// شنبه, ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۹

معرفی سریال عصر طلایی (The Gilded Age) | سفری به نیویورک قرن ۱۸

سریال عصر طلایی محصول جدید شبکه HBO، به کارگردانی جولیان فلوز، یک سریال سنت‌شکن آمریکایی است که در نیویورک ۱۸۰۰ می‌گذرد. با معرفی این سریال همراه زومجی باشید.

جولیان فلوز پس از موفقیت چشمگیرش با دو سریال داونتون ابی و بلگراویا، به سراغ یک درام بورژوایی دیگر رفته است. اشتباه برداشت نکنید. این سریال یک شوی لباس و معماری قرن ۱۸ و ۱۹ نیست. بلکه یک درام زیبا و پیچیده است که شما را با تضاد درونی و نگرش شخصیت‌های متفاوتش آَشنا می‌کند. عصر طلایی در قسمت اول هشتاد دقیقه‌ای‌اش، با روایتی خوش‌ساخت، عناصر اصلی که مشخصه اصلی دروان طلایی است را به شیوه‌ای جامع ارائه می‌کند. عناصری مانند سردرگمی، گیجی، ترس از دنیا و ثروتمندانی که سایه یکدیگر را با تیر می‌زنند.

این سریال زن جوانی به نام ماریان را دنبال می‌کند که بعد از مرگ پدرش از پنسیلوانیا به شهر نیویورک قرن دوازدهم نقل‌مکان می‌کند تا با عمه‌هایش زندگی کند. در این زندگی پرماجرا، ماریان با هنرمندان پرشور، مردمان فرصت‌طلب و تقابل ثروتمندان بااصالت با ثروتمندان نوکیسه روبه‌رو می‌شود. بی شک قسمت اول عصر طلایی، قسمتی مجلل از نمایش چشمگیر طراحی صحنه و لباس است. قسمتی که علاوه‌بر معرفی تمام کاراکترها خط داستانی را به‌روشنی بیان می‌کند و در ادامه فقط باید با اشتیاق به تماشای تلاش کاراکترها برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان باشیم.

اما این سریال تا چه حد از نظر تاریخی دقیق است و آیا می‌توان انتظار داشت شخصیت‌های واقعی مانند شخصیت‌هایی مثل جسی جیمز که در قسمت اول به نام او اشاره می‌شود، در این سریال ظاهر شوند؟ با معرفی بیشتر همراه زومجی باشید.

هشدار اسپویل قسمت اول و دوم سریال

لوئیزا جاکوبسون و دنی بنتون در عصر طلایی (2022)

عصر طلایی براساس داستانی واقعی نیست. اما در یک دوره تاریخی واقعی رخ می‌دهد

ممکن است در نگاه اول این سریال با وجود خانواده‌های اشرافی و خدم‌وحشم‌هایشان بسیار شلوغ به نظر برسد. اما نترسید. در انتهای قسمت دوم به‌راحتی با همه شخصیت‌ها اخت می‌شوید و همه آن‌ها را به‌خاطر می‌سپارید. اجازه بدهید تا مهم‌ترین شخصیت‌ها را به شما معرفی کنم.

نقش محوری این سریال، ماریان بروک، زنی جوان با بازی لوئیزا جکسون است. این بازیگر ۳۰ ساله کوچک‌ترین دختر مریل استریپ است که فارغ‌التحصیل مدرسه درام ییل بوده و در آن‌جا مدرک MFA خود را در رشته بازیگری دریافت کرده است.

ماریان در همان ابتدای سریال با پکی اسکات دوست می‌شود. پکی زنی سیاه‌پوست است که با مشکلات متعددی مبارزه می‌کند. مشکلاتی از قبیل نژادپرستی و پدری سخت‌گیر. او رویای نویسنده شدن دارد. او می‌کوشد زندگی جدیدی برای خودش بسازد. بازیگر این نقش، دنی بنتون بازیگر و خواننده آمریکایی است. ماریان و پگی هر دو در شرایط سخت به داد یکدیگر می‌رسند.

پگی و ماریان در شرایط سختی به داد یکدیگر می‌رسند. پگی بعد از دزدیده شدن بلیت قطاری ماریان که با آخرین پنی‌هایش خریده بود، برای او صندلی‌ای در بخش رنگین‌پوستان قطار دست‌وپا می‌کند و ماریان او را از زیر طوفان نجات داده و همراه خود به خانه عمه‌هایش می‌برد. بعد از آن عمه بزرگش، پگی را به‌عنوان منشی کاتب استخدام می‌کند.

کریستین بارانسکی در عصر طلایی (2022)

فضاسازی قسمت اول سریال دوران طلایی تا حدودی یادآور سریال کانادایی دهه ۹۰، جاده‌ای به آوونلی است

عمه‌های ماریان، اگنس ون راین با بازی «کریستین بازانسکی» و آدا بروک «سینتیا نیکسون» هرکدام به‌نوعی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. بازانسکی که او را با بازی نقش بورلی هافستادتر، در سریال بیگ بنگ تئوری به یاد داریم، در نقش اگنس به‌خوبی جاافتاده است. اگنس پول نوکیسگانی که ازطریق ورود صنعت راه‌آهن به نیویورک ثروتمند شده‌اند را «پول جدید» می‌نامند.

همسایگان جدید آن‌ها، آقای جورج راسل با بازی «مورگان اسپکتور» و همسر جاه‌طلبش خانم راسل با بازی «کری کون» که به‌تازگی به خانه آن طرف خیابان نقل‌مکان کرده‌اند، نوکیسگانی هستند که تمام تلاششان را می‌کنند تا خود را در جامعه جا دهند. اگنس از هر کس و هر چیزی که برخلاف سنت‌های قدیمی باشد دوری می‌کند و ازآنجایی‌که ثروتمندترین فرد خانواده‌اش است و سرپرستی خواهر و برادرزاده‌اش را نیز بر عهده دارد علایق و کارهای آن‌ها را نیز تحت کنترل خود دارد.

عمه کوچک ماریان، آدا، زنی بی‌نهایت شیرین و مهربان است که هرگز فرصت ازدواج نیافته است. آدا با بازی سینتیا نیکسون که به‌دلیل ایفای نقش میراندا هابس در سریال شبکهٔ اچ بی او معروف است، بسیار مطیع خواهرش است اما نفوذی نامرئی بر او دارد و از بینش زیرکانه‌ای نیز برخوردار است.

به‌گفته کارگردان این سریال جولیان فلوز، جورج راسل شخصیتی تخیلی است که براساس یک شخصیت واقعی ساخته شده است. مورگان اسپکتور، غول راه‌آهن اواخر دهه ۱۸۰۰، جی گولد را همتای کاراکتر خیالی خود دانسته است و در یک ویدئو تبلیغاتی که جهت معرفی سریال ساخته شده است، درباره جزئیات شباهت جورج راسل و جی گولد صحبت کرده است.

کلی و هارا و لوئیزا جاکوبسون در عصر طلایی (2022)

این سریال همچنین روی موضوعات اجتماعی متعددی نظیر صنعتی شدن، نژاد پرستی، تبعیض نژادی، اختلاف طبقاتی و فقر دست گذاشته است

نکته قابل‌توجه آن است که عصر طلایی براساس داستانی واقعی نیست. اما در یک دوره تاریخی واقعی رخ می‌دهد و افرادی واقعی در تاروپود داستان بافته شده‌اند. مثلاً خانواده استورها که مدام به آن‌ها اشاره می‌شود، خانواده‌ای ثروتمند هستند که ثروت خود را ازطریق تجارت خز به‌دست آورده بودند یا معمار خانه راسل‌ها، استنفورد وایت، معماری واقعی بود که عمارت روزکلیف را در نیوپورت، رود آیلند طراحی کرد. فصل اول این سریال همچنین کلارا بارتون، بنیان‌گذار صلیب سرخ آمریکا و تی. توماس فورچون، روزنامه‌نگار سیاه‌پوستی که روزنامه نیویورک ایج را اداره می‌کرد و در سال ۱۸۸۷روزنامه ملی آفریقایی-آمریکایی را تأسیس کرد، معرفی می‌کند.

این مجموعه در سال ۱۸۸۲ آغاز می‌شود. اواسط دوران طلایی ایالات متحده آمریکا که به دو دهه ۱۸۷۰تا ۱۸۹۰ یعنی دوره بعد از جنگ و آغاز قرن بیستم، اطلاق می‌شود. نام عصر طلایی در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ رواج یافت. این نام برگرفته از نام رمان مارک تواین، رمان عصر طلایی: حکایت امروز است. این دوره آمریکا مملو از انبوه پیشرفت‌های فنی و صنعتی است. در ابتدای سریال نشان‌دهنده می‌شود که چقدر صنعت راه‌آهن در حال گسترش است. صنعتی که ۲۰ سال بعد شاهد اختراع تلفن، گرامافون، دوربین کداک و نیروگاه‌های برق است.

فضاسازی قسمت اول سریال دوران طلایی تا حدودی یادآور سریال کانادایی دهه ۹۰، جاده‌ای به آوونلی است که در ایران با نام قصه‌های جزیره شناخته می‌شود. فقط این بار به‌جای سارا استنلی، ماریان بروک روبه‌رو ما است. اما بعد از سروسامان دادن به شخصیت‌ها و خط داستانی، عصر طلایی از فضای قصه‌های جزیره بسیار دور می‌شود.

تماشای این سریال درست مانند قدم زدن در یک موزه زیباست. طراحی صحنه های متناسب با سال‌های دههه های پیش از ۱۹۰۰، طراحی فوقالعاده لباس ها و دقت در جزئیات آن‌ها دو ویژگی خیره کننده این سریال است. اما عصر طلایی تنها ویترین لباس و معماری نیست. این سریال همچنین روی موضواعات اجتماعی متعددی نظیر صنعتی شدن، نژاد پرستی، تبعیض نژادی و اختلاف طبقاتی و فقر دست گذاشته است.

کریستین بارانسکی، سینتیا نیکسون و لوئیزا جاکوبسون در عصر طلایی (2022)

از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی که در این سریال به‌خوبی نشان‌دهنده می‌شود، دوگانگی بیشتر شخصیت‌هاست. ماریان از سویی هنوز به جامعه قدیمی تعلق دارد اما درعین‌حال میل درونی او به استقلال شخصی و اقتصادی روزبه‌روز بیشتر ی‌شود. اما عمه‌های او، اگنس و آدا نمی‌توانند در این مدرنیته و انقلاب جای بگیرند.

یکی دیگر از جذاب‌ترین موضوعات سریال، موضوع نژادپرستی و چگونگی شکل‌گیری آن در مقطع قرن ۱۸ و ۱۹ است. قهرمان دیگر داستان، پگی، نویسنده سیاه‌پوست جوانی است که خانواده‌اش را رها می‌کند تا تنها باتکیه‌بر قدرت خود جایگاهش را در جهان پیدا کند، اما او مدام به‌دست سفید پوستان تحقیر شده یا دست‌کم گرفته می‌شود، موضوعاتی که اساس نژادپرستی را شکل می‌دهند. ماریان و پگی به‌عنوان دوروی یک سکه معرفی می‌شوند که مسائل مشکل‌ساز کاملاً متفاوت، اما عناصر کلیدی آن دوره، مانع از رسیدن به اهدافشان شده‌اند.

خیلی زود است که بتوان گفت این سریال به‌اندازه باقی درام‌های شبیه و هم رده خودش، درامی عاشقانه و پرطرف‌دار خواهد شد یا نه اما عصر طلایی همه چیز را در اختیار دارد و تا به این لحظه از تک‌تک امکان بصری و محتوایی خود به حد عالی بهره برده است و موفقیت آن بسیار امیدوارکننده است. شایعات حاکی از آن است که این سریال برای فصل دوم تمدید خواهد شد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده