بهترین بازیگران مرد هالیوود

بهترین بازیگران مرد هالیوود

یکشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

در این مقاله به معرفی بهترین بازیگران مرد هالیوود از سال‌های دور تابه‌امروز خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

اگر یک فیلم سینمایی سال‌ها در ذهن سینمادوستان باقی می‌ماند دلیل آن چیست؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌تواند ایفای نقش هنرمندانه هنرپیشگان آن فیلم سینمایی باشد. از بازیگران جهان سیاه و سفید سینما گرفته تا بازیگران دنیای رنگی هالیوود، از بازیگران قدیمی مانند چارلی چاپلین تا بازیگران نسل جدیدتر سینما مانند برد پیت؛ در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به یکی از مهم‌ترین المان‌های سینما یعنی بازیگران آن بپردازیم و باهم نگاهی داشته باشیم به بهترین بازیگران مرد هالیوود.

به‌احتمال زیاد اگر قصد داشته باشیم فهرستی از بهترین بازیگران مرد هالیوود در تاریخ سینما تهیه کنیم با فهرستی بدون پایان روبه‌رو خواهیم شد و به‌همین‌دلیل ما در این مقاله به معرفی تاثیرگذارترین و موفق‌ترین بازیگران مرد سینما خواهیم پرداخت؛ بازیگرانی که بدون شک همه ما عاشقان سینما خاطره‌های ریز و درشت زیادی با آن‌ها داریم و بسیاری از آن‌ها دلیل عشق بی‌پایان ما به سینما به‌شمار می‌روند. پس این شما و این هم ۵۰ بازیگر برتر مرد هالیوود.

«توجه: اسامی بازیگران حاضر در این فهرست براساس ترتیب تاریخ تولد آن‌ها مرتب شده است»


بهترین بازیگران مرد هالیوود

تصویر پرتره از صورت واکین فینیکس

۵۰- واکین فینیکس (Joaquin Rafael Phoenix)

  • تولد: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Gladiator، فیلم Her، فیلم The Master، فیلم Joker
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

بسیاری از منتقدین و اهالی سینما نام واکین فینیکس را درکنار نام دنیل دی لوئیس از لحاظ متعهد بودن به نقشی که پذیرفته‌اند، قرار می‌دهند. فینیکس در سال ۱۹۷۴ در پورتوریکو متولد شد و وقتی تنها هشت سال سن داشت حرفه بازیگری خود را آغاز کرد. واکین فینیکس به‌قدری نقش به‌یادماندنی در کارنامه حرفه‌ای خود دارد که بدون شک نمی‌توان در یک یا دو پاراگراف به آن‌ها بپردازیم. یکی از اولین و بهترین نقش‌آفرینی‌های او به فیلم گلادیاتور تعلق دارد که درکنار راسل کرو توانستند یکی از بهترین فیلم های تاریخی را به‌تصویر بکشند. از دیگر ایفای نقش‌های زیبای او می‌توانیم به نقش تئودور در فیلم Her و نقش فردی کوئل در فیلم The Master اشاره کنیم. آخرین فیلم مهمی که فینیکس را در آن تماشا کردیم فیلم Joker به‌شمار می‌رود که به‌عقیده بسیاری بهترین ایفای نقش فینیکس مربوط‌به این فیلم می‌شود. او پس از سه بار نامزدی برای کسب جایزه اسکار درنهایت در سال ۲۰۲۰ برای بازی در فیلم جوکر به این جایزه در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد دست پیدا کرد.


تصویری از کریستین بیل با موهای کوتاه

۴۹- کریستین بیل (Christian Charles Philip Bale)

  • تولد: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: سه‌گانه شوالیه تاریکی، فیلم American Psycho، فیلم The Fighter
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

به‌احتمال زیاد کریستین بیل می‌تواند به‌عنوان یکی از متعهدترین بازیگران آمریکایی به‌شمار رود. کریستین چارلز فیلیپ بیل در سال ۱۹۷۴ در کشور ولز متولد شد و خیلی سریع توانست راهش را به سینما پیدا کند. او تنها ۱۳ سال سن داشت که در فیلم امپراتوری خورشید به کارگردانی جناب استیون اسپیلبرگ نقش شخصیت اصلی را ایفا کرد و همین ایفای نقش باعث شد تا توجه بسیاری از منتقدین سینمایی به او معطوف شود. در سال ۲۰۰۰ و با نقش‌آفرینی استادانه خود در فیلم American Psycho تحسین تمام اهالی سینما را به‌دست آورد و توانست وارد جرگه بازیگران درجه یک سینما شود. او برای حضور در فیلم The Machinist وزن خود را ۲۹ کیلو کاهش داد و سال‌ها بعد برای فیلم American Hustle وزن خود را به ۱۰۲ کیلوگرم رساند.

همین موضوعات باعث می‌شوند تا او را درمیان متعهدترین بازیگران هالیوود قرار دهیم. شما هم با این نظر احتمالا موافق خواهید بود که موفق‌ترین و بهترین نقش‌آفرینی کریستین بیل به سه‌گانه شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان مربوط می‌شود. سه‌گانه‌ای که نشان داد می‌توان با المان‌های واقع‌گرایانه فیلم‌های ابرقهرمانی تولید کرد و موفق شد. بیل تا امروز چهار بار نامزد کسب جایزه اسکار شده که تنها یک بار و برای حضور در فیلم The Fighter موفق به کسب این جایزه شده است. آخرین نقش‌آفرینی کریستین بیل به فیلم Ford v Ferrari‎ مربوط می‌شود و باید منتظر بمانیم تا بار دیگر او را در یک فیلم ابرقهرمانی دیگر یعنی فیلم Thor: Love and Thunder تماشا کنیم.


لئوناردو دی‌کاپریو با کت مشکی زیر باران درحال نگاه کردن به بالا

۴۸- لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo Wilhelm DiCaprio)

  • تولد: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Wolf of Wall Street، فیلم The Revenant، فیلم The Departed
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

به بازیگری رسیدیم که به عقیده بسیاری از منتقدین و دوستداران سینما خیلی زودتر از سال ۲۰۱۶ می‌توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال را کسب کند. لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی که در سال ۱۹۷۴ در شهر لس‌آنجلس متولد شد و توانست زمانی‌که تنها ۱۵ سال سن داشت وارد سینما شود. او با ایفای نقش در فیلم تایتانیک در سال در سال ۱۹۹۷ و دار و دسته نیویورکی در سال ۲۰۰۲ نشان داد که یکی از بازیگران توانای سینما به‌شمار می‌رود و نقش‌آفرینی استادانه در این فیلم‌ها نامی برای خود دست‌وپیدا کرد. پس از این موضوع او در فیلم‌های موفقی مانند The Departed و Shutter Island بار دیگر استعداد بسیار بالای خود در بازیگری را به رخ کشید.

اما بهترین ایفای نقش‌های خود به احتمال زیاد به فیلم‌های The Revenant و The Wolf of Wall Street مربوط می‌شود. او در سه دهه فعالیت سینمایی پنج بار نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شده بود که درنهایت در سال ۲۰۱۶ این جایزه را برای هنرنمایی در فیلم The Revenant به خودش اختصاص داد. از دیگر فیلم‌های به‌یادماندنی او می‌توانیم به فیلم Django Unchained، فیلم Once Upon a Time in Hollywood و فیلم Inception اشاره کنیم. لئوناردو دی‌کاپریو یکی از معدود بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود که تقریبا در تمام ایفای نقش‌های خود درخشان ظاهر شده است. فیلم بسیار موردانتظار Killers of the Flower Moon به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و حضور بازیگرانی مانند رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو قرار است به‌زودی اکران شود تا دوباره دی‌کاپریو را در یکی از فیلم‌های اسکورسیزی تماشا کنیم.


تصویر پرتره از فیلیپ سیمور هافمن

۴۷- فیلیپ سیمور هافمن (Philip Seymour Hoffman)

  • تولد: سال ۱۹۶۷ میلادی | مرگ: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Capote، فیلم The Master، فیلم Doubt
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

فیلیپ سیمور هافمن یک نمونه بارز از عرش به فرش رسیدن به‌شمار می‌رود. او در سال ۱۹۶۷ در نیویورک متولد شد و زمانی‌که تنها ۴۶ سال سن داشت به‌دلیل استفاده بیش از حد مواد مخدر در خانه خود جانش را از دست داد. او سال‌ها قبل سابقه استفاده از موادمخدر را داشته است ولی قبل از مرگش به‌مدت ۲۳ سال هیچ‌گونه موادمخدری استفاده نکرده بود. او در زمان مرگ خود درحال نقش‌آفرینی در مجموعه سینمایی Hunger Games بود و سال قبل از مرگ خود با ایفای نقش در فیلم The Master توانست نامزد کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. او در سال ۲۰۰۵ به‌دلیل هنرنمایی استادانه خود در فیلم Capote توانست جایزه اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا را در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد به‌دست بیاورد. فیلیپ سیمور هافمن در ۴۶ سالگی به‌دلیل استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست داد تا دنیا بار دیگر متوجه شود این پدیده شوم با هیچکس شوخی ندارد.


تصویری از راسل کرو با کت و شلوار مشکی

۴۶- راسل کرو (Russell Ira Crowe)

  • تولد: سال ۱۹۶۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Gladiator، فیلم A Beautiful Mind، فیلم The Insider
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

راسل کرو، بازیگر و موسیقی‌دان نیوزلندی که در سال ۱۹۶۴ در این کشور متولد شد ولی بیشتر عمر خود را در کشور استرالیا سپری کرد. راسل کرو در سال ۱۹۹۹ با نقش‌آفرینی در فیلم The Insider با حضور آل پاچینو و به کارگردانی مایکل مان توانست به شهرتی جهانی دست پیدا کند و نامزد کسب جایزه اسکار شود و سال پس از آن به عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی بهترین هنرنمایی خود در سینما را تجربه کرد. او در سال ۲۰۰۰ با بازی در فیلم گلادیاتور توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به‌دست آورد. او یک سال پس از فیلم گلادیاتور در فیلم بسیار موفق یک ذهن زیبا به ایفای نقش پرداخت و توانست برای سومین سال پیاپی نامزد کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود. راسل کرو در مجموع یک بار جایزه اسکار و چهار بار جایزه گلدن گلوب را برای هنرنمایی‌های خود به‌دست آورد. آخرین ایفای نقش راسل کرو در سینما به شخصیت تام کوپر در فیلم نامتعادل به کارگردانی دریک بورت مربوط می‌شود.


تصویری از برد پیت با کت مشکی و پس‌زمینه خاکستری

۴۵- برد پیت (Bradley Pitt)

  • تولد: سال ۱۹۶۳ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم SE7EN، فیلم Fight Club، فیلم Inglourious Basterds
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

به یکی از خوش‌سیماترین بازیگران هالیوود رسیدیم، ویلیام بردلی پیت یا همان برد پیت خودمان که به‌قدری فیلم خوب در کارنامه خود دارد که برای انتخاب کردن بهترین فیلم‌های او بدون شک کار بسیار سختی پیش رو خواهیم داشت. برد پیت در سال ۱۹۶۳ در آمریکا متولد شد و علاوه‌بر بازیگری در حرفه تهیه‌کنندگی نیز فعالیت زیاد و موفقی داشته است. در کشور ما احتمالا برد پیت را در دهه‌های گذشته با فیلم‌هایی مانند آقا و خانم اسمیت و فیلم تروآ بیشتر می‌شناسند و احتملا از فیلم‌های پرطرفدار این بازیگر در کشور ما محسوب می‌شوند. زندگی شخصی برد پیت بسیار پرحاشیه بوده؛ او پس از ازدواج ناموفق خود با جنیفر انیستون با یکی دیگر از بازیگران سرشناس هالیوود یعنی آنجلینا جولی ازدواج کرد که این ازدواج هم پس از پنج سال به پایان خود رسید.

برد پیت حضوری کوتاه در سریال Friends داشت و در همان سال‌ها با ایفای نقش در فیلم‌هایی به‌یادماندنی مانند فیلم Seven و فیلم Fight Club نشان داد استعداد بسیار بالایی در به‌تصویر کشیدن نقش‌های مختلف دارد. به‌دلیل شهرت و محبوبیت او، برد پیت در سال‌های اخیر درمیان عموم به‌عنوان یکی از قردتمندترین و تاثیرگذارترین افراد در صنعت سرگرمی شناخته می‌شود. مهم‌ترین نقش‌آفرینی اخیر او به فیلم روزی روزگاری در هالیوود به کارگردانی کوئنتین تارانتینو مربوط می‌شود که توانست برای ایفای نقش در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌دست آورد. برد پیت همچنین سه بار دیگر برای کسب این جایزه نامزد شده بود که درنهایت تنها یک بار موفق به کسب این جایزه شد.


شان پن درحال نشسته روی زمین

۴۴- شان پن (Sean Justin Penn)

  • تولد: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Mystic River، فیلم Milk، فیلم Carlito's Way
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار 

شان پن، بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی در سال ۱۹۶۰ در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا متولد شد. او درابتدای دوران فعالیت هنری خود به ساخت فیلم‌هایی کوتاه مشغول بود و پس از آن وارد حرفه بازیگری شد. شان پن در دهه ۸۰ میلادی با هنرنمایی در طیف وسیعی از نقش‌های مختلف توانست تحسین بسیاری از منتقدین سینمایی را به‌دست آورد و پس از حضور در فیلم‌هایی مانند راه کارلیتو و راه رفتن مرد مرده توانست خود را به‌عنوان یک بازیگر درجه یک به جهان معرفی کند. او در سال ۲۰۰۳ با ایفای نقش در فیلم رودخانه مرموز و در سال ۲۰۰۸ با ایفای نقش در فیلم میلک توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌دست آورد. او همچنین سه بار دیگر نامزد کسب این جایزه ارزشمند شده بود ولی نتوانست بیش از ۲ بار این جایزه را به خودش اختصاص دهد.


والپیپر سیاه و سفید از کوین اسپیسی

۴۳- کوین اسپیسی (Kevin Spacey Fowler)

  • تولد: سال ۱۹۵۹ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلک The Usual Suspects، فیلم SE7EN، فیلم L.A. Confidential
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

کوین اسپیسی فاولر در سال ۱۹۵۹ در شهر نیوجرسی متولد شد و تابه‌امروز به‌عنوان یکی از فعال‌ترین چهره‌های دنیای سرگرمی شناخته شده است. او در حوزه‌هایی مانند بازیگری سینما و تلویزیون و تئاتر، کارگردانی فیلم‌های سینمایی، تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی، فیلم‌نامه‌نویس و خواننده فعالیت داشته و در چهار دهه فعالیت سینمایی توانسته ۲ بار جایزه اسکار را کسب کند. ایفای نقش بی‌نظیر او در فیلم‌هایی مانند The Usual Suspects و Seven باعث شد تا به شهرت جهانی دست پیدا کند. او در سال‌های اخیر با هنرنمایی در سریال House of Cards توانست یکی از بهترین رئیس‌جمهورهای آمریکا در تاریخ سینما و تلویزیون را به‌تصویر بکشد؛ سریالی که مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار گرفت و یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن بدون شک نقش‌آفرینی استادانه کوین اسپیسی به‌شمار می‌رود.


گری اولدمن در مجموعه هری پاتر

۴۲- گری اولدمن (Gary Leonard Oldman)

  • تولد: سال ۱۹۵۸ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Léon: The Professional، فیلم Darkest Hour، سه‌گانه شوالیه تاریکی
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

گری اولدمن یکی از آن بازیگرانی به‌شمار می‌رود که در فصل جوایز آن‌طور که باید و شاید به حق خود نرسیده است. او در سال ۱۹۵۸ در شهر لندن متولد شد و در ۱۹۸۰ فعالیت هنری خود در تئاتر را آغاز کرد. ایفای نقش او در فیلم سید و نانسی محصول سال ۱۹۸۶ باعث شد تا از طرف روزنامه ایونینگ استاندارد جایزه بهترین بازیگر تازه‌وارد را به‌دست آورد. فیلم Léon: The Professional به عقیده بسیاری بهترین فیلم سینمایی او تلقی می‌شود ولی بااین‌حال در فیلم‌ها و مجموعه‌های به‌یادماندنی زیادی ایفای نقش کرده است. از نقش‌های مهم او می‌توان به نقش سیوروس بلک در مجموعه هری پاتر و نقش رئیس پلیس گوردون در سه‌گانه شوالیه تاریکی اشاره کرد. گری اولدمن درنهایت در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل هنرنمایی استادانه خود در فیلم Darkest Hour موفق شد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به خودش اختصاص دهد.


دنیل دی لوئیس با گریم خود در فیلم لینکولن

۴۱- دنیل دی لوئیس (Daniel Michael Blake Day-Lewis)

  • تولید: سال ۱۹۵۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Gangs of New York، فیلم There Will Be Blood، فیلم Lincoln
  • مهم‌ترین جوایز: کسب سه جایزه اسکار

اگر نسبت تعداد فیلم‌ها و سال فعالیت بازیگران را حساب کنیم، دنیل دی لوئیس احتمالا کم‌کارترین بازیگر فهرست بهترین بازیگران هالیوود خواهد بود اما شکی در این موضوع نیست که تک‌تک نقش‌آفرینی‌های دنیل دی لوئیس می‌توانند از به‌یادماندنی‌ترین‌های سینما قلمداد شوند. او در سال ۱۹۵۷ در شهر لندن متولد شد و زمانی‌که تنها ۱۴ سال سن داشت توانست نخستین نقش‌آفرینی سینمایی خود را در فیلم Sunday Bloody Sunday تجربه کند؛ فیلمی که در آن سال جایزه بهترین فیلم سال را در جشنواره بفتا کسب کرد. اگر نقش‌های مختلفی که دنیل دی لوئیس در طول فعالیت هنری خود بازی کرده را کنار هم قرار دهید، شاید باور این موضوع سخت باشد که تمام آن نقش‌ها با لهجه‌های مختلف و اتمسفرهایی گوناگون همه یک نفر هستند.

دنیل دی لوئیس یکی از معدود بازیگران تاریخ سینما به‌شمار می‌رود که توانسته است سه بار جایزه اسکار را در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد به خودش اختصاص دهد. او همچنین سه بار دیگر نیز نامزد کسب این جایزه شده بود ولی درنهایت تعداد این جایزه در ویترین افتخارات او از عدد سه فراتر نرفت. فهرست جوایز کسب‌شده توسط او به‌قدری طولانی است که نمی‌توان آن‌ها را در یک مقاله نوشت. مجله تایم در نوامبر سال ۲۰۱۲ دنیل دی لوئیس را بزرگ‌ترین بازیگر سینما توصیف کرد؛ توصیفی که به احتمال زیاد ما هم با آن موافق خواهیم بود. همه ما امیدواریم بار دیگر او را روی پرده سینماها تماشا کنیم.


پرتره رنگی از تام هنکس

۴۰- تام هنکس (Thomas Jeffrey Hanks)

  • تولد: سال ۱۹۵۶ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Philadelphia، فیلم Forrest Gump، فیلم Saving Private Ryan، فیلم The Green Mile
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

اگر بخواهیم یک فهرست از بهترین فیلم‌های تام هنکس تهیه کنیم بدون شک کار بسیار سختی را پیش‌رو خواهیم داشت. توماس جفری هنکس، بازیگر، کمدین، کارگردان، دوبلور و نویسنده آمریکایی که در سال ۱۹۵۶ در آمریکا متولد شد و در طول حرفه کاری خود توانست به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و بهترین بازیگران مرد هالیوود شناخته شود. او برای ایفای نقش در فیلم فیلادلفیا در سال ۱۹۹۳ و فیلم فارست گامپ در سال ۱۹۹۴ توانست در دو سال پیاپی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. فیلم فارست گامپ به عقیده بسیاری از اهالی سینما نه‌تنها بهترین نقش‌آفرینی تام هنکس که یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های یک بازیگر در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. فیلم‌هایی مانند نجات سرباز رایان و مسیر سبز از دیگر فیلم‌های برجسته او قلمداد می‌شوند. موفق‌ترین نقش‌آفرینی اخیر تام هنکس به فیلم روزی زیبا در محله مربوط می‌شود که برای هنرنمایی در این فیلم نامزد کسب جوایز بسیاری شد.


تصویر سیاه و سفید از مل گیبسون و یک اسلحه در دست او

۳۹- مل گیبسون (Mel Columcille Gerard Gibson)

  • تولد: سال ۱۹۵۶ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Braveheart، مجموعه Mad Max، مجموعه Lethal Weapon
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

مل گیبسون، کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده و نویسنده آمریکایی که در سال ۱۹۵۶ در نیویورک متولد شد و مانند مارلون براندو در ۲۰ سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرد. مل گیبسون تابه‌امروز موفق نشده در زمینه بازیگری جایزه اسکار را به‌دست بیاورد ولی در سال ۱۹۹۶ با کارگردانی فیلم Braveheart توانست جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سال را به فیلم خود اختصاص دهد. او همچنین در سال ۲۰۱۷ بار دیگر برای جایزه بهترین کارگردانی نامزد کسب این جایزه شد که این بار دستش از جایزه اسکار کوتاه ماند. مل گیبسون با ایفای نقش در مجموعه‌های بزرگی مانند مجموعه Mad Max و مجموعه Lethal Weapon نام خود را در تاریخ سینما جاودان کرد ولی بااین‌حال بسیاری از منتقدین و اهالی سینما فیلم شجاع‌دل را همچنان بهترین فیلم او می‌دانند.


پرتره رنگی از صورت ویلم دفو

۳۸- ویلم دفو (William James Dafoe)

  • تولد: سال ۱۹۵۵ میلادی 
  • فیلم‌های برتر: فیلم Platoon، فیلم Shadow of the Vampire، فیلم Spider-Man
  • مهم‌ترین جوایز: چهار نامزدی کسب جایزه اسکار

ویلم جیمز دفو، هنرپیشه آمریکایی که در سال ۱۹۵۵ در کشور آمریکا متولد شد و از سال ۱۹۸۰ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او در چهار دهه فعالیت سینمایی توانست ۲ بار در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد و ۲ بار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نامزد کسب جایزه اسکار شود ولی تاکنون در کسب این جایزه ارزشمنده موفق نبوده است. بهترین نقش‌آفرینی‌های ویلم دفو به فیلم‌هایی مانند جوخه، سایه خون‌آشام، سه‌گانه مرد عنکبوتی و پروژه فلوریدا مربوط می‌شوند. ویلم دفو به‌دلیل لهجه و صدای گرفته خود شهرت بسیار زیادی دارد و به‌همین‌دلیل کارگردان‌های زیادی در هالیوود او را یکی از بهترین بازیگران نقش‌های منفی قلمداد می‌کنند. ویلم دفو درکنار چند نامزدی خود برای کسب جایزه اسکار تابه‌امروز توانسته است سه بار جایزه گلدن گلوب را کسب کند. از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های اخیر دفو می‌توانیم به فیلم Siberia اشاره کنیم.


تصویری از دنزل واشنگتن درحال لبخند زدن

۳۷- دنزل واشنگتن (Denzel Hayes Washington Jr)

  • تولد: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Training Day، فیلم Glory، فیلم Flight
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

دنزل واشنگتن بازیگر آمریکایی در سال ۱۹۵۴ در مریلند متولد شد و علاوه‌بر حرفه بازیگری در حرفه کارگردانی نیز فعالیت زیادی داشته است. او در سال ۱۹۸۱ با حضور در فیلم Carbon Copy به‌طور رسمی وارد سینما شد و پس از نقش‌آفرینی استادانه خود در فیلم Cry Freedom نامی برای خود دست‌وپا کرد و توانست توجه اهالی سینما را به خود جلب کند. دنزل واشنگتن در چهار دهه فعالیت سینمایی خود توانسته ۲ بار جایزه اسکار و سه بار جایزه گلدن گلوب را کسب کند. یکی از جایزه‌های اسکار او به فیلم Training Day مربو‌ط می‌شود که به عقیده بسیاری بهترین فیلم او به‌شمار می‌رود. واشنگتن به‌دلیل ایفای نقش در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌دست آورد. در سال ۲۰۲۰ رسانه The New York Times او را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر مرد قرن ۲۱ انتخاب کرد.


تصویر پرتره از جانی دپ

۳۶- جانی دپ (John Christopher Depp II)

  • تولد: سال ۱۹۶۳ میلادی
  • فیلم‌های برتر: مجموعه دزدان دریایی کارائیب، فیلم Finding Neverland، فیلم Sweeney Todd
  • مهم‌ترین جوایز: سه بار نامزد کسب جایزه اسکار

جانی دپ را می‌توانیم یکی از سودآورترین بازیگران هالیوود برای سازندگان فیلم‌های سینمایی خطاب کنیم. فیلم های جانی دپ تابه‌امروز ۳.۱ میلیارد دلار در آمریکا و بیش از ۷.۵ میلیارد دلار در جهان فروش داشته‌اند. او در سال ۱۹۵۳ میلادی در ایالت کنتاکی در آمریکا متولد شد در طول زندگی خود در حوزه‌هایی مانند تهیه‌کنندگی و موسیقی و البته بازیگری فعالیت زیادی داشته است. جانی دپ بااینکه در زندگی شخصی خود دچار حاشیه‌های فراوانی شده است ولی به‌هیچ‌وجه این حاشیه‌ها روی بزرگی او سایه ننداخته‌اند. او در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان یکی از ۲۰ چهره برتر دنیای سرگرمی و در سال ۲۰۱۲ از نگاه سایت IMDB به‌عنوان بهترین بازیگر ۱۰ سال گذشته انتخاب شد. او همچنین از نگاه این سایت درمیان ۱۰۰ بازیگر برتر تاریخ سینما رتبه شصت و هفتم را دراختیار دارد. جانی دپ تاکنون ۳ بار نامزد کسب جایزه اسکار شده که همیشه دستش از این جایزه کوتاه مانده است.


پرتره سیاه و سفید از رابین ویلیامز

۳۵- رابین ویلیامز (Robin McLaurin Williams)

  • تولد: سال ۱۹۵۱ میلادی | مرگ: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Good Will Hunting، فیلم Good Morning, Vietnam، فیلم The Fisher King
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

رابین ویلیامز، کمدین دوست‌داشتنی و بازیگر توانای هالیوود که در سال ۱۹۵۱ در آمریکا متولد شد توانست در سن ۲۱ سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کند. از بهترین نقش‌آفرینی‌های او می‌توان به فیلم Good Will Hunting اشاره کرد که به‌دلیل هنرنمایی خود در این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کند. رابین ویلیامز متاسفانه یکی از غم‌انگیزترین مرگ‌ها درمیان بازیگرانی که دیگر درمیان ما نیستند را دارد. او در سال ۲۰۱۴ به‌دلیل افسردگی بیش‌ازحدِ ناشی از زوال عقل جان خودش را گرفت و به زندگی خود پایان داد. او در طول دوران فعالیت هنری خود توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مردِ فیلم کمدی و جایزه گرمی را کسب کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا پس از مرگ رابین ویلیامز در پیامی نوشت: «او ما را خنداند و اکنون ما را به گریه واداشت. او درنهایت توانست تمام عناصر روح انسان را به تاثر وادارد».


اد هریس با عینک طبی درحال ایفای نقش

۳۴- اد هریس (Edward Allen Harris)

  • تولد: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Apollo 13، فیلم A Beautiful Mind، فیلم Pollock
  • مهم‌ترین جوایز: چهار نامزدی کسب جایزه اسکار

اد هریس در سال ۱۹۵۰ در نیوجرسی در کشور آمریکا متولد شد و علاوه‌بر بازیگری در حرفه‌هایی مانند تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی، کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز فعالیت زیادی داشته است. احتمالا اد هریس را می‌توانیم یکی از بهترین بازیگران نقش‌های شرور در سینما خطاب کنیم؛ بازیگری که به‌خاطر چهره و سبک بازی خود می‌تواند نقش‌های منفی را به بهترین شکل ممکن به‌تصویر بکشد. اد هریس در طولان دوران حرفه‌ای خود توانست چهار بار نامزد کسب جایزه اسکار شود که هر چهار بار دستش از این جایزه کوتاه ماند ولی بااین‌حال در ویترین افتخارات او جوایز ارزشمند زیادی به چشم می‌خورد. آخرین نقش‌آفرینی‌های برجسته اد هریس به سریال Westworld محصول شبکه HBO، فیلم Resistance و فیلم Top Gun: Maverick مربوط می‌شود. اد هریس همچنین در بازی ویدیویی بسیار محبوب Call of Duty: Black Ops وظیفه صداگذاری شخصیت جیسون هادسن را برعهده داشته است.


ساموئل ال جکسون با عینک طبی گرد و کت مشکی

۳۳- ساموئل ال. جکسون (Samuel Leroy Jackson)

  • تولد: سال ۱۹۴۸ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Pulp Fiction، فیلم Against the Wall،‌ فیلم Django Unchained
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک اسکار افتخاری

ساموئل لروی جکسون، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی که در سال ۱۹۴۸ در شهر واشنگتن متولد شد و توانست در ۲۴ سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کند. جکسون تابه‌امروز در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته که این موضوع او را به یکی از سودآورترین بازیگران هالیوود تبدیل کرده است. او با نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی مانند جان سخت ۳ و زمانی برای کشتن توانست به شهرت جهانی دست پیدا کند ولی بدون شک بهترین فیلم سینمایی با حضور او فیلم Pulp Fiction به‌شمار می‌رود. او برای ایفای نقش در این فیلم توانست نامزد کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود ولی درنهایت دستش از این جایزه کوتاه ماند. او در سال‌های اخیر نقش‌هایی نسبتا کوتاه را در فیلم‌های جهان سینمایی مارول بازی کرده و آخرین هنرنمایی او در سینما به فیلم Hitman's Wife's Bodyguard مربوط می‌شود. ساموئل ال جکسون قرار است در سال ۲۰۲۲ اسکار افتخاری خود به پاس یک عمر فعالیت هنری را دریافت کند.


تصویری از آلن ریکمن فقید با پس‌زمینه آبی

۳۲- آلن ریکمن (Alan Sidney Patrick Rickman)

  • تولد: سال ۱۹۴۶ میلادی | مرگ: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • فیلم‌های برتر: مجموعه Harry Potter، فیلم Die Hard
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه گلدن گلوب

به احتمال بسیار زیاد نخستین شخصیتی که با شنیدن نام آلن ریکمن فقید جلوی چشم ما ظاهر می‌شود کسی نیست جز سوروس اسنیپ؛ پروفسور دوست‌داشتنی مجموعه فیلم‌های هری پاتر که باایفای نقش زیبای آلن ریکمن برای همیشه در تاریخ سینما جاودان شده است. آلن ریکمن در سال ۱۹۴۶ در شهر لندن متولد شد و در زمینه‌هایی مانند نویسندگی، کارگردانی، کارگردانی تئاتر و البته بازیگری فعالیت داشت. مهم‌ترین نمایش او به نمایش «مهمان زمستان» مربوط می‌شود که در سال ۱۹۹۵ آن را در لندن کارگردانی کرد و روی صحنه برد. نسخه سینمایی این نمایش در سال ۱۹۹۶ با نقش‌آفرینی اما تامسون روی پرده سینماها رفت.

آلن ریکمن در طول دوران کاری خود توانست جوایز ارزشمندی مانند جایزه گلدن گلوب برای نقش‌آفرینی در فیلم تلویزیونی Rasputin: Dark Servant of Destiny و جایزه امی برای بازی در همان فیلم را به‌دست آورد. آخرین نقش‌آفرینی آلن ریکمن قبل از مرگ او فیلم Eye in the Sky به‌شمار می‌رود که او درکنار بازیگرانی مانند آرون پال و هلن میرن به ایفای نقش پرداخت. آلن ریکمن در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل یک سکته کوچک در بیمارستان بستری شد و به‌همین‌دلیل پزشکان متوجه شدند او دچار سرطان پانکراس شده است. این بازیگر دوست‌داشتنی متاسفانه در سال ۲۰۱۶ در اثر همین بیماری در سن ۶۹ سالگی درگذشت ولی بدون شک برای همیشه در یاد اهالی سینما باقی خواهد ماند.


تصویری از کریستین واکن درحال ایفای نقش در بیابان

۳۱- کریستوفر واکن (Christopher Walken)

  • تولد: سال ۱۹۴۳ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Catch Me if You Can، فیلم Pulp Fiction، فیلم Batman Returns
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

کریستوفر واکن بازیگر آمریکایی و اسکاتلندی‌تبار در سال ۱۹۴۳ در شهر نیویورک متولد شد. واکن قبل از ورود به صنعت سینما در یک سیرک مشغول حرفه تربیت شیرها بود و پس از آن به مدرسه رفت ولی خیلی زود درس را رها کرد. او زمانی‌که تنها ۱۰ سال سن داشت به‌همراه برادر دوقلوی خود در چند مجموعه تلویزیونی به‌ایفای نقش پرداخت. او در سال ۱۹۶۹ با جورجیان تن ازدواج کرد و در ۱۹۷۰ نام خود را از رونالد به کریستوفر تغییر داد. کریستوفر واکن در هفت دهه فعالیت هنری خود توانست یک بار و در سال ۱۹۷۸ جایزه اسکار را در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دریافت و همچنین هشتاد و چهارمین مراسم اسکار را اجرا کند. به‌احتمال فراوان بهترین فیلم واکن به فیلم Catch Me if You Can مربوط می‌شود که به‌خاطر نقش‌آفرینی در این فیلم توانست جایزه بفتای بهترین بازیگر مکمل مرد را به‌دست آورد.


رابرت دنیرو با پس‌زمینه مشکی

۳۰- رابرت دنیرو (Robert Anthony De Niro Jr)

  • تولد: سال ۱۹۴۳ میلادی 
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Irishman، فیلم Taxi Driver، فیلم The Godfather Part II، فیلم Goodfellas
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

به رابرت دنیرو دوست‌داشتنی رسیدیم، بازیگری که به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما می‌تواند در صدر بهترین بازیگران مرد هالیوود قرار بگیرد. بازیگری که نامش با سبک فیلم‌های مافیایی عجین شده. رابرت دنیرو در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد و از سال ۱۹۶۳ و از ۲۰ سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرد. رابرت دنیرو تابه‌امروز در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی هنرنمایی کرده است که درمیان آن‌ها می‌توانیم به فیلم‌هایی مانند فیلم The Godfather Part II، فیلم راننده تاکسی، فیلم Goodfellas، فیلم Heat، فیلم Silver Linings Playbook و ده‌ها فیلم دیگر به‌عنوان بهترین فیلم‌های او اشاره کنیم. او تابه‌امروز هشت بار نامزد کسب جایزه اسکار شده است که تنها در سال ۱۹۸۰ برای فیلم Raging Bull در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد و در سال ۱۹۷۴ برای قسمت دوم مجموعه پدرخوانده در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توانست این جایزه را به‌دست آورد. دنیرو در سال ۲۰۱۵ از لحاظ تعداد نقش‌های به‌یادماندنی و کلیدی عنوان بزرگ‌ترین بازیگر تاریخ سینما را کسب کرد.


بن کینگزلی با کت و شلوار مشکی

۲۹- بن کینگزلی (Ben Kingsley)

  • تولد: سال ۱۹۴۳ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Schindler's List، فیلم Shutter Island، فیلم Hugo
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

بن کینگزلی در سال ۱۹۴۳ در شهر یورکشایر در کشور انگلستان متولد شد و در پنج دهه فعالیت هنری به‌عنوان یک بازیگر صاحب سبک توانسته است جوایز بسیاری از جمله گلدن گلوب، گرمی، بفتا و SAG را کسب کند. کینگزلی با نقش‌آفرینی در فیلم گاندی به کارگردانی ریچارد اتنبرگ که در سال ۱۹۸۲ اکران شد توانست توجه بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به خود جلب کند. فیلمی که در آن کینگزلی نقش شخصیت گاندی را به بهترین شکل ممکن به‌تصویر کشیده است. پدر بن گینگزلی یک مرد هندی بود که در کشور هند در صنعت ادویه فعالیت می‌کرد تا اینکه بعدها به کشور انگلستان نقل‌مکان کردند.

بن کینگزلی یکی از آن بازیگرانی به‌شمار می‌رود که بدون شک بیش از یک بار استحقاق کسب جایزه اسکار را داشته ولی متاسفانه با چهار بار نامزدی برای کسب این جایزه تنها یک بار توانسته جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به‌خود اختصاص دهد. او در سال ۱۹۸۲ برای ایفای نقش در فیلم گاندی توانست جایزه اسکار را کسب کند؛ فیلمی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما با اینکه یکی از نخستین فیلم‌های کینگزلی به‌شمار می‌رود، بهترین نقش‌آفرینی او است. وی در سال ۲۰۰۲ به پاس یک عمر فعالیت هنری در سینما از سوی ملکه انگلستان نشان شوالیه (Sir) را دریافت کرد و همچنین در سال ۲۰۱۰ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود یک ستاره به نام او ثبت شد. 


هریسون فورد درحال نقش‌آفرینی در مجموعه ایندیانا جونز

۲۸- هریسون فورد (Harrison Ford)

  • تولد: سال ۱۹۴۲ میلادی
  • فیلم‌های برتر: مجموعه جنگ ستارگان، مجموعه ایندیانا جونز، فیلم Blade Runner 2049
  • مهم‌ترین جوایز: یک بار نامزدی کسب جایزه اسکار

به بازیگری رسیدیم که احتمالا بیشتر ما او را با بازی در نقش شخصیت هان سولو در مجموعه سینمایی جنگ ستارگان می‌شناسیم. هریسون فورد بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی که در سال ۱۹۴۲ در شیکاگو متولد شد و با حضور در مجموعه‌هایی به‌یادماندنی نام خودش را در تاریخ سینما جاودان کرد. شاید افراد زیادی از این موضوع اطلاع نداشته باشند ولی هریسون فرود یک خلبان کاربلد به‌شمار می‌رود و فعالیت‌های زیادی در جنبش‌های مربو‌ط‌به محیط‌زیست داشته است. او با حضور در مجموعه‌هایی مانند جنگ ستارگان و ایندیانا جونز توانست به شهرتی جهانی دست پیدا کند. فورد در هنگام نقش‌آفرینی‌های خود به‌دلیل تعهد به کارش بارها و بارها دچار مصدومیت‌های شدیدی مانند شکستن دنده، آسیب‌دیدگی زانو و شکستی پا شده بود که همین موضوع نشان می‌دهد هریسون فورد درمیان بهترین بازیگران مرد هالیوود جایگاه ویژه‌ای دارد.


تصویری با پس‌زمینه مشکی از آل پاچینو و انگشتر بزرگی در دست او زیر چانه‌اش

۲۷- آل پاچینو (Alfredo James Pacino)

  • تولد: سال ۱۹۴۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: مجموعه The Godfather، فیلم Heat، فیلم Scent of a Woman
  • مهم‌ترین جوایز: یک بار کسب جایزه اسکار

به یکی از بازیگران اصلی فیلم‌های مافیایی رسیدیم. بازیگری که به عقیده بسیاری از اهالی سینما بهترین بازیگر دوران به‌شمار می‌رود. بازیگری که خیلی سخت می‌توان درمیان فیلم‌های او فیلمی متوسط و ضعیف پیدا کرد. آلفردو جیمز پاچینو بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی که در سال ۱۹۴۰ میلادی در نیویورک متولد شد و توانست در ۳۰ سالگی به‌خاطر هنرنمایی خود در فیلم‌هایی مانند فیلم The Panic in Needle Park‎ و فیلم Serpico نامی برای خود دست‌وپا کند. فیلم سرپیکو با ایفای نقش آل پاچینو همچنان یکی از بهترین فیلم‌های این بازیگر کهنه‌کار به شمار می‌رود. آخرین نقش‌آفرینی آل پاچینو به فیلم The Irishman به کارگردانی مارتین اسکورسیزی مربوط می‌شود.

آل پاچینو در طول دوران کاری خود توانست بارها و بارها نامزد کسب جوایز معتبر زیادی شود که متاسفانه در بسیاری از آن‌ها دستش از کسب جایزه کوتاه ماند. او تابه‌امروز ۹ بار نامزد کسب جایزه اسکار شده و تنها یک بار این جایزه را به‌دست آورده است. این موضوع برای جوایزی مانند گلدن گلوب هم به همین شکل جریان دارد؛ درمیان ۱۸ بار نامزد شدن او برای این جایزه، آل پاچینو تنها چهار بار این جایزه را به خود اختصاص داده است. او همچنین توانست به پاس سال‌ها فعالیت حرفه‌ای نشانِ ملی هنر را از رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کند و در سال ۲۰۰۳ در یک نظرسنجی درمیان تماشاگران بریتانیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین ستاره تاریخ سینما انتخاب شد.


تصویری سیاه و سفید از داستین هافمن

۲۶- داستین هافمن (Dustin Lee Hoffman)

  • تولد: سال ۱۹۳۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Papillon، فیلم Rain Man، فیلم Kramer vs. Kramer
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

داستین هافمن هنرپیشه آمریکایی در سال ۱۹۳۷ در شهر لس‌آنجلس متولد شد و توانست در سال ۱۹۶۷ وارد صنعت بی‌پایان سینما شود. داستین هافمن را احتمالا خیلی‌ها به‌خاطر نقش‌آفرینی او در فیلم پایپون به‌خاطر دارند ولی فیلم‌های دیگری از او هستند که می‌توانند به‌عنوان بهترین فیلم‌های داستین هافمن خطاب شوند. فیلم‌هایی مانند مرد بارانی در سال ۱۹۸۹ و کریمر علیه کریمر در سال ۱۹۸۰ که داستین هافمن به‌دلیل حضور در این فیلم‌ها توانست جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را کسب کند. هافمن چهار بار دیگر نیز نامزد کسب این جایزه شده بود که غیر از آن دو بار دستش از این جایزه کوتاه ماند. هافمن در سال ۲۰۱۳ به‌دلیل ابتلا به سرطان زیر تیغ جراحی رفت که خوشبختانه حال او امروزه خوب و مساعد است. به عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی، داستین هافمن درکنار رابرت دنیرو، آل پاچینو و جک نیکلسون بزرگان بازیگری در سینمای مدرن به‌شمار می‌روند.


تصویر پرتره از جک نیکلسون

۲۵- جک نیکلسون (John Joseph Nicholson)

  • تولد: سال ۱۹۳۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Batman، فیلم The Departed، فیلم The Shining
  • مهم‌ترین جوایز: کسب سه جایزه اسکار

جک نیکلسون را می‌توانیم یکی از ورزشی‌ترین بازیگران هالیوود خطاب کنیم. برای سال‌ها او یک صندلی ویژه برای بازی‌های خانگی تیم بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز در اختیار داشت و تقریبا تمام بازی‌های این تیم را از نزدیک تماشا می‌کرد. جک نیکلسون در سال ۱۹۳۷ میلادی در نیویورک متولد شد و در طول دهه‌ها فعالیت هنری توانست ۱۲ بار نامزد کسب جایزه اسکار شود. جک نیکلسون یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های هالیوود در نقش جوکر را به‌نام خود ثبت کرده است. شایعاتی وجود داشت که نیکلسون در سال ۲۰۱۳ به‌دلیل مشکلات حافظه و آلزایمر بازنشسته شده ولی او تمام این شایعات را تکذیب کرد و گفت هنوز به بازیگری علاقه بسیار زیادی دارد. یکی از آخرین و بهترین نقش‌آفرینی‌های او در سینما به فیلم The Departed با حضور بازیگرانی همچون لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون و مارک والبرگ مربوط می‌شود.


مورگان فریمن درحال سخنرانی

۲۴- مورگان فریمن (Morgan Freeman)

  • تولد: سال ۱۹۳۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: سه‌گانه شوالیه تاریکی، فیلم The Shawshank Redemption، فیلم Million Dollar Baby
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

پس از کریستین بیل و مایکل کین به یکی دیگر از بازیگران مجموعه سینمایی شوالیه تاریکی رسیدیم. مورگان فریمن در سال ۱۹۳۷ در ممفیس در آمریکا متولد شد و در ۲۸ سالگی توانست فعالیت هنری خود را آغاز کند. او در ۶ دهه فعالیت هنری در زمینه‌های کارگردانی، نویسندگی و بازیگری فعالیت‌های زیادی داشته است. به‌عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما بهترین نقش‌آفرینی او مربوط‌به فیلم The Shawshank Redemption می‌شود؛ فیلمی که در میان ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ از نگاه سایت IMDB رتبه نخست را دراختیار دارد. مورگان فریمن در بیشتر فیلم‌های خود نقش بازیگر مکمل را ایفا کرده است و به‌همین‌دلیل بسیاری او را به‌عنوان بهترین بازیگر مکمل مرد سینما می‌شناسند. مورگان فریمن به‌دلیل لهجه بسیار زیبای خود در میان سینمادوستان در سراسر جهان شهرت بسیار زیادی دارد و همین موضوع او را به‌سمت اجرای مستندهای موفقی مانند مستند درون کرم‌چاله سوق داده است.


تصویر سیاه و سفید از آنتونی هاپکینز

۲۳- آنتونی هاپکینز (Anthony Hopkins)

  • تولد: سال ۱۹۳۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Silence of the Lambs، فیلم Legends of the Fall، فیلم Father
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

آنتونی هاپکینز مانند تمام بازیگران فهرست بهترین بازیگران مرد هالیوود به احتمال زیاد دلیل آشنایی بسیاری از سینمادوستان با فیلم‌های سینمایی به‌شمار می‌رود. هاپکینز در سال ۱۹۳۷ در کشور ولز متولد شد و در زمینه‌های کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازیگری فعالیت زیادی داشته است. او در سال ۱۹۶۸ به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم شیر در زمستان که برنده سه جایزه اسکار شد، سر زبان‌ها افتاد و از همان موقع خودش را به‌عنوان یکی از بازیگران صاحب سبک به جهان معرفی کرد. ریچارد اتنبرا، کارگردان انگلیسی که در پنج فیلم سابفه همکاری با هاپکینز را داشته او را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر نسل خود مورد خطاب قرار داده است.

مهم‌ترین هنرنمایی‌های اخیر هاپکینز به سریال Westworld محصول شبکه HBO و فیلم Father به کارگردانی فلوریان زلر مربوط می‌شود. هاپکینز ۲ بار در طول دوران بازیگری خود موفق به کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۲۱ شده است. او با کسب این جایزه بسیار ارزشمند در سال ۲۰۲۱ و در ۸۳ سالگی نام خودش را به‌عنوان مسن‌ترین بازیگری که این جایزه را به‌دست آورده در تاریخ سینما ثبت کرده تا نشان دهد سن تنها یک عدد است. شاید مهم‌ترین و محبوب‌ترین نقش‌آفرینی او در سینما مربوط‌به فیلم سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs)، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد؛ فیلمی درباره هانیبال لکتر، یک قاتل زنجیره‌ای کاربلد.


رابرت ردفورد درحال نقش‌آفرینی

۲۲- رابرت ردفورد (Robert Redford Jr)

  • تولد: سال ۱۹۳۶ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Sting، فیلم Downhill Racer، فیلم Ordinary People
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

رابرت ردفورد در سال ۱۹۳۶ میلادی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا متولد و در سال ۱۹۵۸ در ۲۲ سالگی راهی سینما شد. او نه‌تنها یکی از بهترین بازیگران مرد هالیوود به‌شمار می‌رود که یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های این مدیوم نیز قلمداد می‌شود. او در ۶ دهه فعالیت هنری خود توانست در سال ۱۹۸۰ جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم مردم معمولی را به‌دست آورد و در ۳ نامزدی دیگر خود برای کسب جایزه اسکار دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم مردم معمولی نخستین تجربه کارگردانی رابرت ردفورد بود و به‌همین‌دلیل کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای نخستین تجربه او بسیار باارزش تلقی می‌شود. ردفورد در سال ۲۰۰۲ به پاس یه عمر فعالیت و دستاورد هنری جایزه افتخاری اسکار را کسب کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۰ نشان شوالیه فرانسه را نیز دریافت کرد. از دیگر فیلم‌های مطرح او می‌توانیم به فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid و The Old Man & the Gun‎ اشاره کنیم.


تصویر پرتره از مایکل کین

۲۱- مایکل کین (Michael Caine)

  • تولد: سال ۱۹۳۳ میلادی
  • فیلم‌های برتر: سه‌گانه شوالیه تاریکی، فیلم The Cider House Rules، فیلم Hannah and Her Sisters
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار 

مایکل کین را در سال‌های اخیر بیشتر در فیلم‌های کریستوفر نولان درحال ایفای نقش دیده‌ایم. از فیلم Inception گرفته تا سه‌گانه شوالیه تاریکی و آخرین فیلم نولان یعنی فیلم Tenet. کین در سال ۱۹۳۳ در شهر لندن متولد شد و او هم در ۲۰ سالگی توانست وارد صنعت سینما شود. نخستین ایفای نقش مهم او به فیلم زولو در سال ۱۹۶۴ مربوط می‌شود که تحسین منتقدین سینمایی را به‌همراه داشت. مایکل کین همواره به‌خاطر لهجه متفاوت و ظاهر آراسته خود موردتوجه کارگردان‌های زیادی بوده است. پس از فیلم زولو او با نقش‌آفرینی در فیلم هانا و خواهرانش به شهرت جهانی دست پیدا کرد و به‌خاطر نقش‌آفرینی خود در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌دست آورد. او در سال ۱۹۹۸ با حضور در فیلم قوانین خانه سایدر موفق شد بار دیگر این جایزه ارزشمند را به خودش اختصاص دهد.


تصویر پرتره از جیمز دین

۲۰- جیمز دین (James Byron Dean)

  • تولد: سال ۱۹۳۱ میلادی | مرگ: ۱۹۵۵ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Rebel Without a Cause، فیلم Giant، فیلم East of Eden
  • مهم‌ترین جوایز: دو بار نامزد کسب جایزه اسکار

درمیان اسامی حاضر در فهرست بهترین بازیگران مرد هالیوود جیمز دین در زمان مرگش از تمام آن‌ها سن کم‌تری داشته است. او در سال ۱۹۳۱ در  آمریکا متولد شد و تنها ۲۴ سال زندگی کرد. بااین‌حال باتوجه‌به سن کم او و حضور کوتاه او در سینما به‌قدری هنرمندانه در نقش‌های خود بازی کرده که نمی‌توان او را درمیان بهترین بازیگران مرد هالیوود قرار ندهیم. بهترین ایفای نقش جیمز دین را می‌توانیم ایفای نقش او در فیلم شرق در بهشت بدانیم؛ او در این فیلم در نقش کال تراسک حضور داشت و توانست برای بازی در این نقش جایزه گلدن گلوب را کسب کرده و برای جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در جشنواره جوایز اسکار و بفتا نامزد کسب این جایزه شود. جیمز دین در سال ۱۹۵۵ متاسفانه در یک سانحه رانندگی جان سپرد و سینما یکی از جوان‌ترین و بهترین بازیگران خود را از دست داد.


شان کانری در نقش جیمز باند

۱۹- شان کانری (Sean Connery)

  • تولد: سال ۱۹۳۰ میلادی | مرگ: سال ۲۰۲۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Untouchables، فیلم Finding Forrester، فیلم Goldfinger
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

شان کانری به اعتقاد بسیاری از اهالی سینما محبوب‌ترین بازیگر بریتانیایی هالیوود قلمداد می‌شود. او در سال ۱۹۳۰ در اسکاتلند متولد شد و در سن ۲۴ سالگی فعالیت هنری خود را در هنرپیشگی آغاز کرد. کانری یکی از معدود بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود که تا دهه هفتم زندگی خود توانست شهرت و محبوبیت دوران جوانی خود را حفظ و با هنرنمایی در نقش‌های مختلف با لهجه‌هایی متفاوت به شهرت جهانی دست پیدا کند. مهم‌ترین و بهترین نقش‌آفرینی او در سینما به فیلم The Untouchables مربوط می‌شود که توانست به‌دلیل بازی استادانه خود در این فیلم در سال ۱۹۸۸ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جایزه اسکار را به خودش اختصاص دهد. شان کانری به مدت سه سال در نیروی دریایی بریتانیا خدمت کرد و در سال ۲۰۲۰ در خواب جان خود را از دست داد. پس از مرگ کانری علت مرگ او زوال عقل اعلام شده است.


استیو مک کوئین درحال نشانه گرفتن اسلحه

۱۸- استیو مک‌کوئین (Stephen McQueen)

  • تولد: سال ۱۹۳۰ میلادی | مرگ: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Sand Pebbles، فیلم The Reivers، فیلم Papillon
  • مهم‌ترین جوایز: یک نامزدی برای کسب جایزه اسکار

استیو مک‌کوئین با بازی در تمام نقش‌های ممکن از ضد قهرمان گرفته تا قهرمان و جنایت‌کار توانست به شهرتی جهانی دست پیدا کند و به‌همین‌دلیل در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان گران‌ترین بازیگر هالیوود شناخته شود. او در سال ۱۹۳۰ در آمریکا متولد شد و از ۲۲ سالگی تا ۵۰ سالگی به فعالیت هنری خود ادامه داد. او برای ایفای نقش در فیلم دانه‌های شن نامزد کسب جایزه اسکار شد ولی نتوانست آن را به خود اختصاص دهد. از فیلم‌های برجسته او می‌توانیم به فیلم‌هایی مانند پاپیون، فرار بزرگ و هفت دلاور اشاره کنیم. پزشکان در سال ۱۹۷۹ تشخیص دادند که او به سرطان ریه مبتلا شده است و او بدون توجه‌به این موضوع سیگار کشیدن خود را ترک نکرد و به‌همین‌دلیل بیماری او بسیار وخیم‌تر شد. استیو مک‌کوئین متاسفانه در سال ۱۹۸۰ و در ۵۰ سالگی به‌دلیل ابتلا به سرطان ریه درگذشت و بنابر وصیت مک‌کوئین قبل از مرگش، جسد او سوزانده و خاکسترش در اقیانوس آرام ریخته شد.


تصویری ادیت شده از کلینت ایستوود

۱۷- کلینت ایستوود (Clinton Eastwood Jr)

  • تولد: سال ۱۹۳۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Dirty Harry، فیلم The Good, the Bad and the Ugly، فیلم Escape from Alcatraz
  • مهم‌ترین جوایز: کسب ۶ جایزه اسکار

کلینت ایستوود جونیور، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی در سال ۱۹۳۰ در آمریکا متولد شد و توانست تاثیرات بسیار زیادی از خود بر پیکره صنعت سینما به‌جای بگذارد. ایستوود به‌قدری آثار به‌یادماندنی و قوی در کارنامه خود دارد که بدون شک یک یا دو پاراگراف برای توضیحات آن‌ها کافی نخواهد بود. کلینت ایستوود با حضور در سه‌گانه دلار توانست به شهرت جهانی دست پیدا کند و تحسین تمام منتقدین سینمایی را به‌دست آورد. ایستوود نه‌تنها در زمینه بازیگری موفق به کسب چهار جایزه اسکار شده است که توانسته در سایر حرفه‌های این صنعت درمجموع ۴۱ بار نامزد کسب این جایزه ارزشمند شود که این موضوع او را به یکی از پرافتخارترین بازیگران تاریخ سینما تبدیل می‌کند.

کلینت ایستوود با ساخت فیلم‌های نابخشوده و محبوب میلیون دلاری علاوه‌بر نامزد شدن برای کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر سال، توانست این جایزه را در بخش‌های بهترین کارگردانی و تهیه‌کنندگی به خودش اختصاص دهد. او با اینکه معمولا در فیلم‌های خودش به‌ایفای نقش پرداخته ولی از بهترین فیلم‌هایی که تنها وظیفه کارگردانی آن‌ها را برعهده داشته می‌توان به تک‌تیرانداز آمریکایی محصول سال ۲۰۱۴ و بچه جایگزین محصول سال ۲۰۰۸ اشاره کنیم. او خارج از صنعت سینما به مدت ۲ سال به‌عنوان شهردار یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا یعنی شهر Carmel-by-the-Sea فعالیت داشته است. ایستوود در سال ۲۰۱۴ توانست مردی را که درحال خفه شدن بود از مرگ نجات دهد تا زندگی پر از اتفاق خود را تکمیل کند.


کریستوفر پلامر در حال صحبت کردن

۱۶- کریستوفر پلامر (Christopher Orme Plummer)

  • تولد: سال ۱۹۲۹ میلادی | مرگ: سال ۲۰۲۱ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Insider، فیلم Knives Out، فیلم The Girl with the Dragon Tattoo
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

کریستوفر پلامر بازیگر کانادایی که در سال ۱۹۲۹در شهر تورنتو این کشور متولد شد و در سال ۱۹۵۸ توانست نخستین تجربه بازیگری خود در یک فیلم سینمایی را به‌دست آورد. او خیلی زود توانست یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های خود را جلوی دوربین انجام دهد، نقش‌آفرینی او در نقش شخصیت کاپیتان جورج فون تراپ در فیلم اشک‌ها و لبخند‌ها که بسیاری او را با این نقش شناختند. کریستوفر پلامر بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت هنری در سینما داشته است و در این مدت توانسته برنده جوایز ارزشمندی مانند جایزه اسکار در سال ۲۰۱۱، جایزه بفتا در همان سال و جایزه گلدن گلوب در همان سال ۲۰۱۱ شود؛ این جوایز تنها گوشه‌ای از دست‌آوردهای هنری پلامر به‌شمار می‌روند. کریستوفر پلامر بارها اعلام کرده است که الگوی بازیگری او لارنس الیویه و به‌خصوص ایفای نقش او در فیلم هنری پنجم به‌شمار می‌رود. او متاسفانه در سال ۲۰۲۱ در خانه خود در سن ۹۱ سالگی جان خود را از دست داد.


پل نیومن درحال قدم زدن

۱۵- پل نیومن (Paul Leonard Newman)

  • تولد: سال ۱۹۲۵ میلادی | مرگ: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Color of Money، فیلم Nobody's Fool، فیلم The Verdict
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار و یک اسکار افتخاری

پل نیومن، هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده و اتومبیل‌ران آمریکایی که در سال ۱۹۲۵ در ایالت کنتیکت آمریکا متولد شد و در ۲۸ سالگی توانست حرفه خود در سینما را آغاز کند. بهترین نقش‌آفرینی او در سینما به فیلم رنگِ پول مربوط می‌شود که به‌خاطر هنرنمایی استادانه خود در این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به خودش اختصاص دهد. پل نیومن علاقه شدیدی به مسابقات اتومبیل‌رانی داشت و به‌همین‌دلیل چند بار سعی کرد در این مسابقات شرکت کند. یکی از آخرین نقش‌آفرینی‌ها او در سینما به فیلم جاده‌ای به‌سوی تباهی مربوط می‌شود که به‌خاطر حضور در این فیلم نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد ولی درنهایت نتوانست این جایزه را کسب کند. متاسفانه پل نیومن در سال ۲۰۰۸ پس از مدتی دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری سرطان ریه، در ۸۳ سالگی به‌دلیل ابتلا به این بیماری درگذشت.


جک لمون درحال نشان دادن عدد دو

۱۴- جک لمون (John Uhler Lemmon III)

  • تولد: سال ۱۹۲۵ میلادی | مرگ: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Save the Tiger، فیلم ۱۲ مرد خشمگین، فیلم Glengarry Glen Ross
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

جک لمون بازیگر آمریکاییِ متولد سال ۱۹۲۵ در ماساچوست آمریکا که از سال ۱۹۴۹ تا سال ۲۰۰۱ میلادی در صنعت سینما لحظات به‌یادماندنی زیادی را برای اهالی این صنعت خلق کرده است. او در جنگ جهانی دوم در در نیروی دریایی آمریکا حضور داشت و پس از آن به نیویورک رفت و در آن شهر حرفه بازیگری خود را آغاز کرد. جک لمون را قالبا برای حضور در فیلم‌های کمدی به‌خاطر می‌آورند ولی نقش‌آفرینی‌های او در ژانر درام نیز دست‌کمی از فیلم‌های کمدی او ندارند. او در طول پنج دهه فعالیت هنری توانست برای نخستین بار جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در سال ۱۹۵۵ برای حضور در فیلم آقای رابرتس به‌دست آورد و پس از آن در سال ۱۹۷۳ این جایزه را در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش‌آفرینی در فیلم ببر را نجات بده به خود اختصاص داد.


مارلون براندو درحال ایفای نقش در فیلم پدرخوانده

۱۳- مارلون براندو (Marlon Brando)

  • تولد: سال ۱۹۲۴ میلادی |‌ مرگ: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Godfather، فیلم On the Waterfront، فیلم Julius Caesar
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار

به بازیگری رسیدیم که بدون شک نه‌تنها اهالی سینما که تمام جهان او را با بازی چشم‌نواز او در نقش پدرخوانده در فیلم The Godfather به‌خاطر می‌آورند. مارلون براندو، کارگردان و هنرپیشه آمریکایی که در سال ۱۹۲۴ در لس‌آنجلس آمریکا متولد شد و در ۲۰ سالگی توانست وارد صنعت سینما شود. قبل از ورود به سینما مارلون براندو وارد آکادمی نظامی شد ولی به‌دلیل علاقه داشتن به سینما آن را نیمه‌کاره رها کرد. او با ایفای نقش در نسخه سینمایی نمایش اتوبوسی به‌نام هوس توانست شهرتی جهانی به‌دست آورد ولی هما‌ن‌طور که همه می‌دانیم اوج هنرنمایی او مربوط‌به قسمت اول مجموعه پدرخوانده می‌شود. مارلون براندو در سال‌های ۱۹۵۴ برای بازی در فیلم در بارانداز و در سال ۱۹۷۲ برای بازی در فیلم پدرخوانده توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را کسب کند. او در سال ۲۰۰۴ درگذشت ولی علت مرگ او از سوی وکیلش هیچوقت تایید نشد؛ عده‌ای دلیل مرگ او را مشکلات تنفسی می‌دانند.


پرتره سیاه و سفید از کرک داگلاس

۱۲- کرک داگلاس (Kirk Douglas)

  • تولد: سال ۱۹۱۶ میلادی | مرگ: سال ۲۰۲۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Champion، فیلم The Bad and the Beautiful، فیلم Seven Days in May
  • مهم‌ترین جوایز: سه بار نامزد کسب جایزه اسکار و کسب یک اسکار افتخاری

کرک داگلاس یکی از معدود بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود که توانست بیش از ۱۰۰ سال عمر کند و در این ۱۰۰ سال حدود ۶ دهه فعالیت هنری داشته باشد. داگلاس در سال ۱۹۱۶ در نیویورک متولد شد در طول دوران حرفه‌ای خود به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده فعالیت‌های زیادی داشته است. او یکی از بازیگرانی تلقی می‌شود که به عقیده بسیاری از اهالی سینما به حق خود در فصل جوایز نرسید و پس از سه بار نامزد شدن برای کسب جایزه اسکار هیچوقت دستش به این جایزه برخود نکرد. بااین‌حال در سال ۱۹۹۶ به پاس قدردانی از یک عمر فعالیت حرفه‌ای او جشنواره جوایز اسکار یک اسکار افتخاری به کرک داگلاس اختصاص یافت. بسیاری او را با ایفای نقش در فیلم قهرمان و در نقش شخصیت میدج کلی به‌خاطر می‌آورند ولی نقش‌آفرینی او در فیلم بد و زیبا به احتمال زیاد می‌تواند بهترین هنرنمایی او در سینما قلمداد شود.


تصویر سیاه و سفید از گریگوری پک

۱۱- گریگوری پک (Gregory Peck)

  • تولد: سال ۱۹۱۶ میلادی | مرگ: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Omen، فیلم Spellbound، فیلم Roman Holiday
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های سینما در دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ میلادی رسیدیم. گریگوری پک متولد سال ۱۹۱۶ در کشور آمریکا که در دهه سوم زندگی خود توانست نخستین تجربه بازیگری خود را در یک نمایش تئاتر به‌دست آورد. گریگوری پک یک رکورد بی‌نظیر دارد؛ او در بدو ورود خود به هالیوود توانست در طول پنج سال چهار بار نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مرد شود. نخستین نقش‌آفرینی مهم او به فیلم طلسم‌شده به کارگردانی آلفرد هیچکاک مربوط می‌شود و می‌توان از فیلم‌هایی مانند فیلم کشتن مرغ مقلد، فیلم اسب کهر را بنگر و فیلم برف‌های کلیمانجارو به‌عنوان فیلم‌های به‌یادماندنی او یاد کرد. در سال ۱۹۹۹ بنیاد فیلم آمریکا نام گریگوری پک را در ردیف دوازدهم بزرگ‌ترین بازیگران مرد تاریخ سینما قرار داد. او در سال ۲۰۰۳ به‌دلیل ابتلا به بیماری برونکوپنومونی که در مجموعه بیماری‌های مربوط‌به ذات‌الریه قرار می‌گیرد، جان خود را از دست داد.


اورسن ولز درحال کشیدن پیپ

۱۰- اورسن ولز (Orson Welles)

  • تولد: سال ۱۹۱۵ میلادی | مرگ: سال ۱۹۸۵ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Citizen Kane، فیلم Moby Dick
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار و یک اسکار افتخاری

اگر نظر کارگردان‌های بزرگ هالیوود را درباره بهترین فیلم‌های تاریخ بپرسید با نام یک فیلم درمیان آن‌ها زیاد برخود خواهید کرد؛ فیلم همشهری کین که از آن به‌عنوان الگوی سینمای مدرن یاد می‌شود. اورسن ولز در سال ۱۹۱۵ میلادی در آمریکا متولد شد و توانست در ۱۹ سالگی وارد سینما شود. حرفه اصلی او کارگردانی به‌شمار می‌رود ولی نقش‌آفرینی‌های بسیار خوب او باعث شد تا نام اورسن ولز درمیان بهترین بازیگران مرد هالیوود قرار داشته باشد. اورسن ولز هم‌اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های صنعت هنر در قرن بیستم شناخته می‌شود. در سال ۲۰۰۲ مؤسسه فیلم بریتانیا با قرار دادن نام او در صدر فهرست بهترین کارگردان‌های تمام تاریخ از او به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های سینما یاد کرد. نوآوری‌های فنی و بصری او در فیلم همشهری کین باعث شد تا نام او برای همیشه در تاریخ سینما جاودان شود.


پرتره سیاه و سفید از جیمز استوارت

۹- جیمز استوارت (James Maitland Stewart)

  • تولد: سال ۱۹۰۸ میلادی | مرگ: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Philadelphia Story، فیلم It's a Wonderful Life، فیلم Harvey
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

جیمز استوارت یکی از آن بازیگرانی قلمداد می‌شود که به‌محض ورود به سینما درخشیدن را آغاز کرد و به سرعت به محبوبیتی دیوانه‌وار رسید. البته این موضوع بی‌دلیل نبوده و نقش‌آفرینی‌های استادانه او تحسین تمام منتقدین و اهالی سینما را کسب کرده بود. بازی جیمز استوارت در فیلم گلوله مرز نمی‌شناسد باعث شد تا او در کشور ما نیز به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند. او در سال ۱۹۴۰ برای حضور در فیلم داستان فیلادلفیا جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد. او در سال ۱۹۹۹ در یک نظر‌سنجی لقب بهترین هنرپیشه کلاسیک آمریکا را کسب کرد و همچنین در فهرست بهترین بازیگران مرد تاریخ به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا در رتبه سوم قرار گرفت. جیمز استوارت در هفت فیلم از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ به انتخاب سایت IMDB حضور دارد که بیشتر آن‌ها به کارگردانی آلفرد هیچکاک و فرانک کاپرا ساخته شده‌اند. استوارت در سال ۱۹۹۷ به‌دلیل ابتلا به بیماری آمبولیِ ریه جان خود را از دست داد.


جان وین در حال ایفای نقش

۸- جان وین (John Wayne)

  • تولد: سال ۱۹۰۷ میلادی | مرگ: سال ۱۹۷۹ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Sands of Iwo Jima، فیلم The Alamo، فیلم True Grit
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

جان وین، هنرپیشه، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی که در سال ۱۹۰۷ در ایالت آیووا متولد شد تنها زمانی‌که ۱۹ سال سن داشت توانست وارد حرفه بازیگری شود. جان وین را برای نقش‌آفرینی‌های استادانه او در فیلم های وسترن می‌شناسیم، بازیگری که با نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی مانند قلعه آپاچی و آخرین فرمان به شهرتی جهانی دست پیدا کرد. او در سال ۱۹۶۹ توانست با ایفای نقش در فیلم شجاعت واقعی جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به خودش اختصاص دهد. انجمن فیلم انگلستان در یک نظرسنجی از منتقدین سینمایی جان وین را در رتبه نخست بزرگ‌ترین بازیگران فیلم‌های وسترن قدیمی قرار داد. او بالاتر از چهره‌هایی برجسته مانند کلینت ایستوود در بالاترین رتبه این نظرسنجی قرار گرفته است. متاسفانه در سال ۱۹۷۹ جان وین بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.


تصویر سیاه و سفید از لارنس الیویه

۷- لارنس الیویه (Laurence Kerr Olivier)

  • تولد: سال ۱۹۰۷ میلادی | مرگ: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Hamlet، فیلم Othello، فیلم Wuthering Heights‎
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار و دو اسکار افتخاری

به احتمال زیاد تمام طرفداران فیلم‌های سینمایی فیلم بلندی‌های بادگیر را تماشا کرده‌اند، فیلمی که با ایفای نقش لارنس الیویه او را به شهرتی جهانی رساند. لارنس الیویه، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر انگلیسی که در سال ۱۹۰۷ متولد شد، بسیاری از منتقدین سینمایی او را بزرگ‌ترین هنرپیشه قرن بیستم می‌دانند. او در سال ۱۹۴۸ به‌خاطر بازی در فیلم هملت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و در سال ۱۹۷۶ به‌خاطر بازی در فیلم ماراتن من جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌دست آورد. لارنس الیویه همچنین در سال ۱۹۴۴ برای فیلم هنری پنجم و در سال ۱۹۷۸ به پاس یک عمر فعالیت هنری از سوی آکادمی جوایز اسکار جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد. الیویه در سال ۱۹۸۹ به‌دلیل نارسایی کلیوی در خانه‌اش جان سپرد تا سینما یکی از بزرگ‌ترین بازیگران و کارگردان‌های خودش را از دست دهد.


هنری فوندا و یک چاقو در دست او

۶- هنری فوندا (Henry Jaynes Fonda)

  • تولد: سال ۱۹۰۵ میلادی | مرگ: سال ۱۹۸۲ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم 12Angry Men، فیلم Mister Roberts، فیلم The Wrong Man
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار و یک اسکار افتخاری

به یکی از آن ۱۲ مرد در فیلم ۱۲ مرد خشمگین یعنی هنری فوندا رسیدیم، بازیگر آمریکایی که در سال ۱۹۰۵ متولد و کمی دیر یعنی در ۳۰ سالگی وارد صنعت سینما شد. بدون شک هنری فوندا را برای ایفای نقش استادانه او در فیلم ۱۲ مرد خشمگین را هیچوقت فراموش نخواهیم کرد. بازیگری که در ۴۷ سال سابقه بازیگری توانست یک جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد در سال ۱۹۸۱ به‌دست آورد و یک اسکار افتخاری نیز برای تجلیل از زحماتش به او داده شده است. او همچنین جایزه بفتا برای بهترین بازیگر مرد را در سال ۱۹۵۸ به‌خاطر حضور در فیلم ۱۲ مرد خشمگین به‌دست آورده بود. هنری فوندا یک سال پس از دریافت جایزه اسکار خود در سال ۱۹۸۱، در سال ۱۹۸۲ به‌دلیل ناراحتی‌های قلبی درگذشت. بنیاد فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ هنری فوندا را در رتبه ششم بزرگ‌ترین بازیگران مرد تاریخ سینما قرار داد؛ فهرستی که پیش‌تر و در بخش توضیحات گریگوری پک به آن اشاره کردیم.


تصویر سیاه و سفید از گری کوپر با کلاه کابوی

۵- گری کوپر (Garry Cooper)

  • تولد: سال ۱۹۰۱ میلادی | مرگ: سال ۱۹۶۱ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Sergeant York، فیلم Mr. Deeds Goes to Town، فیلم High Noon
  • مهم‌ترین جوایز: کسب دو جایزه اسکار و یک اسکار افتخاری

 گری کوپر هنرپیشه آمریکایی که در سال ۱۹۰۱ در مونتانا متولد شد درابتدا به‌عنوان یک کاریکاتوریست در یک روزنامه مشغول به‌کار بود که بعدها به پیشنهاد یکی از دوستانش وارد حرفه بازیگری شد. با کم‌رنگ شدن محبوبیت سینمای صامت درمیان اهالی سینما بازیگرانی مانند گری کوپر متولد شدند. او در سال ۱۹۲۷ با ایفای یک نقش کوتاه در فیلم بال‌ها که در نخستین دوره جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم سال را کسب کرد توانست تحسین منتقدین را به‌دست آورد. او در طول دوران حرفه بازیگری خود بیشتر در فیلم‌های وسترن به ایفای نقش پرداخت و توانست ۲ بار برنده جایزه اسکار شود. بعدها یک جایزه اسکار افتخاری دیگر به ویترین افتخارات او اضافه شد. گری کوپر متاسفانه در سال ۱۹۶۱ به‌دلیل ابتلا به بیماری ذات‌الریه جان خود را از دست داد.


تصویر سیاه و سفید از کلارک گیبل

۴- کلارک گیبل (Clark Gable)

  • تولد: سال ۱۹۰۱ میلادی | مرگ: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم It Happened One Night، فیلم Gone With The Wind، فیلم The Misfits
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

کلارک گیبل در فهرست بهترین بازیگران مرد هالیوود یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای کلاسیک به‌شمار می‌رود. او یکی از بازیگرانی به‌شمار می‌رود که خیلی زود جانش را از دست داد و در سال ۱۹۶۰ به‌دلیل حمله‌های قبلی متعدد نتوانست جان خود را حفظ کند. کلارک گیبل در سال ۱۹۰۱ در آمریکا متولد شد و به‌دلیل نقش‌آفرینی‌های به‌یادماندنی توانست لقب «سلطان هالیوود» را درمیان اهالی سینما به خودش اختصاص دهد. به‌احتمال زیاد بسیاری از ما گیبل را به‌خاطر ایفای نقش استادانه او در فیلم برباد رفته به‌خاطر می‌آوریم، فیلمی که به عقیده بسیاری می‌تواند بهترین فیلم او هم شناخته شود. کلارک گیبل که یکی از پول‌سازترین بازیگران هالیوود تلقی می‌شد، توانست یک بار برنده جایزه اسکار شود. او همچنین به‌دلیل حضور در نیروی هوایی آمریکا و شرکت در جنگ‌جهانی دوم از احترام بسیار زیادی درمیان مردم آمریکا برخوردار است.


تصویر سیاه و سفید از جیمز کاگنی و یک اسلحه در دست او

۳- جیمز کاگنی (James Francis Cagney Jr)

  • تولد: سال ۱۸۹۹ میلادی | مرگ: سال ۱۹۸۶ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Roaring Twenties، فیلم Yankee Doodle Dandy، فیلم The Public Enemy
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

جیمز کاگنی در سال ۱۸۹۹ در شهر نیویورک در کشور آمریکا متولد شد و توانست در ۶ دهه فعالیت هنری نقش‌آفرینی‌های خوبی را از خود در هالیوود به‌جای بگذارد. کاگنی در ابتدا در رستوران‌ها و سالن‌های بیلیارد کار می‌کرد تا اینکه پس از پایان جنگ جهانی اول تصمیم گرفت به سمت صنعت سینما برود. او با ایفای نقش در فیلم دشمن مردم توانست تحسین منتقدین را به‌دست آورد و در میان اهالی سینما به شهرت برسد. مهم‌ترین و شاید بهترین فیلم جیمز کاگنی فیلم احمقِ آمریکاییِ خوش‌تیپ به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۴۲ به کارگردانی مایکل کورتیز اکران شد. او برای بازی در نقش جورج مایکل کوهن در این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند. جیمز کاگنی متاسفانه در سال ۱۹۸۶ میلادی در سن ۸۷ سالگی به‌دلیل حمله قلبی درگذشت. کتاب زندگی‌نامه کاگنی نوشته خود او در سال ۱۹۸۵ با نام «کاگنی به‌روایت کاگنی» منتشر شد.


تصویر سیاه و سفید از هامفری بوگارت با پاپیون مشکی

۲- هامفری بوگارت  (Humphrey DeForest Bogart)

  • تولد: سال ۱۸۹۹ میلادی | مرگ: سال ۱۹۵۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم The Maltese Falcon، فیلم Casablanca، فیلم The African Queen
  • مهم‌ترین جوایز: کسب یک جایزه اسکار

هامفری بوگارت که بسیاری او را با نام مستعار «بوگی» می‌شناسند، بازیگری آمریکایی است که در سال ۱۸۹۹ در آمریکا متولد شد و همان‌قدر سریع که توانست به سینما وارد شود، همان‌قدر سریع هم از میان ما رفت تا غم بزرگی در دل اهالی سینما به‌وجود آید. قطعا به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی هامفری بوگارت به فیلم کازابلانکا محصول سال ۱۹۴۳ مربوط می‌شود. بوگارت در سال ۱۹۵۱ توانست برای ایفای نقش در فیلم ملکه آفریقایی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خودش اختصاص دهد. بنیاد فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ هامفری بوگارت را در رتبه نخست برترین بازیگران مرد تاریخ سینما قرار داد و در توصیف او نوشت: «سینمای امروز به‌خاطر بازیگرانی مانند بوگارت شکل گرفته است». هامفری بوگارت، بازیگر دوست‌داشتنی هالیوود در سال ۱۹۵۷ در ۵۸ سالگی به‌دلیل ابتلا به سرطان مری جان خود را از دست داد و خیلی زود این جهان را ترک کرد.


چارلی چاپلین با گریم معروف خود

۱- چارلی چاپلین (Charles Spencer Chaplin)

  • تولد: سال ۱۸۸۹ میلادی |‌ مرگ: سال ۱۹۷۷ میلادی
  • فیلم‌های برتر: فیلم Monsieur Verdoux، فیلم Modern Times، فیلم City Lights
  • مهم‌ترین جوایز: کسب سه جایزه اسکار و یک اسکار افتخاری

وقتی از ژانر کمدی صحبت می‌کنیم بدون شک نام چارلی چاپلین یکی از نخستین نام‌هایی خواهد بود که در ذهن ما شکل می‌گیرد. چه کسی بهتر از چارلی چاپلین برای شروع مقاله بهترین بازیگران مرد هالیوود؟ چارلز اسپنسر چاپلین، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگ‌ساز، تهیه‌کننده و بازیگر انگلیسی که در سال ۱۸۸۹ در شهر لندن متولد شد یکی از ماندگارترین بازیگران تاریخ سینما و به‌خصوص ژانر کمدی به‌شمار می‌رود. او از ۱۹۱۴ وارد سینما شد و توانست تا پایان دوران کاری خود یعنی سال ۱۹۶۷ میراث بسیار ارزشمندی را از خود به‌جای بگذارد. احتمالا چهره‌ای که از او در خاطر همه ما ثبت شده مربوط‌به زمانی می‌شود که سیبیل مسواکی داشته و درحال مسخره کردن آدولف هیتلر بوده است ولی بااین‌حال آدولف هیتلر همیشه یکی از طرفداران پروپاقرص او تلقی می‌شود.

چاپلین در طول دوران فعالیت هنری خود سه بار موفق به کسب جایزه اسکار شد که یک بار آن نه به‌خاطر بازیگری که به‌خاطر ساخت موسیقی برای فیلم روشنی‌های صحنه بوده است. چاپلین غیر از صنعت سینما در حرفه نویسندگی نیز فعالیت زیادی داشته، غیر از چهار کتابی که او نوشته چندین کتاب دیگر از روی زندگی او و دوران حرفه‌ایش نوشته شده است. به‌احتمال زیاد توصیفی بهتر از توصیف آقای اندرو ساریس، منتقد سینمایی برای چارلی چاپلین نمی‌توانیم پیدا کنیم؛ او درباره چاپلین گفت: «بدون شک چارلی چاپلین مهم‌ترین و یگانه هنرمند تاریخ سینما خواهد بود».

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین بازیگران مرد هالیوود چیست؟ به‌نظر شما کدام بازیگران می‌توانستند در این فهرست حضور داشته باشند؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان زومجی به اشتراک گذاشته و ما را در هرچه کامل‌تر کردن این فهرست کمک کنید.


پرسش‌های متداول

بهترین بازیگران مرد هالیوود کدامند؟

از میان بازیگران کهنه کار می‌توان به نام‌هایی همچون چارلی چاپلین، هامفری بوگارت و کلارک گیبل و از بازیگران معاصر می‌توان به برد پیت، دی کاپریو و واکین فینیکس اشاره کرد. فهرست کامل ۵۰ بازیگر مرد برتر هالیوود را در مقاله زومجی بخوانید.

کدام بازیگر مرد رکوردار کسب بیشترین جایزه اسکار است؟

دنیل دی لوئیس با کسب سه اسکار نقش اول رکوردار این عنوان است. همچنین آنتونی هاپکینز با دو اسکار نقش اول و یک اسکار نقش مکمل در رتبه بعدی او قرار می‌گیرد. در فهرست کامل ۵۰ تا از بهترین بازیگران مرد هالیوود را در زومجی بخوانید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده