نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱

حقایق جالب فیلم Uncharted | اقتباسی سرگرم‌کننده از داستان نیتن دریک

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Uncharted فیلمی درباره شخصیت نیتن دریک و داستان بازی‌های آنچارتد خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

پس از مدت‌ها انتظار فیلم Uncharted با اقتباس از سری بازی‌های ویدیویی بسیار محبوب آنچارتد روی پرده سینماها رفت و طرفداران بسیار زیاد این مجموعه توانستند شخصیت‌های محبوبشان در این بازی‌ها را این بار روی پرده سینما تماشا کنند. فیلمی که با نقش‌آفرینی تام هالند در نقش نیتن دریک داستان آشنایی این شخصیت با سالیوان با بازی مارک والبرگ را به‌تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که نیتن دریک چگونه در مسیر تبدیل شدن به یک کاشف و البته یک دزد بسیار حرفه‌ای قدم برمی‌دارد و به شخصی تبدیل می‌شود که ما او را بیشتر در بازی‌های آنچارتد دیده بودیم.

فیلم Uncharted با اینکه به‌طور صددرصد به بازی‌های این مجموعه وفادار نیست ولی بااین‌حال نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که با فیلمی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده طرف هستیم که البته تصاویر آشنایی از بازی‌ها را نیز در آن می‌بینیم. در مجموع فیلم Uncharted به کارگردانی روبن فلیشر می‌تواند به‌خوبی به افرادی که با داستان بازی‌ها آشنا نیستند، شخصیت‌های مهم آن را معرفی کند. این فیلم پس از اقتباس‌های معمولا شکست‌خورده سینمایی از بازی‌های ویدیویی نه‌تنها درنظر بسیاری از منتقدین موفق بود که توانست فروش بسیار خوبی را در گیشه سینماها نیز تجربه کند. به بهانه اکران این فیلم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم Uncharted؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم آنچارتد را برای شما اسپویل کند»

سوفیا علی در نقش کلویی فریزر در فیلم Uncharted

۱- ایده ابتدایی و شروع ساخت فیلم

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید در سال ۲۰۰۸ سونی امتیاز بازی آنچارتد را در اختیار گرفت؛ دقیقا یک سال بعد از انتشار نخستین قسمت از این مجموعه بازی‌های ویدیویی. سونی به‌دلیل محبوبیت و استقبال بسیار زیاد مخاطبان از بازی‌های آنچارتد از سال ۲۰۱۰ ایده ساخت یک فیلم سینمایی درباره داستان زندگی نیتن دریک را در سر داشت و می‌خواست داستان این بازی ویدیویی را در قالب یک فیلم سینمایی روی پرده سینماها ببرد. در آن زمان مشکل بزرگی سر راه آن‌ها دیده می‌شد و آن مشکل چیزی نبود به جز اینکه تقریبا تمام اقتباس‌های سینمایی از روی ویدیوگیم‌ها به شکست‌هایی بزرگ برای استودیوهای فیلم‌سازی تبدیل می‌شدند.

در بازه زمانی میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ که درنهایت فیلم سینمایی Uncharted با کارگردانی روبن فلیشر اکران شد، سونی با کارگردان‌های برجسته زیادی درباره ایده ساخت این فیلم صحبت کرده بود. دراین‌میان می‌توانیم به نام‌های برجسته‌ای مانند شان لوی، دن تراخنبرگ و دیوید او راسل اشاره کنیم که همگی آن‌ها با ایده ساخت یک فیلم سینمایی براساس بازی‌های آنچارتد موافق بودند. نکته مهم دیگر جایی بود که در آن زمان یعنی قبل از نسخه چهارم بازی‌های آنچارتد اقتباس سینمایی موفقی از بازی‌های ویدیویی ساخته نشده بود و به‌همین‌دلیل تردید‌های فراوانی درباره این پروژه وجود داشت که ساخت آن را به مراحل نهایی نمی‌رساند.

درنهایت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دیوید او راسل کارگردان فیلم‌هایی مانند فیلم American Hustle، فیلم Silver Linings Playbook و فیلم The Fighter وظیفه کارگردانی فیلم آنچارتد را برعهده گرفت و قصد داشت تا از بازیگران مهم هالیوود مانند رابرت دنیرو و جو پشی به ترتیب در نقش‌های سالیوان و عموی دریک بازی بگیرد تا قبل از فیلم Irishman این دو نفر بار دیگر در یک فیلم سینمایی درکنار یکدیگر حضور پیدا کنند. بااین‌حال باز هم ساخت فیلم آنچارتد در آن زمان لغو شد تا چند سال بعد وظیفه کارگردانی آن برعهده روبن فلیشر قرار گرفت و به‌طور رسمی مراحل ساخت آن آغاز شد.

درنهایت پس از یک دهه و زمانی‌که این فیلم مراحل پیش‌تولید خودش را طی کرد و قرار بود مراحل فیلم‌برداری آن آغاز شود دقیقا در نخستین روز فیلم‌برداری مراحل ساخت آن به‌دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد. تام هالند درباره این موضوع گفت: «دقیقا در نخستین روزی که در محل فیلم‌برداری فیلم آنچارتد حضور پیدا کردم، در پایان همان روز تمام مراحل ساخت فیلم را به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا متوقف کردند. مثل اینکه ساخت این فیلم طلسم شده بود و خیلی خوشحالم که درنهایت فیلم سینمایی Uncharted مراحل ساخت خودش را پشت‌سر گذاشت و در سینماها اکران شد».

نیتن دریک در حال صحبت با سالی به‌همراه کلویی در خیابان‌های بارسلونا در فیلم Uncharted

۲- تبدیل جیمز باندِ جوان به نیتن دریکِ جوان

پس از پایان مراحل ساخت فیلم Spider-Man: Far From Home و قبل از تایید شدن ساخت فیلم آنچارتد به کارگردانی روبن فلیشر، تام هالند پیشنهادی به سونی داد که همزمان هم می‌توانست جالب باشد و هم می‌توانست مسخره باشد. او به مسئولان استودیوی فیلم‌سازی سونی فیلم‌نامه کوتاهی داد که در آن ایده ساخت یک فیلم سینمایی درباره سال‌های جوانی شخصیت جیمز باند قرار داشت و او خودش قصد داشت تا نقش اصلی آن فیلم را ایفا کند. البته خود تام هالند بعدها به این موضوع اعتراف کرد که آن ایده به‌هیچ‌وجه منطقی نبود و حتی آن را خنده‌دار توصیف کرده است.

بااین‌حال به‌خاطر رابطه خوب سونی و تام هالند پس از چراغ سبز تولید فیلم آنچارتد و به‌دلیل جسارتی که تام هالند از خودش نشان داده بود، سونی برای ادامه همکاری با این ستاره جوان هالیوود به او پیشنهاد داد تا در نقش نیتن دریک نقش‌آفرینی کند تا به‌جای به‌تصویر کشیدن شخصیت جیمز باند در سال‌های جوانی شخصیت نیتن دریک در سال‌های جوانی را روی پرده سینماها ببرد. این پیشنهاد نه‌تنها با موافقت تام هالند مواجه گردید که به یک قدم بسیار بزرگ برای پیشرفت مراحل ساخت فیلم سینمایی Uncharted تبدیل شد.

تام هالند در نقش نیتن دریک در فیلم Uncharted / آنچارتد

۳- ایفای نقش تام هالند و تعهد او به نقش خود

این مورد از مقاله به‌خاطر داستان‌های جالب زیادی که درباره حضور تام هالند در این فیلم سینمایی وجود دارد، کمی طولانی‌تر از حد معمول خواهد بود ولی بااین‌حال نمی‌توانستیم از اشاره کردن به بعضی از این داستان‌ها چشم‌پوشی کنیم.

حتما در جریان هستید که بعضی از گیمرها و طرفداران سری بازی‌های آنچارتد با انتخاب تام هالند در نقش نیتن دریک مخالف بودند و عقیده داشتند که این بازیگر سن بسیار کم‌تری نسبت‌به نیتن دریک دارد و نمی‌تواند در نقش این شخصیت محبوب به ایفای نقش بپردازد. آن‌ها بر این باور بودند که تام هالند در انجام وظیفه خود به‌عنوان نیتن دریک شکست خواهد خورد.

بااین‌حال کمی قبل از اکران فیلم متوجه شدیم که تام هالند به‌هیچ‌وجه قرار نیست دقیقا همان نیتن دریکی را به‌تصویر بکشد که ما در بازی‌های آنچارتد دیدیم و سن نیتن دریک در این فیلم سینمایی از سن نیتن دریکِ حاضر در بازی‌های ویدیویی آنچارتد بسیار کمتر است. این موضوع کمی از نگرانی‌های طرفداران را کم کرد و نکته جالب درباره این موضوع جایی به‌شمار می‌رود که خود تام هالند در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که در بسیاری از سکانس‌های این فیلم تصمیمات اشتباهی گرفته است. او با اشاره به این موضوع گفت که در برخی لحظات سعی می‌کرد تا آدم باحالی را به‌تصویر بکشد که این تصمیم برای شخصیت نیتن دریک از سوی او یک تصمیم اشتباه تلقی می‌شد.

  • سکانس پریدن از هواپیما

احتمالا با من موافق هستید که جالب‌ترین صحنه اکشن فیلم سینمایی آنچارتد مربوط‌به سکانسی می‌شود که شخصیت نیتن دریک با نقش‌آفرینی تام هالند از یک هواپیمای باربری به‌همراه بارهای درون هواپیما به بیرون پرتاب می‌شود و درمیان زمین و آسمان نه‌تنها روی بسته‌های باری سعی در حفظ جان خودش می‌کند که موفق می‌شود در نبرد با دشمن خود او را شکست دهد. تام هالند در مصاحبه‌ای با اشاره به این سکانس گفته بود که فیلم‌برداری آن سخت‌ترین نقش‌آفرینی او درمیان تمام نقش‌هایش به‌شمار می‌رود. مراحل فیلم‌برداری این سکانس به‌تنهایی حدود ۵ هفته به طول انجامید.

بااینکه بسیاری از صحنه‌های اکشن توسط بدل‌ها و جلوه‌های ویژه انجام می‌شوند ولی تام هالند مقدار بسیار زیادی از صحنه‌های اکشنِ مربوط‌به شخصیت‌های خود را خودش به‌طور واقعی ایفا می‌کند تا بیننده ارتباط بهتری با واقعی بودن آن‌ها برقرار کند. البته طبیعتا او در آن ارتفاع از هواپیما به پایین نپرید ولی بااین‌حال تمام لحظات این سکانس را خودش بدون استفاده از بدل به‌تصویر کشیده است. همان‌طور که یک ویدیو از مراحل فیلم‌برداری این سکانس توسط سونی منتشر شد، تام هالند در ارتفاعی حدودا چهار متری از سطح زمین به‌صورت آویزان از بسته‌های باری دیده می‌شود که در حال چرخیدن و ایفای نقش است. تصاویر مربوط‌به مراحل فیلم‌برداری این سکانس را می‌توانید در این لینک از کانال رسمی سونی در یوتیوب تماشا کنید.

Uncharted

  • تجربه سری بازی‌های آنچارتد

بااینکه وظیفه ایفای نقش نیتن دریک برعهده تام هالند قرار گرفت ولی مدت‌ها قبل از ساخت این فیلم سینمایی تام هالند یکی از طرفداران پروپاقرص بازی‌های آنچارتد به‌شمار می‌رفت. شاید فکر کنیم ستاره‌های هالیوودی زندگی پرمشغله‌ای دارند ولی بااین‌حال بسیار از آن‌ها زمان زیادی از اوقات فراغت خودشان را صرف انجام بازی‌های ویدیویی می‌کنند و خیلی از آن‌ها حتی گیمر‌های حرفه‌ای حساب می‌شوند که می‌توانیم به این فهرست نام تام هالند را نیز اضافه کنیم.

مراحل ساخت فیلم Spider-Man: Homecoming تقریبا در همان زمانی انجام می‌شد که بازی بسیار موردانتظار Uncharted: A Thief's End منتشر شده بود و طبق صحبت‌های تام هالند او در آن زمان یا در مکان فیلم‌برداری بود یا درحال انجام این بازی ویدیویی. او در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که در آن زمان نمی‌توانست در اوقات فراغت خود کاری به جز به پایان رساندن آن بازی را انجام دهد. البته پس از برعهده گرفتن وظیفه نقش‌آفرینی در نقش نیتن دریک یعنی همان شخصیت اصلی بازی‌های آنچارتد، تام هالند بار دیگر تمام بازی‌های این مجموعه را تمام کرد تا به‌طور کامل با شخصیتی که قصد نقش‌آفرینی نقشش را داشت، آشنا شود.

  • تعهد تحسین‌برانگیز او نسبت‌به نقش‌آفرینی خود

یکی دیگر از داستان‌های جالب درباره نقش‌آفرینی تام هالند در فیلم سینمایی آنچارتد به دوره استراحت او میان مراحل فیلم‌برداری فیلم‌های Spider-Man: No Way Home و Uncharted مربوط می‌شود. بازیگران فیلم‌های سینمایی معمولا بین پروژه‌های خود چند ماه و بعضی از آن‌ها حدود یک سال استراحت می‌کنند. حالا اگر نقش‌آفرینی آن‌ها مربوط‌به نقش‌هایی بسیار مهم مانند مرد عنکبوتی باشد که آن نقش نیاز زیادی به تمرین‌های فیزیکی دارد، زمان استراحت آن‌ها می‌تواند افزایش هم پیدا کند که این موضوع نه‌تنها یک موضوع طبیعی به‌شمار می‌رود که برای سلامت فیزیکی و آماده شدن بازیگر از لحاظ روحی برای نقش بعدی امری مهم تلقی می‌شود.

نیتن خطاب به سالی: «تو گفتی پول آدما رو عوض می‌کنه، اونا رو حریص و خودخواه می‌کنه ولی من فکر می‌کنم شخصیتِ تو دقیقا همین‌طوریه و به پول ربطی نداره»

تام هالند پس از اتمام مراحل ساخت فیلم Uncharted تنها سه روز به استراحت پرداخت و پس از سه روز استراحت به محل فیلم‌برداری فیلم Spider-Man: No Way Home رفت. نکته جالب درباره این موضوع جایی است که از این سه روز استراحت او تقریبا یک روز در مسیر بود تا بتواند از شهر برلین، محل فیلم‌برداری فیلم آنچارتد به شهر آتلانتا در آمریکا یعنی محل فیلم‌برداری فیلم No Way Home برسد. با اینکه دستمزد او برای نقش‌آفرینی در این فیلم‌ها بسیار قابل‌توجه قلمداد می‌شود ولی بااین‌حال اصلا نمی‌توانیم تعهد تحسین‌برانگیز او نسبت‌به این نقش‌ها را نادیده بگیریم.

از تعهد تحسین‌برانگیز تام هالند نسبت‌به نقش‌های او صحبت کردیم جا دارد درباره داستان جالب دیگری درباره این موضوع نیز صحبت کنیم. بازیگران کمی وجود دارند که برای نقش‌آفرینی در نقشی که به آن‌ها سپرده شده زمان زیادی را تنها برای فرو رفتن در آن نقش و آماده شدن برای آن سپری کنند. از بازیگران بزرگی مانند دنیل دی‌لوییس گرفته که نقش‌های خودشان را زندگی می‌کنند تا بازیگران برجسته‌ای مانند لئوناردو دی‌کاپریو که برای نقش‌های خودش ماه‌ها تمرین می‌کرد. تام هالند نیز می‌تواند در ابعاد کوچک‌تری برای تمرین‌های خود جهت حضور در فیلم سینمایی آنچارتد تحسین شود.

بااینکه شخصیت نیتن دریک در بازی‌های آنچارتد هیچوقت یک متصدی بار نبود ولی این شغل در داستان نیتن دریکی که در فیلم سینمایی تماشا کردیم یک المان بسیار مهم به‌شمار می‌رفت و همین موضوع باعث شد تا تام هالند نتیجه بگیرد توانایی او در این شغل می‌تواند به هرچه طبیعی‌تر نشان دادن شخصیت نیتن دریک در این فیلم کمک کند. او به مدت چند هفته در بار یکی از دوستانش حاضر شد و با چهره‌ای که دیگران او را نمی‌شناختند در نقش یک متصدی بار در آن مکان کار کرد تا تجربه‌های نسبتا خوبی را در این شغل به‌دست آورد تا بتواند در نقش یک متصدی بار در فیلم سینمایی آنچارتد نقش‌آفرینی کند. البته اگر در آن مکان او را می‌شناختند به‌دلیل محبوبیتش نمی‌توانست آن‌چنان که باید و شاید تجربه خوبی کسب کند و به‌همین‌دلیل با ظاهری بسیار متفاوت نسبت‌به ظاهر معمولی خودش در آن مکان حاضر شد و سفارش مشتری‌ها را آماده می‌کرد.

تام هالند و نولان نورث در پشت صحنه فیلم Uncharted / آنچارتد

۴- حضور صداپیشه نیتن دریک در این فیلم

سونی خیلی خوب نشان داده است که قبل از اکران فیلم‌های خود می‌تواند چند سوپرایز هرچند کوچک برای مخاطبانش تدارک ببیند. به‌طور مثال این استودیو تمام تلاش خودش را به‌کار گرفت تا از حضور داشتن اندرو گارفیلد و توبی مگوآیر در فیلم No Way Home اطلاعاتی منتشر نکند و باوجود اینکه خیلی از لیکرها توانستند این اطلاعات را به دیگران انتقال دهند ولی خود استودیو این کار را انجام نداد تا این سوپرایزها برای برخی از بیننده‌ها واقعا تازگی داشته باشد.

یکی دیگر از این سوپرایزهای استودیوی فیلم‌سازی سونی حضور نولان نورث، بازیگر و صداپیشه شخصیت نیتن دریک در سری بازی‌های ویدیویی آنچارتد به‌شمار می‌رفت که قبل از اکران فیلم، سونی هرگونه حضور او در فیلم آنچارتد را تکذیب کرد ولی در زمان تماشای فیلم مشاهده کردیم که او حضور کوتاهی در فیلم Uncharted دارد. زمانی‌که تام هالند در نقش نیتن دریک به یک جزیره می‌رسد در آن مکان افراد زیادی حضور دارند که یکی از آن‌ها نولان نورث به‌شمار می‌رود که به نیتن می‌گوید او هم قبلا چنین اتفاقی (پریدن از هواپیما با یک ماشین) را تجربه کرده است؛ دیالوگی که به‌طور مستقیم به حضور او در نقش نیتن دریک در بازی‌های Uncharted اشاره دارد.

نیتن دریک و ویکتور سالیوان در حال کاوش در فیلم Uncharted

۵- کمک مارک والبرگ به تام هالند

در زمان مراحل پیش‌تولید فیلم بازیگران اصلی سعی می‌کردند از لحاظ روحی و همچنین از لحاظ فیزیکی آماده حضور در فیلم سینمایی آنچارتد شوند. همان‌طور که تام هالند و مارک والبرگ در آن زمان در حساب‌های رسمی خود در فضای مجازی تصاویری مربوط‌به آماده شدن خودشان را به اشتراک می‌گذاشتند کاملا از آن تصاویر مشخص بود که آن‌ها و به‌خصوص تام هالند آماده شدن فیزیکی برای این فیلم را بسیار جدی گرفته‌اند.

تام هالند در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این موضوع گفت: «واقعا دوست نداشتم درکنار مارک والبرگ مانند یک بچه به‌نظر برسم. به مدت پنج ماه فقط غذای سالم می‌خوردم و خیلی تمرین می‌کردم و در تمام این مدت مارک والبرگ من را در این مسیر آموزش می‌داد». باتوجه‌به فیزیک مارک والبرگ و چهره او، تام هالند واقعا حق داشت که فکر کند درکنار مارک والبرگ مانند یک بچه به‌نظر خواهد رسید. به‌هرحال با کمک‌ها و آموزش‌های فراوان والبرگ، تام هالند توانست از لحاظ فیزیکی به وزن ایده‌آل خودش برای این نقش برسد و مقدار زیادی ماهیچه به بدن خودش اضافه کند.

نظر شما همراهان عزیز سایت زومجی درباره فیلم Uncharted چیست؟ به‌نظر شما این فیلم سینمایی یک اقتباس موفق از بازی‌های آنچارتد و شخصیت نیتن دریک به‌شمار می‌رود؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده