نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد (بخش اول)

فصل تابستان پیش رو است و یک دنیا فیلم اِبر قهرمانی، بازسازی، دنباله ی مجموعه های قبلی و البته جدید که حسابی لیست های همه را شلوغ خواهند کرد انتخاب را برای ما سخت می‌کند. در ادامه با «۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد» با زومجی همراه باشید.

فصل تابستان و شور و نشاطی که در آن به خاطر تعطیلات و تفریحات مخصوصش وجود دارد، باعث می‌شود تا بازار گرمی برای سرگرمی‌هایی مانند سینما به وجود بیاید. فیلم‌های به اصطلاح باکس‌آفیس و هالیوودی در فصل تابستان حسابی داغ هستند و گذشته از آثار اکشن و پر زد و خورد و پر انرژی که در این فصل اکران می‌شود، فیلم‌های خاصی هم از کارگردانان سرشناس در این فصل عرضه می‌شود که ارزش دیدن را دارد. با بخش اول «۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد» همراه باشید تا بهترین فیلم‌‌های این فصل را به شما معرفی کنیم.

 

FarFromTheMaddingCrowd2015

Far From the Madding Crowd

کارگردان: توماس وینتربرگ

اکران: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

توماس وینتِربِرگ پس از اثر درام غمگین و نافذش یعنی The Hunt، حالا به سراغ ساخت اقتباسی از رمان کلاسیک Far From the Madding Crowd نوشته ی توماس هاردی رفته است. فیلم به یک دوره ی شاخص یعنی اواخر قرن ۱۹ برمی گردد و با روایت حس بازیگران نشان می دهد که چرا پایه های این ژانر اینقدر قوی است. فیلم در برخی صحنه ها ضعیف است ولی در کل حس رضایت را در مخاطب جست و جو می کند.

 

Far From Men

Far From Men

کارگردان: دیوید اُلهافِن

اکران: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

فیلم داستان یک معلم فرانسوی را در زمان جنگ الجزایر روایت می کند که در این کشور آفریقایی در یک روستای کوچک تدریس می کند. وی با یکی از مخالفین دولت گروهی را تشکیل می دهد و دستور می گیرد که بر علیه مقامات قیام کنند. دیوید اُلهافِن در مقام نویسنده و کارگردان این اثر، فیلمی خاصی را ساخته است که داستان قدرتمندش مخاطب را به سمت جست و جوی بیشتر درباره ی موضوع می کشاند. من از شخصیت خیالی Daru (با بازی ویگو مورتِنسِن) که خود را منزوی کرده و در کوهستان در طول جنگ های داخلی به بچه های عرب خواندن و نوشتن می آموزد صحبت نمی کنم و منظورم هم دوست مخالفش، محمد (با بازی رِدا کاتب)، که در این منطقه یعنی تینگوییت منتظر اعدام به خاطر قتل عمویش است، نیست. اشاره ی من به داستان پس زمینه یعنی جایی که کوه ها قرار دارند و دلیل شورش است که چگونه دو قوم مختلف، با دو زبان و از نژاد های مختلف را برای یک هدف مشترک که آزادی است گرد هم می آورد.

 

The Apu Trilogy

The Apu Trilogy

کارگردان: سِچیوجیت رِی

اکران: 18 اردیبهشت ۱۳۹۴

اسم ناشناسش شما را گول نزند. از آن دست فیلم هایی از آکیرا کوراساوا که مارتین اِسکورسیزی آن ها را "یکی از بزرگ ترین تجربه های زندگی سینمایی {ام}" اش نامیده است یا ندید نشان را به منزله ی ندیدن خورشید و ماه توصیف کرده است، شاید بتوان گفت که اکنون در بازگشتی زیبا به سینما ها بر می گردند. اثر برجسته ی سِچیوجیت رِی به نام "سه گانهی آپو" زندگی کودکی را در زاغه های بنگال دنبال می کند که چگونه از زاغه نشینی به مرحله ی تحصیل و بزرگ سالی می رسد. این فیلم از آن دست تجربه های ناب زندگی را به تصویر می کشد که هیچ استودیویی در این تابستان آن را به مخاطبان عرضه نمی کند. لذا این فیلم را از دست ندهید.

 

Slow West

Slow West

کارگردان: جان مکلین

اکران: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

فضای خائنانه در بسیاری از عناوین قبلی فیلم های وسترن به تصویر کشیده شده است، اما به ندرت به سمت سبکی که توسط فیلم بردار متفاوت و جوان این فیلم یعنی رابی رایان استفاده شده رفته است. این فیلم اولین فیلم بلند حرفه ای کارگردان تازه کار، جان مکلین، است که در پروژه های کوتاه تر دیگری با بازیگرش، مایکل فازبِندِر، همکاری داشته است. مکلین سعی دارد پیچیدگی های خاص خودش را در عین اینکه به گذشته ی ژانر وسترن وفادار است، در اثر وارد کند. این فیلم داستان جوانی ۱۶ ساله در قرن ۱۹ در آمریکا را روایت می کند که برای جست و جوی زنی که دوستش دارد دست به سفری دور و دراز می زند و در جریان همین سفر با مسافری عجیب هم همراه می شود.

 

DSC_3888.jpg

Mad Max: Fury Road

کارگردان: جرج میلر 

اکران: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

یک مکسِ دیوانه ی دیگر ولی اینبار بعد از ۳۰ سال. وقتی به عوامل این فیلم نگاه می کنیم چهره ای آشنا به نام جرج میلِر در مقام نویسنده-کارگردان و یک ستاره ی جوان به نام تام هاردی که شکل و شمایل مِل گیبسون (بازیگر قبلی مکس دیوانه) را در فیلم به ارث برده است، به چشم می خورد. در این فیلمِ میلر که فضایی پسا-آخر الزمانی دارد، قهرمان کم حرف ما گروهی را تشکیل داده و با غارتگران دیگر که در دنیایی خشک و صحرایی حضور دارند برای بقا مبارزه می کند. از بازیگران این فیلم می توان به چارلیز تِرون، نیکلاس هولت، زو کراویتس، و بازیگر زن فیلم تبدیل شوندگان: تاریکیِ ماه، یعنی رُزی هانتینگتون-وایلی اشاره کرد. برخلاف قسمت های قبلی فیلم، صحنه های اکشن در جاده ی خشم از همان ابتدا شروع می شود و در طول فیلم ادامه پیدا می کند. در این فیلم ۱۲۰ دقیقه ای انفجار های متعدد، تصادف ماشین های خفن و دست کاری شده و انواع دیوانه بازی ها در سرعت های بالا را مشاهده خواهید کرد که می تواند فیلم همه چیز تمام این تابستان لقب گیرد.

 

When Marie Was There

When Marnie Was There 

کارگردان: هیروماسا یونِبایاشی

اکران: ۱ خرداد ۱۳۹۴

پس از سه دهه عرضه ی پیوسته ی تعدادی از بهترین انیمیشن هایی که تا به حال ساخته شده اند، شاید بتوان گفت که کمپانی Ghibli دیگر اثری را در چنته ندارد، ولی آخرین ساخته ی آنان مسیری عالی را برای خروج از این وضعیت فراهم آورده است. این انیمیشن که بر اساس رمانی از خوآن جی. رابینسون ساخته شده است، در مقایسه با اثر قبلی هیروماسا یونِبایاشی (The Secret World of Arrietty)، اثری معتدل تر از این استودیو محسوب می شود، ولی قطعا طراحی زیبا و احساسات عمیق این اثر از انیمیشن قبلی پیشی گرفته است. این انیمیشن یک داستان مربوط به ارواح است و داستان دختری تنها به نام آنی را روایت می کند که اولین دوستش را در یک مکان عجیب ملاقات می کند. دوبلور های برجسته ی نسخه ی انگلیسی این انیمیشن از این قرارند: هایلی اشتاینفِلد، کیِرنان شیپکا، کتی بِیتس، اِلِن بِرستین، جینا دیویس، کاتِرین اُهارا، جان سی. رِیلی، راینی ردریگز و وَنِسا ویلیامز.

 

Les_Combattants (Love at first  sight)

Love at First Fight 

کارگردان: توماس کایلی

اکران: ۱ خرداد ۱۳۹۴

شما شاید با اسم آدله هائنل آشنا نباشید اما ما پیش بینی می کنیم که بشوید. او قبل از حضور اخیرش در فیلم دیگر کمپانی Dardennes، در فیلم Les Combattants (که در اینجا به Love at First Fight ترجمه شده است) هنر نمایی کرد که به لطف کمپانی Strand Releasing در آمریکا نیز پخش شد. از افتخارات این فیلم می توان به این موارد اشاره کرد: بردن جایزه ی بهترین «بازیگر زن»، «نوید بخش ترین بازیگر مرد» و «بهترین فیلمی که اولین بار پخش می شود» از سوی C ésar Awards، و همچنین رکورد زنی در بردن تمام سه جایزه ی Fortnight جشنواره ی کن. این فیلم داستان نجاری را روایت می کند که عاشق یک زن متعصب ارتشی می شود و در پی آن به آموزش ارتش می پیوندد.

 

tomorrowland-movie-2015

Tomorrowland

کارگردان: برَد بِرد

اکران: ۱ خرداد ۱۳۹۴

این فیلم روی کاغذ خیلی امیدوار مان می کند و درباره ی آن همین و بس که کارگردان صاحب سبکی به نام برَد بِرد این فیلم را کارگردانی می کند. او از حال و هوای جاسوسی-هیجانی فیلم Ghost Protocol به این فیلم آمده است. در مورد او باید بگوییم که تخصص کار کردن فیلم های زنده (غیر انیمیشنی) را در خونش دارد و براساس آنچه که از حرف های بِرد بر می آید و آنچه از Tomorrowland استنباط می شود، این فیلم ما را به یاد فیلم های کلاسیکی که آینده را به تصویر می کشیدند می اندازد. سرزمین آینده با یدک کشیدن یک نام کاریزماتیک از نسل این دست از فیلم ها، یک کارگردان با سابقه و داشتن شجره نامه ای که بسیاری از فیلم های (دیده نشده ی) این لیست فاقد آن هستند، می تواند گزینه ی خوبی باشد.

 

Heaven knows what

Heaven knows what

کارگردان: بن سَفدی و جاشوا سَفدی  

اکران: ۸ خرداد

یک حس غم انگیز دافعه در Heaven Knows What وجود دارد که آن را یکی از فیلم های خاص جشنواره های سال پیش می کرد. نمایش گرفتاری های قشر متوسط و ضعیف را کم در سینما پیدا نمی کنیم، اما یک نمایش دقیق از بی خانمانی و همزمان اعتیاد به مواد مخدر را به ندرت می توانیم در فیلم های دیگر بیابیم. در این فیلم که با سبک داستان های مجزا فیلمبرداری شده است، بنی و جاشوا سَفدی داستان فردی به نام هارلی که به هروئین اعتیاد دارد و در نیویورک زندگی می کند (با بازی بازیگر تازه کار آریله هلمز) را به دو داستان درگیر کننده ی دیگر پیوند می دهند که گاهی با یک حس غلط اضطرار همراه است. پیوند سه داستان به هم یک قوس داستانی را ایجاد می کند که هم دل انسان را به درد می آورد و هم سرآخر آن را برای تماشا جذاب می کند.

 

Aloha

Aloha

کارگردان: کامرون کرو  

اکران: ۸ خرداد ۱۳۹۴

این فیلم کامرون کرو که در ابتدا نامی نداشت قرار بود در کریسمس سرد دل های همه مان را گرم کند ولی سونی اکران فیلم را تا تابستان عقب انداخت. فصل تعطیلات شلوغ و پر عنوانی را در کریسمس پشت سر گذاشتیم و بنابر این این فیلم شانس بیشتری دارد تا مخاطبان تابستانی را جذب کند. کرو، نویسنده-کارگردان این فیلم، جمعی از ستارگان را برای فیلمش گرد هم آورده است: بردلی کوپر، بیل مورای، اِما اِستون، ریچل مک آدامز، دنی مک براید، آلِک بالدوین، و ... . دلیلی وجود ندارد تا ما برای نگاه کردن فیلم بعدی کامرون کرو هیجان زده نباشیم. فیلم سازان کمی امروزه پیدا می شوند که مانند او فیلم های گرم و دلنشین، صادق و جالب بسازند. از کار های شاخص او می توان به Almost Famous، Vanilla Sky و Jerry Maguire اشاره کرد.

یادتان نرود هنوز ۴۰ فیلم دیگر از لیست ما باقی است! پس در روزهای آینده با زومجی و چهار بخش دیگر از «۵۰ فیلمی که در تابستان باید ببینیم» همراه باشید.

منبع: TheFilmStage


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده