// سه شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

گزارش باکس آفیس: مرد عنکبوتی ۳ به یک قدمی آواتار رسید

آیا مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست می‌تواند با پشت سر گذاشتنِ آواتار به سومین فیلم برتر تاریخ آمریکای شمالی بدل شود؟ در گزارش باکس آفیس این هفته علاوه‌بر بررسی این سؤال، پرفروش‌ترین فیلم‌های آخرهفته‌‌ی گذشته را مرور می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست شروع می‌کنیم که در جریان آخرهفته‌ی سوت و کورِ اخیر، به رقم عالی ۱۴ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار دست یافت و مجموعِ فروش ۳۸ روزه‌اش را به ۷۲۱ میلیون دلار رساند. این فیلم در ششمین آخرهفته‌اش با اُفت فروشِ ناچیزِ ۳۰ درصد مواجه شد که منهای آکوآمن (منفی ۲۹ درصد)، تایتانیک (منفی ۱۶ درصد) و آواتار (منفی ۱۸ درصد)، آمار بهتری در مقایسه با تمامِ بلاک‌باسترهای کریسمسیِ تاریخ اخیر سینما (دنباله‌های جنگ ستارگان، فیلم‌های سرزمین میانه، ترون: میراث و غیره) است. درآمد ششمین آخرهفته‌ی راهی به خانه نیست بالاتر از امثال جنگ ستارگان: تهدید شبح (۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در سال ۱۹۹۹) و نیرو برمی‌خیزد (۱۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶)، هفدهمین درآمدِ برتر تاریخ آخرهفته‌ی ششم حساب می‌شود. تازه اگر فیلم‌های مثل لالالند را که به مرور تعداد سینماهایش را افزایش می‌دهند از این رده‌بندی حذف کنیم (گرچه این فیلم ۱۴ و نیم میلیون دلار در ششمین آخرهفته‌اش فروخت، اما فقط به خاطر اینکه در این آخرهفته تعداد سینماهایش را از ۷۵۰ سالن، به یک هزار و ۸۴۸ سالن افزایش داده بود)، آن وقت راهی به خانه نیست به جمع ۱۰ فیلم برتر تاریخِ آخرهفته‌ی ششم می‌پیوندد.

پوستر جدید و بین المللی فیلم Spider-Man: No Way Home

راهی به خانه نیست همیشه بی‌بروبرگرد قرار بود در گیشه رکوردشکنی کند، اما یکه‌تازی توقف‌ناپذیرِ فعلی این فیلم از عدم وجودِ هرگونه رقیب سرچشمه می‌گیرد. چیزی که بیش‌ازپیش به نفعِ این فیلم تمام شده این است که نه‌تنها آواز بخوان ۲ (انیمیشنی برای مخاطبانِ کوچک‌تر) و فیلم ترسناک جیغ (یک اسلشرِ بزرگسالانه) با جامعه‌ی مخاطبانش هم‌پوشانی ندارند، بلکه معمولا در فصل جوایز شاهدِ یک فیلم اسکاری پُرفروش (ازگوربرخاسته در سال ۲۰۱۶، اشخاص پنهان در سال ۲۰۱۷ یا ۱۹۱۷ در سال ۲۰۲۰) هستیم که سال ۲۰۲۲ فاقدِ آن است. همچنین، حالا که سونی تاریخ اکران موربیوس را از بیست و هشتم ژانویه (۸ بهمن ۱۴۰۰) تا اول آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) عقب انداخته است تا فضای بیشتری را برای صعودِ آزادانه‌ترِ راهی به خانه نیست فراهم کند، این فیلم تا چهارم فوریه که کله‌خر برای همیشه (Jackass Forever) و سقوط ماه (Moonfall) اکران می‌شوند، بدون رقیب کلِ باکس آفیس را همچنان در اختیار شخصِ خودش خواهد داشت.

گرچه در حال حاضر فروش خانگی ۷۶۶ میلیون دلاری راهی به خانه نیست پیش‌بینی می‌شود، اما اگر این فیلم به جمعِ نامزدهای بهترین فیلمِ اسکار راه پیدا کند یا اگر اکران‌های فوریه مثل مرگ روی نیل و آنچارتد با استقبال مواجه نشوند، آن وقت پتانسیلِ دستیابی به درآمدی بهتر از پیش‌بینیِ فعلی را هم خواهد داشت. اما فعلا راهی به خانه نیست پشت‌سرِ آواتار (۷۶۰ میلیون دلار)، سلام، مامان (۸۳۵ میلیون دلار در چین)، انتقام‌جویان: پایان بازی (۸۵۸ میلیون دلار)، نبرد دریاچه‌ی چانگ‌چین (۹۰۵ میلیون دلار در چین) و نیرو برمی‌خیزد (۹۳۷ میلیون دلار)، در رده‌ی ششمِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های تک‌منطقه‌ای تاریخِ باکس آفیس قرار دارد. به بیان دیگر، راهی به خانه نیست برای غلبه کردن بر آواتار و بدل شدن به سومین فیلم برترِ تاریخ باکس آفیس آمریکای شمالی به ۴۰ میلیون دلار دیگر نیاز دارد. آیا این اتفاق امکان‌پذیر است؟ تضمین شده نیست، اما متحمل است.

گرین گابلین به سمت مرد عنکبوتی نارنجک می‌اندازد فیلم راهی به خانه نیست

نکته این است: راهی به خانه نیست در طول شش آخرهفته‌ی نخستِ نمایشش ۳۱ درصد بهتر از شش هفته‌ی نخست آواتار (۵۵۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) فروخته است. اما نقطه‌ی تمایزشان این است: درحالی که افتتاحیه‌ی ۲۶۰ میلیون دلاری راهی به خانه نیست ۳۶/۱ درصد از کل درآمد خانگی‌اش را شامل می‌شود، افتتاحیه‌ی ۷۷ میلیون دلاری آواتار فقط ۱۰/۱ درصد از کل درآمد خانگی‌اش حساب می‌شود. این یعنی گرچه مرد عنکبوتی ۳ در ابتدا فروش بیشتری نسبت به آواتار داشته، اما آواتار فروش مستمرِ بیشتری را در طولانی‌مدت تجربه کرده است؛ آواتار در ششمین آخرهفته‌اش ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار (در مقایسه با درآمد ۱۴ میلیونی راهی به خانه نیست)، در هفتمین آخرهفته‌اش ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، در هشتمین آخرهفته‌اش ۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار و در چهارمین آخرهفته‌‌ی چهارروزه‌اش که مصادف با تعطیلی روز ریاست‌جمهوری (پانزدهم فوریه) بود، ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخت.

راهی به خانه نیست برای غلبه کردن بر آواتار و بدل شدن به سومین فیلم برتر تاریخ باکس آفیس آمریکای شمالی به ۴۰ میلیون دلار دیگر نیاز دارد

بنابراین، اگر راهی به خانه نیست امیدوار است که آواتار را شکست بدهد باید از حالا تا آخرهفته‌ی روز ریاست‌جمهوری (۲۱ فوریه ۲۰۲۲ / دوم اسفند ۱۴۰۰) عملکردی شبیه به جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد داشته باشد. درآمد مرد عنکبوتی ۳ در ششمین آخرهفته‌اش برابر با درآمد نیرو برمی‌خیزد در آخرهفته‌ی ششمش (۱۴ میلیون دلار) است. نیرو برمی‌خیزد در هفتمین آخرهفته‌اش با ۲۱ درصد اُفت فروش نسبت به هفته‌ی قبل مواجه شد و ۱۱ میلیون دلار فروخت. این فیلم در فاصله‌ی بین ششمین آخرهفته‌اش و روز ریاست‌جمهوری مجموعا ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کسب کرد. اگر راهی به خانه نیست بتواند این روند را تکرار کند، شکست فیلمِ علمی‌تخیلیِ جیمز کامرون را حتمی خواهد کرد. همچنین، راهی به خانه نیست در فهرستِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی با احتساب نرخ تورم نیز بالاتر از دنیای ژوراسیک، انتقام‌جویان و بلک‌پنتر به جمع ۳۰‌تای اول راه پیدا کرده است. به محض اینکه این فیلم موزیکال گریس (۳۹۶ میلیون دلار در سال ۱۹۷۸ / ۷۲۲ میلیون دلار به نرخ امروز) را پشت سر بگذارد، به سیزدهمین فیلم پُرفروشِ دورانِ پسا- جنگ ستارگان (از سال ۱۹۷۷ تاکنون) بدل می‌شود.

قابل‌ذکر است که راهی به خانه نیست با ۱۰۵ میلیون دلاری که از سینماهای آیمکس به‌دست آورده است، دهمین فیلمِ برتر تاریخ سینماهای آیمکس در دنیا حساب می‌شود. حالا که حرف از دنیا شد بگذارید بگویم که ساخته‌ی جان واتس تاکنون به رقمِ خارق‌العاده‌ی یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار فروش جهانی دست یافته است؛ رقمی که بالاخره این فیلم را در رده‌بندی پُرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی جهانی از شیرشاه (یک میلیارد و ۶۶۳ میلیون دلار) و دنیای ژوراسیک (یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار) عبور داد. به عبارت دیگر، راهی به خانه نیست هم‌اکنون تنها پشت سر انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار)، جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار)، تایتانیک (۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار)، انتقام‌جویان: پایان بازی (۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار) و آواتار (۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) ششمین فیلم برتر تاریخ باکس آفیسِ جهانی حساب می‌شود.

همچنین، راهی به خانه نیست بالاخره درآمد خارجیِ ۹۴۳ میلیون دلاری انیمیشن فروزن ۲ (یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار جهانی) را پشت سر گذاشت تا به این ترتیب به پُرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی، گیشه‌ی خارجی و گیشه‌ی جهانیِ سینما از زمانِ انتقام‌جویان: پایان بازی در سال ۲۰۱۹ تاکنون بدل شود. بله، طبق معمول لازم به ذکر است که راهی به خانه نیست همه‌ی این کارها را بدونِ کمک بازار چین انجام داده است. آیا اگر این فیلم در چین اکران می‌شد الان شاهد درآمد جهانی ۲ میلیارد دلاری‌اش بودیم؟ احتمالا بله. چون ناسلامتی مرد عنکبوتی: دور از خانه با تجربه‌ی ۷۱ درصد رشد فروش نسبت به بازگشت به خانه، ۱۹۹ میلیون دلار در این کشور فروخت. اما آیا سونی الان دارد از اینکه فیلمش فقط حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار فروخته غصه می‌خورد؟ احتمالا نه.

گوست‌فیس حمله می‌کند فیلم جیغ

اما از مرد عنکبوتی ۳ که بگذریم، مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته درام دینی عشق نجات‌بخش (Redeeming Love)، محصولِ یونیورسال بود که از اکران در یک هزار و ۹۰۳ سینما، ۳ میلیون و ۷۱ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرد. گرچه این فیلم امتیاز اسفناکِ ۱۱ را در سایت راتن‌تومیتوز از منتقدان دریافت کرده است، اما مخاطبان برخورد مهربانانه‌تری با آن داشته‌اند (میانگین امتیاز مخاطبان B مثبت است). اما دومین تازه‌اکران این هفته دختر پادشاه (The King's Daughter) است که پس از گذشت هشت سال از فیلم‌برداری‌اش در ۲ هزار و ۱۷۰ سینما روی پرده رفت و فقط ۷۵۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم که پیرس برازنان، کایا اسکودلاریو و بنجامین واکر را در گروه بازیگرانش دارد (دوتای آخری در این مدت با هم ازدواج کرده‌اند و دوتا بچه هم دارند) اقتباسی از رُمان ماه و خورشید است؛ نکه‌ی جالب ماجرا این است که این رُمان در سال ۱۹۹۷ با پیشی گرفتن از بازی تاج و تختِ جرج آر. آر. مارتین، جایزه‌ی نبیولای آن سال را که به بهترین رمان‌های علمی‌تخیلی/فانتزی اهدا می‌شود، برنده شده بود. دختر پادشاه که در ابتدا در سال ۲۰۱۴ فیلم‌برداری شده بود و برای اکران در دهم آوریل ۲۰۱۵ برنامه‌ریزی شده بود، روایتگرِ داستان یک دختر اشراف‌زاده است که با یک پری دریایی که پدرش آن را برای دستیابی به زندگی جاویدان گروگان گرفته است، دوست می‌شود.

در رده‌ی دوم جدول اما به جیغ ۵ (Scream) برمی‌خوریم که پس از تجربه‌ی اُفت فروش شدید ۷۱ درصدی در دومین جمعه‌اش، ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد. اُفت فروش ۵۹ درصدی این فیلم در آخرهفته‌ی دومش با جیغ ۲ (منفی ۵۷ درصد همزمان با تایتانیک و فردا هرگز نمی‌میرد )، جیغ ۳ (منفی ۵۳ دربرابر ساحلِ لئوناردو دی‌کاپریو) و جیغ ۴ (منفی ۶۴ درصد بعد از افتتاحیه‌ی ضعفِ ۱۸ میلیون دلاری‌اش) برابری می‌کند. در مقابل، درآمد آخرهفته‌ی دوم جیغ ۵ پایین‌تر از جیغ ۳ (۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) و جیغ ۲ (۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) در رده‌ی سومِ این مجموعه قرار می‌گیرد. این اسلشرِ بزرگسالانه تاکنون ۵۱ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی فروخته است که کم و بیش دو برابرِ بودجه‌ی ۲۴ میلیون دلاری‌اش حساب می‌شود.

گرچه اُفت فروش این فیلم در آخرهفته‌ی بعد از آخرهفته‌ی روز مارتین لوتر کینگ بهتر از سواری با هم ۲ (منفی ۶۴ درصد) بود، اما کمی پایین‌تر از ماما (منفی ۵۴ درصد) قرار می‌گیرد. جیغ ۵ احتمالا تا پایان دوره‌ی اکرانش ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی خواهد فروخت؛ این رقم آن‌قدر خوب است که چراغ سبز گرفتنِ تولید جیغ ۶ را (در صورت جلوگیری از افزایش شدید بودجه) توجیه کند. جیغ ۵ که تاکنون ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از کشورهای خارجی به‌دست آورده، در مجموع ۸۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. رده‌ی سوم جدول به انیمیشن آواز بخوان ۲ (Sing 2) تعلق دارد که گرچه هم‌اکنون روی پلتفرم‌های اجاره‌ی فیلم قابل‌دسترس است، اما کماکان ۵ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار دیگر در پنجمین آخرهفته‌اش فروخت. این موزیکالِ ۸۵ میلیون دلاری تاکنون ۱۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی و ۲۴۲ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

آواز بخوان ۲ با پشت سر گذاشتنِ هر دوی افسون (۲۱۵ میلیون دلار) و کرودها: عصر جدید (۲۲۷ میلیون دلار) رسما پُرفروش‌ترین انیمیشنِ دوران کرونا حساب می‌شود. دوام این فیلم در مقایسه با قسمت اول آواز بخوان (۲۷۱ میلیون دلار فروش خانگی در سال ۲۰۱۶) بهتر از دوام زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲ نسبت به قسمت اولش (از ۳۶۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹) بوده است. در رده‌ی پنجم جدول به مردِ شاه (The King's Man) برمی‌خوریم که از هجدهم فوریه روی سرویس استریمینگ هولو منتشر می‌شود؛ این فیلم که با کسب یک میلیون و ۷۳۰ هزار دلار در پنجمین آخرهفته‌اش با فقط ۲۲ درصد اُفت فروش مواجه شده است، دوام قابل‌توجه‌ای را در طول ماه گذشته تجربه کرده است. گرچه فروش فیلم به خودی خود افتضاح است (۳۱ میلیون دلار خانگی و ۱۰۵ میلیون دلار جهانی)، اما حداقل آن دسته از فیلم‌های دیزنی که به قرن بیستم تعلق دارند، خودشان را به هر زور و زحمتی که شده در جدول حفظ می‌کنند. این موضوع درباره‌ی موزیکالِ داستان وست‌ساید هم صدق می‌کند که با کسب ۶۹۰ هزار دلار در هفتمین آخرهفته‌اش (۲۶ درصد اُفت فروش)، به مجموعِ خانگی ۳۵ میلیون دلار رسید که ۳/۳۵ برابرِ درآمد افتتاحیه‌اش حساب می‌شود. گزارش فرانسویِ وس اندرسون تاکنون ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است که دو برابرِ درآمد ۷ میلیون دلاری بلفاستِ کنت برانا حساب می‌شود. درنهایت، ونوم: بگذار کشتار برپا شود هم که سونی آن را هفته‌ی پیش برای عبور دادنش از قسمت اول ونوم مجددا اکران کرد، ۲۱۳ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار فروخته است و دیر یا زود درحال سینه‌خیز رفتن درآمدِ ۲۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری قسمت قبلی را پشت سر خواهد گذاشت.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۲۱ تا ۲۳ ژانویه‌ی ۲۰۲۲)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Spider-Man: No Way Home

۱۴ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار۷۲۱ میلیون دلار۶
۲

Scream

۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار۵۱ میلیون و ۳۴۸ هزار دلار۲
۳

Sing 2

۵ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار۱۲۸ میلیون و ۴۱۲ هزار دلار۵
۴

Redeeming Love

۳ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار۳ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار۱
۵The King's Manیک میلیون و ۷۷۹ هزار دلار۳۱ میلیون و ۵۱۰ هزار دلار۵
۶The 355یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار۱۱ میلیون دلار۳
۷American Underdogیک میلیون و ۲۲۵ هزار دلار۲۳ میلیون و ۱۳۲ هزار دلار۵
۸

The King's Daughter

۷۵۰ هزار دلار۷۵۰ هزار دلار۱
۹

West Side Story

۶۹۸ هزار دلار۳۵ میلیون دلار۷
۱۰

Licorice Pizza

۶۸۳ هزار دلار۱۰ میلیون و ۷۸۶ هزار دلار۹


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده