نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی سریال ترک تحصیل (The Dropout) | ترس از سوزن!

سریال ترک تحصیل (The Dropout) مجموعه‌ای درام است که نشان می‌دهد هر ترک تحصیل و نبوغی قرار نیست نتیجه‌ای عالی مانند بیل گیتس و افراد شبیه به او را داشته باشد.

در سال ۲۰۰۳، دختر جوانی به نام الیزابت هولمز (که پیش از آن فقط اطرافیانش او را می‌شناختند)، شهرت زیادی به‌دست آورد. ماجرا از این قرار بود که او ایده‌ای فوق‌العاده داشت که می‌توانست نقطه‌ی عطفی در دنیای سلامت و پزشکی داشته باشد. «ترس از سوزن»، جرقه‌ای بود که ایده بزرگی را در ذهن الیزابت به وجود آورد تا دستگاهی را خلق کند که تنها با مقدار کمی از خون و تنها با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک، آزمایش خون انجام شود. زمانی‌که او ایده را با دیگران در میان گذاشت، اکثرا او را مسخره کردند و هدفش را غیرممکن خواندند.

اما او کسی نبود که به این راحتی‌ها دست بکشد. ادامه داد و ادامه داد تا به استیو جابز بعدی تبدیل شود. همه چیز داشت به نسبت خوب پیش می‌رفت. درست است که مشکلات خیلی زیادی سر راهش بود و در ابتدا هیچکس نمی‌توانست به او اعتماد کند و سرمایه هنگفتی را در اختیارش قرار دهد، اما همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت. در همان سال، هولمز شرکت خود را افتتاح کرد و برای اینکه دیگران او را جدی بگیرند، سعی می‌کرد لباس‌هایی اغلب رسمی بپوشد و هیچوقت با صدای زنانه‌ی خود صحبت نکند. او به مرور سرمایه شرکت خود را افزایش داد.

مقایسه آماندا سایفر و الیزابت هولمز در سریال The Dropout

او به هر طریق و روشی در تلاش بود تا به اعضای هیئت مدیره ثابت کند که فرد کارآمدی است و توانایی‌های زیادی دارد؛ زیرا او زن بود و دیگران تنها دنبال یک فرصت بودند تا او را کنار بگذارند. بعد از گذشت چند سال، کم کم حاشیه‌ها و سوءظن‌ها نسبت به این حرکت نوآورانه شروع شد. در ابتدا هولمز به هر طریقی که می‌توانست، آن‌ها را در نطفه خفه می‌کرد اما دیگر داشت از کنترل خارج می‌شد و کاری از دست او برنمی‌آمد. پرونده رسیدگی به این ماجرا مدت خیلی زیادی در دادگاه‌های مورد نظر باز بود و توسط افراد مختلف بررسی می‌شد. اوایل سال جاری میلادی بود که بالاخره تکلیف این پرونده روشن شد.

سال ۲۰۱۹ و زمانی‌که دیگر این پرونده تقریبا به اوج خود رسیده بود، شبکه هولو تصمیم گرفت تا سریالی بین ۶ تا ۱۰ قسمت، براساس این ماجرا بسازد. به همین ترتیب هم اوایل سال ۲۰۲۱ ساخت سریال ترک تحصیل آغاز شد؛ سریالی که قرار بود به‌صورت کاملا واضح و ساده، چنین ماجرای طولانی و پیچیده‌ای را به مخاطب خود نشان دهد؛ مخاطبانی مانند ما و شما که هیچ اطلاعی از چنین قضیه مهمی ندارند. الیزابت هولمز با ایده‌ای اسم خود را سر زبان‌ها انداخت که می‌توانست تاثیر خیلی زیادی در صنعت پزشکی داشته باشد. اما به مرور زمان عقده‌های خود الیزابت و تغییراتی که در شخصیتش ایجاد شده بود، پرده‌ی بزرگی روی هدف اولیه انداخت و کم کم تبدیل به یک رسوایی عظیم شد.

آماندا سایفر و ناوین اندروز در سریال The Dropout

داستان سریال ترک تحصیل مدام در حال جلو و عقب شدن است و برهه‌های مختلفی از زندگی الیزابت را نشان می‌دهد؛ از زمان کودکی به نوجوانی، بزرگسالی می‌رسد. در این مدت ما متوجه می‌شویم که الیزابت چه هوش و نبوغ زیادی دارد که به‌صورت کامل در دانشگاه استنفورد بورسیه می‌شود. اما بعدها او از بورسیه و ادامه تحصیل استعفاء می‌دهد تا بتواند روی بزرگ‌ترین پروژه زندگی خود و ایده‌ی نابی که دارد، کار کند. در سنین مختلف ما این موضوع را متوجه می‌شویم که الیزابت همیشه انگار برای سایر یک بیگانه بود و به خاطر رفتارها و اخلاق‌هایی که داشت، در هیچ جمعی قرار نمی‌گرفت.

به همین دلیل هم انگار این عقده درونش به وجود آمده بود تا مدام خود را به دیگران اثبات کند و برای بودن در جمع سایر و طرد نشدن، تا جایی که می‌تواند، تلاش کند؛ حتی متوجه می‌شویم که چرا حاضر است برای اخراج نشدن از شرکت خودش، دست به هر کاری بزند (چون تنها جایی است که جایگاه خوب و احترام دارد و دیگران برای بودن کنار او تلاش می‌کنند). او انگار حتی در میان اعضای خودش هم یک بیگانه به شمار می‌رود و این حس را به مخاطب القا می‌کند که آن‌ها هم به زور دارند تحملش می‌کنند. البته دراین‌میان نمی‌توان از وجود یکی از مهم‌ترین افراد زندگی الیزابت یعنی سانی بالوانی چشم‌پوشی کرد.

آماندا سایفر در نقش الیزابت هولمز در سریال The Dropout

با اینکه اختلاف سنی بین سانی و الیزابت خیلی زیاد است، اما آن‌ها بدون توجه به اختلاف سن و بزرگتر دیدن نقاط مشترکی که بینشان وجود دارد، ارتباط خود را آغاز و تا پایان ماجرا، آن را ادامه می‌دهند. با اینکه ارتباط آن‌ها از همان ابتدا هم نامناسب و غیرقابل تایید بود (الیزابت زیر ۱۸ بود و سانی سن زیادی داشت)، اما آن‌ها با پنهان کردن ارتباطشان اجازه نمی‌دهند که دیگران بخواهند ارتباط یا خودشان را قضاوت کنند. این ارتباط در عین نامناسب بودن، فایده‌های خیلی زیادی برای خود الیزابت دارد و سانی در مواقع مختلف به او کمک می‌کند؛ زمانی‌که هیچکس دیگر نمی‌توانست به او کمک کند. بارها و بارها در داستان پیش می‌آید که الیزابت هیچکس را برای زنگ زدن، کمک گرفتن، همراهی کردن و غیره ندارد و تنها کسی که در هر شرایطی به او کمک می‌کند، همان سانی بالوانی است.

در ابتدا قرار بود کیت مک‌کینون نقش الیزابت هولمز را در سریال The Dropout ایفا کند اما بعدها به دلایل نامعلومی کنار گذاشته شد. پروژه بدون داشتن بازیگری برای نقش الیزابت ادامه داشت اما حدود ۱ ماه و نیم بعد از آن، آماندا سایفرد جایگزین مک‌کینون شد. مینی سریال ترک تحصیل حسابی به دل منتقدان نشست و توانست امتیازات خوب زیادی را کسب کند. منتقدانی که آن را تماشا کرده بودند، اعتقاد داشتند که این مینی سریال، بیشتر از ژانر درامِ مستند، در ژانر کمدی تاریک موفق بوده است. از طرف دیگر هم هنرنمایی بی‌نظیر آماندا سایفرد در قالب الیزابت هولمز، چاشنی تازه و فوق‌العاده‌ای را به آن تزریق کرده است.

آماندا سایفر در حال صحبت کردن با تلفن در سریال The Dropout

منتقد سایت رولینگ استون این سریال را که رویدادهای تازه‌ای را بازگو کرده است، با صفت‌های دیوانه‌کننده، جذاب و در عین حال به‌طرز عجیبی خنده‌دار خواند؛ این سریال داستانی را بازسازی کرده است که اگر از واقعی بودنِ آن اطمینان نداشتیم و در زمان ما رخ نداده بود، نمی‌توانستیم آن را باور کنیم؛ داستانی که برای واقعی بودن بیش از حد مسخره است. عنوانی که برای این سریال انتخاب شده، به‌صورت کامل ماجرای آن را توصیف می‌کند؛ «او کل دنیا را روی نوک انگشتان خود داشت».

سریال ترک تحصیل از آن دسته مجموعه‌هایی است که اگر از زاویه‌های مختلف به آن نگاه کنی، آثار تلویزیونی خیلی زیادی وجود دارند که مشابه آن هستند؛ آثاری که یک پرونده‌ی دادگاهی را نمایش می‌دهند، سریال‌هایی که مباحث مربوط‌به تکنولوژی و فناوری را دنبال می‌کنند و حتی مجموعه‌هایی که داستان یک رسوایی را نقل می‌کنند. دیگر به سریال‌هایی اشاره نکنیم که نوک پرگار داستان آن روی شخصیت اصلی زن می‌چرخد. به همین ترتیب هم ما تصمیم گرفتیم تا در این مورد، سریال‌های مشابه و البته متفاوتی را نسبت به مجموعه‌ی ترک تحصیل به شما معرفی کنیم. بنابراین اگر داستان سریال The Dropout را دوست دارید، حتما موارد زیر را هم مد نظر داشته باشید.


سریال های مشابه سریال The Dropout

دیوید شویمر به همراه استرلینگ کی. براون در مینی سریال The People v. O. J. Simpson American Crime Story

سریال The People v. O. J. Simpson: American Crime Story

سریال مردم علیه او. جی. سیمپسون: داستان جنایی آمریکایی

بازیگران: استرلینگ کی. براون، کنث چوی و کریستین کلمنسون

سال پخش: ۲۰۱۶

خلاصه داستان: داستان جنایی آمریکایی یک سریال درام است که پرونده‌های جنایی بدنام و البته مشهور آمریکایی در تاریخ را بررسی می‌کند. در فصل ۱ که با عنوان «مردم علیه او. جی. سیمپسون» شناخته می‌شود، ما داستان قتل او جی سیمپسون و دادگاه او را که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ جریان داشت، دنبال می‌کنیم.


شخصیتهای سریال سیلیکون ولی یا دره سیلیکون

سریال Silicon Valley

سریال سیلیکان ولی

بازیگران: توماس میدلدیچ، تی جی میلر و جاش برنر

سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: در سیلیکان ولیِ مدرن که دنیای فناوری است ، همه به‌دنبال موفقیت و درآمدی بالا می‌گردند. در این دره، افرادی که شایستگی بیشتری برای موفقیت دارند، کمترین توانایی را هم برای مدیریت این موفقیت بزرگ دارند. سیلیکان ولی یک مجموعه کمدی است که تا حدی از تجربیات خود مایک جاج الهام گرفته شده است؛ یک مهندس در دره سیلیکان که در اواخر ده ۱۹۸۰ در آن‌جا مشغول به کار بود.


جولیا گارنر در نقش آنا دلوی در سریال inventing anna

سریال Inventing Anna

سریال دروغ آنا

بازیگران: آنا کلامسکی، جولیا گارنر و آرین مؤید

سال پخش: ۲۰۲۲

خلاصه داستان: در سریال دروغ آنا، یک روزنامه‌نگار پرونده‌ی آنا دلوی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ کسی که چیزهای زیادی برای اثبات دارد. آنا دلوی یک وارث آلمانیِ افسانه‌ای اینستاگرامی است که قلب مردم شهر نیویورک را در شبکه‌های اجتماعی برده و پول آن را هم دزدیده است. اما آیا آنا، بزرگ‌ترین زن کلاهبردار نیویورک است یا صرفا پرتره‌ی جدیدی از رویای آمریکایی به شمار می‌رود؟ آنا و گزارشگر یک ارتباط دوستی/دشمنی، همراه‌با طنز تاریک دارند؛ آن هم زمانی‌که آنا در انتظار دادگاه خود است و گزارشگر حسابی در تلاش است تا در کمترین زمان ممکن به پاسخ بزرگ‌ترین سؤال خود برسد؛ آنا دلوی کیست؟ این سریال با الهام از یکی از مقاله‌های مجله نیویورک به نام «چطور آنا دلوی، مردم خوشگذران شهر نیویورک را فریب داد؟» ساخته شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده