نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

در ایام عید چه فیلم و سریال‌هایی را تماشا کنیم؟

در این ویدیو مقاله، فیلم و سریال‌های بسیار جذابی را برای سلیقه‌های مختلف معرفی می‌کنیم که می‌توانید در ایام عید نوروز تماشا کنید و لذت ببرید. همراه زومجی باشید.

یکی از کارهای لذت‌بخش در تعطیلات عید، تماشای فیلم و سریال درکنار یکدیگر است. خصوصا برای ما که عاشق فیلم و سریال هستیم. از طرف دیگر هم طبق معمول همیشه آنقدر آثار مختلف برای تماشا کردن است که نمی‌دانیم از چه چیزی شروع کنیم. به همین ترتیب ما تصمیم گرفتیم که طبق رسم هر ساله‌ی تیم زومجی، در آستانه‌ی عید نوروز، مقاله‌ای را بنویسیم و به شما فیلم و سریال معرفی کنیم. با هر سلیقه و سنی که دارید، در این ویدیو مقاله، ۵ فیلم و ۵ سریال به شما معرفی شده است. امیدواریم که از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

تماشا در یوتیوب


سریال هایی برای تماشا در عید ۱۴۰۱

تد لاسو دنی روخاس و مربی بیرد در حال صحبت کردن در سریال Ted Lasso

۵- فصل دوم سریال Ted Lasso

سریال تد لاسو

  • سازندگان: جیسون سودیکیس، بیل لارنس، برندن هانت و جو کلی
  • بازیگران: جیسون سودیکیس، هانا وادینگهام و جرمی سوئیفت
  • تعداد کل قسمت‌ها: ۲۲
  • میانگین مدت زمان: ۲۹-۴۹ دقیقه

با اینکه ما هنوز نقد فصل دوم سریال تد لاسو را در سایت منتشر نکردیم، اما به حرف من اعتماد کنید که در این سبک و ژانر، بهتر از این مجموعه را پیدا نمی‌کنید؛ یک سریال خیلی جذاب که ژانر ورزشی و درام و کمدی را با هم ترکیب کرده است و هر قسمت از آن هم حدودا فقط نیم ساعت است؛ یعنی رسما می‌توان گفت که به‌نوبه‌ی خود یک اثر منحصربه‌فرد است. تازه جالبیِ ماجرا این است که هر فصل هم قسمت‌های کمی دارد و اگر این سبک رو دوست داشته باشید، می‌توانید در عرض یکی دو روز آن را تماشا کنید.

داستان درباره یک مربی فوتبال به اسم تد لاسو است که در یک کالج آمریکایی کار می‌کند. او توسط یک تیم لیگ برتری انگلیسی به نام ای‌اف‌سی ریچموند استخدام می‌شود تا اعضای این تیم ورزشی را هدایت کند و آموزش دهد؛ البته با وجود اینکه هیچ تجربه‌ای در این سبک از فوتبال ندارد، اما این شغل را می‌پذیرد. بنابراین باید چالش‌ها و داستان‌هایی که تجربه می‌کند، خیلی خنده‌دار و جذاب باشد.


سریال Arcane، انیمیشن نتفلیکس ساخته‌شده با اقتباس از روی بازی League of Legends

۴- فصل اول سریال Arcane

سریال آرکین

  • سازندگان: کریستین لین، الکس یین
  • صداپیشگان: هیلی استاینفلد، الا پورنل و کوین آلخاندرو
  • تعداد کل قسمت‌ها: ۹
  • میانگین مدت زمان: ۳۹-۴۴ دقیقه

مطمئن بودم که این یک مورد را دیگر حدس می‌زدید که باید در فهرست ما باشد. گیمرها خیلی خوب این سریال را می‌شناسند و به احتمال خیلی زیاد آن را تا الان تماشا کردند. اما اگر گیمر نیستید و آشنایی با این سریال ندارید، اصلا نگران نباشید چون باز هم می‌توانید آن را ببینید و از زیبایی‌های خیلی خیلی زیادش لذت ببرید. داستان این سریال در دنیای ساختگی و تخیلی بازی League of Legends جریان دارد و بیشتر از هر چیزی حول محور دو تا خواهر به اسم «وی» و «جینکس» می‌چرخد. گدر این سریال یک جنگ بزرگ سر تقابل اعتقادات و فناوری‌های مخفیانه پیش می‌آید که این دو خواهر، در جبهه‌ی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. میزان استقبال‌ها و تحسین‌ها از این سریال، فوق‌العاده زیاد بود. اکثرا هم سبک کارگردانی، داستان، دنیاسازی، شخصیت‌ها، عمق احساسی داستان و البته صداپیشگی شخصیت‌ها را خیلی خیلی دوست داشتند. این سریال در عرض یک هفته توانست رکوردی را ثبت کند و بالاترین امتیاز را بین مجموعه‌های نتفلیکس در اختیار بگیرد.


مارگارت کوالی به همراه فرزند خود در مینی سریال Maid

۳- مینی سریال Maid

مینی سریال خدمتکار

  • سازندگان: مالی اسمیت متزلر
  • بازیگران: مارگارت کوالی، نیک رابینسون و آنیکا نونی رز
  • تعداد کل قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین مدت زمان: ۴۷-۶۰ دقیقه

در این مورد یک مینی سریال ۱۰ قسمتی درام را داریم که خوراکِ کسانی است که عاشق مجموعه‌های جدی با موضوعات خانوادگی و اجتماعی هستند. ماجرا درباره یک مادر بخت برگشته‌ای به اسم الکس است که یک روز عزم خود را جزم می‌کند تا از یک رابطه‌ی خیلی سمی و آسیب‌زا بیرون بیاید، جون خود و بچه‌ی کوچکش بردارد و فرار کند. اما به جایی می‌رسد که متوجه می‌شود برای تأمین نیازهای ضروری خودش و دخترش، دچار مشکل شده است.

برای همین هم به ناچار شغل نظافت خانه‌های مختلف را برعهده می‌گیرد تا بتواند درآمدی داشته باشد و از پسِ مشکلاتش بربیاید. خدمتکار با دقت و حساسیت بالایی این موضوع را در اختیار می‌گیرد و به اثر درامی تبدیل می‌کند که همیشه هم تماشا کردنش راحت نیست. اما از طرف دیگر هم نمی‌توان قدرت بسیار زیاد این مجموعه را نادیده گرفت. ما به داستان‌های بیشتری مثل این نیاز داریم؛ داستانی که گذشتن از بعضی قسمت‌هایش واقعا دشوار است اما به خاطر ماهیت ماجرا، به‌طور شگفت‌انگیزی تماشایی به شمار می‌شود.


جزمین سیوی براون و سمی هنرتی در سریال yellowjackets

۲- فصل اول سریال Yellowjackets

سریال ژاکت زردها

  • سازندگان: اشلی لایل و بارت نیکرسون
  • بازیگران: ملانی لینسکی، تاونی سایپرس و الا پورنل
  • تعداد کل قسمت‌ها: ۱۰
  • میانگین مدت زمان: ۵۶ تا ۵۸ دقیقه

ژاکت زردها یکی از آن مجموعه‌هایی بود که خیلی آرام و بی‌سروصدا جلو آمد و بدون اینکه کسی واقعا متوجه آن بشود، ناگهان منفجر شد؛ بعد ما به خودمان آمدیم و دیدیم که اسم آن تقریبا در خیلی از فهرست‌های مختلف بهترین سریال‌های جدید نوشته شده است. در مقاله‌ای هم که از بهترین سریال‌های ۲۰۲۱ در زومجی نوشته بودیم، جزو ۵ مورد اول بود... حتی بالاتر از سریال Squid Game (اسکویید گیم)؛ احتمالا هیچکس چنین اتفاقی باورش نمی‌شد. سریال ژاکت زردها داستان حماسی یک تیم از دختران فوتبالیست و دبیرستانی فوق‌العاده بااستعداد و ماهر است که در یک اتفاق وحشتناک وسط شرایط بسیار سختی گیر می‌کنند.

آن‌ها که برای شرکت در بازی‌های ملی راهی سیاتل شده بودند، وسط راه در یک منطقه جنگلی سقوط می‌کنند. اینطور گفته شده که داستان این سریال، براساس اتفاقات واقعی نوشته شده است؛ البته هرچند که تمام و کمال طبق داستان واقعی پیش نمی‌رود. در ماجرای واقعی، بازیکنان تنها ۲ ماه در این شرایط گیر کرده بودند؛ در صورتی که شخصیت‌های داخل سریال، ۱۹ ماه با خطرهای مختلف، بقا، مرگ، اخلاقیات و خیلی چیزهای دیگر درگیر بودند.


ارین و رایلی در راه با هم صحبت می‌کنند سریال عشای ربانی نیمه شب

۱- مینی سریال Midnight Mass

مینی سریال عشاءربانی نیمه شب

  • سازندگان: مایک فلنگن
  • بازیگران: کیت سیگل، زک گیلفورد و کریستین لمن
  • تعداد کل قسمت‌ها: ۷
  • میانگین مدت زمان: ۶۰ تا ۷۱ دقیقه

اگر تا اینجا مقاله را مطالعه کردید و از بودنِ یک سریال ترسناک ناامید شدید، باید بگویم که این مورد مخصوص خود شماست؛ از عالی بودن و جذابیت آن مطمئن باشید زیرا به جرئت می‌توان گفت که سریال عشاءربانی نیمه شب یکی از بهترین سریال‌های ترسناکِ امسال به شمار می‌رود. داستان درباره یک مرد جوان است که بعد از چهار سال حبس به خاطر کشتن یک آدم در تصادف، به شهر کوچیک خود برمی‌گردد و امیدوار است که بتواند دوباره زندگی خود را بسازد. اما ورود او با ورود یک کشیش جوان مرموز و کاریزماتیک همزمان می‌شود.

این کشیش سعی دارد ایمان مردم این شهر را دوباره احیا کند. حضور پدر پاول در جزیره کروکت، با یک سری رویدادهای غیرقابل توضیح و به‌ظاهر معجزه‌آسا مصادف می‌شود. داستان این سریال با المان‌های ماوراطبیعی ترکیب شده است و مدل جدیدی از ژانر ترسناک را به وجود می‌آورد. عشاءربانی نیمه شب در عین حال که زیباست، آزاردهنده هم است. این مورد از آن دسته سریال‌هایی است که بعد از تمام شدن، حالا حالاها شما را در وحشت می‌گذارد و کاری می‌کند که تا مدت‌ها به آن فکر کنید.


فیلم هایی برای تماشا در عید ۱۴۰۱

لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس نشسته درون هواپیما باری در فیلم Don't Look Up

۵- فیلم Don't Look Up

فیلم بالا را نگاه نکن

  • کارگردان: آدام مک‌کی
  • نویسنده: آدام مک‌کی
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، جیفر لارنس و راب مورگان
  • مدت زمان: ۱۳۸ دقیقه

بهتر است همین ابتدای کار به این نکته اشاره کنیم و بعد ادامه دهیم. دقیقا زمانی‌که تیم فیلم بالا را نگاه نکن در مرحله ساخت و فیلم‌برداری بودند، اتفاقات مشابهی با داستان این پروژه داشت در دنیای واقعی رخ می‌داد؛ آنقدر تعداد آن‌ها زیاد بود که بازیگران و اعضای تیم به شوخی می‌گفتند که انگار دارند زمان را پیشبینی می‌کنند. زمانی را تصور کنید که دنیا لحظه به لحظه دارد به نابود شدن واقعی خود نزدیک می‌شود... جوری که دیگر سیاره زمین قابل سکونت نباشد؛ درست است که وضعیت فعلی ما اصلا با چنین چیزی که گفتم قابل مقایسه نیست اما خب تا حدی می‌توانیم آن ترس و وحشت را درک کنیم.

شاید به یاد داشته باشید (شاید هم نه) اما حدودا ۲ ۳ سال پیش می‌گفتند که جرم خیلی بزرگی دارد به سمت زمین می‌آید؛ جرمی که به احتمال خیلی زیاد هم با زمین برخورد می‌کند. داستان این فیلم هم دقیقا درباره همین موضوع است. یک سری متخصص هوا و فضا، تشخیص می‌دهند که جرم خیلی بزرگی تا ۶ ماه بعد با زمین برخورد می‌کند و همه جا را از بین می‌برد. حالا آن‌ها باید تمام قدرت و توان خود را به کار بگیرند تا به سایر بفهمانند که عمق فاجعه چقدر است... اما کم کم دیگر از برخی انسان‌ها و قدرت درک آن‌ها از عمق فاجعه، ناامید می‌شوند.


نزاع پدر بادی در فیلم بلفاست

۴- فیلم Belfast

فیلم بلفاست

  • کارگردان: کنت برانا
  • نویسنده: کنت برانا
  • بازیگران: کترینا بلف، جودی دنچ و جیمی دورنن
  • مدت زمان: ۹۷ دقیقه

«مهم نیست که چقدر جلو رفتی و دور شدی. هیچوقت نمیتوانی فراموش کنی که از کجا آمدی.» کلیت داستان فیلم بلفاست درباره یک پسر جوان و خانواده‌ی او است. آن‌ها در طبقه کارگر حساب می‌شوند و اواخر دهه ۱۹۶۰ در بلفاست زندگی می‌کنند؛ دوره‌ای که آشوب خیلی زیادی را به مردم این منطقه تحمیل می‌کند. در حقیقت منظور همان جنگ‌های چریکی است که در ایرلند شمالی اتفاق میفتد و با اسم ترابِلز شناخته می‌شود. جالب است بدانید که اتفاقات این فیلم، براساس رویدادهای زندگی واقعی دوران کودکی خود کنت برانا ساخته شده است؛ همان کسی که این فیلم را کارگردانی کرده است.

خود برانا هم در یکی از مصاحبه‌هایش، این اثر را شخصی‌ترین فیلم عمرش معرفی کرده است. همه چیز را اگر کنار بگذاریم، فیلم بلفاست نامزد ۲۷۳ تا جایزه شده که ۷ تای آن از مراسم آکادمی اسکار است. به نظر شما همین کافی نیست که این فیلم را هم به فهرست تماشایی‌های عید خود اضافه کنید؟


جرمی تی توماس در جنگل و در فیلم Antlers

۳- فیلم Antlers

فیلم انتلرز

  • کارگردان: اسکات کوپر
  • نویسنده: سی. هنری چایسون، نیک آنتوسکا و اسکات کوپر
  • بازیگران: کری راسل، جسی پلمنز و جرمی تی. توماس
  • مدت زمان: ۹۹ دقیقه

اگر علاقمند فیلم‌های ترسناک هستید، این مورد مخصوص خودتان است. جدیدترین اثر ترسناک شرکت سرچلایت پیکچرز که داستان یک پسر بچه‌ی معمایی، مرموز و عجیب و غریب را نشان می‌دهد. همه چیز در یک شهر کوچکِ اورگان اتفاق میفتد که یک معلم مدرسه راهنمایی و برادر کلانترش درگیر یکی از دانش‌آموزان می‌شوند؛ می‌خواهند ببینند که اوضاع از چه قرار است و این بچه چه مشکلی دارد. اما به مرور زمان رازهای تاریک این بچه باعث می‌شود که آن‌ها با یک موجود قدیمی و افسانه‌ای روبه‌رو بشوند. حتما دیگر می‌توانید حدس بزنید قضیه از چه قرار است؟

این بچه، خیلی مخفیانه از این موجود ماوراطبیعی مراقبت می‌کند و آن را در خانه خود نگه می‌دارد... کدام آدم عاقلی چنین کاری انجام می‌دهد؟ درست است که هیچ بچه‌ای جرئت این کار را ندارد اما منتقدان نسبتا از آن خوششان آمده بود و میانگین امتیازات متوسطی را ثبت کردند. اکثرا، سبک فیلم‌برداری را خیلی دوست داشتند اما خب همان‌طور که انتظار می‌رفت، از فیلمنامه انتقاد کردند و معتقد بودند که موضوعاتش خام و توسعه‌نیافته است.


امیلیا جونز در حال خداحافظی با خانواده اش در فیلم Coda

۲- فیلم CODA

فیلم کودا

  • کارگردان: سیان هدر
  • نویسنده: سیان هدر
  • بازیگران: امیلیا جونز، اوخنیو دربس و تروی کوتسور
  • مدت زمان: ۱۱۱ دقیقه

دوست دارید در ایام عید یک فیلم خیلی خیلی قشنگ با اعضای خانواده تماشا کنید؟ پس این مورد را از دست ندهید. کودا، به بچه‌هایی می‌گویند که والدین ناشنوا دارند و روبی، شخصیت اصلی این فیلم، یکی از همین بچه‌ها حساب می‌شود. البته روبی نه‌تنها والدین ناشنوا دارد، بلکه تنها عضو شنوا در کل خانواده‌ی ناشنوایش حساب می‌شود. خانواده روبی یک تجارت خانوادگی در زمینه ماهیگیری دارند و از همین راه هم کسب درآمد می‌کنند اما متوجه می‌شوند که کسب‌و‌کار آن‌ها در معرض تهدید و خطر قرار گرفته است.

برای همین روبی در یک دو راهی خیلی سخت می‌گیرد؛ نمی‌داند دنبال علاقه خیلی زیادش به موسیقی برود و در کالج موسیقی برکلی مشغول به تحصیل شود یا به خاطر ترس از رها کردن والدینش، همانجایی که است، بماند. همان جوری که در فیلم هم گفته می‌شود، هر خانواده‌ای، زبان مخصوص به خودش را دارد و امیلیا جونز (بازیگر نقش روبی) ۹ ماه را صرف یاد گرفتن زبان اشاره آمریکایی کرد تا بتواند زبان خانواده‌ی جدید خود را یاد بگیرد.


کوپر هافمن در شب فیلم Licorice Pizza

۱- فیلم Licorice pizza

فیلم لیکوریش پیتزا

  • کارگردان: پل توماس اندرسون
  • نویسنده: پل توماس اندرسون
  • بازیگران: آلانا هایم، شان پن و کوپر هافمن
  • مدت زمان: ۱۳۴ دقیقه

ما که همه چیز معرفی کردیم... واقعا جای یک فیلم عاشقانه خالی بود؛ آن هم فیلمی که جنبه‌ی جدیدی از پل توماس اندرسون را به ما نشان داد. اندرسون معمولا به پیچیدگی‌های خاصی که در فیلم‌هایش به مخاطب نشان می‌دهد، معروف است. اما لیکریش پیتزا آن پیچیدگی همیشگی را ندارد؛ بلکه در داستان خود ماجرای عاشقانه‌ی یک نوجوان را به ما نشان می‌دهد. آلانا کین و گری ولنتاین شخصیت‌های اصلی این داستان هستند؛ یکی ۲۵ ساله و دیگری ۱۵ ساله. گری ولنتاینِ نوجوان که یک بازیگر است، دارد برای روز عکاسی دبیرستان خود آماده می‌شود که دستیار عکاس را می‌بیند.

فیلم لیکوریش پیتزا داستان بزرگ شدن آلانا کین و گری ولنتاین را روایت می‌کند؛ داستانی که دو شخصیت اصلی در آن به این طرف و آن طرف می‌روند، عاشق می‌شوند و درکنار هم چیزهای مختلفی را تجربه می‌کنند. این داستان عاشقانه در سال ۱۹۷۳ و در دره‌ی سن فرناندو اتفاق میفتد که فضای رومانتیک خیلی خیلی جذابی را به مخاطب نشان می‌دهد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده