نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱

حقایق جالب مجموعه Mission: Impossible | از حضور جرمی رنر تا نقش‌آفرینی‌های خطرناک تام کروز

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب مجموعه Mission: Impossible یکی از بهترین مجموعه‌های ژانر اکشن سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

اگر قصد داشته باشیم بهترین مجموعه‌های سینمایی اکشن تاریخ سینما را بررسی کنیم بدون هیچ شکی مجموعه Mission: Impossible یکی از رتبه‌های برتر آن فهرست را به خودش اختصاص خواهد. مجموعه‌ای که با نقش‌آفرینی‌های شگفت‌انگیز و البته خطرناک تام کروز توانست تاثیر بسیار زیادی از خود بر این ژانر محبوب به‌جای بگذارد. مجموعه‌ای که روایت‌گر داستان شخصیت ایتن هانت و گروه او به‌شمار می‌رود که باید مأموریت‌های بسیار سخت و غیرممکن را به سرانجام برسند؛ بی‌دلیل نیست که این مجموعه «مأموریت غیرممکن» نام گرفته است. فیلم‌های مجموعه مأموریت غیرممکن با کارگردانی کارگردان‌های برجسته‌ای مانند برایان دی‌پالما، جان وو، برد برد، جی جی آبرامز و کریستوفر مک‌کوری ساخته و اکران شدند.

نخستین قسمت این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۹۶ روی پرده سینماها رفت و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های اکشن سینما تبدیل شد. آخرین قسمت اکران شده در این مجموعه تحت عنوان Mission: Impossible – Fallout در سال ۲۰۱۸ اکران شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است قسمت هفتم و هشتم آن به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اکران شوند. برای ساخت قسمت‌های پخش ‌شده مجموعه سینمایی Mission: Impossible تابه‌امروز حدود ۸۳۰ میلیون دلار هزینه شده است که فروش کلی ۳.۵۷ میلیارد دلاری این مجموعه، هزینه‌های زیاد آن را توجیه می‌کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به حقایق جالب مجموعه سینمایی مأموریت غیرممکن؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان مجموعه Mission: impossible را برای شما اسپویل کند»

آویزان بودن تام کروز از یک هواپیمای درحال اوج گیری در مجموعه Mission impossible

۱- ایفای نقش واقعی و خطرناک تام کروز

اجازه دهید مقاله را با یکی از مهم‌ترین المان‌های مجموعه سینمایی Mission: Impossible آغاز کنیم. به احتمال بسیار زیاد شما هم مانند بسیاری از اهالی سینما در جهان تام کروز را برای انجام دادن واقعی سکانس‌های فیلم توسط خودش می‌شناسید. کسی که بارها و بارها در حین انجام این کار صدمات زیادی را تجربه کرده ولی بازهم دست از انجام آن‌ها نکشیده است. او برای نقش‌آفرینی در بسیاری از سکانس‌های خطرناک خودش جلوی دوربین می‌رود و خیلی دوست ندارد یک بدل به‌جای او به ایفای نقش بپردازد. در طول این مجموعه چندین بار این اتفاق رخ داده که برخی از آن‌ها به معنای واقعی کلمه باورنکردنی و شگفت‌انگیز هستند.

پنجمین فیلم مجموعه سینمایی مأموریت غیرممکن یعنی فیلم Mission: Impossible – Rogue Nation با سکانسی بسیار هیجان‌انگیز آغاز می‌شود که در آن می‌توانیم شخصیت ایتن هانت را به‌صورت آویزان شده از یک هواپیمای A400M تماشا کنیم. در این سکانس هواپیما از باند فرودگاه پرواز می‌کند و ایتن هانت همچنان از کنار آن آویزان است. شاید باور این موضوع سخت باشد ولی تام کروز به‌طور واقعی از آن هواپیما آویزان بود و خودش تمام این سکانس را بازی کرد.

برای به‌تصویر کشیدن ایتن هانت به‌صورت آویزان از یک هواپیمای درحال پرواز از هیچ‌گونه تصویر کامپیوتری استفاده نشده اشت. در این سکانس هواپیما به ارتفاق بسیار زیادی می‌رود و ما همچنان تام کروز را درحالت آویزان از هواپیما مشاهده می‌کنیم و با خودمان می‌گوییم مگر می‌شود؟ بله، می‌شود. به‌طرز عجیبی این موضوع امکان دارد. نکته بسیار جالب این سکانس به تعداد دفعات ضبط تصاویر آن مربوط می‌شود که درمجموع هشت بار این سکانس برداشت شد و هشت بار تام کروز به‌صورت آویزان به‌همراه آن هواپیما به پرواز درآمد تا درنهایت تصاویر مدنظر برای آن سکانس تهیه شود.

یکی دیگر از مشکلات مهمی که در تصویربرداری این سکانس وجود داشت، باد شدیدی به‌شمار می‌رفت که در زمان بلند شدن هواپیما به‌دلیل سرعت بالای آن، به‌وجود می‌آید. به‌همین‌دلیل تام کروز نمی‌توانست چشمان خودش را باز نگه دارد و این مسئله برای فیلم‌برداری این سکانس یک مشکل اساسی تلقی می‌شد. برای حل این مشکل یک شرکت سازنده لنزهای طبی با طراحی و تهیه لنزهایی مخصوص که درون چشم‌های تام کروز قرار گرفتند، توانست از چشم‌های این بازیگر محبوب در زمان فیلم‌برداری این سکانس مراقبت کند و همچنین تام کروز به کمک این لنزها می‌توانست چشم‌های خود را در زمان آویزان بودن از هواپیما باز نگه‌دارد. تصاویر مربوط‌به توضیحات این قسمت و جزییات فیلم‌برداری این سکانس را می‌توانید در این لینک تماشا کنید.

همچنین در زمان ساخت این فیلم سازندگان آن نتوانستند راننده بهتری نسبت‌به تام کروز برای سکانس‌های مربوط‌به تعقیب‌وگریز پیدا کنند و به‌همین‌دلیل خود تام کروز تمام سکانس‌های مربوط‌به تعیب‌وگریز در این فیلم را بازی می‌کند. همچنین زمانی‌که او برای سکانس‌های مربوط‌به زیر آب درحال تمرین کردن بود توانست به مدت ۶ دقیقه نفس خودش را زیر آب حبس کند که بسیار شگفت‌انگیز است و درنهایت نیز در آن سکانس‌ها از یک غواص حرفه‌ای به‌جای او استفاده نکردند و خود تام کروز به‌طور واقعی در تمام آن سکانس‌ها را نقش‌آفرینی کرد.

تام کروز درحال ایفای نقش روی برج خلیفه در دوبی در مجموعه Mission impossible

بعد از خواندن توضیحات قسمت قبلی احتمالا فکر می‌کنیم که امکان ندارد تام کروز در زمان ایفای نقش در این مجموعه کاری خطرناک‌تر از آویزان ماندن از هواپیمای درحال اوج‌گیری انجام داده باشد که سخت در اشتباه هستیم. در فیلم Mission: Impossible: Ghost Protocol شخصیت ایتن هانت از برج خلیفه در شهر دوبی که بلندترین برج جهان به‌شمار می‌رود، آویزان می‌شود و قصد دارد با راه رفتن در قسمت خارجی این برج به طبقه صدوسی‌ام آن برود. بله درست شنیدید، طبقه صد‌وسی‌ام و حدود ۸۰۰ متر بالاتر از سطح زمین!

تام کروز این بار هم به‌طور کامل تصاویر مربوط‌به این سکانس را ایفا کرد و در ارتفاع ۸۰۰ متری از زمین روی برج خلیفه در هوا راه رفت. برای انجام این کار تیم سازنده فیلم کار سختی پیش روی داشتند. آن‌ها باید از مدیریت این برج اجازه می‌‌گرفتند تا برای نصب وسایل لازم روی زمین و در طبقات مورد نیاز، کف آن طبقات را با دریل سوراخ کرده تا تجهیزات ایمنی موردنیاز خود را روی زمین آن اتاق‌ها نصب کنند. آن‌ها در چندین طبقه این کار را انجام دادند و حدود ۲۶ پنجره از این برج را از بین بردند تا بتوانند از تام کروز و دیگر اعضای حاضر در فیلم‌برداری آن سکانس مراقبت کنند. 

آن‌ها پس از نصب وسایل موردنیاز از تعداد زیادی از مهندس‌ها، صخره‌نوردان و بدل‌کاران حرفه‌ای و همچنین از سازنده‌های این برج کمک گرفتند تا امنیت این سکانس به‌طور کامل تأمین شود. تام کروز برای ایفای نقش در این سکانس یک لباس بسیار محکم به تن کرد و از برج خلیفه آویزان شد. این لباس به‌قدری محکم بدن تام کروز را مهار کرده بود که پس از پایان فیلم‌برداری قسمت‌هایی از بدن او دچار جراحت و خون‌ریزی شده بودند. تصاویر مربوط‌به فیلم‌برداری این سکانس را نیز می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

هنری کویل در سکانس مربوط‌به درگیری فیلم mission: impossible - fallout

۲- فیلم‌برداری صحنه دعوا فیلم Fallout

سکانس دعوایی که در فیلم Fallout و در یک سرویس بهداشتی اتفاق افتاد را به‌خاطر دارید؟ در این سکانس هنری کویل با دشمن خود وارد یک دعوای بسیار نفس‌گیر می‌شود و هر دوی آن‌ها باعث تخریب قسمت‌های زیادی از آن مکان می‌شوند. درباره این سکانس داستان‌های جالبی وجود دارد که در این مورد به آن‌ها نگاهی خواهیم داشت.

قبل از شروع فیلم‌برداری این سکانس سازندگان فیلم Mission: Impossible – Fallout تخمین زدند که تمام صحنه‌های این سکانس در سه یا نهایتا در چهار روز ضبط خواهند شد ولی پس از شروع فیلم‌برداری با به‌وجود آمدن مشکلات بسیار زیاد سر راه آن‌ها و پیچیده شدن ضبط تصاویر این سکانس، درنهایت فیلم‌برداری سکانس مربوط‌به این دعوا حدود ۴ هفته طول کشید. یکی از مشکلاتی که باعث طول کشیدن زمان فیلم‌برداری این سکانس شد به گریم بازیگران آن مربوط می‌شد که به‌دلیل رطوبت حاضر در هوای آن مکان خیلی سریع بهم می‌ریخت.

نکته جالب دیگری که درباره این سکانس وجود دارد درباره ایفای نقش هنری کویل است. طبق گفته‌های او و سازندگان این فیلم بسیاری از حرکات شخصیت ویلسون به‌طور فی‌البداهه توسط هنری کویل انجام شده که این حرکات در فیلم‌نامه حضور نداشتند و همین موضوع باعث تعجب دیگر بازیگر حاضر در این سکانس شد و عکس‌العمل‌های آن‌ها را بسیار طبیعی‌تر کرده بود. 

ایفای نقش تام کروز در مجموعه Mission impossible در نقش ایتن هانت

۳- ساخت یک مکان فیلم‌برداری قلابی

پس از اکران دو قسمت ابتدایی مجموعه مأموریت غیرممکن، محبوبیت این مجموعه در سراسر جهان به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرد و در تمام جهان آن را به‌عنوان یکی از بهترین مجموعه‌های اکشن سینما می‌شناختند. قسمت سوم این مجموعه یعنی فیلم Mission: Impossible III به کارگردانی جی جی آبرامز با بودجه‌ای سنگین و معادل با ۱۵۰ میلیون دلار ساخته و اکران شد. فیلم‌برداری قسمت‌های زیادی از این فیلم در شهر رم و در کشور ایتالیا به‌انجام رسید و به‌همین‌دلیل در زمان تهیه تصاویر این فیلم در آن شهر طرفداران زیادی برای تماشای مراحل ساخت فیلم به محل فیلم‌برداری آمده بودند که این موضوع مشکلات زیادی را برای تیم سازنده فیلم به وجود آورده بود.

سازندگان فیلم قصد داشتند تا از ورود افراد متفرقه به محل فیلم‌برداری فیلم جلوگیری کنند ولی تعداد زیاد افراد حاضر در آن مکان کار را برای آن‌ها سخت کرده بود و به‌همین‌دلیل آن‌ها راه‌حل جالبی را پیاده کردند. یک روز آن‌ها با ایجاد یک صحنه فیلم‌برداری یا همان Set در یکی از خیابان‌های شهر رم باعث شدند تا طرفداران این فیلم و خبرنگاران در آن محل جمع شوند ولی این صحنه، صحنه اصلی فیلم‌برداری این فیلم نبود. آن‌ها با استخدام چند بازیگر فیلم‌برداری این فیلم را به‌صورت قلابی به مردم نشان می‌دادند و هم‌زمان بازیگران اصلی فیلم و سازندگان آن در گوشه‌ای از شهر مشغول ضبط تصاویر اصلی این فیلم شدند.

مردم پس از چند روز وقتی تام کروز را ندیدند، متوجه شدند که مکان اصلی فیلم‌برداری این فیلم در مکان دیگری از شهر قرار دارد و زمانی‌که آن‌ها متوجه این موضوع شدند بار دیگر همان مشکلات قبلی برای تیم سازنده فیلم به وجود آمد. بااین‌حال آن‌ها در طول آن چند روز توانستند تصاویر بسیاری از سکانس‌های فیلم را ضبط کنند و پس از آن نیز با همکاری نیروهای پلیس توانستند آن مکان را به مکانی آرام برای ادامه فیلم‌برداری این فیلم تبدیل کنند.

جرمی رنر و تام کروز درحال شلیک اسلحه در مجموعه Mission impossible

۴- داستان حضور جرمی رنر در این مجموعه

جرمی رنر با حضور در مجموعه مأموریت غیرممکن و مجموعه فیلم‌های دنیای سینمایی مارول توانسته است در فیلم‌های اکشن بسیار خوبی حضور پیدا کند و به یکی از بازیگران مطرح این ژانر سینما تبدیل شود. او برای نخستین بار در فیلم Mission: Impossible – Ghost Protocol وارد این مجموعه سینمایی شد. جرمی رنر پس از مطالعه فیلم‌نامه این فیلم که در آن زمان هنوز تکمیل نشده بود، پیشنهاد برد برد، کارگردان آن فیلم برای نقش‌آفرینی در نقش شخصیت برنت را قبول کرد. طبق گفته‌های تهیه‌کنندگان مجموعه سینمایی مأموریت غیرممکن شخصیت ویلیام برنت با ایفای نقش جرمی رنر درابتدا قرار بود جانشین شخصیت ایتن هانت باشد و به‌عنوان بازیگر اصلی این مجموعه جای تام کروز را بگیرد.

تهیه‌کنندگان این مجموعه سینمایی قصد داشتند تا با شخصیت‌پردازی مناسب این شخصیت را آماده جانشینی شخصیت ایتن هانت کنند. آن‌ها فکر می‌کردند ممکن است تام کروز این مجموعه را ترک کند و به‌همین‌دلیل می‌خواستند آماده این اتفاق باشند. بااین‌حال تام کروز در این مجموعه باقی ماند و ظاهرا قرار نیست به‌زودی از این مجموعه جدا شود. همچنین جرمی رنر برای جانشینی مت دیمون در مجموعه سینمایی بورن به تیم بازیگران آن‌ها اضافه شد که در آن مجموعه سینمایی نیز سرانجامی مانند مأموریت غیرممکن برای او رقم خورد و درنهایت مت دیمون آن مجموعه سینمایی را ترک نکرد.

تام کروز در حالت آویزان در یک گاوصندوق هوشمند در فیلم نخست مجموعه Mission impossible

۵- ایده بسیار جالب تام کروز در فیلم دوم مجموعه

فیلم Mission: Impossible که نخستین فیلم مجموعه مأموریت غیرممکن به‌شمار می‌رود آغازگر محبوبیت عجیب این مجموعه تلقی می‌شود. قطعا شما هم با من موافق هستید که معروف‌ترین سکانس این فیلم به سکانسی مربوط می‌شود که در آن شخصیت ایتن هانت با ایفای نقش تام کروز از سقف آویزان می‌شود تا بتواند وارد یک گاوصندوق بسیار پیشرفته شود. این گاوصندوق به حسگرهای هوشمندی مجهز بود که اگر کوچک‌ترین چیزی به سطح آن برخورد می‌کرد خیلی سریع آلارم آن فعال می‌شد. 

علاوه‌بر این موضوع که تام کروز تمام این سکانس را خودش بدون استفاده از بدل ایفا کرد، او در زمان فیلم‌برداری این سکانس یک ایده بسیار هوشمندانه به ذهنش رسید که باعث آسان‌تر شدن نقش‌آفرینی خودش شد. زمانی‌که او از سقف آویزان بود و وقتی به نزدیکی سطح پایینی گاوصندوق می‌رسید، سر او مرتب به زمین برخورد می‌کرد و نمی‌توانست تعادل خودش را حفظ کند و خب در فیلم هم شخصیت ایتن هانت نباید کوچک‌ترین برخوردی با سطح آن مکان پیدا می‌کرد.

تام کروز برای حل این مشکل تصمیم گرفت کفشی با یک سایز بزرگ‌تر به پا کند و درون آن کفش چند عدد سکه قرار دهد. این پیشنهاد با موافقت سازندگان فیلم همراه شد و پس از آماده کردن کفش‌های جدید تام کروز او به‌طور دقیق چند عدد سکه هم‌وزن درون هرکدام از آن‌ها قرار داد. به‌همین‌دلیل زمانی‌که از سقف آویزان می‌شد به‌دلیل سنگینی سکه‌های موجود در کفش خود می‌توانست به بهترین شکل ممکن تعادل خودش را حفظ کند و بدن خود را در یک راستا نگه دارد. ایده او باعث شد تا کارگردان و سازندگان فیلم بسیار تعجب کنند ولی پس از مشاهده نتیجه این ایده بسیار شگفت‌زده شدند.

کاور فیلم mission: impossible II با حضور تام کروز و تصاویری از آتش در پس‌زمینه

۶- داستان پایان‌بندی فیلم دوم

به احتمال فراوان شما هم با این موضوع موافق هستید که پایان‌بندی فیلم دوم این مجموعه یعنی فیلم Mission: Impossible II به‌هیچ‌وجه خوب نبود و مشکلات زیادی داشت. داستان جالبی درباره دلیل این موضوع وجود دارد و آن هم به کارگردان آن فیلم یعنی جان وو مربوط می‌شود. زمانی‌که جان وو جای برایان دی‌پالما را برای کارگردانی فیلم دوم مجموعه گرفت همه انتظار داشتند این فیلم کمی طولانی‌تر از فیلم نخست مجموعه باشد و البته که درست فکر می‌کردند.

جان وو پس از پایان فیلم‌برداری فیلم Mission: Impossible II اعداد عجیبی را به مسئولان استودیو پارامونت نشان داد. تماشای نسخه نهایی این فیلم بیش از سه ساعت و نیم زمان نیاز داشت و فیلم حدود ۲۱۰ دقیقه طول می‌کشید. مسئولان این استودیو از مدت زمان فیلم عصبانی شدند و به جان وو گفتند که این فیلم با زمانی بیش از ۲ ساعت به‌هیچ‌وجه پخش نخواهد شد. به‌همین‌دلیل جان وو مجبور شد قسمت‌های زیادی از فیلم Mission: Impossible II را حذف کند و همین دلیلی است برای پایان‌بندی بسیار بد این فیلم و سؤال‌های زیادی که در پایان آن بی‌جواب ماندند. 

تام کروز درحال بالا رفتن از صخره‌ای در ارتفاعات کشور نروژ در مجموعه Mission impossible

۷- پیدا کردن صخره مناسب

سکانسی که در فیلم Mission: Impossible – Fallout ایتن هانت روی یک صخره در ارتفاع زیاد با دشمن خود درگیر می‌شود را به یاد دارید؟ تیم سازنده و بازیگران این فیلم برای ضبط این سکانس جانشان را کف دستشان گذاشته بودند. کریستوفر مک‌کوری، کارگردان و نویسنده این فیلم قصد داشت تا این سکانس را در لبه یک صخره بزرگ در ارتفاعات فیلم‌برداری کند تا نیازی به تصاویر کامپیوتری نداشته باشند. برخی از مراحل فیلم‌برداری این فیلم در کشور نیوزلند انجام شد و آن‌ها وجب‌به‌وجب این کشور را برای پیدا کردن مکان مناسب گشتند ولی مکانی مناسب برای این سکانس پیدا نکردند و مجبور شدند سراغ سایر کشورها بروند.

آن‌ها سرانجام در کشور نروژ یک مکان مناسب برای فیلم‌برداری این سکانس پیدا کردند ولی ارتفاع بسیار زیاد این مکان کار را برای آن‌ها سخت می‌کرد. بااین‌حال کریستوفر مک‌کوری تصمیم گرفت برای فیلم‌برداری این سکانس از همان مکان استفاده کند. به‌دلیل ارتفاع زیاد آن مکان بادهای بسیار شدیدی در آن‌جا می‌وزید و حتی یکی دوتا از وسایل فیلم‌برداری آن‌ها را از ارتفاع بسیار زیاد به پایین پرتاب شدند. به‌همین‌دلیل بسیاری از تجهیزات فیلم‌برداری را با وسایل مخصوص به زمین وصل کردند تا بادهای شدید هزینه اضافی رو دست آن‌ها نگذارد.

این بادها نه‌تنها تجهیزات فیلم‌برداری این فیلم را نشانه گرفته بود که جان سازندگان و بازیگران این فیلم را نیز تهدید می‌کرد. در لحظاتی که وزش آن بادها شدت می‌گرفت، به‌هیچ‌وجه امکان نداشت یک نفر بتواند روی پاهای خودش بایستد و همراه باد حرکت می‌کرد و همین دلیل ممکن بود باعث پرت شدن او از آن ارتفاع شود. طبق گفته‌های سازندگان فیلم زمانی‌که بادهای شدید شروع به وزیدن می‌کردند افرادی که نزدیک به پرتگاه آن صخره بودند خیلی سریع روی زمین می‌خوابیدند و به‌صورت سینه‌خیز از آن مکان فاصله می‌گرفتند تا جان خود را حفظ کنند. به جان خریدن این خطرات تنها برای هرچه واقعی‌تر کردن تصاویر این فیلم بود و واقعا تحسین‌برانگیز.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره مجموعه مأموریت غیرممکن چیست؟ به‌نظر شما ایفای نقش تام کروز چقدر در موفقیت و محبوبیت این مجموعه نقش داشته است؟ نظر خودتان را با ما و سایر خوانندگان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده