نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

حقایق جالب فیلم Spider-man: No Way Home | تلفیقی از نوستالژی و کلیشه

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Spider-Man: No Way Home جدیدترین فیلم شخصیت مرد عنکبوتی خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

شخصیت مرد عنکبوتی بدون شک یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمان‌های جهان در تمام مدیوم‌های سرگرمی به‌شمار می‌رود و فیلم‌های مربوط‌به این شخصیت در سینما نیز همیشه جزو فیلم‌های محبوب این صنعت بزرگ قلمداد می‌شوند. از سه‌گانه اسپایدرمن سم ریمی در اوایل قرن جدید گرفته تا فیلم‌های Amazing Spider-Man و فیلم‌های جدید این شخصیت در فازهای مختلف جهان سینمایی مارول که رنگ‌وبوی جدیدی به این شخصیت بخشیده‌اند. سه‌گانه جدید اسپایدرمن یعنی فیلم‌های Homecoming و Far From Home و آخرین فیلم آن یعنی No Way Home جدید‌ترین فیلم‌های سینمایی درباره این شخصیت محبوب هستند.

فیلم Spider-Man: No Way Home به این دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد که در آن شاهد حضور اسپایدرمن‌های قبلی سینما با نقش‌آفرینی همان بازیگر‌ها یعنی توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد هستیم و این فیلم را می‌توانیم یک آینه تمام‌نما از این فیلم‌ها بدانیم. در این فیلم نه‌تنها اسپایدرمن‌های قبلی سینما حضور دارند که شخصیت‌های شرور فیلم‌های قبلی این مجموعه نیز در آن سعی می‌کنند تا بار دیگر جلوی این شخصیت بایستند. فیلم راهی به خانه نیست به تهیه‌کنندگی کوین فایگی و ایمی پاسکال در سال ۲۰۲۱ با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری تولید و پس از اکران توانست فروش شگفت‌انگیز ۱.۸۹ میلیارد دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند تا به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شود. به بهانه اکران این فیلم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم Spider-Man: No Way Home؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم Spider-Man: No Way Home را برای شما اسپویل کند»

سه نسخه متفاوت مرد عنکبوتی با بازی تام هالند، اندرو گارفیلد و توبی مگوایر در فن آرت فیلم Spider-Man: No Way Home

۱- راضی کردن بازیگران برای حضور در این فیلم

فیلم راهی به خانه نیست بدون هیچ شکی یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از حیث تعداد بازیگران و تعداد شخصیت‌های مهمِ حاضر در آن است. باوجود تمام پیچش‌های داستانی و حضور این تعداد از شخصیت‌های مهم سازندگان این فیلم سینمایی کار بسیارسختی را برای راضی کردن این بازیگران برجسته برای حضور در این پروژه بزرگ جلوی خود می‌دیدند. بااین‌حال تهیه‌کنندگان این فیلم قصد داشتند تا المان‌های زیادی از این فیلم را قبل از اکران آن از چشم طرفداران و خبرنگاران مخفی نگه دارند که تا حدودی هم در این مسیر موفق بودند. البته با حضور بازیگری مانند تام هالند که به اسپویل کردن داستان فیلم‌ها شهرت دارد، مخفی نگه داشتن المان‌های این فیلم به خوبی پیش رفت.

راضی کردن بازیگرانی مانند ویلم دفو، اندرو گارفیلد، توبی مگوآیر و سایر بازیگران برجسته این فیلم برای حضور در آن به خودیِ خود کار سختی به‌شمار می‌رود و چه برسد به زمانی‌که کوین فایگی و ایمی پاسکال قصد داشتند آن‌ها بدون کوچک‌ترین اطلاعی از فیلم‌نامه با حضور در این فیلم موافقت کنند. بازیگران ایفاکننده نقش‌های اصلی و نقش‌های افراد شرور در فیلم‌های قبلی مرد عنکبوتی نمی‌توانستند قبل از موافقت خودشان با حضور در این فیلم حتی یک کلمه از فیلم‌نامه را مطالعه کنند. شاید این موضوع عجیب به‌نظر برسد ولی کوین فایگی قصد داشت تا از درز کردن کوچک‌ترین اطلاعاتی از این فیلم به فضای مجازی جلوگیری کند.

کوین فایگی در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که اعتبار این موضوع را باید به امی پاسکال بدهیم، تهیه‌کننده شاغل در استودیو فیلم‌سازی سونی که در آن زمان از هیچ موضوعی ترسی نداشت و خیلی رک و پوست‌کنده با بازیگران مدنظر سازندگان فیلم Spider-man: No Way Home صحبت کرد تا در این فیلم حضور پیدا کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از بازیگران حاضر در این فیلم علاوه‌بر اینکه با درخواست سازندگان آن موافقت کردند و بدون اطلاع از فیلم‌نامه حاضر به بازی در این فیلم شدند، شرایط جالبی را برای حضور در این فیلم درنظر داشتند که در ادامه مقاله برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

گرین گابلین به مرد عنکبوتی حمله می‌کند فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

۲- حضور ویلم دفو در این فیلم و نقش‌آفرینی او

در مورد قبلی به این موضوع اشاره کردیم که کوین فایگی و سایر سازندگان فیلم راهی به خانه نیست به بازیگران این فیلم اجازه نمی‌دادند تا آن‌ها قبل از موافقت کردن با حضور در این فیلم، فیلم‌نامه آن را مطالعه کنند. در نقطه مقابل نیز بازیگران برجسته این فیلم هرکدام درخواست‌هایی داشتند که سازندگان فیلم با بسیاری از آن‌ها موافقت کردند.

با ویلم دفو شروع کنیم؛ بازیگری بسیار توانا که می‌تواند از یک شخص آرام و دراماتیک به سرعت به یک فرد دیوانه تبدیل شود و همین موضوع شخصیت گابلین سبز را به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های شرور دنیای مرد عنکبوتی تبدیل کرده است. برخلاف سایر بازیگران این فیلم او قبل از امضای قرارداد با سازندگان این فیلم سینمایی توانست اطلاعات نسبتا کم اما مفیدی از فیلم‌نامه این فیلم به‌دست آورد. او طی ملاقاتی با جان واتس با او صحبت کرد و توانست یک شمای کلی از مسیر داستانی شخصیت گابلین سبز در این فیلم از جان واتس دریافت کند. موضوعی که از تمام سازندگان فیلم مخفی باقی ماند و پس از اکران فیلم توسط جان واتس و ویلم دفو به اطلاع آن‌ها رسید.

برخلاف تام هالند که به فیلم‌نامه این فیلم اعتقاد زیادی نداشت و به این موضوع هم در ادامه مقاله خواهیم پرداخت، ویلم دفو از خط داستانی گرین گابلین بسیار خوشش آمد و تصویر کلی این فیلم را پسندیده بود. خواسته دیگر ویلم دفو برای نقش‌آفرینی در این فیلم این بود که وی قصد داشت در سکانس‌های اکشن مربوط‌به شخصیت گرین گابلین خودش ایفای نقش کند و نمی‌خواست یک بدل به‌جای او در این نقش حضور پیدا کند. او در سال ۲۰۰۳ و زمانی‌که در سه‌گانه سم ریمی حضور پیدا کرد ۴۷ سال سن داشت و در زمان حضور در فیلم راهی به خانه نیست او ۶۶ ساله بود. به‌همین‌دلیل پیشنهاد او کمی عجیب و البته سخت به‌نظر می‌رسید.

گرین گابلین: «نقطه ضعف تو اخلاقته، همین داره تو رو خفه می‌کنه»

او در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت: «زمانی‌که جان واتس و امی پاسکال ایده حضور من و شخصیت گرین گابلین در این فیلم را به من ارائه دادند به آن‌ها گفتم که قرار نیست تنها یک حضور کوتاه در این فیلم داشته باشم. قرار نیست یک جا بایستم و یک شخص دیگر به‌جای من نقش‌آفرینی کند. من قصد دارم که سکانس‌های اکشن مربوط‌به شخصیت گرین گابلین را خودم ایفا کنم چراکه رابطه من با این شخصیت بسیار شخصی به‌شمار می‌رود و اگر خودم آن را ایفا نکنم شاید مقدار زیادی از جذابیت این شخصیت از بین برود». ویلم دفو کاملا درباره این موضوع درست می‌گفت و شاید اصلی‌ترین دلیل جذابیت این شخصیت و واقعی بودن احساسات او به‌طور کاملا واقعی، همین موضوع قلمداد می‌شود که خود ویلم دفو در تمام سکانس‌های مربوط‌به شخصیت گابلین سبز نقش‌آفرینی کرده است.

والپیپر اسپایدرمن از فیلم Spider-Man No Way Home

۳- خواسته‌های برخی دیگر از بازیگران

درباره ویلم دفو به‌طور مفصل صحبت کردیم و قصد داریم در این مورد درباره دو بازیگر دیگر این فیلم به‌طور خلاصه‌تر صحبت کنیم. نخستین بازیگری که درباره او صحبت می‌کنیم جیمی فاکس به‌شمار می‌رود. بازیگری که در فیلم The Amazig Spider-man 2 نقش شخصیت شرور آن فیلم یعنی الکترو را ایفا می‌کرد و در میان تمام شخصیت‌های شرور مجموعه سینمایی مرد عنکبوتی یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به کمیک‌های مرد عنکبوتی قلمداد می‌شود. همان‌طور که اطلاع دارید در فیلم The Amazig Spider-man 2 او ظاهری آبی رنگ داشت و جیمی فاکس خیلی از این موضوع خوشش نمی‌آمد.

این بازیگر از سازندگان فیلم راهی به خانه نیست درخواست کرد تا درصورت امکان ظاهر کاملا آبی رنگ او را حذف کنند تا او ظاهری واقع‌گرایانه‌تر داشته باشد. امی پاسکال، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد و گفت که برای راضی کردن جیمی فاکس برای حضور در این فیلم با درخواست او موافقت کرده‌اند و سر قول خودشان هم باقی ماندند. شخصیت الکترو در فیلم راهی به خانه نیست ظاهری انسانی و صدالبته متفاوت نسبت‌به ظاهر خود در فیلم The Amazig Spider-man 2 داشت. بااین‌حال این موضوع هرچند ظاهر او را جالب‌تر کرده است ولی باعث شده تا چند باگ داستانی درباره شخصیت الکترو به‌وجود آید که تنها طرفداران پروپاقرص این جهان از این باگ‌ها اطلاع دارند.

بازیگر دیگری که قصد داریم در این مورد درباره او صحبت کنیم کسی نیست به جز جی‌کی سیمونز. شخصیت جوناه جیمسون را برای نخستین بار در سه‌گانه سم ریمی مشاهده کردیم و خیلی سریع به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های جهان مرد عنکبوتی تبدیل شد. شخصیتی که با همان رفتار بامزه خود در فیلم راهی به خانه نیست حضور پیدا کرد و مانند همان سه‌گانه خصومت زیادی با شخصیت مرد عنکبوتی داشت. جی‌کی سیمونز در مصاحبه‌ای درباره این شخصیت توضیح داد و گفت: «مارول قصد داشت تا این شخصیت را با ظاهری کاملا متفاوت نسبت‌به گذشته به‌تصویر بکشد؛ مانند اتفاقی که برای شخصیت مِی رخ داد».

او در ادامه گفت: «من به معنای واقعی کلمه با تهیه‌کنندگان مارول جنگیدم تا بتوانم ظاهر این شخصیت را حفظ کنم. من قصد داشتم تا جونا رفتار خودش، سیبیل و سیگارش را به‌همراه خودش داشته باشد و اصرار من درنهایت باعث شد تا مارول موافقت کند ظاهر این شخصیت تغییر زیادی نسبت‌به گذشته نکند. البته به‌خاطر سیاست‌های سونی این شخصیت نمی‌توانست سیگار بکشد که خب نمی‌شود به آن خورده‌ای گرفت. بااین‌حال خوشحالم که توانستم ظاهر قدیمی این شخصیت را برای طرفداران آن حفظ کنم».

واقعا برای من و مطمئنا برای بسیاری از طرفدارن دنیای مرد عنکبوتی این سؤال پیش می‌آید که مارول قصد داشته تا این شخصیت را با چه تغییراتی به تصویر بکشد؟ شاید قصد داشته‌اند تا این شخصیت یک مرد ۳۰ ساله باشد شاید هم نه. به‌هرحال سونی و سازندگان این فیلم توضیحی درباره این شخصیت محبوب ارائه نداده‌اند و کسی نمی‌داند این گزارشگر عصبانی با چه ظاهری قرار بود روی پرده سینماها برود.

پیتر پارکر در مدرسه فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

۴- ناامیدی تام هالند از فیلم‌نامه

همان‌طور که اشاره کردیم فیلم Spider-Man: No Way Home از لحاظ خط داستانی، بازیگران، شخصیت‌ها، جزییات و اتفاقات می‌تواند وسیع‌ترین فیلم مجموعه سینمایی مرد عنکبوتی لقب بگیرد. از حضور اسپایدرمن‌های قبلی مجموعه گرفته تا ظاهر شدن شخصیت مت مرداک که قطعا برای بسیاری از بینندگان این فیلم به عنصری هیجا‌ن‌انگیز تبدیل شده بود. این فیلم بدون شک فیلمی جاه‌طلبانه به‌شمار می‌رود و سازندگانش هم در به‌تصویر کشیدن این موضوع کمابیش موفق بودند. بااینکه نظرات متفاوتی درباره این فیلم وجود دارد ولی نمی‌توانیم تاثیرگذاری آن را انکار کنیم.

مطمئنا هرکدام از ما اگر قبل از اکران راهی به خانه نیست فیلم‌نامه آن را مطالعه می‌کردیم بعد از اینکه از بزرگی آن شگفت‌زده می‌شدیم قطعا درباره اجرای آن دچار شک و تردید هم می‌شدیم. اتفاقی که دقیقا برای تام هالند، بازیگر اصلی این فیلم و مرد عنکبوتی حال حاضر جهان سینمایی مارول رخ داد. تام هالند در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به این موضوع گفت: «اولین باری که با فیلم‌نامه No Way Home روبه‌رو شدم خیلی سریع گفتم که عجب ایده باحالی ولی آیا می‌توانیم این ایده بزرگ و باحال را به خوبی به تصویر بکشیم؟ راستش را بخواهید در آن زمان تردید زیادی نسبت‌به این موضوع داشتم ولی الان پس از استقبال طرفداران این مجموعه به خودمان افتخار می‌کنم».

مرد عنکبوتی چسبیده به ماشین در فیلم Spider-Man: No Way Home

۵- ایفای نقش تام هالند

قبل از پرداختن به سوژه اصلی این مورد اجازه دهید یک اتفاق جالب در پشت صحنه این فیلم را توضیح دهیم. شخصیت جونا جیمسون با بازی جی‌کی سیمونز قطعا یکی از آن شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که تماشای دوباره او در این فیلم برای خیلی‌ها هیجان‌انگیز بود. شخصیتی که همواره به انتقاد از مرد عنکبوتی می‌پردازد و او را یک تهدید جدی برای شهروندان می‌داند. بااین‌حال در اتفاقی جالب جی‌کی سیمونز و تام هالند هیچ‌گاه یکدیگر را در محل فیلم‌برداری این فیلم ملاقات نکردند.

بااینکه جی‌کی سیمونز در سکانس‌های نسبتا زیادی در این فیلم حضور دارد و طبیعتا به‌خاطر این موضوع در محل فیلم‌برداری هم حضور زیادی داشته است ولی او و بازیگر اصلی این فیلم یعنی تام هالند هیچ‌وقت یکدیگر را سر صحنه فیلم‌برداری ندیدند. البته این موضوع که شخصیت‌های مرد عنکبوتی و جونا جیمسون در هیچ سکانسی به‌طور مشترک حضور ندارند هم تاثیر زیادی در این اتفاق داشت. به‌هرحال در فیلمی که تااین‌اندازه بازیگر و شخصیت مهم در آن حضور دارند می‌توانیم بگوییم که این اتفاق خیلی هم دور از ذهن نبوده است.

اما به اصلی‌ترین سوژه این مورد برسیم که درباره یکی از داستان‌های بسیار جالب درباره نقش‌آفرینی تام هالند به‌شمار می‌رود. در یک سکانس که شخصیت‌های گرین گابلین و مرد عنکبوتی درحال دعوا هستند بازیگرهای این دو شخصیت پس از فیلم‌برداری این سکانس از حال می‌روند. تام هالند مدتی قبل در یک مصاحبه به این موضوع اشاره کرده بود که ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی بسیار سخت است و بازیگرها از نظر فیزیکی و روانی فشار زیادی را تجربه می‌کنند، مخصوصا اگر درحال نقش‌آفرینی در نقش شخصیتی مانند مرد عنکبوتی باشند.

تام هالند پس از اکران فیلم در یک مصاحبه دیگر درباره آن سکانس توضیحات جالبی داد و گفت: «در سکانسی که من و ویلم دفو درحال زد و خورد بودیم دست من پاره شد و خون آمد، در حدی که پس از یک مدت نمی‌توانستم درست آن را حس کنم. هر دوی ما صحنه‌های اکشن این دو شخصیت را خودمان ایفا می‌کردیم و واقعا از جون و دل برای این موضوع مایه گذاشتیم. در آخرین روز فیلم‌برداری آن سکانس پس از ضبط تمام تصویر مربوط‌به آن درگیری، من و ویلم دفو از حال رفتیم و روی زمین افتادیم. البته این اتفاق تنها چند دقیقه طول کشید و پس از آن با کمک تعداد زیادی نوشیدنی انرژی‌زا توانستم سایر مراحل فیلم‌برداری آن روز را طی کنم».

دکتر استرنج: «مشکل اینه که تو سعی می‌کنی دو تا زندگی جدا داشته باشی، هرچی بیشتری سعی کنی این موضوع خطرناک‌تر می‌شه»

خب درباره ظاهر تام هالند هم صحبت کنیم. او دقیقا پس از پایان مراحل فیلم‌برداری فیلم Uncharted در مراحل ساخت راهی به خانه نیست حضور پیدا کرد و به‌دلیل ایفای نقش در نقش شخصیت نیتن دریک موهای خودش را کمی کوتاه کرده بود. به‌همین‌دلیل تیم گریم استودیو مارول برای اینکه ظاهر تام هالند به پیتر پارکر نزدیک‌تر شود قصد داشتند از کلاه‌گیس و موی مصنوعی برای ظاهر او استفاده کنند تا موهای تام هالند کمی بلندتر به‌نظر برسند. بااین‌حال هالند به‌هیچ‌وجه از کلاه‌گیش خوشش نمی‌آمد.

او در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت: «برای اولین‌بار در زندگی حرفه‌ای خودم توانستم جلوی سازندگان یک فیلم سینمایی بایستم و درخواست خودم را عملی کنم. موهای پیتر پارکر کمی کوتاه‌تر به‌نظر برسند، خیلی نباید مهم باشد. من هیچ‌وقت کلاه‌گیس سرم نمی‌کنم و قرار نیست به‌خاطر این فیلم برای نخستین بار این کار را انجام دهم. تیم گریم این فیلم باید با این موضوع کنار می‌آمدند که درانتها همین‌طور هم شد».

اتفاق جالب دیگری که درباره نقش‌آفرینی تام هالند وجود دارد به حضور زندیا و جیکوب باتالون مربوط می‌شود. در برخی از روزهای فیلم‌برداری نیازی به حضور این دو بازیگر در محل ضبط نبود و تنها تام هالند باید برای ضبط تصاویر به محل فیلم‌برداری می‌رفت. بااین‌حال او از این دو نفر درخواست کرده بود که حتی اگر نیازی به حضورشان برای فیلم‌برداری نیست، در آن مکان حاضر شوند تا به‌نوعی به تام هالند کمک روحی کرده باشند. تام هالند در مصاحبه خود با Den of Geek به زندیا و باتالون گفت:« اگر شما نبودید احتمالا در برخی از لحظات فیلم‌برداری نمی‌توانستم آرامشم را حفظ کنم و تنها حضور شما در آن مکان برای من مانند یک دلگرمی بزرگ عمل می‌کرد. واقعا از شما ممنونم».

عمه می در آغوش پیتر می‌میرد فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

۶- لو دادن داستان فیلم توسط مریسا تومی

مارول تلاش بسیار زیادی می‌کند تا داستان و جزییات فیلم‌هایش به فضای اینترنت راه پیدا نکنند. به‌همین‌دلیل همواره قرارداد‌هایی بسیار سخت‌گیرانه با بازیگران خود می‌بندد تا این بازیگران را از تعریف کردن جزییات این فیلم‌ها باز دارد. بااین‌حال مریسا تومی چند ماه قبل از اکران فیلم Spider-man: No Way Home دیگر قادر نبود رازهای این فیلم را تنها نزد خودش نگه دارد و حس می‌کرد بار سنگینی روی دوش‌هایش قرار دارد. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفت تا تمام جزییات این فیلم را برای یک نفر تعریف کند و برای انجام این کار دست به یک کار نبوغ‌آمیز زد.

او یک روز نزد روان‌پزشک خود رفت و تمام جزییات و داستان این فیلم را برای وی تعریف کرد. طبق قوانین رازداری میان پزشک و بیمار، روان‌شناس خانم مریسا تومی به‌هیچ‌وجه اجازه نداشت کوچک‌ترین صحبتی از این موضوع با فرد دیگری انجام دهد و او قبل از اکران این فیلم از تمام جزییات آن باخبر بود. مریسا تومی این موضوع را در یک مصاحبه تلویزیونی پس از اکران فیلم بیان کرد و روان‌شناس او نیز در توضیحاتی گفت که به‌دلیل اینکه از تمام جزییات فیلم باخبر بوده نتوانسته از فیلم لذت زیادی ببرد. احتمال اینکه بسیاری از بازیگران از روش مریسا تومی برای صحبت کردن درباره جزییات فیلم‌ها و سریال‌ها با افراد غریبه استفاده کنند، بسیار بالا به‌شمار می‌رود و شاید قبل از مریسا تومی خیلی‌ها این کار را انجام داده باشند.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Spider-Man: No Way Home چیست؟ به‌نظر شما این فیلم توانست انتظار هواداران را برآورده کند؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده