// سه شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

گزارش باکس آفیس: دستیابی Thor: Love and Thunder به بزرگ‌ترین افتتاحیه فیلم‌های ثور

ثور: عشق و تندر در مقایسه با فیلم‌های قبلی خدای رعدِ دنیای مارول چقدر فروخته است؟ چرا موفقیت تاپ گان ۲ و دنیای ژوراسیک ۳ عدم نیازِ هالیوود به چین را ثابت می‌کنند؟ همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

گزارش باکس آفیسِ این هفته را با ثور: عشق و تندر آغاز می‌کنیم که به افتتاحیه‌ی قویِ ۱۴۳ میلیون دلار در سه روز نخستِ اکرانش دست یافت. گرچه این رقم کمتر از برخی پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ی ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلاریِ پیش از اکرانش است، اما همچنان با افتتاحیه‌ی ۱۴۶ میلیون دلاری نگهبانان کهکشان ۲ در تابستان ۲۰۱۷ تقریبا برابر است. ساخته‌ی تایکا وایتیتی پشت سرِ دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (۱۸۷ میلیون دلار) و دنیای ژوراسیک: قلمرو (۱۴۵ میلیون دلار)، سومینِ افتتاحیه‌ی برتر باکس آفیسِ ۲۰۲۲ و دوازدهمین افتتاحیه‌ی برترِ دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود. اگر قطار گلوله‌ایِ برد پیت فیلمِ مُفرحی برای تمام اعضای خانواده از آب در بیاید که هیچ، در غیر این صورت ثور ۴ تا زمان اکران بلک آدام در بیست و یکم اُکتبر (۲۹ مهر ۱۴۰۱) تنها بلاک‌باسترِ خانواده‌پسندِ سینماها خواهد بود.

در رابطه با افتتاحیه‌ی ثور ۴ با یک خبر خوب و یک خبر بد طرف هستیم: خبر خوب این است که وقتی چهارمین فیلم یک مجموعه به افتتاحیه‌ای بهتر از سومین فیلم آن مجموعه (۱۲۳ میلیون دلار) دست پیدا می‌کند، یعنی با یک دستاوردِ قابل‌توجه مواجه‌ایم. خبر بد اما این است که چند دلیل برای نگرانی وجود دارد: نخست اینکه نه‌تنها عشق و تندر با استقبالِ اکثرا منفی منتقدان مواجه شده است (این فیلم پشت سرِ ثور: دنیای تاریک، هالکِ باورنکردنی و جاودانگان ضعیف‌ترین امتیازِ راتن‌تومیتوز را دارد)، بلکه واکنشِ مخاطبان هم کاملا مثبت نبوده است (این فیلم درکنار دکتر استرنج ۲، ثور و جاودانگان تنها فیلم‌های مارول هستند که میانگین امتیازِ تماشاگران به آن‌ها پایین‌تر از A منفی بوده است). از یک طرف، رشدِ فروش ۱۷ درصدی افتتاحیه‌ی ثور ۴ در مقایسه با ثور: رگناروک به‌معنی پیشرفت است، اما از طرف دیگر، رشد فروش ۱۷ درصدی این فیلم کمترین رشدی است که دنباله‌های مارول در مقایسه با قسمت‌های قبلی‌شان تجربه کرده‌اند.

یکی از دلایلش این است که ثور ۴ چیزی بیش از یک دنباله‌ی استاندارد نیست: برخلافِ کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی که خودش را به‌عنوانِ یک نیمچه‌انتقام‌جویان که شامل اولین حضورِ مرد عنکبوتی و بلک‌پنتر می‌شد تبلیغات کرده بود یا برخلافِ دکتر استرنج ۲ که علاوه‌بر نوید دادنِ کمئوهای بزرگ، خودش را به‌عنوانِ دنباله‌ی انتقام‌جویان: پایان بازی جلوه می‌داد، ثور ۴ نه‌تنها اولین مجموعه‌ی مارول است که به چهارمین قسمتش رسیده است، بلکه فاقدِ فاکتور اضافه‌ای که آن را به چیزی فراتر از یک دنباله‌ی‌ مرسوم ارتقا می‌دهد و سینماروها را برای هرچه زودتر دیدنِ آن بی‌تاب می‌کند است. علاوه‌بر این، با اینکه پس از شکستِ ثور: دنیای تاریک از ثور: رگناروک به‌عنوانِ یک ناجیِ «بتمن برای همیشه‌»گونه یاد می‌شد، اما حالا که ثور: عشق و تندر با بتمن و رابین مقایسه می‌شود، به نفعِ اعتبار و تبلیغاتِ دهان به دهانش نیست. سؤال این است که آیا عموم سینماروها هم دراین‌باره با منتقدان و کاربران آنلاین هم‌عقیده هستند یا نه؟ چون آن‌ها فاکتور تعیین‌کننده‌ی اصلی در موفقیت یا شکستِ یک فیلم هستند.

کریس همسورث و ناتالی پورتمن در فیلم ثور: عشق و تندر

اگر عشق و تندر در دومین آخرهفته‌اش با اُفت فروشِ شدیدی مواجه شود، با عملکردی شبیه به مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲/۸۶ برابرِ افتتاحیه‌اش) به بیش از ۴۰۵ میلیون دلار فروشِ خانگی دست می‌یابد که نزدیک به دکتر استرنج ۲ خواهد بود. اما اگر این فیلم اکرانی شبیه به امثالِ انتقام‌جویان: دوران اولتران، مرد آهنی ۲، مرد آهنی ۳ یا جوخه‌ی انتحارِ دیوید آیر را تجربه کند، درآمدِ نهایی ۳۳۵ تا ۳۵۰ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود که با امثالِ ثور: رگناروک، مرد آهنی، ددپول ۲، نگهبانان کهکشان، آکوآمن، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، جوکر و مرد عنکبوتی ۳ برابر خواهد بود. اگر عموم سینماروها هم این فیلم را به اندازه‌ی منتقدان و کاربرانِ آنلاین دوست نداشته باشند یا دوران اکران کوتاهِ ۴۵ روزه‌اش باعث شود که مردم تا زمان پخش آن روی دیزنی‌پلاس صبر کنند، در این صورت ثور ۴ با دوامی شبیه به دکتر استرنج ۲، بلک‌ویدو و کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (حدود ۲/۲۵ برابرِ افتتاحیه‌اش)، به درآمدِ خانگی ۳۱۲ تا ۳۲۷ میلیون دلار دست خواهد یافت.

افتتاحیه‌ ثور ۴ پشت سرِ دکتر استرنج ۲ و دنیای ژوراسیک ۳، سومین افتتاحیه‌ی برتر باکس آفیسِ ۲۰۲۲ است

آیا این رقم کمتر از چیزی است که مارول انتظار دارد؟ بله. مخصوصا باتوجه‌به اینکه ثور ۴ به‌عنوان فیلمی با محوریتِ یکی از قدیمی‌ترین قهرمانانِ مارول که فیلم قبلی‌اش از محبوبیتِ ویژه‌ای در بینِ طرفداران برخوردار بود، همچون یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن به نظر می‌رسید. اگر عشق و تندر هفته‌ی آینده با کله سقوط کند و پس از روز دهمِ اکرانش هم جبران مافات نکند (برای مثال گرچه بازگشت به خانه با بیش از ۶۰ درصد اُفت فروش مواجه شد، اما دوباره به وضعِ قبلی‌اش بازگشت)، آن وقت می‌توانیم رسما عملکرد ناامیدکننده‌اش را تایید کنیم.

اما درحال حاضر صحبت از چهارمین فیلم مجموعه‌ای است که به افتتاحیه‌ای بهتر از قسمت سوم دست یافته است. چنین دستاوردی به ندرت اتفاق می‌اُفتد. برای مثال، گرچه سریع و خشن ۴ به افتتاحیه‌ای بهتر از قسمت سوم دست یافت، اما فقط به خاطر اینکه نه‌تنها دو فیلم قبلی اسپین‌آف‌هایی بدونِ حضور وین دیزل بودند، بلکه فیلم چهارم به‌عنوانِ دنباله‌ی واقعیِ قسمت اول تبلیغات شده بود. دنباله‌های نوستالژیکی مثل جان سخت ۴ و دنیای ژوراسیک که مجموعه‌های قدیمی‌شان را پس از دهه‌ها تعطیلی از نو احیا می‌کنند نیز حساب نیستند. اگر افتتاحیه‌ی جان ویک ۴ ۱۷ درصد بهتر از جان ویک ۳ (۵۶ میلیون دلار) از آب در بیاید، آن وقت استودیوی لاینزگیت حسابی با افتتاحیه‌ی ۶۵ میلیون دلاری‌اش هیجان‌زده خواهد شد.

ثور: عشق و تندر تاکنون ۳۰۲ میلیون دلار در دنیا فروخته است که ۱۹ درصد بهتر از افتتاحیه‌ی جهانی ثور: رگناروک است. این فیلم ۳۶ درصد از فروش جهانی‌اش را از سینماهای ممتاز (آیمکس، سه‌بعدی، دالبی و غیره) به‌دست آورده است. این فیلم جز فرانسه که از هفته‌ی آینده در آن‌جا هم روی پرده خواهد رفت، در تمام بازارهای خارجیِ ممکن اکران شده است؛ البته منهای چین و روسیه. ثور: رگناروک ۱۱۲ میلیون دلار در چین و ۲۳ میلیون دلار در روسیه فروخته بود. اگر سهمِ این دو بازار را از فروشِ جهانی‌اش کم کنیم، به چیزی حدود ۷۱۵ میلیون دلار می‌رسیم. اگر ثور ۴ بتواند به چیزی در حوالی این عدد نزدیک شود، به نتیجه‌ی قابل‌قبولی دست یافته است. باید تاکید کرد اینکه بلک‌پنتر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار فروختند به این معنا نیست که معیارِ سنجشِ موفقیت یک فیلم، یک میلیاردی شدنِ آن است. بتمنِ مت ریوز با کسب ۷۷۰ میلیون دلار به موفقیتِ عظیمی بدل شد و این موضوع درباره‌ی درآمدِ ۷۷۴ میلیون دلاری زمانی برای مُردن نیست هم صدق می‌کند.

باب و استوارت در پوستر فیلم مینیون ها ۲

اما از ثور ۴ که بگذریم، در رده‌ی دوم جدول به انیمیشن مینیون‌ها: ظهور گرو (Minions: The Rise of Gru) برمی‌خوریم که پس از تجربه‌ی ۵۷ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلارِ دیگر کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۲۱۰ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی رسید. مینیون‌ها ۲ نخستین انیمیشنی است که از زمانِ فروزن ۲ (۴۷۷ میلیون دلار در اواخر ۲۰۱۹) از مرزِ ۲۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور می‌کند. محصولِ ایلومینیشن و یونیورسال که با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۴۰۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است و احتمالا همین الان که مشغولِ خواندن این متن هستید، آواز بخوان ۲ (۴۰۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) را پشت سر گذاشته است و به پُرفروش‌ترین انیمیشنِ باکس آفیس از زمانِ فروزن ۲ (یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار) بدل شده است.

میزانِ استقامتِ قسمت اول مینیون‌ها (۳۳۶ میلیون دلار؛ ۲/۹۰ برابرِ افتتاحیه‌ی ۱۱۵ میلیونی‌اش) کمتر از زندگی مخفی حیوانات خانگی (۳۶۸ میلیون دلار؛ ۳/۵۳ برابرِ افتتاحیه‌ی ۱۰۴ میلیونی‌اش) و منِ نفرت‌انگیز ۳ (۲۷۲ میلیون دلار؛ ۳/۶۵ برابرِ افتتاحیه‌ی ۷۲ میلیونی‌اش) بود. پس اگر مینیون‌ها ۲ هم عملکردی شبیه به قسمت اولِ مینیون‌ها داشته باشد و ۲/۹۰ برابرِ افتتاحیه‌ی ۱۰۷ میلیون دلاری‌اش بفروشد، درآمد نهاییِ ۳۲۵ تا ۳۳۵ میلیون دلاری‌اش در گیشه‌ی آمریکای شمالی پیش‌بینی می‌شود. حالا که حرف از انیمیشن است، بگذارید بگویم که آدم‌بدها (The Bad Guys)، محصول دریم‌ورکس که آن هم به یونیورسال تعلق دارد، تاکنون ۲۴۴ میلیون دلار در دنیا فروخته است (از ۸۰ میلیون دلار بودجه).

در رده‌ی سوم جدول به تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) برمی‌خوریم که ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلارِ تازه در هفتمین آخرهفته‌اش فروخت. این رقم پشت سر تایتانیک (۲۶ میلیون دلار) و آواتار (۳۱ میلیون دلار)، سومینِ درآمد برتر آخرهفته‌ی هفتم در تاریخ باکس آفیس حساب می‌شود. ساخته‌ی جوزف کوشینسکی که هزینه‌ی ساختش ۱۷۰ میلیون دلار بوده، تاکنون ۵۹۷ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی کسب کرده است. درآمدِ جهانیِ یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون دلاری این فیلم، آن را پشت سر مینیون‌ها (یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار) و مرد آهنی ۳ (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار) در جایگاهِ بیست و دومِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ جای می‌دهد. تاپ گان ۲ در طولِ دو هفته‌ی آینده از شگفت‌انگیزان ۲ (۶۰۸ میلیون دلار)، جنگ ستارگان: آخرین جدای (۶۲۰ میلیون دلار) و انتقام‌جویان (۶۲۳ میلیون دلار) پیشی خواهد گرفت و به جمعِ ۱۰ فیلم برترِ تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی خواهد پیوست. این فیلم هنوز شانسِ این را دارد تا از مرز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کند.

تام کروز در کابین خلبانی یک جت جنگنده فیلم تاپ گان ماوریک

درآمدِ خانگی ۵۹۷ میلیون دلاری تاپ گان ۲ آن را با احتساب نرخ تورم پشت سرِ گلدفینگر (۵۱ میلیون دلار در سال ۱۹۶۴ / ۶۰۶ میلیون دلار به نرخ امروز)، پلیس بورلی هیلز (۲۳۴ میلیون دلار در سال ۱۹۸۴ / ۶۱۶ میلیون دلار به نرخ امروز)، بوچ کسیدی و ساندنس کید (۱۰۲ میلیون دلار در ۱۹۶۹ / ۶۴۶ میلیون دلار به نرخ امروز)، شوالیه‌ی تاریکی (۵۳۴ میلیون دلار در ۲۰۰۸ / ۶۸۱ میلیون دلار به نرخ امروز)، تاندربال (۶۵ میلیون دلار در ۱۹۶۵ / ۶۸۴ میلیون دلار به نرخ امروز)، بن‌هور (۷۴ میلیون دلار در ۱۹۵۹ / ۸۹۷ میلیون دلار به نرخ امروز)، آرواره‌ها (۲۶۰ میلیون دلار در ۱۹۷۵ / یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار به نرخ امروز) و تایتانیک (۶۵۹ میلیون دلار در ۱۹۹۷ / یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به نرخ امروز) در رده‌ی نهمِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های اکشنِ غیرفانتزیِ تاریخ جای می‌گیرد. علاوه‌بر این، تاپ گان ۲ به‌زودی با عبور از گلدفینگر و پلیس بورلی هیلز جایگاهش را در این فهرست بهبود خواهد بخشید (تازه، بسته به تعریفتان از یک فیلم اکشن می‌توانید برخی از فیلم‌های این فهرست برای ارتقای جایگاه تاپ گان ۲ حذف کنید).

تاپ گان ۲ از زمان شوالیه‌ی تاریکیِ نولان، پُرفروش‌ترین فیلم اکشن غیرفانتزیِ ۱۴ سال گذشته حساب می‌شود

تاپ گان ۲ نه‌تنها از زمان شوالیه‌ی تاریکیِ نولان، پُرفروش‌ترین فیلم اکشنِ غیرفانتزیِ ۱۴ سال گذشته حساب می‌شود، بلکه آخرین باری که یک فیلمِ اکشن غیرفانتزی موفق شده بود فیلم‌های دی‌سی‌/مارول را در گیشه‌ی جهانی شکست بدهد، سریع و خشن ۷ در سال ۲۰۱۵ بود؛ آن فیلم با کسب یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار در دنیا، انتقام‌جویان: دوران اولتران (یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار)، پُرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانیِ آن سال را به زیر کشید و حالا تاپ گان ۲ هم با سبقت از دکتر استرنج ۲، بتمنِ مت ریوز و ثور: عشق و تندر موقتا به سلطه‌ی مطلقِ فیلم‌های دی‌سی/مارول پایان داده است.

جایگاهِ چهارم جدول به فیلم زندگینامه‌ای/موزیکالِ اِلویس (Elvis)، محصول برادران وارنر تعلق دارد که با کسب ۱۱ میلیون دلارِ دیگر در سومین آخرهفته‌اش، به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۹۱ میلیون و ۱۲۲ هزار دلار رسید. از آنجایی که این فیلم بعد از ۴۵ روز روی پلتفرمِ اچ‌بی‌اُ مکس منتشر نخواهد شد، می‌تواند به‌عنوان یکی از تنها فیلم‌های بزرگسالانه‌ی غیرترسناکِ تابستان همچنان به دوامِ خودش ادامه بدهد. این فیلم تا هفته‌ی آینده از مرزِ ۱۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور خواهد کرد و به‌زودی انیمیشن لایت‌یر (۱۱۲ میلیون دلار) را هم پشت سر خواهد گذاشت. اِلویس که با ۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۱۵۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. در جایگاهِ پنجم جدول به دنیای ژوراسیک: قلمرو (Jurassic World Dominion) برمی‌خوریم که ۸ میلیون و ۴۱۰ هزار دلارِ تازه در پنجمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۳۱ روزه‌ی ۳۵۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی رسید. این فیلم که با ۱۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۸۷۶ میلیون دلار در دنیا فروخته و فروش نهاییِ ۹۲۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود.

نعره تی رکس در فیلم دنیای ژوراسیک قلمرو

دنیای ژوراسیک ۳ فقط ۱۳۲ میلیون دلار در بازار چین فروخته است؛ گرچه این رقم ۴۹ درصد کمتر از قسمت اول دنیای ژوراسیک (۲۲۷ میلیون دلار) و ۴۹ درصد کمتر از دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط‌کرده (۲۶۱ میلیون دلار) است، اما با وجودِ این، درآمد نهایی قسمت سوم در دنیا پنج برابرِ بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری‌اش خواهد بود. علت این اُفت فروش تقصیرِ دنیای ژوراسیک ۳ نیست، بلکه از کاهش علاقه‌ی سینماروهای چینی به بلاک‌باسترهای هالیوودی سرچشمه می‌گیرد (اینکه این کاهش علاقه واقعی است یا تحت تاثیر دخالت‌های دولتِ چین اتفاق اُفتاده معلوم نیست). بازار چین از سال ۲۰۱۵ تاکنون میزبانِ بلاک‌باسترهای بومی متعددی بوده که به درآمدهایی که زمانی غیرقابل‌تصور به نظر می‌رسیدند دست یافته‌اند: ۳۸۵ میلیون دلار برای شکار هیولا (Monster Hunt)، ۵۵۰ میلیون دلار برای پری دریایی (The Mermaid)، ۸۵۴ میلیون دلار برای گرگ جنگجوی ۲ (Wolf Warrior II)، ۷۰۰ میلیون دلار برای زمین سرگردان (The Wandering Earth)، ۹۱۲ میلیون دلار برای نبرد دریاچه‌ی چانگ‌جین (The Battle of Lake Changjin) و غیره.

همچنین، کاهش درآمد فیلم‌های هالیوودی در چین (مخصوصا در نتیجه‌ی ممنوعیت اکران‌ فیلم‌های مارول) برای خودِ چین هم بدون هزینه نبوده است: طبق گزارش هالیوود ریپورتر مجموعِ درآمد باکس آفیسِ چین در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ با اُفتِ ۳۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ مواجه شده است. اما نکته‌ای که می‌خواهم به آن برسم این است: اگر باکس آفیسِ امسال یک چیز را ثابت کرده باشد این است که هالیوود باید به اعتیادش به بازار چین پایان بدهد؛ امثال مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، ونوم ۲، آنچارتد، بتمنِ مت ریوز و زمانی برای مُردن نیست بدون نیاز یا با کمترین کمک از چین به موفقیت‌های جهانیِ بزرگی بدل شدند. سال‌هاست که رسانه‌ها و صنعتِ سینما این باورِ اشتباه را ترویج می‌کنند که هالیوود برای رسیدن به نهایتِ پتانسیلش به بازار چین نیازمند است. اما واقعا این‌طور نیست. چراکه ۹۰ درصدِ فیلم‌هایی که در چین موفق می‌شوند (ترنسفورمرها: عصر انقراض، آکوآمن، زوتوپیا و غیره)، همان‌ فیلم‌هایی هستند که حتی در صورت نادیده گرفتنِ فروششان در این کشور، موفقیت‌های بزرگی در دنیا حساب می‌شوند.

البته که تعداد انگشت‌شماری استثنا وجود دارند: برای مثال، سه‌ایکس: بازگشت زندر کیج (۱۶۴ میلیون دلار از فروش جهانی ۳۸۵ میلیونی‌اش را از چین به‌دست آورد) یا بازیکن شماره یک آماده (۲۱۸ میلیون دلار از فروش جهانی ۵۸۵ میلیونی‌اش را از چین به‌دست آورد) به فروششان در بازار چین نیاز داشتند تا به حدِ نصابِ موفقیت برسند. اما نتیجه‌ی دکتر استرنج ۲ (۹۵۰ میلیون دلار)، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) و تاپ گان: ماوریک (یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) ثابت می‌کنند که هالیوود بدون نیاز به حتی یک اسکناس از چین می‌تواند به شکوفایی تجاری دست یابد. همچنین گرچه فروش امثالِ بتمنِ مت ریوز (۷۷۰ میلیون دلار)، دنیای ژوراسیک ۳ (۹۲۵ میلیون دلار) و آنچارتد (۴۰۰ میلیون دلار) در بازار چین کمتر از چیزی که انتظار می‌رفت بوده است، اما این مانعِ بدل شدنشان به موفقیت‌های بزرگ نشده است.

قهرمانان با دایناسورها مبارزه می‌کنند در فیلم دنیای ژوراسیک قلمرو

سوالی که پاسخِ آن تعیین‌کننده خواهد بود این است: آیا آواتار ۲ می‌تواند با کسب درآمدی نزدیک به انتقام‌جویان: پایان بازی (۶۲۰ میلیون دلار) یا حتی سریع و خشن ۷ (۳۹۲ میلیون دلار) در بازار چین، بحث‌های پیرامونِ کاهش اهمیتِ هالیوود در چین را پیچیده کند؟ البته که برادران وارنر همچنان ترجیح می‌دهد عملکردِ بلک آدام در چین بهتر از درآمدِ ۲۵ میلیون دلاری بتمن و واندروومن ۱۹۸۴ باشد. البته که آن‌ها ترجیح می‌دهند آکوآمن ۲ به تکرار درآمدِ قسمت اول در چین (۲۹۸ میلیون دلار) نزدیک شود. این موضوع درباره‌ی سریع و خشن ۱۰ هم صدق می‌کند. حتی مِگ ۲: گودال (Meg 2: The Trench) هم که وو جینگ، سوپراستارِ چینی درکنار جیسون استاتهام در آن ایفای نقش می‌کند اُمیدوار است که درآمدِ قسمت اول را تکرار کند (۱۴۵ میلیون خانگی / ۱۵۵ میلیون در چین / ۵۳۰ میلیون در دنیا). اما پُرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۲ این باور اشتباهِ رایج که هالیوود به چین نیازمند است را به چالش کشیده‌اند: چین موفقیتِ فیلم‌های هالیوودی را تضمین نمی‌کند، بلکه در بهترین حالت موفقیتِ آن‌ها در دیگر نقاط دنیا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

اما رده‌ی ششم جدول به فیلم ترسناک تلفن سیاه (The Black Phone)، محصول بلام‌هوس تعلق دارد که ۷ میلیون و ۶۶۰ هزار دلارِ‌ دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموعِ عالی ۶۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۹۹ میلیون دلار در دنیا رسید. ساخته‌ی ۱۹ میلیون دلاری اسکات دِریکسون به‌عنوانِ یک فیلم ترسناکِ بزرگسالانه‌ی اورجینال دوامِ خیلی خوبی را تجربه کرده است. لایت‌یر (Lightyear) ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلارِ تازه در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ اسفناکِ ۱۱۲ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۲۰۲ میلیون دلار در دنیا رسید. اسپین‌آفِ داستان اسباب‌بازی حتی از رسیدن به درآمدِ خانگی دایناسور خوب (۱۲۳ میلیون دلار) هم باز خواهد ماند. درنهایت، مارسل، صدفِ کفش‌پوش (Marcel the Shell with Shoes On)، اولین انیمیشنِ تحسین‌شده و بامزه‌ی استودیوی A24 پیش از آغاز اکرانِ گسترده‌اش از هفته‌ی آینده، تعداد سینماهایش را به ۴۸ سالن افزایش داد و با تجربه‌ی ۳۰ درصد رشد فروش در سومین آخرهفته‌اش، ۳۴۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم پس از ۱۷ روزی که از اکرانِ محدودش گذشته، ۹۶۳ هزار و ۴۱۶ دلار فروخته است؛ درآمدِ قابل‌توجه‌ای که از صدقه‌سری عملکردِ فراتر از انتظاراتِ همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره است (تریلرِ مارسل قبل از هرکدام از نمایش‌های این فیلم پخش می‌شد).

مجموع درآمدِ کُل فیلم‌های آخرهفته‌ی اخیر حدود ۲۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بود که ۲۳ درصد بهتر از مجموع درآمدِ آخرهفته‌ی گذشته (۱۹۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که مینیون‌ها: ظهور گرو با کسب ۱۰۷ میلیون دلار صدرنشین جدول بود. همچنین، درآمد این آخرهفته ۳/۴ برابرِ درآمدِ آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۲۱ (۶۹ میلیون دلار) است؛ آخرهفته‌ای که سریع و خشن ۹ با کسب ۲۳ میلیون دلار برای دومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین جدول بود. درآمد این آخرهفته ۲۸ درصد بهتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹ (۱۸۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که مرد عنکبوتی: دور از خانه با کسب ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در دومین آخرهفته‌اش، صدرنشین بود. مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ ۲۰۲۲ از ابتدای سال تا این لحظه ۴ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار برآورد شده است؛ این رقم ۳/۴۲ برابرِ مجموع درآمد باکس آفیسِ ۲۰۲۱ (یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار) و ۳۰/۲ درصد کمتر از مجموع درآمد سال ۲۰۱۹ (۶ میلیارد و ۳۰ میلیون دلار) در مدتِ مشابه است. تا این لحظه پُردرآمدترین استودیوهای فیلمسازیِ سال ۲۰۲۲ در گیشه‌ی آمریکای شمالی به ترتیب عبارت‌اند از: پارامونت (یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار)، یونیورسال (۸۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار)، برادران وارنر (۵۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار)، دیزنی (۶۷۳ میلیون دلار) و سونی (۴۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار).

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (هشتم تا دهم ژوئیه ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Thor: Love and Thunder

۱۴۳ میلیون دلار۱۴۳ میلیون دلار۱
۲

Minions: The Rise of Gru

۴۵ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار۲۱۰ میلیون دلار۲
۳

Top Gun: Maverick

۱۵ میلیون و ۴۹۹ هزار دلار۵۹۷ میلیون و ۴۰۶ هزار دلار۷
۴

Elvis

۱۱ میلیون دلار۹۱ میلیون و ۱۲۳ هزار دلار۳
۵Jurassic World Dominion۸ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار۳۵۰ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار۵
۶The Black Phone۷ میلیون و ۶۵۹ هزار دلار۶۲ میلیون و ۳۱۲ هزار دلار۳
۷Lightyear۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار۱۱۲ میلیون و ۳۲۲ هزار دلار۴
۸

Marcel the Shell with Shoes On

۳۴۰ هزار دلار۹۶۳ هزار دلار۳
۹

Doctor Strange in the Multiverse of Madness

۲۶۲ هزار دلار۴۱۱ میلیون دلار۱۰
۱۰

Mr. Malcolm's List

۲۴۵ هزار دلاریک میلیون و ۶۳۸ هزار دلار۲


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده