نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

حقایق جالب The Lord of the Rings | از ایده‌های اولیه تا مشکلات فیلم‌برداری

در این مقاله به‌بررسی نکات و حقایق جالب مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها، یکی از بهترین و تاثیرگذارترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

یک مجموعه سینمایی چقدر می‌تواند خوب باشد؟ برای جواب دادن به این سؤال تنها کافی است هر سه فیلم مجموعه سینمایی The Lord of the Rings را تماشا کنید. اگر هنوز فیلم‌های این مجموعه را تماشا نکرده‌اید، گناهی نابخشودنی بر دوش شما قرار دارد؛ مجموعه‌ای که میانگین امتیازهای فیلم‌هایش در سایت IMDB بالاتر از عدد ۹ قرار گرفته و حس می‌کنم هرچه در وصف این مجموعه بنویسم، اضافه نوشته‌ام. مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها که از روی مجموعه رمانی با همین نام اثر جی آر. آر. تاکین اقتباس شده، شما را به مدت ۱۰ ساعت چنان غرق خود می‌کند که متوجه نخواهید شد کِی به انتهای آن رسیده‌اید. داستان ماجراجویی خطرناک شخصیت فرودو و همراهان آن ملقب به یاران حلقه که وظیفه مهم نابود کردن حلقه معروفِ داستان را برعهده دارند.

اثر پیتر جکسون به‌قدری تأثیرگذار است که پس از گذشت تقریبا ۲ دهه از اکران قسمت پایانی آن، همچنان عده بسیاری از اهالی سینما آن را بهترین مجموعه سینمایی تاریخ این صنعت می‌دانند و البته عقیده درستی هم دارند. نخستین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۱، دومین قسمت آن در سال ۲۰۰۲ و سومین قسمت آن در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت نیولاین سینما تولید و اکران شدند. فیلم‌های این مجموعه با بودجه تقریبا ۳۰۰ میلیون دلاری (بودجه هر فیلم تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار) تولید و توانستند به فروش خارق‌العاده ۲.۹۸ میلیارد دلار دست پیدا کنند. مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها نه‌تنها در جهان که در کشور خودمان هم طرفداران پروپاقرص بسیار زیادی دارد که به احتمال بسیار زیاد از کوچک‌ترین جزییات این مجموعه هم مطلع هستند ولی بااین‌حال تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب این مجموعه سینمایی؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: این مقاله ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را برای شما اسپویل کند».

تصویری شامل پوسترهای قسمت‌های مختلف مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۱- داستان شروع ساخت این مجموعه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها از روی مجموعه کتابی با همین نام اثر جی آر. آر. تاکین اقتباس شده است. پس از موافقت نیولاین سینما با ساخت این اقتباس سینمایی و قبل از شروع مراحل ساخت آن، درابتدا قرار بود که این مجموعه تنها دارای ۲ فیلم باشد و به‌هیچ‌وجه از فیلم سوم خبری نبود. همچنین این ۲ فیلم روی هم رفته تقریبا چهار ساعت زمان داشتند؛ درحال‌حاضر تنها یکی از فیلم‌های این سه‌گانه چهار ساعت به‌طول می‌انجامد. پس از این تصمیم تهیه‌کنندگان این مجموعه با خواندن ایده‌های پیتر جکسون برای ساخت این ۲ فیلم متوجه شدند که ساخت آن‌ها بودجه زیادی نیاز دارد و مجبور خواهند شد که بیشتر از چیزی که انتظار داشتند برای ساخت آن‌ها هزینه کنند.

تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها طی ملاقاتی با پیتر جکسون پیشنهادی به او دادند که با عصبانیت جکسون همراه بود؛ آن‌ها به پیتر جکسون پیشنهاد ساخت تنها یک فیلم را داده بودند و به او گفتند که ساخت ۲ فیلم ریسک بالایی دارد و ممکن است این پروژه باتوجه‌به بودجه هنگفت آن با یک شکست سنگین مالی همراه شود. پس از کش‌وقوس‌های فراوان بلاخره ساخت همان ۲ فیلم تایید شد ولی در مراحل نوشتن فیلم‌نامه و مراحل ابتدایی تولید این فیلم‌ها، هم شخص پیتر جکسون و هم تهیه‌کنندگان آن به این نتیجه رسیدند که داستان ارباب حلقه‌ها پتانسیل بسیار بیشتری دارد و اگر این داستان را تنها در چهار ساعت به نمایش درآورند قطعا کیفیتی بالا و داستانی گیرا نخواهد داشت.

به‌همین‌دلیل در مراحل نوشتن فیلم‌نامه ابتدایی بود که تمام اعضای تیم سازنده با این ایده موافقت کردند که این مجموعه به یک سه‌گانه با فیلم‌هایی تقریبا ۲ ساعته تبدیل شود؛ موضوعی که بعدا باز هم تغییر کرد و مدت زمان فیلم‌های ارباب حلقه‌ها خیلی بیشتر از چیزی شد که سازندگان آن درنظر داشتند. اگر مثل من دیوانه این جهان بی‌نظیر باشید قطعا خوشحال خواهید بود که ایده‌های ابتدایی تیم سازنده عملی نشد و نتیجه به چیزی تبدیل شد که همه ما بارها آن را تماشا کرده‌ایم و از آن بسیار لذت برده‌ایم.

حلقه معروف مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۲- تفاوت‌های فیلم‌نامه ابتدایی

اگر سری مقالات حقایق جالب را دنبال می‌کنید حتما از این موضوع استحضار دارید که تقریبا تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این مقالات به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم، همگی از فیلم‌نامه‌های ابتداییِ متفاوتی برخوردار بوده‌اند و تقریبا نسخه اولیه آن‌ها که در ذهن سازندگانشان قرار داشته با چیزی که درنهایت ما دیده‌ایم، تفاوت‌های زیادی داشته‌اند. مجموعه ارباب حلقه ها هم نیز از این قضیه مستثنی نیست و فیلم‌نامه ابتدایی آن تفاوت‌های زیادی با نسخه‌های نهایی خود داشته است. در مورد قبلی به ایده‌های سازندگان این مجموعه برای ساخت آن پرداختیم ولی در این مورد به تفاوت‌های میان نسخه‌های ابتدایی و نهایی فیلم‌نامه خواهیم پرداخت.

سم: «آقای فرودو، در زندگی خوبی‌هایی هم وجود داره که ارزش دارن براشون بجنگیم»

همان‌طور که گفتیم درابتدا قرار بود مجموعه ارباب حلقه‌ها دارای ۲ فیلم باشد و خبری از فیلم سوم درکار نبود. پیتر جکسون خالق این جهان در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع توضیحات جالبی درباره فیلم‌نامه‌های ابتدایی داد و گفت: «فیلم‌نامه و داستان ابتدایی فیلم‌های ارباب حلقه‌ها به‌هیچ‌وجه به شکل نهایی آن نبود. درابتدا به‌همراه نویسندگان و تیم سازنده این مجموعه تصمیم داشتیم تا در ابتدای فیلم شخصیت سالخورده فرودو را تماشا کنیم که درحال تعریف کردن داستان زندگی خود است و قرار بود داستان اصلی فیلم هم با عبارت «و اینگونه ما به یک سفر بسیار خطرناک قدم گذاشتیم» از جانب او شروع شود. این موضوع در اواخر دهه ۹۰ و آغاز هزاره سوم بسیار محبوب بود و فیلم‌های موفق زیادی به این شیوه ساخته شده بودند».

او در ادامه افزود:« فیلم‌هایی مانند Saving Private Ryan یا فیلم فارست گامپ را قطعا دیده‌اید. داستان این فیلم‌ها توسط شخصیت اصلی داستان روایت می‌شود و او در نقش یک راوی داستان خود را تعریف می‌کند و ما هم به‌عنوان بیننده با آن همراه می‌شویم. برای ساخت فیلم ارباب حلقه ها هم دقیقا چنین متودی مدنظر ما بود و قصد داشتیم تا فرودوی سالخورده درابتدای فیلم داستان زندگی خود و سفر خطرناکشان را برای بچه‌هایش تعریف کند که بیننده با داستان او همراه شود و فیلم اینگونه به داستان اصلی خود برسد و آن را به بیننده نشان دهد. درنهایت این ایده عملی نشد و داستان فیلم به‌صورت معمولی به‌تصور درآمد».

شخصیت گندالف در یک غار در مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۳- داستان عدم حضور شان کانری در نقش گندالف

قبل از اینکه آقای ایان مک‌کلین پیشنهاد حضور در نقش گندالف را قبول کند، سازندگان فیلم شان کانری را برای ایفای این نقش درنظر داشتند که به‌دلیل بسیار جالب و شاید مسخره‌ای حضور شان کانری در این مجموعه لغو شد. شان کانری در مصاحبه‌ای درباره این موضوع توضیح داد و گفت: «من هیچ‌وقت متوجه داستان ارباب حلقه‌ها نشدم. کتاب‌های آن را خواندم، فیلم‌نامه نهایی را به‌طور کامل مطالعه کردم و حتی پس از تماشای فیلم‌ها باز هم متوجه داستان این مجموعه نشدم. به احتمال بسیار زیاد مشکل از من است ولی واقعا با داستان این مجموعه ارتباط برقرار نمی‌کنم و متوجه آن نمی‌شوم. من هیچ مشکلی با حضور در یک پروژه کوچک که به‌طور کامل متوجه آن نمی‌شوم، ندارم ولی نه برای مجموعه‌ای که ساخت هر فیلم از آن حدود یک سال زمان می‌برد».

شایعاتی نیز درباره این موضوع وجود دارد که شان کانری به‌دلیل مسائل مالی این پیشنهاد را نپذیرفت. قرارداد پیشنهادی به او شامل یک دستمزد بسیار کم و از طرفی شامل ۱۵ درصد از سود خالص فروش این مجموعه می‌شد. احتمالا او فکر می‌کرده که این فیلم به فروش زیادی دست پیدا نخواهد کرد و به‌همین‌دلیل پیشنهاد سازندگان را رد کرده است. شان کانری اگر ایفای نقش گندالف را در این مجموعه برعهده می‌گرفت، باتوجه‌به فروش تقریبا سه میلیارد دلاری این مجموعه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به جیب می‌زد. مبلغی که هر انسانی را مدهوش می‌کند. شاید و تنها شاید هم‌اکنون شان کانری با دیدن مقدار فروش فیلم‌های این مجموعه از تصمیم خود پشیمان باشد، شاید!

شخصیت آراگون در فیلم ارباب حلقه‌ها سوار بر اسب در محل نبرد

۴- انتخاب بازیگر برای شخصیت آراگون

طبق گفته‌های پیتر جکسون و تهیه‌کنندگان مجموعه سینمایی The Lord of the Rings انتخاب بازیگر مناسب برای شخصیت آراگون سخت‌ترین انتخابِ بازیگر در میان سایر شخصیت‌های فیلم به‌شمار می‌رفت. نخستین بازیگری که سازندگان این مجموعه برای نقش‌آفرینی در نقش آراگون درنظر داشتند، کسی نبود به جز نیکولاس کیج. نیکولاس کیج پیشنهاد سازندگان این مجموعه را قبول کرد ولی در ادامه به‌دلیل تعهدات خانوادگی از حضور در این فیلم‌ها انصراف داد. پس از نیکولاج کیج این نقش به استووارت تاونسندِ ایرلندی رسید. در آن زمان تاونسند یک بازیگر بسیار با استعداد و درحال شکوفایی قلمداد می‌شد و سازندگان این مجموعه هم او را گزینه مناسبی برای نقش شخصیت آراگون می‌دانستند.

آراگون: «ممکنه روزی بیاد که مردم شجاعت خودشون رو از دست بدن ولی اون روز امروز نیست»

داستان عدم حضور او بسیار جالب است. او پس از پذیرفتن نقش آراگون به تمریناتی بسیار سخت مشغول شد ولی درنهایت در این مجموعه حضور پیدا نکرد. او در مصاحبه‌ای توضیحاتی جالب دراین‌باره داد و گفت: «من به مدت ۲ ماه درحال تمرین و آماده کردن خودم از لحاظ فیزیکی و روانی برای حضور در این مجموعه و نقش آراگون بودم ولی شاید باورتان نشود دقیقا یک روز قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری از تیم بازیگران این مجموعه اخراج شدم!» 

پس از این موضوع و حاشیه‌های پیش آمده، پیتر جکسون قصد داشت تا بازیگری را انتخاب کند که نسبت‌به استوارت تاونسند سن بیشتری داشته باشد تا بتواند شخصیت آراگون را کمی مسن‌تر به‌تصویر بکشد. پس از حضور بازیگران زیادی در آزمون‌های بازیگری این نقش درنهایت به ویگو مورتنسن رسید. نکته بسیار جالب حضور مورتنسن در این مجموعه این است که او تنها به‌خاطر اصرار بسیار زیاد فرزندش در آزمون‌های بازیگری این مجموعه شرکت کرد. پسر او یعنی هنری مورتنسن یکی از طرفداران پروپاقرص کتاب‌های ارباب حلقه‌ها به‌شمار می‌رفت و به‌همین‌دلیل به پدر خود اصرار زیادی کرد تا برای حضور در این مجموعه اقدام کند. جا دارد از هنری مورتنسن به‌خاطر پافشاری‌هایش تشکر کنیم.

آراگون: «دوستان من، شما جلوی هیچ‌کس نیازی نیست تعظیم کنید»

پیتر جکسون نیز درباره ویگو مورتنسن و احتمال عدم حضور او در این مجموعه توضیحاتی داد و گفت: «ما درطول ماه‌ها چندین بازیگر را برای این نقش درنظر داشتیم و با برخی از آن‌ها نیز به توافق رسیدیم ولی حضور آن‌ها در این مجموعه درنهایت منتفی شد. به‌همین‌دلیل این احتمال وجود داشت که حضور میگو مورتنسن نیز لغو شود و به‌این‌خاطر بازیگرانی همچون جیسون پاتریک و راسل کرو را به‌عنوان جانشین‌های احتمالی او درنظر داشتیم. مدیر برنامه‌های راسل کرو در تماسی به ما گفت که او پس از خواندن فیلم‌نامه بسیار شگفت‌زده شده است. او به ما گفت که راسل کرو به‌تازگی در فیلمی که در آن با شمشیر به ایفای نقش پرداخته (گلادیاتور) حضور داشته و بسیار خوشحال است که او را برای این نقش درنظر داشتیم ولی درنهایت همان‌طور که می‌دانید ایفای نقش شخصیت آراگون به ویگو مورتنسن رسید و خوشحالیم که در این مسیر به مشکلی برخورد نکردیم».

شخصیت‌های اصلی مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۵- بازیگران مدنظر سازندگان برای سایر شخصیت‌های مجموعه

انتخاب بازیگر برای شخصیت آراگون برای سازندگان سری فیلم های The Lord of the Rings کاری بسیار دشوار بود ولی این شخصیت تنها شخصیت این مجموعه به‌شمار نمی‌رفت که سازندگان آن درابتدا بازیگران دیگری را برای بازی در آن نقش‌ها درنظر داشتند ولی مشکلات انتخاب بازیگر برای آن شخصیت‌ها قطعا به اندازه آراگون مشکل نبوده است. جالب‌ترین آزمون بازیگری این مجموعه مربوط‌به آزمون جیک جیلنهال می‌شود. پیتر جکسون درابتدا او را برای نقش‌آفرینی در نقش شخصیت فرودو درنظر داشت ولی آزمون بازیگری جیلنهال به‌طرز مسخره‌ای خراب شد.

جیک جیلنهال در یک مصاحبه درباره این موضوع گفت: «هیچوقت آزمون بازیگری خودم را برای حضور در مجموعه ارباب حلقه‌ها فراموش نمی‌کنم. دقیقا به‌خاطر دارم که به درون اتاق آزمون بازیگری وارد شدم و نقشی که به من محول شده بود را اجرا کردم. نکته اصلی ماجرا جایی است که قبل از آزمون بازیگری هیچ‌کس به من نگفته بود که باید این نقش را با لهجه انگلیسی ایفا کنم. پیتر جکسون پس از آزمون من ازم پرسید که آیا لهجه انگلیسی‌ام را فراموش کرده‌ام؟ واقعا خجالت‌آور بود. به‌نظرم آزمون بازیگری من یکی از بدترین آزمون‌های بازیگری در تمام تاریخ فیلم‌های سینمایی قلمداد می‌شود».

از دیگر بازیگرانی که در ذهن پیتر جکسون حضور داشتند می‌توان به وین دیزل، لیام نیسن، ریچارد اوبراین، ایتان هاوک و اوما تورمن اشاره کرد. جکسون با اشاره به آزمون بازیگری وین دیزل برای نقش آراگون گفت که از او حس خوبی برای این نقش دریافت نمی‌کرده و به‌همین‌دلیل حضور وین دیزل در این مجموعه منتفی شد. ریچارد اوبراین برای نقش گریما در ذهن جکسون قرار داشت ولی مدیر برنامه‌های او که فکر می‌کرد این مجموعه اصلا موفق نخواهد شد این پیشنهاد را رد کرد. لیام نیسن نیز به‌دلایل شخصی و خانوادگی پیشنهاد حضور در نقش برومیر را نپذیرفت.

ایتان هاوک و همسر آن زمان خود یعنی اوما تورمن از دیگر بازیگرانی بودند که پیتر جکسون پیشنهاد حضور در این مجموعه را به آن‌ها داد. جکسون قصد داشت تا وظیفه ایفای نقش شخصیت فارامیر را به ایتان هاوک و وظیفه نقش‌آفرینی در نقش ائووین را به اوما تورمن بسپارد. ایتان هاوک یکی از طرفداران پروپاقرص این مجموعه به‌شمار می‌رود و پیشنهاد پیتر جکسون را خیلی سریع قبول کرد ولی همسر او یعنی اوما تورمن درباره حضور در این مجموعه دو دِل بود و همین موضوع باعث شد تا حضور آن‌ها در این مجموعه منتفی شود. ایتان هاوک بعدها در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که از حضور نیافتن در این مجموعه ماندگار بسیار ناراحت است که البته بدون شک حق هم دارد.

تصویری از منطقه شایر و حضور گندالف در آن در مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۶- ایده کشتن یکی از هابیت‌های داستان

قبل از شروع مراحل تولید این فیلم در نیولاین سینما قرار بود که استودیو میرامکس وظیفه اقتباس از کتاب‌های The Lord of the Rings را برعهده داشته باشد. همچنین قرار بود کارگردان این مجموعه همان پیتر جکسون باشد که درنهایت نیولاین سینما بود که این مجموعه ماندگار را به اهالی سینما هدیه داد. پیتر جکسون در صحبت‌هایی بسیار جالب درباره ایده‌های تهیه‌کنندگان میرامکس گفت: «باب وینستین، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم ارباب حلقه ها در میرامکس به‌شدت علاقه داشت که یکی از شخصیت‌های اصلی هابیت در طول داستان کشته شود. او خیلی قاطعانه به من می‌گفت مگر می‌شود هر چهار هابیت داستان تا انتهای این سفر زنده بمانند؟»

پیتر جکسون در ادامه گفت: «باب در ادامه صحبت‌هایش پا را یک پله فراتر گذاشت و به من گفت که اصلا اهمیت نمی‌دهم کدام یک از آن‌ها کشته شود، خودت یکی را برای مردن انتخاب کن ولی حتما یکی از آن‌ها باید کشته شود تا داستان جذاب‌تر پیش رود. من از حرف‌های او بسیار شوکه شده بودم. اصلا نمی‌دانستم در آن لحظه چه عکس‌العمل و جوابی باید به او بدهم. تنها کاری که در آن زمان از دستم برمی‌آمد این بود که سرم را به نشانه تایید تکان دهم و لبخند بزنم. موقعیت بسیار موذب‌کننده‌ای به‌شمار می‌رفت. ایده او اصلا جالب نبود و من هم به‌هیچ‌وجه قصد انجام آن را نداشتم. تنها چیزی که به او گفتم این بود که باشه، می‌توانم به ایده تو فکر کنم؛ البته می‌توانید حدس بزنید که هیچ‌وقت به ایده او فکر نکردم».

تصویری از مجسمه‌های عظیم در رودخانه در مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۷- دخالت طبیعت در مراحل فیلم‌برداری

در پایان فیلم The Fellowship of the Ring سکانسی وجود دارد که قهرمان‌های داستان توسط عده‌ای از اورک‌ها که برای آن‌ها کمین کرده بودند، درگیر می‌شوند. در این سکانس اورک‌ها در رودخانه به شخصیت‌های داستان هجوم می‌آورند و شاهد یک درگیری اکشن و زیبا هستیم. پیتر جکسون در مصاحبه‌ای درباره جزییات فیلم‌برداری این سکانس توضیحات جالبی داد و گفت: «ما برای این سکانس انواع و اقسام صحنه‌های اکشن و درگیری‌های مهیجی را آماده کرده بودیم. قرار بود قایق‌ها ویران شوند، شخصیت‌های مختلف در نبردهای خود حرکات دیوانه‌واری اجرا کنند ولی طبیعت در آن لحظه داشت به ما می‌خندید».

او در ادامه افزود: «پس از آماده کردن صحنه و ست موردنظر خودمان برای فیلم‌برداری آن صحنه، همه چیز محیا بود تا سکانس‌های این قسمت از فیلم ضبط شوند ولی طبیعت نظر دیگری داشت. به یک‌باره آب‌وهوا ازاین‌رو به آن رو شد،‌ یک طوفان شدید پدیدار آمد و همراه خود یک سیل عظیم را به ما هدیه داد و تمام صحنه‌های آماده شده را با خود شست و برد. در همان زمانی‌که قصد داشتیم در منطقه کویینزتاون در نیوزلند آن قسمت را فیلم‌برداری کنیم، دقیقا در همان زمان و دقیقا در همان منطقه شرایط اضطراری اعلام و تمام منطقه تعطیل شد. واقعا در آن زمان بدشانس بودیم».

تصویری مشکی از شان بین بازیگر مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۸- تقلب‌های شان بین در زمان فیلم‌برداری

پیتر جکسون و نویسنده‌های این مجموعه یعنی فرن والش و فیلیپا بوینس به‌طور مدام درحال تغییر دادن فیلم‌نامه و دیالوگ‌های شخصیت‌های مختلفِ آن بودند. این اقدام آن‌ها حتی در زمان مراحل فیلم‌برداری هم انجام می‌شد و برخی اوقات دقیقا قبل از فیلم‌برداری یک سکانس، بازیگران حاضر در آن دیالوگ‌های جدید دریافت می‌کردند. جالب‌ترین نکته این موضوع به زمانی مربوط می‌شود که شخصیت بورومیر با ایفای نقش شان بین در فیلم یاران حلقه درحال سخنرانی کردن در شورای الروند است.

به‌خاطر این موضوع که نویسندگان فیلم دقیقا قبل از شروع فیلم‌برداری این سکانس برای شخصیت بورومیر دیالوگ‌های جدیدی درنظر گرفته بودند، شان بین دیالوگ‌های خود را حفظ نبود و به‌همین‌دلیل به شیوه‌ای بسیار جالب توانست در آن سکانس نقش‌آفرینی کند. اگر با دقت بیشتری تصاویر آن سکانس را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که شان بین در زمان صحبت کردن زمانی‌که دوربین روی صورت او می‌رود، چند بار به پایین نگاه می‌کند. این اقدام او به این دلیل است که شان بین دیالوگ‌های خود را توسط چسب به قسمت زانو و ران خود بسته بود و با نگاه کردن به پایین می‌توانست دیالوگ‌های خود را ادا کند. نگاه‌های او به پایین علاوه‌بر نگاه کردن به دیالوگ‌ها بار احساسی بیشتری را به صحبت‌های او اضافه می‌کرد.

گندالف سوار بر اسب در حال رسیدن به یکی از قلعه‌های مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۹- وجود عنوان فیلم‌ها در دیالوگ شخصیت‌ها

اگر مثل من دیوانه مجموعه ارباب حلقه‌ها باشید به احتمال زیاد حداقل یک بار تمام فیلم‌های آن را پشت‌سرهم تماشا کرده‌اید. تماشای هر سه فیلم ارباب حلقه ها حدود ۱۰-۱۱ ساعت زمان نیاز دارد و اصلا کار آسانی نیست. یکی از جزییات بسیار جالب این فیلم‌ها این است که می‌توانیم عنوان هر سه فیلم را در دیالوگ‌های شخصیت‌های آن بشنویم و این اتفاق در هر فیلم تنها یک بار رخ می‌دهد. در نخستین قسمت این مجموعه و در همان شورای معروف فیلم، شخصیت الروند به ۹ ماجراجوی داستان لقب The Fellowship of the Ring (یاران حلقه) که همان عنوان فیلم نخست به‌شمار می‌رود را می‌دهد.

در دومین قسمت سارومان با صدای خود عبارت The Two Tower (دو برج) را به‌زبان می‌آورد و در قسمت سوم و نهایی این مجموعه شخصیت گندالف خطاب به دنتور می‌گوید که نمی‌تواند بازگشت پادشاه (Return of the King) را انکار کند. در هر قسمت از فیلم‌های این مجموعه عنوان هر قسمت تنها یک بار در آن فیلم قابل شنیدن است و این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود که یکی از جزییات جالب این مجموعه سینمایی قلمداد می‌شود. مرتبه بعدی که این مجموعه را تماشا می‌کنید به این نکته هم توجه کنید.

تصویری ویرایش شده از شخصیت‌های فرودو و گندالف در مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۱۰- ایفای نقش بی‌نظیر الیجاه وود و ایان مک‌کلین

احتمالا باور کردن توضیحات این مورد کمی سخت باشد ولی کاملا واقعیت دارند. الیجاه وود بازیگر شخصیت فرودو و ایان مک‌کلین بازیگر شخصیت گندالف هیچ‌گاه در فیلم‌برداری تمام سکانس‌های این مجموعه کنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند، باورتان می‌شود؟ تمام قسمت‌هایی که این دو شخصیت به‌طور همزمان در آن‌ها حضور دارند به کمک جلوه‌های ویژه تولید شده‌اند. ایفای نقش الیجاه وود به‌طور جدا از ایفای نقش ایان مک‌کلین انجام می‌شد و سپس تصاویر نقش‌آفرینی آن‌ها به کمک برنامه‌های کامپیوتری درکنار یکدیگر قرار می‌گرفت.

فرودو: «سم‌وایز گمجی، من خیلی خوشحالم که بعد از تمام این اتفاقات، اینجا همراهِ تو هستم»

ایان مک‌کلین در مصاحبه‌ای درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت: «الیجاه نقش اصلی این مجموعه قلمداد می‌شود و بیشترین زمان حضور را در میان سایر بازیگران به خود اختصاص داده است. بااین‌حال از لحاظ فیزیکی او نسبت‌به من بسیار کوچک‌تر است و به‌همین‌دلیل نمی‌توانستیم درکنار یکدیگیر جلوی دوربین برویم». احتمالا با مطالعه این توضیحات مانند من شوکه خواهید شد که این ۲ بازیگر چه‌قدر استادانه نقش خود را بدون حضور دیگری ایفا کرده‌اند. در تمام این سکانس‌ها آن‌ها بدون حضور دیگری دیالوگ‌های خود را به زبان آورده‌اند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. واقعا شگفت‌انگیز است.

شخصیت‌های فرودو، سم و گالوم در یک تصویر نقاشی شده در مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۱۱- ایفای نقش اندی سرکیس در نقش اسمیگل (گالوم)

بدون شک شما هم با من موافق هستید که نقش‌آفرینی استادانه اندی سرکیس در نقش اسمیگل یا همان گالوم یکی از جنبه‌های مثبت این مجموعه سینمایی به‌شمار می‌رود. پس از اکران فیلم‌های این مجموعه ایفای نقش اندی سرکیس به سرعت به یکی از داغ‌ترین بحث‌ها در میان اهالی سینما و منتقدین تبدیل شد. بااینکه ظاهر شخصیت اسمیگل به‌طور کامل توسط جلوه‌های ویژه طراحی و تهیه شده است ولی تمام حرکات و رفتارهای این شخصیت به‌طور واقعی توسط اندی سرکیس به‌تصویر درآمده‌اند. سرکیس در مصاحبه‌ای با اشاره به سختی‌های فراوان این نقش درباره نقش‌آفرینی خود توضیحات بسیار جالبی داد.

او دراین‌باره گفت: «من برای ایفای نقش شخصیت اسمیگل باید به‌صورت چهار دست و پا حرکت می‌کردم که قطعا می‌دانید چقدر سخت است، اگر این حرکت را برای ساعت‌ها انجام دهید بسیار طاقت‌فرسا می‌شود. بااین‌حال من در زمان استراحت نیز به‌صورت چهار دست و پا میان بازیگران و تیم سازنده فیلم‌ها حرکت می‌کردم که باعث خلق لحظاتی بامزه شده است. همچنین زمانی‌که در خانه بودم برخی اوقات به‌طور غیر ارادی به‌صورت چهار دست و پا در خانه حرکت می‌کردم و باعث ترسیدن سایر افراد می‌شد. شاید باورتان نشود ولی حتی بعضی وقت‌ها در خیابان جلوی مردم به آن شکل در می‌آمدم که البته خیلی سریع تظاهر می‌کردم که درحال پیدا کردن کلید یا یک شی کوچک دیگر هستم».

نبردی عظیم در مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها

۱۲- جوایز قسمت سوم؛ بازگشت پادشاه

همان‌طور که حتما اطلاع دارید اسکار میانه خوبی با فیلم های فانتزی ندارد ولی پس از اکران فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King آکادمی اسکار چاره‌ای به جز اهدای جایزه بهترین فیلم سال به این فیلم جلوی خود نمی‌دید. قسمت سوم این مجموعه سینمایی تنها فیلم فانتزی تاریخ به‌شمار می‌رود که موفق شده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال را کسب کند. این موضوع به همین نقطه ختم نمی‌شود. فیلم بازگشت پادشاه در مراسم اسکار سال ۲۰۰۴ در ۱۱ بخش مختلف نامزد کسب این جایزه بود که توانست تمام ۱۱ جایزه را به خود اختصاص دهد. موضوعی که در تاریخ سینما و در تاریخ این جایزه بی‌سابقه است و این رکورد شاید تا سال‌های زیادی در اختیار این فیلم باقی بماند. البته فیلم Titanic و فیلم Ben-Hur نیز ۱۱ اسکار کسب کرده‌اند ولی مانند قسمت سوم ارباب حلقه‌ها در تمام بخش‌های نامزد شده موفق به کسب این جایزه نشده‌اند.

پوستر مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها و تصویری از برج سارومان

۱۳- حقایق متفرقه این مجموعه سینمایی

  • شخصیت فرودو در طول فیلم‌های این مجموعه در مجموع ۳۹ بار به زمین خورد.

  • جی آر. آر. تاکین قصد نداشت عنوان کتاب سوم مجموعه ارباب حلقه‌ها «بازگشت پادشاه» باشد. او عقیده داشت این عنوان می‌تواند بخش مهمی از داستان را لو دهد ولی درنهایت این عنوان توسط ناشر برای کتاب سوم انتخاب شد.

  • شایعاتی وجود دارد که جی آر. آر. تاکین برای عنوان کتاب سوم عنوان طولانیِ «ارباب حلقه‌ها: زمانی‌که اتفاقی باورنکردنی رخ می‌دهد ولی شما مجبور هستید آن را مطالعه کنید چون من آن را به شما نخواهم گفت». عنوانی بسیار طولانی که ظاهرا تغییر آن به «بازگشت پادشاه» تصمیم درستی بوده است.

  • در کتاب‌ها از زمانی‌که فرودو حلقه را دریافت می‌کند تا زمانی‌که پا به آن سفر خطرناک می‌گذارد ۱۷ سال زمان می‌گذرد ولی در فیلم‌ها برای هیجان‌انگیزتر کردن داستان این زمان به چند هفته کاهش یافته است.

  • ویگو مورتنسن تمام حرکات شخصیت آراگون را خودش انجام می‌داد و در زمان فیلم‌برداری از یک شمشیر کاملا واقعی استفاده می‌کرد. سایر بازیگران از شمشیر‌هایی آلومینیومی و بسیار سبک‌تر استفاده می‌کردند.

  • صحنه‌های مربوط‌به نبرد The Battle of Helm’s Deep در مدت چهار ماه و به‌طور کامل در شب فیلم‌برداری شده‌اند.

  • ویگو مورتنسن در زمان فیلم‌برداری و زمانی‌که به کلاه‌خود یک اورک لگد محکمی می‌زند، به‌خاطر آن لگد دو انگشت پای او می‌شکند. او در آن زمان هیچ حرفی نمی‌زند تا فیلم‌برداری مربوط‌به آن سکانس به انتهای خود برسد. او قصد نداشت به‌خاطر شکستگی انگشت‌هایش خللی در فیلم‌برداری به‌وجود آید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره مجموعه سینمایی The Lord of the Rings چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره فیلم‌های این مجموعه در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده