نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

حقایق جالب سریال Sherlock | از داستان ساخت تا آینده آن

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال Sherlock، یکی از بهترین سریال‌های جنایی دهه گذشته خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

طرفداران سریال‌های جنایی و کارآگاهی قطعا حداقل یک بار نام شخصیت شرلوک هلمز را شنیده‌اند. کارآگاهی بسیار باهوش که به‌همراه دوست خود یعنی دکتر واتسون پرونده‌های مهمی را حل‌وفصل کرده است. در سال‌ها و دهه‌های گذشته فیلم‌ها و سریال‌های زیادی براساس شخصیت شرلوک هلمز ساخته شده‌اند که بدون شک سریال Sherlock را می‌توانیم یکی از بهترین‌ها در میان آن‌ها بدانیم. مارک گیتیس و رابرت موفات با مدرن کردن المان‌های قدیمی سریال‌های مربوط‌به این شخصیت توانستند سریالی بسیار جذاب با داستانی بسیار جذاب‌تر به علاقه‌مندان سریال‌های جنایی مخصوصا طرفداران این شخصیت هدیه کنند.

حضور بازیگران برجسته‌ای مانند بندیکت کامبربچ و مارتین فریمن باعث شد تا با نقش‌آفرینی هنرمندانه آن‌ها در نقش‌های شرلوک هلمز و دکتر واتسون جذابیت آن دوچندان شود. سریال Sherlock برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ از شبکه BBC One روی آنتن رفت و پس از پخش ۱۳ قسمت از آن در قالب چهار فصل به پایان راه خود رسید. قسمت‌های ۹۰ دقیقه‌ای این سریال باعث می‌شوند تا کم بودن تعداد قسمت‌های آن اصلا به چشم نیایند و به‌همین‌دلیل به هر قسمت از آن می‌توان مانند یک فیلم سینمایی نگاه کرد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب سریال Sherlock؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

فن آرت سریال Sherlock با نمایی از پشت سر از شخصیت‌های اصلی

۱- تولد این سریال 

همان‌طور که حتما می‌دانید فیلم و سریال‌های زیادی با محوریت شخصیت شرلوک هولمز در طول دهه‌های گذشته ساخته شده‌اند و سریال Sherlock یکی از جدیدترین سریال‌ها درباره این شخصیت به‌شمار می‌رود که داستان جالبی پشت تولد آن قرار داد. مارک گیتیس و استیون موفات، نویسندگان این سریال سال‌ها همراه با یکدیگر با قطار به شهر کاردیف می‌رفتند تا در مراحل ساخت سریال Doctor Who حضور پیدا کنند و همراه یکدیگر با همان قطار از آن شهر برمی‌گشتند. 

طبق گفته‌های این دو نفر آن‌ها بیشتر زمان حضور خود در آن قطار را صرف صحبت کردن درباره ایده‌ها و پروژه‌هایی می‌کردند که به آن‌ها علاقه زیادی داشتند. شرلوک هولمز یکی از شخصیت‌های مورد علاقه هردوی آن‌ها تلقی می‌شد و آن‌ها درباره این شخصیت و پرونده‌های او بحث زیادی می‌کردند. یکی از ایده‌هایی که آن‌ها در ذهن داشتند ساخت یک نسخه مدرن شده از داستان‌های این شخصیت بود و به‌دلیل علاقه زیاد آن‌ها به این شخصیت هردوی آن‌ها با این ایده موافق بودند. گیتیس و موفات به‌مدت چندماه تنها درباره این موضوع حرف می‌زدند و باقی ایده‌های خود را کنار گذاشتند.

استیون موفات پس از درمیان گذشتن این ایده با همسر خود باعث شد تا همسرش از مارک گیتیس دعوت کند تا یک روز ناهار را با یکدیگر صرف کرده و درباره این ایده به‌طور مفصل صحبت کنند. سو، همسر استیون موفات بسیاری از ایده‌های آن دو نفر را تکمیل کرد و حتی یک نگاه کلی از داستان را برای آن‌ها روی کاغذ نوشت که هر دو نویسنده این سریال را شگفت‌زده کرد. از همسر استیون موفات می‌توانیم به‌نوعی به‌عنوان خالق معنوی این سریال یاد کنیم. موفات و گیتیس پس از آن ملاقات به‌طور جدی ساخت این سریال را آغاز کردند و نتیجه هم چیزی نبود به جز سریال شرلوک.

فن آرت شخصیت شرلوک هلمز در سریال Sherlock

۲- داستان ساخت قسمت آزمایشی و مدت زمان هر قسمت

زمانی‌که موفات و گیتیس به‌طور جدی ایده ساخت یک سریال مدرن درباره شخصیت شرلوک هلمز را‌ آغاز کردند و ایده آن را نزد شبکه BBC بردند، آن‌ها و مسئولان این شبکه انتظار داشتند نسخه آزمایشی این سریال سریع ساخته شود تا تصمیم نهایی برای ساخت آن گرفته شود. قسمت آزمایشی اقتباس از رمانی اثر آرتور کانن دویل براساس شخصیت شرلوک هلمز قرار بود در قالب یک قسمت ۶۰ دقیقه‌ای ساخته و این قسمت پس از پیچ‌وتاب‌های زیاد توسط موفات و گیتیس ساخته شد و دراختیار شبکه BBC قرار گرفت. 

وقتی فیلم‌برداری قسمت آزمایشی به پایان رسید تماشا کردن آن برای افراد حاضر در شبکه بی‌بی‌سی و خود نویسندگان هم بسیار سخت بود. داستان بسیار کند و آرام پیش می‌رفت و المان‌های سینمایی امروز را در خود نمی‌دید. البته ایده ساخت این داستان به‌خودی‌خود جالب بود ولی نسخه آزمایشی خوب از آب درنیامد. به‌همین‌دلیل شبکه BBC تصمیم گرفت تا با کارگردانی پال مک‌گیگان یک بار دیگر قسمت آزمایشی یا پایلوت این سریال را تهیه کند و نتیجه آن با نسخه ابتدایی زمین تا آسمان فرق داشت. نسخه ابتدایی قسمت آزمایشی این سریال با اینکه هیچ‌وقت پخش نشد ولی طبق اطلاعات درز کرده از لحاظ داستان و اتمسفر فرق زیادی با قسمت نهایی دارد. نسخه ابتدایی به‌صورت بی‌کیفیت بعدها به بیرون درز کرد که با انتقاد بسیاری از طرفداران این سریال همراه شد.

شرلوک: «اوه خدای من، چه چیزی توی مغز کوچیک شما وجود داره؟ هرچی که هست قطعا خیلی حوصله‌سربره»

بااینکه مدت زمان نسخه نهایی قسمت آزمایشی سریال شرلوک ۶۰ دقیقه بود ولی پس از ویرایش دوباره داستان و فیلم‌برداری دوباره مدت زمان آن به ۹۰ دقیقه افزایش پیدا کرد. موفات و گیتیس درابتدا قصد داشتند هر فصل از سریال دارای قسمت‌های بیشتری باشد و تماشای هر قسمت آن نهایتا ۶۰ دقیقه طول بکشد ولی پس از تغییرات به‌وجود آمده به این نتیجه رسیدند که بهترین فرمت برای روند داستانی این سریال قسمت‌های ۹۰ دقیقه‌ای خواهد بود که هر قسمت از این سریال را از لحاظ مدت زمان دقیقا به یک فیلم سینمایی تبدیل می‌کرد.

مارک گیتیس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۴ با اشاره به این موضوع گفت: «اگر به همان تصمیم اولیه پایبند می‌ماندیم و قسمت‌های این سریال را در قالب قسمت‌هایی یک ساعته پخش می‌کردیم به‌احتمال زیاد همه چیز بسیار متفاوت پیش می‌رفت. اگر سریال به این صورت ساخته می‌شد احتمالا پیچش‌های داستانی بسیار کمتری در هر قسمت رخ می‌داد و از جذابیت سریال کاسته می‌شد. حالا می‌توانیم به هر فصل از این سریال به چشم یک فیلم سینمایی چند قسمته نگاه کنیم و فکر می‌کنم این فرمت برای علاقه‌مندان این سریال بسیار جذاب‌تر باشد».

شخصیت های اصلی سریال Sherlock در حال شطرنج بازی کردن

۳- بازیگران ابتدایی سریال 

این موضوع در ساخت تمام فیلم‌ها و سریال‌های مخالف بسیار طبیعی است که گاهی بازیگران مدنظر سازندگان یک فیلم یا سریال همگی نتوانند در آن اثر حضور پیدا کنند. به این موضوع در بیشتر سری مقاله‌های حقایق جالب نیز اشاره کرده‌ایم. سازندگان سریال Sherlock نیز از این قضیه مستثنی نبودند. بااین‌حال آن‌ها برای نقش شخصیت شرلوک هلمز تنها و تنها بندیکت کامبربچ را در نظر داشتند که این بازیگر محبوب درنهایت وظیفه نقش‌آفرینی در نقش این شخصیت را برعهده گرفت ولی داستان برای نقش شخصیت دکتر واتسون به همین سادگی‌ها نبود.

طبق گفته‌های سازندگان سریال آن‌ها از تعداد بسیار زیادی از بازیگران برجسته آزمون بازیگری گرفتند تا بازیگر مناسب برای نقش جان واتسون را پیدا کنند. نکته جالب درباره این موضوع این است که درمیان این بازیگران نام مت اسمیت نیز به چشم می‌خورد؛ بازیگری که یک هفته پس از آزمون بازیگری سریال شرلوک به‌عنوان یکی از بازیگران سریال Doctor Who انتخاب شد. درنهایت پس از آزمون بازیگری مارتین فریمن، سازندگان سریال بازیگر مناسب خود را پیدا کردند. استیون موفات و مارک گیتیس عقیده داشتند اتمسفر میان مارتین فریمن و بندیکت کامبربچ بی نقص است. به احتمال بسیار زیاد همه ما با نظر این دو نویسنده سریال Sherlock کاملا موافق هستیم و احتمالا نمی‌توانیم این دو شخصیت را با نقش‌آفرینی بازیگران دیگری تجسم کنیم.

شرلوک هلمز و دکتر واتسون در یک خانه خراب‌شده در سریال Sherlock

۴- تاثیر هوادارن افراطی بر روند ساخت سریال

تمام فیلم‌ها و سریال‌های محبوب و درکل تمام آثار محبوب در مدیوم‌های مختلف دنیای سرگرمی طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارند و درمیان آ‌ن‌ها طرفداران افراطی زیادی پیدا می‌شوند که حاضر هستند برای دیدن بازیگر یا خواننده مورد علاقه خود دست به کارهایی دیوانه‌وار بزنند. همین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روند ساخت سریال Sherlock از خود به‌جای گذاشت. زمانی‌که اخبار مربوط‌به فیلم‌برداری این سریال در لوکیشن‌های واقعی در شهر کاردیف منتشر شد، هواداران با استفاده از هشتگ Setlock# به استقبال آن رفتند و باعث شدند ساخت سریال با مشکلات زیادی روبه‌رو شود. در برخی از محل‌های فیلم‌برداری سریال بالغ‌بر ۳۰۰ نفر از هوادارن آن جمع می‌شدند تا ایفای نقش بازیگران محبوب خود در نقش‌هایشان را تماشا کنند. 

مارتین فریمن این موضوع را با عبارت «ناخوشایند» توصیف کرد و گفت: «من عاشق هواداران هستم ولی برخی از آن‌ها علاقه زیادی به درست کردن مشکلات مختلف دارند». این صحبت مارتین فریمن به‌این‌دلیل بود که در یکی از روزهای فیلم‌برداری زمانی‌که او یک بسته چیپس از کیف خود بیرون آورد تا نوش جان کند، عده‌ای از هواداران با هجوم آوردن به موانع و تخریب آن‌ها به مارتین فریمن یورش بردند و صحنه‌ای بسیار ناخوشایند را شکل دادند.

مارک گیتیس در سال ۲۰۱۴ و درباره این موضوع گفت: «تک‌تک اعضای سازنده سریال و تمام بازیگران به‌معنای واقعی کلمه عاشق هواداران هستند و موفقیت این سریال را مدیون آن‌ها هستیم. افرادی که این مزاحمت‌ها را ایجاد می‌کنند بدون شک هوادار این سریال نیستند. به‌دلیل وجود این افراد فیلم‌برداری سکانس‌هایی طولانی در فضای آزاد و در لوکیشن‌های واقعی برای ما بسیار سخت شده بود و به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتیم به‌دلیل برهم نخوردن تمرکز بازیگران تا جای ممکن از فیلم‌برداری در فضای آزاد جلوگیری کنیم. اگر از طرفداران پروپاقرص این سریال باشید متوجه شده‌اید که تعداد سکانس‌های تهیه شده در فضای آزاد در هر فصل نسبت‌به فصل قبلی آن کمتر و کمتر شده است».

تصویر سیاه و سفید از شخصیت شرلوک با بازی بندیکت کامبربچ در سریال Sherlock

۵- اثر سریال بر فروش کتاب‌های شرلوک هلمز

زمانی‌که یک فیلم یا سریال اقباس‌شده از یک کتاب یا رمان منتشر می‌شود، میزان فروش منبع اصلی اقتباس آن رشد چشمگیری می‌کند و این موضوع برای سریال شرلوک به‌طرز چشمگیری محسوس است. آرتور کانن دویل، نویسنده کتاب‌های شخصیت شرلوک هلمز در سال ۱۹۳۰ و تقریبا یک قرن پیش جان خود را از دست داد و درحال‌حاضر سود حاصل از فروش کتاب‌های او به فرزندان او و فرزندان آن‌ها تعلق پیدا می‌کند و بدون شک آن‌ها از فروش کنونی این کتاب بسیار راضی هستند.

زمانی‌که در سال ۲۰۱۰ سریال Sherlock روی آنتن رفت، آثار آرتور کانن دویل فروش چشمگیری را تجربه کردند؛ نه‌تنها کتاب‌های او با محوریت شخصیت شرلوک هلمز که سایر کتاب‌های وی نیز یک جهش بسیار محسوس در میزان فروش خود داشتند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک اطلاعاتی Nielsen BookScan که میزان فروش کتاب‌های مختلف در جهان را بررسی می‌کند، تعداد ۵۷ هزار عدد از کتاب‌های آرتور کانن دویل در سال ۲۰۰۹ به فروش رفتند و این عدد در سال ۲۰۱۰ و پس از پخش سریال شرلوک به عدد ۹۰ هزار عدد رسید. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که حدود ۵۰ درصد این میزان فروش یعنی تعداد ۵۰ هزار عدد از کتاب‌های فروخته شده این نویسنده تنها به یک هفته پس از پخش این سریال مربوط می‌شود.

دکتر واتسون و شرلوک هلمز روبه‌روی یکدیگر در حال صحبت کردن در سریال Sherlock

۶- تفاوت نسخه پخش شده در کشور آمریکا

بسیاری از سریال‌ها وقتی در یک کشور یا قاره دیگر منتشر می‌شوند ممکن است به‌دلیل قوانین خاص کشور مقصد دچار تغییراتی جزیی و بسیار کوچک شوند که این موضوع برای سریال Sherlock بسیار عجیب و احتمالا بسیار خنده‌دار است. امتیاز پخش این سریال در آمریکا دراختیار شبکه PBS قرار گرفت و زمانی‌که این شبکه سریال شرلوک را روی آنتن برد بسیاری از طرفداران آن متوجه تغییرات بسیار زیادی در آن شدند. نسخه‌ای که از شبکه BBC پخش شد نسبت‌به نسخه‌ای که از شبکه PBS در کشور آمریکا پخش می‌شد تفاوت‌های زیادی داشت.

شرلوک: «اندرسون صدات رو بیار پایین، آی‌کیو تمام خیابون رو با حرفات داری کم می‌کنی»

تنها فصل دوم این سریال در کشور آمریکا نیم ساعت کوتاه‌تر از نسخه کامل آن بود؛ بله درست شنیدید، ۳۰ دقیقه!‌ یکی از تهیه‌کنندگان این سریال در مصاحبه‌ای با رسانه ایندپندنت با اشاره به این موضوع گفت که شبکه PBS حدودا ۱۰ دقیقه از هر قسمت از فصل دوم سریال حذف کرده است و دلیل این تصمیم تنها به منافع مالی برمی‌گردد. این شبکه برای اینکه بتواند محتوای تبلیغاتی بیشتری در زمان پخش این سریال به مخاطبان خود نشان دهد، این تصمیم را گرفت تا علاوه‌بر درآوردن پول بیشتر به زمان‌بندی سایر برنامه‌های این شبکه نیز لطمه‌ای وارد نشود. به‌همین‌دلیل فصل دوم این سریال در شبکه PBS نیم ساعت از نسخه اصلی آن کوتاه‌تر است!

هریسون فورد درحال نقش‌آفرینی در مجموعه ایندیانا جونز

۷- هریسون فورد؛ طرفدار پروپاقرص سریال

همه از کیفیت بالای سریال Sherlock آگاه هستیم و منتقدین هم با این مسئله کاملا موافق هستند. در میان طرفداران بسیار زیاد این سریال احتمالا شنیدن نام هریسون فورد، یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما بسیار جالب خواهد بود. او بارها درباره علاقه بسیار زیاد خود به این سریال تلویزیونی صحبت کرده و در سال ۲۰۱۳ در برنامه The Graham Norton Show که به‌همراه بندیکت کامبربچ در آن برنامه حضور داشت این سریال را با صفت «بی‌نظیر» خطاب کرد و گفت که بزرگ‌ترین طرفدار این سریال است.

کالیستا فلاک‌هارت، همسر هریسون فورد در مصاحبه‌ای با رسانه Radio Times درباره این موضوع گفت: «هریسون عاشق سریال شرلوک است و علاقه زیاد او به من هم سرایت کرده و ما درحال‌حاضر به‌قدری این سریال را دوست داریم که نمی‌توانیم دست از تماشای آن برداریم. شاید بالغ‌بر پنج بار تمام قسمت‌های آن را تماشا کرده‌ایم». 

کاور سریال Sherlock با نمای نیم رخ از بندیکت کامبربچ

۸- آینده سریال چه خواهد شد؟

دو تا از موفق‌ترین سریال‌های شبکه BBC یعنی سریال Sherlock و سریال Doctor Who که مارک گیتیس و استیون موفات در تیم سازنده هر دو سریال حضور دارند، در کاردیف فیلم‌برداری شده‌اند و شایعات زیادی درباره این دو سریال وجود دارد که شاید در آینده یک کراس‌اور میان این دو سریال تماشا کنیم. استیون موفات درباره این موضوع خیلی صریح اعلام کرد که احتمال به واقعیت پیوستن این اتفاق نزدیک به صفر است و هیچ ایده‌ای درباره آن مطرح نشده و به احتمال زیاد در آینده هم مطرح نخواهد شد.

در طول هفت سال تنها ۱۳ قسمت از سریال Sherlock روی آنتن رفته که در مقایسه با سریال‌های دیگر عدد بسیار کوچیکی به‌شمار می‌رود. بسیاری از سریال‌های تلویزیونی در این مدت بیش از ۶۰ قسمت یا حتی بیشتر از آن‌ها پخش می‌شود ولی سازندگان سریال شرلوک کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهند. بااین‌حال استیون موفات در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۶ درباره این موضوع گفت: «حس می‌کنم این سریال همچنان پتانسیل زیادی در خود دارد و شاید ما به تمام پتانسیل آن نپرداخته‌ایم. این موضوع که برای مدتی تولید این سریال متوقف شود امری طبیعی است و به‌همین‌دلیل فکر می‌کنم در آینده این احتمال وجود دارد که قسمت‌های بیشتری از آن را ببینیم. من دوست دارم این سریال به‌صورت آهسته ولی پیوسته تا سال‌ها ادامه پیدا کند».

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره سریال Sherlock چیست؟ به‌نظر شما آینده این سریال چگونه رقم خواهد خورد؟ آیا در آینده شاهد قسمت جدیدی از آن خواهیم بود؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده