۱۴ فیلم و سریالی که می‌توانید در عید ۱۴۰۰ تماشا کنید

۱۴ فیلم و سریالی که می‌توانید در عید ۱۴۰۰ تماشا کنید

یکشنبه, ۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۵

عید ۱۴۰۰ نزدیک است و ما تصمیم گرفتیم تا در قالب مقاله‌ای، چند مورد از فیلم و سریال‌هایی را که می‌توانید در این مدت تماشا کنید، به شما معرفی کنیم.

هر ساله عید نوروز یکی از بهترین اوقات برای تماشا کردن فیلم و سریال‌هایی به حساب می‌آید که در کل سال زمان دیدن آن‌ها را نداشتیم. خصوصا عید ۱۴۰۰ که به‌لطف بیماری کرونا، دیگر خبری از دید و بازدیدهای معمول و همیشگی هم نیست. بنابراین زمان خیلی زیادی وجود دارد که بتوانیم در این شرایط سخت، به واسطه فیلم و سریال‌های مختلف، به ماجراجویی بپردازیم، به نقاط مختلفی از جهان برویم، از دنیای خود جدا شویم و داستان‌های متفاوتی را تجربه کنیم و حتی برهه زمانی‌های متنوع‌تری از سال ۱۴۰۰ را ببینیم. همان‌طور که می‌دانید، در طی سال فیلم و سریال‌های خیلی زیادی ساخته می‌شود و به نمایش در می‌آید که فرصت خیلی زیادی برای تماشای آن‌ها وجود ندارد.

علاوه‌بر این، خیلی از پروژه‌ها هستند که با وجود مقیاس نسبتا کوچک، بودجه‌ای کمی که دارند و تبلیغات محدودی که نسبت به کارهای بزرگ انجام می‌دهند، آثار فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آیند و آنطور که باید و شاید دیده نشده‌اند. بنابراین بد نیست که در این مدت، به آن‌ها هم نگاهی بیاندازیم و درکنار کارهای بزرگ و بسیار مشهور، این آثار کمتر شناخته شده را هم تماشا کنیم. باتوجه‌به همه این مسائل گوناگون، ما در زومجی تصمیم گرفتیم که در قالب مقاله‌ای، ۷ فیلمی را به شما معرفی کنیم که یا اخیرا نمایش داده شدند یا حس می‌کنیم به نسبت نقاط قوت خود، کمتر از رقیبان دیده شدند؛ در صورتی که جذابیت‌های کمی هم ندارند.

علاوه‌بر آن، شما در ادامه ۷ سریال را هم در این فهرست می‌بینید؛ این سریال‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شدند که کوتاه باشند تا شما بتواند تماشای آن‌ها را در عید ۱۴۰۰ به پایان برسانید. ما سعی کردیم که در این مقاله سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیریم تا هر کدام از شما دوست‌داران زومجی بتوانید موارد مورد نظر خود را از این فهرست انتخاب کنید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که آثار خیلی زیادی می‌توانستند در این فهرست قرار بگیرند اما ما درنهایت ۱۴ مورد آن‌ها را انتخاب کردیم؛ بنابراین شما هم اگر فیلم یا سریال دیگری را می‌شناسید که می‌تواند گزینه خوبی برای تماشا در عید ۱۴۰۰ باشد، حتما در قسمت نظرات به ما معرفی کنید. پیش از اینکه به سراغ فهرست برویم، این نکته را هم در نظر داشته باشید که موارد ذکر شده، براساس تاریخ اکران عمومی یا پخش مرتب شده‌اند.

فهرست سریال:

هیو گرنت به همراه نیکول کیدمن در مینی سریال The Undoing

۱- مینی سریال The Undoing

مینی سریال فروپاشی

ژانر: درام، اسرارآمیز، دلهره‌آور و روانشناختی

بازیگران: نیکول کیدمن، هیو گرنت و ادگار رمیرز

میانگین امتیازات The Undoing در IMDB: ۷.۴

تاریخ پخش: ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۴ آبان ۱۳۹۹)

تعداد قسمت‌ها: ۶ قسمت

میانگین مدت زمان: ۵۰ تا ۶۷ دقیقه

خلاصه داستان: شخصیتی به نام گریس فریزر که یک فرد بسیار موفق است، بالاخره توانسته به همان زندگی‌ای که همیشه در ذهن خود داشته، برسد و خانواده خوبی را تشکیل دهد. او خودش به شغل درمانگری مشغول است، همسری پزشک دارد و یک پسر کوچک بسیار دوست‌داشتنی. اما در عرض یک شب، خوشی‌های زندگی از او روی برمی‌گرداند و شکافی در زندگی‌ای به وجود می‌آورد. مرگ خشونت‌آمیزی در اطرف آن‌ها رخ می‌دهد که باعث می‌شود همسری ناپدید شود و گریس هم مردی را واقعا بشناسد که همیشه فکر می‌کرد از صمیم قلب از او شناخت دارد؛ این اتفاقات منجر به افشاگری‌های وحشتناکی می‌شود که پیوسته رخ می‌دهد.

سریال فروپاشی یکی از آثاری می‌شود که در طی همین چند ماه گذشته حسابی بحث آن در میان مخاطبان تلویزیونی داغ بود. یکی از دلایل آن بازی فوق‌العاده نیکول کیدمن و هیو گرنت و دلیل دیگر آن داستان بسیار جذابی است که این سریال دارد. این اثر تلویزیونی که یک کار اقتباسی محسوب می‌شود، براساس رمانی که با نام You Should Have Known در سال ۲۰۱۴ به قلم جین هنف کارلیتز منتشر شده بود، نوشته شده است. اگر سریال Big Little Lies (دروغ‌های بزرگ کوچک) را تماشا کرده باشید، از این مجموعه هم خوشتان می‌آید؛ گول آشناپنداری قسمت‌های ابتدایی آن را نخورید زیرا به مرور متوجه تفاوت‌های بزرگ آن خواهید شد. از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، سریال The Undoing یک گزینه عالی برای تماشا در عید ۱۴۰۰ خواهد بود؛ مجموعه‌ای که توانست رکورد سریال Game of Thrones (بازی تاج و تخت) را بزند و موفقیت زیادی را برای شبکه خودش و جایزه‌هایی را برای سازنده‌هایش کسب کند.

آنیا تیلور جوی در حال نگاه کردن به شطرنج در مینی سریال The Queen

۲- مینی سریال The Queen's Gambit

مینی سریال گامبی وزیر

ژانر: درام تاریخی

بازیگران: آنیا تیلور-جوی، بیل کمپ و موزز اینگرام

میانگین امتیازات The Queen's Gambit در IMDB: ۸.۶

تاریخ پخش: ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲ آبان ۱۳۹۹)

تعداد قسمت‌ها: ۷ قسمت

میانگین مدت زمان: ۴۶ تا ۶۷ دقیقه

خلاصه داستان: بث هارمن یک دختر یتیم ساکت و بی‌روح است. اگر شما به این دختر ۹ ساله نگاه کنید، هیچ چیز غیرعادی‌ای در او نمی‌بینید. اما حباب عادی بودن او زمانی می‌ترکد که برای اولین‌بار پشت تخته شطرنج می‌نشیند. حواس او تیزتر از قبل می‌شود و دیگر تفکراتش با گذشته متفاوت شده است. اولین‌بار است که او احساس می‌کند به‌صورت کامل تحت کنترل قرار دارد. زمانی‌که او به سن ۱۶ سالگی می‌رسد، تصمیم می‌گیرد که برای مسابقات قهرمانی آزاد ایالات متحده شرکت کند. اما هرچه بث مهارت‌های خود را در مدار حرفه‌ای افزایش می‌دهد، خطرها هم بالا می‌رود و انزوای او ترسناک‌تر می‌شود. به همین ترتیب هم فکر فرار وسوسه‌انگیزتر می‌شود.

به جرئت می‌توان گفت که امکان ندارد حتی یک بار هم اسم این سریال را نشنیده باشید. اگر در طی این مدت آن را تماشا نکردید، آب را کنار بگذارید و همین حالا آن را ببینید؛ مهم نیست که به عید ۱۴۰۰ رسیده‌ایم یا نه؛ مهم نیست به شطرنج و آثار تاریخی علاقه دارید یا نه. گامبی وزیر یکی از سریال‌هایی است که هیچ قاعده و قانونی را نمی‌شناسد. کاری با افتخارهایی که این مجموعه برای سرویس استریم نتفلیکس کسب کرده، نداریم. این سریال باعث شد تا کتابی که افراد کمی اسم خودش و نویسنده آن را شنیده بودند، به یکی از آثار پرفروش تبدیل شود. سریال گامبی وزیر حکم یک بمب را در سرویس استریم نتفلیکس داشت که با منفجر شدنش در عرض چهار هفته به پربیننده‌ترین مینی سریال داستانی این شبکه تبدیل شد. از افتخارات بزرگ این سریال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که حتی از طرف جامعه شطرنج‌بازان تایید و مورد تحسین قرار گرفت.

کیت بلانشت در آسانسوری به همراه مردان در سریال Mrs. America

۳- مینی سریال Mrs. America

مینی سریال بانوی آمریکایی

ژانر: درام تاریخی

بازیگران: کیت بلانشت، رز بایرن و اوزو ادوبا

میانگین امتیازات Mrs. America در IMDB: ۷.۹

تاریخ پخش: ۱۵ آوریل ۲۰۲۰ (۲۷ فروردین ۱۳۹۹)

تعداد قسمت‌ها: ۹ قسمت

میانگین مدت زمان: ۴۳ تا ۵۴ دقیقه

خلاصه داستان: فیلیس شلفلی یکی از فعالان زمان خودش محسوب می‌شد. این سریال قصد دارد تا تلاش‌های او برای متوقف کردن تصویب طرح اصلاح حقوق برابر را به تصویر بکشد؛ اینکه حاضر است دست به هر کاری بزند تا جلوی تصویب این طرح را بگیرد. این طرح توسط فمنیست‌های آن زمان مانند گلوریا استاینم، بتی فریدن، شرلی چیزم، بلا ابزاگ و جیل راکلزهاوس مورد حمایت قرار گرفته بود.

از آنجایی که سریال خانم آمریکا تنها ۹ قسمت دارد، مطمئنا می‌توانید آن را با خیال راحت در عید ۱۴۰۰ تماشا کنید و خیلی زود به پایان برسانید. این مجموعه تا حد زیادی روی یک جنبش سیاسی که با نام متمم حقوق برابر شناخته می‌شد، تمرکز دارد. بازیگرانی که در این سریال حضور دارند، به‌طرز فوق‌العاده‌ای توانستند پتانسیل و توانایی خود را به رخ بکشد که همین امر هم موفقیت گسترده‌ای را برای خودشان و دیگر سازنده‌ها به‌دنبال داشت. انستیتوی فیلم آمریکایی در سال جاری میلادی، سریال خانم آمریکا را به‌عنوان یکی از ۱۰ اثر تلویزیونی سال ۲۰۲۰ عنوان کرد. اغلب اوقات آثار سیاسی خصوصا موضوعات این چنینی حاشیه‌های مخصوص به خودشان را دارند.

در رابطه با این مورد گلوریا استاینم و الی اسمیل انتقاد زیادی از نحوه نمایش ماجراها کردند و لقب مسخره را به آن دادند. زیرا معتقد بودند که اصلا سازندگان هیچگونه دقتی به خرج ندادند و با واقعیت تطابق ندارد. برندا فیگن (یکی دیگر از فمنیست‌های مطرح) مدتی بعد از طرح این نظرات، آن‌ها را رد کرد و لقب خارق‌العاده را به این اثر تلویزیونی داد. او برعکس استاینم و اسمیل اعتقاد داشت که نکات ظریف و دقیق درباره شخصیت‌ها، به‌خوبی و با دقت زیادی به تصویر کشیده شده است.

کیلی کوکو در سریال The Flight Attendant یک بارانی قهوه‌ای پوشیده است

۴- فصل اول سریال The Flight Attendant

سریال خدمه پرواز

ژانر: درام و تعلیقی

بازیگران: کیلی کوکو، میخیل هایسمان و زوسیا مامیت

میانگین امتیازات The Flight Attendant در IMDB: ۷.۱

تاریخ پخش: ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ (۶ آذر ۱۳۹۹)

تعداد قسمت‌ها: ۸ قسمت

میانگین مدت زمان: ۴۲ تا ۴۸ دقیقه

خلاصه داستان: کسی که یکی از خدمه‌های پرواز محسوب می‌شود، درحالی‌که یک مرد مرده کنار او قرار دارد، از خواب بیدار می‌شود. او هیچ ایده‌ای از اینکه چطور به یک شهر متفاوت نسبت به چیزی که در خاطرش است رسیده، ندارد.

دوست دارید در عید ۱۴۰۰ یک مجموعه درام با چاشنی جنایی، تعلیق و البته لحظاتی خنده‌دار تماشا کنید؟ خدمه پرواز یکی از آن سریال‌هایی است که در مقدمه به آن اشاره کردیم؛ مجموعه‌ای خوش ساخت که جذابیت‌های خودش را دارد اما افراد کمتری با آن آشنا شدند. این هم یک اثر اقتباسی دیگر به شمار می‌رود که براساس رمانی با همین نام ساخته شده است؛ رمانی که در سال ۲۰۱۸ و با قلم کریس بوهجالیان نوشته شده است. همین ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که این سریال به خاطر محبوبیت و موفقیتی که به‌دست آورده، برای فصل دوم هم تمدید شده است.

همان‌طور که از نمرات هم مشخص است، این مجموعه کمدی توانست تا حد زیادی توسط منتقدان مورد استقبال قرار بگیرد. اکثر آن‌ها بازی بازیگر اصلی یعنی کیلی کوکو را مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که جذابیت خیلی زیادی را به داستان و اسرار آن اضافه کرده است. این سریال توانست در مراسم‌ها و جشنواره‌های مختلف زیادی نامزد دریافت جایزه شود که شاید در آینده بتواند برخی از آن‌ها را از آنِ خود کند. خیلی از افرادی که این مجموعه را تماشا کردند، معتقد بودند که داستان کلی این اثر، شباهت زیادی به کتاب جنایت و مکافات دارد.

دیزی ادگار جونز و پاول مسکال در اتوبوس مدرسه در سریال Normal People

۵- فصل اول سریال Normal People

سریال مردم عادی

ژانر: درام روانشناختی و رمانتیک

بازیگران: دیزی ادگار جونز، پاول مسکال و دزموند ایستوود

میانگین امتیازات Normal Peoplet در IMDB: ۸.۵

تاریخ پخش: ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)

تعداد قسمت‌ها: ۱۲ قسمت

میانگین مدت زمان: ۲۳ تا ۳۴ دقیقه

خلاصه داستان: داستان این سریال در ایرلند جریان دارد و ارتباط پیچیده بین ماریان و کانل را به ما نشان می‌دهد. به نظر همه ماریان یک فرد عجیب و غریب می‌آید. اما خود او اصلا به این مسائل توجهی ندارد و برایش مهم نیست که دیگران چه فکری درباره او می‌کنند. ارتباط بین ماریان و کانل در ابتدا در دوران نوجوانی و به‌صورت مخفیانه آغاز شده بود. اما زمانی‌که پای کالج ترینیتی به میان آمد، همه چیز ناگهان تغییر کرد. ماریان با وجود دستاوردهای علمی خود، اصلا زندگی شخصی خوبی ندارد و باید با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کند. در نقطه مقابل کانل یک دانش‌آموز خیلی خوب و ورزشکار است که همراه مادر خود زندگی می‌کند؛ کسی که در خانه دنیس (مادر ماریان) کار می‌کند.

داستان مردم عادی در ابتدا با رمان خود به شهرت خیلی زیادی رسید و اسم خود را سر زبان‌ها انداخت. بعد از تقریبا ۲ سال بود که مسئولان شبکه بی بی سی و هولو تصمیم گرفتند آن را در قالب یک اثر تلویزیونی اقتباس کنند و داستان آن را برای مخاطبان خود به تصویر بکشند. یکی از مواردی که باعث شد داستان مردم عادی تا این اندازه محبوب شود، این بود که مسائل خود را (مهم‌تر از همه اهمیت خانواده) به شکلی بسیار ساده به نمایش می‌گذاشت.

باتوجه‌به این مسائلی که مردم عادی پوشش می‌دهد و قصد بررسی آن را دارد، می‌توان گفت که گزینه بسیار خوبی برای تماشا کردن در عید ۱۴۰۰ محسوب می‌شود؛ خصوصا که ۱۲ قسمت هم بیشتر ندارد و مدت زمان نیم ساعته آن هم باعث می‌شود که زودتر از آنچه انتظار داریم، به پایان برسد. این سریال توانست به‌صورت گسترده، مورد استقبال منتقدان قرار بگیرد. آن‌ها بیشتر از هر چیزی بازی بازیگران، سبک کارگردانی، نگارش فیلمنامه و همچنین نحوه نمایش محتوای بزرگسالانه را دوست داشتند و مورد تحسین قرار دادند.

نیک آفرمن در کنار یک درخت در مینی سریال Devs

۶- مینی سریال Devs

مینی سریال توسعه‌دهندگان

ژانر: درام، علمی تخیلی و تکنو-تریلر

بازیگران: سونویا میزونو، نیک آفرمن و جین ها

میانگین امتیازات Devs در IMDB: ۷.۷

تاریخ پخش: ۵ مارس (۱۵ اسفند ۱۳۹۸)

تعداد قسمت‌ها: ۸ قسمت

میانگین مدت زمان: ۴۳ تا ۵۷ دقیقه

خلاصه داستان: یک مهندس کامپیوتر جوان و درخشان به نام لیلی چان، در مرکز داستان این سریال قرار دارد. او در سان فرانسیسکو در یکی از بخش‌های یک شرکت فناوری کار می‌کند. زمانی‌که نامزد لیلی ناپدید می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند. بعد از موضوعات و اتفاقاتی که پیش می‌آید، لیلی اصور می‌کند که یکی از بخش‌های همین شرکت مقصر اصلی ناپدید شدن نامزد او هستند. از همین رو هم تلاش می‌کند تا این بخشی را که به آن مشکوک شده، مورد بررسی و تحقیق قرار دهد تا بلکه به این طریق بتواند حقیقت این اتفاقات را کشف کند.

جاه‌طلبانه، فراموش‌نشدنی و تجربه‌ای جذاب. اگر در عید ۱۴۰۰ دنبال یک ماجراجویی متفاوت هستید، اصلا سریال توسعه‌دهندگان را از دست ندهید. فراموش نکنید که داستان این سریال باری دیگر جذابیت‌های سیلیکون‌ولی را برای ما به تصویر می‌کشد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اراده آزاد و مصمم بودن موضوعات محوری و اصلی این مجموعه محسوب می‌شوند که مدام مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این مجموعه به خاطر قوه تخیل، فیلم‌برداری، بازیگری و همچنین موسیقی‌هایی که در آن قرار داده شده بود، تا حد زیادی مورد استقبال بینندگان قرار گرفت و منتقدان زیادی هم آن را تحسین کردند.

می‌توان گفت این سریال به درد افرادی می‌خورد که دوست دارند یک مینی سریال محدود را تماشا کنند و خیلی زود پرونده آن را ببندند. زیرا الکس گارلند این داستان را با قالب اصلی یک مینی سری ساخته است و اصلا قصد ندارد که آن را ادامه بدهد. البته به این مورد هم باید توجه کنید که سرعت پیش‌روی داستان این مجموعه ممکن است برخی از بینندگان را مورد آزمایش قرار دهد. اما اگر صبر زیادی دارید و کارهای گارلند را قبلا تماشا کردید، به خوبی می‌توانید با این موضوع کنار بیایید.

ویکتوریا پدرتی در حال دویدن به سمت آملی بی در سریال The Haunting of Bly Manor

۷- مینی سریال The Haunting of Bly Manor

مینی سریال تسخیرشدگی عمارت بلای

ژانر: درام، ترسناک، ماوراطبیعی و رمانتیک گوتیک

بازیگران: ویکتوریا پدرتی، الیور جکسون-کوهن و آملیا ایو

میانگین امتیازات The Haunting of Bly Manor در IMDB: ۷.۴

تاریخ پخش: ۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۸ مهر ۱۳۹۹)

تعداد قسمت‌ها: ۹ قسمت

میانگین مدت زمان: ۴۶ تا ۶۶ دقیقه

خلاصه داستان: یک مرد پرمشغله، زن جوانی را استخدام می‌کند تا معلم و مربی سرخانه‌ی برادرزاده‌هایش باشد؛ زیرا پدر و مادر آن‌ها به‌طرز تراژدیکی جان خود را از دست داده‌اند و حالا مراقبت و سرپرستی آن‌ها به‌دست این مرد افتاده است. به همین ترتیب هم زنی را استخدام می‌کند تا در خانه خانوادگی خودشان، از آن‌ها مراقبت کند. این زن جوان، مدت خیلی کمی بعد از اینکه به عمارت بلای می‌رسد، کم کم اتفاقات عجیب و غریبی را تجربه می‌کند. همه چیز زمانی ترسناک می‌شود که تاریخچه ناخوشایند این عمارت، شروع به افشا شدن می‌کند.

اگر دوست دارید که در تعطیلات عید ۱۴۰۰ یک مجموعه متفاوت تماشا کنید، اصلا این مورد را از دست ندهید؛ یک اثر درام و ترسناک با چاشنی صحنه‌های رمانتیک و گوتیک. می‌توان گفت که اکثر بخش‌های این سریال، اقتباسی از رمان The Turn of the Screw از هنری جیمز محسوب می‌شود. اما در عین حال المان‌هایی هم دارد که یا به‌صورت اختصاصی برای همین مجموعه خلق شده‌اند یا باز هم از آثار دیگر جیمز اقتباس شده بودند. احتمالا اسم این مجموعه باید تا حدودی برای شما آشنا باشد. زیرا پیش از این هم بخش دیگری از سری آنتولوژی The Haunting در شبکه نتفلیکس پخش شده بود که The Haunting of Hill House (تسخیرشدگی خانه هیل) نام داشت.

البته همان‌طور که از سبک این سری مشخص است، داستان بخش‌های مختلف آن هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد. بنابراین این نکته را در ذهن داشته باشید که هنگام تماشای بخش دوم، دچار سردرگمی نشوید؛ زیرا تعدادی از بازیگران بخش اول، در بخش دوم هم حضور دارند و همین موضوع ممکن است مزید بر علت شود. این بخش هم درست مانند بخش اول، از یک خط داستانی پیوسته و خطی پیروی نمی‌کند و بین برهه زمانی‌های مختلف جابه‌جا می‌شود.

فهرست فیلم:

استیون ین به همراه خانواده خود در فیلم Minari

۱- فیلم Minari

فیلم میناری

ژانر: درام

کارگردان: لی آیزاک چانگ

بازیگران: استیون ین، هان یه-ری، آلن کیم

میانگین امتیازات Minari در IMDB: ۷.۷

تاریخ اکران: ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ (۲۴ بهمن ۱۳۹۹)

خلاصه داستان: یک خانواده آمریکایی-کره‌ای به یک مزرعه کوچک در آرکانزاس نقل مکان می‌کنند. آن‌ها در تلاش هستند تا رویای آمریکایی خود را محقق کنند. با ورود مادر بزرگ حیله‌گر، بد دهان اما در عین حال فوق‌العاده دوست‌داشتنی به داستان، خانه این خانواده به‌صورت کامل تغییر می‌کند و زیر و رو می‌شود. بی‌ثباتی و چالش‌های زیادی در این زندگی جدید که در منطقه ناهموار اوزارکس ساخته شده، رخ می‌دهد. با وجود تمام این مشکلات، ما شاهد این هستیم که چقدر این خانواده قوی و انعطاف‌پذیر هستند؛ اینکه واقعا چه چیزی یک مکان را تبدیل به یک خانه می‌کند.

فیلم کره‌ای میناری برای اولین‌بار در جشنواره ساندنس به نمایش آمده بود و همانجا به‌عنوان اولین موفقیت، توانست هم در بخش جایزه بزرگ هیئت داوران و هم جایزه بینندگان را دریافت کند. جالب است بدانید که انستیتوی فیلم آمریکایی و همچنین هیئت ملی بازبینی فیلم این اثر به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ انتخاب کردند که موفقیت خیلی بزرگی برای یک اثر خارجی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، میناری توانست در بخش فیلم خارجی زبان، جایزه گلدن گلوب را از آنِ خود کند. از آنجایی که میناری فیلمی محسوب می‌شود که حول محور خانواده و سختی‌های تحمیل شده بر آن‌ها می‌چرخد، بنابراین گزینه خیلی خوبی برای تماشا در عید ۱۴۰۰ به حساب می‌آید.

چانگ زمانی فیلمنامه این اثر را نوشت که مدت زیادی باقی نمانده بود تا جایگاه آموزگاری را در محوطه آسیایی دانشگاه یوتا در اینچئون بگیرد. ایده اصلی این فیلمنامه از دوران کودکی خود چانگ گرفته شده بود که در یک مزرعه در آرکانزاس بزرگ شد. به‌گفته خودش، او برای نگارش این فیلمنامه، تا حد زیادی از آثار ویلا کاتر و فئودور داستایوفسکی الهام گرفته است. منتقدانی که نظرات خود را برای این فیلم ثبت کردند، بازی فوق‌العاده استیون ین و همچنین هان یه-ری را تا حد زیادی مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که این فیلم به خوبی و با صمیمیت زیادی توانسته داستان سختی‌های این خانواده را به تصویر بکشد.

چادویک بوزمن به همراه دیگر بازیگران فیلم Da 5 Bloods در جنگل

۲- فیلم Da 5 Bloods

فیلم ۵ هم‌خون

ژانر: درام، جنگی و ماجراجویی

کارگردان: اسپایک لی

بازیگران: دلروی لیندو، جاناتان میجرز و کلارک پیترز

میانگین امتیازات Da 5 Bloods در IMDB: ۶.۵

تاریخ اکران: ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۳ خرداد ۱۳۹۹)

خلاصه داستان: چهار کهنه سرباز آفریقایی-آمریکایی به نام پاول، اوتیس، ادی و ملوین به ویتنام بازمی‌گردند. آن‌ها به‌دنبال باقیمانده رهبر جوخه خود و همچنین گنجینه‌ای که زمان خدمت خود در آن‌جا دفن کردند، می‌گردند. در طی همین مسیر، قهرمانان ما وارد نبردی بین نیروی انسان و طبیعت می‌شوند؛ در همین حین هم پسر نگران پاول، به این قهرمانان می‌پیوندد.

فیلمنامه این اثر یک بار در سال ۲۰۱۳ توسط دنی بیلسون و پاول دی مئو نوشته شده بود. اما بعد از مدتی، زمانی‌که اسپایک لی و کوین ویلموت به تیم آمدند، اینطور تصمیم اینطور گرفته شد که آن‌ها روی این فیلمنامه کار کنند و به‌نوعی دوباره آن را بنویسند؛ باتوجه‌به موفقیت بزرگی که سر فیلم BlacKkKlansman (بلکککلنزمن) به‌دست آورده بودند. این فیلم از همان ابتدا که به نمایش درآمد، به‌صورت گسترده مورد تحسین منتقدان قرار گرفت که سبک کارگردانی، مضامین و همچنین ایفای نقش لیندو را خیلی دوست داشتند. در همین میان، خیلی از منتقدان معتقد بودند که بعد از فیلم بلکککلنزمن و فیلم Do the Right Thing (کار درست را بکن)، یکی از بهترین آثار سینمایی اسپایک لی محسوب می‌شود.

این فیلم موفق شد در طی این مدت زمان، جایزه‌های زیادی را به‌دست بیاورد و حتی توسط هیئت ملی بازبینی فیلم هم به‌عنوان یکی از بهترین آثار سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است؛ بنابراین تا دیر نشده، آن را در تعطیلات عید ۱۴۰۰ تماشا کنید. اسپایک لی در این فیلم تلاش کرد تا پیام خود را خیلی روشن و خوب به مخاطب منتقل کند. ما در ۵ هم‌خون، شاهد داستان‌هایی با محوریت جنگ، نیازی که مردم به ثروت دارند و غصه‌هایی که دفن نشده‌اند، هستیم؛ چیزهایی که برای خیلی از مردم قابل درک و روشن است زیرا خیلی از خانواده‌ها، با چنین موضوعاتی درگیر بوده‌اند.

سیدنی فلانیگان به همراه تالیا رایدر در فیلم Never Rarely Sometimes Always

۳- فیلم Never Rarely Sometimes Always

فیلم هرگز به‌ندرت گاهی همیشه

ژانر: درام

کارگردان: الیزا هیتمن

بازیگران: سیدنی فلانیگان، تالیا رایدر و تئودور پلرین

میانگین امتیازات Never Rarely Sometimes Always در IMDB: ۷.۴

تاریخ اکران: ۱۳ مارس ۲۰۲۰ (۲۳ اسفند ۱۳۹۸)

خلاصه داستان: آتم که با یک بارداری ناخواسته مواجه می‌شود و عدم حمایت اطرافیان خود را می‌بیند، تصمیم می‌گیرد که به همراه یکی از آشناهای خود به نام اسکایلر، خطوط ایالتی را پشت سر بگذارد و به نیویورک برود؛ یک ماجراجویی مملو از دوستی، شجاعت و شفقت.

همان‌طور که در خلاصه داستان هم عنوان شد، در این فیلم نشانه‌های خیلی زیادی درباره دوستی و شجاعت وجود دارد؛ بنابراین اگر در تعطیلات عید ۱۴۰۰ دنبال چنین موضوعاتی هستید، اصلا فیلم هرگز به‌ندرت گاهی همیشه را از دست ندهید. این اثر برای اولین‌بار در جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد و همان موقع هم در رقابت برای کسب خرس طلایی انتخاب شد؛ بخش اصلی رقابت در هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین. بعد هم توانست جایزه خرس نقره‌ای را از آنِ خود کند؛ هرچند که این تنها جایزه این اثر درام نبود و بعد از مدتی افتخارات دیگر هم به آن اضافه شد.

این اثر سینمایی الیزا هیتمن از همان زمان نمایش خود، تا حد فوق‌العاده زیادی توسط منتقدان مورد تحسین قرار گرفت؛ آن‌ها بیشتر از هر چیزی بازی چشمگیر بازیگران و همچنین سبک کارگردانی را دوست داشتند. داستان این فیلم درد خیلی بزرگی را به تصویر می‌کشد که خیلی‌ها آن را تجربه نکنند اما به‌خوبی می‌توانند شدت غم و اندوه شخصیت را درک کنند و پا به پای درد او اشک بریزند. همه افراد، حتی آن سرسخت‌ها هم در چنین شرایطی نیاز به پشتوانه دارند و زمانی‌که هیچکس را پشت سر خود نمی‌بینند، مجبور می‌شوند که وارد مراحل ناشناخته‌ای از زندگی شوند و قدم‌های لرزانی را بردارند.

پیرفرانچسکو فاوینو به همراه سگ خود در فیلم The Traitor

۴- فیلم The Traitor

فیلم خائن

ژانر: درام، جنایی، بیوگرافی

کارگردان: مارکو بلوکیو

بازیگران: پیرفرانچسکو فاوینو، ماریا فرناندو کاندیدو و لوئیجی لو کاشو

میانگین امتیازات The Traitor در IMDB: ۷.۱

تاریخ اکران: ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸)

خلاصه داستان: در اوایل دهه ۱۹۸۰، یک جنگ تمام عیار بین سران مافیای سیسیلی بر سر تجارت هروئین سر گرفت. توماسو بوشتا که یکی از اعضای مهم به شمار می‌رفت، از آن‌جا فرار کرد تا در کشور برزیل پنهان شود. درست در همین برهه زمانی، در خانه، اتفاقات خیلی بدی در حال رخ دادن بود و بوشتا از فاصله‌ای دور مرگ پسران و برادران خود را در پالرمو مشاهده کرد؛ به این فکر می‌کرد که احتمالا نفر بعدی باید خودش باشد. بعد از گذشت مدتی بوشتا توسط پلیس برزیل دستگیر و به ایتالیا تحویل داده شد. در همان زمان، او یک تصمیم بزرگ گرفت که همه چیز را برای مافیا تغییر می‌داد؛ او تصمیم گرفت که با قاضی جیووانی فالکون ملاقات کند و به قول ابدی‌ای که به کوزا نوسترا داده بود، خیانت کند.

احتمالا خیلی از شما فیلم خائن را تماشا نکردید و حتی احتمال این هم وجود دارد که تا به امروز اسم آن را هم نشنیده باشید؛ اما اگر آثار مافیایی دوست دارید، اصلا تماشای آن را در تعطیلات عید ۱۴۰۰ از دست ندهید. زیرا این فیلم، همان‌طور که در خلاصه داستان هم عنوان شده بود، داستان اولین مافیای خیانت‌کار را به تصویر می‌کشد که به قول ابدی خود پشت کرد. منتقدانی که این فیلم را تماشا کرده بودند نمرات نسبتا خوبی به آن دادند و از داستان و سرگرم‌کننده بودن آن خیلی تعریف کردند؛ هرچند که نسبت به کمبود عمق شخصیت اصلی انتقاداتی داشتند. فیلم خائن، با نقاط قوت و شگفتی‌های زیادی که داشت، توانست در جشنواره‌ها و بخش‌های متنوعی نامزد دریافت جایزه شود که تعدادی از این جوایز را هم از آنِ خود کرد.

شخصیت رابین به همراه میب در جنگل و میان گرگ‌ها در انیمیشن Wolfwalkers

۵- انیمیشن Wolfwalkers

انیمیشن ولف واکرز

ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، خانوادگی و فانتزی

کارگردان: تام مور و راس استوارت

صداپیشگان: آنر نیفسی، اوا ویتاکر و شان بین

میانگین امتیازات Wolfwalkers در IMDB: ۸.۱

تاریخ اکران: ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۳ آبان ۱۳۹۹)

خلاصه داستان: در زمانی‌که همه جا از خرافات و جادو پر بود، یک شکارچی تازه‌کار و جوان به نام رابین گود فلو به همراه پدر خود به کشور ایرلند سفر می‌کند تا آخرین گروه گرگ‌ها را از بین ببرند. رابین درحالی‌که در حال گشتن در سرزمین‌های ممنوعه خارج از محدوده شهر است، با یک دختر به نام میب که روح آزادی دارد، دوست می‌شود. این دختر یک عضو از یک قبیله مرموز است که شایعه شده اعضای آن می‌توانند شب‌ها به گرگ تبدیل شوند. زمانی‌که آن‌ها در حال گشتن به‌دنبال مادر گمشده‌ی میب هستند، رابین یک رازی را کشف می‌کند که او را بیشتر به سمت دنیای افسونگر گرگینه‌ها می‌کشد. او کم کم در حال تبدیل شدن به تنها چیزی است که پدرش به او وظیفه نابود کردنش را داده بود.

«خشن باش. وحشی باش. آزاد باش» تا به این لحظه دیگر حتما اسم انیمیشن Soul (روح) را شنیده‌اید؛ حتی اگر هنوز آن را تماشا نکرده باشید. زمانی‌که ولف واکرز به نمایش درآمد، افراد خیلی زیادی با اطمینان از این صحبت می‌کردند که این انیمیشن، رقیب سرسخت انیمیشن روح است. این حرف تا حدودی به حقیقت تبدیل شد و در مراسم گلدن گلوب امسال، به همراه روح در بخش بهترین انیمیشن سینمایی قرار گرفت؛ هرچند که درنهایت به رقیب خود باخت. البته برای ولف واکرز این پایان مسیر محسوب نمی‌شود.

زیرا هنوز جایزه بزرگ یعنی اسکار باقی مانده است و هنوز هم شانسی برای برتری نسبت به رقیبش دارد. احتمالا اطلاع نداشته باشید اما ولف واکرز، قسمت سوم و نهایی سه‌گانه تام مور است که براساس فولکلور ایرلندی ساخته بود. پیش از این، انیمیشن The Secret of Kells و انیمیشن Song of the Sea هم ساخته شده بودند که قسمت‌های دیگر این مجموعه هستند. بنابراین حالا که این سه‌گانه به پایان رسیده، بد نیست که در عید ۱۴۰۰ آن را تماشا کنید؛ البته روح را هم فراموش نکنید، اگر هنوز آن را تماشا نکردید.

مارین ایرلند و مایکل ابوت جونیور در فیلم The Dark and the Wicked

۶- فیلم The Dark and the Wicked

فیلم تاریک و شرور

ژانر: ترسناک

کارگردان: برایان برتینو

بازیگران: مارین ایرلند، مایکل ابوت جونیور و زاندر برکلی

میانگین امتیازات The Dark and the Wicked در IMDB: ۶.۱

تاریخ اکران: ۶ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۶ آبان ۱۳۹۹)

خلاصه داستان: در یک مزرعه خلوت در یک شهر روستایی، مردی آرام آرام در حال مرگ است. فرزندان او به مزرعه خانوادگی خود احضار می‌شوند تا به انتظار مرگ پدر خودشان بنشینند؛ اتفاقی که به هیچ شکلی نمی‌توانند جلوی رخ دادن آن را بگیرند. همان‌طور که آن‌ها مشغول برگزاری مراسمات و عزاداری هستند، تاریکی به مرور زمان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. مدت زیادی طول نمی‌کشد که این مراسمات، خودش را به یک شکل کاملا متفاوت نشان می‌دهد. در ابتدا همه چیز با کابوس‌های ترسناک آغاز می‌شود و حسی را در شخصیت‌های اصلی به وجود می‌آورد که چیزی شیطانی در حال تسخیر کردن خانواده است؛ نیرویی که لحظه به لحظه بزرگتر می‌شود.

«او به شما گفته بود که به اینجا نیایید». تاریک و شرور هم یکی دیگر از آثاری است که شاید در طی این مدت اسم آن هم به گوش ما نخورده باشد اما ارزش تماشا کردن را دارد. در میان سریال‌ها، یک مورد ترسناک داشتیم و بد نبود که در میان فیلم‌ها هم یک مورد داشته باشیم. اگر به آثار ترسناک علاقه دارید، این مورد را در تعطیلات عید ۱۴۰۰ فراموش نکنید. به‌گفته منتقدان این فیلم، درست همانند اسم خود، یک داستان ترسناک آزاردهنده را تعریف می‌کند که در اعماق آن وحشت زیادی دیده می‌شود و چشم‌انداز تاریکی دارد و هرچه به پایان خود نزدیک می‌شود، لرزش زیادی را به جان مخاطب می‌اندازد. جالب است بدانید که این فیلم در مزرعه خانوادگی خود کارگردان یعنی برایان برتینو فیلم‌برداری شده است.

دک جانسون در مستند Dick Johnson Is Dead روی زمین مرده است

۷- مستند Dick Johnson Is Dead

مستند دیک جانسون مرده است

ژانر: مستند و درام

کارگردان: کریستن جانسون

بازیگران: کریستن جانسون و چارلز ریچارد «دیک» جانسون

میانگین امتیازات Dick Johnson Is Dead در IMDB: ۷.۵

تاریخ اکران: ۲ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۱ مهر ۱۳۹۹)

خلاصه داستان: سابقه خیلی زیاد ساخت مستندهای مختلف باعث شده تا فیلمساز دارای جایزه یعنی کریستن جانسون را متقاعد کند که قدرت واقعی انجام این کار را دارد. حالا که این موقعیت برای کریستن جانسون مهیا شده است، او می‌تواند از تک تک روش‌های مختلفی را یاد گرفته، استفاده کند. او در این فیلم از روش‌های ابداعی و خارق‌العاده استفاده کرده تا کاری کند که پدر روانپزشک و ۸۶ ساله‌ی او، بمیرد؛ این در حالی است که امیدوار است تا سینما به او کمک کند که زمان را تغییر دهد، به دردها بخندد و کاری کند که پدرش برای همیشه زنده بماند.

اگر از علاقمندان مستند هستید، اصلا «دیک جانسون مرده است» را برای تعطیلات عید ۱۴۰۰ از دست ندهید زیرا خیلی از افرادی که آن را تماشا کردند، اعتقاد دارد که می‌تواند یکی از بهترین مستندهای سال باشد. این اثر مستند در جشنواره فیلم ساندنس سال ۲۰۲۰ که برای اولین‌بار در آن نمایش داده شده بود، توانست در بخش نوآوری در داستان‌سرایی غیرداستانی جایزه ویژه هیئت داوران را برنده شود. به‌گفته خود کریستن جانسون، زمانی ایده ساخت این اثر مستند به ذهن او رسیده بود که یک رویای عجیب دید؛ در این رویا، مردی که در تابوت قرار داشت، بلند شد و گفت «من دیک جانسون هستم و هنوز نمرده‌ام». زمانی‌که او این ایده را با پدرش مطرح کرد از او پرسید «چه می‌شود اگر ما فیلمی بسازیم که در آن تو بارها و بارها کشته شوی، تا اینکه در آخر بمیری؟» در سرتاسر این اثر مستند، بارها و بارها تصاویر و فیلم‌های خانوادگی جانسون نشان داده می‌شود؛ تصاویری که در آن همسر ریچارد جانسون هم به چشم می‌خورد (او در سال ۲۰۰۷ به خاطر عارضه آلزایمر فوت کرد).

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده