// جمعه, ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹

مراسم امی | از تاریخچه Emmy تا دو دسته‌ی بازی که برنده جایزه شدند!

حدود ۷۳ سال است که جایزه امی خلق شده و برندگان زیادی طی این سالیان معرفی کرده است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه و حقایق جالب این مراسم آشنا کنیم. همراه زومجی باشید.

امی یکی از چهار جایزه اصلی بخش سرگرمی در ایالات متحده محسوب می‌شود. سه جایزه دیگر صنعت سرگرمی، گِرمی (برای موسیقی) اسکار (برای فیلم) و تونی (برای تئاتر) هستند. از ابتدا، این بنیان‌گذاران آکادمی تلویزیون بودند که امی را پایه گذاری کردند.

نام Emmy و ایده طرح مجسمه آن از کجا شکل گرفت؟

در فرایند نام‌گذاری این جایزه، سید کسیو، بنیان‌گذار آکادمی تلویزیون، کلمه IKE (آیک) را برای این جایزه پیشنهاد داد که نام مستعار لوله آیکونوسکوپ تلویزیون (یک لوله الکترونی که در اولین دوربین‌های ویدئویی برای اسکن تصاویر با اسکن موزاییک فوتو اکتیو با پرتو الکترونی استفاده می‌شد.) است. اما اعضای آکادمی تلویزیون نامی منحصربه‌فرد می‌خواستند. در نهایت مهندس تلویزیون پیش‌گام و سومین رئیس آکادمی تلویزیون، هری لوبک، کلمه Immy، نام مستعار برای لوله تصویری اورتیکون «Image Orthicon Tube» به عنوان لوله دوربین‌هایی که در تلویزیون استفاده می‌شود را پیشنهاد کرد.

کلمه Immy «ایمی» بعداً با کلمه Emmy «امی» که یک نام زنانه است جایگزین شد تا بیشتر با مجسمه مرتبط باشد. بیش از چهل طرح اولیه برای مجسمه امی رد شدند تا درنهایت مجسمه کنونی امی مورد تأیید سید کیسو قرار گرفت. مهندس لوئیس مک مانوس همسر خودش را به‌عنوان مدل مجسمه‌سازی انتخاب کرد و طرح یک بانوی بال‌دار که نماینده هنر است را به اجرا گذاشت. این بانو یک حلقه الکترون که نماد علم است را در بالای سرش نگه‌داشته است. این مجسمه به نمادی از هدف آکادمی برای حمایت و ارتقا هنر علم و تلویزیون تبدیل شده است.

این جایزه که به‌صورت سالانه اهدا می‌شود، ابتدا فقط به‌دست آورد‌های برجسته بخش‌های مختلف تلویزیون، اعم از سریال‌ها و بازیگرها و مجری‌ها و ... در ایالات متحده آمریکا اختصاص‌داده‌شده بود. بعدها دو سازمان دیگر به سازمان اصلی پیوستند و جوایز به بخش بین‌الملل هم اهدا شد.

پیتر دینکلیج و امی اش

درواقع آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی «ATAS» که به‌اختصار آکادمی تلویزیونی خوانده می‌شود، در سال ۱۹۴۶ تشکیل شد و اولین جایزه را در سال ۱۹۴۹ اهدا کرد. در اولین مراسم فقط شش جایزه اهدا شد. بعدها آکادمی ملی علوم و هنرهای تلویزیونی «NATAS» در طی ماجراهای حقوقی، حق امتیاز جایزه امی را با ATAS شریک شد. این دو سازمان و یک سازمان دیگر به‌صورت مرتبط اما مستقل از هم جایزه امی را اهدا می‌کنند. مثلاً آکادمی ملی به‌صورت تخصصی به برنامه‌های ورزشی، خبری و مستندی تلویزیون آمریکا جایزه می‌دهد.

دو صاحب‌امتیاز اصلی مجسمه امی ATAS و NATAS، قوانین سفت و سختی برای استفاده از تصویر و نام این مجسمه الزام کرده‌اند. مثلاً، صورت مجسمه همیشه باید رو به چپ نشان داده شود. هرگونه اعلامیه حق چاپ برای مجسمه باید به واسطه این دو صاحب‌امتیاز درج شود و به هر دو آکادمی اشاره شود. اعضای آکادمی موظف‌اند که برای استفاده تبلیغاتی از تصویر یا نام مجسمه مجوز بگیرند حتی اگر برنده جایزه باشند.

به‌طور معمول، جوایز امی دارای رأی‌گیری دومرحله‌ای هستند: هزاران اثر اولیه به‌دست اعضای حرفه‌ای آکادمی رأی‌گیری می‌شود. سپس، از بین پنج نامزد برتر، یک برنده به‌دست یک گروه کوچک‌تر از اعضای گروه انتخاب می‌شود. فقط اعضای آکادمی تلویزیون می‌توانند به جوایز رأی بدهند و اعضا فقط در رشته‌های خود حق رأی دارند. مثلاً بازیگران به بازیگران و نویسندگان به نویسندگان و غیره. دسته‌بندی‌هایی که در آن‌ها جوایز اهدا می‌شوند شامل، مجموعه هنرهای نمایشی، سریال‌های کمدی، سریال‌های دراماتیک، سریال کوتاه، جُنگ‌های کمدی یا موزیکال است. در هر یک از این دسته‌ها بهترین برنامه انتخاب می‌شود و در سایر دسته بندی‌ها بهترین بازیگران زن و مرد، بازیگر نقش مکمل زن و مرد، کارگردان و نویسندگان انتخاب می‌شوند. همچنین جوایزی برای دستاوردهای ویژه، هنرهای خلاقانه و مقوله‌های فنی نیز اهدا می‌شوند.

حقایق مراسم امی

در امی هر اتفاقی می‌تواند رخ دهد. از تقلب روی صحنه تا اهدای جایزه به یک فردی که فوت کرده است. در ادامه همراه زومجی باشید تا با بخشی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین حقایق تاریخ امی شما را آشنا کنیم.

شرلی دینسدیل

فقط شش جایزه در اولین مراسم برگزار شده اهدا شد که یکی از آن‌ها را به یک هنرمند «گفتار بطنی» اهدا کردند

اولین مراسم اهدای جوایز امی در ۲۵ ژانویه ۱۹۴۹ در باشگاه ورزشی هالیوود برگزار شد. این مراسم بسیار ارزان بود (قیمت بلیط‌ها ۵ دلار بود) و زمان اجرای مراسم هم بسیار کوتاه بود. در آن شب فقط شش جایزه اهدا شد. اولین جایزه برای برجسته‌ترین شخصیت تلویزیونی به شرلی دینسدیل ۲۰ ساله و عروسک او، جودی اسپلینترز، برای نمایش جودی اسپلینترز تعلق گرفت. برندگان دیگر یک مسابقه پانتومیم با نام Pantomime Quiz برای عنوان محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی و شخص لوئیس مک مانوس که برای طراحی خود مجسمه، امی ویژه دریافت کرد.

لورن مایکلز، رکورددار بیشترین تعداد نامزدی یک شخص برای امی تا به‌ امروز

لورن مایکلز، خالق نمایش Saturday Night Live، بیشترین تعداد نامزدی در تمام ادوار با مجموع ۸۷ نامزدی را داراست. او همچنین تهیه‌کننده مراسم اهدای جوایز امی است. اما ازآنجایی‌که دسته‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های امی کمی زیاد است، مشکل می‌توان گفت که در امی چه کسی رکورد بیشترین تعداد برد را داراست.

SATURDAY NIGHT LIVE، رکوردار نامزدی یک Show

از رکوردار نامزدی یک شخص گفتیم حالا بشنوید از رکوردار بیشترین نامزدی برای Show. نمایش لورن مایکلز ماند در طول ۴۳ سال سابقه خودش، در مجموع ۲۵۲ بار نامزد و ۶۲ بار برنده شده که تا به امروز کوردار است.

داینا شور و گیل پاتریک

«بهترین عملکرد مداوم شخصی که اساساً خودش را بازی می‌کند»، قبلاً یکی از دسته‌بندی‌های جوایز بود!

در سال‌های اولیه اهدای جوایز، مسئولان دسته‌بندی‌های مختلفی را امتحان کردند که بعضی از آن‌ها از بعضی دیگر بی‌منطق‌تر بودند. نام‌های طولانی و دسته‌بندی‌های بسیار خاص و جزئی اکثر بینندگان را گیج می‌کرد.تا به امروز، بی‌معنی‌ترین جفت جایزه‌ای که به یک زن و مرد داده شده، در سال ۱۹۵۸ رخ‌داده است. زمانی‌که آکادمی تلویزیون تصمیم گرفت که در دودسته مجزا، زنان و مردانی را با عنوان «بهترین اجرای مداوم در یک سریال (خواه شو خواه فیلم) در نقش‌های کمدین، خواننده، مجری میزبان، مجری مراسم، گوینده و نقال یا اساساً هر شخصی که خودش را بازی می‌کند» تجلیل کند. شایعات حاکی از آن است که این دسته‌بندی برای احترام به شخص لوسیل بال در سریال من عاشق لوسی هستم (این سریال در ایران با نام ماجراهای لوسی پخش شده است) ایجاد شده بود اما متأسفانه او برنده نشد. این دسته‌بندی سال بعد حذف شد.

آکادمی تلویزیون واقعاً عاشق پلیس‌ها است

اگر عمیقا دلتان می‌خواهد یک امی برنده شوید، بهترین کار این است که یک اسلحه و نشان پلیس دست‌وپا کنید و یک نقش در فیلم پلیسی بگیرید. در سال ۲۰۱۵، رولینگ استون (یک مجله ماهنامه آمریکایی که بر موسیقی، سیاست و فرهنگ عامه تمرکز دارد) با جمع‌آوری آمار و ارقام، دریافت که شخصیت‌های مجری قانون، سهم قابل‌توجهی از علاقه داوران امی را به خود اختصاص می‌دهند. حتی اگر نگاهی گذرا به برندگان بیندازید خودتان هم متوجه می‌شوید که پلیس‌ها چقدر در امی محبوب‌اند.

ژاکلین کندی

ژاکلین کندی، تنها بانوی اولی که امی را برد

تا به امروز، تنها یک بانوی اول آمریکا برنده جایزه امی شده است. این شخص به‌خصوص، جکی کندی است که در سال ۱۹۶۲ یک تور تلویزیونی برگزار کرد و تلویزیون آمریکا را به گردش در کاخ سفید برد. پنجاه و شش میلیون از بینندگان تلویزیون این برنامه را تماشا کردند و بعداً این برنامه در صد و شش کشور جهان پخش شد. کندی یک امی ویژه با عنوان «متولیان آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی» برنده شد. در مراسم اهدای جوایز در همان سال، لیدی برد جانسون این جایزه را به نمایندگی از جکی کندی پذیرفت. تا به امروز به جز میشل اوباما که مدت کوتاهی توجه مسئولان امی را به خود جلب کرد، هیچ بانوی اولی حتی به این مقام نزدیک هم نشده است.

سوپر امی، یک شکست مفتضحانه

در سال ۱۹۷۴ امی تصمیم گرفت یک جایزه به نام سوپر امی را آزمایش کند. به‌طور خلاصه نامزدهای این جایزه، برترین‌ها از دسته‌های مختلفی بودند که دربرابر هم رقابت می‌کردند. به‌طور مثال، بهترین بازیگر نقش اول مرد درام، در بربر بهترین بازیگر نقش اول مرد در کمدی و غیره. قهرمانان این دسته به‌عنوان بازیگران سال در دسته‌بندی‌های خود انتخاب می‌شدند. نیویورک‌تایمز در اعتراض به این جایزه آن را «گیج‌کننده‌تر از همیشه» خواند. این دسته‌بندی هم سال بعد حذف شد.

مجسمه جایزه امی

۴۰۰ دلار و پنج ساعت و نیم وقت صرف ساخت امی می‌شود

شاید کمی دور از ادب باشد که از بعضی برندگان برای اینکه بتوانند مجسمه‌شان را به خانه ببرند هزینه دریافت شود. اما امی جایزه ارزانی نیست. روکش طلای آن را دیده‌اید؟ در شرایط متفاوت، وقتی که برخی از برندگان مجسمه‌های متعددی دریافت کنند (مانند تیم‌های نویسندگی بزرگ) اگر بخواهند همه مجسمه‌ها را با خود به خانه ببرند، باید هزینه اضافی پرداخت کند. این پرداخت هزینه برای برخی دیگر از افراد نیز وجود دارد. خیلی از برندگان فقط با عنوان جایزه‌شان از مراسم خارج می‌شوند نه خود مجسمه.

وزن هر مجسمه کمی متفاوت است.مثلا امی پرایم تایم حدود سه کیلو و صد گرم است و از مس، نیکل، یا نقره و طلا ساخته می‌شود. این مجسمه سی و نه سانتی‌متر ارتفاع دارد و قطر پایه آن حدود نوزده سانتی‌متر است. وزن پایه به‌صورت جدا، یک کیلو و چهارصد گرم است. ساخت هر مجسمه حدود شش ساعت به طول می‌انجامد و برای تمیزی بیش از حد کار، با دستکش‌های سفید ساخته می‌شود.

آلن آلدا، برای جشن گرفتن پیروزی‌اش، وسط مراسم جلوی همه چرخ‌وفلک زد

در مراسم سال ۱۹۷۹، آلن آلدا برای نویسندگی مجموعه تلویزیونی M*A*S*H جایزه امی دریافت کرد. او چنان از برد خود هیجان‌زده شد که جلوی جمعیت حاضر در سالن چرخ‌وفلک زد! او پیش‌ازاین برای بازیگری و کارگردانی خود نیز جایزه برده بود اما اولین‌بار بود که برای حرفه نویسندگی‌اش به چشم می‌آمد. او با این کار یک‌لحظه تاریخی و نمادین خلق کرد.

آلدا بعداً در یک مساحبه گفت: «جایزه نویسندگی معنی زیادی داشت. من از هشت‌سالگی می‌خواستم نه‌تنها یک نویسنده بلکه نویسنده خوبی باشم. دریافت امی برای نوشتن عمیقاً معنا داشت. وقتی در حال حرکت به سمت صحنه چرخ‌وفلک زدم، واقعاً خودبه‌خودی بود ...»

دسته بازی ویدیویی

باور بکنید یا نه یک سال، دو دسته بازی ویدئویی برنده امی شدند

حتی اگر دسته بازی باشید هم باز شانس بردن امی دارید. کنترل‌کننده اصلی DualShock Analog سونی و کنترل‌کننده NES/Famicom نینتندو در سال ۲۰۰۷ در پنجاه و هشتمین دوره جوایز فناوری و مهندسی امی که دستاوردهای علم، مهندسی و فناوری را برای پخش و تلویزیون شخصی به رسمیت می‌شناسد.

کوتاه‌ترین سخنرانی بعد از برنده شدن امی ۱۱ کلمه بود

مریت وور، بازیگری بود که در سال ۲۰۱۳ به‌خاطر نقش مکمل در نمایش تلویزیونی پرستار جکی پیروزی بزرگی کسب کرد. او زمانی‌که برای پذیرش جایزه‌اش روی صحنه رفت سخنانی کوتاه و دلنشین به زبان آورد. «بسیار بسیار مچکرم. خیلی خیلی ممنون. من دیگه باید برم. خداحافظ»

هزینه یا لیاقت؟ مسئله این است

شاید جالب باشد که بدانید که شبکه‌های تلویزیونی برای شرکت و نامزدی سریال‌هایشان در مسابقات امی هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند. به‌طور متوسط شبکه‌ها بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برای این موضوع پرداخت می‌کنند. بیشتر این هزینه‌ها صرف تولید و آماده‌سازی خود مراسم می‌شود.

هری بلافونته

شکسته شدن تبعیض نژادی

اولین‌بار در مراسم اهدای جایزه امی در سال ۱۹۶۰ بود که تبعیض نژادی در امی شکسته شد. آقای هری بلافونته اولی بازیگر آمریکایی - آفریقایی‌تبار بود که برنده جایزه امی شد. ایشان تندیسی در بخش"اجرای برجسته در یک سریال یا جُنگ یا برنامه موزیکال " برای برنامه Revlon Revue دریافت کردند.

۲۱ سال بعد، در سال ۱۹۸۱، خانم ایزابل سنفرد اولین زن سیاه‌پوستی بود که در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن در مجموعه تلویزیونی کمدی برنده امی شد و سال‌ها بعد، یعنی در سال ۲۰۱۵، بانو ویولا دیویس برای بازی در چگونه از مجازات قتل فرار کنی (How to get Away with Murder) برنده جایزه امی بهترین بازیگر نقش اول درام شد.

این دستاوردها بسیار مهم‌اند زیرا پیش از آن‌ها این بخش‌ها به‌دست هنرمندان سفیدپوست تسخیر شده بودند. سخنرانی تأثیرگذار و الهام‌بخش دیویس که درباره نژاد و فرصت‌ها صحبت می‌کرد، بسیاری از حضار را به گریه انداخت.

ماریون لورن و الیزابت مونتگومری

بازیگری که بعد از مرگ امی گرفت

سال ۱۹۶۸ ماریون لورن، بعد از مرگش موفق به دریافت امی شد. او به‌خاطر بازی در نقش عمه کلارا در فیلم Bewitched افتخارات زیادی کسب کرد. اما تنها ده روز پیش از مراسم اهدای جوایز در گذشت و هم‌بازی او، الیزابت موتگومری، این جایزه را از سمت او پذیرفت.

برنامه‌هایی که در شبکه‌های کابلی پخش می‌شدند نمی‌توانستند نامزد امی شوند

تلویزیون کابلی، یا تلویزیون بافه‌ای، یک نوع سامانه تلویزیونی است که در آن مشترکین سیگنال‌های تلویزیونی را ازطریق فیبر نوری و کابل کواکسیال دریافت می‌کنند که جزو مالکیت مشترک به‌حساب می‌آید. (چیزی شبیه به شبکه خانگی امروز یا سایت‌های اشتراک فیلم، مانند نتفلیکس یا فیمیلو.) سرانجام در سال ۱۹۸۸ قانون منع شرکت سریال‌ها و سازندگان سریال‌های شبکه‌های کابلی، برداشته شد و برنامه‌های این شبکه‌ها نیز نامزد دریافت جایزه شدند. همان سال دو برنامه از یک شبکه‌ نامزد شدند.

یک نفر تقریباً جایزه بتی توماس را از روی صحنه دزدید

در سال ۱۹۸۵ بود که بتی توماس برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سریال درام Hill Street Blues شده ، زمانی‌که نام او خوانده شد مردی از بین جمعیت روی صحنه آمد تا جایزه او را بپذیرد. عجیب‌ترین بخش این ماجرا این بود که بتی درواقع میان جمعیت بود و نمی‌دانست این مرد کیست. معلوم شد این مرد یعنی بری برمن که به لقب «دغل‌باز بزرگ» نیز مشهور است، بدلکاری بوده است که شوخی‌های مشابهی در رویدادهای بزرگ ورزشی از جمله سوپر بول، انجام می‌داده. جایزه امی بتی تبدیل به آخرین شوخی او شد که برایش هزینه برداشت. او بعدازاین ماجرا دستگیر و محکوم به پرداخت ۱۷۵ دلار جریمه و ۶ ماه عفو مشروط به‌شرط عدم انجام بدلکاری شد.

مراسم امی 2020

امی و کووید ۱۹

در سال ۲۰۲۰ نیز به علت همه‌گیری کرونا، اعلام شد که مراسم امی از راه دور بگزار می‌شود. این مراسم به میزبانی جیمی کیمل در مرکز استیپلز برگزار شد و هیچ جشن جانبی مانند فرش قرمز با حضور تماشاگران برگزار نشد. مهمانان مشهور روی صفحات مانیتورهای بزرگ ظاهر می‌شدند و با جیمی گفت‌وگو می‌کردند.

حتی برای حفظ کیفیت مراسم، از تماس‌های ویدئویی اجتناب کردند و دوربین‌های حرفه‌ای به محل اقامت هرکدام از نامزدها فرستادند. اما متأسفانه با وجود تمام تلاش‌های دست‌اندرکاران استقبال بینندگان از این مراسم تلویزیونی ۱۲% کاهش داشت و بدین ترتیب بدل به کم بیننده‌ترین برنامه تلویزیونی امی در تاریخ شد.


آیا می‌دانستید؟

۱-آیا می‌دانستید کوتاه‌ترین سخنرانی بعد از بردن جایزه امی چقدر بود؟

مریت وور در سال ۲۰۱۳ به خاطر نقش مکمل در نمایش تلویزیونی پرستار جکی جایزه امی را برد، تنها ۱۱ کلمه را برای تشکر به زبان آورد. برای آشنایی با دیگر حقایق مراسم امی، مقاله زومجی را بخوانید.

۲- آیا می‌دانستید مجسمه امی چه معنایی دارد؟

مهندس لوئیس مک مانوس همسر خودش را به‌عنوان مدل مجسمه‌سازی انتخاب کرد و طرح یک بانوی بال‌دار که نماینده هنر است را به اجرا گذاشت. این بانو یک حلقه الکترون که نماد علم است را در بالای سرش نگه‌داشته است. این مجسمه به نمادی از هدف آکادمی برای حمایت و ارتقا هنر علم و تلویزیون تبدیل شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده