فیلم Top Gun 2 را بر عهده بگیرد، فیلم Jack Reacher هم نقشی تقریبا مشابه برای کریستوفر مک‌کوری داشت. البته مک‌کوری به‌عنوان نویسنده و کروز قبلا هم با یکدیگر در فیلم Valkyrie همکاری کرده بودند، اما فیلم جک ریچر باعث شد تا او به صندلی کارگردانی فیلم مأموریت غیر ممکن برسد. فیلم Jack Reacher اقتباسی از رمانی One Shot از سری جک ریچر اثر لی چایلد است که داستان جک ریچر را دنبال می‌کند. در این فیلم جیمز بار که یک تک تیرانداز است، پس از ۵ قتل دستگیر می‌شود، اما در ادامه شاهد آن هستیم که شخص دیگری پشت این قتل‌ها است و جک ریچر با معما و پرونده پیچیده‌تری درواقع مواجه است.

 فیلم Jack Reacher درواقع بسیاری آن را نسخه دیگری از فیلم Mission Impossible می‌دانند که همین شباهت احتمالا باعث شد تا مک‌کوری کارگردانی فیلم‌های بعدی این مجموعه فیلم اکشن را بر عهده بگیرد. همچنین دنباله فیلم جک ریچر با نام Jack Reacher: Never Go Back نیز در سال ۲۰۱۶ اکران شد که ادوارد زوئیک جای مک‌کوری را روی صندلی کارگردانی گرفت، اما این فیلم اکشن نتوانست موفقیت قسمت اول را تکرار کند و عملا باعث شد تا سری فیلم Jack Reacher نتواند به سری فیلم اکشن دیگری مثل مأموریت غیر ممکن برای تام کروز تبدیل شود.


تام کروز با ظاهری متفاوت در فیلم تندر استوایی

۱۸. فیلم Tropic Thunder

فیلم تندر استوایی

  • کارگردان: بن استیلر
  • نویسنده: جاستین ثرو، ایتان کوئن و بن استیلر
  • بازیگران: بن استیلر، رابرت داونی جونیور، جک بلک، جی باروشل، براندن تی. جکسون، نیک نولتی، استیو کوگان، دنی مک‌براید، متیو مک‌کانهی، تام کروز ،بیل هیدر، آلیسیا سیلورستون و جیسون بیتمن
  • تاریخ اکران: ۱۳ اوت ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم Tropic Thunder در IMDB: ۷

فیلم Tropic Thunder داستان چند بازیگر را دنبال می‌کند که به جنگل‌های استوایی می‌روند تا برای نقشی که قرار است بازی کنند، تمرین کنند. بن استیلر وظیفه کارگردانی این فیلم کمدی پر ستاره و بازیگر را بر عهده دارد. فیلم Tropic Thunder درواقع نه‌تنها در آن شاهد یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های تام کروز تا به امروز بوده‌ایم، بلکه او گریم سنگینی را نیز در فیلم داشته که در نگاه اول شاید تشخیص او کمی سخت باشد. البته بازی تام کروز صرفا به گریم خاص و بسیار عجیب آن خلاصه نمی‌شود و در این فیلم کمدی او یکی از بهترین بازی‌های خود را نیز به نمایش گذاشته تا حدی که در دقایق حضورش نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند.

علاوه‌بر گریم بسیار متفاوت، تام کروز در فیلم Tropic Thunder یکی متفاوت‌ترین بازی‌های خود را انجام داده است

بازی تام کروز تا حدی در فیلم تندر استوایی مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت که باعث شد تا او برای هفتمین بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود؛ هرچند درنهایت نتوانست برای این نقش متفاوت این جایزه را دریافت کند. البته نکته دیگری که باعث می‌شود فیلم Tropic Thunder به یک اثر خاص در کارنامه او تبدیل شود این است که کروز در یک نقش کاملا کمدی در این فیلم بازی کرده که در کارنامه او کمتر شاهد بازی در یک فیلم کمدی هستیم و این فیلم شاید باعث تعجب بسیاری از طرفداران کروز شود که با وجود توانایی که او دارد، چرا کمتر در چنین فیلم‌هایی به ایفای نقش پرداخته است.


تام کروز و پل نیومن در فیلم The Color of Money

۱۷. فیلم The Color of Money

فیلم رنگ پول

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: ریچارد پرایس
  • بازیگران: پل نیومن، تام کروز، مری الیزابت مسترآنتونیو، هلن شیور، جان تورتورو، بیل کوبس و فارست ویتاکر
  • تاریخ اکران: ۱۷ اکتبر ۱۹۸۶
  • میانگین امتیازات فیلم The Color of Money در IMDB: ۷

تام کروز تقریبا با اکثر کارگردان‌های بزرگ سینما کار کرده و شاید جالب است بدانید که او حتی با مارتین اسکورسیزی در فیلم The Color of Money نیز کار کرده است. فیلم رنگ پول اقتباسی از رمانی به همین نام اثر والتر تویس است که اتفاقات آن ۲۵ سال پس از اتفاقات فیلم The Hustler جریان دارد که در آن دوباره شاهد بازگشت پل نیومن برای بازی در نقش ادی فیلسون هستیم. در این فیلم فیلسون با بیلیاردباز جوانی به‌نام وینسنت با بازی تام کروز آشنا می‌شود که شباهت زیادی به دوران جوانی او دارد. او حالا در تلاش است تا به وینسنت و نامزدش به‌صورت حرفه‌ای بیلیارد یاد دهد.

تام کروز در فیلم The Color of Money با مارتین اسکورسیزی همکاری کرده است

 اگرچه فیلم The Color of Money با تحسین منتقدان مواجه شد و پل نیومن توانست برای این فیلم جایزه اسکار دریافت کند و مری الیزابت مسترآنتونیو نامزد دریافت جایزه اسکار شود، اما بازی تام کروز نیز با تحسین زیادی مواجه شده بود، اما در فصل جوایز شاهد عدم حضور او بودیم. در هر حال فیلم The Color of Money یکی از کارهای درخشان تام کروز در همان سال‌های اولیه فعالیتش است و اکنون فرصت خوبی می‌تواند برای دیدن چنین فیلمی باشد؛ به‌خصوص اینکه فیلم جدید مارتین اسکورسیزی نیز در راه است. 


تام کروز در فیلم Valkyrie

۱۶. فیلم Valkyrie

فیلم والکری

  • کارگردان: برایان سینگر
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری و نیتن الکساندر
  • بازیگران: تام کروز، کنت برانا، بیل نیگی، کاریس ون هویتن، ادی ایزارد، کریستیان برکل، تام ویلکینسون و هاروی فریدمن
  • تاریخ اکران: ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم Valkyrie در IMDB: ۷.۱

فیلم Valkyrie داستانی در مورد یک کودتای نافرجام در ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ است که گروهی از افسران آلمان نازی تلاش کردند تا هیتلر را سرنگون کنند و سپس کنترل کشور را تحت عملیات والکری بر عهده بگیرند، اما درنهایت در رسیدن به این هدف شکست خوردند. این فیلم که اتفاقاتش در اواخر دوران جنگ جهانی دوم جریان دارد، با جنجال زیادی هم همراه بود که یکی از مهم‌ترین آن اعتقاد تام کروز به ساینتولوژی بوده که باعث ایجاد اختلاف نظرهای زیادی مبنی بر بازی او در این نقش بین سیاستمداران آلمانی و اعضای خانواده اشتاوفنبرگ شده بود. درنهایت کروز این نقش را بازی کرد و این فیلم روی پرده رفت که البته بازی او توانست مورد توجه قرار بگیرد و فیلم بدون مشکل در آلمان نیز اکران شد.

شباهت زیاد تام کروز به کلاوس فون اشتاوفنبرگ دلیل انتخاب برایان سینگر از او برای بازی در فیلم Valkyrie بوده است

در هر حال برایان سینگر که بیشتر برای کارگردانی فیلم‌های X-Men شهرت داشت، او را برای شباهت بسیار زیادش به کلاوس فون اشتاوفنبرگ انتخاب کرده بود. فیلم Valkyrie درنهایت به یکی از فیلم‌های موفق تام کروز تبدیل شد و اگر جنجال پشت فیلم وجود نداشت، شاید نقدهای مثبت‌تری فیلم دریافت می‌کرد و حتی شاهد حضور آن در فصل جوایز بودیم. سینگر همچنین فیلم والکری را پس از فیلم Superman Returns ساخت تا توانایی خودش را برای ساخت فیلمی خارج از دنیای ابرقهرمانی نیز نشان دهد. 


تام کروز در فیلم American Made

۱۵. فیلم American Made

فیلم ساخت آمریکا

  • کارگردان: داگ لیمان
  • نویسنده: گری اسپینلی
  • بازیگران: تام کروز، دامنل گلیسون، سارا رایت، جسی پلمونس، کلب لندری جونز و لولا کریک
  • تاریخ اکران: ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم American Made در IMDB: ۷.۲

فیلم American Made‎ داستان زندگی بری سیل، خلبان سابق خطوط هوایی ترنس ورلد را که در دهه ۸۰ میلادی شروع به پروازهای عملیاتی برای CIA کرد، دنبال می‌کند. سیل درواقع کم کم شروع به انجام خطا و خلاف‌های مختلفی می‌کند و در ادامه برای جلوگیری از زندان افتادن، حالا نقش خبرچین را برای اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بر عهده گرفته است.

اگرچه فیلم ساخت آمریکا داستان بری سیل را نشان می‌دهد، اما تغییراتی نسبت به داستان اصلی و واقعی دارد و ظاهرا سازندگان فیلم درنهایت تصمیم گرفتند تا داستان خودشان را ارائه کنند. فیلم American Made‎ یکی از آثار کمدی اکشنی است که توانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند. همچنین تام کروز در این فیلم دوباره با داگ لیمان همکاری کرد که پیش از این شاهد همکاری آن‌ها در فیلم Edge of Tomorrow بودیم و البته شاید در آینده دوباره با یکدیگر همکاری کنند.


تام کروز در فیلم Born on the Fourth of July

۱۴. فیلم Born on the Fourth of July

فیلم متولد چهارم ژوئیه

  • کارگردان: الیور استون
  • نویسنده: الیور استون ران کوویچ
  • بازیگران: تام کروز، کیرا سجویک، ریموند جی. بری، جری لوین، فرانک ویلی، ویلم دفو، کارولین کاوا، لیلی تیلور، استیون بالدوین، جسیکا پرونل و تام برنگر
  • تاریخ اکران: ۲۰ دسامبر ۱۹۸۹
  • میانگین امتیازات فیلم Born on the Fourth of July در IMDB: ۷.۲

فیلم Born on the Fourth of July یکی از مهم‌ترین آثار کارنامه بازیگری تام کروز است که در آن با الیور استون همکاری کرده است. این فیلم داستان سربازی به‌نام ران کوویچ را دنبال می‌کند که در طول آن داستان وی از دوران کودکی تا سال‌های نوجوانی و دبیرستان و سپس خدمت سربازی را نشان می‌دهد و در ادامه او به نیروی دریایی آمریکا برای حضور در جنگ ویتنام ملحق می‌شود که این تنها شروع داستان جنجالی فیلم است. پس از آن در فیلم متولد چهارم ژوئیه ران دچار قطع نخاع و فلج نیم‌تنه پائین می‌شود و در ادامه شاهد دوران بازپروری و بهبود او در بیمارستان کهنه‌سربازان برانکس هستیم.

تام کروز برای بازی در فیلم Born on the Fourth of July موفق شد برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود

در طول فیلم ران درواقع با زبان خودش داستان زندگی خود را برای تماشاگران و تحول شخصیتی که در طول جنگ برای او اتفاق افتاده، تعریف می‌کند و اینکه او حالا یک فعال مخالف جنگ است. تام کروز برای بازی در فیلم Born on the Fourth of July موفق شد تا برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود و برای اولین‌بار این جایزه را دریافت کند. همچنین کروز برای بازی در فیلم متولد چهارم ژوئیه توانست‌ برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود که در رسیدن به این جایزه ناکام بود.


تام کروز با پیراهن سفید مشغول صحبت با تلفن در فیلم جری مگوایر

۱۳. فیلم Jerry Maguire

فیلم جری مگوایر

  • کارگردان: کامرون کرو
  • نویسنده: کامرون کرو
  • بازیگران: تام کروز، رنه زلوگر، کوبا گودینگ جونیور، کلی پرستون، بانی هانت، جری اوکانل، رجینا کینگ و جی مهر
  • تاریخ اکران: ۱۳ دسامبر ۱۹۹۶
  • میانگین امتیازات فیلم Jerry Maguire در IMDB: ۷.۳
تام کروز با بازی درخشانش در فیلم Jerry Maguire برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای دومین‌بار جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد

فیلم Jerry Maguire یک اثر کمدی درام است که داستان جری مگوایر، مدیر برنامه موفق بازیکنان ورزشی را دنبال می‌کند که همیشه به‌دنبال یافتن کارها و موکلانی پرسود است که درنهایت اتفاقی باعث می‌شود تا نگاهش به‌عنوان مدیر برنامه تغییر کند. جری مگوایر با انتشار گزارشی می‌گوید که بهتر است موکلانش را به‌عنوان یک مدیر برنامه کاهش دهد تا بتواند رابطه بهتری و نزدیک‌تری با آن‌ها داشته باشد.

 فیلم Jerry Maguire یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه تام کروز است که بازی او در این فیلم با تحسین زیادی مواجه شد و توانست جوایز زیادی هم برای آن دریافت کند یا نامزد شود و به اثری مهم در کارنامه او تبدیل گردد. تام کروز با فیلم Jerry Maguire در همکاری اولش با کامرون کرو توانست برای چهارمین بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود و برای دومین‌بار این جایزه را دریافت کند. همچنین کروز توانست برای بازی در فیلم Jerry Maguire برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد که مانند تلاش اول، در رسیدن به این جایزه دوباره ناکام ماند.


تام کروز و نیکول کیدمن در فیلم Eyes Wide Shut

۱۲. فیلم Eyes Wide Shut

فیلم چشمان کاملاً بسته

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسنده: استنلی کوبریک و فردریک رافائل
  • بازیگران: تام کروز، نیکول کیدمن، سیدنی پولاک، ماری ریچاردسون، سم داگلاس، تاد فیلد و اسکای دو مون
  • تاریخ اکران: ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات فیلم Eyes Wide Shut در IMDB: ۷.۴

فیلم Eyes Wide Shut داستان دکتر ویلیام هارفورد را دنبال می‌کند که به‌همراه همسرش آلیس به مهمانی ویکتور زیگلر، یکی از افراد سرشناس نیویورک می‌روند تا زن جوانی را معاینه کنند. در این فیلم دوباره شاهد نقش آفرینی تام کروز با نیکول کیدمن هستیم که حالا در فیلم استنلی کوبریک این موضوع دیده می‌شود. فیلم چشمان کاملاً بسته اقتباسی از رمانی به‌نام Traumnovelle اثر آرتور شنیتسلر است که فیلمی کاملا متفاوت در کارنامه تام کروز به حساب می‌آید.

همچنین فیلم Eyes Wide Shut پس از مرگ استنلی کوبریک در سال ۱۹۹۹ روی پرده‌های سینما رفت که البته حواشی زیادی هم به‌خاطر محتویات نامتعارف فیلم به‌همراه داشت. بااین‌حال، منتقدان به تمجید از بازی تام کروز و نیکول کیدمن تا کارگردانی و نویسندگی استنلی کوبریک پرداخته بودند.


تام کروز در نقش ایتن هانت در حال بالا رفتن از برجی در دوبی در فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol

۱۱. فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol

فیلم مأموریت: غیرممکن - پروتکل شبح

  • کارگردان: برد برد
  • نویسنده: آندره نمک و جاش اپلبام
  • بازیگران: تام کروز، جرمی رنر، سایمون پگ، پائولا پاتون، لئا سیدو، ولادیمیر ماشکوف، مایکل نیکویست، سامولی آدلمن، آنیل کاپور، تام ویلکینسون، جاش هالووی و میشل موناهن
  • تاریخ اکران: ۱۶ دسامبر ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol در IMDB: ۷.۴

بدون شک بخش زیادی از شهرت تام کروز برای بازی در سری فیلم Mission: Impossible و در نقش ایتن هانت است، اما در مقاله بهترین فیلم های تام کروز تنها می‌توانیم بخشی از این فیلم‌ها را معرفی کنیم. پس از موفقیت قسمت اول و سوم فیلم مأموریت غیر ممکن و صد البته عملکرد ضعیف قسمت دوم و پس از یک وقفه نسبتا طولانی، تام کروز برای سری جدید این فیلم اکشن بازگشت که حالا برد برد، کارگردان انیمیشن The Incredibles وظیفه کارگردانی آن را بر عهده داشت. در این قسمت گروهی تروریستی به رهبری کرت هندریکس ماموریتی خرابکارانه را در بوداپست انجام می‌دهند که می‌تواند آتش شروع یک جنگ جهانی دیگر را روشن کند.

حالا ایتن هانت دوباره در این قسمت بازگشته تا جهان را از یک تهدید جدید نجات دهد. فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol از این جهت اهمیت زیادی در مجموعه دارد که روند تغییرات این مجموعه فیلم اکشن را که از قسمت سوم آغاز شده بود، ادامه داد و سازندگان تغییرات زیادی در نحوه داستانگویی فیلم و صحنه‌های اکشن فیلم ایجاد کردند. همچنین تام کروز برای انجام بدلکاری آویزان شدن از یک برج در دوبی بسیار خبرساز شد. در هر حال بسیاری معتقد هستند که فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol جان دوباره‌ای به مجموعه فیلم مأموریت غیر ممکن است داده است.


تام کروز در نقش ایتن هانت در حال تعقیب و گریز با موتور در فیلم Mission: Impossible- Rogue Nation

۱۰. فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation

فیلم مأموریت: غیرممکن - ملت یاغی

  • کارگردان:  کریستوفر مک‌کوری
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: تام کروز، جرمی رنر، ربکا فرگوسن، سایمون پگ، وینگ ریمز، شان هریس، الک بالدوین، آمـِریکا اُلیوُ، سایمن مک‌برنی، ینس هولتن، ژانگ جینگچو و تام هالندر
  • تاریخ اکران: ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم Mission: Impossible- Rogue Nation در IMDB: ۷.۴

پس از فیلم Mission: Impossible - Ghost Protocol و فیلم جک ریچر، کریستوفر مک‌کوری وظیفه کارگردانی قسمت پنجم فیلم Mission: Impossible را بر عهده گرفت. فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation در ادامه سری جدید این مجموعه فیلم اکشن تولید شد که حتی موفقیت چشمگیرتری را به‌دست آورد و توانست بیشتر مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار بگیرد. در طول این قسمت ایتن هانت و گروهش حالا به‌عنوان افرادی شناخته می‌شوند که امنیت ملی را به خطر انداخته‌اند و در طول فیلم شاهد معرفی سالامون لین با بازی شان هریس هستیم که رهبری یک گروه تروریستی را بر عهده دارد.

تام کروز و کریستوفر مک‌کوری همکاری خود را در فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation ادامه دادند

از سالامون لین به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن ایتن هانت یاد می‌شود که شخصیت پردازی او با تحسین زیادی مواجه شده بود. همچنین کروز تمرکز بیشتری روی بدلکاری شخصیت ایتن هانت داشت و همین موضوع باعث ارائه صحنه‌های اکشن بهتری شده بود. علاوه‌براین، بخشی از تحسین این قسمت روی شیمی فوق‌العاده تام کروز با ربکا فرگوسن بود. کریستوفر مک‌کوری پس از ساخت فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation به اولین کارگردان این مجموعه تبدیل شد که حالا وظیفه کارگردانی قسمت‌های بعدی آن را نیز بر عهده گرفته و او درواقع رهبر سری جدید مأموریت غیر ممکن است. 


تام کروز در فیلم Interview with the Vampire: the Vampire Chronicles

۹. فیلم Interview with the Vampire: the Vampire Chronicles

فیلم مصاحبه با خون‌آشام

فیلم Interview with the Vampire: the Vampire Chronicles اقتباسی از رمانی به همین نام اثر آن رایس است که با اینکه نقدهای متوسطی را دریافت کرده بود، اما توانست محبوبیت زیادی را پیدا کند. فیلم مصاحبه با خون‌آشام داستان لوییس با بازی برد پیت را دنبال می‌کند که یک خون آشام دویست ساله است و تصمیم می‌گیرد در زمان حال فیلم در شهر سن فرانسیسکو با یک خبرنگار به‌نام دانیل مالوی با بازی کریستین اسلیتر یک مصاحبه را انجام دهد و خاطراتش را بازگو کند. خاطراتی که نشان می‌دهد او چگونه در قرن ۱۸ توسط لستات با بازی تام کروز به خون آشام تبدیل شد.

فیلم Interview with the Vampire توانست برنده جایزه تمشک طلایی بدترین زوج هنری برای تام کروز و برد پیت شود

فیلم Interview with the Vampire اثر پر ستاره‌ای بود و درکنار تام کروز که نقش یک خون آشام را بر عهده داشت، شاهد بازیگران دیگری مثل برد پیت تا آنتونیو باندراس بودیم و صد البته کریستن دانست با این فیلم شهرت زیادی پیدا کرد و جوایزی زیادی را نیز دریافت کرده است. البته تام کروز هم از این جوایز بی نصیب نماند و فیلم Interview with the Vampire توانست برنده جایزه تمشک طلایی بدترین زوج هنری برای تام کروز و برد پیت را دریافت کند.


تام کروز و جیمی فاکس در فیلم Collateral

۸. فیلم Collateral

فیلم وثیقه

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: استوارت بیتی، مایکل مان و فرانک دارابونت
  • بازیگران: تام کروز، جیمی فاکس، جادا پینکت اسمیت، مارک رافلو، پیتر برگ، بروس مک‌گیل، خاویر باردم، دبی مازار، ایرما پی. هال، امیلیو ریورا، جیسون استاتهام و ریچارد تی جونز
  • تاریخ اکران: ۶ اوت ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات فیلم Collateral در IMDB: ۷.۵

فیلم Collateral داستان یک قاتل حرفه‌ای را دنبال می‌کند را که برای قتل گروهی از کسانی که قصد شکایت علیه یک تبهکار در دادگاه دارند، استخدام می‌شود و او در نظر دارد تا کارش را تنها در یک شب انجام دهد و به همین منظور یک تاکسی ران را با دستمزدی بالا استخدام می‌کند تا ردی از خودش به جا نگذارد. فیلم وثیقه یک فیلم نئو نوآر و مهیج به کارگردانی مایکل مان است که در آن شاهد حضور ستارگانی مثل تام کروز تا جیمی فاکس، مارک رافلو و جیسون استاتهام هستیم.

 فیلم Collateral یکی از فیلم‌های تحسین شده سال ۲۰۰۴ است که توانسته نظر مثبت منتقدان و تماشاگران را جلب کند و در آن شاهد یکی از نقش‌آفرینی‌های بسیار متفاوت تام کروز هستیم. فیلم وثیقه درنهایت توانست جوایز زیادی را دریافت کند و نامزد جوایز زیادی هم شود؛ اگرچه بازی جیمی فاکس با تحسین بیشتری در مقایسه با تام کروز همراه بود و حتی باعث شد تا فاکس برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شود.


تام کروز در پوستر فیلم Minority Report

۷. فیلم Minority Report

فیلم گزارش اقلیت

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: اسکات فرانک و جان کوهن
  • بازیگران: تام کروز، کالین فارل، سامانتا مورتون، استیو هریس، نیال مک‌دوناف، ماکس فون سیدو، اشلی کرو و کرولین لاگرفلت
  • تاریخ اکران: ۲۱ ژوئن ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات فیلم Minority Report در IMDB: ۷.۶

تام کروز در اولین همکاری خود با استیون اسپیلبرگ در فیلم Minority Report که یکی از فیلم های علمی تخیلی تام کروز محسوب می‌شود به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم براساس داستانی کوتاه از فیلیپ کی دیک تولید شده که اتفاقات آن در سال ۲۰۵۴ جریان دارد. داستان فیلم گزارش اقلیت براساس سیستمی است که بر مبنا ۳ انسان کار می‌کند و می‌تواند جرایم را پیش از وقوع پیش‌بینی کند و بدین ترتیب نیروهای پلیس پیش از وقوع جنایت جلوی آن را می‌گیرند و زمان زیادی است که جنایت جدیدی رخ نداد هاست، اما همین سیستم پیچیده هم می‌تواند روزی فریب بخورد.

زمانی‌که ماشین پیش‌بینی می‌کند در زمان مشخصی یکی از مأموران اصلی پروژه دست به قتل خواهد زد، او با این پرسش مواجه می‌شود که آیا خود اراده تغییر آینده خود را دارد یا مجبور است به تقدیر تن در دهد و بدین ترتیب معمای پیچیده‌ای شکل می‌گیرد. فیلم Minority Report توانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند و از موفق‌ترین فیلم‌های گیشه در سال ۲۰۰۲ بوده است. همچنین بخش دیگری از تحسین فیلم برای موسیقی آن بوده است.


تام کروز در فیلم The Last Samurai

۶. فیلم The Last Samurai

فیلم آخرین سامورایی

فیلم The Last Samurai یکی از فیلم‌های شناخته شده و ماندگار تام کروز است که محبوبیت زیادی در ایران هم دارد. فیلم آخرین سامورایی داستان افسر آمریکایی را دنبال می‌کند که از زندگی خود خسته شده و در حال فرار از آن است و بدین ترتیب ماموریتی برای مقابله با سامورایی‌ها را قبول می‌کند تا به ارتش ژاپن آموزش دهد. بااین‌حال، او در یک نبرد به اسارت جنگجویان بومی ژاپن در می‌آید و در طول داستان شاهد آشنایی او با فرهنگ و طرز فکر آن‌ها هستیم. در طول فیلم The Last Samurai شخصیت تام کروز با تحول زیادی مواجه می‌شود و عملا هدف جدیدی پیدا می‌کند و در طول فیلم شاهد تغییر افکار او هستیم. 

فیلم آخرین سامورایی با اینکه نقدهای متوسطی را دریافت کرد، اما تماشاگران استقبال بسیاری خوبی از این فیلم کردند و این فیلم توانست فروش بسیار چشمگیری در گیشه سال ۲۰۰۳ داشته باشد. همچنین تام کروز موفق شد برای بازی در فیلم The Last Samurai برای پنجمین بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود، اما در رقابت اسکار او نتوانست در رقابت اصلی حضور پیدا کند و بسیاری اعتقاد دارند او حداقل باید نامزد دریافت جایزه اسکار برای فیلم آخرین سامورایی نیز می‌شد.


تام کروز در فیلم A Few Good Men

۵. فیلم A Few Good Men

فیلم چند مرد خوب

  • کارگردان: راب رینر
  • نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: تام کروز، جک نیکلسون، دمی مور، کوین بیکن، کیفر ساترلند، کوین پولاک، جی تی والش، جیمز مارشال، مایکل دی لورنزو، نوآ وایل و کوبا گودینگ جونیور
  • تاریخ اکران: ۱۱ دسامبر ۱۹۹۲
  • میانگین امتیازات فیلم A Few Good Men در IMDB: ۷.۷

فیلم A Few Good Men داستان لنس هارولد داوسون، و لودن داونی را که سربازان نیروی دریایی آمریکا هستند، دنبال می‌کند که متهم به قتل ویلیام سانتیاگو، همیار دریایی در پایگاه دریایی گوانتانامو در کوبا شده‌اند. این فیلم حول دادگاه نظامی دو تفنگدار آمریکایی است که به قتل یکی از تفنگداران دریایی متهم شده‌اند و همچنین تمرکز فیلم چند مرد خوبی روی دردسرهای موکلان این دو سرباز است که تلاش می‌کنند تا بی‌گناهی آن‌ها را ثابت کنند. علاوه‌بر تام کروز، در فیلم A Few Good Men شاهد حضور بازیگران دیگری مثل جک نیکلسون و دمی مور تا کیفر ساترلند نیز بودیم.

همچنین آرون سورکین نیز وظیفه نوشتن فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشت. فیلم چند مرد خوب توانست مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار بگیرد و همچنین بازی تام کروز با تحسین زیادی مواجه شد تا حدی که او توانست برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود؛ اگرچه کروز در همان سال درواقع برای دو فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد و درنهایت برای بازی در فیلم Born on the Fourth of July این جایزه را دریافت کرد.


تام کروز در نقش ایتن هانت در حال دویدن در فیلم Mission Impossible: Fallout

۴. فیلم Mission: Impossible - Fallout

فیلم مأموریت: غیرممکن - فال‌اوت

  • کارگردان: کریستوفر مک‌کوری
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: تام کروز، هنری کویل، وینگ ریمز، سایمون پگ، ربکا فرگوسن، شان هریس، آنجلا باست، ونسا کربی، میشل موناهن، وس بنتلی و الک بالدوین
  • تاریخ اکران: ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Mission: Impossible - Fallout در IMDB: ۷.۷

پس از موفقیت فیلم Mission: Impossible - Rogue Nation، در اتفاقی غیر معمول کریستوفر مک‌کوری برای کارگردان قسمت جدید فیلم مأموریت غیرممکن بازگشت تا به اولین کارگردانی تبدیل شود که دو قسمت از این مجموعه فیلم اکشن را کارگردانی می‌کند. مک‌کوری هم جواب این اعتماد را به خوبی با فیلم Mission: Impossible - Fallout داد و نه‌تنها فیلم به مراتب بهتری را تولید کرد، بلکه به عقیده بسیاری قسمت ششم فیلم Mission: Impossible بهترین قسمت این مجموعه تا به امروز است. اتفاقات این فیلم دو سال پس از دستگیری سالامون لین آغاز می‌شود که بقایای گروه تروریستی او گروه جدیدی به‌نام حواریون را تشکیل می‌دهند.

صحنه‌ای که تام کروز در پشت صحنه فیلم Mission: Impossible - Fallout آسیب دیده بود، بدون تغییر در فیلم قرار داده شده بود

حواریون تصمیم دارند تا سه کلاهک حاوی پلوتونیم را در سه نقطه مهم بگذارند و باعث شروع جنگ جهانی شوند. در طول فیلم نه‌تنها ایتن هانت با بزرگ‌ترین چالش خود مواجه می‌شود، بلکه شاهد حضور شخصیت‌های جدید تا بازگشت شخصیت‌های قدیمی هستیم. همچنین هنری کویل هم در این قسمت به تام کروز اضافه شده تا چندتا از بهترین صحنه‌های اکشن فیلم را با یکدیگر خلق کنند. البته فیلم‌برداری فیلم Mission: Impossible - Fallout بدون حاشیه هم نبود و تام کروز در یک صحنه در حال دویدن و پریدن از ساختمان، دچار آسیب دیدگی شد که همین موضوع باعث تعطیلی چند هفته‌ای فیلم و طولانی شدن زمان فیلم‌برداری فیلم شد، شاید جالب است بدانید که این صحنه درنهایت بدون تغییر در فیلم نیز قرار داده شده بود. فیلم Mission: Impossible - Fallout آخرین فیلم تام کروز است که تا به امروز منتشر شده.


تام کروز و امیلی بلانت در پوستر فیلم Edge of Tomorrow

۳. فیلم Edge of Tomorrow

فیلم لبه فردا

  • کارگردان: داگ لیمان
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری، جز باتر ورث و جان هنری باتر ورث
  • بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پاکستون، برندن گلیسون، مدلین منتاک و بث گدارد
  • تاریخ اکران: ۶ ژوئن ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات فیلم Edge of Tomorrow در IMDB: ۷.۹

تام کروز و داگ لیمان قبل از اینکه در فیلم American Made‎ با یکدیگر کار کنند، در فیلم Edge of Tomorrow با هم همکاری کردند که نتیجه آن خلق یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن چند سال اخیر بود. این فیلم اکشن و علمی تخیلی اقتباسی از رمانی به‌نام All You Need Is Kill اثر هیروشی ساکورازاکا است که داستان ویل کیج را دنبال می‌کند که در آینده‌آی نزدیک در یک نبرد توسط بیگانگان کشته می‌شود، اما او دوباره در روز حادثه زنده می‌شود تا دوباره در جنگ بزرگی که شباهت زیادی به نبرد نرماندی دارد، شرکت کند. او درواقع گرفتار یک حلقه زمانی شده که احتمالا آخرین امید بشریت برای شکست بیگانگان است.

دنباله فیلم Edge of Tomorrow با نام Live Die Repeat and Repeat در دست ساخت است

در طول فیلم متوجه می‌شویم که شخصیت امیلی بلانت نیز در گذشته در حلقه زمانی گرفتار شده بود، اما درنهایت نتوانست مانع بیگانگان شود و حلقه زمانی شکسته شد. درکنار فیلمنامه هوشمندانه و کارگردانی خوب لیمان، شیمی فوق‌العاده تام کروز و امیلی بلانت به یکی از دلایل تحسین فیلم Edge of Tomorrow تبدیل شد، اما این فیلم اکشن در زمان اکران نتوانست عملکرد خوبی در گیشه داشته باشد و در ادامه محبوبیت زیادی را به‌دست آورد. از نکات جالب دیگر فیلم حضور کریستوفر مک‌کوری به‌عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه فیلم است. همچنین دنباله فیلم لبه فردا با نام Live Die Repeat and Repeat نیز در دست ساخت است که داگ لیمان برای کارگردانی و تام کروز و امیلی بلانت برای بازی دوباره در این فیلم قرار است بازگردند، اما فعلا سرنوشت این فیلم مشخص نیست.


تام کروز در فیلم Magnolia

۲. فیلم Magnolia

فیلم مگنولیا

  • کارگردان: پل توماس اندرسون
  • نویسنده: پل توماس اندرسون
  • بازیگران: تام کروز، فیلیپ سیمور هافمن، ویلیام اچ میسی، آلفرد مولینا، جولیان مور، جان سی ریلی، جیسون روباردز و ریکی جی
  • تاریخ اکران: ۱۷ دسامبر ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات فیلم Magnolia در IMDB: ۸

فیلم Magnolia به انسان‌های گوناگونی می‌پردازد که تمامی‌شان به اشکالی مستقیم و غیرمستقیم با یکدیگر ارتباط دارند و اصلی‌ترین شباهت‌شان به هم، در دست‌وپا زدن‌های بی‌پایان‌شان برای پشت سر گذاشتن دردهایی دیده می‌شود که زندگی‌شان را به آتش کشیده‌اند. افسر جیم کرینگ که خودش را برای راحت‌تر کردن زندگی به‌عنوان ستاره‌ی یک قصه‌ی پلیسی می‌شناسد، جیمی گیتر که مسئولیت اجرای یک برنامه‌ی در شرف نابودی با محوریت بازی‌های گوناگون را دارد و دخترش را سرافکنده کرده است و فرانک تی. جی. مکی که همیشه در نگاه آدم‌ها، فردی موفق به‌نظر می‌رسد و در عین حال از نظر خانوادگی، از مشکلاتی انکارناپذیر، رنج می‌برد.

بازی تام کروز در فیلم Magnolia با تحسین زیادی مواجه شده بود تا برای سومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود

فیلم مگنولیا به کارگردانی و نویسندگی پل توماس اندرسون با تحسین منتقدان مواجه شد که درکنار کروز، شاهد حضور بازیگران دیگری چون فیلیپ سیمور هافمن و جولیان مور نیز بودیم. تام کروز برای بازی در فیلم Magnolia با تحسین زیادی مواجه شد تا حدی که او توانست برای بازی در این فیلم برای پنجمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود و درنهایت برای سومین‌بار این جایزه را دریافت کند. کروز همچنین موفق شد تا برای سومین‌بار و اینبار در بخش بازیگر نقش مکمل مرد نامزد دریافت جایزه اسکار شود که مانند دو نامزدی دیگرش نتوانست این جایزه را دریافت کند.


تام کروز در فیلم Rain Man

۱. فیلم Rain Man

فیلم مرد بارانی

  • کارگردان: بری لوینسون
  • نویسنده: بری مارو و رانالد بس
  • بازیگران: داستین هافمن، تام کروز، والریا گولینو، جرالد آر. مولن، مایکل دی رابرتس، بری لوینسون، بانی هانت، بث گرانت، لوسیندا جنی و رالف سیمور
  • تاریخ اکران: ۱۶ دسامبر ۱۹۸۸
  • میانگین امتیازات فیلم Rain Man در IMDB: ۸

فیلم Rain Man داستان چارلی بابیت را دنبال می‌کند که جوانی غرق در تجارت اتومبیل‌های لوکس است. زمانی‌که او با خبر می‌شود پدرش فوت کرده، متوجه می‌شود پدرش خانه ۳ میلیون دلاری‌اش را به ریموند، برادر ندیده‌‌اش که به مبتلا به ساوانت اوتیسمی است، بخشیده است. فیلم مرد بارانی که براساس شخصیت واقعی کیم پیک ساخته شده‌ است، با تحسین منتقدان مواجه شد و این تحسین تا حدی زیاد بود که فیلم Rain Man نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد و درنهایت توانست چهار جایزه اسکار بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی برای بری لوینسون، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای داستین هافمن و بهترین فیلمنامه اورجینال را دریافت کند.

اگرچه بازی تام کروز مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود، اما برخی اعتقاد داشتند که شهرت او درواقع شاید دلیل انتخابش برای این نقش بوده و کانون توجهات نیز بیشتر روی بازی درخشان و به‌یاد ماندنی داستین هافمن بود. همچنین فیلم Rain Man توانسته بود جایزه خرس طلایی برلین را ببرد. همچنین فیلم مرد بارانی عملکرد درخشانی را نیز در گیشه داشته و به یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۹۸۸ تبدیل شد.

نظر شما در مورد کارنامه تام کروز چیست؟ محبوب‌ترین و بهترین فیلم تام کروز از نظر شما چه فیلمی است؟ نظر خود را با ما در بیان بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم های تام کروز چه فیلم هایی هستند؟

از میان بهترین فیلم های تام کروز می‌توان به فیلم Mission: Impossible - Fallout، فیلم Edge of Tomorrow و فیلم A Few Good Men اشاره کرد. فهرست کامل ۲۶ تا از بهترین فیلم های تام کروز را در سایت زومجی مطالعه کنید.

۲- جدیدترین فیلم های تام کروز کدامند؟

از میان فیلم هایی که تام کروز در چند سال اخیر در آن‌ها بازی کرده می‌توان به فیلم Mission: Impossible – Fallout، فیلم American Made و فیلم The Mummy اشاره کرد. فهرست کامل ۲۶ فیلم تام کروز را در زومجی بخوانید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده