بهترین فیلم های ماجراجویی | از پارک ژوراسیک تا جومانجی

بهترین فیلم های ماجراجویی | از پارک ژوراسیک تا جومانجی

دوشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های ماجراجویی می‌پردازیم. از آثار کلاسیک و انیمیشنی تا تازه‌ترین فیلم‌هایی که در چند سال اخیر منتشر شدند. با زومجی همراه باشید.

از گذشته تاکنون، داستان‌سرایی جذابیتی خاص برای بشر داشته است. شنیدن داستان‌ها صرف‌نظر از موضوع آن، شیرین و لذت بخش است. اما درمیان همه موضوعات مورد نظر در این حوزه، چیزی خاص در مورد ماجراجویی‌های خارق‌العاده وجود دارد که با روح و روان ما صحبت کرده و تخیل ما را به بازی می‌گیرد.

مهم نیست داستان در مورد روایتی باستانی همچون حماسه گیلگمش باشد یا داستانی مدرن‌تر همچون جنگ ستارگان جورج لوکاس، به‌هرحال این واقعیتی انکارناپذیر است که انسان همیشه مجذوب ماجراجویی‌های مهیج می‌شود و دراین بین، یک ماجراجویی خوب و پرکشش، این توانایی را دارد که به اعماق روح ما نفوذ کند. به‌همین خاطر است که دست‌اندرکاران تولید محصولات سینمایی یا تلویزیونی، همیشه با رویی گشاده از این ژانر استقبال کرده و به بینندگان فرصت می‌دهند درکنار تماشای اثری دیدنی، با این ماجراهای پرفراز و نشیب همراه شده و درحس ناب و فراموش نشدنی‌شان سهیم شوند.

فرقی نمی‌کند این سفری درمیان دریاهای خروشان باشد یا تعقیب و گریز در فضا و زمان، باور کنید هیچ چیز مثل نشستن و لذت بردن از تجربه‌ی سفری ماجراجویانه برای کشف دنیایی جدید نیست. اما کدام یک از آثار سینما، در این ژانر خوش درخشیده‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش، دراین سفر با زومجی همراه باشید تا بهترین فیلم‌های ماجراجویانه‌ای که تاکنون ساخته شده‌اند را مرور کنیم. در این فهرست، وجه ماجراجویانه‌ی این فیلم‌ها معیار ارزش گذاری بوده است. اینکه هر فیلم تا چه اندازه پرداختی ویژه به این زیر ژانر داشته است.

فیلم های این فهرست براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های ماجراجویی

جود لاو، مدس میکلسون، ازرا میلر در فیلم اسرار دامبلدور

۶۰- فیلم Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

فیلم جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دمبلدور

داستان این فیلم که ساخت آن در غیاب جانی دپ سروصدای فراوانی به پا کرد، درمورد زندگی پروفسور آلبوس دامبلدور است. او متوجه می‌شود جادوگر قدرتمند گلرت گریندل‌والد حرکت خود را شروع کرده و آماده است کنترل دنیای جادوگران را به‌دست بگیرد.

دامبلدور می‌داند قادر نیست به‌تنهایی جلوی او را بگیرد، پس به‌دنبال متحدانی است که در این راه به او کمک کنند. دراین مسیر تیمی از جادوگران و حتی افراد شجاع ماگل (مشنگ زاده) همراه او هستند، جایی که آن‌ها با جانوران شگفت‌انگیز و جادویی کهن و جدید رو‌به‌رو شده و با پیروان رو به رشد گریندل‌والد درگیر می‌شوند. اما دامبلدور نمی‌تواند برای همیشه در حاشیه بماند و بالاخره باید رهبری گروه را با قدرت به‌دست بگیرد.


تام هالند در نمایی از فیلم آنچارتد

۵۹- فیلم Uncharted

فیلم آنچارتد

  • کارگردان: روبن فلیشر
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • بازیگران: تام هالند، آنتونیو باندراس و مارک والبرگ
  • میانگین امتیازات Uncharted در IMDB: ۶/۴

ناتان دریک (تام هالند) جوانی باهوش است که به وسیله‌ی ویکتور سالیوان ملقب به سالی (مارک والبرگ) استخدام می‌شود تا ثروت افسانه‌ای فردیناند ماژلان را پیدا کند. از طرف دیگر سانتیاگو مونکادای بی‌رحم (آنتونیو باندراس) هم باور دارد که این ثروت از آن او و خانواده‌اش است و آن‌ها وارثان قانونی آن هستند، پس این دزدی به ظاهر ساده ناگهان تبدیل به یک مسابقه مهیج می‌شود.

اگر نیت و سالی بتوانند زودتر سرنخ‌ها را رمزگشایی کرده و یکی از کهن‌ترین اسرار جهان را حل کنند، دست‌شان زودتر به این گنجینه پنج میلیارد دلاری می‌رسد و شاید حتی بتوانند ردی از برادر گمشده‌ی نیت هم پیدا کنند. البته همه این‌ها درصورتی امکان‌پذیر است که این دو راه کنار آمدن با اخلاق و روحیات همدیگر را پیدا کرده و در پیدا کردن گنج مشارکت داشته باشند.


پل راد، فین وولفهارد، کری کون در فیلم شکارچیان روح-افترلایف

۵۸- فیلم Ghostbusters: Afterlife

فیلم شکارچیان روح: افترلایف

  • کارگردان: جیسون رایتمن
  • سال ساخت: ۲۰۲۱
  • بازیگران: کری کون، پل راد و فین ولفهارد
  • میانگین امتیازات Ghostbusters: Afterlife در IMDB: ۷/۱

داستان این فیلم به زندگی مادری مجرد و دو فرزندش می‌پردازد که بعد از نقل مکان به شهری کوچک، متوجه ارتباط خود با شکارچیان روح و میراث مخفیانه‌ای می‌شوند که پدربزرگ خانواده از خود برجای گذاشته است.


کریس همثورث در نقش ثور در فیلم رگناروک

۵۷- فیلم Thor: Ragnarok

فیلم ثور: رگناروک

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • بازیگران: کریس همسورث، تام هیدلستون و کیت بلانشت
  • میانگین امتیازات Thor: Ragnarok در IMDB: ۷/۹

ثور قدرتمند که در آن سوی جهان و در سیاره‌ای به نام ساکار زندانی است، باید با زمان مسابقه دهد تا راهی برای بازگشت به آزگارد پیدا کرده و جلوی اتفاق افتادن رگناروک و آخرالزمان خدایان را بگیرد، رخدادی که رد پای تبهکاری بی‌رحم به نام هلا در آن مشخص است. دراین‌میان او باید در مسابقه‌ای مرگبار در مقابل دوست و متحد سابق خود هالک شگفت‌انگیز با بازی مارک روفالو قرار گرفته و بازی را ببرد.


موگلی و کا در لایو اکشن کتاب جنگل

۵۶- فیلم The Jungle Book

فیلم کتاب جنگل

  • کارگردان: جان فاورو
  • سال ساخت: ۲۰۱۶
  • بازیگران: نیل ستی، بیل مری و بین کینگزلی (صداپیشه)
  • میانگین امتیازات The Jungle Book در IMDB: ۷/۴

پسر جوانی به نام موگلی، در میان گرگ‌های جنگل زندگی می‌کند که او را از کودکی بزرگ کرده‌اند. دراین میان او به سرعت نه‌تنها با گله گرگ‌ها که با دیگر حیوانات جنگل هم به تعامل رسیده و راه و رسم زندگی در حیات وحش را می‌آموزد.

دراین بین ببری شرور به نام شیرخان زندگی موگلی را تهدید می‌کند، به همین خاطر باگیرا به موگلی پیشنهاد می‌کند تا او را به دهکده انسان‌ها ببرد، جایی که از خشم ببر درامان است. درطول مسیر موگلی با موجودات دیگری همچون ماری حیله‌گر، کینگ لویی و خرسی تنبل به نام بالو آشنا می‌شود که این آخری به سرعت به راهنما و یکی از دوستان عزیز او تبدیل می‌شود.

کتاب جنگل بازسازی نادر است که از دید برخی منتقدان نسبت به نسخه‌های قبلی جذابیت بیشتری پیدا کرده و به‌ویژه استانداردی جدید برای استفاده از CGI ارائه داد.


بندیکت کامبربچ در نمایی از فیلم دکتر استرنج

۵۵- فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی

دکتر استرنج با دختری نوجوان و مرموز آشنا می‌شود که توانایی سفر در چند جهان را دارد. او و دختر نوجوان سعی می‌کنند با تهدیدات متعددی که جهان‌های چندگانه را هدف قرار داده و جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته‌اند، مقابله کنند. دراین مسیر آن‌ها از کمک واندا، وانگ و دیگران بهره می‌برند.


مایکل داگلاس و کتلین ترنر در فیلم عشق بازی با سنگ

۵۴- فیلم Romancing the Stone

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • سال ساخت: ۱۹۸۴
  • بازیگران: مایکل داگلاس، کاتلین ترنر و دنی دوویتو
  • میانگین امتیازات Romancing the Stone در IMDB: ۶/۹

نویسنده‌ای به نام جوآن وایلدر، یک نقشه‌ گنج را دریافت می‌کند که به وسیله‌ی فردی که به‌تازگی کشته شده، برای او فرستاده شده است. درهمین حال خواهرش ربوده می‌شود و آدم رباها از او می‌خواهند به کلمبیا سفر کرده و نقشه را با خواهرش معاوضه کند. جوآن این کار را انجام می‌دهد، اما راهش را در جنگل گم می‌کند.

درآنجا او با مزدوری بی قید و بند به نام جک کولتون ملاقات می‌کند که قبول می‌کند به او در پیدا کردن گنج و بازگشت به دنیای متمدن کمک کند. در مسیر سفر، آن‌ها درگیر اتفاقات مهیجی می‌شوند که بی‌شباهت به داستان‌های خود جوان نیست.


جانی دپ در نقش کلاهدوز دیوانه در فیلم آلیس در سرزمین عجایب

۵۳- فیلم Alice in Wonderland

فیلم آلیس در سرزمین عجایب

  • کارگردان: تیم برتون
  • سال ساخت: ۲۰۱۰
  • بازیگران: جانی دپ، میا واشیکوفسکا، آن هاتاوی و هلنا بونهام کارتر
  • میانگین امتیازات Alice in Wonderland در IMDB: ۶/۴

آلیس دختری جوان و بی‌تکلف است که قرار است با مردی نجیب زاده ازدواج کند، امری که مورد پسند او نیست. او در جشن نامزدی از جمعیت فرار کرده و اتفاقی به‌دنبال خرگوشی عجیب وارد گودالی در باغ می‌شود و اینجا است که سفر سورئال و غریب او به سرزمینی عجیب و زیرزمینی شروع می‌شود. سرزمینی که بی‌شباهت به کابوس‌هایی نیست که در کودکی دیده است، جایی مملو از حیوانات سخنگو، ملکه و شوالیه‌های شرور و البته دوستانی وفادار.

فیلم آلیس در سرزمین عجایب تیم برتون شاید حداقل انسجام روایی منبع اقتباس خود را قربانی کرده باشد، اما بدون تردید یک اثر بصری با جذابیتی غیرقابل انکار است.


جانی دپ در نقش ویلی وونکا در کنار برندگان بلیط طلایی در کارخانه شکلات سازی

۵۲- فیلم Charlie and the Chocolate Factory

فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی

یک پسر جوان از خانواده‌ای تهیدست شانس حضور در توری باشکوه را پیدا می‌کند، توری به بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین کارخانه شکلات سازی جهان که زیر نظر ویلی وونکای معروف اداره می‌شود که عجیب‌ترین آبنبات ساز جهان است.

ویلی ونکا تصمیم گرفته است به پنج کودک اجازه ورود به کارخانه شکلات سازیش را داده و آن‌ها را در طول گشت‌و‌گذار زیر نظر بگیرد تا ببیند کدام یک از آن‌ها می‌توانند گزینه مناسب برای همکاری با او در اداره کارخانه باشند. دراین بین او متوجه می‌شود چارلی باکت، پسری متفاوت از دیگران است که می‌تواند همان کسی باشد که او دنبال آن است.


ایوان مک گرگور در نقش ادوارد بلوم در میان دشتی از گلهای زرد در فیلم ماهی بزرگ

۵۱- فیلم Big Fish

فیلم ماهی بزرگ

  • کارگردان: تیم برتون
  • سال ساخت: ۲۰۰۳
  • بازیگران: ایوان مک گرگور، آلبرت فینی و بیلی کروداپ
  • میانگین امتیازات Big Fish در IMDB: ۸

هنگامی که ادوراد بلوم بیمار می‌شود، پسرش ویلیام پاریس را ترک کرده و راهی زادگاه خود در ایالت آلاباما می‌شود تا به پدرش سر بزند. ویلیام رابطه خوبی با پدرش نداشته و فکر می‌کند پدر همیشه سر او را با داستان‌های اغراق آمیز گرم کرده، اما هرگز حقیقت را به او نگفته است. این‌درحالی است که پدرش حتی در بستر مرگ هم حکایت‌های خارق‌العاده‌ای را برای او تعریف می‌کند. ویلیام که خود یک روزنامه‌نگار است، شروع به بررسی داستان‌های پدرش می‌کند. او در این سفر به درک جدیدی از پدرش می‌رسد.

درنهایت شاید مسیری که ویلیام برای کشف پدر و داستان‌هایش درپیش می‌گیرد، به او اجازه دهد به درک جدیدی از خود، زندگی گذشته، حال و آینده‌اش برسد.


سم نیل و جولین دنیلسون در فیلم شکار انسان های سرگردان-جستجوی مردمان یالدار

۵۰- فیلم Hunt For The Wilderpeople

فیلم در جستجوی انسان‌های یالدار (شکار انسان‌های سرگردان)

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • سال ساخت: ۲۰۱۶
  • بازیگران: سم نیل و جولین دنیسون
  • میانگین امتیازات Hunt For The Wilderpeople در IMDB: ۷/۸

بلا و هکتور، قصد دارند کودکی یتیم به نام ریکی را به فرزند خواندگی قبول کنند، کودکی که تجربه زندگی در محیطی ثابت را نداشته و مدام از این یتیم خانه به یتیم خانه دیگری فرستاده شده است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود. اما با مرگ خاله بلا، هکتور متوجه می‌شود که حالا باید دست تنها و بدون کمک از ریکی مراقبت کند و خب مشکل اینجا است که او و پسر خوانده‌اش چندان با هم کنار نمی‌آیند.

از طرف دیگر هکتور متوجه می‌شود پس از مرگ او و از آنجایی که ریکی دیگر قیم و سرپرستی ندارد، مسئولان خدمات دولتی و مددکاران اجتماعی دوباره ریکی را به یتیم خانه خواهند برد. به‌همین خاطر او و هکتور به دل طبیعت زده و در سرزمین‌های وحشی نیوزلند گم می‌شوند. درحالی که به‌دنبال صدرو دستور تعقیب برای آن‌ها، همه به‌دنبال پیدا کردن‌شان هستند.


بچه های کوچک شده در فیلم عزیزم بچه ها را کوچک کردم

۴۹- فیلم Honey, I Shrunk the Kids

فیلم عزیزم بچه ها‌ را کوچک کردم

  • کارگردان: جو جانستون
  • سال ساخت: ۱۹۸۹
  • بازیگران: ریک مورانیس، مت فریور و مارسیا استراسمن
  • میانگین امتیازات Honey, I Shrunk the Kids در IMDB: ۶/۴

پدری دانشمند و مخترعی خستگی‌ناپذیر حین انجام آزمایش و به شکلی کاملا تصادفی با استفاده از یک دستگاه کوچک کننده‌، دو فرزند نوجوان خود و دو نوجوان دیگر را به اندازه حشرات کوچک می‌کند. درحالی‌که پدر به‌دنبال آن‌ها می‌گردد، این گروه باید با خطرات مقابله کرده و جان خود را نجات دهند. حالا که آن‌ها کوچک شده‌اند، همه جا بسیار بزرگ و درعین‌حال خطرناک به نظر می‌رسد. محیطی خصمانه که تقریبا هرچیزی ممکن است باعث ایجاد دردسری بزرگ برای آن‌ها شود.

باوجود جلوه‌های ویژه که شاید توجه بیشتری را به خود جلب کنند، فیلم عزیزم بچه‌ها را کوچک کردم همچنان حس بودن درمیان ماجراجویی جذاب و هیجانی دوست داشتنی را برای بینندگان به ارمغان می‌آورد.


نیکلاس کیج، دایان کروگر و جان ویت در فیلم گنجینه ملی با مشعل

۴۸- فیلم National Treasure

فیلم گنجینه ملی

  • کارگردان: جان ترتلتاب
  • سال ساخت: ۲۰۰۴
  • بازیگران: نیکلاس کیج، دیانه کروگر و جان ویت
  • میانگین امتیازات National Treasure در IMDB: ۶/۹

همان‌طور که از نام فیلم پیدا است، باز هم پای گنجینه‌ای ارزشمند و بزرگ درمیان است. درحالی که یک مورخ و همراهانش برای یافتن این گنجینه‌ی افسانه‌ای در تکاپو هستند، باید با گروهی از مزدوران هم رقابت کنند که درجستجوی گنج هستند. افرادی که برای کنار زدن هر کسی که سد راه آن‌ها شده باشد، از هیچ عمل خلاف و مجرمانه‌ای ابا ندارند.

فیلم گنجینه ملی شاید دقیقا یک گنج نباشد، اما بی‌شک برای کسانی که می‌توانند از کنار کم و کاستی‌های آن عبور کنند، سفری سرگرم کننده است.


جف بریجز، مت دیمون، هیلی استنفیلد در فیلم شهامات واقعی

۴۷- فیلم True Grit

فیلم شهامت واقعی

  • کارگردان: برادران کوئن
  • سال ساخت: ۲۰۱۰
  • بازیگران: جف بریجز، مت دیمون و هیلی استاینفیلد
  • میانگین امتیازات True Grit در IMDB: ۷/۶

فیلم شهامت واقعی وسترنی آمریکایی با حال‌وهوای ماجراجویانه و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته چارلز پورتیس است. داستان فیلم در مورد دختری نوجوان به نام متی راس است که از یک معاون مارشال ایالتی با بازی جف بریجز کمک می‌خواهد تا راهی برای پیدا کردن قاتل پدرش پیدا کند. درطول مسیر آن‌ها با تکاوری تگزاسی همراه می‌شوند که او هم به‌دنبال قاتل پدر متی است که مظنون یک قتل دیگر است.

در طول مسیر و همزمان با درگیر شدن در این ماجراجویی خطرناک، این سه نفر هر کدام به سبک و سیاق خود، میزان شهامت‌شان را به بوته‌ی آزمایش می‌گذارند.


میشل یئو در نقش اولین کوان وانگ در فیلم همه چیز همه جا به یکباره

۴۶- فیلم Everything Everywhere All at Once

فیلم همه چیز همه جا به یکباره

  • کارگردان: دن کوان و دانیل شاینرت
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • بازیگران: میشل یئو، استفانی هسو و جاناتان کی کوان
  • میانگین امتیازات Everything Everywhere All at Once در IMDB: ۸/۳

یک مهاجر چینی سالخورده، در ماجراجویی جنون آمیز غرق می‌شود. جایی که قادر است به‌تنهایی و با کندوکاو در جهان‌های دیگر و ارتباط برقرار کردن با زندگی‌های متفاوتی که می‌توانست داشته باشد، جهان را نجات دهد.


ناتالی پورتمن در نقش شخصیت لنا در فیلم نابودی درحال چک کردن دهان تمساح مرده

۴۵- فیلم Annihilation

فیلم نابودی

  • کارگردان: الکس گارلند
  • سال ساخت: ۲۰۱۸
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، جنیفر جیسون لی و تسا تامپسون
  • میانگین امتیازات Annihilation در IMDB: ۶/۸

در فیلم نابودی، ناتالی پورتمن نقش زنی زیست شناس را بازی می‌کند که شوهرش درجریان یک حادثه غیرمنتظره آسیب شدیدی دیده است. اکنون او باید سفری به منطقه‌ای درگیر در فاجعه‌ای زیست محیطی داشته باشد که قوانین طبیعت در آن اعمال نمی‌شود. او انتظار کشف چیزهایی که می‌بیند را ندارد، مسائلی که زندگی او و تیم همراهش را در معرض خطری جدی قرار می‌دهند.

از دید مجله‌ی امپایر، این فیلم به موضوعاتی همچون افسردگی، غم و اندوه و تمایل ویرانگر انسان به خودتخریبی می‌پردازد.


آنتونیو باندراس در نقش زورو در فیلم نقاب زورو

۴۴- فیلم The Mask of Zorro

فیلم نقاب زورو

  • کارگردان: مارتین کمبل
  • سال ساخت: ۱۹۹۸
  • بازیگران: آنتونیو باندراس، کاترین زیتا جونز و سر آنتونی هاپکینز
  • میانگین امتیازات The Mask of Zorro در IMDB: ۶/۸

زورو یکی از شخصیت‌‌های محبوب دنیای سینما است، به‌طوری‌که تاکنون شاهد ساخت آثار متعددی با محوریت این شخصیت بودیم. اما در فیلم نقاب زورو زمانی با دون دیه‌گو دلاوگا آشنا می‌شویم که سن و سالی از او گذشته و به اندازه‌ی کافی برای رو‌به‌رو شدن با دشمن قدیمی خود رافائل مونترو آمادگی ندارد. به همین خاطر او الخاندرو موریتا که جوانی سربهوا که به‌دنبال گرفتن انتقام مرگ برادرش است را تحت تعلیم خود قرار می‌دهد تا از او جانشینی شایسته برای خود بسازد.


سارا پولی و دیگر بازیگران فیلم ماجرای بارون مانچوزن

۴۳- فیلم The Adventures of Baron Munchausen

فیلم ماجراهای بارون مایچوزن

داستان فیلم ماجراهای بارون مایچوزن در مورد سفرهایی خیالی و تجربیاتی خارق‌العاده است که بارون و گروهش در اروپای اواخر قرن هجدهم با آن‌ها مواجه می‌شوند. متأسفانه این فیلم در گیشه چندان موفق عمل نکرده و ضرر هنگفتی به بارآورد، بااین‌حال نامزد چهار جایزه اسکار شده و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.


یول براینر در نقش رامسس فرعون مصر در فیلم ده فرمان

۴۲- فیلم The Ten Commandments

فیلم ده فرمان

  • کارگردان: سیسل ب. دمیل
  • سال ساخت:۱۹۵۶
  • بازیگران: چارلتون هستون، یول برایتر و آنا بکستر
  • میانگین امتیازات The Ten Commandments در IMDB: ۷/۹

فیلم ده فرمان درامی مذهبی است که به زندگی حضرت موسی می‌پردازد. عنوان فیلم به ده فرمان اشاره دارد، مجموعه‌ای از اصول کتاب مقدس مربوط‌به اصول اخلاقی و عبادت است که نقشی مهم و کلیدی در دو دین یهودیت و مسیحیت دارد. ده فرمان در کوه سینا بر حضرت موسی نازل و بر دو لوح سنگی حک شد.

موسی که به‌عنوان یک شاهزاده در خاندان فرعون مصر بزرگ شد، از میراث واقعی خود به‌عنوان مردی عبری آگاه شده و درمی‌یابد مأموریتی الهی به او واگذار شده است تا به‌عنوان پیامبر، نجات دهنده قوم خود از رنج بردگی باشد.


جنگ میان کینگ کونگ و دایناسور با حضور نائومی واتس در فیلم کینگ کونگ

۴۱- فیلم King Kong

فیلم کینگ کونگ

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • سال ساخت: ۲۰۰۵
  • بازیگران: نائومی واتس، جک بلک و آدرین برودی
  • میانگین امتیازات King Kong در IMDB: ۷/۲

در فیلم کینگ کونگ با تهیه کننده‌ای حریص با بازی جک بلیک آشنا می‌شویم که گروهی از فیلمسازان را گرد هم آورده و راهی جزیره‌ای بدنام به نام جمجمه می‌شود، جایی که آن‌ها چیزی بیش از بومیان آدمخوار را پیدا می‌کنند.

بازسازی فیلم قدیمی کینگ کونگ به وسیله‌ی پیتر جکسون، خالق اثری جذاب با جلوه‌های ویژه پیشرفته و اجراهایی فوق‌العاده است که باعث شده تماشای این اثر تجربه‌ای دلپذیر باشد. تماشای اثری باشکوه و حماسه‌ای قدرتمند که وفاداریش به روح اصلی نسخه سال ۱۹۳۳، به خوبی مشهود است.


تام هنکس در نقش چاک نولند در فیلم دورافتاده درحال نوشتن روی سنگ

۴۰- فیلم Cast Away

فیلم دورافتاده

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • سال ساخت: ۲۰۰۰
  • بازیگران: تام هنکس، هلن هانت و پل سانچز
  • میانگین امتیازات Cast Away در IMDB: ۷/۸

فیلم دورافتاده داستان میل انسان برای بقا و زنده ماندن است. جایی که چاک نولند، یکی از مدیران فدرال اکسپرس به‌دنبال سانحه هوایی و سقوط هواپیمایش، سر از جزیره‌ای دورافتاده و متروکه درمی‌آورد. او که در میانه‌ی ناکجاآباد گرفتار شده، مجبور است برای زنده ماندن با انواع مشکلات باورنکردنی دست‌وپنجه نرم کند. از آنجایی که تنهایی او را عذاب می‌دهد، یک توپ والیبال را به‌عنوان همدم و هم صحبت انتخاب می‌کند.

درمجموع وقتی صحبت از آثار این چنینی به میان می‌آید، فیلم دورافتاده یکی از بهترین‌ گزینه‌ها است که به‌لطف بازی تک نفره اما تأثیرگذار تام هنکس، تبدیل به گزینه‌ای ماندگار در این عرصه شده است.


تام آستین، کی هوی کوان و کوری فلدمن در فیلم گونیز

۳۹- فیلم The Goonies

فیلم گونیز

  • کارگردان: ریچارد دانر
  • سال ساخت: ۱۹۸۵
  • بازیگران: شان آستین، جاش برولین و جف کوهن
  • میانگین امتیازات The Goonies در IMDB: ۷/۷

فیلم گونیز ترکیبی پرانرژی و گاهی پرسروصدا و مملو از احساسات است که به کمک نبوغی اسپیلبرگ گونه و استفاده از ترفندهای جالب برای سرگرم کردن مخاطب، هم برای کودکان و هم بزرگسالان جذاب و تماشایی است. چه بسا حتی تماشای این اثر برای بزرگسالان امروز و کودکان دیروز هم تداعی کننده‌ی حسی نوستالژیک و خاص باشد.

گونیز داستان گروهی پسران نوجوان است که نقشه‌ای باستانی را کشف و برای یافتن گنج گمشده‌ی یک دزد دریایی افسانه‌ای، سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند.


کریستن دانست و بردلی پیرس در نقش جودی و پیتر شپرد در فیلم جومانجی

۳۸- فیلم Jumanji

فیلم جومانجی

  • کارگردان: جو جانستون
  • سال ساخت: ۱۹۹۵
  • بازیگران: رابین ویلیامز، کریستن دانست و بانی هانت
  • میانگین امتیازات Jumanji در IMDB: ۷

دو فیلم جدید جومانجی با حضور راک به آثاری سرگرم کننده تبدیل شدند، اما سال‌ها پیش از اکران آن‌ها نسخه اصلی جومانجی هم موفق به جلب توجه مخاطبان شده بود. داستان فیلم اما کمابیش همان است، تخته بازی جادویی که شما را درگیر اتفاقات مهیجی می‌کند که ممکن است هم جان‌تان را به خطر انداخته و هم سال‌ها میان شما و عزیزان‌تان فاصله بیندازد.

درنهایت فیلم جومانجی ضیافتی جذاب، اما ماجراجویی نه چندان موفق است که همچنان پس از سال‌ها می‌تواند افراد خانواده را سرگرم کند.


الکساندر اسکاشگورد با پوستین گرگ در فیلم مرد شمالی

۳۷- فیلم The Northman

فیلم مرد شمالی

  • کارگردان: رابرت اگرز
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن و کلیس بنگ
  • میانگین امتیازات The Northman در IMDB: ۷/۳

داستان فیلم مرد شمالی، حماسه‌ای ماجراجویانه و اکشنی پرکشش در مورد شاهزاده جوان وایکینگ است که در تلاش برای انتقام قتل فجیع پدرش، به دل خطر می‌زند. این فیلم براساس افسانه آملث ساخته شده و با تحسین منتقدان مواجه شد که کارگردانی و اجرای بازیگران آن را ستودند. بااین‌وجود مرد شمالی نتوانست در گیشه چندان موفق عمل کرده و کم فروغ ظاهر شد.


نمایی از فیلم آپوکالیپتو یا آخرالزمان با چشم انداز اهرام و اینکاها زیر خسوف

۳۶- فیلم Apocalypto

فیلم آخرالزمان (آپوکالیپتو)

  • کارگردان: مل گیبسون
  • سال ساخت: ۲۰۰۶
  • بازیگران: رودی یانگبلاد و رایول تروهی‌یو
  • میانگین امتیازات Apocalypto در IMDB: ۷/۸

درحالی‌که پادشاهی قوم مایا رو به زوال گذاشته است، مردی جوان در سفری خطرناک و ناخواسته، روانه‌ی دنیایی مملو از ترس و ظلم حاکمان می‌شود. اما به نظر می‌رسد هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن دارد، اکنون او در تلاش برای رسیدن به خانواده و عزیزانش، با آغوش باز به دل خطرات زده و سختی‌ها را به جان می‌خرد.


استیو مک کوئین در اردوگاه در فیلم فرار بزرگ

۳۵- فیلم The Great Escape

فیلم فرار بزرگ

  • کارگردان: جان استرجس
  • سال ساخت: ۱۹۶۳
  • بازیگران: استیو مک کویین، جیمز گارنر و ریچارد اتنبرا
  • میانگین امتیازات The Great Escape در IMDB: ۸/۲

داستان فیلم فرار بزرگ در مورد گروهی از اسرای جنگی نیروهای متفقین است که قصد دارند در طول جنگ جهانی دوم به شکلی از اردوگاه آلمان‌ها فرار کنند. یکی از فیلم‌های قدیمی اما جالب توجه که با داستان بی‌عیب و نقص و حضور بازیگرانی بزرگ و مطرح، به یکی از ماجراجویی‌های خاطره‌انگیز و اکشن‌های جذاب کلاسیک تمام دوران تبدیل شده و در یادها جاودانه شد.


توشیرو میفونه در نقش ژنرال روکوروتا ماتابه در فیلم دژ پنهان در حال حمل هیزم

۳۴- فیلم The Hidden Fortress

فیلم دژ پنهان

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • سال ساخت: ۱۹۵۸
  • بازیگران: توشیرو میفونه، میسا اوهارا و مینورو چیاکی
  • میانگین امتیازات The Hidden Fortress در IMDB: ۸/۱

دژپنهان فیلمی ماجراجویانه به سبک فئودالی است که داستانش را از منظری عجیب و غیرمنتظره روایت می‌کند. دژ پنهان را همچنین می‌توان یکی از لذت بخش‌ترین حماسه‌های کارگردان مطرح ژاپنی آکیرا کوروساوا دانست. داستان فیلم هم در مورد یک ژنرال (توشیرو میفونه) و شاهزاده خانمی (میسا اوهارا) است که قرار است به کمک دو دهقان از خطوط دشمن عبور کنند.


مایکل کین و شان کانری در فیلم مردی که میخواست سلطان باشد

۳۳- فیلم The Man Who Would Be King

فیلم مردی که می خواست سلطان باشد

  • کارگردان: جان هیوستون
  • سال ساخت: ۱۹۷۵
  • بازیگران: شان کانری، مایکل کین و کریستوفر پلامر
  • میانگین امتیازات The Man Who Would Be King در IMDB: ۷/۸

فیلم ماجراجویانه‌ی مردی که می‌خواست سلطان باشد، براساس داستان کوتاهی نوشته رودیارد کیپلینگ ساخته شده است. داستان آن در مورد دو سرباز سابق ارتش بریتانیا در هند است که به سرزمینی منزوی و دورافتاده سفر می‌کنند، جایی که مورد استقبال گرم مردم بومی قرار می‌گیرند.

پس از بروز یک سری اتفاق و سوءتفاهم ایجاد شده، مردمان بومی به این نتیجه می‌رسند که یکی از این دو سرباز یک خدا است. اما آن‌ها نمی‌توانند این نیرنگ را برای همیشه ادامه داده و مردم را فریب دهند.


جرد گیلمن در لباس پیشاهنگی در فیلم قلمروی طلوع ماه

۳۲- فیلم Moonrise Kingdom

فیلم قلمرو طلوع ماه (قلمروی مهتاب)

  • کارگردان: وس اندرسون
  • سال ساخت: ۲۰۱۲
  • بازیگران: جرد گیلمن، کارا هیوارد و بروس ویلیس
  • میانگین امتیازات Moonrise Kingdom در IMDB: ۷/۸

قلمروی مهتاب، داستانی عاشقانه و ماجراجوی دلپذیر دو نوجوان تنها است که تصمیم می‌گیرند همراه هم به جزیره‌ای در نیوانگلند فرار کنند. هرچند نقشه سوزی و سام برای بودن درکنار هم و زندگی در سرزمینی پنهان که آن را قلمروی طلوع ماه یا مهتاب نام گذاشته‌اند، کاملا طبق نقشه پیش نرفته و ناگهان آن‌ها خود را درحال فرار از والدین و کارمندان خدمات اجتماعی می‌بینند.

قلمروی مهتاب داستانی جذاب از دوران بلوغ است، روایتی نوستالژیک که حال‌وهوای اولین تجربه عشق را به نمایش می‌گذارد.


نوا آتاوی در نقش آتریو سوار بر اژدها، تامی استروناخ در نقش ملکه و شخصیت باستین بالتازار در فیلم داستان بی پایان

۳۱- فیلم The NeverEnding Story

فیلم داستان بی‌پایان

  • کارگردان: ولفگانگ پترسون
  • سال ساخت: ۱۹۸۴
  • بازیگران: نوآ هاتاوی، برت الیور و تامی استروناخ
  • میانگین امتیازات The NeverEnding Story در IMDB: ۷/۴

داستان بی‌پایان، به واقعی سفری جادویی است. سفری مسحور کننده درباره‌ی قدرت تخیلی پسری جوان که برای نجات سرزمینی خیال‌انگیز اما در حال مرگ، غیر ممکن را ممکن می‌کند. این فیلم یک ماجراجویی دوست داشتنی و سرگرم کننده به‌ویژه برای کودکان است که می‌تواند به دنیای تخیلی آن‌ها، رنگ و بویی واقعی ببخشد.


کری الویس در نقش وسلی و رابین رایت در فیلم عروس شاهزاده

۳۰- فیلم The Princess Bride

فیلم عروس شاهزاده

  • کارگردان: راب راینر
  • سال ساخت: ۱۹۸۷
  • بازیگران: کری الویس، مندی پتینکین و رابین رایت
  • میانگین امتیازات The Princess Bride در IMDB: ۸

فیلم عروس شاهزاده، یک افسانه‌ی پسامدرن لذت بخشی و ترکیبی ماهرانه و درعین‌حال هوشمندانه از عشق و کمدی است که به کالبد داستانی قدیمی، جانی دوباره می‌بخشد.

داستان آن هم در مورد پدربزرگی است که سعی دارد نوه بیمار خود را در خانه بستری است، سرگرم کند. پس برای او داستان پسر کشاورزی را تعریف می‌کند که برای رسیدن به عشق واقعی خود با انواع موانع و دشمنان رو‌به‌رو شده و دراین مسیر برای خود متحدانی وفادار هم دست‌وپا می‌کند.


همفری بوگارت و کاترین هپبون در فیلم ملکه آفریقایی

۲۹- فیلم The African Queen

فیلم ملکه آفریقایی

  • کارگردان: جان هیوستون
  • سال ساخت: ۱۹۵۱
  • بازیگران: همفری بوگارت، کاترین هپبورن و رابرت مورلی
  • میانگین امتیازات The African Queen در IMDB: ۷/۷

فیلم ملکه‌ی آفریقایی به‌لطف گروهی متشکل از بازیگران سطح بالا، فیلمنامه هوشمندانه و فیلم‌برداری زیبای خود، حتی پس از گذشت بیش از نیم قرن از زمان ساختش، همچنان مهیج و جالب توجه است. جذابیت این فیلم به اندازه‌ای است که منبع الهام ساخت آثار دیگری هم بوده است.

داستان آن در دوران جنگ جهانی اول و در آفریقای شمالی می‌گذرد، جایی که کاپیتان یک قایق ساده توسط مبلغی انگلیسی متقاعد می‌شود تا به بالادست رودخانه رفته و از قایق خود برای حمله به یک کشتی جنگی آلمانی استفاده کند.


جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو در لباس دزدان دریایی درحال هدایت کشتی

۲۸- فیلم Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

فیلم دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

داستان اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب در مورد کاپیتان جک اسپاروی دوست داشتنی با بازی جذاب جانی دپ است که به‌صورت کاملا تصادفی با آهنگری جوان به نام ویل ترنر همراه می‌شود تا عشق او یعنی دختر فرماندار را از دست دزدان دریایی نجات دهد. دزدان دریایی که از متحدان سابق جک اسپارو هستند.

دورنمای تماشایی فیلم نفرین مروارد سیاه شاید شبیه سواری کردن در پارکی موضوعی بوده و خسته کننده به نظر برسد، بااین‌وجود مطمئن باشید این تجربه‌ای لذت بخش است که ارزش امتحان کردن را دارد.


کورت راسل در نقش جک بارتون در کنار یک گروه چینی در فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک

۲۷- فیلم Big Trouble in Little China

فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک

  • کارگردان: جان کارپنتر
  • سال ساخت: ۱۹۸۶
  • بازیگران: کرت راسل، کیم کاترال و دنیس دان
  • میانگین امتیازات Big Trouble in Little China در IMDB: ۷/۲

فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک، در عمل هیچ کمبودی از نظر عناصر رایج فیلم‌های ماجراجویانه ندارد. به‌همین خاطر چندان عجیب نیست که به‌عنوان یک فیلم کالت، همچنان مورد توجه سینما دوستان قرار دارد. از طرف دیگر در این فیلم شاهد یک اتفاق شگفت‌انگیز دیگر هم هستیم، اینکه جک برتون (کرت راسل) که قرار است قهرمان بزرگ فیلم باشد، عملا کار چندانی انجام نداده و حضورش بی‌فایده است و در عوض این وانگ چی است که تواناترین شخصیت کل فیلم است.


مایکل جی فاکس و کریستوفر لوید در فیلم بازگشت به آینده

۲۶- فیلم Back to the Future

فیلم بازگشت به آینده

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • سال ساخت: ۱۹۸۵
  • بازیگران: مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید و لیا تامپسون
  • میانگین امتیازات Back to the Future در IMDB: ۸/۵

ایده‌ی سفر در زمان، همواره یکی از ایده‌هایی جذابی است که به‌خصوص مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته است. فیلم بازگشت به آینده هم درهمین دسته جای می‌گیرد. داستان مارتی مک‌فلای که همراه دوست دانشمندش امت براون در زمان سرگردان شده و ماجراجویی می‌کند. او گاهی دسته گل‌هایی هم آب می‌دهد که برای ختم به خیر کردن آن‌ها، باید تلاش خود را دوچندان کند. این فیلم به اشکال مختلف روی اتفاقات دوران خود و همینطور دیگر برنامه‌های تلویزیونی اثر گذاشت که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های تلویزیونی همچون «ریک و مورتی» و «۱۲ میمون» اشاره کرد.


کارل فردریکسون، راسل و سگ در حال هدایت بالن بزرگ در فیلم بالا

۲۵- فیلم Up

فیلم بالا

  • کارگردان: پیت داکتر
  • سال ساخت: ۲۰۰۹
  • صدا پیشه ها: ادوارد اسنر، جوردن ناگای و جان راتزنبرگر
  • میانگین امتیازات Up در IMDB: ۸/۳

انیمیشن جذاب بالا، داستان پیرمردی به نام کارل فردریکسون است که در فراق همسر محبوبش، غرق در تنهایی خود است. اما زمانی‌که راسل وارد زندگی او می‌شود، همه چیز تغییر پیدا می‌کند. حالا کارل آماده است که ماجراجویی که سال‌ها چشم انتظار آن بوده است را آغاز کرده و سفری به مناطق دور و ناشناخته داشته باشد. سفری که با اتفاقاتی شگفت‌انگیز و به یادماندنی همراه است.


لانسلوت، سر رابین، سر بدیور و شوالیه ها در فیلم مانتی پایتون و جام مقدس

۲۴- فیلم Monty Python and the Holy Grail

فیلم مانتی پایتون و جام مقدس

  • کارگردان: تری گیلیام و تری جونز
  • سال ساخت: ۱۹۷۵
  • بازیگران: گراهام چپمن، جان کلیس و اریک آیدل
  • میانگین امتیازات Monty Python and the Holy Grail در IMDB: ۸/۲

فیلم مانتی پایتون و جام مقدس، ماجراجویی با حال‌وهوای کمدی در مورد شاه آرتور و سربازانش است که در نواحی حومه بریتانیا به‌دنبال شوالیه‌های افسانه‌ای می‌گردند که به میز گرد افسانه‌ای پیوسته و آرتور را در جستجوی جام مقدس همراهی کنند. در طول سفر، آن‌ها درگیر انواع اتفاقات احمقانه می‌شوند، از محاکمه‌ی جادوگران گرفته تا شیوع طاعون که همه آن‌ها با زبان طنزی خاص روایت می‌شود.

در مجموع فیلم مانتی پایتون اثری عالی است که حتی خسته کننده‌ترین چیزها در مورد انگلستان قرون وسطی را هم به شکلی دیدنی به نمایش می‌گذارد.


جان وین در نقش ایتن ادواردز در فیلم جویندگان

۲۳- فیلم The Searchers

فیلم جویندگان

  • کارگردان: جان فورد
  • سال ساخت: ۱۹۵۶
  • بازیگران: جان وین، جفری هانتر و ورا مایلز
  • میانگین امتیازات The Searchers در IMDB: ۷/۹

داستان فیلم جویندگان به زندگی کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکا می‌پردازد که پس از مدت‌ها دوری به دیدار اعضای خانواده برادرش می‌رود. اما پس از حمله سرخ‌پوستان کومانچی به مزرعه و کشته شدن همه اعضای خانواده، او باید برای نجات جان آخرین بازمانده این حمله یعنی برادرزاده‌اش دبی که توسط سرخ‌پوست‌ها ربوده شده است، راهی سفری پرماجرا شود.

فیلم جویندگان یک موفقیت تجاری بزرگ بود که از آن به‌عنوان یک شاهکار و یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های ساخته شده تمام دوران نام برده می‌شود.


ریور فونیکس، جی اوکانل، کوری فلدمن در فیلم در کنار من بمان

۲۲- فیلم Stand by Me

فیلم کنار من بمان

  • کارگردان: راب راینر
  • سال ساخت: ۱۹۸۶
  • بازیگران: ویل ویتون، کری فلدمن و ریور فونیکس
  • میانگین امتیازات Stand by Me در IMDB: ۸/۱

فیلم کنار من بمان، با الهام از رمان «جسد» (The Body)، نوشته استیون کینگ ساخته شده است، ماجراجویی نوستالژیک در مورد چهار نوجوان که به‌دنبال کشف جسد پسری گمشده هستند.

در طول مسیر طولانی خود برای رسیدن به هدف، گروه قهرمانان ما با انواع مشکلات مواجه می‌شوند که کار را برای‌شان دشوار می‌کند. از کلاهبرداران محلی تا آب‌های مملو از زالو و البته مشکلات شخصی خودشان که باید برای پیش رفتن در این مأموریت، با آن‌ها مقابله کنند. درست است که اینجا خبری از آن عناصر ماورالطبیعه رایج آثار استیفن کینگ نیست، اما فیلم کنار من بمان، همچنان ماجراجویی سرگرم کننده است که نگاهی متفکرانه به مسائلی همچون اندوه، مرگ و دوران شیرین کودکی دارد.


شخصیت های آتوس، بروتوس، آرامیس و دارتانیان در فیلم سه تفنگدار

۲۱- فیلم The Three Musketeers

فیلم سه تفنگدار

  • کارگردان: جورج سیدنی
  • سال ساخت: ۱۹۴۸
  • بازیگران: لانا ترنر، جین کلی و جون آلیسون
  • میانگین امتیازات The Three Musketeers در IMDB: ۷/۱

داستان سه تفنگدار الکساندر دوما، تاکنون منبع الهام ساخت آثار متعددی بوده است. یکی از آن‌ها فیلم سه تفنگدار محصول سال 1948 است که زندگی دارتانیان می‌پردازد. شمشیرزنی مشتاق که آروزی پیوستن به گارد سلطنتی را در ذهن می‌پروراند. درنهایت او شانس همراهی با سه تفنگدار پادشاه یعنی آتوس، پروتوس و آرامیس را پیدا می‌کند تا به همراه آن‌ها، جلوی نیروهای فاسد کاردینال ریشیلیو را گرفته و نقشه‌های او را برای تضعیف تاج‌وتخت خنثی کند.


برندون فریزر در نقش ریچارد اوکانل در فیلم مومیایی در کنار جان هانا

۲۰- فیلم The Mummy

فیلم مومیایی

  • کارگردان: استیون سامرز
  • سال ساخت: ۱۹۹۹
  • بازیگران: براندون فریزر، ریچل وایس و جان هانا
  • میانگین امتیازات The Mummy در IMDB: ۷/۱

در فیلم مومیایی شاهد رخدادی باورنکردنی هستیم که نمی‌توان استدلالی متقاعد کننده برای وقوع آن درنظر گرفت، اما به هرحال نمی‌توان این حقیقت را هم انکار کرد که این فیلم به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت و محبوب شد که شاهد ساخت دنباله‌های دیگری از آن بودیم.

درجریان یک حفاری باستان شناسی در شهر کهن هاموناپترا در مصر، یک آمریکایی به نام ریچارد اوکانل به شکلی تصادفی مومیایی باستانی را بیدار می‌کند و این آغاز مجموعه حوادثی مهیج است که تماشایش خالی از لطف نیست.


پای پاتل و ببر در قایق در فیلم زندگی پای

۱۹- فیلم Life of Pi

فیلم زندگی پای (زندگی پی)

  • کارگردان: آنگ لی
  • سال ساخت: ۲۰۱۲
  • بازیگران: سورج شارما، عرفان خان و عدیل حسین
  • میانگین امتیازات Life of Pi در IMDB: ۷/۹

فیلم زندگی پای در مورد مرد جوانی است که از یک فاجعه دریایی جان سالم به در برده و درگیر یک سفر حماسی و ماجراجویانه می‌شود. او در این سفر تنها و همسفرش یک ببر بنگال ترسناک و درنده‌خو است. حالا پای و ببر باید راهی برای تعامل و ارتباط برقرار کردن با هم پیدا کنند، رابطه‌ای غیرمنتظره که این سفر را مهیج‌تر می‌کند.

زندگی پای را باید اقتباسی سه‌بعدی از کتابی دانست که به نظر می‌رسید غیرقابل فیلم‌برداری باشد. اما انگ لی موفق شد غیرممکن را ممکن کند و این دستاورد فنی شگفت‌انگیز به خوبی در جلب نظر منتقدان و مخاطبان موفق عمل کرد.


کلاوس کینسکی در نقش برایان سویینی در فیلم فیتزکارالدو

۱۸- فیلم Fitzcarraldo

فیلم فیتزکارالدو

  • کارگردان: ورنر هرتزوگ
  • سال ساخت: ۱۹۸۲
  • بازیگران: کلاوس کینسکی، کلودیا کاردینال و خوزه لیوگوی
  • میانگین امتیازات Fitzcarraldo در IMDB: ۸

داستان فیلم فیتزکارالدو در مورد مردی به نام برایان سوینی فیتزجرالد است، مردی که مصمم است درست وسط جنگل، یک خانه اپرا بسازد.


پدینگتون خرس سوار قطار در فیلم پدینگتون 2

۱۷- فیلم Paddington 2

فیلم پدینگتون ۲

  • کارگردان: پل کینگ
  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • بازیگران: هیو گرانت و هیو بونه‌ویل
  • میانگین امتیازات Paddington 2 در IMDB: ۷/۸

پدینگتون، خرس بامزه ما اکنون با خوشحالی تمام درکنار خانواده براون زندگی کرده و مبدل به یکی از اعضای محبوب جامعه محلی ساکن شده است. حالا او سعی دارد به مناسبت صدمین سالگرد تولد خاله لوسی، هدیه‌ای عالی برای او بخرد. هرچند همه چیز طبق نقشه پیش نرفته و پدینگتون دوباره درگیر انواع ماجراهای عجیب و غریب می‌شود.


کلینت ایستوود در فیلم خوب، بد و زشت در نقش مردی بدون نام

۱۶- فیلم The Good, the Bad and the Ugly

فیلم خوب، بد، زشت

  • کارگردان: سرجیو لئونه
  • سال ساخت: ۱۹۶۶
  • بازیگران: کلینت ایستوود، ایلای والاک و لی ون کلیف
  • میانگین امتیازات The Good, the Bad and the Ugly در IMDB: ۸/۸

فیلم وسترن قدیمی خوب، بد و زشت، به زندگی سه دزد مسلح می‌پردازد که به‌دنبال راهی برای پیدا کردن انبار طلای کنفدراسیون هستند که در دوران خونین جنگ داخلی، به وسیله‌ی یک فراری پنهان شده است. همان‌طور که مشخص است ما با سه شخصیت مواجه هستیم، تیرانداز و جایزه بگیر ماهری که همیشه یک قدم از سایر جلوتر است (خوب)، مزدوری که بی هچ پشیمانی ماشه را فشرده و آدم می‌کشد (بد) و درنهایت راهزنی که با سرعت خود دیگران را غافلگیر می‌کند (زشت)

این سه گاه با هم دست دوستی می‌دهند و گاهی پرچم دشمنی را بلند می‌کنند. درنهایت این سه شخصیت نمادین، نهایت ماجراجویی غرب وحشی را به نمایش می‌گذارند.


ارول فلین در نسخه کلاسیک فیلم ماجراهای رابین هود

۱۵- فیلم The Adventures of Robin Hood

فیلم ماجراهای رابین هود

  • کارگردان: مایکل کورتیس و ویلیام کیلی
  • سال ساخت: ۱۹۳۸
  • بازیگران: ارول فلین، الیویا دی هاویلند و بازیل راتبون
  • میانگین امتیازات The Adventures of Robin Hood در IMDB: ۷/۹

ماجراهای رابین هود در مورد همان شخصیت محبوب و معروفی است که از اموال ثروتمندان را سرقت کرده و آن‌ها را به فقرا می‌بخشید. در دورانی که پرنس جان و لردهای نورمن در غیاب شاه ریچارد شیردل، شروع به سرکوب ساکسون‌ها کردند، رابین هود به‌عنوان یکی از نجیب‌زادگان ساکسون رهبری جنبش مقاومتی غیرقانونی را به‌دست گرفته و شروع به مقابله با آن‌ها می‌کند.

ارول فلین در نقش این شخصیت افسانه‌ای، حضوری جالب توجه در این فیلم دارد، اثری که ماجراجویی‌های رابین هود و یارانش را به شکلی سرگرم کننده برای خانواده‌ها به نمایش گذاشت.


پیتر فینچ، لیو اولمن وسایر بازیگران در فیلم افق گمشده

۱۴- فیلم Lost Horizon

فیلم افق گمشده

  • کارگردان: فرانک کاپرا
  • سال ساخت: ۱۹۳۷
  • بازیگران: رونالد کلمن، ادوارد اورت هورتون و جنی وایت
  • میانگین امتیازات Bokura ga Ita در IMDB: ۷/۶

وقتی هواپیمای یک نویسنده و دیپلمات محترم از مسیرش منحرف شده و در کوه‌های تبت سقوط می‌کند، او و سایر بازماندگان به صومعه‌ای دورافتاده در شانگری-لا هدایت می‌شوند. جایی افسون شده که مهمانان تازه‌وارد را میان سکونت همیشگی در آن‌جا یا بازگشت به دنیای متمدن، بر سر دوراهی سختی قرار می‌دهد.

درسال ۲۰۱۶، کتابخانه کنگره این فیلم را از نظر فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی به‌عنوان اثری مهم معرفی کرده و آن را شایسته نگه‌داری در فهرست ملی فیلم ایالات متحده دانست.


چارلی چاپلین در حال چرت زدن در فیلم تب طلا

۱۳- فیلم The Gold Rush

فیلم جویندگان طلا

  • کارگردان: چارلی چاپلین
  • سال ساخت: ۱۹۲۵
  • بازیگران: چارلی چاپلین، مک سوین و تام موری
  • میانگین امتیازات The Gold Rush در IMDB: ۸/۲

فیلم کمدی و صامت جویندگان طلا، نام چارلی چاپلین را به‌عنوان نویسنده، تهیه کننده، بازیگر و کارگردان یدک می‌کشد. چاپلین در ساخت این فیلم از عکس‌های منتشر شده از هجوم جویندگان طلا به منطقه کلوندایک الهام گرفت. او همچنین ترتیبی داد تا در این فیلم داستان محرومیت و وحشت را با کمدی ترکیب کند. به این ترتیب او با آن چهره معروفش این‌بار در نقش یک جوینده طلای خوش بین ظاهر شد که سعی می‌کند با همه مشکلات مسیر همچون بیماری، گرسنگی، سرما و تنهایی کنار بیاید.

فیلم جویندگان طلا مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و به‌عنوان یکی از مشهورترین آثار چاپلین شناخته می‌شود.


هری پاتر در کنار هرمیون و رون ویزلی در فیلم هری پاتر و سنگ جادو

۱۲- فیلم Harry Potter and the Sorcerer's Stone

فیلم هری پاتر و سنگ جادو

  • کارگردان: کریس کلمبوس
  • سال ساخت: ۲۰۰۱
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، اما واتسون، روپرت گرینت و ریچارد هریس
  • میانگین امتیازات Harry Potter and the Sorcerer's Stone در IMDB: ۷/۶

فیلم هری پاتر و سنگ جادو، شروع مسیری جذاب بود که با ساخت آثار دیگری دنبال شد تا درنهایت به ما نشان دهد سرنوشت هری پاتر، این کودک یتیم اما بااستعداد به کجا ختم خواهد شد. هری که شانس حضور در مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز را پیدا کرده است، به حقایقی تلخ در مورد خود و خانواده‌اش پی می‌برد. البته او در مدرسه دوستانی خوب و صمیمی هم پیدا کرده و چیزهای بیشتری در مورد لرد ولدمورت می‌آموزد.

شاید مهم‌ترین پیام جی کی رولینگ در این کتاب، اهمیت پذیرش خود با همه‌ی نقایص و کاستی‌ها و شکوه ایستادن در مقابل کسانی است که به دیگران آسیب می‌زنند.


ایمورتان جو در فیلم مکس دیوانه

۱۱- فیلم Mad Max: Fury Road

فیلم مکس دیوانه: جاده خشم

  • کارگردان: جورج میلر
  • سال ساخت: ۲۰۱۵
  • بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون و نیکولاس هولت
  • میانگین امتیازات Mad Max: Fury Road در IMDB: ۸/۱

به عقیده بسیاری از مخاطبان، چهارمین فیلم از مجموعه فیلم‌های مکس دیوانه بهترین این مجموعه است. داستان این فیلم به شکلی مستقل از آثار قبلی است و به اتحاد مکس راتاکانسکی و امپراتور فیوریوسا می‌پردازد که تصمیم دارند به هر شکل ممکن عروس‌های ایمورتان جو را از چنگ او آزاد کنند.

داستان این فیلم بیش از آنکه یک روایت خیال‌انگیز باشد، داستانی پیچیده و چند لایه است که می‌تواند حتی به‌عنوان بازسازی اثری وسترن هم معنا پیدا کند. از طرف دیگر جهان سازی باورنکردنی، صحنه‌های اکشن و پرزدوخورد و البته تعقیب و گریزهای نفس‌گیر با ماشین، از فیلم مکس دیوانه: جاده خشم اثری فراموش نشدنی ساخته است که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های آثار اکشن نام برد.


نیو و ترینیتی در فیلم ماتریکس

۱۰- فیلم The Matrix

مجموعه فیلم‌های ماتریکس

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • سال ساخت: ۱۹۹۹
  • بازیگران: کیانو ریوز، کری آن موس و لارنس فیشبرن
  • میانگین امتیازات The Matrix Series در IMDB: ۸/۷

مجموعه فیلم‌های ماتریکس، به رایج شدن مفهوم تئوری شبیه‌سازی کمک فراوانی کرده و اصطلاحات و مفاهیمی خاص را به سینما دوستان معرفی کردند. درحالی‌که بخش‌هایی از این مجموعه شما را به یاد ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب لوئیس کارول میندازد، بخش‌های دیگر آن تداعی کننده‌ی کاووشی فلسفی است.

داستان ماتریکس در مورد برنامه‌نویسی به نام نئو است که ناگهان همچون آلیس، خود را در جهانی ناشناخته می‌بیند که تابه‌حال از وجودش بی‌اطلاع بود. دراین بین مورفیوس و ترینیتی به کمکش آمده و به او نشان می‌دهند که بشریت درواقع در دنیایی مجازی زندگی کرده و به وسیله‌ی ماشین‌های هوشمند به بردگی گرفته شده است. حالا نئو آزاد است که همه این حقایق را فراموش کرده و به زندگی مثلا عادی خود ادامه دهد، یا برعکس برای آزادی نوع بشر فداکاری کند.


سم نیل و تی رکس در فیلم پارک ژوراسیک

۹- فیلم Jurassic Park

فیلم پارک ژوراسیک

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • سال ساخت: ۱۹۹۳
  • بازیگران: سم نیل، لورا درن و جف گلدبلوم
  • میانگین امتیازات Jurassic Park در IMDB: ۸/۲

فیلم پارک ژوراسیک به این پرسش ساده می‌پردازد: وجود یک پارک موضوعی امن مملو از انواع دایناسورهای شبیه‌سازی شده، ممکن است چه مشکلی به وجود بیاورد؟ پرسشی که پاسخ آن سرآغاز ساخت مجموعه فیلم‌هایی جذاب بود. همانگونه که از نام فیلم پیدا است، داستان در مورد پارکی خاص و محل نگه‌داری گونه‌های مختلف دایناسورهای باستانی است. تیمی از محققان در آن‌جا مشغول فعالیت بوده و ایمنی آن را تحت نظر دارند. اما با وقوع اتفاقی غیرمنتظره، اوضاع از کنترل خارج و دیاناسورهای رها می‌شوند.

یک دستورالعمل عالی برای ماجراجویی در جنگل به سبک ماقبل تاریخ که به‌لطف جلوه‌های ویژه تماشایی و کمک گرفتن از فناوری‌های روز، جذابیتی دو چندان پیدا کرده است.


همفری بوگارت و جانی هیوستون در فیلم گنج های سیرا مادره

۸- فیلم The Treasure of the Sierra Madre

فیلم گنج‌های سیرا مادره

  • کارگردان: جان هیوستون
  • سال ساخت: ۱۹۴۸
  • بازیگران: همفری بوگارت، والتر هیوستون و تام هولت
  • میانگین امتیازات The Treasure of the Sierra Madre در IMDB: ۸/۲

فیلم گنج‌های سیرا مادره، داستانی اخلاقی و طنزآمیز اما تاریک است که شاید بازسازی شده باشد، اما هیچ کدام از آن‌ها هرگز موفق به تکرار جذابیت فیلم اصلی نشدند. به‌واقع جان هیوستون این داستان را در بهترین و کامل‌ترین شکل خود به تصویر کشید که باعث شده است این فیلم به اثری فراموش نشدنی و ماندگار تبدیل شود.

داستان فیلم در مورد دو آمریکایی بدبخت است که در مکزیک به‌دنبال کار می‌گردند. دراین‌بین آن‌ها یک جوینده طلای قدیمی را متقاعد می‌کنند که به آن دو در استخراج طلا از کوه‌های سیرا مادره کمک کند.


جودی گارلند در نقش دوروتی در کنار مترسک و آدم آهنی در فیلم جادوگر شهر از

۷- فیلم The Wizard of Oz

فیلم جادوگر شهر از

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • سال ساخت: ۱۹۳۹
  • بازیگران: جودی گارلند، فرانک مورگان و ری بولگر
  • میانگین امتیازات The Wizard of Oz در IMDB: ۸/۱

فیلم جادوگر شهر از، شاهکاری مطلق است که جلوه‌های بصری خیره کننده و داستان سرایی ماهرانه‌اش هنوز هم به همان جذابی و تازگی زمان اکرانش است. فیلمی که پیر و جوان و کودک و بزرگسال را سرگرم می‌کند.

داستان آن هم که برای همه‌ی ما آشنا است، داستان دوروتی و سگش توتو که به وسیله یک گردباد از مزرعه خود در کانزاس به سرزمین جادویی از منتقل می‌شوند. دوروتی برای یافتن راه بازگشت به خانه سفری را آغاز کرده و با شخصیت‌های دیگری همچون مترسک، شیر و آدم آهنی آشنا می‌شود. درادامه همه برای دیدار با جادوگر بزرگ و برآورده شدن آرزوهای خود، راهی شهر زمردین می‌شوند.


پیتر اوتول در فیلم لورنس عربستان در صحرا

۶- فیلم Lawrence of Arabia

فیلم لورنس عربستان

  • کارگردان: دیوید لین
  • سال ساخت: ۱۹۶۲
  • بازیگران: پیتر اوتول، الک گینس و آنتونی کوئین
  • میانگین امتیازات Lawrence of Arabia در IMDB: ۸/۲

فیلم لورنس عربستان را باید حماسه‌ی همه حماسه‌ها دانست، اثری که جایگاه دیوید لین را با ارائه‌ی چنین اثر درخشان و نمایش بزرگ چهار ساعته تثبیت کرد. درکنار آن نباید فیلم‌برداری زیبا و بازی‌های درخشان بازیگران را نادیده گرفت که همگی دست به‌دست هم داده و یکی از جاودانه‌های کلاسیک دنیای سینما را شکل دادند.

داستان فیلم در مورد افسری انگلیسی به نام لورنس است که در طول جنگ جهانی اول موفق شد قبایل مختلف عرب را باوجود اختلافاتی که با هم داشتند، متحد کرده و آن‌ها را برای جنگ علیه ترک‌ها متحد کند.


هریسون فورد در نقش ایندیانا جونز در یکی از معروفترین صحنه های فیلم مهاجمان صندوقچه گمشده

۵- فیلم Raiders Of The Lost Ark

فیلم مهاجمان صندوقچه گمشده

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • سال ساخت: ۱۹۸۱
  • بازیگران: هریسون فورد، کارن الن و پل فریمن
  • میانگین امتیازات Raiders Of The Lost Ark در IMDB: ۸/۴

درمیان مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز، مهاجمان صندوقچه گمشده یکی از بی‌نظیرترین و سرگرم کننده‌ترین‌ها است که مملو از حرکات شجاعانه، طنز همراه‌با حیله‌گری و واکنش‌های جالب توجه است.

طبق معمول داستان در مورد ایندیانا جونز، باستان شناس و مردی ماجراجو است که به وسیله دولت آمریکا استخدام می‌شود تا قبل از آنکه نازی‌ها به اسرار پنهان شده در صندوقچه‌ای مهم پی ببرند، آن را به‌دست آورده و از بروز فاجعه جلوگیری کند.


جنگ کینگ گونگ و دایناسور در فیلم قدیمی و سیاه سفید کینگ کونگ

۴- فیلم King Kong

فیلم کینگ کونگ

  • کارگردان: مریان کوپر
  • سال ساخت: ۱۹۳۳
  • بازیگران: فی ری، رابرت آرمسترانگ و بروس کابوت
  • میانگین امتیازات King Kong در IMDB: ۷/۹

فیلم کینگ کونگ، روح یک هیولا را مورد بررسی قرار می‌دهد و نکته‌ی جالب توجه این است که در زمان پخش این فیلم و به‌دلیل موفقیت تیم سازنده در ارائه جلوه‌های ویژه خیره کننده، بسیاری از تماشاگران از شدت وحشت در طول فیلم جیغ کشیده و گریه می‌کردند. داستان فیلم هم همان داستان همیشگی از حرص و طمع سیری ناپذیر نوع بشر است که برای رضایت خود، همه چیز را زیر پا می‌گذارد. تماشای این فیلم ماجراجویی درجنگل را از دست ندهید.


لوک اسکای واکر، اوبی وان کنوبی، هان سولو و چوباکا در سفینه در فیلم جنگ ستارگان

۳- فیلم Star Wars

فیلم جنگ ستارگان

  • کارگردان: جورج لوکاس
  • سال ساخت: ۱۹۷۷
  • بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر و الک گینس
  • میانگین امتیازات Star Wars در IMDB: ۸/۶

اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان، یک اپرای فضایی و حماسی جذاب است. لوکاس پس از چندین بار بازنویسی بالاخره فیلم‌برداری این فیلم را در مکان‌هایی همچون تونس و استودیویی در انگلستان آغاز کرد. فیلم در زمان تولید با مشکلاتی مواجه شد، به طوری که بازیگران و دیگر عوامل جنگ ستارگان به این باور رسیدند که این اثر قرار است به فیلمی شکست خورده تبدیل شود. هرچند درنهایت تمام این پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمده و این مجموعه با قدرت به کار خود ادامه داد.


آراگورن، لگولاس، گندالف،فرودو، سم، گالادریل،آرون، سارومان، برج تاریک، نزگل ها در سه گانه ارباب حلقه ها

۲- فیلم The Lord of the Rings

فیلم مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • سال ساخت: ۲۰۰۱
  • بازیگران: الیجا وود، ویگو مورتنسن، یان مک‌کلن، اورلاندو بلوم و کیت بلانشت
  • میانگین امتیازات The Lord of the Rings در IMDB: ۸/۸

بی‌تردید تماشای سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌های پیتر جکسون که با الهام از مجموعه کتاب‌هایی به همین نام نوشته تالکین ساخته شده است، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های دوست‌داران دنیای سینما است. آثاری مملو از جلوه‌های ویژه چشم‌نواز و اجرای بی‌نقص و فراموش نشدنی بازیگران که باعث می‌شود دنیای حماسی و پراز سحر و افسون تالکین، جذابیتی دوچندان پیدا کند.

داستانی که با اتحاد مردمانی از نژادهای مختلف آغاز می‌شود که باید ارباب تاریکی سائورون را یک بار برای همیشه شکست داده و روشنایی را به سرزمین میانه بازگردانند.


کیر دوله در نقش دیوید بومن در لباس فضانورد در فیلم اودیسه فضایی

۱- فیلم 2001: A Space Odyssey

فیلم ۲۰۰۱: اودیسه فضایی

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • سال ساخت: ۱۹۶۸
  • بازیگران: گری لاکوود، ویلیام سیلوستر و کیراتوود دولی
  • میانگین امتیازات 2001: A Space Odyssey در IMDB: ۸/۳

فیلم ماجراجویانه و حماسی ادیسه فضایی، با الهام از داستان‌های علمی تخیلی آرتور سی کلارک ساخته شد. جالب است بدانید کلارک هم با الهام از فیلم رمانی نوشت که بخشی از آن همزمان با فیلمنامه این فیلم نوشته شد. ادیسه فضایی در زمان اکران خود با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو شد. گروهی آن را اثری تاریک و آخرالزمانی می‌دیدند و گروهی دیگر با نگاهی خوش‌بینانه، آن را نشانه‌ای از امیدهای بشریت می‌دانستند.

فیلمی که همچنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تأثیر گذارترین فیلم‌های تاریخ شناخته و از سوی کتابخانه کنگره آمریکا، برای نگه‌داری در فهرست ملی فیلم انتخاب شده است.

درپایان نظر شما در مورد آثار سینمایی معرفی شده چیست؟ جای کدام اثر در این فهرست خالی بود؟ کدام فیلم گزینه مورد علاقه و محبوب شما است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های ماجراجویانه کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های ماجراجویانه می‌توان به فیلم جنگ‌ ستارگان، فیلم ارباب حلقه ها، فیلم کینگ کونگ و فیلم جادوگر شهر از اشاره کرد. فهرست کامل ۶۰ فیلم ماجراجویی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- فیلم های ماجراجویانه ۲۰۲۲ کدام‌اند؟

از فیلم های جدید ماجراجویانه می‌توان به فیلم آنچارتد ۲۰۲۲، فیلم مرد شمالی ۲۰۲۲، فیلم دکتر استرنج دو ۲۰۲۲ و فیلم همه چیز همه جا به یکبار ۲۰۲۲ اشاره کرد.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده