نویسنده: رضا اسکندری
// یکشنبه, ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

حساس ترین و جذاب ترین رقابت های جایزه اسکار

از برنده شدن در اسکار با تنها یک رای اختلاف تا تقابل فیلم‌های فراموش‌نشدنی برای کسب این جایزه. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به جذاب ترین و حساس ترین رقابت های مراسم اسکار. با زومجی همراه باشید.

جایزه اسکار شاید در سال‌های اخیر کمی از اعتبار خودش را میان اهالی سینما از دست داده باشد ولی بااین‌حال نمی‌توان منکر اهمیت و تاثیرگذاری آن در صنعت سینما باشیم. در طول تاریخ رقابت‌هایی بسیار جذاب، هیجان‌انگیز و گاها بسیار نزدیک در بخش‌های مختلف این مراسم شکل گرفته‌اند که در این ویدیو و مقاله قصد داریم به حساس‌ترین رقابت‌ها درمیان آن‌ها بپردازیم. در این مقاله سعی کردیم تا خیلی به سال‌های دور نرویم تا اتفاقات ذکر شده در این مقاله برای مخاطب‌های بیشتری آشنا باشند ولی بااین‌حال برخی از رقابت‌های سال‌های دورتر به‌قدری نزدیک و جذاب بوده‌اند که نمی‌شود از آن‌ها چشم پوشی کرد. سخن را کوتاه می‌کنیم تا به اصل ماجرا برسیم. این شما و این جذاب ترین رقابت های اسکار.

طراحی صحنه فیلم moulin rouge!

۸- جایزه اسکار در بخش طراحی صحنه در سال ۲۰۰۲

نامزدهای این بخش:

  • !MOULIN ROUGE
  • AMÉLIE
  • GOSFORD PARK
  • HARRY POTTER AND THE SORCERER'S STONE
  • THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING

شاید در مراسم اسکار جوایز بخش‌هایی مانند بهترین طراحی صحنه مانند جوایز اصلی مراسم جذاب نباشند ولی این موضوع دلیلی نمی‌شود که از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم. جوایزی که اتفاقا رقابت‌های بسیار جذابی را در آن‌ها در سال‌های اخیر دیده‌ایم. طراحی صحنه بدون شک یکی از مهم‌ترین عواملی به‌شمار می‌رود که بیننده به کمک آن می‌تواند به خوبی با داستان یک فیلم ارتباط برقرار کند و اگر این مولفه به خوبی انجام نشود به احتمال زیاد آن فیلم برای مخاطبش جذابیت خود را از دست می‌دهد.

برای مثال فیلم‌های مربوط‌به مجموعه‌هایی مانند مجموعه سینمایی هری پاتر یا مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها را درنظر بگیرید. قطعا بخش بزرگی از موفقیت و مجبوبیت دیوانه‌وار این مجموعه به دنیاهای جذابشان مربوط می‌شود که بیننده را در خود غرق می‌کنند. حال اگر فیلم‌های این دو مجموعه در بخش بهترین طراحی صحنه رقیب یکدیگر باشند، انتخاب میان آن‌ها بسیار سخت می‌شود. طرفداران هر دو مجموعه کل‌کل زیادی با یکدیگر دارند که جهان کدام مجموعه جذاب‌تر است و به‌همین‌دلیل جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه در سال ۲۰۰۲ با حضور این دو فیلم بسیار نزدیک تلقی می‌شد.

درکنار این دو فیلم اصلا و ابدا نباید فیلم AMÉLIE را فراموش کنیم. فیلمی که با طراحی صحنه چشم‌نواز خود یک فضای فانتزی بسیار زیبا و رنگارنگ را خلق کرد که حتما بسیاری از سینمادوستان با آن خاطرات زیادی دارند. با حضور این سه فیلم اصلا نمی‌شد برنده را حدس زد و درنهایت در یک غافل‌گیری فیلم موزیکال Moulin Rouge با نقش‌آفرینی نیکول کیدمن توانست جایزه بهترین طراحی صحنه در آن سال را به خودش اختصاص دهد. بااین‌حال نمی‌توان منکر طراحی صحنه فوق‌العاده این فیلم شد ولی برنده شدن آن درمیان آن رقبای قدرتمند قطعا دور از انتظار بود.

شخصیت‌های اصلی انیمه Spirited Away

۷- جایزه اسکار در بخش بهترین انمیشین سال ۲۰۰۳

نامزدهای این بخش:

  • SPIRITED AWAY
  • LILO & STITCH
  • ICE AGE
  • SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
  • TREASURE PLANET

به عقیده بسیاری از اهالی سینما رقابت انیمه با انیمیشن‌ها می‌تواند کمی نابرابر حساب شود؛ محبوبیت جهانی انیمیشن‌ها بدون شک از انیمه‌ها بسیار بیشتر است و به‌همین‌دلیل هر سال انیمیشن‌های محبوب خیلی بیشتر از انیمه‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند. این موضوع که یک انیمه درمیان انیمیشن‌های محبوب ساخته شده در یک سال برنده جایزه بهترین انیمیشن سال شود نه‌تنها موضوع عجیبی به‌شمار می‌رود که خیلی هم جذاب است. انیمیشن شهر ارواح (Spirited Away) ساخته آقای هایائو میازاکی در آن سال با کسب جایزه بهترین انیمیشن سال به همه نشان داد که صنعت انیمه چه پتانسیل بالایی دارد و توانست توجه بسیاری را به این صنعت جلب کند.

در آن سال انیمیشن‌های محبوبی مانند عصر یخبندان، سیاره گنج و لیلو و استیچ نامزدهای اصلی کسب جایزه بهترین انیمیشن سال بودند که باتوجه‌به محبوبیت آن‌ها شانس برنده شدنشان درمقابل شهر ارواح بیشتر به‌نظر می‌رسید. بااین‌حال آقای میازاکی، که یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های صنعت انیمه تلقی می‌شود نشان داد یک انیمه می‌تواند حریف تمام این انیمیشن‌های محبوب باشد و جایزه انیمیشن برتر سال را کسب کند. به‌دلیل این اتفاق انیمه شهر ارواح تنها انیمه تاریخ به‌شمار می‌رود که توانسته در مراسم اسکار جایزه بهترین انیمیشن سال را به خودش اختصاص دهد. باید ببینیم آیا باز هم انیمه دیگری می‌تواند کار بزرگ شهر ارواح را تکرار کند یا خیر؟

جنیفر کانلی درحال نقش آفرینی در فیلم یک ذهن زیبا

۶- جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مکمل زن در سال ۲۰۰۲

نامزدهای این بخش:

  • جنیفر کانلی
  • هلن میرن
  • مگی اسمیت
  • مریسا تومی
  • کیت وینسلت

جایزه اسکار در بخش بازیگران نقش مکمل رقابت‌های نزدیکی را تابه‌امروز به خود دیده که یکی از حساس‌ترین رقابت‌های بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن بازهم به سال‌های اوایل قرن جدید مربوط می‌شود. در سال ۲۰۰۲ جایزه اسکار در این بخش با حضور بازیگران برجسته‌ای مانند کیت وینسلت، مریسا تومی، هلن میرن و جنیفر کانلی رقبای اصلی کسب این جایزه بودند. کیت وینسلت که پس از نقش‌آفرینی در نقش رز در فیلم تایتانیک به یکی از ستاره‌های سینما تبدیل شده بود به‌خاطر حضور در فیلم Iris Murdoch به احتمال بسیار زیاد درمیان اهالی سینما شانس بیشتری نسبت‌به سایر نامزدهای این بخش در سال ۲۰۰۲ داشت.

درکنار کیت وینسلت مریسا تومی به‌خاطر ایفای نقش هنرمندانه در فیلم In the Bedroom که نیازی به تعریف و تمجید ندارد، هلن میرن برای بازی در نقش جیم ویلسون در فیلم Gosford Park و جنیفر کانلی به‌خاطر نقش‌آفرینی هنرمندانه‌اش در فیلم یک ذهن زیبا همگی از نامزدهای اصلی کسب این جایزه بودند. درنهایت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سال ۲۰۰۲ به جنیفر کانلی رسید که درکنار راسل کرو در فیلم یک ذهن زیبا نقش‌آفرینی کرده بود. همچنین فیلم یک ذهن زیبا در آن سال توانست جایزه بهترین فیلم سال را کسب کند که قطعا یکی از مهم‌ترین دلایل این انتخاب هنرنمایی بسیار زیبای جنیفر کانلی به‌شمار می‌رود.

کریستوفر والتز در فیلم Django Unchained

۵- جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال ۲۰۱۳

نامزدهای این بخش:

  • کریستوفر والتز
  • آلن آرکین
  • رابرت دنیرو
  • فیلیپ سیمور هافمن
  • تامی لی جونز

بعد از معرفی یکی از حساس‌ترین رقابت‌های مربوط‌به جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن، به جایزه مقابل آن یعنی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد می‌رسیم. در این قسمت از میان تمام رقابت‌های نزدیک تاریخ تصمیم گرفتیم تا به یکی از جدید‌ترینِ آن‌ها بپردازیم. سال ۲۰۱۳ بدون شک یکی از سال‌های جذاب اسکار به‌شمار می‌رود و در قسمت‌های بهترین بازیگر نقش اصلی و نقش مکمل در آن سال رقابت‌های بسیار نزدیکی شکل گرفته بود. در قسمت بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بازیگران برجسته‌ای مانند کریستوفر والتز، مرد همیشه درخشان در فیلم های تارانتینو به‌خاطر حضور در یکی دیگر از فیلم‌های او یعنی Django Unchained نامزد این جایزه شده بود.

درکنار والتز بازیگران ارزشمند دیگری مانند رابرت دنیرو برای حضور در فیلم Silver Linings Playbook به‌خاطر نقش‌آفرینی در نقش پدری بسیار حساس و عصبانی، آلن آرکین برای حضور در نقش لستر در فیلم آرگو و همچنین فیلیپ سایمور هافمنِ فقید به‌خاطر هنرنمایی بی‌نظیر خود در فیلم The Master که نقش یک استاد را استادانه به تصویر کشید، همگی نامزدهای اصلی کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به‌شمار می‌رفتند. بااین‌حال در آن سال جایزه این بخش به کریستوفر والتز رسید که در فیلم Django Unchained درکنار لئوناردو دی‌کاپریو، جیمی فاکس و ساموئل ال‌جکسون نقش‌آفرینی بی‌نظیری داشت.

دنیل دی لوئیس با گریم خود در فیلم لینکلن

۴- جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در سال ۲۰۱۳

نامزدهای این بخش:

  • دنیل دی‌لوئیس
  • بردلی کوپر
  • هیو جکمن
  • واکین فینیکس
  • دنزل واشنگتن

در همان سال ۲۰۱۳ باقی بمانیم. همان‌طور که در مورد قبلی اشاره کردیم بخش‌های مربوط‌به بازیگران مرد در مراسم اسکار سال ۲۰۱۳ بسیار جذاب و نزدیک دنبال می‌شد. بازیگرانی که در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در آن سال نامزد شده بودند بدون هیچ بحثی همگی لایق آن جایزه طلایی زیبا تلقی می‌شدند. از دنیل دی‌لوییس در نقش لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا گرفته تا بردلی کوپر در نقش یک فرد مهربان و عاشق‌پیشه در فیلم Silver Linings Playbook. از هیو جکمن در آن اقتباس زیبا از بینوایان گرفته تا دنزل واشگتن برای حضور در نقش یک خلبان آشفته در فیلم Flight و در پایان واکین فینیکس برای نقش‌آفرینی استادانه خود در فیلم The Master که رسما دیوانه‌کننده بود.

از میان این بازیگران و این بازی‌های به‌یاد‌ماندنی واقعا کار سختی به‌شمار می‌رود که تنها یک برنده انتخاب کنیم. درنهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مراسم اسکار سال ۲۰۱۳ به دنیل دی‌لوییس رسید تا علاوه‌بر کسب این جایزه یک رکورد فوق‌العاده از او به یادگار باقی بماند. دنیل دی‌لوییس پس از کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد به تنها بازیگری تبدیل شد که توانسته تابه‌امروز سه بار در این بخش برنده این جایزه مهم و ارزشمند شود. بالاتر از تمام اسامی بزرگ تاریخ سینما.

در این قسمت جا داره به جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در اسکار سال ۱۹۳۲ هم اشاره‌ای داشته باشیم که در آن سال اتفاقی بسیار جالب و شاید تکرارنشدنی رخ داد. در آن سال رقابت اصلی میان فردریک مارچ بازیگر نقش اصلی فیلم Dr. Jekyll and Mr. Hyde و والاس بیری بازیگر اصلی فیلم The Champ در جریان بود که این جایزه درنهایت به فردریک مارچ رسید. برگزارکنندگان اسکار پس از مراسم اعلام کردند که برنده این بخش تنها با اختلاف یک رای انتخاب شده است و والاس بیری تنها یک رای کمتر از فردریک مارچ داشت؛ بله، درست شنیدید، با اختلاف تنها یک رای و همین‌قدر نزدیک. طبق قوانین جوایز اسکار در آن زمان اگر نتایج تا این اندازه نزدیک باشند باید به نفر دوم نیز جایزه اسکار تعلق بگیرد. بااین‌حال به‌این‌خاطر که برگزارکنندگان چنین نتیجه نزدیکی را پیش‌بینی نکرده بودند جایزه اسکار به والاس بیری تعلق نگرفت.

فرانسیس مک دورمند در سرزمین آوارگان فیلم Nomadland

۳- جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در سال ۲۰۲۱

نامزدهای این بخش:

  • فرانسیس مک‌دورمند
  • وایولا دیویس
  • آندرا دی
  • ونسا کربی
  • کری مالیگان

سال گذشته باوجود پاندمی ویروس کرونا شاید سال خیلی خوبی برای صنعت سینما به‌شمار نمی‌رفت ولی بااین‌حال در سالی که گذشت شاهد یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های شکل گرفته در مراسم اسکار بودیم. تمام بازیگران نامزد شده در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در سال گذشته با دست پر به این مراسم آمدند و به‌معنای واقعی کلمه همه آن‌ها از شانس برابری برای کسب این جایزه برخوردار بودند.

فرانسیس مک‌دورمند با ایفای نقش در فیلمِ‌ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال یعنی فیلم Nomadland و پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن سال در مراسم بفتا،‌ وایولا دیویس پس از برنده شدن جایزه انجمن بازیگران به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم Ma Rainey's Black Bottom، کری مولیگان به‌عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن به انتخاب منتقدین برای حضور در فیلم Promising Young Woman، آندرا دی برنده جایزه بهترین بازیگر زن سال در مراسم گلدن گلوب برای بازی در فیلم The United States vs. Billie Holiday و درنهایت ونسا کربی پس از برنده شدن در بخش بهترین بازیگر زن سال در مراسم ونیز برای ایفای نقش در فیلم Pieces of a Woman به این مراسم آمدند.

با توضیحات بالا خیلی راحت می‌توان متوجه شد که بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در اسکار سال ۲۰۲۱ چقدر نزدیک بود و شانس تمام این بازیگران برای کسب این جایزه یکسان قلمداد می‌شد. تا زمان اعلام برنده هیچ‌کس نمی‌توانست با درصد اطمینان بالایی از برنده شدن هرکدام از آ‌ن‌ها صحبت کند و سرانجام پس از اعلام نام برنده مشخص شد که فرانسیس مک‌دورمند به‌دلیل نقش‌آفرینی زیبایش در فیلم Nomadland توانسته برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن شود.

کاور فیلم Forrest Gump با حضور تام هنکس

۲- جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال در سال ۱۹۹۵

نامزدهای این بخش:

  • FORREST GUMP
  • FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL
  • PULP FICTION
  • QUIZ SHOW
  • THE SHAWSHANK REDEMPTION

تنها کافی است تا نگاهی بکنیم به فیلم‌های نامزد جایزه بهترین فیلم سال در مراسم اسکار سال ۱۹۹۵؛ فیلم‌هایی مانند فیلم Shawshank Redemption، فیلم Forrest Gump، فیلم Pulp Fiction، و فیلم چهار عروسی و یک تشعیع جنازه همگی از آثاری هستند که امروزه به‌عنوان فیلم‌های فراموش‌نشدنی سینما از آن‌ها یاد می‌شود. در آن سال به‌قدری فیلم خوب اکران شده بود که فیلم ماندگاری مانند Leon: The Professional حتی موفق نشد در میان نامزدهای نهایی کسب جایزه بهترین فیلم سال جایی داشته باشد.

احتمالا شما هم با من موافق خواهید بود که اگر تمام این فیلم‌ها به‌طور مشترک جایزه بهترین فیلم سال را کسب می‌کردند هیچکس اعتراضی نمی‌کرد، حداقل من یکی که اعتراضی نمی‌کردم. تک‌تک این فیلم‌ها بدون شک تا سال‌ها و دهه‌ها در یاد سینما دوستان باقی خواهند ماند اما بلاخره باید نام یک فیلم به‌عنوان برنده بهترین فیلم سال از آن پاکت لعنتی خارج می‌شد و تنها نام یکی از آن‌ها به‌عنوان برنده در تاریخ سینما باقی می‌ماند. درنهایت فیلم Forrest Gump با هنرنمایی استادانه تام هنکسِ عزیز توانست جایزه اسکار در بهش بهترین فیلم سال ۱۹۹۵ را به خودش اختصاص دهد.

بد نیست به یکی از رقابت‌های اخیر اسکار در این بخش نیز اشاره کوتاهی داشته باشیم. سال ۲۰۱۱ در بخش بهترین فیلم سال فیلم‌های ارزشمندی مانند فیلم 127Hours، فیلم The King's Speech، فیلم Black Swan، فیلم The Fighter، فیلم Inception و فیلم The Social Network همگی نامزد کسب جایزه بهترین فیلم سال بودند و از حق نگذریم تمام آن‌ها تقریبا شانس یکسانی برای کسب آن جایزه داشتند. سرانجام از میان این فیلم‌های بسیار خوب فیلم The King's Speech توانست بالاتر از آن‌ها جایزه بهترین فیلم سال را کسب کند.

رابرت زمیکس درحال کارگردانی فیلم فارست گامپ به همراه تام هنکس و رابین رایت

۱- جایزه اسکار در بخش بهترین کارگردانی در سال ۱۹۹۵

نامزدهای این بخش:

  • رابرت زمکیس
  • وودی آلن
  • کوئنتین تارانتینو
  • رابرت ردفورد
  • کریشتف کیشلوفسکی

سال ۱۹۹۵ را می‌توان رقابتی‌ترین سال اسکار دانست که نه‌تنها در بخش بهترین فیلم سال شاهد حضور فیلم‌های بی‌نظیری بودیم که کارگردان‌های آن‌ها هم در بخش بهترین کارگردانی رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند. جناب آقای کیشلوفسکی که مصداق سینمای هنری لهستان به‌شمار می‌رود و خالق سه‌گانه آبی سفید قرمز است با کارگردانی فیلم Three Colours: Red و آقای تارانتینو کارگردان فیلم Pulp Fiction رقابت دیوانه‌واری در بخش بهترین کارگردانی آن سال داشتند.

نکته جالب جایی است که این دو نفر در جشنواره کن نیز با یکدیگر رقیب بودند و درنهایت فیلم Pulp Fiction توانست نخل طلایی کن را به خودش اختصاص دهد. در مراسم اسکار قضیه فرق می‌کرد و درحالی‌که همه انتظار داشتند یکی از میان این دو نفر جایزه بهترین کارگردانی را کسب کند، رابرت زمکیس به‌خاطر کارگردانی فیلم Forrest Gump جایزه بهترین کارگردانی آن سال را به خانه برد. فیلمی که در مورد قبلی به آن اشاره کردیم که بالاتر از فیلم‌های بزرگی توانست بهترین فیلم سال شود و در بخش بهترین کارگردانی هم رابرت زمکیس، کارگردان آن بالاتر از کیشلوفسکی و تارانتینو این جایزه را کسب کرد.

در طول تاریخ اسکار رقابت‌های جذابی در بخش بهترین کارگردانی شکل گرفته است که می‌توانیم به رقابت مربوط‌به سال ۱۹۶۱ هم اشاره‌ای داشته باشیم که در آن سال آلفرد هیچکاک برای فیلم روانی و بیلی وایلدر برای فیلم The Apartment نامزد کسب این جایزه شده بودند که درنهایت جایزه بهترین کارگردانی به بیلی وایلدر رسید. آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۵ نیز برای کارگردانی Rear Window بار دیگر در این بخش مقلوب شد و در آن سال الیا کازان برای کارگردانی فیلم در بارانداز توانست جایزه اسکار را کسب کند. البته برنده شدن الیا کازان قصه‌ها و حواشی زیادی داشت که همین حواشی جایزه بهترین کارگردانی آن سال را تحت تاثیر خودش قرار داده بود.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره بهترین و حساس‌ترین رقابت‌های اسکار چیست؟ به‌نظر شما در کدام سال شاهد رقابت جذاب‌تری در مراسم اسکار بودیم؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده