نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۹

حقایق جالب فیلم The Master | از بررسی ایفای نقش واکین فینیکس تا جزییات فیلم‌برداری

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم The Master اثر پل توماس اندرسن و با ایفای نقش بسیار زیبای واکین فینیکس خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

در ادامه سری مقاله‌های حقایق جالب به فیلم The Master رسیدیم؛ اثر پل توماس اندرسن و با ایفای نقش فوق‌العاده واکین فینیکس که یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های دهه گدشته به‌شمار می‌رود. فیلمی با یک اتمسفر بسیار سنگین و تاریک که درباره خطرات سنگین فرقه‌های مختلف جریان دارد و این مشکل اجتماعی خطرناک و بسیار بزرگ را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. این فیلم شاید با سلیقه همه اهالی سینما هم‌خوانی نداشته باشد ولی اگر از آن خوشتان بیاید، تماشا نکردن آن کاری بس دشوار خواهد بود. روند داستانی مریض و تاریک این فیلم که با ایفای نقش واکین فینیکس بسیار جذاب‌تر شده است، شما را در خود غرق خواهد کرد تا از آن لذت ببرید و درکنار آن از پیام‌های فیلم به خوبی آگاه شوید.

تیم بازیگران این فیلم با حضور بازیگران برجسته‌ای مانند فیلیپ سیمور هافمنِ فقید، امی آدامز و رمی مالک درکنار واکین فینیکس یک تیم بسیار قوی را تشکیل داده‌اند که داستان فیلم را به خوبی پیش می‌برند. این فیلم در سال ۲۰۱۲ میلادی به تهیه‌کنندگی جوآنا سلار، دنیل لوپی و خود پل توماس اندرسن توسط استودیو JoAnne Sellar Productions با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید شد ولی نتوانست در گیشه‌های سینما به فروشی بیش از ۳۰ میلیون دلار دست پیدا کند. فروش کم این فیلم دقیقا به‌خاطر همان موضوعی است که این فیلم شاید برای همه مناسب نباشد و در سلیقه بسیاری جای نگیرد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم The Master بپردازیم؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

پوستر فیلم The Master با ایفای نقش واکین فینیکس و فیلیپ هافمن

۱- ایده داستان فیلم

بسیاری از ایده‌های فیلم‌ها و سریال‌های مختلف همان‌طور که در این سری مقاله‌های حقایق جالب بارها اشاره کرده‌ایم، سال‌ها در ذهن سازندگان آن قرار داشته است و پس از مدت زیادی توانسته‌اند سرانجام آن را تولید کنند. ایده داستان فیلم The Master هم دقیقا از همین داستان پیروی می‌کند. در سال ۲۰۱۲ و زمانی‌که این فیلم روی پرده سینماها رفت، پل توماس اندرسون در مصاحبه‌ای جالب با رسانه نیویورک تایمز با اشاره به این موضوع گفت که ایده ساخت فیلم The Maser حدود ۱۲ سال در ذهن او قرار داشته ولی هیچوقت شرایط ساخت آن مهیا نبوده است. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که در آن زمان عنوان دیگری را برای این فیلم درنظر داشته و عنوان «The Master» به‌هیچ‌وجه یکی از گزینه‌های به‌شمار نمی‌رفته است.

در سال ۱۹۹۹ پل توماس اندرسون پس از ساخت فیلم Magnolia باایفای نقش هنرمندانه تام کروز، ایده ساخت فیلم The Master در ذهنش شکل گرفت. پس از نامزدی‌های فراوان فیلم Magnolia در جشنواره‌های مختلف مانند مراسم اسکار، اندرسون به این فکر افتاد که یک فیلم با داستانی بسیار تاریک و درام می‌تواند به موفقیت برسد و پس از آن یک سال روی جزییات داستان آن کار کرد و درنهایت در سال ۲۰۱۲ و پس از گذشت حدودا ۱۲ سال توانست ایده خود را روی پرده سینماها اکران کند. فیلم The Master یکی از معدود فیلم‌هایی است که هویت خاص خودشان را دارند و صحنه‌های آن برای مدت‌ها در ذهن بیننده باقی می‌ماند.

واکین فینیکس در فیلم The Master درحال آویزان شدن روی دریا

۲- بازیگران مدنظر اندرسن درابتدای شروع ساخت

این موضوع بسیار طبیعی است که سازنده یک فیلم یا سریال درابتدا بازیگران دیگری را برای ایفای نقش در اثر خود درنظر داشته باشد ولی درنهایت آن بازیگران نتوانند در آن فیلم یا سریال نقش‌آفرینی کنند. پل توماس اندرسن درابتدا ریس ویترسپون را برای ایفای نقش در نقش شخصیت پگی داد درنظر داشت که این نقش درنهایت به امی آدامز رسید. آدامز به‌خاطر ایفای نقش هنرمندانه خود در این فیلم یکی از نامزدهای کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن به‌شمار می‌رفت که درنهایت نتوانست این جایزه را کسب کند. همچنین اندرسن برای نقش دخترِ شخصیتِ داد اما استون را درنظر داشت که وظیفه ایفای آن برعهده امبیر چیلدرس قرار گرفت.

به نقش اصلی فیلم یعنی فردی کوئل بپردازیم. شخصیتی که با هنرنمایی استادانه واکین فینیکس به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شد. در سال ۲۰۱۰ و زمانی‌که اندرسن بودجه کافی برای ساخت این فیلم را دریافت کرد درابتدا قصد داشت واکین فینیکس را برای ایفای این نقش انتخاب کند ولی فینیکس به‌خاطر حضور در فیلم I’m Still Here در دسترس نبود و به‌همین‌دلیل سازندگان فیلم این نقش را به جرمی رنر، یکی از بازیگران اصلی دنیای مارول پیشنهاد دادند. پس از مشکلاتی که اندرسن با استودیو سازنده در آن زمان داشت تصمیم گرفت تا فیلم خود را زیرنظر یک استودیو دیگر تولید کند و به‌همین‌دلیل ساخت فیلم به تعویق افتاد. به خاطر همین موضوع در زمان شروع مراحل ساخت فیلم The Master در آن زمان ساخت فیلم I’m Still Here به پایان رسیده بود و واکین فینیکس با قبول پیشنهاد اندرسن به‌عنوان بازیگر اصلی این فیلم انتخاب شد.

شخصیت‌های لنکستر داد و فردی کوئل در فیلم The Master

۳- آیا شخصیت لنکستر داد براساس تنها یک شخصیت واقعی است؟

قبل از شروع توضیحات این قسمت اجازه دهید یک «نه» بزرگ جلوی سؤال بالا قرار دهیم. به‌دلیل تحلیل‌های متفاوتی که برای فیلم The Master نوشته شده است، بسیاری از دوست‌داران این فیلم و اهالی سینما به‌خاطر موضوع فیلم یعنی ساینتولوژی عقیده داشتند که این شخصیت براساس شخصیت آقای ال. رون هابارد، نویسنده فقید آمریکایی و موسس کلیسای ساینتولوژی ساخته شده که این موضوع از جانب سازندگان فیلم و شخص پل توماس اندرسن تکذیب شد. ساینتولوژی رشته‌ای از تعالیم مختلف به‌شمار می‌رود که آقای لافایت رونالد هابارد آن را توسعه بخشید و کلیسایی برای همین موضوع تأسیس کرد و شباهت شخصیت لنکستر داد به او باعث به‌وجود آمدن این شایعه‌ها شده است.

لنکستر داد: «زمانی‌که ما عاشق می‌شیم، یک احساس لذت‌بخش ولی همراه‌با دردی بسیار شدید را تجربه می‌کنیم»

پل توماس اندرسن در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت که برای خلق شخصیت لنکستر داد از افراد زیادی الهام گرفته که یکی از آن‌ها آقای هابارد تلقی می‌شود و این موضوع که شخصیت لنکستر کاملا از آقای هابارد اقتباس شده است را به‌طور کامل تکذیب کرد. او در این مصاحبه گفت: «من برای خلق شخصیت لنکستر داد از افرادی مانند جان استاین‌بک، نویسنده فقید آمریکایی و یکی از مهم‌ترین نمایندگان مکتب ادبی ناتورالیسم الهام گرفته‌ام. همچنین در زمان ساخت فیلم Magnolia صحبت‌های زیادی با جیسون روباردز نیز داشتم و از جزییات شخصیتی او هم برای خلق لنکستر استفاده کرده‌ام. این فیلم هیچوقت یک بیوگرافی درباره آقای لافایت رونالد هابارد نبوده ولی بااین‌حال برخی از جزییات شخصیتی او را می‌توانیم در شخصیت لنکستر پیدا کنیم».

شخصیت فردی کوئل با بازی واکین فینیکس سوار بر یک موتور در فیلم The Master

۴- تدوین تریلرهای فیلم توسط اندرسن

همان‌طور که حتما اطلاع دارید وظیفه ساخت و انتشار تریلرهای یک فیلم، بازی یا یک سریال برعهده استودیو سازنده آن قرار دارد و سازنده آن اثر یا کارگردان تنها می‌تواند نظرات خود را بیان کند و در پروسه ساخت خیلی حضور نخواهد داشت؛ در ساخت بسیاری از تریلرهای محصولات مختلف کارگردان اصلا و ابدا حضور ندارد و وظیفه ساخت تریلر برعهده یک تیم حرفه‌ایِ ساختِ تریلر قرار می‌گیرد. بااین‌حال پل توماس اندرسن بدون گرفتن مجوز لازم از استودیو سازنده فیلم The Master و بدون هیچ نظارتی از سوی تیم مخصوص ساخت تریلر این استودیو خودش به‌تنهایی تریلرهای فیلم The Master را تدوین و منتشر کرد.

این کار از جانب اندرسن با انتقاد شدید استودیو سازنده همراه شد ولی زمانی‌که مسئولان استودیو تریلرهای ساخته شده توسط پل توماس اندرسن را تماشا کردند به این نتیجه رسیدند که تریلرهای این فیلم از این بهتر نمی‌توانند باشند. بااین‌حال بسیاری از تصاویر استفاده شده در تریلرهای ساخته شده توسط اندرسن در نسخه نهایی فیلم استفاده نشدند و علاقه‌مندان به فیلم‌های سینمایی می‌توانند مطمئن باشند که با تماشای تریلرهای این فیلم به‌هیچ‌وجه داستان آن برای آن‌ها اسپویل نخواهد شد؛ مشکلی که امروزه در اکثر تریلرهای فیلم‌های سینمایی آن را می‌بینیم.

خوابیدن شخصیت فردی کوئل روی بادبان یک قایق در فیلم The Master

۵- خانواده واکین فینیکس و فرار از مشکلی مشابه

داستان فیلم The Master درباره خطراتی جریان دارد که می‌توانند توسط یک فرقه برای افراد مختلفی ایجاد شوند. این خطرات گاهی به‌قدری بزرگ و ریشه‌دار هستند که می‌توانند یک خانواده را به‌طور کلی نابود کرده و یک شخص را به پوچی برسانند. واکین فینیکس در دهه ۷۰ میلادی در یکی از همین فرقه‌ها بزرگ شده و با این موضوع آشنایی کامل دارد و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی به‌شمار می‌آمد که سازندگان فیلم او را برای نقش اصلی فیلم The Master درنظر داشتند. خانواده واکین فینیکس در دهه ۷۰ میلادی در فرقه‌ای تحت عنوان The Totorious Children of God حضور داشتند.

فن آرت فیلم The Master واکین فینیکس در حال عکاسی

خانواده فینیکس درنهایت توانستند از این فرقه خارج شوند و به زندگی عادی خود برگردند ولی برای این تصمیم بهای سنگینی پرداخت کردند. نام خانوادگی واکین فینیکس درابتدا باتم «Bottom» بود که پدر او به‌دلیل خارج شدن از آن فرقه و برای فرار از مشکلات احتمالی آینده آن را به فینیکس «Phoenix» تغییر داد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید کلمه Phoenix به‌معنی ققنوس است و این پرنده در فرهنگ عامه استعاره‌ای به‌شمار می‌رود برای شروعی دوباره و بلند شدن ققنوس از خاکستر نیز به‌همین موضوع اشاره می‌کند. به‌همین‌دلیل پدر واکین فینیکس این نام خانوادگی را برای خانواده خود انتخاب کرد. همچنین اگر فیلم را با دقت تماشا کنید یکی از نخستین شهرهایی که همسر شخصیت داد قصد داشت کتاب او را منتشر کند شهر Phoenix در ایالت آریزونا بود. 

۶- فیلم‌برداری با لنز ۶۵ میلی‌متری

پل توماس اندرسون فیلم The Master را با دوربین‌هایی مجهز به لنزهای ۶۵ میلی‌متری فیلم‌برداری کرد. او با استفاده از سیستم پاناویژن ۶۵ (Panavision’s System 65 camera) توانست تصاویر این فیلم را به بهترین شکل ممکن ضبط و تهیه کند. این موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم فیلم The Master پس از ۱۶ سال نخستین فیلمی به‌شمار می‌رود که از این سیستم استفاده کرده است؛ قبل از فیلم The Master فیلم اقتباس شده از نمایش‌نامه Hamlet که توسط کنت برانا ساخته شده، از این سیستم استفاده کرده بود.

نکته بسیار جالب‌تر این است که تا سال ۲۰۱۸ تنها سه کارگردان برای ساخت فیلم‌های خود از این سیستم و لنزهای ۶۵ میلی‌متری استفاده کردند، اولین کارگردان پل توماس اندرسن برای ساخت The Master بود، پس از آن کوئنتین تارانتینو برای ساخت فیلم The Hateful Eight در سال ۲۰۱۵ از این استفاده کرد و درنهایت کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۷ برای ساخت فیلم Dunkirk سومین کارگردانی به‌شمار می‌رود که از این سیستم و لنز ۶۵ میلی‌متری برای ساخت یک فیلم سینمایی استفاده کرده است.

شخصیت فردی کوئل با ایفای نقش واکین فینیکس با کت تیره

۷- ایفای نقش بی‌نظیر واکین فینیکس

در سال‌های گذشته بارها و بارها نقش‌آفرینی‌های بسیار زیبایی از واکین فیلیکس تماشا کرده‌ایم؛ در فیلم‌هایی مانند فیلم Her، فیلم Joker و همین فیلم The Master. بنابر گفته‌های کارگردان‌های تمام این فیلم‌ها تعهد واکین فینیکس به نقشی که ایفای آن برعهده او قرار دارد، بسیار تحسین‌برانگیز است و بسیار قابل تقدیر. فینیکس در فیلم جوکر به‌تنهایی بار کیفیت فیلم را بر دوش خود گذاشت و یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن فیلم به‌شمار می‌رفت اما حالا اجازه دهید به توضیحات ایفای نقش او در فیلم The Master بپردازیم، جایی که واکین فینیکس تهعد خودش به نقش را یک پله بالاتر برد و باعث تعجب سازندگان فیلم شد. ایفای نقشی که به‌خوبی آن حس خفگی و مریض بودن داستان فیلم را به شما القا می‌کند.

لنکستر داد: «چرا کنار کسی که دوستش داری، نیستی؟»
فردی کوئل: «برای اینکه من یک احمقم»

پل توماس اندرسن، کارگردان فیلم The Master در مصاحبه‌ای درباره نقش‌آفرینی واکین فینیکس در این فیلم توضیحات بسیار جالبی داد و گفت: «واکین فینیکس به مدت سه ماه در نقش فردی کوئل زندگی می‌کرد، باورتان می‌شود؟ وقتی به خانه می‌رفت فردی کوئل بود و وقتی به محل فیلم‌برداری می‌آمد، باز هم فردی کوئل بود. این شخصیت در زندگی واقعی اصلا و ابدا شخصیتی دوست‌داشتنی نیست و این موضوع اطرافیان فینیکس را به‌شدت آزار می‌داد ولی چه کار می‌توان کرد؟ واکین فینیکس است دیگر. او به مدت سه ماه و در تمام مدت زمان ساخت فیلم در نقش فردی کوئل زندگی می‌کرد و حتی اگر زمانی او را به اسم خودش صدا می‌کردیم جواب  ما را نمی‌داد تا او را به اسم فردی صدا کنیم».

او در ادامه گفت: «تنها بازیگری که به نقش خود به‌این‌اندازه تهعد داشت دنیل دی‌لوئیس بود. واکین فینیکس من را دقیقا یاد دی‌لوئیس می‌اندازد. دنیل هم مانند واکین مدت‌ها در نقش خود غرق می‌شد، با نقشش می‌خوابید و با نقشش زندگی می‌کرد. زندگی حرفه‌ای این دو نفر و تعهدی که به نقش‌های خودشان دارند واقعا یک کلاس درس برای سایر بازیگران به‌شمار می‌رود». پل توماس اندرسون و دنیل دی‌لوئیس در فیلم There Will Be Blood سابقه همکاری داشته‌اند.

از تعهد واکین فینیکس به نقشش که عبور کنیم به نقش‌آفرینی او در فیلم The Master می‌رسیم. ایفای نقش او در این فیلم هم مانند سایر فیلم‌های او در یک کلاس جهانی انجام شده است. در ادامه مصاحبه قبلی از پل توماس اندرسون، این کارگردان توضیحات دیگری درباره ایفای نقش فینیکس داد و گفت: «من از استعداد فینیکس کاملا آگاه بودم و به‌هیچ‌وجه قصد نداشتم او را محدود کنم. در بسیاری از سکانس‌های فیلم به‌جای اینکه مکان مشخص شده در فیلم‌نامه را نورپردازی کنیم، تمام صحنه را نورپردازی می‌کردیم که اگر فینیکس قصد داشت در هر لحظه از فیلم‌برداری حرکتی فی‌البداهه انجام دهد و به مکان دیگری از صحنه برود، بتوانیم به خوبی آن را ضبط کنیم».

درباره کارهای فی‌البداهه واکین فینیکس در این فیلم مثال‌های بسیار جالبی وجود دارد. در بسیاری از سکانس‌های معروف این فیلم فیکینس خارج از فیلم‌نامه عمل کرده و همان ایفای نقش فی‌البداهه در نسخه نهایی فیلم هم استفاده شده است. برای مثال زمانی‌که شخصیت فردی کوئل در سلول یک زندان قرار دارد، او توالت زندان را می‌شکند. این حرکت اصلا و ابدا در فیلم‌نامه حضور نداشت و جالب‌تر اینکه واکین فینیکس اصلا قصد نداشت توالت را بشکند. او تنها قصد داشت به‌صورت فی‌البداهه ضربه محکمی به توالت وارد کند ولی به‌دلیل محکم بودن ضربه او توالت واقعی که در آن صحنه وجود داشت، شکسته شد و همان تصاویر درنهایت در نسخه نهایی فیلم هم استفاده شدند. طبق صحبت‌های واکین فینیکس او در آن لحظه اصلا به شکستن توالت فکر نمی‌کرد و اصلا فکرش را هم نمی‌کرد که قادر به انجام این کار باشد.

یکی دیگر از صحنه‌های بسیار زیبا و تأثیرگذار فیلم مربو‌ط‌به سکانس‌های ابتدایی آن می‌شود؛ جایی که شخصیت فردی کوئل درحال صحبت کردن با شن‌های ساحل است. در فیلم‌نامه این صحنه شخصیت فردی هیچ‌گونه دیالوگی نداشت و تمام جملاتی که در ساحل از زبان واکین فینیکس می‌شنویم، تمام و کمال فی‌البداهه هستند و پس از تنها یک برداشت ضبط و در نسخه نهایی استفاده شده‌اند. ایفای نقش واکین فینیکس در این فیلم به‌معنای واقعی کلمه یک درس بازیگری به‌شمار می‌رود و هر ثانیه از آن واقعا تحسین‌برانگیز است.

نظر شما همراهان همیشگی و عزیز سایت زومجی درباره فیلم The Master چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر خوانندگان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده