فیلم های اروپایی و هالیوودی که شانس درخشش در جشنواره‌های ۲۰۲۰ را دارند

فیلم های اروپایی و هالیوودی که شانس درخشش در جشنواره‌های ۲۰۲۰ را دارند

جمعه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۹

در این مقاله به‌معرفی کوتاه فیلم‌های کارگردانانی چون دیوید فینچر، کریستوفر نولان، ترنس مالیک، توماس وینتربرگ، کریستین پتزولد, فرانسوا اوزون می‌پردازیم که فیلم‌های آن‌ها به‌احتمال فراوان در جشنواره‌های سینمایی سال ۲۰۲۰، حضوری پررنگ و شاید درخشان داشته باشند.

سال گذشته آثار کارگردانان بزرگی روی پردهٔ نقره‌ای رفت و جشنواره‌های مختلف سینمایی میزبان بزرگان سینما بودند، کارگردانانی چون مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو، سم ریمی و بسیاری دیگر؛ آیا امسال نیز سالی پربار برای جشنواره‌ها خواهد بود؟ درواقع سال گذشته آن‌چنان عطش چندسالهٔ طرفداران سینما را سیراب کرد که چند سال معمولی را هم می‌توان از سرگذراند، ولی خب ما به‌آثاری که امسال قرار است اکران شوند نیز خوش‌بین هستیم و البته امسال انتظار از سینمای اروپا بیشتر است و به‌نظر می‌رسد درکنار نام‌های مطرح هالیوودی چون دیوید فینچر، کریستوفر نولان، جرج کلونی، ترنس مالیک، وس اندرسون و اسپایک لی، بزرگان سینمای اروپا چون توماس وینتربرگ، آگنیشکا هولاند، کریستین پتزولد، الیزا هیتمن و فرانسوا اوزون نیز حضوری فعال در جشنواره‌های سینمایی خواهند داشت. در این مقاله به‌معرفی فیلم‌های سینمایی که انتظار می‌رود جشنواره‌های سینمایی سال ۲۰۲۰ را در چنگ خود داشته باشند، می‌پردازیم. برخی از این آثار اکران شده‌اند، اما برخی دیگر در مرحلهٔ تولید نهایی و بازبینی قرار دارند و باید منتظر حضور آن‌ها در مراسمات سینمایی امسال باشیم. در این فهرست، آثار مورد انتظار سال ۲۰۲۰ میلادی را با مهم مرور می‌کنیم و بار دیگر اشاره داریم که این فهرست تنها به‌معرفی آثاری می‌پردازد که انتظار می‌رود در جشنواره‌های سینمایی ۲۰۲۰ خوش بدرخشند و البته فیلم‌های دیگری نیز برای معرفی بودند که امکان نام‌بردن از تمامی آن‌ها در یک مقاله میسر نیست و تقریباً بجز نام فیلم و کارگردان، هیچ اطلاعاتی از برخی فیلم‌ها به‌بیرون درز نکرده بود، هرچند که اطلاعات زیادی از برخی فیلم‌های همین فهرست نیز در دسترس نبوده است. همراه زومجی باشید.

Mank

Mank / منک

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

تیر ماه امسال اعلام شد دیوید فینچر در همکاری با سرویس استریم نتفلیکس (Netflix)، وظیفهٔ کارگردانی فیلمی براساس زندگینامهٔ هرمن جی. منکیویچ، نویسندهٔ فیلمنامه فیلم Citizen Kane (همشهری کین) را برعهده گرفته است و گری اولدمن قرار است نقش این نویسنده را بازی کند. این فیلم قرار است «منک» نام داشته باشد که براساس آخرین فیلمنامه جک فینچر، پدر دیوید فینچر، در دست ساخت است که این نویسنده در سال ۲۰۰۳ دار فانی را وداع گفت. آماندا سایفرد در نقش ماریون دیویس، لیلی کالینز در نقش ریتا الکساندر، تام برک در نقش اورسن ولز، چارلز دنس، تاپنس میدلتون، آرلیس هاوارد، جوزف کراس، فردیناند کینگزلی، جیمی مک‌شین، سم تراوتن، توبی لئونارد مور و تام پلفری، از جمله بازیگرانی هستند که به گری اولدمن در فیلم «منک» ملحق شده‌اند. جزئیات زیادی از داستان و اتفاقات فیلم «منک» در دسترس نیست، اما منابع نزدیک به‌پروژه می‌گویند که فیلم «منک» به‌روند توسعهٔ پرسروصدای فیلمنامه فیلم «همشهری کین» خواهد پرداخت که توسط اورسن ولز و منکیویچ نوشته شد و درنهایت فیلم «همشهری کین» تنها در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال موفق شد جایزه اسکار دریافت کند. این فیلم قرار است به‌صورت سیاه‌وسفید فیلم‌برداری شود. دیوید فینچر فیلمساز، کارگردان موزیک ویدئو و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی است. وی دو نامزدی اسکار بهترین کارگردانی برای درام عاشقانه و فانتری The Curious Case of Benjamin Button (مورد عجیب بنجامین باتن) و فیلم زندگینامه‌ای The Social Network (شبکه اجتماعی) را در کارنامه هنری خود دارد. دیوید فینچر یکی از برترین کارگردانان سینمای هالیوود محسوب می‌شود و دو فیلم Fight Club (باشگاه مشت‌زنی) و Se7en (هفت) وی هیچ‌گاه از خاطر سینمادوستان نخواهد رفت. از دیگر فیلم‌های معروفی که این کارگردان صاحب سبک کارگردانی کرده است می‌توان به فیلم The Game (بازی)، فیلم Panic Room (اتاق وحشت)، فیلم Zodiac (زودیاک) و فیلم The Girl with the Dragon Tattoo (دختری با خالکوبی اژدها) اشاره کرد. آخرین فیلمی که از دیوید فینچر روی پردهٔ سینما اکران شد، درام جنایی، روانشناسانه و معمایی Gone Girl (دختر گم‌شده) بود که با استقبال بسیار خوبی از طرف منتقدان همراه شد. این فیلم توانست با بودجهٔ ساخت ۶۰ میلیون دلاری، نزدیک ۳۷۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد.          

Good Morning Midnight

Good Morning, Midnight / صبح بخیر نیمه‌شب

  • کارگردان: جرج کلونی
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

چند ماه پیش سرویس استریم نتفلیکس به‌صورت رسمی اعلام کرد جرج کلونی قرار است فیلم بعدی این شرکت را که فضای پساآخرالزمانی دارد، کارگردانی کند. سرویس استریم نتفلیکس دست روی یکی دیگر از ستاره‌های محبوب سینمای هالیوود گذاشته است تا فیلمی را برای این سرویس کارگردانی کند؛ البته این بازیگر محبوب سابقهٔ همکاری با نتفلیکس را دارد. نتفلیکس به‌صورت رسمی اعلام کرد جرج کلونی، بازیگر، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی و برندهٔ دو جایزه اسکار و همچنین گلدن گلوب، علاوه‌بر کارگردانی، در فیلم بعدی این سرویس استریم، نقش‌آفرینی هم خواهد کرد. این فیلم براساس رمان «صبح بخیر نیمه‌شب» ساخته خواهد شد که این رمان را لیلی بروکس دالتون نوشته بود و در سال ۱۹۳۹ در ویترین کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت. فیلمنامه این فیلم را مارک ال. اسمیت، نویسندهٔ فیلمنامه فیلم The Revenant (از گور برخاسته) به‌رشتهٔ تحریر درخواهد آورد. مراحل ساخت و فیلم‌برداری اواخر پاییز آغاز شد و البته خبر جدیدی از این فیلم نبود، بااین‌حال انتظار می‌رود اولین نمایش فیلم جرج کلونی همچون دو فیلم Gravity (جاذبه) و First Man (نخستین انسان)، در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز (Venice International Film Festival) باشد. تهیه‌کنندگی فیلم جدید سرویس استریم نتفلیکس را اسموک‌هاوس پیکچرز (Smokehouse Pictures) بر عهده دارد که این شرکت تهیه‌کنندگی فیلم Argo (آرگو) را نیز بر عهده داشت؛ فیلمی که جایزه اسکار گرفت. دمیان بیچیر، بازیگر مکزیکی-آمریکایی سینمای هالیوود، کایل چندلر، بازیگر برندهٔ جایزه امی برای بازی در سریال Friday Night Lights (چراغ‌های شب جمعه)، فلیسیتی جونز، بازیگر نامزد دریافت جایزه اسکار برای بازی در فیلم The Theory of Everything (نظریه همه‌چیز) و دیوید اویلوو، بازیگران اصلی فیلم «صبح بخیر نیمه‌شب» هستند؛ چندلر قرار است نقش یک فضانورد آمریکایی به‌نام میچل را بازی کند که به‌موازات آن، فیلم قرار است داستان آگوستین با بازی جرج کلونی را نیز دنبال کند. وی یک دانشمند تنها در قطب شمال است که با خدمهٔ فضاپیمای Aether ارتباط برقرار می‌کند که در تلاش هستند تا به‌زمین بازگردند.

On the Rocks

On The Rocks / روی صخره‌ها

  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

سوفیا کوپولا، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی، دخترعموی نیکلاس کیج و فرزند کارگردان افسانه‌ای هالیوود، فرانسیس فورد کوپولا است. این کارگردان آمریکایی سابقهٔ کارگردانی فیلم معروف Lost in Translation (ازدست‌رفته در ترجمه) را دارد که این فیلم با نقش‌آفرینی بیل مری و اسکارلت جوهانسون، برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و برندهٔ جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و بهترین فیلم کمدی 2020 موزیکال شد. این فیلم در سه بخش دیگر بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول زن فیلم کمدی هم شد. همچنین برندهٔ بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و تدوین شد و نامزد بفتای بهترین کارگردانی، فیلم، فیلمنامه اورجینال، موسیقی و فیلم‌برداری هم شد. حال امسال کوپولا امید دارد با فیلم «روی صخره‌ها» که با همکاری مشترک شرکت فیلمسازی معتبر و خوش‌نام A24 و Apple TV Plus تولید شده، بتواند به‌موفقیت‌های فیلم «ازدست‌رفته در ترجمه» دست پیدا کند. این فیلم سینمایی قرار است سه ماه توسط A24 در سینماها نمایش داده شود و سپس به‌صورت اختصاصی از سرویس استریم اپل در دسترس قرار بگیرد. فیلم «روی صخره‌ها» داستان مادر جوانی را دنبال می‌کند که در یک ماجراجویی در نیویورک در حال ارتباط دوباره و مجدد با پدر خود است. در این فیلم کوپولا بار دیگر با بیل مری همکاری کرده و همچنین رشیدا جونز نیز در فهرست بازیگران است. از دیگر آثار معروف این کارگردان می‌توان به فیلم Marie Antoinette (مری آنتوانت)، فیلم The Bling Ring (حلقهٔ بلینگ)، و البته فیلم موفق The Beguiled (فریب‌خورده) اشاره کرد که این فیلم آخرین ساختهٔ سوفیا کوپولا بود و براساس رمان «شیطان مصور‌شده»، اثر توماس پی. کالینن و فیلمی با همین عنوان، محصول ۱۹۷۱ ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی همچون ال فانینگ، نیکول کیدمن، کالین فارل، کیرستن دانست و انگوری رایس حضور داشتند و به‌ایفای نقش پرداختند. نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۷ بود که با تحسین منتقدان مواجه شد و درنهایت نیز موفق شد جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن را برای سوفیا کوپولا به‌ارمغان آورد.

Stillwater

Stillwater / استیل‌واتر

  • کارگردان: توماس مک‌کارتی
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

توماس مک‌کارتی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و هنرپیشه سینمای هالیوود، کارگردانی فیلم «استیل‌واتر» را بر عهده دارد. داستان این فیلم در مورد شخصیتی است که در صنعت حفر و صادرات نفت در ایالت اکلاهاما بسیار شناخته‌شده است، اما بنا‌به‌دلایلی به‌شهر مارسی کشور فرانسه مسافرت می‌کند تا از دخترش که خیلی وقت است با او زندگی نمی‌کند، دیدن کند؛ اما دختر وی حالا متهم به‌قتل شده و در زندان به‌سر می‌برد. شخصیتی که مت دیمون نقش آن را ایفا می‌کند درگیر مشکلات زیادی ازجمله تفاوت فرهنگی و زبانی بین دو کشور فرانسه و آمریکا و همچنین سیستم قضایی متفاوت کشور فرانسه می‌شود. از طرفی دختر وی هم مدعی شده که کاری انجام نداده است و مت دیمون تمام تلاش خود را می‌کند تا دخترش را از این مخمصه نجات دهد و حال دیگر این موضوع، باتوجه‌به‌فشارهایی که به‌نقش مت دیمون آمده است، برای وی تبدیل به‌موضوعی شخصی شده است که باید از آن سربلند بیرون بیاید. در همین حین وی با زنی محلی و دختر او آشنا می‌شود و زندگی شخصی نقش مت دیمون نیز دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود. توماس مک‌کارتی که کارگردانی فیلم‌ موفق Spotlight (اسپات‌لایت) را در کارنامه دارد، نگارش فیلمنامه این اثر را نیز بر عهده داشته است و توماس بایدگین و نو‌ئه دبق، با وی در این زمینه همکاری داشته‌اند. توماس مک‌کارتی، جاناتان کینگ، لیزا چیسین، اسیو گولین، جف اسکال و ماری جو وینکلر، تهیه‌کنندگان اجرایی این پروژه خواهند بود. مت دیمون، بازیگر مجموعه فیلم‌های Jason Bourne (جیسون بورن)، بازیگر اصلی این فیلم است و نقش شخصیتی گردن‌کلفت را که نامی معروف در صنعت حفر و پیدا کردن نفت در کشور آمریکا است ایفا خواهد کرد. فیلم «استیل‌واتر» به‌احتمال فراوان همچون فیلم «اسپات‌لایت» برای اولین مرتبه در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده خواهد شد.

The French Dispatch

The French Dispatch / اعزام فرانسوی

  • کارگردان: وس اندرسون
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

وس اندرسون، کارگردان، بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ خوش‌نام و خوش‌فکر سینمای هالیوود، کارگردانی فیلم «اعزام فرانسوی» را بر عهده دارد. اتفاقات این فیلم در قرن بیستم میلادی و در شهر پاریس جریان دارد که این فیلم داستان نامه‌ٔ عاشقانه به‌خبرنگارانی که در یک شعبهٔ روزنامه آمریکایی در شهر پاریس قرار دارند را روایت می‌کند. در ابتدا گفته می‌شد این فیلم قرار است یک فیلم موزیکال باشد، اما به‌‌نظر می‌رسد که این خبر درست نبوده و فیلم «اعزام فرانسوی» قرار نیست یک فیلم موزیکال باشد. پروژهٔ جدید اندرسون براساس داستان کمدی Monsieur Hulot’s Holiday جکز تاتی، نوشته‌شده در سال ۱۹۵۳، ساخته شده است. داستانی که جکز تاتی نوشته، داستانی کوتاه است و اینکه در قالب فیلمی بلند سینمایی به‌تصویر کشیده شود، چالشی برای وس اندرسون خواهد بود. سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دورمند، بیل مری، تیلدا سوئینتن، تیموتی شالامی، بنیسیو دل تورو، هنری وینکلر، متیو آمالریک، جفری رایت، لئا سیدو، لوئیس اسمیت، الیزابت ماس، ویلم دفو، کریستف والتس، اوون ویلسون، آدرین برودی، جیسون شوارتزمن، باب بالابان، متیو آمالریک، روپرت فرند، گریفین دان، استیو پارک، دنیس منشت، ونسان ماکنی، گیوم گالین، سسیل دو فرانس، الکس لاوتر و فیشر استیونس، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «اعزام فرانسوی» حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. اندرسون پیش از این نامزد دریافت هفت جایزه اسکار در بخش‌های مختلف برای آثاری چون فیلم The Grand Budapest Hotel (هتل بزرگ بوداپست)، فیلم The Royal Tenenbaums (خانوادهٔ اشرافی تننبام)، انیمیشن Fantastic Mr. Fox (آقای فاکس شگفت‌انگیز)، فیلم Moonrise Kingdom (قلمرو طلوعِ ماه) و انیمیشن Isle of Dogs (جزیرهٔ سگ‌ها) شده، اما تا به‌امروز این جایزه را دریافت نکرده است. این فیلم قرار است در تاریخ ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰ (۳ مرداد ماه ۱۳۹۹) اکران شود. همچنین چندی پیش اعلام شد The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun نام کامل این فیلم است. شرکت فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) دو فیلم قبلی وس اندرسون را در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) به‌نمایش درآورد و باید منتظر سومین فیلمِ اندرسون نیز در این جشنواره باشیم.

Da 5 Bloods

Da 5 Bloods / پنج خون

  • کارگردان: اسپایک لی
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

اسپایک لی، کارگردان برندهٔ جایزه اِمی و برندهٔ جایزه اسکار است و فیلم‌های درخشانی در کارنامهٔ خود دارد. حال این کارگردان تصمیم به‌ساخت فیلمی حماسی، اکشن و جنگی با عنوان «پنج خون» گرفته است و چادویک بوزمن، فیلمنامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و هنرپیشه سینمای هالیوود که با نقش‌آفرینی در فیلم Black Panther (بلک ونتر) دنیای سینمایی مارول معروف شد، بازیگر نقش اصلی آن است. اطلاعات چندانی از داستان این فیلم در دست نیست و تنها می‌دانیم چهار سرباز کهنه‌کار آفریقایی-آمریکایی جنگ ویتنام، بار دیگر به‌جنگل‌های این کشور بازمی‌گردند و به‌دنبال رهبر جوخهٔ خود هستند تا شاید وی را پیدا کنند و البته گنجی را که در دلِ جنگل‌های ویتنام دفن شده است، بیابند. لی با همکاری کوین ویلموت، فیلمنامه این فیلم را براساس فیلمنامه ابتدایی و اورجینالِ دنی بیلسون و پائول دی میئو نوشته‌اند و درنهایت متیو بیلینگزلی، بازنویسی نهایی را انجام داده است. اسپایک لی همچنین درکنار بیتریز لوین و لوید لوین و جان کیلیک، تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده خواهد داشت. علاوه‌بر چادویک بوزمن، پاول والتر هاوسر، نورم لوئیس، دلروی لیندو، جاناتان میجرز، کلرک پیترز، ژان رنو و ملانی تیری، دیگر بازیگرانی هستند که در پروژهٔ جدید اسپایک لی حضور دارند و به‌ایفای نقش خواهند پرداخت. از دیگر ساخته‌های معروف این کارگردان سینمای هالیوود می‌توان به فیلم Malcolm X (مالکولم ایکس)، فیلم Bamboozled (گول‌خورده) و فیلم BlacKkKlansman (بلکککلنزمن) اشاره کرد. اسپایک لی، در سال ۱۹۹۰ برای فیلم Do the Right Thing (کار درست را بکن)، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و سال ۱۹۹۸ برای فیلم 4 Little Girls (چهار دختر کوچک)، در بخش بهترین مستندِ بلند، نامزد دریافت اسکار شده بود. او در سال ۲۰۱۹ با فیلم «بلکککلنزمن» برای اولین‌بار در دوران حرفه‌ای خود نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. همچنین اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن (Cannes Film Festival) در سال ۲۰۲۰ معرفی شد که برگزاری این مراسم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا یا Covid 19 فعلاً در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تصمیم رسمی و نهایی برای برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره تا تاریخ ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین ماه) که زمان اعلام برنامه‌های جشنواره است، گرفته نخواهد شد.

Souvenir Part II

Souvenir Part II / سوغات: قسمت دوم

  • کارگردان: جوانا هاگ
  • محصول کشور بریتانیا

فیلم «سوغات»، آخرین اثر سینمایی جوانا هاگ، یکی از آثار برجسته و بسیار مهم جشنواره فیلم ساندنس (Sundance Film Festival) در سال ۲۰۱۹ بود و در این جشنواره و البته جشنواره فیلم برلین بسیار خوش درخشید؛ این فیلم برندهٔ جایزه بهترین فیلم دراماتیک جهان در جشنواره فیلم ساندنس شد. هاگ در این فیلم به‌صورتی عمیق به‌سراغ آثار قبلی خودش رفت، آن‌ها را تا حدودی ترکیب کرد و ویژگی‌ها و نکات مختلف آن‌ها را هم در این اثر وارد کرد؛ آثاری مانند فیلم Exhibition (نمایشگاه) از سال ۲۰۱۳، فیلم Archipelago (مجمع‌الجزایر) از سال ۲۰۱۰ و فیلم Unrelated (نامربوط) از سال ۲۰۰۷. جوانا هاگ در فیلم ابتدایی داستان شخصیتی با نام جولی را حکایت کرد؛ یک زن جوان ساده و توانا که اشتیاق زیادی به‌ساخت فیلم‌های مختلف داشت. از طرف دیگر هم او در خطر نابود شدن توسط یک رابطهٔ خطرناک قرار داشت که تمام زندگی او را تحت‌الشعاع قرار داد. از جمله بازیگران فیلم ابتدایی می‌توان به آنر سوینتن بایرن اشاره کرد که برای اولین‌بار روی پردهٔ سینما ظاهر شد و نقش جولی را ایفا کرد. از طرف دیگر هم تام برک نقش شخصیتی با نام آنتونی را ایفا کرد که فردی معتاد بود. تیلدا سوئینتن هم از جمله بازیگران این اثر بود که نقش مادر جولی را ایفا می‌کرد. هاگ در این فیلم از ژورنال‌ها، نامه‌ها و حتی اولین فیلمی که با دوربین ۸ میلیمتری فیلم‌برداری کرده بود، استفاده کرد. حال این کارگردان بریتانیایی قسمت دوم «سوغات» را ساخته است و باز هم نقش اصلی را آنر سوینتن بایرن ایفا می‌کند و جولی در این قسمت با مردی غیرقابل اعتماد، وارد رابطه‌ای عاشقانه می‌شود. گفتنی است همچون قسمت ابتدایی، ساخت و تولید قسمت دوم را نیز شرکت فیلمسازی A24 بر عهده دارد. در فیلم «سوغات: قسمت دوم»، شاهد بازگشت تیلدا سوئینتن خواهیم بود و از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به جو آلوین، آریان لیبد، هریس دیکنسون و امبر اندرسون اشاره کرد.

The Last Planet

The Last Planet / آخرین سیاره

  • کارگردان: ترنس مالیک
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

ترنس مالیک، نویسنده و کارگردان محبوب جشنواره‌های سینمایی است و امسال نیز همچون همیشه فیلم متفاوتی ساخته که قرار است داستان‌های ناگفته‌ای از زندگی عیسی مسیح را برای ما روایت کند، البته طبق برخی اخبار، فیلم جدید این کارگردان-فیلسوفِ سینمای هالیوود، بعید است در سال ۲۰۲۰ آماده اکران شود، اما با قطعیت نیز نمی‌توان این موضوع را تأیید کرد. عنوان فیلم جدید ترنس مالیک، «آخرین سیاره» است و مراحل ساخت و فیلم‌برداری که از پاییز سال گذشته در ایتالیا آغاز شده بود و چندبار به‌تعویق افتاد، گویا به‌پایان رسیده است و ستارهٔ فیلم تحسین‌شده Son of Saul (پسر شائول)، گیزا روریگ، نقش عیسی را ایفا خواهد کرد و ماتیاس اسخونارتس، بازیگر دیگر فیلم ترنس مالیک، یعنی اثر فوق‌العاده A Hidden Life (یک زندگی پنهان)، نقش شخصیت پطرس حواری را ایفا می‌کند و سرانجام مارک رایلنس، بازیگر دوست‌دا‎شتنی و کارکشته بریتانیایی که در سال ۲۰۱۶ برای بازی در فیلم Bridge of Spies (پل جاسوس‌ها) برندهٔ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، نقش شخصیت شیطان را ایفا می‌کند و درمجموع تیم بازیگری فوق‌العاده‌ای را مالیک هدایت خواهد کرد و به‌نظر فیلم «آخرین سیاره» را از همین الان باید در صدر برترین فیلم‌های جشنواره‌های سینمایی سال ۲۰۲۰ قرار داد، اگر به‌موقع کار ساخت آن تمام شود. ترنس مالیک کارگردانی فیلم Song to Song (ترانه به ترانه)، فیلم Voyage of Time (سفر زمان)، فیلم Knight of Cups (شوالیه جام‌ها)، فیلم To the Wonder (به‌سوی شگفتی)، فیلم The Tree of Life (درختِ زندگی) و فیلم The New World (دنیای جدید) را در کارنامه دارد و آخرین ساختهٔ این کارگردان، فیلم «یک زندگی پنهان» بود که این فیلم براساس ماجراهای واقعی ساخته شده و داستان فرانز ییگستَتار را حکایت می‌کند که از پیوستن به‌نازی‌ها و جنگیدن برای آن‌ها در جنگ جهانی دوم امتناع کرده است. وقتی این کشاورز اتریشی با تهدید اعدام به‌دلیل خیانت روبه‌رو می‌شود، عشق و ایمان بی‌بدیل او به‌همسرش فانی و همچنین فرزندانش است که روح او را زنده نگه می‌دارد. این فیلم با استقبال فوق‌العادهٔ منتقدان همراه شد و از نامزدهای اصلی کسب نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۹ بود.

Hillbilly Elegy / مرثیه هیل‌بیلی

Hillbilly Elegy / مرثیه هیل‌بیلی

  • کارگردان: ران هاوارد
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

ران هاوارد، کارگردان، بازیگر و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی، سال ۲۰۱۸ فیلم Solo: A Star Wars Story (سولو: داستانی از جنگ ستارگان) را ‌روی پرده‌ٔ سینما برد و نقدهای نسبتاً مثبتی نیز دریافت کرد و حال پس از حدود دو سال، با درام «مرثیه هیل‌بیلی» به‌سینما بازگشته است. فیلم «مرثیه هیل‌بیلی» اقتباسی از رمانی با عنوان Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis اثر جی‌دی ونس است. ونسا تیلور که برای نوشتن فیلمنامه فیلم The Shape of Water (شکل آب) نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، وظیفه نگارش فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشت. ونسا تیلور رمانِ جی‌دی ونس را براساس خاطرات خود در طول دهه‌های مختلف زندگی‌اش نوشته که در آن به‌تجزیه و بررسی زندگی شخصی و وضعیت اجتماعی آمریکا پرداخته است. ونس که در طبقهٔ کارگر رشد کرده و طعم فقر را نیز چشیده، در این رمان دوران کودکی و خانواده خود را بررسی کرده و به‌اعتیاد مادرش به‌مواد مخدر و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی پرداخته است. مادربزرگ ونس بزرگ‌ترین حامی او بوده که باعث شد تا او تحصیل کند و از فقر و محدودیت‌های فرهنگی آن زمان خارج شود و فاصله بگیرد. در این فیلم شاهد نقش‌آفرینی ایمی آدامز هستیم که بسیاری شانس زیادی را برای آدامز برای حضور در فصل جوایز قائل شده‌اند و شاید او امیدوار است که سرانجام در سال ۲۰۲۰ طلسم اسکار نگرفتنش نیز خاتمه پیدا کند. گلن کلوز، بازیگر نامزد هفت جایزه اسکار و گابریل باسو، بازیگر فیلم Super 8 (سوپر ۸) و هیلی بنت، بازیگر فیلم The Girl on the Train (دختری در قطار) و فیلم The Magnificent Seven (هفت دلاور)، دیگر بازیگران اصلی فیلم جدید ران هاوارد هستند. گفتنی است ران هاوارد تاکنون دو بار برنده و دو بار نامزد جایزه اسکار و یک بار برنده و چهار بار نامزد جایزه گلدن گلوب شده ‌است و باید دید فیلم جدید وی می‌تواند کارنامهٔ کاری او را پربارتر کند یا خیر. از دیگر فیلم‌های مطرحی که ران هاواردِ آمریکایی کارگردانی کرده است می‌توان به فیلم In the Heart of the Sea (در دلِ دریا)، فیلم Inferno (دوزخ)، فیلم Frost/Nixon (فراست/نیکسون)، فیلم Cinderella Man (مرد سیندرلایی)، فیلم A Beautiful Mind (ذهن زیبا) و فیلم Apollo 13 (آپولو سیزده) اشاره داشت. سرویس استریم نتفلیکس حق امتیاز پخش این فیلم را به‌قیمت ۴۵ میلیون دلاری خریداری کرده است و مراحل فیلم‌برداری فیلم «مرثیه هیل‌بیلی» در فصل تابستان سال جاری و در ایالت جرجیا آغاز خواهد شد.

Annette

Annette / آنت

  • کارگردان: لئوس کاراکس
  • محصول کشورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه و مکزیک

لئوس کاراکس، کارگردان، نویسنده و منتقدِ جنجالی سینمای فرانسه، امسال با فیلم موزیکال «آنت» بعد از هشت سال به‌سینما بازمی‌گردد. آخرین فیلمی که این کارگردان فرانسوی روی پرده داشت، فیلم کمدی، درام، موزیکال و البته سورئال Holy Motors (موتورهای مقدس) بود. این فیلم در بخش مسابقهٔ جشنواره فیلم کن سال ۲۰۱۲ نمایش داده شد. در «موتورهای مقدس»، دونی لوان در نقش آقای اسکار ظاهر شد و یکی از عجیب‌ترین شخصیت‌های سینما را به‌نمایش گذاشت؛ شخصیتی که روزانه همچون هنرپیشه‌ها نقش‌های متعددی را بازی می‌کند و دوربینی هم در کار نیست که اجراهایش را فیلم‌برداری کند. کاراکس در سال ۲۰۱۲ برای کارگردانی این فیلم برندهٔ چند جایزه بین‌المللی، از جمله هوگوی طلایی از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو (Chicago International Film Festival) شد. داستان فیلم «آنت» اما در شهر لس آنجلس می‌گذرد و در مورد یک استندآپ کمدین و همسر خواندهٔ اپرایش است که دختری دو ساله دارند و این دختر از موهبتی ویژه برخوردار است. نگارش فیلمنامهٔ درامِ موزیکال لئوس کاراکس را ران و راسل مائل بر عهده خواهند داشت و این فیلم بازیگران معروفی نیز دارد و کاراکس با دو هنرپیشهٔ معروف سینمای هالیوود که یکی تجربهٔ کار در فیلم‌های اروپایی را نیز دارد، همکاری خواهد کرد؛ آدام درایور که آخرین نقش‌آفرینی درخشان او مربوط‌به فیلم Marriage Story (داستان ازدواج) نوآ بامباک بود و دیگری ماریون کوتیار فرانسوی که جایزه اسکار، بفتا، گلدن گلوب، سزار و لومیر را در کارنامه دارد. فیلم «آنت» اولین فیلم انگلیسی‌زبان لئوس کاراکس خواهد بود و باید دید آمدن این کارگردان به‌فضایی نسبتاً هالیوودی، چه تأثیری در ساخته‌های وی خواهد داشت. حقِ امتیاز ساخت و پخش این فیلم را استودیو آمازون خریداری کرده است. یکی از فیلم‌های پرسروصدای این کارگردان، فیلم Pola X (پولا ایکس) بود که برداشتی آزاد از رمان «پیِر: یا، ابهامات» اثر هرمان ملویل، رمان‌نویس، شاعر و نویسندهٔ داستان‌های کوتاه آمریکایی و خالق شاهکاری با عنوان «موبی‌دیک»، به‌حساب می‌آید و کاترین دنوی افسانه‌ای (بازیگر محبوب لوئیس بونوئل، فرانسوا تروفو و رومن پولانسکی) و تیل لیندمان (خواننده گروه Rammstein)، جزو تیم اصلی بازیگری آن بودند.

Benedetta

Benedetta / بندتا

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • محصول کشورهای فرانسه و هلند

پل ورهوفن، کارگردان هلندی است که بیشتر با ساخت فیلم های علمی تخیلی شناخته شده و البته فیلم جنجالی نیز کم نساخته و این مرتبه نیز سراغ داستانی جنجالی رفته است و فیلم وی احتمالاً سروصدای زیادی ایجاد خواهد کرد؛ داستان فیلم «بندتا» در ایتالیای قرن هفدهم میلادی روایت می‌شود، جایی که راهبه‌ای با نام بندتا کارلینی با دین به‌مشکلات زیادی برمی‌خورد و معشوقه‌ای دارد که از نظر مذهبی فکر کردن به او نیز برای این راهبه مجاز نیست. این فیلم براساس داستانی نوشتهٔ جودیث سی. براون نوشته شده است. پل ورهوفن در این فیلم بار دیگر با سید بن سید، تهیه‌کنندهٔ فیلم Elle (او) ورهوفن همکاری کرده است؛ فیلمی که در مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۷ جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد و باید دید همکاری مجدد این دو نفر باز هم به‌موفقیت می‌انجامد یا خیر. فیلم «بندتا» برای اکران در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده بود، اما ورهوفن مجبور به‌انجام عمل جراحی شد و مراحل ساخت فیلم به‌تعویق افتاد و حال پس از پایان مراحل فیلم‌برداری، پروژه مراحل نهایی را سپری می‌کند. بازیگر نقش شخصیت بندتا کارلینی، ویرژینی افیرا، بازیگر فیلم Turning Tide (در میان امواج) و البته فیلم «او» است که در آن فیلم نقش شخصیت ربکا را ایفا می‌کرد. اما دیگر بازیگر معروف این فیلم، شارلوت رمپلینگ، هنرپیشهٔ قدیمی و نام‌آشنای انگلیسی است که نقش شخصیت فیلیسیتا را ایفا خواهد کرد. از فیلم‌های معروف این کارگردان هلندی می‌توان به‌ فیلم Total Recall (یادآوری کامل)، فیلم RoboCop (پلیس آهنی)، فیلم The Fourth Man (مرد چهارم)، فیلم Flesh and Blood (گوشت و خون) و البته فیلم جنجالی Basic Instinct (غریزهٔ اصلی) اشاره کرد که شارون استون، مایکل داگلاس، جین تریپل هورن و جورج دزوندزا از بازیگران این فیلم بودند و در سال ۱۹۹۳، این فیلم کاندیدای دریافت اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین شد. پل ورهوفن با ساخت فیلم درام و رمانتیک Turkish Delight (راحت‌الحلقوم) در سال ۱۹۷۳، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار نیز شده بود.

Bergman Island

Bergman Island / جزیرهٔ برگمان

  • کارگردان: میا هانسن-لووه
  • محصول کشور فرانسه

میا هانسن-لووه، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی است که از سال ۲۰۰۳ فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ کارگردانی آغاز کرد و از آن زمان تاکنون شش فیلم کوتاه و شش فیلم بلند سینمایی ساخته است. فیلم جدید این کارگردان فرانسوی، اولین فیلم انگلیسی‌زبان او خواهد بود که انتظار می‌رفت در جشنواره‌های سینمایی سال گذشته حضور داشته باشد و بدرخشد، اما فیلم «جزیرهٔ برگمان» نیز دچار مشکلاتی در مراحل تولید شد و اکران سینمایی و حضور در جشنواره‌های سینمایی آن به‌سال ۲۰۲۰ افتاد. داستان فیلم در مورد زوجِ فیلمسازی است که برای بزرگداشت اینگمار برگمان افسانه‌ای، به‌جشنی در جزیرهٔ فارو کشور سوئد که برگمان زمان زیادی از عمر خود را در آن‌جا گذراند و برخی شاهکارهای وی نیز در آن‌جا ساخته شده‌اند، دعوت می‌شوند و همزمان به‌دنبال نگارش فیلمنامه‌ای برای پروژه جدید خود هستند و درواقع سفری معنوی به‌مکانی داشته‌اند تا الهام‌بخش آن‌ها برای فیلمنامه فیلم جدیدشان باشد که فیلمنامه آن واقعیت و خیال را درهم‌می‌آمیزد. بیشتر صحنه‌های این فیلم در خانهٔ سابقِ کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ معاصر و برجستهٔ تاریخ سینما، برگمانِ سوئدی فیلم‌برداری شده است و این فیلم بازیگرانی معروفی هم دارد و از میان آن‌ها می‌توان از تیم راث، میا واشیکوفسکا، ویکی کریپس و آندرس دنیلسن لای نام برد. این فیلم در مراحل انتهایی تولید قرار دارد و به‌احتمال فراوان در جشنواره‌های سینمایی امسال حضور خواهد داشت و منتقدان سینمایی امیدوارانه منتظر درخشش آن هستند. از دیگر فیلم‌های میا هانسن-لووه می‌توان به فیلم Father of My Children (پدر فرزندان من)، فیلم Goodbye First Love (خداحافظ اولین عشق)، فیلم Eden (بهشت)، فیلم Things to Come (آنچه در پیش است) که این فیلم برای رقابت کسب جایزه خرس طلایی در شصت‌و‌ششمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برگزیده شد و فیلم Maya (مایا) اشاره داشت.

Emmanuel Carrère

Between Two Worlds / میان دو دنیا

کارگردان: امانوئل کارر

محصول کشور فرانسه

امانوئل کارر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی است که طرفداران سینمای اروپا وی را با فیلم The Moustache (سبیل) می‌شناسند، در سال ۲۰۲۰ با فیلم «میان دو دنیا» در جشنواره‌های سینمایی شرکت خواهد کرد. داستان این فیلم براساس کتابی با عنوان Le Quai de Ouistreham، اثر فلورنس اوبناس، ژورنالیست فرانسوی ساخته شده است و این کتاب زندگینامه‌ای که در سال ۲۰۱۰ روی ویترین کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و لقب پرفروش‌ترین کتاب سال را نیز در فرانسه از آن خود کرد. داستان فیلم نیز روایت‌ تجربیات زنی است که جامعهٔ ناپایدار و متزلزل فرانسه (از نگاه نویسنده کتاب) را زیر ذره‌بین می‌برد و اتفاقات فیلم نیز در بندرگاه جنوبی شهر کان فرانسه دنبال می‌شود. ژولیت بینوش، بازیگر مطرح و محبوب فرانسوی و اولین بازیگر زنی که موفق به‌دریافت تاج سه‌گانه (جوایز بهترین بازیگر زن جشنواره‌های کن، ونیز و برلین) شده است، نقش شخصیت اصلی داستان فیلم «میان دو دنیا» را ایفا می‌کند که می‌خواهد بحران اشتغال و دیگر مشکلات اجتماعی کشور فرانسه را به‌نقد بکشد. امانوئل کارر که نگارش فیلمنامه آثاری چون All Our Desires (تمام آرزوهای ما)، I'm Glad My Mother Is Alive (از زنده‌بودن مادرم خوشحالم) و The Adversary (دشمن) را کارنامه دارد، بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته و باید دید فیلم وی که از کتابی تحسین‌شده اقتباس شده است و بازیگری چون ژولیت بینوش نقش اصلی را در آن دارد، درنهایت در جشنواره‌های سینمایی سال ۲۰۲۰ چه عملکردی خواهد داشت. کارر پیش‌تر با کارگردانی فیلم «سبیل» نشان داده بود که در زمینهٔ کارگردانی نیز همچون فیلمنامه‌نویسی کار خود را بلد است. امانوئل کارر جایزه تئوفراست رنودو یا جایزه رنودو (prix Théophraste-Renaudot or prix Renaudot) که جایزه ادبی مهمی در فرانسه محسوب می‌شود را در کارنامه دارد و در مورد اعتبار این جایزه باید گفت لویی فردینان سلین (نویسندهٔ معروف فرانسوی و خالق شاهکارهایی چون «مرگ قسطی»، «جنگ»، «شمال»، «افسانه‌های پریان برای زمانی دیگر» و البته رمان فوق‌العادهٔ «سفر به‌انتهای شب») نیز نامش در بین اشخاصی که این جایزه را به‌دست آورده‌اند دیده می‌شود. 

Stéphane Brizé

For Better Or For Worse / متأسفانه یا خوشبختانه

  • کارگردان: استفان بریزه
  • محصول کشور فرانسه

استفان بریزه، هنرپیشه، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ فرانسوی است که پس از دو درام موفق The Measure of a Man (حد یک مرد) و At War (در جنگ)، بار دیگر به‌موضوع کار در جوامع پرداخته است و البته در فیلم جدید خود که عنوان آن «متأسفانه یا خوشبختانه» است، به‌این موضوع از وجه متفاوتی نگاه کرده است. ونسان لیندان، بازیگر معروف سینمای فرانسه که بازی وی در فیلم‌های La Haine (نفرت)، Paparazzi (پاپاراتزی)، و My Little Business (بیزینس کوچک من) در خاطر سینمادوستان مانده است، همچون دو فیلم قبلی «حد یک مرد» و «در جنگ»، نقش اصلی فیلم استفان بریزه را ایفا می‌کند؛ وی مدیری است که هیچ‌وقت دست از کار خود نمی‌کشد و به‌کار کردن اعتیاد دارد و از طرف دیگر ساندرین کیبرلن، بازیگر فیلم‌های Cyrano de Bergerac (سیرانو دو برژراک) و A Self Made Hero (قهرمان خودساخته)، نقش همسر وی را ایفا می‌کند که نقطهٔ مقابل اوست و تمام عمر از بودن کنار چنین شخصی که همیشه کار خود را مقدم بر هر چیز دیگر دانسته، آزار دیده است. هر دو فیلم «حد یک مرد» و «در جنگ»، در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن حضور داشتند و البته دیگر فیلم این کارگردان، A Woman’s Life (زندگی یک زن) نیز نامزد دریافت شیر طلایی هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز شده بود و وی با فیلم A Few Hours of Spring (چند ساعتِ بهار) نیز در جشنواره لوکارنو (یک جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم است که از سال ۱۹۴۶ هرساله در شهر لوکارنو سوئیس برگزار می‌شود) نیز خوش درخشیده بود و انتظار از فیلم جدید این کارگردان بالاست و باید فیلم «متأسفانه یا خوشبختانه» را جزو شانس‌های اصلی دریافت جایزه در جشنواره‌های سینمایی ۲۰۲۰ دانست.

On A Half Clear Morning

On A Half Clear Morning / در صبحی نیمه‌صاف

  • کارگردان: برونو دومن
  • محصول کشور فرانسه

برونو دومن، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی، امسال فیلم «در صبحی نیمه‌صاف» را ساخته است که داستان آن در مورد ژورنالیست حوزهٔ سلبریتی‌هاست که پس از تصادفِ ماشینی عجیب، با شخصی مشهور آشنا می‌شود و طولی نمی‌کشد که دل به‌این شخص معروف می‌بازد و سخت عاشق او می‌شود. فیلم جدید برونو دومن، اولین فیلم این کارگردان از سال ۲۰۱۱ و از زمان فیلم Outside Satan (شیطان بیرونی) است که در فضای معاصر روایت می‌شود و دیگر خبری از داستان‌های تاریخی نیست. برونو دومن در طول بیست سال فعالیت هنری خود، شش مرتبه در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن حضور داشته است و آخرین حضور وی با فیلم Jeannette: The Childhood of Joan of Arc (ژنت: کودکی ژاندارک) بود که این فیلم برای رقابت در بخش دو هفته کارگردانان هفتادمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد. تهیه‌کنندگی فیلم «در صبحی نیمه‌صاف» را دوستان قدیمی این کارگردان، ژان برهات، رشید بوشارب و موریل مرلین بر عهده دارند. لئا سیدو، هنرپیشه و مدل فرانسوی و بازیگر فیلم‌های مطرحی چون Inglourious Basterds (حرام‌زاده‌های لعنتی)، Mission: Impossible – Ghost Protocol (مأموریت: غیرممکن - پروتکل شبح)، فیلم مورد انتظار No Time To Die (زمانی برای مردن نیست)، The Grand Budapest Hotel (هتل بزرگ بوداپست) و The Lobster (خرچنگ)، بازیگر اصلی این فیلم است که نقش شخصیت ژورنالیست را ایفا خواهد کرد و بلانش گاردین و بونوآ ماژیمل، دیگر بازیگران این فیلم هستند. از دیگر فیلم‌های معروف برونو دومن می‌توان به فیلم Twentynine Palms (بیست‌ونه نخل)، فیلم Flandres (فلاندر) و فیلم Hadewijch (هادویچ) اشاره کرد.

François Ozon

Summer of 85 / تابستان ۸۵

  • کارگردان: فرانسوا اوزون
  • محصول کشور فرانسه

بعد از فیلم By the Grace of God (به‌لطف خدا) که در سال ۲۰۱۹ اکران شد و بسیار خوش درخشید و منتقدان از آن تمجید فراوانی کردند و البته جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین را هم به‌دست آورد، حال فرانسوا اوزون، کارگردان موفق موج نوی سینمای فرانسه، با فیلم «تابستان ۸۵» در جشنواره‌های سینمایی ۲۰۲۰ حاضر خواهد شد و مثل همیشه انتظارات از اوزون بالا است. داستان این فیلم، دههٔ ۸۰ میلادی و تفریحگاه سواحل نواحی نورماندی (در شمال‌غربی فرانسه) را به‌تصویر می‌کشد و روایت داستانِ روابط نزدیک سه نوجوان است که می‌خواهند زندگی، عشق و مرگ را از نگاه خود کشف کنند. در فیلم «تابستان ۸۵» بازیگران فرانسوی چون فلیکس لفوبق (بازیگر فیلم School’s Out)، بنجامین ویسین (بازیگر فیلم Un Vrai Bonhomme)، ایزابلا نانتی، ملویل پوپاد و بازیگر ایتالیایی، والریا برونی تادچی حضور دارند و به‌ایفای نقش خواهند پرداخت. فرانسوا اوزون فیلم‌های مطرحی در کارنامهٔ کاری خود دارد و فیلم‌هایش عموماً با نگاه هزل‌آمیز و دیدگاهی آزاد نسبت به‌جنسیت انسانی توصیف می‌شوند. می‌توان ادعا کرد اوزون در میان کارگردان موسوم به «موج نوی جدید» فرانسه از جمله فیلیپ راموس، ایو کامو و ژان پل سیوریاک، موفق‌ترین در کار خود بوده است. وی فیلم‌های معروفی ساخته است که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم Under the Sand (زیر شن) که نامزدی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سزار را به‌همراه داشت، فیلم 8 Women (هشت زن) که هم نامزد دریافت جایزه سزار و هم نامزد دریافت خرس طلایی پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم برلین بود، فیلم Swimming Pool (استخر) که نامزد دریافت نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد، فیلم 5x2 که نامزد دریافت شیر طلایی جشنوراه فیلم ونیز شد، فیلم Angel (فرشته) که نامزد دریافت خرس طلایی پنجاه‌وهفتمین مراسم فیلم برلین شد، فیلم Ricky (ریکی) که این فیلم هم نامزد دریافت خرس طلایی شد، فیلم Potiche (گلدان) که نامزد بهترین فیلم جشنواره‌های ونیز، سزار و بفتا شد، فیلم In the House (در خانه) که اقتباسی از نمایشنامه‌ای با عنوان «پسری در ردیف آخر»، اثر خوان مایورگا بود و در تمام جشنواره‌های سینمایی اروپایی خوش درخشید و البته فیلم Frantz (فرانتس) که اقتباسی آزاد از فیلم Broken Lullaby (لالایی شکسته) ارنست لوبیچ، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و بازیگر آلمانی-آمریکایی که تمام آثارش را می‌توان شاهکار دانست، است که خود اقتباسی از نمایشنامه «مردی که کشتم»، اثر موریس روستان بود و «فرانتس» نیز تقریباً در تمامی جشنواره‌های معتبر اروپایی نامزد دریافت جوایز در بخش‌های گوناگون شد، اشاره کرد. فیلم‌های اوزون درعین پرداخت‌های فراوان دراماتیکی، غافل‌گیرکننده و بدیع هستند و سینمای وی بُعد جسمانی و روحانی عشق و علی‌الخصوص نگاه ویژه به‌موضوع زنانه و مادرانگی را از منظری دیگر تعریف می‌کند. با چنین کارنامهٔ درخشانی، به‌نظر باز هم باید منتظر فیلمی باکیفیت و متفاوت از این کارگردانِ نواندیش فرانسوی باشیم.

Charlotte Gainsbourg

Suzanna Adler / سوزانا آدلر

  • کارگردان: بنوآ ژکو
  • محصول کشور فرانسه

دیگر فیلم از سینمای فرانسه، فیلم «سوزانا آدلر» به‌کارگردانی بنوآ ژکو، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی است که داستان آن در مورد زن چهل ساله‌ای است که بین زندگی معمول خود به‌عنوان همسر و مادری بورژوا و زندگی گذشته‌اش و داستان عاشقانه‌ای که با شخصی در جوانی داشته است و رؤیاهای زیادی در سر داشتند، گیر افتاده و این درگیری شدیداً وی را تحت فشار قرار داده است. بنوآ ژکو انتخاب کاملاً مناسبی برای ایفای این نقش داشته است و شارلوت گنسبور، خواننده و بازیگر انگلیسی-فرانسوی و دخترِ بازیگر انگلیسی، جین برکین و خواننده و آهنگساز فرانسوی، سرژ گنسبور که جوایز سزار و جشنواره کن را در کارنامه دارد و بازیگر مورد علاقهٔ لارس فون تریه است، ایفاگر این نقش خواهد بود. این فیلم در دههٔ ۶۰ میلادی روایت خواهد شد و فیلمنامه آن اقتباسی از نمایشنامه‌‌ای از بانوی داستان‌نویسی مدرن، مارگریت دوراس است. کریستینا لارسن از استودیو فیلمسازی Les Films du Lendemain، تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. بنوآ ژکو و شارلوت گنسبور، سابقهٔ همکاری در فیلم درام Three Hearts (سه قلب)، محصول سال ۲۰۱۴ را با یکدیگر دارند که این فیلم با استقبال منتقدان همراه شد و نامزد دریافت شیر طلایی هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز بود. از دیگر فیلم‌های این کارگردان فرانسوی می‌توان به فیلم The Musician Killer (قاتل موسیقی‌دان)، فیلم Adolphe (آدولف)، فیلم Sade (ساد) و فیلم Diary of a Chambermaid (خاطرات خدمتکار) اشاره کرد. آخرین فیلم وی نیز فیلم درام Eva (ایوا) بود که بازیگرانی چون ایزابل هوپر، گاسپار اولیل و ریشار بری در آن حضور داشتند و به‌ایفای نقش پرداختند. تِم اکثریت فیلم‌های ژکو، پرداختن به‌عشق و خیانت و روابط نزدیک خانوادگی است که بحرانی عاطفی به‌سراغ شخصیت‌های فیلم‌هایش می‌آید و به‌نظر فیلم جدید نیز همچون آثار گذشته این کارگردان به‌چنین موضوعاتی خواهد پرداخت که وی تسلط بالایی در روایت آن‌ها دارد.

Druk

Druk

  • کارگردان: توماس وینتربرگ
  • محصول کشور دانمارک

توماس وینتربرگ، کارگردان دانمارکی است که وی به‌همراه لارس فون تریه، جنبش سینمایی دوگما ۹۵ را بنا نهاد؛ وی فیلم Festen (جشن) را در سال ۱۹۹۸ برپایه همین جنبش کارگردانی کرد که با تحسین فراوان منتقدان همراه شد. اما معروف‌ترین فیلم این کارگردان، فیلم The Hunt (شکار) بازی مدس میکلسن است که این فیلم نامزد دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن، نامزد بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتادوششمین مراسم اسکار و نامزد بهترین فیلم خارجی‌زبان هفتادویکمین مراسم گلدن گلوب شد. امسال این کارگردانِ خوش‌نام دانمارکی با فیلم «بدمست» در جشنواره‌های سینمایی حضور خواهد داشت و بار دیگر با بازیگر مورد علاقهٔ خود، مدس میکلسن همکاری کرده است و نگارش فیلمنامه این فیلم را نیز توبیاس لیندهلم بر عهده داشته است. داستان فیلم در مورد گروهی از معلمان دبیرستان سرخورده و درگیر زندگی عادی است که تصمیمی عجیب می‌گیرند و می‌خواهند ببینند میزان الکل موجود در خون آن‌ها، چه تأثیری روی زندگی و البته کارشان خواهد داشت. این فیلم در لوکیشن‌های متعددی در دو کشور انگلستان و ایرلند فیلم‌برداری شده و حقِ امتیاز ساخت آن را Studiocanal خریداری کرده است. وینتربرگ در سال ۱۹۸۸ توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن را برای فیلم «جشن» به‌دست آورد. وی در سال ۲۰۱۰ فیلم Submarino (زیر دریایی) را ساخت که در شصتمین جشنواره فیلم برلین نامزد دریافت خرس طلایی شد، اما شاید بهترین و البته مهم‌ترین فیلم کارنامهٔ کاری وینتربرگ، همان «شکار» است. آخرین ساختهٔ این کارگردان فیلم Kollektivet (کمون) بود که این فیلم در بخش رقابتی کسب جایزه خرس طلایی در شصت‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین انتخاب شد و بازیگر اصلی آن، ترینه دیرهولم، برای ایفای نقش شخصیت آنا، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره را تصاحب کرد.

The Story of My Wife

The Story of My Wife / داستان همسر من

  • کارگردان: ایلدیکو انیدی
  • محصول کشور مجارستان

جیجز نیبر، بازیگر هلندی فیلم Redbad (ردبد) با دو بازیگر معروف فرانسوی، لئا سیدو و لویی گارل در فیلم «داستان همسر من» همبازی است که فیلمی عاشقانه محسوب می‌شود و موضوع خیالی یا حقیقی خیانت (در ذهن شخصیت اصلی داستان) هم در بطن آن جای دارد. کارگردانی این فیلم را ایلدیکو انیدی مجارستانی برعهده دارد که معروف‌ترین فیلم این کارگردان زن مجارستانی، فیلم On Body and Soul (در جسم و روح)، محصول سال ۲۰۱۷ بود که در نودمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در شصت‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، خرس طلایی را به‌دست آورد. فیلم «داستان همسر من» اقتباسی از یکی از آثار شاعر و رمان‌نویس درگذشته مجارستانی، مارین فاوست است. جیجز نیبر در این فیلم نقش کاپیتانی هلندی را ایفا می‌کند که دائم در سفرهایی دریایی است، همین موضوع دوری وی از همسرش سبب شک و بددلی او نسبت به‌شریک زندگی‌اش می‌شود و دائم به‌این موضوع فکر می‌کند که همسر فرانسوی‌اش در حال خیانت به‌اوست. لویی گارل نقش شخصیت مرموزی با نام دِدین را ایفا می‌کند که شاید و شاید نه، همان معشوقهٔ جوانِ همسرِ کاپیتان باشد. فیلم «داستان همسر من»، محصول سه کشور ایتالیا، مجارستان و آلمان است، اما تمامی لوکیشن‌های فیلم‌برداری در کشور آلمان بوده است. ایلدیکو انیدی برای ساخت فیلم My 20th Century (قرن بیستم من)،‌ برندهٔ دوربین طلایی جشنواره فیلم کن (یکی از جوایز جشنواره کن است که به‌بهترین فیلم اولِ بلند حاضر در یکی از بخش‌های انتخاب رسمی، دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان بین‌المللی اهداء می‌شود) شده است. این کارگردان کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و معروف‌ترین و بهترین اثرش در تمام این سال‌ها، فیلم «در جسم و روح» بوده است و باید دید فیلم جدید وی همچون آن فیلم در جشنواره‌های سینمایی می‌درخشد یا خیر.

CHARLATAN

Charlatan / شارلاتان

  • کارگردان: آگنیشکا هولاند
  • محصول کشورهای چک، ایرلند، اسلواکی و لهستان

آگنیشکا هولاند، کارگردان زن و فیلمنامه‌نویس اهل لهستان است که سابقهٔ نامزدی اسکار را در کارنامه دارد و امسال بار دیگر به‌جشنواره فیلم برلین بازگشت و کارگردانی فیلم «شارلاتان» را بر عهده داشت. هولاند بار دیگر سراغ ساخت فیلمی بیوگرافی رفته است و این مرتبه داستان در مورد یک پزشک اهل کشور چک با نام یان میکولاشک (با نقش‌آفرینی ایوان تروجان) است که از داروهای گیاهی برای درمان بیماران خود استفاده می‌کند. وی هنر خود را تنها خرج بیماران معمولی و فقرا نکرده و آنتونین زاپوتوسکی، پانزدهمین نخست ‌وزیر چکسلواکی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ و پانزدهمین رئیس ‌جمهور چکسلواکی از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۷، یکی از بیماران سرشناس وی بوده است. داستان فیلم سه دوره‌ٔ ریاستی کشور چکسلواکی و همچنین دو جنگ جهانی را دربرمی‌گیرد و بیوگرافی دلنشین هولاند، کشمکش درونی بُعد سیاه و شیطانی یان میکولاشک با بُعد روحانی وی برای ایجاد تعادل میان وجدان کاری و وظایف محوله را به‌تصویر می‌کشد. آگنیشکا هولاند سابقهٔ کارگردانی درامِ جنگی تحسین‌شدهٔ Europa, Europa (اروپا، اروپا) را در کارنامه دارد که در این فیلم مارکو هافشنایدر و جولی دلپی بازیگران اصلی بودند. دیگر فیلم معروف این کارگردان لهستانی، فیلم In Darkness (در تاریکی) بود که این فیلم داستانی واقعی را در دوران اشغال لهستان به‌دستِ آلمان نازی روایت می‌کرد. فیلم «در تاریکی» توانست در هشتادوچهارمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی شود. آگنیشکا هولاند سال گذشته نیز فیلم Mr. Jones (آقای جونز) را در جشنواره برلین داشت و این فیلم درام و دلهره‌آور،‌ در شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت می‌کرد.

Undine

Undine / اوندینه

  • کارگردان: کریستین پتزولد
  • محصول کشورهای آلمان و فرانسه

کریستین پتزولد، کارگردان و فیلمنامه‌نویس شصت ساله آلمانی، امسال فیلم درام و رمانتیک «اوندینه» را در جشنواره فیلم برلین داشت؛ فیلمی که امتیازات بسیار خوبی را از داوران دریافت کرد و یکی از شانس‌های اصلی دریافت جایزه خرس طلایی این دوره جشنواره برلین محسوب می‌شد. فیلم جدید پتزولد، روایتی مدرن از اسطوره کهن زنِ دریایی است؛ اوندینه زنی جوان و جذاب است که اگر دل به‌کسی ببندد، ‌دیگر به‌آسانی از عشق خود پا پس نمی‌کشد؛ اوندینه طعم خیانت را می‌چشد و تنها با کشتن معشوقهٔ خیانتکار آرام می‌گیرد. پائولا بیر، فرانتز روگوفسکی، مریم زارع، یاکوب ماچنتز و آن راته-پوله، بازیگران اصلی فیلم «اوندینه» هستند. پائولا بیر در فیلم نقش شخصیت اوندینه که یک تاریخ‌دان خوش‌پوش و خوش‌مشرب است را بازی می‌کند که در شهر برلین راهنمای یک موزه است. اوندینه عاشق شخصیت یوهانس است، اما یوهانس به‌خاطر زنی دیگر او را ترک می‌کند و در اینجا پای اسطوره اوندینه به‌داستان باز می‌شود. اکنون اوندینه باید مردی را که به‌او خیانت کرده است، بکشد و به‌آب برگردد، جایی که زمانی از آن فراخوانده شده بود. اوندینه تلاش می‌کند خود را از این طلسم رها سازد و سرنوشت دیگری را برای خود رقم بزند. اما در ادامه داستان ماجرایی تازه رخ می‌دهد که قتل مرد خیانتکار را به‌تعویق می‌اندازد؛ جوانی با نام کریستف بر سر راه اوندینه قرار می‌گیرد، آن‌ها به‌یکدیگر دل می‌بندند و با هم به‌قلمروهای ناشناخته‌ای از عشق سودایی قدم می‌گذارند. نماد‌های آب، باران و عشق اسطوره‌ای، به‌وفور در فیلم پتزولد دیده می‌شوند و پیوند عشق و مرگ یکی از اِلمان‌های اصلی فیلم این کارگردان اهل شهر هیلدن است که پیش‌تر در افسانهٔ اورفئوس و پرسفون بدان پرداخته شده است که منبع اصلی و قدیمی‌ترین افسانه‌ای است که اقتباسات زیادی از آن صورت گرفته است و یکی از آن‌ها «رنج‌های ورتر جوان» گوته، هم‌وطن پتزولد بوده است و حتی از «مسخ» فرانتز کافکا نیز می‌توان در این زمینه نام برد که گویا پتزولد در ساخت فیلم جدید توجه فراوانی به‌شاهکار این نویسنده داشته است. پتزولد در این فیلم بار دیگر اصطكاك میان گذشته و حال را دستمایه قرار داده است. این کارگردان آلمانی دو سال پیش تریلر Transit (ترانزیت) با بازی فرانتس روگوفسکی، باربارا آوئر، یوستوس فون دونانی، الکس برندمول و تریستان پوتر را در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله داشت. «اوندینه» پنجمین فیلم او در بخش مسابقه بین‌الملل برلین بود. این کارگردان صاحب‌سبک و برجستهٔ سینمای آلمان، در سال ۲۰۱۲ با کارگردانی فیلم Barbara «باربارا»، خرس نقره‌ای را در بخش بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از آنِ خود کرد. از دیگر ساخته‌های معروف پتزولد می‌توان به فیلم Ghosts (اشباح)، فیلم Phoenix (ققنوس) و فیلم The State I Am In (شرایطی که در آن قرار دارم) اشاره کرد. لازم به‌ذکر است پائولا بیر، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۰ را از آن خود کرد و حال باید منتظر ماند که این فیلم در دیگر جشنواره‌های سینمایی سال ۲۰۲۰ چه عملکردی خواهد داشت.

Never Rarely Sometimes Always

Never Rarely Sometimes Always / هرگز به‌ندرت گاهی همیشه

  • کارگردان: الیزا هیتمن
  • محصول کشورهای انگلستان و ایالات متحده آمریکا

الیزا هیتمن، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی، بزرگ‌شده منطقهٔ معروف بروکلین شهر نیویورک بوده و دوران حرفه‌ای کاری وی از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است و حال پس از تقریباً دوازده سال از شروع کار خود، فیلمی ساخته که در جشنواره برلین امسال، یکی از بالاترین امتیازات را از هیئت داوران برلیناله دریافت کرد و منتقدان و تماشاچیانی که موفق به‌تماشای فیلم «هرگز به‌ندرت گاهی همیشه» شده‌اند، آن را یکی از بهترین و البته متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره خوانده‌اند. فیلم داستان دو دوست جدانشدنی با نام‌های آتم و اسکایلار که دخترعمو/دختر خالهٔ یکدیگر نیز هستند را روایت می‌کند و اینکه چه آسیب‌ها و مشکلاتی برای دختران جوان در مناطق محلی و روستایی ایالت پنسيلوانيا وجود دارد. شخصیت آتم ناخواسته و البته به‌شکلی رازآلود در بستر روایی داستان، آبستن می‌شود و حال با اجتماعی طرف است که بسیار محافظه‌کار هستند و هیچ بخششی برای کسی که تصمیم دارد بچهٔ خود را سقط کند، قائل نمی‌شوند. اما شخصیت اسکایلار همچون سایر افراد جامعهٔ محلی نیست و یار همیشگی دوست خود باقی می‌ماند و در سخت‌ترین شرایط نیز وی را تنها نمی‌گذارد و این شخصیت تنها وظیفهٔ روحیه‌دادن به آتم را ندارد و فردی کاردان و باتدبیر نیز هست که در بسیاری اوقات نمی‌توان حتی یک لحظه به‌نبودن وی فکر کرد. وی به‌سختی به‌دنبال پول جمع‌کردن است تا خود و آتم بتوانند با اتوبوس به‌شهر نیویورک فرار کنند و همیشه آنچه را که دوستش نیاز دارد، فراهم می‌کند. این فیلم اولین مرتبه در جشنواره فیلم ساندنس به‌نمایش درآمد و با استقبال فراوانی از سوی تهیه‌کنندگان همراه شد و درنهایت فوکِس پیکچرز (Focus Features) حق پخش اکران جهانی آن را به‌دست آورد. فیلم الیزا هیتمن در بخش اصلی برلیناله حضور داشت و بالاتر از فیلم کریستین پتزولد، امتیاز ۳.۶ را از داوران دریافت کرد. در این فیلم بازیگرانی چون تئودور پلرین، رایان اِگ‌اولد و شارون فن ایتن نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. الیزا هیتمن در سال ۲۰۱۱ فیلم کوتاه Forever’s Gonna Start Tonight (همیشه قرار است امشب شروع شود) را در جشنواره فیلم ساندنس داشت که این فیلم نیز با استقبال خوبی از سوی منتقدان همراه شد و سایت ایندی‌وایر نیز آن را در فهرست بهترینِ بهترین‌های آن سال خود قرار داد. اولین فیلم بلند سینمایی این کارگردان زن، فیلم It Felt Like Love (حسی همچون عشق داشت)، محصول سال ۲۰۱۳ بود که این فیلم نیز اولین مرتبه در ساندنس به‌نمایش درآمد و امتیاز ۸۴ را از سایت راتن تومیتوز دریافت کرد. دومین فیلم سینمایی هیتمن، فیلم درام Beach Rats (ساحل موش‌ها) بود که در آن فیلم بازیگرانی چون هریس دیکنسون، مادلین واینستاین و کیت هاج حضور داشتند و به‌ایفای نقش پرداختند و این فیلم نیز امتیازی مشابه فیلم ابتدایی الیزا هیتمن به‌دست آورد. گفتنی است هیتمن سابقهٔ کارگردانی دو قسمت از سریال 13 Reasons Why (سیزده دلیل برای اینکه) سرویس استریم نتفلیکس را نیز در کارنامه دارد. به‌نظر می‌رسد روند صعودی این کارگردان ادامه داشته و با فیلم سوم، وی نشان داده است که حرف‌های بسیاری برای گفتن در سینما خواهد داشت و در چند سال آینده از هیتمن زیاد خواهیم شنید. گفتنی است فیلم «هرگز به‌ندرت گاهی همیشه»، خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.

Tenet

Tenet / تنت

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • محصول کشورهای انگلستان و ایالات متحده آمریکا

فیلم «تنت» جدیدترین فیلمی است که کریستوفر نولان، کارگردان آثاری چون فیلم Inception (تلقین)، فیلم The Prestige (حیثیت)، فیلم Memento (یادگاری) و سه‌گانه فیلم The Dark Knight (شوالیه تاریکی)، وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه آن را بر عهده دارد. کریستوفر نولان، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی-آمریکایی است و آخرین ساختهٔ این کارگردان، درام جنگی و تاریخی Dunkirk (دانکرک)، در هشت بخش، از جمله در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. دهمین ساخته کریستوفر نولان با بودجهٔ ساخت ۱۰۰ میلیون دلاری، فروش ۱۸۸ میلیون دلاری در خاک آمریکا و در مجموع فروش ۵۲۷ میلیون دلاری در گیشه داشت و می‌توان گفت عملکرد این فیلم در گیشه بسیار عالی بود و توانست موفقیتی دیگر را برای این فیلمساز بریتانیایی-آمریکایی ثبت کند و البته با استقبال خوبی از سوی منتقدان نیز همراه شد و در این فیلم بازیگرانی همچون تام هاردی، مارک رایلنس، هری استایلز، کنت برانا، کیلین مورفی و جیمز دارسی ایفای نقش کرده‌اند. در مورد ساختهٔ جدید نولان باید بگوییم، فیلم «تنت» یک اثر اکشن و حماسی محسوب می‌شود و حول محور تکامل و پیشرفت دنیای گسترده‌ٔ بین‌المللی جاسوسی می‌چرخد. این اثر سینمایی در هفت کشور فیلم‌برداری شده است و طبق آنچه در تریلر ابتدایی دیدیم، به‌نظر چیزی مخرب‌تر از هولوکاست هسته‌ای، هستهٔ اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا، دیمپل کاپادیا، آرون تایلر-جانسون، هیمش پاتل و کلیمانس پوزی، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «تنت» حضور دارند و به‌ایفای نقش پرداخته‌اند جالب است بدانید فیلم‌های نولان بیست‌وشش نامزدی اسکار را درمجموع داشته‌اند و با چنین کارنامه‌ای، قطعاً باید منتظر درخشش فیلم جدید وی در جشنواره‌های سینمایی ۲۰۲۰ باشیم، علی‌الخصوص گلدن گلوب، اسکار و بفتا. فیلم «تنت» برای اکران در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲۷ تیر ماه ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است.

Petrov’s Flu

Petrov’s Flu / سرماخوردگی پتروف

  • کارگردان: کیریل سربرنیکوف
  • محصول کشور روسیه

کیریل سربرنیکوف روسی امسال با فیلم «سرماخوردگی پتروف» در جشنواره‌های سینمایی حضور خواهد داشت و اگر جشنواره فیلم کن برگزار شود، بالاخره می‌تواند خود در این مراسم حضور داشته باشد. سربرنیکوف قرار بود در سال ۲۰۱۸ با فیلم Summer (تابستان) در جشنواره فیلم کن حضور پیدا کند، اما وی تحت بازداشت خانگی در شهر مسکو بود و این حبس خانگی در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ به‌پایان رسید و حال وی مشکلی برای حضور در کن و دیگر جشنواره‌های سینمایی امسال نخواهد داشت، البته اگر این مرتبه ویروس کرونا جلوی این اتفاق را نگیرد. فیلم «سرماخوردگی پتروف» اثری متفاوت و درامی سورئال تعریف شده و روایت اعضای خانواده‌ای در شهر یکتارنبریگ روسیه بوده که خیلی زود معلوم می‌شود هرکدام از این افراد، رازی را از دیگران مخفی نگه داشته است. تهیه‌کنندگی این فیلم را دوست قدیمی کیریل سربرنیکوف، ایلیا استوارت از Moscow-based Hype Film بر عهده دارد و دو شرکت فیلمسازی France’s Logical Pictures و Swiss company Bord Cadre نیز دیگر تهیه‌کنندگان این پروژه هستند. فیلم «سرماخوردگی پتروف»، هشتمین فیلم رسمی این کارگردان روسی محسوب می‌شود که با ساخت فیلم‌های Playing the Victim (نقش قربانی را بازی کردن)، Yuri's Day (روز یوری) و The Student (دانشجو) شناخته شده است. آخرین فیلم این کارگردان، فیلم «تابستان» بود که این فیلم درام برای رقابت در کسب نخل طلای هفتادویکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود.

The Eyes of Tammy Faye

The Eyes of Tammy Faye / چشمان تیمی فِی

  • کارگردان: مایکل شوالتر
  • محصول کشور ایالات متحده آمریکا

مایکل شوالتر، کارگردان فیلم‌هایی چون Two Night Stand (رابطه دو شبه)، The Big Sick (بیمار بزرگ) و Hello, My Name Is Doris (سلام، اسم من دوریس است)، کارگردان فیلم زندگینامه‌ای «چشمان تیمی فِی» شرکت فیلمسازی فاکس سرچ‌لایت (Fox Searchlight) خواهد بود. جسیکا چستین، بازیگر و تهیه‌کنندهٔ سینمای هالیوود با اندرو گارفیلد آمریکایی-بریتانیایی در این فیلم همبازی خواهد بود. فیلم «چشمان تیمی فِی» براساس مستندی با همین عنوان به‌کارگردانی فنتون بیلی و رندی بارباتو از مجموعهٔ «دنیای عجیب» ساخته خواهد شد و داستان آن در مورد معروفیت عجیب‌وغریب و غیرعادی و دوران ظهور، اوج گرفتن و افول دو برنامه‌ساز تلویزیونی با نام‌های جیم و تیمی فِی بیکر است که نقش این دو نفر را قرار است اندرو گارفیلد و جسیکا چستین ایفا کنند. جیم و تیمی فِی بیکر در دههٔ ۷۰ و ۸۰ میلادی برنامهٔ تلویزیونی خود را ساختند و زمان زیادی طول نکشید که برنامهٔ آن‌ها یکی از معروف‌ترین برنامه‌های مذهبی تلویزیون شد و تکریم و ستایش عشق، مورد پذیرش قرار گرفتن، شکوفایی و نیکبختی سرلوحهٔ کار این برنامه بود. تیمی فِی بیکر را با آن مژه‌های فراموش‌نشدنی، سرودخوانی متفاوت و خاص خود و اشتیاق و علاقه‌اش به‌تمامی مردم و در آغوش گرفتن هر قشری از جامعه می‌شناسند که به‌معروفیتی افسانه‌ای نیز دست پیدا کرد. اما خب سرانجام این برنامه خوب نبود و مشکلات مالی و کمبود بودجه، رقبای حقه‌باز که برای زیر کشیدن این برنامهٔ موفق دست به هر کاری می‌زدند و همچنین اتهامات جنسی به‌سازندگان آن، ضربهٔ سختی به‌محبوبیت و موفقیت برنامهٔ «چشمان تیمی فِی» زد و حتی ازدواج جیم و تیمی فِی بیکر نیز از این گزندها در امان نماند. جسیکا چیستن علاوه‌بر نقش‌آفرینی در این فیلم، درکنار کِلی کارمایکل و شرکت فیلمسازی وی، یعنی Freckle Films، از تهیه‌کنندگان فیلم «چشمان تیمی فِی» هستند و یوردانا مولیک نیز تهیه‌کنندگی اجرایی این پروژه را بر عهده دارد. اب یلویا، نگارش فیلمنامه فیلم جدید شرکت فیلمسازی فاکس سرچ‌لایت را انجام خواهد داد.

نظرات خود را در مورد این مطلب و فیلم‌های معرفی‌شده با زومجی در میان بگذارید.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده