نویسنده: مریم اصلانی
// پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۲

لوکیشن های واقعی در انیمه ها | از مدرسه تویوساتو تا حمام هیولاها!

آیا می‌دانستید که انیمه حتی روی صنعت گردشگری هم تأثیرگذار است؟ همراه زومجی باشید تا لوکیشن‌های واقعی استفاده شده و به شهرت رسیده در دنیای انیمه‌ها را به شما معرفی کنیم.

اغراق نیست اگر بگوییم این روزها انیمه مبدل به یکی از معروف‌ترین جلوه‌های فرهنگ مدرن ژاپن شده که در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. درواقع فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، همیشه امکان تماشای آخرین انیمه‌های ژاپنی در انواع سایت‌های پخش انیمیشن وجود دارد. اما پرسش اینجا است که چرا انیمه تا به این اندازه مورد توجه قرار گرفته و محبوب شده است؟ شاید بتوان گفت به جز نمایش داستان‌های جذاب و پرفراز و نشیب و خلق شخصیت‌های منحصربه‌فرد و محبوب، نقاشی‌های زیبا و جهان تخیلی انیمه‌ها، از جمله امتیازات مهم محصولات انیمه‌ای است که نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

اما به جز خلق دنیاهای تخیلی و باورنکردنی، برخی از انیمه‌های محبوب ژاپنی از مکان‌های واقعی الهام گرفته و آن‌ها را به طریقی در دنیای خود گنجانده‌اند. این مسئله حتی در مورد انیمه‌های فانتزی و خیال‌انگیز هم صدق می‌کند. بنابراین طرفداران این ژانر چه در خود کشور ژاپن و چه در دیگر کشورهای جهان، همیشه این فرصت را در اختیار دارند تا با تماشای انیمه شوق سفر کرده و از مکان‌های واقعی این کشور هم بازدید کنند. همین مسئله باعث خلق چشم‌اندازی جدید در دنیای گردشگری شده است که از آن با عنوان گردشگری انیمه نام برده می‌شود.

در ادامه این مطلب با ما در زومجی همراه باشید تا شما را با شماری از مکان‌های محبوب دنیای انیمه که با الهام از مکان‌های واقعی خلق شده‌اند، آشنا کنیم. انیمه‌هایی که به احتمال زیاد تعدادی از آن‌ها را تماشا کرده‌اید.


مقایسه لوکیشن واقعی و لوکیشن استفاده شده در انیمه اسم تو واقع در توکیو

۱- انیمه Your Name

انیمه نام تو (اسم تو)

  • ژانر: درام، خیال‌انگیز
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • میانگین امتیازات Your Name در IMDB: ۸/۴

انیمه اسم تو، یکی از انیمه‌های جذاب و تماشایی است که در سال ۲۰۱۶ اکران شد. این انیمه فانتزی اثری جذاب از ماکوتو شینکای، کارگردان معروف دنیای انیمه است. مخاطبان انیمه نام تو، درکنار لذت بردن از داستان جذاب و تماشای شخصیت‌های دوست داشتنی این انیمه، فرصتی پیدا می‌کنند تا از بسیاری از مکان‌های واقعی شهرهای توکیو و تاکایاما هم بازدید کنند.

از آنجایی که این انیمه یکی از آثار پرمخاطب و مجذوب کننده سال‌های اخیر بود، باعث جذب طرفداران بسیاری شد که دوست داشتند سفری به این دو شهر داشته و از نزدیک این مکان‌های آشنا را تماشا کنند. از جمله مکان‌ و ساختمان‌های واقعی که در این انیمه به آن‌ها پرداخته شده است می‌توان به معبد سوگا در یوتسویا، ایستگاه قطار یوتسویا، ایستگاه شینجوکو، مرکز هنر ملی در توکیو، معبد هی در تاکایاما، کتابخانه هیداشی و ایستگاه هیدا- فوروکاوا در تاکایاما اشاره کرد.


سردر معبد آساهی ایناری در توکیه که در انیمه فرزند آب و هوا مورد استفاده قرار گرفته است

سردر معبد در انیمه فرزند آب و هوا

۲- انیمه Weathering with You

انیمه فرزند آب‌وهوا

انیمه فرزند آب‌وهوا (آب‌وهوا با تو) هم یکی دیگر از آثار تماشایی ماکوتو شینکای است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. دراین انیمه هم شاهد استفاده از مکان‌های واقعی شهر توکیو به‌خصوص شینجوکو هستیم.

ساختمان یویوگی کایکان که متأسفانه تخریب شد، درکنار مکان‌های دیگری همچون ساختمان آتامی، برج شینجوکو، عرشه تماشای شهر توکیو، پارک شیبا و برج توکیو از جمله مکان‌های واقعی هستند که نمایی از آن‌ها در این اثر به نمایش گذاشته شده است. همچنین سردر معبد آساهی هم یکی دیگر از مکان‌های واقعی است که الهام بخش سازندگان این انیمه بود.


نمایی از تقاطع قطار در انیمه 5 سانتیمتر در ثانیه

محله های واقعی اطراف ایستگاه ساگوباشی

۳- انیمه 5 Centimeters per Second

انیمه ۵ سانتی‌متر در ثانیه

به نظر می‌رسد کارگردان نام‌دار دنیای انیمه ماکوتو شینکای، جایگاهی خاص را در این فهرست به خود اختصاص داده است. سومین انیمه یعنی پنج سانتی‌متر در ثانیه هم دیگر اثر این کارگردان محصول سال ۲۰۰۷ است که شامل سه داستان «شکوفه گیلاس» با تمرکز بر مناطق توچیگی و ستاگایا در توکیو، «کیهان نورد» با الهام از جزیره کاگوشیما و «پنج سانتی‌متر بر ثانیه» است که بازهم بر حال‌وهوای شهر توکیو متمرکز شده است.

مکان‌های واقعی که در این انیمه به آن‌ها اشاره شده است شامل مواردی همچون ایستگاه ایوافونه در توچیگی، ایستگاه گوتوکوجی در ستاگایا در توکیو و جزیره تانگاشیما در کاگوشیما است.


انیمه باغی از کلمات

آلاچیقی در پارک شینجوکو گیون-لوکیشن انیمه باغی از کلمات

۴- انیمه The Garden of Words

انیمه باغی از کلمات

ماکوتو شینکای در سال ۲۰۱۳ انیمه‌ی جذاب دیگری به نام باغی از کلمات را به مخاطبان عرضه کرد. این انیمیشن محبوب به زندگی دانش آموزی دبیرستانی به نام تاکائو و معلمی به نام یوکیو می‌پرداخت و پارک شینجوکو گیون هم لوکیشن واقعی استفاده شده دراین انیمه بود.


شخصیت های انیمه زمزمه قلب

لوکیشن الهام بخش انیمه نوای قلب

۵- انیمه Whisper of the Heart

انیمه زمزمه قلب (ندای قلب)

انیمه زمزمه قلب یکی از ساخته‌های محبوب و جذاب استودیو جیبلی است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. داستان این انیمه در مورد شیزوکو و سیجی است و بیشتر اتفاقات آن در شهر توکیو رخ می‌دهد. محله به تصویر کشیده شده در این فیلم هاچیوجی است که یکی از مناطق شهر توکیو است.

از جمله مکان‌های به تصویر کشیده شده در این انیمه هم می‌توان به ایستگاه سیسکی ساکوراگائوکا، تپه ایروهازاکا، معبد کُنپیرا و آپارتمان آتاگو در هاچیوجی اشاره کرد. تقریبا نیم ساعت طول می‌کشد تا ازطریق خط کیو از ایستگاه شینجوکو به ایستگاه سیسکی ساکوراگائوکا برسید.


شاهزاده مونونوکه و لوکیشن واقعی جزیره یاکوشیما

۶- انیمه Princess Mononoke

انیمه شاهزاده خانم مونونوکه

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • میانگین امتیازات Princess Mononoke در IMDB: ۸/۴

شاهزاده مونونوکه (محصول ۱۹۹۷) یکی از معروف‌ترین ساخته‌های استودیو جیبلی است، اثری که در سطح جهان هم مورد توجه و تحسین فراوانی قرار گرفت. گفته می‌شود جنگل به تصویر کشیده شده در این انیمه از یکی از این دو مکان معروف و واقعی کشور ژاپن الهام گرفته شده است: یکی شیراکامی سانچی در اوموری که جزو سایت‌ میراث جهانی یونسکو است و دیگری جزیره یاکوشیما است که در کاگوشیما واقع شده است.


چیهیرو در مقابل ساختمان حمام خانه یوبابا

چشمه آب گرم دوگو

۷- انیمه Spirited Away

انیمه شهر اشباح (سفر چیهیرو)

  • ژانر: ماجراجویی، خانوادگی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • میانگین امتیازات Spirited Away در IMDB: ۸/۶

یکی از شاهکارهای دنیای انیمه، فیلم شهر اشباح به کارگردانی هایائو میازاکی است. بی‌تردید بسیاری از انیمه دوستان حتما یک بار این فیلم را تماشا کرده‌ و با مکان‌های جذاب و خیالی آن آشنایی دارند. یکی از این مکان‌ها حمام هیولاها است، جایی که چیهیرو در آن کار می‌کرد. اما برخلاف سایر مکان‌های تخیلی این انیمه، این یکی با الهام از یک مکان واقعی طراحی شد.

این حمام درواقع از دوگو (Dogo Onsen) که یک حمام و چشمه آب گرم در شهر ماتسویاما است، الهام گرفته شد. سازه‌ای که تضادی قابل‌توجه با ظاهر مدرن شهر ماتسویاما دارد. چشمه‌ی آب گرم دوگو شهرت روزافزون خود را مدیون انیمه شهر اشباح است که آن را به‌عنوان مکانی شگفت‌انگیز، به بینندگان خود معرفی کرد.


خانه خاطره انگیز انیمه همسایه من توتورو

ماکت واقعی خانه انیمه همسایه من توتورو

۸- انیمه My Neighbour Totoro

انیمه همسایه من توتورو

انیمه همسایه من توتورو یکی دیگر از شناخته شده‌ترین آثار استودیو جیبلی است، اما مکان مورد نظر ما نه یک سازه واقعی و منبع الهام، بلکه ماکتی است که از خانه دنج دو شخصیت اصلی یعنی خواهران ساتسوکی و می ساخته شده است.

برخلاف چشمه آب گرم دوگو، این یکی ساختمانی واقعی نیست. درعوض ماکتی از آن خانه‌ی خاطره‌انگیز در مقیاس کامل است که با همان طراحی داخلی و همان وسایل ساخته شده است. به همین خاطر هنگام ورود به آن، حس می‌کنید که ناخودآگاه به دنیای فیلم منتقل شده‌اید.


شخصیت های انیمه دورارارا

مجسمه موسیقی انیمه دورارارا

۹- انیمه Durarara!!

انیمه دورارارا!!

  • ژانر: کمدی، جنایی
  • کارگردان: ریوگو ناریتا
  • میانگین امتیازات Durarara!! در IMDB: ۷/۸

منظره خیابان سان‌شاین در ایکبوکورو، یکی از مناظر آشنا برای طرفداران انیمه دورارارا است، چراکه چندین مکان واقعی را درخود جای داده است که در انیمه هم قابل مشاهده هستند.

یکی از آن‌ها یادبود و مجسمه یکی از نت‌های موسیقی در پارک است که در افتتاحیه این انیمه سریالی نشان داده می‌شود. درمجموع دقت بالایی در نمایش دادن مکان‌های واقعی در این انیمه به کار گرفته شده است، به طوری که وقتی در این خیابان قدم می‌زنید حس می‌کنید که در خود انیمه هستید.


پل چیچیبو در ژاپن

میهو و جینتا در انیمه آنوهانا

۱۰- انیمه Anohana: The Flower We Saw That Day

انیمه آنوهانا: گلی که آن روز دیدیم

  • ژانر: درام، ماجراجویی
  • کارگردان: تاتسویوکی ناگای
  • میانگین امتیازات Anohana در IMDB: ۸/۲

یکی دیگر انیمه‌هایی که مکانی واقعی را در دنیای خیالی خود به تصویر کشیده، انیمه آنوهانا است. این مکان نمادین پل چیچیبو (Chichibu Bridge) است که سازه‌ای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز و مکانی جذاب برای تماشای رودخانه‌ی آراکاوا است. البته در پس زمینه استفاده شده در انیمه درختان عمق و غنای بیشتری داشتند و به همین خاطر، منظره پل حالتی برجسته‌تر پیدا کرده بود.


مدرسه ابتدایی تویو ساتو در انیمه کی-اون

مدرسه ابتدایی تویو ساتو در دنیای واقعی

۱۱- انیمه K-On!

انیمه کی- اون!

  • ژانر: درام، کمدی
  • کارگردان: نائوکو یامادا
  • میانگین امتیازات K-On! در IMDB: ۷/۸

مدرسه‌ای که همه طرفداران انیمه کی- اون! عاشق تحصیل در آن هستند هم با الهام از یک مکان واقعی به تصویر کشیده شده است.

مدرسه ابتدایی تویوساتو (Toyosato) درشهری به همین نام ساخته شده و باوجود ظاهر مدرن بیرونی، ساختمانی قدیمی است که زمان احداث آن به سال ۱۹۳۷ بازمی‌گردد. قرار بود زمانی این مدرسه به‌دلیل قدمت خود، تخریب شود، اما به‌لطف شهرت به‌دست آمده ازطریق پخش این انیمه، تصمیم گرفته شد که آن را بازسازی و احیا کنند.


تانجیرو و اولین دیدار با موزان

خیابان آساکوزا در ژاپن-لوکیشن انیمه شیطان کش

۱۲- انیمه Demon Slayer

انیمه شیطان کش (کیمتسو نو یائیبا)

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: هارو سوتوزاکی
  • میانگین امتیازات Demon Slayer در IMDB: ۸/۷

خیابان‌های شلوغ آساکوزا، محل قرار گرفتن بسیاری از معابد و همینطور جایگاه ویژه برگزاری انواع فستیوال و جشنواره‌های سنتی است و البته اینجا یکی دیگر از منابع الهام استفاده شده در دنیای انیمه است.

به‌صورت مشخص از این مکان در انیمه شیطان کش استفاده شد، جایی که تانجیرو برای اولین‌بار با موزان کیبوتسوجی رو‌به‌رو می‌شود. این منطقه جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران از اقصی نقاط جهان دارد. به طوری‌که اگر جزو طرفداران این انیمه محبوب نباشید هم همچنان می‌توانید با قدم زدن در این منطقه از فرهنگ سنتی ژاپن لذت ببرید.

از جمله سازه‌های معروفی که در این منطقه واقع شده‌اند می‌توان به برج «Tokyo Skytree» و همینطور هانایاشیکی (Hanayashiki) که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تفریحی این کشور است، اشاره کرد.


رینتارو و کوریسه در مقابل ساختمان رادیو کایکان در انیمه اشتاینز گیت

ساختمان تجاری در آکیباهارا استفاده شده در انیمه اشتاینز گیت

۱۳- انیمه Steins Gate

انیمه دروازه اشتاینز (اشتاینز؛ گیت)

  • ژانر: درام کمدی
  • کارگردان: هیروشی هاماساکی تاکویا ساتو
  • میانگین امتیازات Steins Gate در IMDB: ۸/۸

اگر شما هم خود را جزو اوتاکو یا همان طرفداران متعصب و پروپاقرص دنیای انیمه می‌دانید، حتما نام آکیهابارا (Akihabara) را شنیده‌ای که به‌نوعی بهشت طرفداران انیمه است. اما آیا می‌دانستید ساختمان رادیو کایکان (Radio Kaikan) درواقع یک مرکز خرید برای ارائه انواع فیگورهای انیمه و دیگر کالاهای مرتبط است؟

زمانی‌که انیمه اشتاینز گیت منتشر شد، این مرکز برای چندین هفته محل نمایش تبلیغی بود که به‌نوعی شبیه‌سازی تصادف ماشین زمان را در بالای این مرکز خرید به نمایش می‌گذاشت. یکی دیگر از شیرین کاری‌هایی که روی موفقیت هرچه بیشتر بازاریابی این مرکز مؤثر بود. اگر از علاقمندان این انیمه هستید، بازدید از این ساختمان را فراموش نکنید.


آپارتمان سایتاما در دنیای واقعی

آپارتمان سایتاما در دنیای واقعی

۱۴- انیمه One Punch Man

انیمه مرد تک مشتی (وان پانچ‌من)

  • ژانر: اکشن، کمدی
  • کارگردان: شینگو ناتسومه (فصل اول)، چیکارا ساکورای (فصل دوم)
  • میانگین امتیازات One Punch Man در IMDB: ۸/۷

انیمه مرد تک مشتی یکی دیگر از انیمه‌هایی است که به‌دلیل سادگی قهرمان داستان و همینطور مبارزه‌های حماسی خود، از آثار مشابه تمایز پیدا کرده است. آپارتمان شخصیت اصلی داستان یا همان سایتاما یکی از مکان‌هایی است که اکثر ما مردم فانی می‌توانیم به‌سادگی با آن ارتباط برقرار کنیم. هرچند که به احتمال زیاد خبری از موجودات عجیب و غریبی که یک مرتبه جلوی ساختمان ظاهر می‌شوند، نخواهد بود.

این آپارتمان که در محله ستاگایا (Setagaya) در شهر توکیو قرار دارد، به چشم‌اندازی عالی برای گرفتن عکس‌های یادگاری تبدیل شده است و حس نزدیکی به محل زندگی این ابرقهرمان را به مخاطبان القا می‌کند.

خب، درپایان این مطلب نظر شما در مورد گردشگری انیمه چیست؟ اگر شانس سفر به ژاپن و بازدید از این مکان‌های واقعی را داشتید، انتخاب شما کدام یک از آن‌ها بود؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی درمیان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده