نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲

معرفی انیمیشن کوتاه Contact

انیمیشن کوتاه Contact، ساخته‌ی کیتی ونگ، به مسئله‌ی ارتباط و دوستی انسان‌ها در عصر مدرن و تاثیر تکنولوژی بر آن می‌پردازد. با معرفی این انیمیشن ما را همراهی کنید.

تکنولوژی دنیای ما را کوچک‌تر کرده و این مسئله بدین معنا است که هر کس به‌راحتی هرچه تمام‌تر، با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و با چنگ زدن به علایق مشترک، به‌راحتی می‌توان با دیگران ارتباط برقرار کرد و دوست شد؛ این مسئله تا حدی پیش رفته که می‌توان گفت این روزها یافتن افرادی با سلایق و علایق مشترک از همیشه آسان‌تر شده و تنهایی تقریبا یک انتخاب شخصی به‌شمار می‌رود. کیتی ونگ (Katy Wang)، دانش آموخته‌ی دانشگاه کینگستون و نویسنده و کارگردان انیمیشن کوتاه Contact، در این ساخته‌ی تازه‌ی خود به نوع برقراری ارتباط انسان‌ها در دنیای مدرن می‌پردازد و آن را جشن می‌گیرد. این انیمیشن کوتاه هفت دقیقه‌ای در عین سادگی، داستانی آشنا و دلگرم کننده را برای ما روایت می‌کند و برعکس اغلب آثاری که با محوریت موضوع مشابه ساخته شده‌اند، زاویه دید مثبت و واقع گرایانه دارد.

این انیمیشن برعکس اغلب آثاری که با محوریت موضوع مشابه ساخته شده‌اند، زاویه دید مثبت و واقع گرایانه دارد

داستان Contact درباره‌ی فضانوردی تنهاست که در سیاره‌ای دور افتاده گیر افتاده است. او که تشنه‌ی برقراری هرگونه ارتباط با انسان‌های دیگر است و از تنهایی به تنگ آمده، سیگنال‌هایی را به قصد یافتن شخص دیگری در فضا منتشر می‌کند. زندگی این فضانورد بعد از اینکه او پس از مدت‌ها پیغامی از طرف شخصی ناشناس دریافت می‌کند، دستخوش تغییر می‌شود؛ او فضانورد دیگری را می‌یابد که درست همچو او در سیاره‌ای ناشناخته و دور افتاده گیر کرده و از تنهایی رنج می‌برد. انیمیشن کوتاه Contact با طراحی دستی و به سبک سنتی ترسیم فریم به فریم ساخته شده است، به جز پیغام‌های رد و بدل شده‌ای که روی صفحه‌نمایش نوشته می‌شوند دیالوگ خاصی ندارد و به مسائلی همچون تنهایی، انتظار، امید و یافتن محبت و دوستی در تاریک اوضاع روحی می‌پردازد.

فضانورد با لباس سفید در کیسه‌ی خواب خاکستری در سفینه با پشت زمینه‌ی سیاه‌ی خاکی در انیمیشن Contact

ونگ این انیمیشن را براساس تجربیات شخصی خود در دوران نوجوانی و جوانی ساخته است. او که مدت زمان زیادی را از دوستان و عزیزان خود سپری کرده بود، تنهایی زیادی را احساس می‌کرد و عدم توانایی برای برقراری ارتباط تمام و کمال با ایشان، این دوری را تقریبا غیرقابل تحمل می‌کرد. تنها کورسوی امید در زندگی اجتماعی ونگ، برقراری ارتباط اینترنتی و یافتن دوستان جدید از شبکه‌های اجتماعی بود. ونگ در رابطه با این مضامین فیلم خود توضیح می‌دهد: «تصویر کلیدی شکل دهنده‌ی این فیلم، صحنه‌ی پایانی آن بود. این صحنه هر آنچه که من می‌خواستم با Contact بگویم را در خود خلاصه کرده است. من با این انیمیشن کوتاه قصد داشتم بگویم ما هیچوقت واقعا تنها نیستیم و برقراری ارتباط با سایر انسان‌ها از آنچه فکر می‌کنیم آسان‌تر و صد البته مهم‌تر است.»

غیاب جزئیات در طراحی شخصیت‌ها باعث می‌شود که بینندگان بتوانند داستان اثر را هر طور که می‌خواهند با افراد خاص زندگی خود تعبیر کنند

ارتباط برقرار کردن با شخصیت اصلی این انیمیشن بسیار آسان است. ونگ با هوشیاری هرچه تمام‌تر از به کار بردن دیالوگ در این اثر خودداری می‌کند و کلمات به کار رفته در پیغام‌های رد و بدل شده را به کلماتی آسان محدود می‌کند تا Contact از زبانی جهانی برخوردار باشد و بینندگان برای دریافت پیام آن، که خود بر پایه‌ی فهم مشترک و ارتباط است، با مشکل مواجه نشوند. طراحی شخصیت‌ها نیز همسو با ذهنیت ونگ در نحوه‌ی پردازش داستان انجام گرفته‌اند. چهره‌ی شخصیت اصلی از خصوصیات و جزئیات زیادی برخوردار نیست و چهره‌ی فضانورد دوم اصلا به نمایش درنمی‌آید؛ این غیاب جزئیات خاص و مشخص نبودن سن یا جنسیت شخصیت‌های داستان باعث می‌شود که بینندگان بتوانند در سطح دیگری با داستان و شخصیت‌های Contact ارتباط برقرار کنند و این ماجرای رستگاری را هر طور که می‌خواهند با افراد زندگی خود تعبیر کنند. بالاتر از سادگی عمدی در طراحی شخصیت‌ها، این حس تنهایی غوطه‌ور در اثر است که سازی آشنا را در درون بینندگان می‌نوازد و تاثیرگذاری لحظات پایانی این انیمیشن را تضمین می‌کند.

فضانورد پشت مانیتور در سفینه‌ی فضایی پیشرفته خاکستری با دکمه‌های قرمز در انیمیشن Contact

Contact داستان دوستی و رابطه‌ای را روایت می‌کند که به معنای واقعی کلمه خارج از این دنیاست. این استعاره که به شکلی فوق‌العاده مفهوم تنهایی را به بیننده نشان می‌دهد، در عین برخورداری از روایتی بی آلایش و صمیمی، از آنچه به نظر می‌آید بسیار عمیق‌تر است. دو شخصیت دور از دنیا که در تنهایی دیوانه‌ کننده‌ای غرق‌اند، سراسیمه برای فرار از این دوزخ، این دو دست‌هایشان را در فضایی دراز می‌کنند، که انتظار دریافت پاسخ از آن دور از ذهن و عجیب به نظر می‌آید، اما درست درمیان ناامیدی‌ها متوجه می‌شوند که این تلاش بی نتیجه نبوده است. با تمام حال و هوای فضایی، Contact درون مایه‌ای نزدیک و لمس شدنی دارد که بیانگر ارزش والای همراهان در زندگی و اهمیت پذیرفتن افراد جدید در دایره‌ی شخصی انسان است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، Contact از معدود آثاری است که به دوستی‌ها و روابط اینترنتی و راه دور دیدی مثبت دارد و همین نکته ضمن دلگرم کننده بودن، باعث می‌شود چهره‌ای نزدیک به واقعیت از اینگونه معاشرات به بینندگانی که به اینترنت و رابطه‌های شکل گرفته در آن بد بینند نشان داده شود.

کیتی ونگ در حال حاضر مشغول به کار روی فیلم لایو اکشنی به نام Pistachio Boy است، که هم‌اکنون در مرحله‌ی پیش ساخت قرار دارد. این فیلم که ایده‌ی اولیه‌ی آن با الهام از آثار وونگ کار-وای و فیلم فرانسوی مشهور Amelie شکل گرفته، داستان یک صاحب دکه‌ی روزنامه فروشی به نام پیتر را روایت می‌کند که علاقه‌ی وافری به خوردن پسته دارد و اخیرا درمورد زندگی پسری که از او یک بسته پسته خریده است کنجکاو شده. نظرات خود را در رابطه با انیمیشن Contact با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده