بهترین فیلم هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

بهترین فیلم هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۵

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم هایی که براساس واقعیت ساخته شده‌اند پرداخته‌ایم. با زومجی همراه باشید.

«این فیلم براساس واقعیت ساخته شده است!»، شاید هیچ جمله‌ای اندازه‌ی این عبارت خبری به دل یک فیلم تعلیق‌ و اضطراب‌ تزریق نکند. تجربه‌ی آنچه که زمانی بر دیگری وارد شده، بستری است که قصه‌ای رئال را در قالبی از روایات سینمایی به‌حرکت درمی‌آورد و مستقیم روی روانیات مخاطب‌اش می‌نشاند. آثاری که داستانشان زمانی، جائی بیرون از ذهن نویسنده توسط کسی تجربه شده، قطعا تماشاگر را هیجان‌زده می‌کند، چراکه آدم‌ها ذاتا به‌دنبال چشیدن طعم تجربیات یکدیگراند. فیلم‌های ساخته شده براساس این رویکرد، یا طبق تجربیات فردی شکل گرفته‌اند و یا تجربیات جمعی، اتفاقاتی که یا یک ملت و یا گروهی خاص درگیرش بوده‌اند و یا فردی تک و تنها به درک آن رسیده است.    

هنگام تماشای این دسته از آثار، می‌توانید مدام به خود یادآور شوید که آنچه روی صفحه در جریان است، واقعا اتفاق افتاده و حال شما نیز نیازمند این هستید که داستان را با تمام وجود درک کنید. چه به دنبال یک درام تاریخی باشید و یا داستانی تراژیک از یک زندگی، اصلا فرقی نمی‌کند. تنها چیزی که اینجا اهمیت دارد، آن ارتباط و یا حسی است که باید بین شما و این قصه‌ها برقرار شود. حسی که، پیشترها توسط آدمی مثل خودتان لمس شده است. ما در این لیست به بهترین آثاری که براساس وقایع واقعی ساخته شده‌اند، پرداخته‌ایم. از داستان‌های تاریخی تا رخدادهای شخصی. تمرکز ما بیشتر روی آثاری است که با الهام از قصه‌های واقعی ساخته شده‌اند و جز تعداد محدود و مهمی به فیلم‌های بیوگرافیک اشاره نشده است.    

 فیلم‌های این فهرست براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و بر اساس امتیاز IMDB رتبه بندی شده‌اند.


فیلم های ساخته شده بر اساس واقعیت

فیلم های بر اساس واقعیت

۶۵- فیلم Lost Girls

فیلم دختران گمشده

  • کارگردان: لیز گاربوس
  • نویسنده: مایکل ورودی
  • بازیگران: امی رایان، توماسین مک کنزی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۰
  • میانگین امتیازات فیلم Lost Girls در IMDB: ۶/۱

خلاصه داستان: وقتیکه شنون در منطقه‌ی لانگ آیلند مفقود می‌شود و پلیس هیچ‌کاری برای پیدا کردن او انجام نمی‌دهد، مادرش ماریا همه جا را به‌دنبال او می‌گردد تا اینکه نیروهای گشت چند جسد را در همان منطقه پیدا می‌کند و موجی از قتل‌های سریالی شروع می‌شود.

دختران گمشده، تریلری جنایی است که براساس کتاب دختران گمشده: راز حل نشده آمریکایی اثر رابرت کالکر ساخته شده است. موضوع فیلم به قتل‌های زنجیره‌ای زنان خیابانی ساحل لانگ آیلند برمی‌گردد که طی آن ۱۶ زن به قتل رسیدند و هویت بعضی‌هایشان نیز هرگز مشخص نشد. جنایاتی که تاکنون پلیس نتوانسته پی به راز قاتل‌شان ببرد.

Lost Girls فیلمی به‌شدت تلخ است و آزاردهنده که با لحنی سرد به‌سراغ قربانیانی می‌رود که از همه جا طرد شده‌اند و خانواده‌ای نیز ندارند. فیلم نمایشی است که با دیدی آسیب‌شناسانه این قتل‌ها و جنایات را بررسی می‌کند و پلیس و خانواده‌ها را متهم‌های اصلی آن می‌داند، کسانی که اکنون به‌دنبال تطهیر (کاتارسیس) رفتار خود هستند. دختران گمشده با اینکه ایده‌ای قوی دارد اما در اجرا خام است و در داستانگویی کم می‌آورد و نمی‌تواند هرآنچه که در دوخطی خود دارد به جریان بیندازد.


هالیدی در حال خواندن آواز در فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

۶۴- فیلم The United States Vs Billie Holiday

فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

  • کارگردان: لی دنیلز
  • نویسنده: سوزان پارکس
  • بازیگران: آندرا دی، توکر تولی
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات The United States Vs Billie Holidayدر IMDB: ۶/۲

خلاصه داستان: مامور اف بی آی باور دارد که بیلی هالیدی یک تهدید است و آوازهای او ممکن است تبدیل به یک جنبش مدنی شود، آنها از آنجائیکه نمی‌توانند بیلی را به‌خاطر آواز خواندن دستگیر کنند تصمیم می‌گیرند که به اتهام مواد مخدر به دنبال او بروند.

این فیلم درام زندگی‌نامه‌ای که براساس کتاب تعقیب جیغ: اولین و آخرین روزهای جنگ علیه مواد مخدر ساخته شده است به زندگی خواننده آمریکایی  سبک جاز و سوینگ، بیلی هالیدی می‌پردازد، کسی که تاثیرگذاری زیادی روی موسیقی جاز و پاپ داشت و بعد از مرگش نیز چهار جایزه‌ی گرمی به وی اهدا شد. این فیلم نقدهای متفاوتی را دریافت کرد و فیلمنامه‌اش مورد انتقاد قرار گرفت و منتقدان این بیوگرافی را یکی دیگر از قربانیان اقتباس‌های بد دانستند.

با اینحال آندرا دی مورد تحسین قرار گرفت و برای بازی خود جایزه‌ی گلدن گلوب را برد و نامزد اسکار شد. دی پرتره‌ای صادقانه از یک هنرمند دردمند را به‌تصویر کشیده و به درون او نفوذ می‌کند. او بعد از بردن این جایزه توضیح داد که که برای نقش بیلی هالیدی هم وزن کم کرده و هم اینکه سیگار و نوشیدنی‌ها را امتحان کرده است. این فیلم از آنجائیکه به‌درستی روابط بیلی را به‌تصویر نمی‌کشد و چهره‌ای ناقص از او ارائه می‌دهد، یک ادای احترامی نیمه‌کاره به این شخصیت خواهد بود.


لوپز در حال نگاه کردن در فیلم شیادان

۶۳- فیلم Hustlers

فیلم شیادان

  • کارگردان: لورن اسکافاریا
  • نویسنده: لورن اسکافاریا
  • بازیگران:
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Hustlers در IMDB: ۶/۳

خلاصه داستان: کارکنان یک کلوپ شبانه بعد از بحران اقتصادی در کشور و وال استریت، مشتریانشان را از دست می‌دهند. آن‌ها بعد از این اتفاق تصمیم به کلاه‌برداری از مراجعه‌کنندگان خود می‌گیرند، آنهم به‌شیوه‌ای خطرناک و نامعقول و با دادن دارو و مواد به آن‌ها.

این فیلم براساس مقاله‌ی جسیکا پرسلر که در آمریکا منتشر شده بود ساخته شده است. در این مقاله پرسلر به زندگی زن‌هایی در جامعه پرداخته که در بحران اقتصادی مجبوراند به‌سراغ کارهایی نه‌چندان مطلوب بروند. شیادان فیلمی پرزرق‌وبرق و جذاب است که به‌واسطه‌ی فیلم‌برداری‌ و تدوین خوبش تماشاگر را شیفته‌ی خود می‌کند؛ و از همه مهمتر با بازیگرانی شناخته‌شده که بهترین خود را ارائه داده‌‌‌اند به‌سراغ مخاطب آمده است. شیادان نقدهای مثبتی را دریافت کرد و همچنین توانست با فروش خوبش در گیشه به موفقیت تجاری بالایی برسد.

در ابتدا قرار بود این فیلم به مارتین اسکورسیزی سپرده شود اما بعد از مدتی شیادان را به اسکافاریا دادند. به گفته‌ی یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم، فیلمنامه‌ی سپرده شده به اسکورسیزی وفاداری بیشتری نسبت به مقاله داشت و شرایط سخت زنان را بهترین به‌تصویر می‌کشید اما نهایتا هئیت تولید تصمیم گرفت تا قصه‌ای سرزنده و شاد را در دنیای درنده‌ی مردان عرضه کند و قدرت زنان را به رخ بکشد. این فیلم ایده‌ای خوب با پرداختی نه‌چندان مناسب است. 


تد باندی در زندان در فیلم خدانشناس

۶۲- فیلم No Man Of God

فیلم خدانشناس

  • کارگردان: امبر سیلی
  • نویسنده: کیت لسر
  • بازیگران: الیجا وود، لوک کربی
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم No Man Of God در IMDB: ۶/۴

خلاصه داستان: زمانی که دستگاه قضایی آمریکا تصمیم می‌گیرد روی رفتار جنایت‌کاران و محکومان به اعدام تحقیق کند، بیل هاگمایر داوطلب می‌شود تا با تد باندی مصاحبه کند و وارد ابعاد شخصیتی او شود. اما این پروژه از دید دیگران نشدنی است، چراکه ارتباط با باندی کار راحتی نیست.

این فیلم جنایی و روانشناسانه یکی از آثاری است که براساس زندگی و جنایات تئودور باندی قاتل سریالی دهه ۷۰ ساخته شده است. در سال ۱۹۸۵ FBI تصمیم می‌گیرد که واحد علوم رفتاری را برای پیشگیری از جرم و جنایت به راه بیندازد. در این شرایط بیل هاگمایر به‌سراغ تد می‌رود و این فیلم نیز از روی مصاحبه‌ها و ملاقات‌های این دو نفر با یکدیگر ساخته شده است.

فیلم به روزهای پایانی زندگی باندی و زمانیکه در زندان به انتظار اعدام نشسته بود می‌پردازد و رویکردی کاملا متفاوت را نسبت به فیلم Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile دارد. No Man Of God قصه‌ای ساده و بدون پیچش‌های خاص آثار جنایی است که تنها سعی دارد رازهای باندی را برملا کند و درونیات این قاتل سریالی را بیرون بریزد. این فیلم شبیه به سریال شکارچی ذهن پیش رفته اما نمی‌تواند همانند آن دراماتیک و درخور توجه باشد.


خواننده در حال خواندن آواز در فیلم بزرگداشت

۶۱- فیلم Respect

فیلم بزرگداشت

  • کارگردان: لیزل تامی
  • نویسنده: تریسی ویلسون
  • بازیگران: جنیفر هادسون
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Respectدر IMDB: ۶/۵

خلاصه داستان: آرتا فرانکلین که در خانواده‌‌ی مرفه سیاهپوستی زندگی می‌کند از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شده و در کلیسای پدرش آواز می‌خواند. او بعد از گذراندن یک سری مشکلات سخت، به نیویورک می‌رود و با مدیر کلمبیا رکوردز برای تهیه آلبوم ملاقات می‌کند.

 بزرگداشت فیلمی زندگی‌نامه‌ای و موزیکال است که براساس زندگی آرتا فرانکلین ملکه سول، خواننده آمریکایی سبک‌های گاسپل، ریتم اند بلوز ، سول و پاپ ساخته شده است. او در طی مدت زندگی خود توانست ۱۸ جایزه گرمی را به‌دست آورد. این فیلم مدت‌های زیادی را در دوران پیش تولید سپری کرده و خود آرتا فرانکلین نیز تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۸ در این پروژه حضور داشت و جنیفر هادسون را برای ایفای نقش انتخاب کرد. این فیلم نقدهای عموما مثبتی را به‌دست آورد و نامزد و برنده‌ی جوایزی از جمله نامزدی در گلدن گلوب شد.

بازی جنیفر هادسون برای به‌نمایش درآوردن عمق شخصیت آرتا فرانکلین مورد ستایش قرار گرفت. با اینحال برخی از منتقدان درباره فیلمنامه‌ی فیلم ابراز ناخشنودی کردند و آن را از لحاظ پرداختی ضعیف برشمردند چراکه نمی‌توانست روایتی عمیق از زندگی پُرفرازونشیب و تاریک آرتا فرانکلین ارائه دهد.


خاویر باردم در حال فکر در فیلم ریکاردو بودن

۶۰- فیلم Being The Ricardos

فیلم ریکاردو بودن

  • کارگردان: آرون سورکین
  • نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: نیکول کیدمن، خاویر باردم
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Being The Ricardos در IMDB: ۶/۵

خلاصه داستان: لوسیل به‌همراه همسرش دسی حین تولید قسمت‌های یک سریال دچار مشکلاتی می‌شوند. از آنجائی که لوسی با اتهام عضویت در حزب کمونیست روبه‌رو است و همسرش نیز شب‌ها به خانه نمی‌آید، زندگی کاری و خصوص‌شان در حال رفتن رو به سراشیبی است.

ریکاردو بودن، فیلمی بیوگرافیک است که براساس زندگی لوسیل بال و همسرش دیسی آرناز ستاره‌های تلویزیونی ساخته شده است. داستانی که یک هفته از تولید و پخش سریال عاشقتم لوسی (I Love Lucy)، را به‌تصویر می‌کشد. نمایشی که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷ از شبکه CBS پخش می‌شد و در ایران نیز به‌نمایش درآمد. ریکاردو بودن فیلمی با فلش‌بک‌های جذاب و بازی‌های گیرا است که گاهی برای پرداخت داستان‌های فرعی‌اش طفره می‌رود. در ابتدا قرار بود کیت بلانشت به جای نیکول کیدمن نقش لوسی را بازی کند که قبل از شروع پروژه، کیدمن جایگزین او شد.

این فیلم عموما نقدهای مثبتی را دریافت کرد و در نودوچهارمین دوره جوایز اسکار سه نامزدی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست آورد و در گلدن گلوب نیز نیکول کیدمن جایزه بهترین بازیگر نقش زن را تصاحب کرد. از طرفی هم سورکین که دست خوبی در آثار بیوگرافی دارد برنده‌ی جایزه بهترین فیلمنامه از دوره جوایز AACTA شد.


سرباز در حال تیراندازی در فیلم نهم آوریل

۵۹- فیلم April 9th

فیلم نهم آوریل

  • کارگردان: رونی ازرا
  • نویسنده: توبیاس لیندهولم
  • بازیگران: پیلو اسبک، لارس میکلسن
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم April 9th در IMDB: ۶/۶

خلاصه داستان: نهم آوریل فیلمی درباره‌ی یورش آلمان نازی به خاک دانمارک در جنگ جهانی دوم است، آنهم در شرایطی که آلمان‌ها مجهز به سلاح‌های سنگین و پیشرفته بودند و دانمارکی‌ها با دوچرخه و تیربار با آن‌ها مقابله می‌کردند.

فیلم نهم آوریل براساس گزارش‌های شاهدان عینی، گفتگوها و مصاحبه‌هایی با چند بازمانده‌، که با ارتش آلمان می‌جنگیدند، ساخته شده‌ است. ۹ آوریل تاریخ روزی است که ارتش هیتلر به خاک دانمارک حمله‌ور می‌شود و این کشور را به‌تصرف خودش درمی‌آورد. فیلم در به‌تصویر کشیدن کوتاه‌ترین تهاجم جنگ جهانی دوم که تنها ۶ ساعت به‌طول می‌انجامد فوق‌العاده عمل کرده است. این اثر توجه خوبی به جزئیات دارد و روایتی رئال و به‌دور از اغراق را از این جنگ به‌نمایش می‌گذارد. نهم آوریل به‌دنبال جنگ‌های خونین نیست بلکه نگاهی کوتاه به نبرد سربازانی است که در شرایط ناممکن و سخت درحالیکه توسط سیاستمداران رها شده بودند، وظیفه‌شان را انجام دادند.

این فیلم کم‌بودجه از سینمای دانمارک وهم‌آلود بودن و وحشت روز اول جنگ را به‌شیوه‌ای واضح نشان می‌دهد. نهم آوریل اثری متفاوت از جنگ است که نه می‌خواهد بیانیه صادر کند و نه به‌دنبال داستان‌های حماسی و صلح‌طلبانه است.


لیدی گاگا در حال خوردن چای و اسکی در فیلم خانه گوچی

۵۸- فیلم House Of Gucci

فیلم خانه گوچی

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: بکی جانستون
  • بازیگران: آل پاچینو، آدام درایور
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم House Of Gucci در IMDB: ۶/۶

خلاصه داستان: مائوریتزیو بعد از اینکه با پاتریزیا ازدواج می‌کند، جایش در خانه مد گوچی محکم‌تر می‌شود و به سمت ریاست این خانه‌ی مد خیز برمی‌دارد. پاتریزیا که طمع قدرت و پول رهایش نمی‌کند، ترتیبی می‌دهد و همسرش را به قتل می‌رساند. 

House Of Gucci یک فیلم بیوگرافی و جنایی است که براساس کتاب خانه گوچی: داستانی هیجان‌انگیز از قتل، جنون، زرق‌وبرق و طمع نوشته سارا فوردن ساخته شده است. فیلم به داستان زندگی مائوریتزیو آخرین رئیس خانه‌ی گوچی از این خاندان می‌پردازد، کسی که توسط همسرش به قتل رسید. این فیلم نقدهای متفاوتی  را از سوی منتقدان به‌دست آورد و لیدی گاگا در دوره جوایز بفتا و گلدن گلوب نامزد جایزه شد. فیلم خانه‌ی گوچی در دوره جوایز اسکار به نامزدی بهترین آرایش مو و گریم نیز رسید. برای ساخت این فیلم مدیران گوچی با ریدلی اسکات همکاری کافی را داشتند و به آنها اجازه‌ی دسترسی کامل به آرشیوهای خود از جمله لباس‌ها را دادند.

خانه گوچی فیلمی شیک و پُرزرق‌وبرق است که هم بازیگرانش مخاطب را از دور وسوسه می‌کنند و هم برند گوچی دنیایی است جذاب که هر کسی تاکنون آرزوی استفاده از برند آن‌ها را داشته است. هنگام شروع این پروژه، خانواده‌ی گوچی ابراز نگرانی کردند و از اینکه قرار بود اسرار و هویت‌شان توسط هالیوود و برای سود مورد سواستفاده قرار بگیرد ناراحت بودند. این خانواده همچنین بعد از پخش گوچی نسبت به بازیگران اعتراض کردند و عنوان داشتند که الدو گوچی هیچگاه به مانند آل پاچینو کوتاه قد نبوده است.


تد باندی در حال بازی در فیلم فوق العاده شرور به طرز وحشتناکی شیطانی

۵۷- فیلم Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile

فیلم فوق‌العاده شرور، به‌طرز شوکه کننده‌ای خبیث و پست

خلاصه داستان: تد باندی که به‌همراه نامزدش الیزابت زندگی می‌کند، بعد از مدتی توسط پلیس به جرم قتل و آدم‌ربایی در چند ایالت دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. او بعد از مدتی جرم خود را می‌پذیرد و محکوم به اعدام با صندلی برقی می‌شود. 

این فیلم جنایی که به زندگی و جنایات تد باندی می‌پردازد، براساس خاطرات نامزد او الیزابت ساخته شده است. تد باندی قاتلی سریالی و مخوف بود که در دهه‌ی ۷۰ میلادی، زنان زیادی را به قتل رساند و سرانجام بعد از مدت‌ها انکار جنایاتش، در سال ۱۹۸۹ اعدام شد. عنوان این فیلم نیز از اظهارات یکی از قاضیان پرونده‌ی او گرفته شده است.

باندی برای مدت‌ها منبع الهام داستان‌های مختلفی بوده که از این داستان‌ها فیلم‌های متعددی نیز ساخته شده است، آثاری که هرکدام به جنبه‌ای از شخصیت این قاتل می‌پردازد. چراکه باندی کارکتری فوق‌العاده پیچیده و تودرتو بود و به‌خاطر گذشته‌ی نه‌چندان مطلوبش از بیماری روانی رنج می‌برد. Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile بیشتر به بُعد عاطفی، جذابیت‌های باندی و کاریزماتیکی او می‌پردازد و روابط‌اش با الیزابت و زنان دیگر را نشان می‌دهد. این فیلم نقدهای متوسطی را دریافت کرد و در جشنواره‌ی ساندس نیز به‌نمایش درآمد. 


دایانا در حال نگاه کردن به بیرون در فیلم اسپنسر

۵۶- فیلم Spencer

فیلم اسپنسر

  • کارگردان: پابلو لارین
  • نویسنده: استیون نایت
  • بازیگران: کریستین استوارت
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Spencer در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: در شب کریسمس خانواده سلطنتی برای تعطیلات آماده می‌شوند. پرنسس دایانا نیز که در جایی خارج از شهر زندگی می‌کند با ماشین شخصی‌اش به آنجا می‌رود. دایانا نمی‌تواند با خانواده‌ی سلطنتی معاشرت کند و همین او را عذاب می‌دهد. پرنسس یک کتاب در اتاق خوابش پیدا می‌کند و در توهم فرو می‌رود.

اسپنسر یک فیلم زندگی‌نامه‌ای است که با الهام از زندگی پرنسس دایانا (با نام خانوادگی اسپنسر) ساخته شده است. فیلم به سال ۱۹۹۱ و مراسم کریسمس می‌رود، زمانیکه دایانا غرق در ناراحتی و اندوه است و به‌خاطر خیانت پرنس چارلز تصمیم به جدایی و ترک خانواده سلطنتی را دارد. اسپنسر پرتره‌ای جذاب از زندگی مشهورترین و محبوب‌ترین فرد خانواده‌ی سلطنتی است که نقش‌آفرینی خوب و خاص کریستین استوارت رایحه‌ی دلپذیرتری به این داستان واقعی بخشیده است. اسپنسر در فهرست ده فیلم برتر بیشتر منتقدان قرار گرفت و اطرافیان دایانا اظهار داشتند که از بین تمام افرادی که نقش پرنسس را بازی کرده‌اند، استوارت نزدیک‌ترین فرد به او بوده است.

به گفته‌ی نزدیکان او این فیلم به شیوه‌ای دراماتیک‌تر نسبت به آنچه رخ داده به‌تصویر کشیده شده و بعضی از اتفاقات در واقعیت هرگز رخ نداده است. اسپنسر در جشنواره‌ها کاندید و برنده‌ی جوایز بسیاری شد و کریستین استوارت توانست در دوره جوایز اسکار و گلدن گلوب نامزد بهترین بازیگر زن شود.


تهیه کننده در حال فکر کردن در فیلم جودی

۵۵- فیلم Judy

فیلم جودی

  • کارگردان: روپرت گولد
  • نویسنده: تام اچ
  • بازیگران: رنه زلوگر
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Judy در IMDB: ۶/۸

خلاصه داستان: چندین سال پس از پخش جادوگر شهر اوز، جودی گارلند درحال گذراندن دوران سختی از زندگی شخصی و حرفه‌ای خودش است، تا جائیکه خانه‌ای برای زندگی ندارد. او مجبور می‌شود که دو فرزندش را برای مدتی ترک کند و به انگستان برود. جودی در انگلستان دوباره شروع به خوانندگی می‌کند تا بتواند زندگی‌اش را سامان دهد.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای که براساس زندگی جودی گارلند ساخته شده اقتباسی از نمایشنامه پایان رنگین‌کمان است. فیلم نگاهی است ارزشمند به دوران پایانی زندگی جودی، زمانیکه او به بریتانیا رفت و قصد داشت دوران تازه‌ای را شروع کند. جودی گارلند به‌خاطر بازی در فیلم‌هایی مثل جادوگر شهر اوز (نقش دوروتی)، ستاره‌ای متولد شده است و... شناخته شده است.

فیلم Judy تحسین منتقدان را برانگیخت و زلوگر به‌خاطر اجرای نقش عمیق و متعهدانه‌اش برنده‌ی بیش از ده‌ها جایزه از جمله اسکار و گلدن گلوب شد. این اثر موزیکال روایتگر یک حماسه‌ی دلخراش است، داستانی تیره از گذشته و حال کسی که به‌سختی در حال مبارزه با شرایط رنجبار زندگی، اعتیاد و افسردگی است. فیلم نشان می‌دهد که چگونه هالیوود و کمپانی‌های فیلمسازی به‌خاطر خوراندن آمفتامین به گارلند، برای او مرگی تلخ را رقم زدند. 


کیدمن دئر حال صحبت با تلفن در فیلم بمب شل

۵۴- فیلم Bombshell

فیلم بمب شل

  • کارگردان: جی روچ
  • نویسنده: چارلز راندولف
  • بازیگران: شارلیز ترون، نیکول کیدمن، مارگو رابی
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Bombshell در IMDB:۶/۸

خلاصه داستان: گرچن کارلسون به‌عنوان یکی از مجریان محبوب شبکه فاکس برای گیر انداختن راجر ایلز به وکیل مراجعه می‌کند. کارلسون به وکلا اطمینان می‌دهد که زنان دیگری نیز علیه او شهادت خواهند داد. مگان کلی و کایلا نیز رفته‌رفته از راجر افشاگری می‌کنند و سراجام او محکوم می‌شود.

بمب شل یک فیلم درام از روایت‌های زنان شبکه فاکس نیوز است. داستان به رسوایی‌های سال ۲۰۱۶ و راجر ایلز مدیرعامل اجرایی این شبکه برمی‌گردد، زمانیکه مجریان و کارکنان این شبکه علیه‌ آزارها و تعرض‌های او افشاگری کردند. این فیلم با وجود چند نامزدی در اسکار با بی‌تفاوتی‌های منتقدان و تماشاگران مواجه شد و آنچنان که باید مورد استقبال قرار نگرفت. فیلم قصه‌ای تاریک از اتفاقی واقعی است که فیلمساز در به‌تصویر کشیدن وقایع رخ داده گیج شده و فیلم را تبدیل به اثری نسبتا مضمون‌‌محور و شعارزده کرده است و در جاهایی نیز سکوت زنان را نسبت به این واقعه مذمت می‌کند.

بیشترین بار نمایش روی دوش بازیگران و نوع گریمشان است که کاستی‌های روایت را جبران می‌کنند. بمب شل در نودودومین دوره جوایز اسکار سه نامزدی دریافت کرد و برنده‌ی بهترین گریم و آرایش مو شد. فیلم همچنین برای مارگو رابی و شارلیز ترون در دوره جوایز گلدن گلوب دو نامزدی به‌همراه داشت. پروژه‌ی بمب شل در سال ۲۰۱۷ و بعد از مرگ راجر ایلز کلید خورد. 


منک در حال راه رفتن در فیلم منک

۵۳- فیلم Mank

فیلم منک

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: جک فینچر
  • بازیگران: گری اولدمن
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • میانگین امتیازات فیلم Mank در IMDB: ۶/۸

خلاصه داستان: زمانیکه هرمان منک دوران نقاهت خود را بعد از یک تصادف طی می‌کند، اورسن ولز به او پیشنهاد نگارش فیلمنامه‌ی همشهری کین را می‌دهد. منک به کمک منشی‌اش فیلمنامه را می‌نویسد و بعد از یکسری اتفاقات، نهایتا جایزه‌ی اسکار را می‌برد.

این فیلم براساس زندگی هرمان منکویتس و شرایط و پیچیدگی‌هایی که در زمان نگارش فیلمنامه‌ی فیلم همشهری کین با آن روبه‌رو بوده، ساخته شده است. منک داستان پُرپیچ‌وخم ساخت همشهری کین و سروصداهایی که به‌راه انداخته بود را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم داستانی از هالیوود قدیم است که بخشی از زرق‌وبرق، شکوه، شلوغی و فساد آن‌را نشان می‌دهد.

فیلمنامه‌ی این اثر را پدر دیوید فینچر در سال ۱۹۹۰ به‌نگارش درآورد و تا زمان حیات‌اش شرایطی برای ساخت آن فراهم نشد. منک یک فیلم شخصی است که جک فیلمنامه‌اش را برای ادای احترام به فیلم‌های دهه‌ی ۳۰ میلادی که به‌صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده‌اند، نوشت. Mank نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد و در نودوسومین دوره جوایز اسکار ده نامزدی را به‌دست آورد که در این بین برنده بهترین طراحی تولید و فیلمبرداری شد.


جین در حال نوشتن در فیلم جین شدن

۵۲- فیلم Becoming Jane

فیلم جین شدن

  • کارگردان: جولیان جارولد
  • نویسنده: کوین هود، سارا ویلیامز
  • بازیگران: آن هاتاوی، جیمز مک اوی
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات فیلم Becoming Jane در IMDB: ۷

خلاصه داستان: جین آستین جوانی بیست ساله است که در ابتدای راه خودش قرار دارد و می‌خواهد آرزوهایش را دنبال کند. والدین جین به‌دنبال همسری ثروتمند و اشراف‌زاده برای او هستند اما جین با تام آشنا می‌شود و جرقه‌های عشقی بین‌شان شکل می‌گیرد.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای که به جین آستین نویسنده‌ی تاثیرگذار انگلیسی می‌پردازد براساس یکسری گردآوری‌ها، نامه‌ها و کتابی به‌نام Becoming Jane Austen ساخته شده است. درواقع نویسندگان هرآنچه که از دنیای آستین می‌دانستند را به یکدیگر ربط دادند و فیلمنامه‌ی اثر را به‌نگارش درآورند. به گفته‌ی کوین هود از آنجائیکه رمان غرور و تعصب ارتباط مستقیمی با زندگی جین داشته، او برای نگارش فیلمنامه‌اش و بالا بردن بار دراماتیکی آن تاثیر بسزایی از این رمان گرفته است. این یک فیلم الهام‌بخش از زندگی جین آستین است که داستان عاشقانه‌ی او را با یک جوان ایرلندی روایت می‌کند و روی قسمت الهام‌بخش زندگی او تمرکز دارد. همه چیز در این فیلم با جزئیات بسیاری طراحی شده، رقص‌ها، کالسکه‌ها، انگلستان قرن ۱۸، همه‌وهمه شبیه به یک سفر زمانی می‌نماید.

این فیلم با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان روبه‌رو شد و بازی آن هاتاوی شرایطی دوقطبی را در میان آن‌ها به‌وجود آورد. به‌خاطر اینکه جین آستین در مدت زمان بسیار دورتری از ما می‌زیسته فیلم قطعا تخیلاتی را به داستان خود اضافه کرده، برخی از مفسران برخلاف فیلم می‌گویند که جین قبل از ملاقات با تام کاملا وارد دنیای ادبیات شده بوده و کارش را جدی دنبال می‌کرده است.


تیم سورتمه سواری در کانادا در فیلم رقابت سرد

۵۱- فیلم Cool Runnings

فیلم رقابت سرد

  • کارگردان: جان تورتلتاوب
  • نویسنده: لین سیفرت
  • بازیگران:  جان کندی
  • سال انتشار: ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات فیلم Cool Runnings در IMDB: ۷

خلاصه داستان: دریس زمانیکه در مسابقه‌ی انتخابی دو المپیک شکست می‌خورد، تصمیم می‌گیرد که تیم سورتمه‌سواری را تشکیل دهد و اینگونه به المپیک برسد. آ‌ن‌ها یک مربی بدنام را به‌کار می‌گیرند تا تیم را به مسابقات برساند. وقتیکه تیم به کانادا می‌رسد همه‌ی کشورها آن‌ها را مسخره می‌کنند.

این فیلم کمدی ورزشی براساس داستان اولین حضور تیم سورتمه‌سواری جامائیکا در مسابقات المپیک ۱۹۸۸ کانادا ساخته شده است. رقابت سرد نقدهای مثبتی را دریافت کرد و در گیشه نیز توانست به فروشی استثنائی برسد. Cool Runnings فلیمی جذاب، پرروحیه و الهام‌بخش است که مخاطب می‌تواند با لحن طنز و ملایم آن همراه شده و شاهد یک اثر نشاط‌آور باشد. فیلم داستانی از نبرد تضادهاست و قصه‌ی یک رستگاری را روایت می‌‌کند و آنقدر ایده‌اش دراماتیک است که تماشاگر به‌سختی می‌تواند باور کند که چنین اتفاقی در واقعیت رخ داده است.

این فیلم برای بالا بردن بار  سینمایی‌اش اتفاقاتی را از واقعیت تغییر می‌دهد، درواقع هوا آنقدر سرد نبود که بازیکن جامائیکایی با خود کیسه آبگرمن ببرد و یا تصادف در مرحله آخر به‌خاطر نقص فنی رخ نداده است. زمانیکه جامائیکائیها به‌طور موقت از سوی کمیته المپیک حذف شدند، این شاهزاده آلبرت موناکو بود که به کمیته درخواست تجدیدنظر فرستاد که فیلم، مربی را مسئول این بازگشت معرفی می‌کند. رقابت سرد، ریتمی آتشین دارد که شبیه هیچ درام ورزشی نیست و تماشاگر را هیجان‌زده خواهد کرد.


فرانک در حال فکر کردن در فیلم آموزش بد

۵۰- فیلم Bad Education

فیلم آموزش بد

  • کارگردان: کوری فینلی
  • نویسنده: مایک ماکوفسکی
  • بازیگران: هیو جکمن، ری مانو
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Bad Education در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: دکتر فرانک تاسون مدیریت یک مدرسه‌ی فوق‌العاده خاص را برعهده دارد و با موفقیت نیز اداره‌اش می‌کند، تا اینکه ریچل خبرنگار مدرسه حین جمع‌آوری اطلاعات برای نگارش مقاله‌اش متوجه یکسری ارقام مالی غیرمنطقی می‌شود، اتفاقی که فرانک و اطرافیانش را درگیر مسئله‌ای مهم می‌کند.

فیلم آموزش بد درامی جنایی است که براساس مقاله‌ی The Bad Superintendent (سرپرست بد) مجله نیویورک ساخته شده است و داستان واقعی بزرگترین اختلاس مدارس دولتی در تاریخ آمریکا را به‌تصویر می‌کشد. در سال 2004 نیویورک تایمز به‌سراغ ربکا رومبوم می‌رود و طبق داستان او مقاله را به‌نگارش درمی‌آورد. فیلم در برخی موارد نسبت به واقعیت‌های تاریخی مقداری غیرمستند پیش می‌رود، مثلا رومبوم هرگز تحقیقاتی وسیع را انجام نداده و تاسون نیز تاکید می‌کند که هرگز با دانش‌آموز فارغ‌التحصیلی روابطی را برقرار نکرده است.

منتقدان استقبال ویژه‌ای از نویسندگی و کارگردانی فیلم داشتند و بازی هیو جکمن نیز مورد استقبال قرار گرفت، چراکه جکمن برای فیلم همچون لنگری است که کاستی‌های قصه‌ را پوشانده است. آموزش بد در به‌تصویر کشیدن مدیریت‌های پوشالی و آموزش‌های سرسختانه عالی عمل می‌کند و واقعیت پشت لبخندهای مدیران اینچنینی را به‌نمایش می‌گذارد.


برد پیت در حال صحبت با یک تبتی در فیلم هفت سال در تبت

۴۹- فیلم Seven Years In Tibet 

فیلم هفت سال در تبت

  • کارگردان: ژان ژک آنود
  • نویسنده: بکی جانستون
  • بازیگران: برد پیت
  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • میانگین امتیازات فیلمSeven Years In Tibet  در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: اوایل جنگ جهانی دوم هاینریش هارر برای صعود به قله نانگاپاربات در هندوستان خانواده خود را ترک می‌کند. او در ارتفاعات به‌همراه پیتر آفشنایتر به جرم داشتن تابعیت آلمانی توسط انگلیسی‌ها دستگیر می‌شود و به اردوگاه اسیران جنگی فرستاده می‌شود. هارر بعد از فرار از اردوگاه به تبت می‌رود و با دالایی لاما رابطه‌ای دوستانه را برقرار می‌کند.

این فیلم سفرنامه‌ای براساس کتاب خاطرات هفت سال در تبت افسر اس اس حزب نازی، هاینریش هارر ساخته شده  که تجربیات او را در تبت  بین سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۵۱ روایت می‌کند. تفاوت‌های متعددی برای دراماتیزه کردن فیلم با واقعیت و کتاب وجود دارد. هارر در واقعیت یک اتریشی نازی است که با هیلتر دست داده ولی در فیلم  از آلمان‌ها خوشش نمی‌آید. نمایش اثری ماجراجویانه و زیباشناختی است که به‌زیبایی زندگی در تبت، هیمالیای برفی، دهکده‌های تبتی، لباس‌ها و آداب‌ورسوم‌های مذهبی می‌پردازد و با فرهنگ تبت با احترام زیادی برخورد می‌کند.

هفت سال در تبت شبیه‌به یک اثر هالیوودی قدیمی است که نمایشی از رستگاری فردی متکبر و خودخواه را دراماتیزه می‌کند و نشان می‌دهد که تبت او را به آرامش و رستگاری رسانده است. فیلم عموما نقدهای مثبتی را دریافت کرد و برد پیت نیز برای بازی در این فیلم برنده‌ی جایزه شد. این اثر همچنین توانست فروش خوبی را تجربه کند. چین بعد از پخش هفت سال در تبت، برد پیت را تحریم کرد چراکه باور داشت به آن‌ها توهین شده است.


کارن در حال صحبت کردن در فیلم خارج از آفریقا

۴۸- فیلم Out Of Africa

فیلم خارج از آفریقا

  • کارگردان: سیدنی پولاک
  • نویسنده: ترژبینسکی
  • بازیگران: مریل استریپ، رابرت ردفورد
  • سال انتشار: ۱۹۸۵
  • میانگین امتیازات فیلم Out Of Africa در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: کارن زنی دانمارکی است که برای پرورش مزرعه‌ی قهوه‌اش دوستان و خانواده‌ی خود را ترک می‌کند به کنیا می‌رود. او در آنجا رابطه‌ای عاشقانه را با دنیس برقرار می‌کند و سرانجام بعد از آتش گرفتن زمین‌هایش به دانمارک باز می‌گردد.

خارج از آفریقا عاشقانه‌ای حماسی و زندگی‌نامه‌ای است که براساس کتاب خارج از آفریقا نوشته‌ی ایزاک دینسن (کارن بلیکسن)، کتاب سایه‌ها روی چمن و چند منبع دیگر ساخته شده است. این فیلم خاطرات نویسنده‌ای دانمارکی به‌نام کارن بلیکسن را به‌تصویر می‌کشد که به مدت ۱۷ سال در کنیا زندگی کرد. Out Of Africa شرایط زندگی در آفریقا را به‌دقت نمایش می‌دهد و تصاویری بکر از حیات‌وحش و قبائل بومی آنجا را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. فیلم با شاعرانگیِ ریزبافتی به‌جلو می‌رود و با لحنی صمیمی داستان آدم‌ها و اتفاقاتی که کارن پشت سر گذاشته است را نمایان می‌کند.

خارج از آفریقا مثل یک سفر خاطره‌انگیز است و شما را به دل چیزهایی می‌برد که شاید تا به‌حال تجربه نکرده باشید. این فیلم یک موفقیت تجاری در باکس آفیس بود که عنوان پنجمین فیلم پُرفروش سال ۱۹۸۵ را دریافت کرد و نقدهای بسیار مثبتی را به‌دست آورد؛ و در دوره جوایز اسکار نیز برنده‌ی هفت جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی شد.


جرمی آیرونز در حال نگاه کردن در فیلم برگشتن بخت

۴۷- فیلم Reversal Of Fortune

فیلم برگشتن بخت

  • کارگردان: باربت شرودر
  • نویسنده: نیکلاس کازان
  • بازیگران: جرمی آیرونز، گلن کلوز
  • سال انتشار: ۱۹۹۰
  • میانگین امتیازات فیلم Reversal Of Fortune در IMDB:۷/۲

خلاصه داستان: کلاوس فون بولو به‌خاطر اقدام به قتل همسرش سانی در دادگاه متهم شده است. مردم به‌ دلیل روابط تیره‌ی او با سانی کلاوس را مجرم می‌دادند. فون بولو که نیاز به دفاعیاتی محکم دارد به‌سراغ آلن درشوویتز می‌رود او در ابتدا این وکالت را قبول نمی‌کند ولی درنهایت تصمیم می‌گیرد که از او دفاع کند.

این فیلم درام براساس کتاب Reversal Of Fortune: Inside The Von Bulow Case نوشته‌ی پروفسور حقوق آلن درشوویتز ساخته شده است و به پرونده‌ی بدنام فون بولو می‌پردازد. فیلم نقدهای مثبتی را دریافت کرد و با اجرای خوب و فیلمنامه‌ی قدرتمندش توانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند. این فیلم در جشنواره‌های زیادی به‌نمایش درآمد و در دوره جوایز اسکار در ۳ رشته نامزد شد که در نهایت جرمی آیرونز جایزه بهترین بازیگر مرد را برد.

فیلم برگشتن بخت پنجره‌ای رو به دنیای ثروتمندان و پرتره‌ای از اصول و ارزش‌های متضاد آن‌ها است که داستان یکی از ازدواج‌های فاسد را موشکافی می‌کند. این اثر، نمایشی حقوقی پلیسی را به‌راه می‌اندازد و فکر مخاطب را به سمت سیستم عدالت کیفری آمریکا با تمرکز بر وکیلان مدافع می‌کشاند.


دیک چنی در حال فکردن کردن در فیلم معاون

۴۶- فیلم Vice

فیلم معاون

  • کارگردان: آدام مک‌کی
  • نویسنده: آدام مک‌کی
  • بازیگران: کریستین بیل
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Vice در IMDB: ۷/۲

خلاصه داستان: دیک چنی اعتیاد به الکل دارد و از دانشگاه انصراف می‌دهد در این شرایط همسرش نیز او را تهدید به جدایی می‌کند که اگر زندگی خود را سامان ندهد از دیک جدا خواهد شد. او سپس در دوره نیکسون به‌عنوان کارآموز به کاخ سفید می‌رود و سپس معاون جرج بوش می‌شود.

فیلم معاون یک بیوگرافی سیاسی است که لحنی طنازانه دارد و داستان مسیر موفقیت دیک چنی، قویترین معاون رئیس جمهور را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم با وجود اینکه نقدهای عموما مثبتی را دریافت کرد در فضایی دوقطبی گیر افتاد، تا جائیکه عده‌ای آن‌را فیلمی فوق‌العاده و عده‌ای دیگر معاون را اثری بد توصیف کردند. برای درام‌پردازی اتفاقاتی نه‌چندان دقیق در فیلم به‌نمایش درمی‌آید که در جاهایی اثر را غیرواقعی پیش می‌برد. دیک چنی در صحنه‌ای در حال گفتگو با آنتونین اسکالیا است و درباره گسترش قوه مجریه صحبت می‌کند که چنین چیزی اصلا پیش نیامده است.

دختر دیک چنی، لیز چنی از کریستین بیل انتقاد کرد و ازعان داشت که او نقش یک ابرقهرمان واقعی را خراب کرده است. کریستین بیل نیز هنگام دریافت جایزه از شیطان برای الهام‌بخشی به او تشکر کرد و مورد انتقاد لیز چنی قرار گرفت. معاون به جوایز و نامزدی‌های متعددی رسید و در دوره جوایز گلدن گلوب نامزد شش جایزه شد که کریستین بیل جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را تصاحب کرد. همچنین فیلم معاون با نامزدی در 8 جایزه‌ی اسکار برنده‌ی جایزه‌ی بهترین گریم شد. 


هنری پنجم در حال فکر کردن در فیلم پادشاه

۴۵- فیلم The King

فیلم پادشاه

  • کارگردان: دیوید میچود
  • نویسنده: دیوید میچود
  • بازیگران: تیموتی شالامه، رابرت پتینسون
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم The King در IMDB: ۷/۲

خلاصه داستان: هال پسر ارشد هنری چهارم که علاقه‌ای به جانشینی پدر ندارد به قصر فراخوانده می‌شود. پدرش به او اطلاع می‌دهد که توماس فرزند کوچکتر تاج و تخت را به ارث خواهد برد. اما توماس در لشگرکشی به ولز کشته می‌شود و هال تاج پادشاهی را بر سر می‌گذارد.

پادشاه فیلمی حماسی است که براساس نمایشنامه‌ی هنری پنجم و هنری چهارم ویلیام شکسپیر ساخته شده است. این فیلم زمان قدرت گرفتن هنری پنجم بعد از مرگ پدرش را روایت می‌کند، زمانیکه او می‌بایست با شیوه‌ و سیاستی متفاوت نسبت به پدر کشور را اداره می‌کرد. بیشتر صحنه‌های فیلم در لوکیشن‌های واقعی فیلمبرداری شده‌اند و قلعه برکلی و کلیسای جامع لینکلن از لوکیشن‌های اصلی بوده است. این فیلم با حضور در جشنواره‌های متفاوت کاندید جوایز متعددی شد و در دوره جوایز AACTA و حلقه منتقدان لندن توانست جایزه بهترین طراحی لباس، طراحی تولید و بهترین فیلمبرداری را به‌دست آورد.

این فیلم به‌دلیل سوگیری‌های غیرتاریخی هم نسبت به تاریخ و هم نمایشنامه شکسپیر مورد انتقاد قرار گرفته است. درام‌پردازی‌ها،  شخصیت‌ هنری را به‌دور از واقعیت به‌تصویر کشیده‌اند، درواقع او  پادشاهی جنگ‌طلب بوده و هرگز عنوان شاهزاده را از خود دور نکرده است. برادرش توماس نیز هشت سال پس از تاج‌گذاری هنری در باوژ کشته می‌شود. فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت اما تاریخ دوستان نقدهای بسیاری بر آن وارد کردند.


تک تیرانداز در حال نشانه گرفتن در فیلم تک تیرانداز امریکایی

۴۴- فیلم American Sniper

فیلم تک‌تیرانداز آمریکایی

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: جیسون هال
  • بازیگران: بردلی کوپر، سیانا میلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات فیلم American Sniper در IMDB: ۷/۳

خلاصه داستان: کریس کایل سرباز آمریکایی با استعدادی است که بعد از ملحق شدن به ارتش به عراق اعزام می‌شود. او بعد از بازگشت به کشورش نمی‌تواند به زندگی عادی بازگردد و درگیر افسردگی و ناراحتی‌های روحی ناشی از جنگ می‌شود.

این فیلم براساس کتاب خودشرح‌حال کریستوفر اسکات کایل نوشته شده است. او در واقعیت گاوچرانی اهل تگزاس بود اما درنهایت ارتش را به زندگی آرامش ترجیح می‌دهد و به جنگ می‌رود. کریس کایل تک‌تیراندازی بااستعداد بود که القاعده برای سرش جایزه گذاشت. این فیلم به موفقیت بزرگی در گیشه رسید و با فروش جهانی ۶۰۰ میلیون دلار عنوان چهارمین فیلم پُرفروش جنگی (با احتساب تورم) تمام دوران را به خود اختصاص داد و لقب هفتمین اثر پُرفروش برادران وارنر را کسب کرد. این نمایش در هشتادوهفتمین دوره جوایز اسکار شش نامزدی را به‌دست آورد و جایزه بهترین صدا را برد.

بردلی کوپر و ایستوود مورد ستایش قرار گرفتند و فیلم نیز به نقدهای مثبتی رسید. در ابتدا قرار بود استیون اسپیلبرگ کارگردانی اثر را برعهده بگیرد و فیلمی با جنبه‌های روانی کریس کایل و سربازان جنگ بسازد اما بودجه‌ی ساخت فیلم بالا رفت و ایستوود تنها فیلمی اکشن از زندگی یک سرباز را ساخت. تک‌تیرانداز آمریکایی هم یک فیلم جنگی ویرانگر و هم یک اثر ضدجنگ ویرانگر است که ناامیدانه تصویرهایی تکان‌دهنده را به‌تصویر می‌کشد.


اسنودن در حال محاسبه در فیلم اسنودن

۴۳- فیلم Snowden

فیلم اسنودن

  • کارگردان: الیور استون
  • نویسنده: الیور استون
  • بازیگران: جوزف گوردون لویت، نیکلاس کیج
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات فیلم Snowden در IMDB: ۷/۳

خلاصه داستان: ادوارد اسنودن برای سمتی در سازمان سیا درخواست می‌دهد و مورد آزمایش و غربالگری قرار می‌گیرد. اسنودن نهایتا در این آزمون پذیرفته می‌شود و او را برای  جنگ سایبری انتخاب می‌کنند. این شخصیت سرانجام اطلاعاتی از آژانس امنیت ملی را به مطبوعات فاش می‌کند.

ادوارد جوزف اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است که از عملیات بزرگ جاسوس و مراقبت در سطح جهانی و پریزم افشاگری کرد. برنامه‌هایی که هدفشان جاسوسی از مردم و شخصیت‌ها در سراسر جهان بود. اسنودن از سال ۲۰۱۳ تا به اکنون شروع به پرده‌برداری از اطلاعات محرمانه کرده است. این تریلر بیوگرافی براساس کتاب‌های پرونده‌های اسنودن اثر لوک هاردینگ و زمان اختاپوس نوشته آناتولی کوچرنا ساخته شده است. فیلم نقدهای متفاوتی را دریافت کرد و بازی گوردون تحسین منتقدان را به‌دنبال داشت. فیلم قصه‌ای تکان‌دهنده و واقعی از مسئله‌ی شنود و جاسوسی است که می‌تواند مخاطب را آشفته کند و به فکر فرو ببرد.

شخصیت واقعی اسنودن در ابتدا اجازه‌ی ساخت چنین پروژه‌ای را نداد و برای همکاری در این فیلم مردد بود. اسنودن درنهایت راضی به همکاری در پروژه شد و تمام اطلاعات تولید و نگارش فیلمنامه نیز در لپ‌تابی بدون اتصالات اینترنتی انجام گرفتند. این فیلم جوایز متعددی را به‌دست آورد و گوردون و الیور استون به‌ترتیب برنده‌ی بهترین جایزه‌ی بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی شدند.


مایا در منطقه عملیاتی در فیلم سی دقیقه بعد از نیمه شب

۴۲- فیلم Zero Dark Thirty

فیلم سی دقیقه پس از نیمه‌ شب

  • کارگردان: کاترین بیگلو
  • نویسنده: مارک بوال
  • بازیگران: جسیکا چستین، کریس پرت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات فیلم Zero Dark Thirty در IMDB:۷/۴

خلاصه داستان: مایا هریس یک تحلیلگر سیا است که وظیفه دارد اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده را پیدا کند. او در سفارت ایالات متحده در پاکستان مستقر می‌شود تا تحقیقات خود را انجام دهد. او و افسر سیا دن فولر در بازجویی‌هایشان اطلاعاتی را به‌دست می‌آورند.

Zero Dark Thirty درامی‌ هیجان‌انگیز است، که با الهام از یک دهه تعقیب بین‌المللی اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ساخته شده است. نمایش شکنجه در فیلم، جنجالی مطبوعاتی را به‌ راه انداخت و رئیس سازمان سیا احساس کرد که فیلم، شکنجه را کلید پیدا کردن بن لادن عنوان کرده  و بقیه نیز آن را تبلیغی برای این عمل هولناک دانستند؛ و روزنامه‌نگاران بیگلو را یک فرد سادیست خوانند. از طرفی هم نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره، دولت اوباما را متهم کرد که به فیلمسازان اطلاعات نادرستی درباره‌ی عملیات دستگیری داده شده است. 

Zero Dark Thirty برای حفظ هویت افراد بیشتر مواقع از اسامی جعلی استفاده می‌کند و تمام تلاش‌اش نیز بر این بوده تا هویت شخصیت مایا مخفی بماند. فیلم به دلیل عدم دقت تاریخی مورد انتقاد قرار گرفت و مسئولین آمریکا معتقد بودند که نقش دولت اوباما بسیار نادیده گرفته شده است. فیلم در گیشه فروشی عالی را تجربه کرد و در هشتادوپنجمین دوره جوایز اسکار نامزد پنج جایزه شد. 


مالی در دادگاه در فیلم بازی مالی

۴۱- فیلم Mollys Game

فیلم بازی مالی

  • کارگردان: آرون سورکین
  • نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: جسیکا چستین، ادریس البا
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم Mollys Game در IMDB: ۷/۴

خلاصه داستان: مولی بلوم اسکیت‌بازی  صاحب مدال است و بعد از آسیبی که می‌بیند، در یک بار مشغول به کار می‌شود. او در آنجا  فردی را ملاقات می‌کند به دفترش می‌رود. مالی به زودی به بازی‌های پوکر زیرزمینی وارد می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا بازی‌های خودش را راه بیندازد.

بازی مالی (Mollys Game) یک بیوگرافی جنایی است که براساس کتاب زندگی و خاطرات مالی بلوم ساخته شده است. مالی بلوم که یک اسکی‌باز حرفه‌ای در مسابقات بود در سال ۲۰۱۳ به‌دلیل گرداندن یک امپراطوری پوکر زیرزمینی که گنگسترهای روسی در آن درآمدزایی می‌کردند و ستاره‌های هالیوود و ثروتمندان را به آنجا می‌کشاندند، توسط اف بی آی دستگیر و محاکمه شد. این فیلم که اولین اثر سورکین در مقام کارگردان است، نقدهای عموما مثبتی را دریافت کرد و بازی جسیکا چستین و فیلمنامه‌ی آرون سورکین آنقدری جذاب بود که نامزدی گلدن گلوب و اسکار را برایشان به‌همراه داشت.

از آنجائیکه سورکین نویسنده‌ی مورد علاقه‌ی مالی بلوم بود، بلوم در طی نگارش فیلمنامه به سورکین نزدیک شد و در انتخاب جسیکا چستین نیز به او کمک کرد. فیلم قبل از اینکه پرتره‌ای از یک زندگی‌ باشد، قدرت زنانه را در دنیایی مردانه به‌تصویر می‌کشد و با دیالوگ‌های قدرتمندش تماشاگر را سرگرم می‌کند. بازی مالی فیلمی هیجان‌انگیز از پوکر و خلاف‌های زیرزمینی است.


رهبر پلنگ سیاه در حال فکر در فیلم یهودا و مسیح سیاه

۴۰- فیلم Judas And The Black Messiah

فیلم یهودا و مسیح سیاه

  • کارگردان: شاکا کینگ
  • نویسنده: شاکا کینگ، ویل برسون
  • بازیگران: دنیل کالویا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Judas And The Black Mesiah در IMDB: ۷/۴

خلاصه داستان: ویلیام اونیل پس از تلاش برای سرقت یک ماشین در حالی‌که خود را یک افسر پلیس جا می‌زند، دستگیر می‌شود. روی میچل افسر تحقیقاتی به او پیشنهاد نفوذ در حزب پلنگ سیاه را می‌دهد تا در عوض به زندان نیفتد. اونیل پیشنهاد پلیس را قبول می‌کند و سرانجام باعث قتل همپتون می‌شود.

 یهودا و مسیح سیاه فیلمی زندگی‌نامه‌ای است که براساس زندگی فِرد همپتون ساخته شده است. او رهبر حزب پلنگ سیاه در ایلینویز بود که برای حقوق سیاه‌پوستان تلاش می‌کرد. سرانجام این حزب بحث‌برانگیز به‌خاطر کارشکنی‌های اف بی آی در سال ۱۹۸۹ منحل شد. فیلم یهودا و مسیح سیاه از آنجائیکه مضامین نژادپرستی را به‌خوبی دراماتیزه می‌کند، نقدهای مثبتی  را دریافت کرد و در دوره جوایز آکادمی اسکار توانست به نامزدی ۷ جایزه برسد که از این میان جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین موسیقی را  به‌دست آورد.

فیلم داستانی اثرگذار از مبارزه‌ی سیاه‌پوستانی است که نشان می‌دهد، پلنگ سیاه چه تلاش‌هایی را برای اهداف حزب انجام داده‌اند. ادی کانوی عضو سابق پلنگ سیاه صحت فیلم مخصوصا نقش همپتون را نادرست دانست و تاکید کرد همپتون برخلاف فیلم فردی خونگرم، مهربان، کاریزماتیک و منعطف بوده است. اطلاع از چگونگی حزب پلنگ سیاه به لذت دیدن فیلم می‌افزاید، چراکه یهودا و مسیح سیاه گاهی با قصه و شخصیت‌هایی تخت پیش می‌رود.


خانواده چانگ در حال عکس گرفتن در فیلم میناری

۳۹- فیلم Minari

فیلم میناری

  • کارگردان: لی آیزاک چانگ
  • نویسنده: لی آیزاک چانگ
  • بازیگران: استیون یون
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • میانگین امتیازات فیلم Minari در IMDB: ۷/۴

خلاصه داستان: در سال 1983 خانواده‌ای کره‌ای به یکی از روستاهای ایالات متحده مهاجرت می‌کنند، جایی که پدر رویای پرورش سبزیجات کره‌ای و گرفتن تکه‌ای از رویای آمریکایی را در سر می‌پروراند. دیوید فرزند آن‌ها مشکل قلبی دارد و به‌همین دلیل همسر جیکوب از زندگی در مزرعه جدیدشان ناراضی است.

 فیلم میناری (Minari) که به معنای کرفس آبی در زبان کره‌ای است، درامی خودشرح‌حال و زندگی‌نامه‌ای است که با الهام از زندگی روستایی خود چانگ در آرکانزاس نوشته شده است، به‌همین دلیل فیلم را می‌توان اثری شخصی به‌حساب آورد. این فیلم در اولین نمایش خود در جشنواره‌ی ساندنس جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران و تماشاگران را به خود اختصاص داد و با توجه به نقدهای بسیار مثبتی که دریافت کرد به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

میناری در نودوسومین دوره جوایز اسکار شش نامزدی را دریافت کرد که در این بین یون توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به‌عنوان اولین فرد کره‌ای به‌دست آورد. میناری علاوه بر این‌ها در دوره جوایز گلدن گلوب نیز برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان شد. به گفته‌ی چانگ، فئودور داستایوفسکی در طول فرآیند نوشتن این اثر الهام‌بخش او بوده است. 


مارگو در حال اسکی در فیلم من تونیا هستم

۳۸- فیلم I Tonya

فیلم من تونیا هستم

  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • نویسنده: استیون راجرز
  • بازیگران: مارگو رابی
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم I Tonya در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: پدر تونیا هاردینگ در کودکی او را ترک می‌کند و تونیا مجبور می‌شود تا با مادر بداخلاق‌اش لاوونا زندگی کند. لاوونا دخترش را به اسکیت‌سواری روی یخ مجبور می‌کند و او به‌سرعت تبدیل به بهترین اسکیت‌باز ایالات متحده می‌شود و تمرینات المپیک خود را شروع می‌کند.

من تونیا هستم یک بیوگرافی و کمدی سیاه است که داستان زندگی تونیا هاردینگ اسکیت‌باز آمریکایی و ارتباط او با حمله سال ۱۹۹۴ به رقیبش نانسی کریگان را روایت می‌کند. در این اتفاق همسر تونیا فردی را اجیر کرد تا به نانسی از ناحیه زانو آسیب برساند. این فیلم که براساس مصاحبه‌های تونیا و همسر سابقش جف ساخته شده است، تماشاگر را در شرایط دوگانه‌ای قرار می‌دهد و او را برای پذیرش حقیقت فیلم مردد می‌کند چراکه استیون راجرز نیز گفته بود این فیلم با مصاحبه‌هایی ضدونقیض شاخته شده است. فیلم در لایه‌های زیرین خود یک آسیب‌شناسی خانوادگی و اجتماعی را ارائه می‌دهد و از تونیا تصویری صادقانه و آسیب‌دیده، می‌سازد.

زندگی این قهرمان مدال‌آور و نابغه‌ی اکسل سه‌گانه تاکنون الهام‌بخش چند فیلم و مستند بوده و راجرز نیز با الهام از همین مستندها نگارش این فیلمنامه را انجام داده است. مارگو رابی برای بازی در این فیلم به مدت چند ماه اسکیت تمرین کرد و از آنجائیکه فیلمسازان نتوانستند کسی را بیابند تا حرکت اکسل سه‌گانه را  انجام دهد، به جلوه‌های ویژه روی آوردند. من تونیا هستم در نودمین دوره جوایز اسکار جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن را برای آلیسون جانی به‌همراه آورد و در گلدن گلوب نیز آلیسون همین جایزه را تصاحب کرد. 


افسر اداره پلیس در حال صحبت کردن در فیلم بلکککلزمن

۳۷- فیلم Blackkklansman

فیلم بلکککلنزمن

  • کارگردان: اسپایک لی
  • نویسنده: چارلی واچتل
  • بازیگران:  آدام درایو، دیوید واشنگتن
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Blackkkklansman در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: ران استالورث به‌عنوان اولین افسر سیاه‌پوست در اداره‌ی پلیس کلرادو استخدام می‌شود. او بعد از آزار و اذیت‌های نژادپرستانه در اداره‌ی پلیس، درخواست انتقالی می‌دهد تا بتواند به‌عنوان یک پلیس مخفی کار کند. ران سرانجام به‌عنوان یک نفوذی در گروهی نژادپرست رخنه می‌کند.

این فیلم جنایی بیوگرافی که براساس کتاب خاطرات ران استالورث ساخته شده به دهه‌ی ۱۹۷۰ می‌رود و داستان اولین پلیس آفریقایی- آمریکایی را در اداره‌ی پلیس کلرادو روایت می‌کند. ران استالورث ماموریت داشت که به گروه نژادپرست کو کلاکس کلان نفوذ کند. بلکککلزمن (Blackkklansman) صاحب جایزه‌ی بزرگ جشنواره کن شد و در گلدن گلوب نیز ۴ نامزدی را به‌دست آورد. علاوه بر اینها فیلم در دوره جوایز اسکار با نامزدی در ۶ رشته، جایزه‌ی بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد. فیلم  Blackkklansman برای درام‌پردازی تفاوت‌هایی را نسبت به واقعیت قائل شده است، مثلا استالورث هرگز برای افشا و دستگیری پلیس نژادپرست حرفی نزد و تحقیقات نیز بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ انجام شده است.

از طرفی هم ران هرگز با دوک تماس نمی‌گیرد و اعتراف نمی‌کند که یک آفریقایی است و دوک توسط یک خبرنگار آنهم سال‌ها بعد متوجه هویت واقعی ران می‌شود. بلکککلزمن داستانی برای تعصب است که به مضامینی فراتر از نژادپرستی می‌پردازد.


پوستر فیلم شاه ریچارد

۳۶- فیلم King Richard

فیلم شاه ریچارد

  • کارگردان: رینالدو مارکوس گرین
  • نویسنده: زک بالین
  • بازیگران: ویل اسمیت، جان برنثال
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم King Richard در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: ریچارد ویلیامز در کودکی که دوران سختی را پشت سر گذرانیده، مصمم است تا از دو دخترش قهرمان‌هایی پُرآوازه در تنیس بسازد. او سختی‌ها را پشت سر می‌گذراد و با همه‌ی محدودیت‌های سر راهش روبه‌رو می‌شود، تا اینکه دخترانش را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.

 شاه ریچارد (King Richard) اثری خانوادگی، ورزشی و الهام‌بخش است که براساس داستان زندگی ونوس ویلیامز قهرمان تنیس ویمبلدون و برنده‌ی ۴ مدال المپیک و خواهرش سرینا برنده‌ی المپیک ساخته شده است. این فیلم بر روی سال‌های ابتدایی زندگی حرفه‌ای این دو تنیسور تمرکز می‌کند و داستانی صمیمی را در پیرنگ اثر به جریان می‌اندازد. این درام بیوگرافی برخلاف دیگر آثار این زیرژانر تمرکزش روی خانواده‌ی قهرمان است. شاه ریچارد ادای احترام به پدرانی است که تا آخرین لحظه برای خانواده و فرزندان خود تلاش می‌کنند و از پای نمی‌نشینند.

فیلم به افتخارات زیادی دست پیدا کرد و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ شناخته شد. شاه ریچارد با تمجید از بازی ویل اسمیت و فیلمنامه‌ی زک بالین مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این اثر در دوره جوایز اسکار نامزد ۷ جایزه از جمله بهترین فیلمنامه شد که درنهایت ویل اسمیت توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را ببرد.


برایان و مک در دادگاه در فیلم عفو عادلانه

۳۵- فیلم Just Mercy

فیلم عفو عادلانه

  • کارگردان: دستین دنیل کرتون
  • نویسنده: دستین دنیل کرتون
  • بازیگران: مایکل بی جردن، جیمی فاکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Just Mercy در IMDB: ۷/۶

خلاصه داستان: والتر مک‌میلیان که صاحب یک کارگاه چوب‌بری است به اتهام قتل یک زن سفیدپوست به اعدام با صندلی الکتریکی محکوم می‌شود. برایان استیونسون وکیلی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده  به‌همراه آنسلی، متوجه تناقضات پرونده او می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که حکم‌اش را لغو کنند.

این فیلم  براساس کتاب Just Mercy: A Story of Justice and Redemption نوشته‌ی برایان استیونسون ساخته شده است. استیونسون حقوقدان و مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی شهروندان پیشگام در زمینه عدالت برابر است که وکالت بسیاری از افراد فقیر سیاهپوست محکوم به اعدام را در جنوب برعهده داشته است. فیلم با توجه به خاطرات این وکیل نگاهی به بی‌عدالتی‌های سیستم قضایی آمریکا می‌اندازد و با به‌نمایش درآوردن پرونده‌هایی تکان‌دهنده از دوران کاری او، مخاطب را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.

این فیلم که به گفته‌ی دستین کرتون ادای احترامی است به برایان استیونسون، نقدهای خوبی را به‌دست آورد و در چندین رشته نیز برنده‌ی جوایزی شد. Just Mercy مخاطب را به اعماق عدالت می‌کشاند و عاطفه‌ی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لحن فیلم، هم شما را می‌گریاند و هم کور سوی امیدی را در دلتان زنده می‌کند.


جودلا در حال نشانه گرفتن در فیلم دشمن پشت دروازه ها

۳۴- فیلم Enemy At The Gates

فیلم دشمن پشت دروازه‌ها

  • کارگردان: ژان ژاک آنو
  • نویسنده: آلن گودار
  • بازیگران: جود لا
  • سال تولید: ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات فیلم Enemy At The Gates در IMDB: ۷/۶

خلاصه داستان: در سال ۱۹۴۲ ارتش آلمان برای گرفتن استالینگراد یورشی تمام قد را در شوروی به‌راه می‌اندازد. واسیلی که از کودکی توسط پدربزرگش مهارت تیراندازی را آموخته، تبدیل به تک‌تیراندازی ماهر در این نبرد می‌شود و ارتش آلمان سرهنگی را برای مقابله با او می‌فرستد.

این فیلم براساس کتابی به‌نام دشمن پشت دروازه: حماسه استالینگراد (Enemy At The Gates: The Battle For Stalingrad) نوشته‌ی ویلیام کریگ ساخته شده است. استالینگراد یکی از حیاتی‌ترین نبردها در تاریخ جنگ جهانی دوم بود که آلمان در این نبرد متحمل شکستی بزرگ شد. فیلمساز در این اثر، برای بالا بردن بار دراماتیکی قصه‌اش، مقداری از واقعیت‌های جنگی را تغییر داده و در جاهایی از روایت رئال فاصله گرفته است. برای مثال شخصیت زایتسف دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده و همانند نسخه‌ای تخیلی عمل می‌کند.

وقتیکه فیلم در روسیه به‌نمایش درآمد، خیلی‌ها نسبت به این اثر اعتراض کردند، چراکه در جایی ارتش شوروی سربازانش را در قطار برای جلوگیری از فرار زندانی می‌کند. رویدادهای عاشقانه‎‌ نیز به‌درستی در این روایت گنجانیده نشده است و مخاطب را در پذیرش فیلمنامه سرگردان می‌کند. Enemy At The Gates اتمسفری دقیق و گیرا را از جنگ دارد و فضای ناراحت‌کننده و تیره و کثیف آن را به‌دقت نشان می‌دهد. 


مارک در حال دعاوی در فیلم آب های تاریک

۳۳- فیلم Dark Waters

فیلم آب‌ های تیره

  • کارگردان: تاد هینز
  • نویسنده: ماریا کوریا
  • بازیگران: ان هاتاوی، مارک روفالو
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Dark Waters در IMDB: ۷/۶

خلاصه داستان: رابرت وکیل یک شرکت حقوقی است، وقتیکه یک کشاورز به او مراجعه می‌کند و فیلم‌ها و مدارکی از مسمومیت و مرگ دام‌هایش را در اختیار رابرت می‌گذارد، او تصمیم می‌گیرد که این پرونده را قبول کند و به‌دنبال مدارک دیگری برود.

فیلم آب‌های تیره (Dark Waters) اثری درام و مهیج است که براساس مقاله‌ی مجله نیویورک تایمز به‌نام «وکیلی که بدترین کابوس دوپونت شد»، نوشته ناتانیل ریچا ساخته شده است. رابرت بیلوت وکیل زیست‌محیطی است که به‌خاطر دادخواهی و شکایت علیه شرکت دپونت (Dupont) به نمایندگی از هفتاد هزار نفر که با آب آلوده به تفلون مسموم شده بودند، شناخته شده است.

در هفته اول انتشار فیلم آب‌های تیره، ارزش سهام شرکت دپونت سقوط کرد و مقداری از دارایی‌اش را از دست داد. Dark Waters، یک فیلم تکان‌دهنده از تاثیرات مخرب کارخانه‌ها و شرکت‌های شیمیایی  روی محیط‌زیست و انسان است که با لحنی تلخ و با دیدی افشاگرانه و عریان به روایت همه‌ی آنچه که بر سر محیط‌زیستمان می‌آید، می‌پردازد. آب‌های تیره ادای احترام به همه‌ی قربانیانی است که به‌خاطر سودجویی سرمایه‌داران آزار دیده‌اند. فیلم با نقدهای مثبتی از سمت حلقه منتقدان مواجه شد و در چند رشته نیز برنده و نامزد جوایزی شد.


بیلی بین در زمین ورزش در فیلم مانی بال

۳۲- فیلم Moneyball

فیلم مانی بال

  • کارگردان: بنت میلر
  • نویسنده: آرون سورکین، استیون زیلیان
  • بازیگران: برد پیت، جونا هیل
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم Monyball در IMDB:۷/۶

خلاصه داستان: بیلی بین که مدیر تیم بیسبال اوکلند اتلتیک است بعد از باخت در مقابل تیم نیویورک یانکیز و از دست دادن تعدادی از بازیکنان‌اش به‌شدت سر خورده می‌شود. او برای جمع کردن یک تیم قوی و رقابتی به‌سراغ یک آنالیزور متفاوت می‌رود.

این فیلم براساس کتاب مانی بال: هنر برنده شدن در یک بازی ناعادلانه- انقلاب آماری در بیسبال نوشته مایکل لوئیس ساخته شده است. مانی بال درباره‌ی ویلیام بیلی بین بازیکن سابق بیسبال آمریکا است که با تحلیل آماری توانست یک تیم ضعیف را به پیروزی‌های بسیاری برساند. او از استعدادهای کم‌توان استفاده می‌کرد و با یک رویکرد پیچیده‌ی تحلیلی، تیم‌های خوبی را می‌ساخت. Moneyball فیلمی هوشمند و عمیق است و دیالوگ‌های کوتاه و جذاب آن تماشاگر را به خود جذب می‌کند. این فیلم فارغ از الگوهای آثار ورزشی پیش می‌رود و تمرکزش را روی مسائل تحلیلی دنیای ورزش می‌گذارد.

این فیلم در ابتدا قرار بود به شیوه‌ای نیمه‌مستند توسط استیون سودربرگ ساخته شود که در آخرین لحظات همه چیز بهم ریخت و کارگردانی فیلم به بنت میلر رسید. مانی بال در باکس آفیس موفقیت خوبی را کسب کرد و منتقدان نیز از آن استقبال کردند.  فیلم در دوره جوایز اسکار شش نامزدی از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگری را برای برد پیت به‌دست آورد و در دوره جوایز گلدن گلوب نیز 4 نامزدی را از آن خود کرد.


فضانوردان در فیلم آپولو 13

۳۱- فیلم Apolo 13

فیلم آپولو 13

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: ویلیام برویلز
  • بازیگران: تام هنکس، بیل پکستون
  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • میانگین امتیازات فیلم Apolo 13 در IMDB:۷/۷

خلاصه داستان: فیلم داستان ماموریت آپولو ۱۳ را روایت می‌کند. ماموریتی که قرار بود خدمه‌ی فضایی را روی ماه فرود بیاورد اما با شکست یکی از مخازن اکسیژن  برنامه‌ی پرتاب با شکست مواجهه شد.

فیلم براساس کتابی به نام ماه از دست رفته، سفر پرمخاطره آپولو ۱۳ نوشته جیمز لاول و جفری کلوگر ساخته شده است. آپولو ۱۳ ماموریت سرنشین‌دار ناسا و سومین پروژه‌ با هدف نشستن روی ماه در ۱۱ آوریل ۱۹۷۰ بود. در این عملیات مخزن اکسیژن ماژول می‌شکند و فضانوردان بعد از چرخیدن دور ماه در ۱۷ آوریل به سلامت به زمین بازمی‌گردند. این فیلم برای هرچه نزدیک‌تر شدن به واقعیت از دانشمندان فضایی و المان‌های مستند بهره گرفته و فضاپیمای مورد استفاده در فیلم نیز، به‌طور اختصاصی از طرف ناسا ساخته شده است. Apolo 13 از تعلیق خارق العاده‌ای برخوردار است و حتی مخاطبی که از پایان این عملیات باخبر است را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اثر، داستان کامل آن اتفاق تاریخی و تلخ را روایت می‌کند و شما می‌توانید در جریان کامل آن رویداد قرار بگیرید، اتفاقی که همه را به بهت و اضطراب فرو برد. فیلم یکی از دلهره‌انگیزترین عملیات‌های نجات هالیوود است که می‌تواند تا مدت‌ها شما را درگیر خودش نگه دارد. فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نامزد ۹ جایزه در دوره جوایز اسکار شد.


نیکسون در حال صحبت کردن در فیلم فراست نیکسون

۳۰- فیلم Frost/ Nixon

فیلم فراست/ نیکسون

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: پیتر مورگان
  • بازیگران: فرانک لانگا، مایکل شین
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم Frost/ Nixon در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: پس از  سال ۱۹۷۲ و رسوایی حزب جمهوری‌خواه در واقعه‌ی واترگیت و استعفای رئیس جمهور نیکسون در سال ۱۹۷۴، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شاهد خروج او از کاخ سفید بودند. دیوید فراست، مجری برنامه زنده تلویزیون در این شرایط به نماینده رئیس جمهور سابق نامه نوشت و عنوان کرد که مایل است با نیکسون مصاحبه کند.

فراست/ نیکسون درامی تاریخی است که با اقتباس از نمایشنامه‌ای بریتانیایی که براساس مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تلویزیونی به روی صحنه رفت ساخته شده است. این فیلم داستان‌ پشت صحنه‌ی مصاحبه‌های معروف فراست و نیکسون را در سال ۱۹۷۷ و بعد از استعفای رئیس جمهور روایت می‌کند. فراست/ نیکسون مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و همچنین  توانست 5 نامزدی را در اسکار به‌دست آورد.

با این وجود از آنجائیکه واترگیت خاطره‌ای دور است، فیلم در گیشه شکست خورد  و تنها توانست هزینه‌ی تولید را برگرداند. Frost/ Nixon با توجه به نوع فیلمنامه‌اش استعداد زیادی برای تبدیل شدن به اثری خشک را دارد اما با این وجود کاملا منعطف رفتار می‌کند و تماشاگر  خسته نمی‌شود. این فیلم یک اثر سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است که اگر از ماجرای واترگیت و اقدامات نیکسون و جنگ ویتنام اطلاعاتی داشته باشید، برای شما جذابیت بیشتری را به‌همراه خواهد داشت.


ری در حال آواز خواندن در فیلم ری

۲۹- فیلم Ray

فیلم ری

  • کارگردان: تیلور هاکفورد
  • نویسنده: تیلور هاکفورد
  • بازیگران: جیم فاکس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات فیلم Ray در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: ری چالز که دوران کودکی خود را در فقر می‌گذراند، با تشویق‌های مادرش موفق می‌شود  پیانو بنوازد و شخصیتی مستقل داشته باشد. او بعد از مدتی به یک گروه موسیقی ملحق می‌شود و برای تبدیل شدن به یک ستاره تلاش‌های بسیاری می‌کند.

این فیلم موزیکال به ۳۰ سال از زندگی ری چالرز رابینسون خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده‌ی پیانو و کیبورد الکتریک می‌پردازد. او که در کودکی نابینا شده بود با ترکیب بلوز، جاز، ریتم اند بلوز و سبک‌های گاسپل موسیقی سول را وارد جریان‌های موزیک و ترانه کرد. او یکی از نمادین‌ترین و تاثیرگذارترین خوانندگان معاصر شناخته شده است. این فیلم با تحسین فوق‌العاده‌ای از سمت منتقدان روبه‌رو شد و توانست موفقیتی تجاری را در گیشه رقم بزند. ری جوایز و کاندیداتوری‌های بسیاری را دریافت کرد و در دوره جوایز اسکار نامزد دو جایزه شد و جیمی فاکس برای بازی خود توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را ببرد.

همچنین او در گلدن گلوب، بفتا، انجمن بازیگران سینما و جوایز فیلم منتقدان نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و تبدیل به دومین بازیگری شد که برای یک نقش ۵ جایزه را تصاحب کرده است. این فیلم پرتره‌ای جذاب از چالش‌ها، ضعف‌ها و موفقیت‌های یک موسیقدان بزرگ است که با ظرافت خاصی روایت می‌شود. بازی جیمی فاکس ستایش‌شده‌ترین عنصر  فیلم ری است که روحی لطیف را در  نمایش به جریان انداخته است.


ساشا کوهن در دادگاه در فیلم دادگاه شیکاگو 7

۲۸- فیلم  The Trial Of The Chicago 7

فیلم دادگاه شیکاگو ۷

خلاصه داستان: در آگوست سال ۱۹۶۸ و در بحبوحه‌ی جنگ ویتنام و آمریکا، تعدادی برای اعتراض به این جنگ در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو حاضر می‌شوند. آن‌ها به اتهام تحریک به شورش، تخریب و عبور از خطوط دولتی دستگیر و به دادگاه کشانده شدند.

فیلم یک درام تاریخی است که براساس اتفاقات واقعی شورش‌ها در کنوانسیون دموکرات‌ها به سال ۱۹۶۸ و محاکمه بعد از آن ساخته شده است. اعتراضاتی که تبدیل به نقطه عطفی برای به‌دست آوردن حقوق مدنی در دیگر شهرهای دنیا شد. در ابتدا قرار بود ساخت این فیلم در سال ۲۰۰۷ به استیون اسپیلبرگ سپرده شود و ویل اسمیت و هیث لجر نیز در آن به ایفای نقش بپردازند که به‌دلیل اعتصابات نویسندگان، پروژه به حالت تعلیق درآمد و درنهایت سورکین کارگردانی را به‌دست گرفت.  این فیلم با نقدهای مثبت منتقدان روبه‌رو شد و در نودوسومین دوره جوایز اسکار شش نامزدی را به‌دست آورد.

فیلم همچنین در گلدن گلوب با نامزدی در پنج رشته  برنده‌ی بهترین فیلم‌نامه شد. دادگاه شیکاگو ۷ هنگام انتشار عنوان پربیننده‌ترین محصول هفته را به خود اختصاص داد و تماشاگران طراحی فضا و شباهت دقیق فیلم به دهه‌ی ۶۰ را ستودند. این فیلم کمدی نیست اما با لحن طنازانه‌ی خود به گردانندگان این دادگاه طعنه می‌زند و آن‌ها را کوچک می‌شمارد.


جیک جینلهال در حال صحبت کردن در فیلم زودیاک

۲۷- فیلم Zodiac

فیلم زودیاک

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: جیمز وندربیلت
  • بازیگران: جیک جینهال، مارک روفالو
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات فیلم Zodiac در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: بعد از به قتل رسیدن یک زن، شخصی نامه‌ای رمز‌گذاری شده را به دفتر روزنامه می‌فرستد و توضیح می‌دهد که قربانیانش را چگونه به قتل رسانده است. آن‌ها نامه را رمزگشایی می‌کنند اما نمی‌توانند سرنخ مهمی از آن به‌دست بیاورند. در این بین کاریکاتوریست روزنامه به‌صورت جدی به‌دنبال پیدا کردن قاتل و حل رمزها است.

این فیلم، تریلری جنایی است که براساس کتاب زودیاک و زودیاک بی‌نقاب ساخته شده است. یک قاتل زنجیره‌ای که در اواخر  دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ در شمال کالیفرنیا و سانفرانسیسکو به‌دنبال قربانیان خود بود. این پرونده یکی از بدنام‌ترین و پیچیده‌ترین قتل‌های سریالی حل نشده در تمام دوران به‌حساب می‌آید. زودیاک در آن‌ سال‌ها نامه‌هایی رمزگذاری شده را برای پلیس می‌فرستاد که تنها ۳ تای آن‌ها رمزگشایی شدند. فینچر برای روایت قصه‌ی خود به‌سراغ انبوهی از مصاحبه‌ها رفت و با پلیس صحبت کرد، به‌همین دلیل زودیاک با دقت بالایی از دیدی تاریخی نگارش شده است.

فیلم همه مردان رئیس جمهور الگوی فینچر برای زودیاک بود، چراکه او معتقد بود قصه‌های گزارشی همه چیز را عنوان خواهند کرد. زودیاک نقدهای مثبتی را دریافت کرد و به نامزدی چند جایزه رسید. براساس نظرسنجی صورت گرفته از منتقدان، زودیاک به‌عنوان دوازدهمین فیلم برتر قرن بیست و یکم انتخاب شد.


سرهنگ در حال آموزش دادن به هنگ در فیلم افتخار

۲۶- فیلم Glory

فیلم افتخار

  • کارگردان: ادوارد زوئیک
  • نویسنده: کوین ژار
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، مورگان فریمن
  • سال انتشار: ۱۹۸۹
  • میانگین امتیازات فیلم Glory در IMDB: ۷/۸

خلاصه داستان: در طول جنگ داخلی آمریکا و نبرد بین ایالات شمالی و ایالات جنوبی، شهر بوستون در ماساچوست که با قوانین برده‌داری در تضاد است، هنگی از سیاه‌پوستان را تشکیل می‌‌دهد و در این میان رابرت شاو فرماندهی این هنگ را برعهده می‌گیرد. شاو علاوه بر آموزش این بردگان با تعصبات نژادی هم مبارزه می‌کند.   

این فیلم درامی جنگی تاریخی است که به روایت هنگ پیاده‌نظام 54 ماساچوست، دومین هنگ از هنگ‌های آفریقایی- آمریکایی ارتش در جنگ داخلی آمریکا می‌پردازد و جنگ دوم فورت واگنر را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم که براساس دو رمان  On Gallant Rush ،Lay This Laurel  و نامه‌های شخصی رابرت گولد شاو به‌تصویر درآمده، توانست در ۵ رشته نامزد اسکار شود و  سه جایزه از جمله بهترین نقش مکمل برای دنزل واشنگتن را  تصاحب کند.

گلوری اولین فیلم سینمایی مهمی بود که داستان سربازان سیاهپوست آمریکایی را روایت می‌کرد که برای آزادی خود از بردگی در طول جنگ داخلی مبارزه می‌کردند. منتقدان با تحسین از این فیلم استقبال کردند و آن را مورد ستایش قرار دادند. فیلمبرداری خارق‌العاده، داستان‌سرایی قدرتمند و بازی فوق‌العاده‌ی دنزل واشنگتن این نمایش را تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌هایی کرده که تاکنون درباره‌ی جنگ داخلی آمریکا ساخته شده است.


مایکل در حال توضیح حباب مسکن در فیلم رکود بزرگ

۲۵- فیلم  The Big Short

فیلم رکود بزرگ 

  • کارگردان: آدام مک‌کی
  • نویسنده: آدام مک‌کی
  • بازیگران: کریستین بیل، رایان گسلینگ
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم The Big Short در IMDB: ۷/۸

خلاصه داستان: در سال ۲۰۰۵ مایکل بری متوجه حباب بازار مسکن آمریکا می‌شود و علیه بازار مسکن شرط‌بندی می‌کند. در این شرایط شرکای او خشمگین می‌شوند، چراکه کار مایکل را احمقانه تصور می‌کنند. اما در نهایت بازار سقوط می‌کند و ارزش صندوق او با سود بالایی روبه‌رو می‌شود.  فیلم با سه داستان موازی روایت می‌شود.

این فیلم براساس کتاب The Big Short  نوشته‌ی مایکل لوئیس روزنامه‌نگار آمریکائی ساخته شده است. فیلم به بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه بازار و حباب مسکن باعث فروپاشی اقتصادی شد. این بحران مالی که پس از رکود دهه‌ی ۱۹۳۰ بزرگترین فروپاشی اقتصادی به‌شمار می‌رفت باعث بی‌خانمانی، بیکاری‌های طولانی، فروپاشی موسسات مالی بزرگ و از بین رفتن میلیاردها دلار سرمایه شد.

این فیلم ابزارهای مالی، و مفاهیم معاملاتی را با تکنیک‌های خاص توضیح می‌دهد. رکود بزرگ در گیشه به موفقیت بالایی رسید و منتقدان از آن به‌خوبی استقبال کردند. این اثر در اسکار چند نامزدی به‌دست آورد و برنده‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی شد. رکود بزرگ لحنی خنده‌دار دارد اما کمدی نیست و به‌خوبی داستان حباب مسکن و اقتصاد را به‌تصویر می‌کشد و همچنین با دقت تاریخی بالایی پیش می‌رود.


اکتاویا در حال حل ریاضی در فیلم اشخاص پنهان

۲۴- فیلم Hidden Figurs

فیلم اشخاص پنهان

  • کارگردان: تئودور ملفی
  • نویسنده: آسیون شرودر
  • بازیگران: اکتاویا اسپنسر، کریستن دانست
  • سال اتتشار: ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات فیلم Hidden Figurs در IMDB: ۷/۸

 خلاصه داستان: داستان در دوران جنگ سرد می گذرد زمانی که شوروی گام‌های مهم در رابطه با فضا برداشته است و آمریکا باید در این شرایط قدرت خود را نشان دهد. در این وضعیت سه زن سیاهپوست آنهم در شرایط تبعیض نژادی برنامه‌های ناسا را به‌جلو می‌برند.

فیلم اثری زندگینامه‌ای است که بر اساس کتابی به‌همین نام و نوشته مارگو لی لی ساخته شده است. این فیلم پس از انتشار نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کرد و یک موفقیت تجاری در گیشه بود. اشخاص پنهان در زمان اکران جز فیلم‌های برتر سال شناخته شد و در دوره جوایز اسکار نامزدی بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به‌دست آورد. این فیلم اثری دلنشین و ساده است که تماشاگر را با خود به دنیایی مملو از تفاوت‌ها می‌برد. شخصیت‌پردازی دقیق، لحن سیاسی، فیلمنامه و بازیگری‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند و ستایش شدند. 

Hidden Figurs دنیایی از تضادهای نژادی و جنسیتی است که قهرمانانش در دنیایی مردانه به‌دنبال بازپس گیری حق خود هستند. این فیلم فارغ از هرگونه شعارزدگی نژادی است که همین می‌تواند تماشاگر را تا پایان به‌دنبال خود بکشاند. اشخاص پنهان برای بالا بردن بار دراماتیکی خود، درام‌پردازی‌هایی انجام داده و در برخی اتفاقات غیرمستند پیش رفته است. مثلا شخصیت آل هریسون کارکتری خیالی است و برخی اتفاقات نژادپرستانه به آن غلظتی که در فیلم نشان می‌دهد در ناسا و مرکز تحقیقات اتفاق نیفتاده است.


دنزل واشنگتن در حال راه رفتن در خیابان در فیلم گنگستر آمریکایی

۲۳- فیلم American Gangster

فیلم گنگستر آمریکایی

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: استیون زیلیان
  • بازیگران: راسل کرو، دنزل واشینگتن
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات فیلم Ray در IMDB: ۷/۸

خلاصه داستان: فرانک لوکاس بعد از اینکه رئیس‌اش جانسون بر اثر حمله‌ی قبلی می‌میرد، تجارت هروئین را دنبال می‌کند. او مواد مخدر را مستقیما از منابع آسیایی  می‌خرد و از طریق روشی منحصر به‌فرد به ایالات متحده قاچاق می‌کند. لوکاس به‌خاطر کیفیت مواد مخدرش، بسیاری از رقبای خود را کنار می‌زند.

گنگستر آمریکایی فیلمی جنایی بیوگرافی است که با الهام از زندگی فرانک لوکاس ساخته شده است. لوکاس گنگستری بود که از آسیا و ایتالیا به ایالات متحده از طریق هواپیما هروئین قاچاق می‌کرد. در سال ۲۰۰۰ یونیورسال پیکچرز و ایجین انترتینمنت حقوق مقاله‌ای به‌نام بازگشت سوپرفلای نوشته‌ی مارک جیکوبسون را از مجله نیویورک تایمز خریدند. مطلبی که به ظهور و سقوط فرانک لوکاس پادشاه هروئین دهه ۱۹۷۰ می‌پرداخت. این دو کمپانی دو سال بعد فیلمنامه‌ی این اثر را براساس این مقاله به‌نگارش درآوردند. این فیلم در زمان اکران‌اش نقدهای خوبی را به‌دست آورد و در باکس آفیس نیز موفق بود و ۸۰۰ هزار دلار نیز به جیب فرانک لوکاس ریخته شد.

گنگستر آمریکایی نامزد بیست و یک جایزه از جمله دو اسکار برای بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مکمل زن شد و ۳ جایزه نیز دریافت کرد. این تریلر جنایی یکی از بهترین فیلم‌های گنگستری و پلیسی است که از نماهای اکشن باورنکردنی خوبی استفاده می‌کند. فرانک لوکاس در مصاحبه‌ای هیجان خود را نسبت به فیلم نشان داد و از بازی دنزل واشنگتن قدردانی کرد. با اینحال لوکاس اعتراف کرد که تنها بخشی از فیلم ریشه در واقعیت دارد و بیشتر اتفاقات برای ایجاد جلوه‌های دراماتیکی دچار تغییر شده‌اند. یک قاضی فدرال نیز عنوان کرده بود که فرانک لوکاس هزاران برابر از دنزل واشنگتن شریرتر بوده است.


رابرت دنیرو در خیابان در فیلم مرد ایرلندی

۲۲- فیلم The Irishman

فیلم مرد ایرلندی

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: استیون زیلیان
  • بازیگران: ال پاچینو، رابرت دنیرو، جو پشی
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم The Irishman در IMDB: ۷/۸

خلاصه داستان: فرانک شیرن کهنه سربازی ایرلندی است که برای گروه‌های مافیایی محموله‌هایی را جا‌به‌جا می‌کند. او با راسل بوفالینو یکی از روسای مافیا آشنا می‌شود و قتل‌هایی قراردادی را برای او انجام می‌دهد. فرانک رفته‌رفته قابلیت‌های خود را نشان می‌دهد و به جیمی هوفا معرفی می‌شود.

مرد ایرلندی درامی جنایی است که براساس کتاب شنیده‌ام که خانه‌ها را رنگ می‌زنی نوشته‌ی چارلز برانت ساخته شده است. فیلم به زندگی فرانک شیرن یکی از ۲۶ مافیای خطرناک آمریکا که به مرد ایرلندی مشهور بود می‌پردازد، کسی که در جرائم سازمان‌یافته در سندیکاهای کارگری نقش به‌سزایی داشت. این فیلم با ۲۵۰ میلیون دلار بودجه و بیش از ۳ ساعت نمایش، گرانترین و طولانی‌ترین اثر دوران حرفه‌ای اسکورسیزی است و جوان‌سازی بازیگران با جلوه‌های بصری هزینه‌ی زیادی از این بودجه را به خود اختصاص داد. این اولین همکاری پاچینو و این کارگردان است، اسکوسیزی درباره‌ی این همکاری بیان کرد که سال‌هاست دوست داشته با آل کار کند. پروسه‌ی ساخت مرد ایرلندی مدت‌ها قبل کلید خورد اما چون دنیرو و اسکورسیزی نتوانستند بودجه‌ای مناسب برایش بیابند ساخت فیلم مدت‌ها به تعویق افتاد.

هنگام تولید مرد ایرلندی بسیاری نسبت به صحت فیلم ابراز تردید کردند که سازندگان طی مصاحبه‌ای ازعان داشتند، مرد ایرلندی تمام سعی‌اش را می‌کند تا شبیه واقعیت باشد اما شاید همه‌ی واقعیت‌ها را نگوید. طبق گفته‌ی منتقدان مرد ایرلندی حماسه‌ای گنگستری است که مضامین آشنایی را بازبینی می‌کند و در داستان‌گویی مهارت خاصی را به خرج می‌دهد. فیلم تحسین جهانی منتقدان را به‌دنبال داشت و در نودودومین دوره جوایز اسکار و گلدن گلوب به‌ترتیب نامزد ۱۰ و ۵ رشته جایزه شد.


رابرت ردفورد در حال صحبت در فیلم همه مردان رئیس جمهور

۲۱- فیلم All The Presidents Men 

فیلم همه مردان رئیس جمهور

  • کارگردان: آلن جی پاکولا
  • نویسنده: ویلیام گلدمن
  • بازیگران: داستین هافمن، رابرت ردفورد
  • سال انتشار: ۱۹۷۶
  • میانگین امتیازات فیلم All The Presidents Men در IMDB: ۷/۹

خلاصه داستان:  در ژوئن ۱۹۷۲ پنج سارق وارد مجتمع واتر گیت مقر کمیته ملی دموکرات‌ها می‌شوند که پلیس آن‌ها را دستگیر می‌کند و به دادگاه می‌فرستد. واشینگتن پست، باب وودوارد و کارل برنستین را مامور کرد تا داستان واترگیت را پوشش دهند. 

همه مردان رئیس جمهور درامی سیاسی است که براساس کتابی به‌همین نام و نوشته‌ی باب وودوارد و کارل برنستین دو روزنامه‌نگار واشینگتن پست ساخته شده است. ماجرای فیلم به تقلب انتخاباتی در زمان ریچارد نیکسون برمی‌گردد، اتفاقی که به رسوایی واترگیت بین سال‌های ۱۹۷۲ - ۱۹۷۵ مشهور شد و نیکسون را تا پای استیضاح کشاند. برخلاف کتاب، این فیلم تنها هفت ماه اول رسوایی را پوشش می‌دهد و به همه‌ی اتفاقات نمی‌پردازد. این فیلم قدرت مطبوعات آزاد و اهمیت صداقت در روزنامه‌نگاری را نشان می‌دهد و درباره‌ی قدرت کنترل‌نشده‌ی سیاستمداران بحث می‌کند.

در سال ۲۰۱۳ یک مستند با عنوان بازبینی همه‌ی مردان رئیس جمهور ساخته شد که با جزئیات بیشتری به این واقعه می‌پردازد و از این فیلم استفاده می‌کند. همه‌ی مردان رئیس جمهور با نامزدی در ۸ رشته‌ی اسکار، ۴ جایزه از جمله جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌دست آورد و در سال ۲۰۱۰ نیز برای حفظ در فهرست ملی فیلم توسط کتابخانه‌ی کنگره‌ انتخاب شد.


آلن تورینگ در کارگاه در فیلم بازی تقلید

۲۰- فیلم The Imitation Game

فیلم بازی تقلید

  • کارگردان: مورتن تیلدام
  • نویسنده: گراهام مور
  • بازیگران: بندیکت کامبریج، کایرا نیتلی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات فیلم The Imitation Game در IMDB: ۸

خلاصه داستان: در جنگ جهانی دوم وقتی‌که ارتش هیتلر در حال پیشروی در خاک اروپا بود، انگلستان برای رمزگشایی از پیام‌هایی که نیروهای آلمان برای یکدیگر مخابره می‌کردند، آلن تورینگ نابغه‌ی ریاضی را استخدام کرد تا بتواند از طریق ساخت یک ماشین رمز پیغام‌های آلمان را بشکند.

بازی تقلید فیلمی درام است که براساس کتاب «آلن تورینگ: معما» نوشته‌ی اندرو هاجز که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد، ساخته شده است. این کتاب به شرح حال زندگی آلن تورینگ دانشمند، رمزنگار و نابغه‌ی ریاضی می‌پردازد. عنوان فیلم نیز به یکی از مقالات آلن تورینگ اشاره دارد. این فیلم توانست توجه منتقدان را به‌خود جلب کند و با فروش بالایش در سراسر جهان عنوان پرفروش‌ترین فیلم مستقل سال ۲۰۱۴ را به‌دست آورد. بازی تقلید همچنین توانست به نامزدی ۸ جایزه‌ی اسکار و ۵ نامزدی در گلدن گلوب برسد که در این بین برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی از آکادمی اسکار شد. کمپانی واینستین این فیلم را برای نمایش در ایالات متحده به مبلغ ۷ میلیون دلار خریداری کرد که بالاترین مبلغی است که تا آن زمان برای حق پخش به بازار فیلم اروپا پرداخت شده بود.

The Imitation Game در بازنمایی وقایع تاریخی مقداری غیرمستند پیش‌‌رفته و برای بالا بردن بار دراماتیکی فیلم عناصر داستانی متعددی به فیلم اضافه شده است. درواقع کریستوفر نام ماشین آنیگما نبوده و تورینگ نیز به تنهایی برای چرچیل نامه نمی‌نویسد. علاوه بر این تغییرات ریز شخصیت آلن تورینگ به‌طور اشتباهی پرداخت شده است. او آدمی شوخ‌طبع و اجتماعی بوده که با دوستانش روابط بسیار گرمی را پیش می‌برده، چیزی که فیلم کاملا برعکس آن را به‌تصویر می‌کشد.


کریس در حال خندیدن در فیلم در جستجوی خوشبختی

۱۹- فیلم The Pursuit Of Happyness

فیلم در جستجوی خوشبختی

  • کارگردان: گابریل موچینو
  • نویسنده: استیون کنراد
  • بازیگران: ویل اسمیت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • میانگین امتیازات فیلم The Pursuit Of Happyness در IMDB: ۸

خلاصه داستان: کریس گاردنر به‌همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند اما شرایط مالی او وضعیت بدی به‌خود می‌گیرد و همسرش او را ترک می‌کند. حال او یک بی‌خانمان است که هم باید از فرزندش مراقبت کند و هم اینکه در جایی مشغول به کار شود.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای که براساس کتاب خاطرات گاردنر ساخته شده است، به دوره‌ای خاص از زندگی کریس گاردنر می‌پردازد، زمانی که او یک بی‌خانمان بود ولی با جدیت تحسین‌برانگیزی به دنبال آرزوهایش رفت. کریس گاردنر وقتیکه فهمید داستان زندگی‌اش می‌تواند اثری تاثیرگذار باشد با خوشحالی این پروژه را دنبال کرد، چراکه معتقد بود مسائل اینچنینی باید به زبان آورده شوند. The Pursuit Of Happyness اثری فوق العاده الهام‌بخش و تاثیرگذار است که ویل اسمیت با بازی ماندگار و درخشانش توانست نامزد جایزه اسکار و گلدن‌گلوب شود و روح فیلم را با تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای به مخاطب انتقال دهد.

برخی جزئیات در فیلم نسبت به آنچه در واقعیت رخ داده، تغییر پیدا کرده است، اما این تغییرات اصلا روح واقعیت را تحریف نکرده است. گاردنر در ابتدا فکر می‌کرد که اسمیت انتخاب خوبی برای این نقش نیست که درنهایت دخترش او را متقاعد کرد. در جستجوی خوشبختی یک موفقیت تجاری در گیشه بود که با نقدهای عموما مثبتی روبه‌رو شد.


بونهام کاتر در حال نگه کردن در فیلم سخنرانی پادشاه

۱۸- فیلم The Kings Speech

فیلم سخن‌رانی پادشاه

  • کارگردان: تام هوپر
  • نویسنده: دیوید سیدلر
  • بازیگران: هلنا بونهام کارتر، کالین فرث، جفری راش
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • میانگین امتیازات فیلم The Kings Speech در IMDB: ۸

 خلاصه داستان: آلبرت فرزند جرج پنجم مبتلا به لکنت زبان است. همسرش گفتاردرمانی را می‌یابد تا آلبرت را معالجه کند. این دو نفر در حین پروسه‌ی درمان با یکدیگر دوست می‌شوند و آلبرت بعد از کناره‌گیری برادرش از سلطنت، تاج پادشاهی را بر سر می‌گذارد.

سخنرانی پادشاه درامی تاریخی است که بر پایه‌ی زندگی جرج ششم و لکنت زبان او ساخته شده است. فیلم یک موفقیت بزرگ در باکس آفیس بود و منتقدان آن را به‌خاطر سبک بصری، کارگردانی هنری، فیلمنامه، موسیقی متن و نوع بازیگری ستودند. دیوید سیدلر در دوران کودکی دچار لکنت زبان می‌شود و  برای غلبه بر لکنت خود جورج ششم را الگویش قرار می‌دهد. او بعد از این اتفاق تصمیم می‌گیرد که درباره‌ی پادشاه آلبرت بنویسد. پسر لوگ هنگام نگارش فیلمنامه دفترچه‌ای را به‌دست سیدلر می‌رساند که در آن پدرش به جزئیات مهمی درباره‌ی لکنت پادشاه پرداخته بود.

سخنرانی پادشاه اتفاقاتی از واقعیت را تغییر داده است، فیلم زمان وقایع را محدود کرده و جدول زمانی درمان را نیز متفاوت روایت می‌کند و از طرفی هم به گفته‌ی مورخان در لکنت پادشاه اغراق شده است. در تاریخ آمده که چرچیل ادوارد هشتم را تشویق کرد تا در برابر فشار برای کناره‌گیری مقاومت کند در حالیکه فیلم او را به‌عنوان حامی دوک یورک معرفی می‌کند. کالین فرث برای بازی فوق‌العاده‌اش اولین اسکار کارنامه‌ی هنری‌اش را به‌دست آورد و فیلم با نامزدی در ۱۲ رشته‌ی اسکار جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را نیز برد.


تام کروز در حال صحبت کردن در فیلم مرد بارونی

۱۷- فیلم Rain Man

فیلم مرد بارانی

  • کارگردان: بری لوینسون
  • نویسنده: رونالد باس
  • بازیگران: داستین هافمن، تام کروز
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۸
  • میانگین امتیازات فیلم Rain Man در IMDB: ۸

خلاصه داستان: چارلی پس از مرگ پدرش متوجه می‌شود برادری به‌نام ریموند دارد که در آسایشگاه زندگی می‌کند. طبق وصیت پدر مقدار قابل‌توجهی ارثیه به ریموند می‌رسد. چارلی که از این بابت نگران است، برادرش را از آسایشگاه می‌دزدد تا از ارثیه‌ی پدر چیزی به جیب بزند.

فیلم مرد بارانی براساس زندگی واقعی شخصی به‌نام کیم پیک (Kim Peek) ساخته شده است. او مبتلا به سندرم ساوان بود و می‌توانست با حافظه‌ی تصویری بالای خود هرآنچه را که می‌دید به‌خاطر بسپارد. شخصیت ریموند در این فیلم با الهام از احوالات کیم پیک شکل گرفته است. در فیلم ریموند مبتلا به اوتیسم است اما در واقعیت کیم پیک به این بیماری دچار نبوده است. Rain Man فیلمی جاده‌ای است که با لحنی صمیمی روابط خانوادگی دو برادر را به‌تصویر می‌کشد و گاهی تماشاگر را به خنده وا می‌دارد. روایت ساده، بازی‌های روان و شیوه‌ی قصه‌گویی در این فیلم باعث شده تا تماشاگر به‌سرعت جذب آن شود.

این فیلم علاوه بر تصاحب خرس طلای برلین برنده‌ی جایزه بهترین فیلم اسکار هم شد. همچنین در گیشه  فروشی استثنایی را تجربه کرد و به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۸۸ تبدیل شد. مرد بارانی تحسین منتقدان را برانگیخت و آنها کارگردانی بری لوینسون و بازی‌های تام کروز و داستین هافمن را ستودند.


راسل کرو در رینگ بوکس در فیلم مرد سیندرلایی

۱۶- فیلم Cinderella Man

فیلم مرد سیندرلایی

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: کلیف هالینگزورت
  • بازیگران: راسل کرو، رنه زلوگر
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات فیلم Cinderella Man در IMDB: ۸

خلاصه داستان: جیمز جی برادوک بوکسور ایرلندی بعد از آسیب دست راست‌اش مجبور به ترک مسابقات می‌شود اما او بعد از مدتی به رینگ بازمی‌گردد، چراکه آمریکا وارد دوران رکود بزرگ خود شده است و خانواده‌ی برادوک نیز به پول نیاز دارند.

مرد سیندرلایی یک درام ورزشی است که براساس داستان زندگی جیمز جی برادوک قهرمان سنگین وزن بوکس جهان ساخته شده است. جیمز برادوک از آنجائیکه در دوران رکود اقتصادی ایالات متحده در دهه‌ی ۳۰ الهام‌بخش بسیاری از آمریکایی‌ها بود و خانواده‌ی خود را ترک نکرد، روزنامه‌ها و دیمون رانیون به او لقب مرد سیندرلایی را دادند.

مرد سیندرلایی فضاسازی بسیار موفقی دارد و به‌خوبی توانسته کشوری که درگیر فقر و فلاکت است را به‌تصویر بکشد. این فیلم تنها یک اثر ورزشی و زندگی‌نامه‌ای نیست بلکه نمایشی است که با زاویه نگاه لایه‌مند خود احساس مخاطب را نشانه می‌گیرد و به مسائل خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی آن زمان می‌پردازد. مرد سیندرلایی جز 5 فیلم برتر بوکس در هالیوود شناخته می‌شود. این فیلم نقدهای مثبتی را دریافت کرد و توانست به نامزدی در ۳ جایزه‌ی اسکار و ۲ جایزه در گلدن گلوب برسد.


رابرت ردفورد در حال اسب سواری در فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کید

۱۵- فیلم Butch Cassidy And The Sundance Kid

فیلم بوچ کسدی و ساندس کید

خلاصه داستان: در آغاز قرن نوزدهم در غرب آمریکا بوچ و ساندنس مشهورترین یاغیان قانون‌شکن منطقه دست به یک سرقت می‌زنند. اما برنامه‌ی دستبرد خوب پیش نمی‌رود و عده‌ای شروع به تعقیب آن‌ها می‌کنند. این دو درنهایت برای فرار از قانون به آمریکای جنوبی می‌روند.

بوچ کسیدی و ساندنس کید فیلمی است وسترن که براساس داستان واقعی دو یاغی که به بوچ کسیدی و ساندنس کید معروف بودند، ساخته شده است. فیلم نگاه نزدیکی به این دو شخصت دارد که بازی‌های پل نیومن و رابرات ردفورد جذابیت خاصی به این قصه می‌بخشد. این فیلم یکی از بهترین آثار وسترن سینمای کلاسیک است که توسط موسسه فیلم آمریکا به‌عنوان هفتمین اثر وسترن برتر تمام دنیا شناخته شد، فیلمی که الهام‌بخش چند اثر تلویزیونی و سینمایی دیگر نیز بود. در سال ۲۰۰۳  کتابخانه‌ی کنگره این فیلم را به لحاظ ارزش زیبایی شناختی در فهرست ملی فیلم ثبت کرد.

بوچ کسیدی و ساندنس کید با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۶۹ عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد و یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های سال ۱۹۷۰ شد. Butch Cassidy And The Sundance Kid همانند برخی از آثار خوب در زمان اکران نقدهای چندان مثبتی را دریافت نکرد اما رفته‌رفته با تحسین منتقدان را برانگیخت. فیلم با نامزدی در ۷ رشته‌ی اسکار برنده‌ی ۴ جایزه از جمله بهترین فیلمبرداری و فیلمنامه شد.


 ال پاچینو در حال سرقت در فیلم بعدازظهر سگی

۱۴- فیلم Dog Day Afternoon

فیلم بعدازظهر سگی

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: فرانک پیرسون
  • بازیگران: آل پاچینو، جان کازال
  • سال انتشار: ۱۹۷۵
  • میانگین امتیازات فیلم Dog Day Afternoon در IMDB: ۸

خلاصه داستان: در سال ۱۹۷۲ سانی به‌همراه دو نفر دیگر سعی می‌کنند تا به بانکی در بروکلین دستبرد بزنند. مشکلی پیش می‌آید و نقشه بهم می‌ریزد و برنامه‌ی دزدی تبدیل به یک گروگانگیری مسلحانه می‌شود. سانی در این شرایط اعلام می‌کند که برای هزینه‌ی عمل دوستش دست به این کار زده است.

بعدازظهر سگی درامی جنایی است که براساس مقاله‌ی پسران در بانک (The Boys In The Bank) نوشته‌ی پی اف کلوگه ساخت شده است. در این مقاله نویسنده به داستانی واقعی از گروگان‌گیری و سرقت در سال ۱۹۷۲ توسط وستنبرگ و ویوتوویچ در بروکلین می‌پردازد. وقتیکه توجه تهیه‌کنندگان به این داستان جلب شد، ترتیبی داده شد و آن‌ها  با گروگان‌های واقعه‌ی چیس دیدار کردند. وارنر با پرداخت ۶۰۰ دلار به هر گروگان، ۷۵۰ دلار به وستنبرگ و ۷۵۰۰ دلار به ویتوویچ حقوق داستان را خرید که ویتوویچ با این پول هزینه‌ی عمل ادن را پرداخت کرد.

Dog Day Afternoon نئونوآری است با شخصیت‌پردازی‌ دقیق و داستانی موقعیت‌محور که با بازی درخشان آل پاچینو تبدیل به فیلمی فوق‌العاده جذاب و واقع‌گرا شده است. بعدازظهر سگی اثری است که قهرمانی با گرایش‌های خاص دارد و مفسران از این نمایش به‌عنوان فیلمی ضداستبدادی یاد کردند که ازقضا با رسوایی واترگیت نیز همزمان بود. این فیلم با نامزدی در ۶ رشته‌ی اسکار و ۷ رشته‌ی گلدن گلوب برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اصلی اسکار شد. 


فرانک در فرودگاه در فیلم اگه میتونی منو بگیر

۱۳- فیلم  Catch Me If You Can

فیلم اگه می‌تونی منو بگیر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: جف ناتانسون
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، تام هنکس
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات فیلم Catch Me If Uoy Can در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: فرانک که دوره‌ی نوجوانی خود را به‌سر می‌برد در خانواده‌ای پرتلاطم زندگی می‌کند. او به‌واسطه‌ی هوش بالایش چک جعل می‌کند و خودش را خلبان هواپیما جا می‌زند. سرانجام پلیس رد او را می‌زند و دستگیر می‌شود.

اگه میتونی منو بگیر که براساس کتاب خودشرح حال فرانک آبگنیل ساخته شده درامی جنایی و بیوگرافی است که به زندگی یکی از بزرگترین و باهوش‌ترین کلاهبرداران آمریکا می‌پردازد، او که در سن 16 سالگی کلاهبرداری را شروع کرده بود، بعدها به‌ اف بی آی مشاوره می‌داد. فیلم برای درام‌پردازی واقعیت‌هایی را تغییر می‌دهد و رویاپردازی می‌کند، ابگنیل در واقعیت بعد از فرار از خانه دیگر هرگز پدرش را ندید اما فیلم برای درامتیک بودن از رابطه‌ی او و پدرش استفاده می‌کند. همچنین مادر فرانک هرگز دوباره ازدواج نکرد و همچنین فرانک صاحب خواهر و برادر است.

با اینحال خود فرانک عنوان می‌دارد که اسپیلبرگ خیلی به داستان زندگی واقعی‌اش نزدیک بوده و خوب از پس آن برآمده است. اسپیلبرگ فیلم اگه می‌تونی منو بگیر را با مضامین خانه‌ها و زندگی‌های ویران‌شده ساخته است و وارد کودکی‌های آشفته می‌شود. این فیلم یک موفقیت مالی را نصیب سازندگانش کرد و نقدهای عموما مثبتی را به‌دست آورد. دی‌کاپریو برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش مرد در گلدن گلوب شد و فیلم در هفتادوپنجمین دوره جوایز اسکار نامزدی چند جایزه را به‌دست آورد.


تری در حال نگاه کردن در فیلم هتل رواندا

 ۱۲- فیلم Hotel Rwanda

فیلم هتل رواندا

  • کارگردان: تری جرج
  • نویسنده: تری
  • بازیگران: واکین فینیکس، دان چیدل
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات فیلم Hotel Rwanda در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: در سال ۱۹۹۴ زمانی‌که تنش بین دولت تحت کنترل هوتو و شورشیان توتسی بالا می‌گیرد و منطقه با یک فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو می‌شود، پل مدیر یکی از هتل‌های بلژیکی که یک هوتو است و میانه‌ی خوبی با ژنرال آگوستین دارد، تلاش می‌کند تا افراد بی‌گناه را نجات داده و به هتل خودش ببرد.

بعد از سقوط هواپیمای رئیس‌جمهوری رواندا، درگیری شدیدی بین دو گروه توتسی و هوتو شکل گرفت که سرانجام‌اش نسل‌کشی گسترده‌ای بود. این اتفاق که از آن به‌عنوان تاریک‌ترین اتفاق قرن اخیر یاد می‌شود، باعث تغییراتی در روند سازمان ملل شد، چراکه این نهاد در ابتدا هیچ‌کاری برای توقف این نسل‌کشی‌ها انجام نداد. فیلم هتل رواندا براساس این جنایت ساخته شده  و روند این نسل‌کشی را روایت می‌کند. کارگردان در این فیلم به‌دنبال ایجاد حس‌ انسان‌دوستی، وحشت از قتل و نسل‌کشی و نشان دادن عواقب خشونت، فساد سیاسی و اداری و وحشی‌گری است.

هتل رواندا نامزد جوایز متعددی از جمله نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مرد و مکمل زن و همچنین بهترین فیلم‌نامه شد. در سال ۲۰۰۸ کتابی به‌‌نام هتل رواندا یا نسل‌کشی توتسی‌ها توسط هالییود منتشتر شد که در آن شخصیت پل متفاوت‌تر از چیزی است که در فیلم نشان داده شده و مدعی می‌شود که او در ازای پول همه‌ی این کارهای انسان‌دوستانه را انجام داده است.


سولومون در حال نامه نوشتن در فیلم 12 سال بردگی

۱۱- فیلم Years A Slave 12

فیلم ۱۲ سال بردگی

  • کارگردان: استیو مک کوئین
  • نویسنده: جان ریدلی
  • بازیگران: چیوتل اجیوفور، برد پیت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات فیلم Years A Slave 12 در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان:  سولومون که نوازنده‌ی ویولون است و همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند مانند سفیدپوستان از حق آزادی برخوردار است.. اما این آرامش چندان طولی نمی‌کشد و او طی یک ماجرا به‌عنوان برده فروخته می‌شود و به مزارع اربابان سفید می‌رود.

این فیلم براساس کتاب خاطرات دوازده سال بردگی سولومون نورثاب پیش می‌رود. داستانی واقعی از فجایعی که یک سیاهپوست به‌عنوان یک برده در طول ۱۲ سال متحمل شده است. ۱۲ سال بردگی راوی قصه‌ای تکان‌دهنده از تلاش مردی است که امید خود را از دست نمی‌دهد و برای بقا و دیدار دوباره با خانواده‌اش می‌جنگد. این فیلم با استقبال گسترده‌ی منتقدان روبه‌رو شد و در باکس آفیس به موفقیت خوبی رسید و عنوان بهترین فیلم ۲۰۱۳ را کسب کرد. به گفته‌ی تاریخ‌نگاران ۱۲ سال بردگی، تنها فیلمی است که تا به این اندازه برده‌داری را با دقت به‌تصویر کشیده است.

همه چیز در این فیلم واقعی و رئال است و به‌دور از هرگونه اغراق و بزرگنمایی روایت می‌شود. فیلم ۱۲ سال بردگی توانست با نامزدی در ۹ رشته‌ی اسکار جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی را به‌دست آورد و همچنین در گلدن گلاب نیز صاحب جایزه‌ی بهترین فیلم شد.


مک دورمند در جاده در فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

۱۰- فیلم Three Billboards Outside Ebbing Missouri

فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری

خلاصه داستان: میلدرد وقتی می‌فهمد که پلیس برای به دام انداختن قاتل دخترش ناتوان و بی‌خیال است، سه بیلبورد از شرکتی اجاره می‌کند و بر روی آن‌ها جملاتی می‌نویسد تا توجه همه را به جنایتی که رخ داده جلب کند. کار میلدرد باعث بروز مشکلاتی در شهر می‌شود.

سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری اثری درام با الهام از داستانی واقعی است که شاید کمتر کسی تا به حال به این مسئله پی برده باشد. این فیلم از قتل حل نشده‌ی کتی ۳۴ ساله در تگزاس الهام گرفته شده است، زمانیکه هیچ پیشرفتی در دستگیری قاتل او حاصل نشد، پدر کتی ۱۰ بیلبورد را در منطقه ویدور نصب کرد تا توجه پلیس را به قتل دخترش جلب کند. مک دونا زمانیکه با این بیلبوردها در جاده برخورد می‌کند احساساتش جریحه‌دار می‌شود و تصمیم می‌گیرد فیلمی درباره‌ی زنان قوی بسازد. فیلم یک موفقیت خیره‌کننده در باکس آفیس داشت و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri چیزی شبیه به یک کمدی سیاه است که با درام تکان‌دهنده‌اش تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مک دورمند و سام راکول برای این فیلم برنده‌ی جوایز زیادی از جمله اسکار، گلدن گلوب، بفتا، جایزه منتقدان و ... شدند و مک دونا نیز جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی گلدن گلوب و بفتا را تصاحب کرد. بعد از پخش فیلم، سه بیلبورد مک دونا الهام‌بخش بسیاری از گروه‌های معترض شد. در ۸ مارس، زنان خشمگین با سه بیلبورد اعتراضات خود را عنوان کردند و اتحادیه سازمان‌های پزشکان بدون مرز نیز برای خواسته‌های‌شان با سه بیلبورد علیه جنگ‌ به خیابان آمدند.


هیتلر در حال راه رفتن در فیلم سقوط

۹- فیلم Downfall

فیلم سقوط

  • کارگردان: الیور هیرشبیگل
  • نویسنده: برند آیچینگر
  • بازیگران: برونو گانز، الکساندرا ماریا لارا
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات فیلم Downfall در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: در جریان نبرد برلین در جنگ جهانی دوم زمانیکه آلمان در آستانه‌ی شکست است و امپراطوری نازی‌ها روزهای پایانی عمر خود را طی می‌کند، آدولف هیتلر به همراه نزدیکانش در مخفیگاهی زیرزمین زندگی می‌کند و به فکر خودکشی است.

فیلم سقوط با نام اصلی سقوط آخرین روزهای رایش سوم (Der Untergang)، فیلمی واقعی است که براساس کتاب‌های پناهگاه هیتلر نوشته‌ی تراودل یونگه، تا آخرین ساعت نوشته‌ی ملیسا مولر، هیتلر نوشته‌ی یوآخیم فست و خاطرات آلبرت اشپر و ارنست گونتر ساخته شده است. این اثر که پُرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای آلمان به‌شمار می‌آید در اسکار ۲۰۰۴ در لیست بهترین فیلم‌های خارجی زبان جای گرفت. سقوط به روزهای پایانی و محاصره‌ی برلین توسط شوروی می‌پردازد و بدون هیچ‌گونه سانسور و یا جانبداری به شخصیت هیتلر نزدیک می‌شود و از زوایای متفاوتی او را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نشان دادن بُعد انسانی هیتلر بین مخاطبان و منتقدان سروصداهایی را به راه انداخت و خیلی‌ها را از این نوع پرداخت ناراضی کرد، تا جائیکه تیتر روزنامه‌های آلمانی برای این فیلم «انسان به‌جای هیولا؟» بود. بسیاری دیگر نیز نگران بودند که ایدئولوژی نازیسم با این فیلم دوباره محبوب شود. فیلم سقوط اثری‌ست تراژیک که قدرت عاطفی عظیمی دارد و به حقیقت تاریخی بسیار نزدیک است. Downfall این امکان را به تماشاگر می‌دهد تا تاریخ و آسیب‌های جنگ را تجربه کند. 


جان در حال نگاه کردن به اعداد در فیلم یک ذهن زیبا

۸- فیلم A Beautiful Mind

فیلم یک ذهن زیبا

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو، اد هریس، جنیفر کانلی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات فیلم A Beautiful Mind در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: فیلم داستان زندگی جان نش، نابغه و ریاضی‌دان آمریکایی را به‌تصویر می‌کشد. وقتی‌که به دانشگاه پریستون دعوت می‌شود تا استعداد خود را به‌نمایش بگذارد. او بعد از اتفاقات زیادی که سر راهش قرار می‌گیرند، جایزه‌ی نوبل را دریافت می‌کند.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای و درام براساس کتابی به‌همین نام و نوشته‌ی سیلویا ناسار (Sylvia Nasar) ساخته شده است. ذهن زیبا که اقتباسی از زندگی جان نش برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اقتصاد است، بُعد روحی روانی و خصوصیات او را به‌طرزی غیرواقعی نشان می‌دهد. این نمایش به‌طور قابل توجهی از رویدادهای زندگی نش فاصله دارد، زیرا فیلمسازان قصدشان ساخت یک اثر دراماتیک بود و هرگز برنامه‌ای برای انعکاس واقعیات صرف نداشته‌اند. فیلم هم داستانی از یک عشق تکان‌دهنده است و هم نگاهی به یک بیماری روانی دارد اما با اینحال شبیه به یک اثر روانشناختی نیست.

راسل کرو با بازی فوق‌العاده‌اش در ذهن زیبا توجه‌ها را به این نابغه‌ی اسکیزوفرنی جلب کرد و بر جذابیت فیلم افزود. منتقدان از اینکه این نمایش به صحت وقایع رخ داده بی‌اعتنا است، خرده گرفتند اما در کل فیلم با تحسین آنها روبه‌رو شد. ذهن زیبا در باکس آفیس موفقیتی خیره‌کننده را به‌دنبال داشت و با نامزدی در 8 رشته‌ی اسکار برنده‌ی ۴ جایزه از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد.


جردن در جشن در فیلم گرگ وال استریت

۷- فیلم The Wolf Of Wall Street

فیلم گرگ وال استریت

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: ترنس وینتر
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپرو، مارگو رابی
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات فیلم The Wolf Of Wall Street در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: جردن بلفورت کارگزار بورس وال استریت بعد از اینکه در دوشنبه سیاه شغل خود را از دست می‌دهد، به‌همراه همسایه‌اش شرکت خود را تاسیس می‌کنند. جردن در این راه پول بسیاری از طریق کلاهبرداری و پولشویی به‌ جیب می‌زند و سرانجام به دام اف بی آی می‌افتد.

این فیلم براساس کتابی به‌همین نام و نوشته‌ی جردن بلفورت ساخته شده است. کتابی که در ایران با نام شیوه‌ی گرگ به‌فروش می‌رسد. گرگ وال استریت داستانی درباره‌ی زندگی جردن بلفورت است، اینکه چگونه توانست آن همه پول به را جیب بزند و درنهایت به ورطه‌ی سقوط بیفتد. این فیلم در طول اکران خود به‌خاطر نمایش یکسری موارد غیراخلاقی، محتوای جنسی، عدم همدردی با قربانیان جنجال‌برانگیز شد و برای بالاترین میزان فحشی که در آن ردوبدل می‌شود، توانست رکورد بزرگی را از خود برجای بگذارد. گرگ وال استریت یک موفقیت تجاری بزرگ بود و به پردرآمدترین فیلم کارنامه‌ی مارتین اسکورسیزی تبدیل شد.

جردن بلفورت نیز از این فروش یک ملیون دلار را به جیب زد. بیشتر اسامی استفاده شده در فیلم و برخی اتفاقات خیالی هستند، چراکه بعضی شخصیت‌ها هشدار داده بودند که اگر به‌وضوح نامی از آنها برده شود، شکایت خواهند کرد. فیلم کاندید ۵ جایزه از دوره جوایز اسکار شد و دی کاپرئو نیز توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب را به‌دست.


دان شرلی در حال صحبت در فیلم کتاب سبز ۶- فیلم Green Book

فیلم کتاب سبز

  • کارگردان: پیتر فارلی
  • نویسنده: نیک واللونگا، برایان کوری، پیتر فارلی، 
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، ماهار شالا علی
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Green Book در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: تونی لیپ، بانسر بار، به‌دنبال شغل جدیدی می‌گردد. او که تاکنون همه‌ی کارها را امتحان کرده ، به‌عنوان راننده‌ی دان شرلی در تور کنسرت‌های او استخدام می‌شود. این دو نفر در طول سفر تاثیرات زیادی روی یکدیگر می‌گذارند.

کتاب سبز یک اثر کمدی و زندگی‌نامه‌ای است که با الهام از داستان واقعی تور دان شرلی پیانیست کلاسیک و جاز جامائیکایی- آمریکایی و راننده‌اش تونی ساخته شده است. فیلمنامه‌ی کتاب سبز با الهام از نامه‌هایی که تونی به همسرش می‌نوشته و همچنین مصاحبه‌هایی از دان شرلی به رشته‌ی نگارش درآمده است. این فیلم نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد و به فروشی افسانه‌ای در سراسر جهان رسید. Green Book جوایز و نامزدی‌های بسیاری را در جشنواره‌ها به‌دست آورد و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و در گلدن گلوب هم توانست جایزه‌ی بهترین فیلم کمدی را ببرد.

جالب است که فیلمنامه‌ی این اثر توسط پسر تونی لیپ، نیک واللونگا تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی، به‌همراه پیتر فالی نوشته شده است. این فیلم جاده‌ای به‌معنای واقعی سیر و رشد شخصیتی تونی لیپ را به‌طرز دراماتیکی به‌تصویر می‌کشد و تماشاگر را با خود همراه می‌کند. کتاب سبز جز ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.


دنیرو در حال مشت زدن د فیلم گاو خشمگین

۵- فیلم Raging Bull

فیلم گاو خشمگین

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: جوزف کارتر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جو پسی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۰
  • میانگین امتیازات فیلم Raging Bull در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: جیک لاموتا قهرمان بوکس که زندگی حرفه‌ای‌اش را توسط برادرش اداره می‌کند، زیر سایه‌ی خشونت و زن‌ستیزی‌هایش حرفه و زندگی‌اش را به‌سمت  نابود می‌کشاند و به ورطه‌ی سقوط می‌افتد.

این فیلم براساس کتاب گاو خشمگین: داستان من که زندگی جیک لاموتا مشت‌زن آمریکایی را روایت می‌کند، ساخته شده است. گاو خشمگین به‌خاطر عدم وجود کمپین تبلیغاتی تقریبا در گیشه شکست خورد و به‌دلیل محتوای خشونت‌آمیزش مورد انتقاد قرار گرفت. با اینحال این اثر تحسین منتقدان را با خود به‌همراه داشت و اکنون از این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم اسکورسیزی یاد می‌شود. گاو خشمگین اولین فیلمی بود که توسط کنگره برای نگهداری در ثبت ملی فیلم واجد شرایط شد و شهرت خود را به‌عنوان یک کلاسیک مدرن تثبیت کرد.

در ابتدا اسکورسیزی راضی به ساخت گاو خشمگین نمی‌شد اما چون زندگی‌اش در سراشیبی قرار داشت پیشنهاد رابرت دنیرو را پذیرفت تا حرفه‌اش را نجات دهد. او فیلمی دلخراش درباره‎‌ی یک قهرمان قدرتمند ساخت و به زوایای روحی و روانی این کارکتر نفوذ کرد. جیک لاموتا در پروسه‌ی تولید به رابرت دنیرو آموزش‌های بوکس را می‌داد و فیلم‌های خصوصی و خانوادگی‌اش ر ا نیز در اختیار اسکورسیزی قرار داد. بازی رابرت دنیرو و تدوین فیلم با استقبال گسترده‌ای از سوی منتقدان مواجه شد و گاو خشمگین با نامزدی در ۸ جایزه‌ی اسکار، جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد و بهترین تدوین فیلم را به‌دست آورد. 


لورنس در حال نگاه کردن به بیابان در فیلم لورنس عربستان

۴- فیلم Lawrence Of Arabia

فیلم لورنس عربستان

  • کارگردان: دیوید لین
  • نویسنده: رابرت بولت، مایکل ویلسون
  • بازیگران: آنتونی کوئین، پیتر اوتول
  • تاریخ انتشار: ۱۹۶۲
  • میانگین امتیازات فیلم Lawrence Of Arabia در IMDB: ۸/۳

خلاصه داستان: لورنس یک ستوان کم‌تجربه‌ی ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول است که با فرهنگ خاورمیانه آشنایی دارد. او از سمت انگلستان به خاورمیانه و نزد قبائل عرب فرستاده می‌شود تا اهداف شاهزاده فیصل در قبال ترک‌ها را در بلندمدت بررسی کند.

لورنس عربستان دارمی تاریخی، حماسی و کلاسیک است که براساس زندگی تی ئی لارنس و کتاب هفت ستون حکمت او ساخته شده است. این فیلم روایتی از خاطرات لورنس در سرزمین‌های حجاز و سوریه و امپراطوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول است. لورنس در سی‌وپنجمین دوره‌ی جوایز اسکار توانست برنده‌ی ۷ جایزه‌ از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی و ... شود که در گلدن گلوب نیز جایزه‌ی بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر مکمل مرد و... را نیز به‌دست آورد. لورنس عربستان به‌عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ سینما شناخته می‌شود که موسسه فیلم بریتانیا نیز از این فیلم به‌عنوان سومین اثر برتر بریتانیا در تمام دوران یاد می‌کند و استیون اسپیلبرگ نیز آن را الهام‌بخش خود خواند.

بیشتر شخصیت‌های فیلم براساس افراد واقعی انتخاب شده‌اند اما بعضی اتفاقات مانند حمله به عقبه و آن‌هایی که با شورای عرب سروکار داشتند نادرست بودند. شخصیت پرداخت‌شده‌ی لورنس نیز بیشتر از همه مورد انتقاد قرار می‌گیرد، چراکه کارکتر فیلم با کارکتر لورنس در دنیای واقعی متفاوت است. مشکلات اولیه با ظاهر او شروع می‌شود و با نوع خلقیات و گرایشات او ادامه پیدا می‌کند. به گفته‌ی محققان این فیلم نه داستان کامل زندگی لارنس است و نه روایتی دقیق از چند سالی که او با اعراب گذرانده است.


آدرین در حال نوازندگی در فیلم پیانیست

۳- فیلم The Pianist

فیلم پیانیست

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رونالد هاروود
  • بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات فیلم The Pianistدر IMDB: ۸/۶

خلاصه داستان: پیانیست روایتی از جنگ جهانی دوم است، زمانی‌که آلمان نازی با بمباران ورشو، لهستان را به اشغال خود درآورد. ولادیسلاو اشپیلمان پیانیست جوان یهودی که نوازنده‌ی یک ایستگاه رادیویی است، در خلال این تهاجم خانواده‌اش را از دست می‌دهد و خودش هم طعم آوارگی را می‌چشد.

پیانیست درامی زندگی‌نامه‌ای و جنگی است که براساس کتاب پیانیست نوشته‌ی ولادیسلاو اشپیلمان، بازمانده‌ی هلوکاست ساخته شده است. خاطرات واقعی شخصیتی که در زمان هجوم ارتش هیتلر در رادیو نوازندگی می‌کرده و شاهد وقایع این لشگرکشی‌ها بوده است. The Pianist بهترین تجربه‌ی دراماتیک از واقعه‌ی هلوکاست است و جنبه‌ی قابل احترامی برای رومن پولانسکی لهستانی دارد، چراکه او مادرش را در هولوکاست از دست داد و خودش نیز آواره شد. به بیانی این فیلم زیست هنرمند را با خود یدک می‌کشد و تنها این کارگردان می‌توانست دست به ساخت چنین فیلمی ببرد.

پیانیست استعاره‌ای از زندگی خود پولانسکی است و اشپیلمان نمادی از روح درد کشیده‌ی این انسان است. نهایتا هنر در روح پولانسکی پیروز می‌شود و نمایش مضامین جنگ، ثروت، دوگانگی و خیانت یهودیان به یکدیگر را با روایتی رئال به‌تصویر می‌کشد. فیلم یک موفقیت تجاری در گیشه را رقم زد  و علاوه بر تحسین جهانی منتقدان برنده‌ی جوایز بسیاری نیز شد. برنده‌ی نخل طلای کن، جایزه‌ی بهترین کارگردانی اسکار، بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی، جایزه‌ی بهترین بازیگرد مرد برای آدرین برودی تنها تعدادی از افتخارات پیانیست هستند.


دنیرو در دادگاه در فیلم رفقای خوب

۲- فیلم Goodfellas

فیلم رفقای خوب

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، ری لیوتا
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۰
  • میانگین امتیازات فیلم Goodfellas در IMDB: ۸/۷

خلاصه داستان: هنری هیل جوان، در محل زندگی خود شیفته‌ی سبک گنگسترها و خانواده‌های مافیایی می‌شود. او آرام‌آرام به این گروه‌ها نفوذ می‌کند و عضوی از این دارودسته‌ها می‌شود. تا اینکه خودش در کار مواد مخدر قدرت می‌کند و برای رهایی از حکم قاضی افراد مافیا را لو می‌دهد. 

رفقای خوب یک بیوگرافی جنایی است که براساس کتابی به‌نام Wise Guy یا جنایت واقعی نوشته‌ی نیکولاس پیلگی ساخته شده است. این نویسنده در این اثر به زندگی هنری هیل گنگستری خطرناک می‌پردازد که بعد از مدتی خبرچین اداره‌ی تحقیقات فدرال شد. اسکورسیزی در چهل‌وهفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی ونیز جایزه‌ی شیر نقره‌ای را دریافت کرد و فیلم بعد از انتشار مورد تحسین گسترده‌ی منتقدان قرار گرفت. رفقای خوب نقطه اوج زندگی حرفه‌ای این کارگردان است که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده در ژانر گنگستری شناخته می‌شود.

اسکورسیزی که دیگر قصد نداشت فیلمی درباره‌ی گنگسترها بسازد، بعد از خواندن نقد کتاب Wise Guy شیفته‌ی رک‌گویی و بی‌پرده بودن داستان ظهور و سقوط هنری هیل شد. این فیلم صادقانه‌ترین و عریان‌ترین تصویر ممکن از مافیا و گنگسترها را به‌نمایش می‌گذارد و برخلاف سه‌گانه‌ی پدرخوانده قصد تطهیر این گروه‌ها را ندارد. رفقای خوب در  دوره جوایز اسکار با نامزدی در ۶ رشته جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل مرد را برای جو پشی به‌همراه داشت.


دختر قرمز پوش در فیلم فهرست شیندلر

۱- فیلم Schindlers List

فیلم فهرست شیندلر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: استیون زیلیان
  • بازیگران: لیام نیسون
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات فیلم Schindlers List در IMDB: ۹

خلاصه داستان: فیلم روایتگر تاجری به‌نام اسکار شیندلر است که به‌واسطه‌ی عضویت در حزب نازی و روابطش با مقامات رده‌بالا، موفق به خرید کارخانه‌ای می‌شود. او از یهودیان به‌عنوان نیروی کار برای کارخانه‌اش استفاده می‌کند اما رفته‌رفته ناجی جان یهودیان می‌شود و آن‌ها را از مرگ نجات می‌دهد.

فهرست شینلدر درامی تاریخی است که براساس رمان کشتی شیندلر نوشته‌ی توماس کنلی ساخته شده است. اسپیلبرگ در ابتدا مطمئن نبود که فیلمی درباره‌ی هولوکاست بسازد، چراکه خودش را اندازه‌ی این اتفاق دردناک نمی‌دید، به‌همین دلیل مدت‌های زیادی این پروژه در مرحله‌ی پیش‌تولید نگه داشته شد. سرانجام این کارگردان برای جلوگیری از ظهور نئونازیسم و منکران هلوکاست راضی به ساخت فیلم شد. اسپیلبرگ هنگام ساخت این فیلم تحت تاثیر مستند شوآ بود به‌همین دلیل فهرست شیندلر با رویکردی مستندگونه ساخته شده است. او و فیلمبردارش کامینسکی به چند دلیل تصمیم گرفتند که فهرست شیندلر را با رنگ سیاه و سفید بگیرند اول اینکه هم حس بی‌زمانی را به مخاطب القا کنند و هم اینکه فیلم با مستندهای آن دوران مطابقت داشته باشد و از همه مهمتر رنگ تصویر استعاره‌ای از هلوکاست بدون نور را به‌تصویر بکشد.

وقتیکه از اسپیلبرگ راجع‌به دختر قرمزپوش سوال پرسیدند او گفت، این صحنه قرار بود نمادی برای اعتراض نسبت به بی‌تفاوتی ایالات متحده باشد، زمانیکه می‌دانستند هلوکاست در حال وقوع است. فیلم فهرست شیندلر یک موفقیت بزرگ در باکس آفیس بود و با نامزدی در ۱۲ رشته‌ی اسکار برنده‌ی ۷ جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی شد. موسسه‌ی فیلم آمریکا فهرست شیندلر را در رتبه هشتم فهرست بهترین ۱۰۰ فیلم آمریکایی تمام دوران قرار داد و توسط کتابخانه‌ی کنگره‌ی ملی نیز برای نگهداری در فهرست ملی انتخاب شد. این فیلم جز بهترین آثار هلوکاست است که روایتی رئال دارد و به‌دور از هرگونه اغراقی به روایت این وقایع پرداخته است. 


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند کدامند؟

از میان بهترین فیلم هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند می‌توان به فیلم پیانیست، فیلم رفقای خوب و فیلم گاو خشمگین اشاره کرد. فهرست کامل ۶۵ فیلمی که داستان واقعی دارند را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- فیلم های جنایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند چه فیلم‌هایی هستند؟

فیلم زودیاک، فیلم یهودا و مسیح سیاه و فیلم بلککلنزمن از نمونه‌ فیلم‌هایی هستند که جنایت‌های درونشان بر اساس یک داستان واقعی طراحی شده است. فهرست کامل ۶۵ فیلمی که داستان واقعی دارند را می‌توانید در زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده