نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹

بیوگرافی لورا درن؛ برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار ۲۰۲۰

در این مطلب به معرفی لورا درن، بازیگر معروف آمریکایی خواهیم پرداخت و با وی بیشتر آشنا می‌شویم. با زومجی همراه باشید.


لورا درن در ۱۰ فوریه سال ۱۹۶۷ در لس آنجلس در کالیفرنیا به‌دنیا آمد. او دختر بروس درن و داین لد، هنرپیشگان سرشناس آمریکایی است که یک خواهر نیز دارد که در ۱۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. به واسطه پدر و مادری بازیگر، لورا نیز به سمت بازیگری کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ در فیلم White Lightning و در سال ۱۹۷۴ در فیلم Alice Doesn't Live Here Anymore نقش آفرینی کرد که نام او در عوامل فیلم قرار داده نشد. فیلم Foxes به‌کارگردانی آدریان لین که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد، اولین تجربه جدی و رسمی درن در سینما بود و پس از آن در فیلم Ladies and Gentlemen, The Fabulous Stains، محصول سال ۱۹۸۲ نقش آفرینی کرد. در همان اوایل دهه ۸۰ درن به تلویزیون نیز وارد شد، اما نقش خیلی مهمی را در این دوره بازی نکرد و حضورش در تلویزیون بیشتر بازی در فیلم‌های تلویزیونی یا حضور کوتاه در یک قسمت از یک سریال خلاصه می‌شد. حال لوران درن، برنده جایزه اسکار ۲۰۲۰ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است و به همین مناسبت، نگاهی به زندگی وی خواهیم داشت.

در ادامه شاهد حضور درن در آثاری چون فیلم Teachers در سال ۱۹۸۴ که موفقیت تجاری خوبی به همراه داشت، فیلم Mask و فیلم Smooth Talk در سال ۱۹۸۵، از دیگر آثار درن بودند. در سال ۱۹۸۶ شاهد حضور درن در فیلم Blue Velvet به‌کارگردانی دیوید لینچ بودیم که جدی‌ترین نقش‌آفرینی او تا به آن روز بود و توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. پس از بازی در فیلم Fat Man and Little Boy در سال ۱۹۸۹، درن وارد دهه ۹۰ میلادی شد که در واقع شروعی برای کارنامه و شهرت او نیز بود. در ابتدا درن در فیلم Wild at Heart بار دیگر با دیوید لینچ همکاری کرد و این فیلم با بازی نیکلاس کیج در سال ۱۹۹۰ منتشر شد و پس از آن درن در سال ۱۹۹۱ در فیلم Rambling Rose به‌کارگردانی فیلم مارتا کولیج جلوی دوربین رفت و این فیلم به موفقیت بزرگی برای او تبدیل شد. درن برای بازی در فیلم Rambling Rose موفق شد برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار و همچنین گلدن گلوب شود، اما در نهایت از دریافت هر دو جایزه ناکام ماند. 

فیلم Jurassic Park

در سال ۱۹۹۲ درن در فیلم Afterburn محصول شبکه HBO نقش آفرینی کرد که برای بازی در این فیلم تلویزیونی وی موفق شد برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه امی و همچنین برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود و او در دومین تلاش خود در گلدن گلوب توانست در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی، برنده جایزه شود. پس از آن شاهد حضور درن در فیلم Jurassic Park به‌کارگردانی استیون اسپیلبرگ بودیم که این فیلم در سال ۱۹۹۳ به‌روی پرده‌های سینما رفت و موفقیت تجاری فیلم باعث شد تا درن پیش از قبل در بین عموم شناخته شود. در همان سال درن در فیلم A Perfect World به‌کارگردانی و با بازی کلینت ایستوود نیز جلوی دوربین رفت که در این فیلم او با کوین کاستنر نیز هم‌بازی شد. همچنین درن به ادامه حضورش در تلویزیون نیز ادامه داد و در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان بازیگر مهمان در سریال Fallen Angels بازی کرد که باعث شد تا برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه امی شود.

در ادامه شاهد حضور درن در آثاری چون فیلم Citizen Ruth به‌کارگردانی الکساندر پین در سال ۱۹۹۶ و فیلم October Sky به‌کارگردانی جو جانسون در سال ۱۹۹۹ بودیم و در طول آن وی به حضور در نقش‌های کوتاه در تلویزیون نیز ادامه داد و در سال ۱۹۹۷ در دو قسمت از سریال Ellen به ایفای نقش پرداخت و برای سومین‌بار نامزد دریافت جایزه امی شد. پس از آن شاهد حضور درن در فیلم The Baby Dance، محصول شبکه شوتایم بودیم که این فیلم تلویزیونی در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و درن برای بازی در این فیلم برای سومین‌بار توانست نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود. شروع قرن جدید چندان برای درن درخشان نبود و ما طی سال‌های آغازین قرن جدید شاهد او را در آثاری چون فیلم Dr. T & the Women، فیلم Daddy and Them، فیلم Focus، فیلم I Am Sam، فیلم Novocaine، فیلم We Don't Live Here Anymore و فیلم Lonely Hearts بودیم که دیگر خبری از عملکرد درخشان درن نبود. حتی بازگشت کوتاه در فیلم Jurassic Park III نیز نتیجه خاصی برای او نداشت. بااین حال، در سال ۲۰۰۶ شاهد همکاری دوباره درن با دیوید لینچ در فیلم Inland Empire بودیم و با بازی در فیلم Recount محصول شبکه HBO دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

سریال Twin Peaks

درن برای بازی در این فیلم تلویزیونی برای چهارمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و امی شد و با وجود ناکامی دوباره در امی، درن توانست برای دومین‌بار برای بازی در فیلم Recount جایزه امی در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی را دریافت کند. در همین حال شاهد حضور درن در آثاری مثل فیلم Little Fockers، فیلم Everything Must Go و فیلم Tenderness بودیم که با وجود حضور ستارگانی مثل رابرت دنیرو، بن استیلر و راسل کرو، آثاری متوسط و ضعیف در کارنامه لورا درن بودند. در سال ۲۰۱۲ درن در فیلم The Master با پل توماس اندرسون و واکین فینیکس همکاری کرد و با اینکه توفیقی در فصل جوایز برای وی نداشت، اما باعث بهبود کارنامه سینمایی درن شد و در همین زمان شاهد حضور درن در سریال Enlightened بودیم. درن برای بازی در این سریال کمدی درام شبکه HBO موفق شد برای پنجمین‌بار نامزد دریافت جایزه امی شود و برای پنجمین‌بار هم در کسب این جایزه ناکام ماند. در مقابل او برای پنجمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب نیز شد و توانست برای بازی در سریال Enlightened، برای سومین‌بار جایزه گلدن گلوب را دریافت کند که برخلاف دو جایزه قبلی، او اینبار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک سریال کمدی یا موزیکال این جایزه را دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۴ شاهد حضور درن در آثاری چون فیلم The Fault in Our Stars به‌کارگردانی جاش بون، فیلم 99Homes و فیلم When the Game Stands Tall بودیم، اما او برای بازی در فیلم Wild به‌کارگردانی ژان-مارک ولی بار دیگر به سطح اول دنیای سینما یعنی جوایز اسکار بازگشت. درن برای بازی در فیلم Wild توانست در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود و شاید عجیب باشد بدانید که او در جوایز گلدن گلوب برای این فیلم حتی نامزد نشد! در هر حال درن برای دومین‌بار در اسکار ناکام ماند، اما موفقیت بزرگی پس از سال‌ها برای وی به‌حساب می‌آمد. در ادامه شاهد حضور درن در آثاری چون فیلم Certain Women به‌کارگردانی کلی رایشراد محصول سال ۲۰۱۶، فیلم The Founder به‌کارگردانی جان لی هنکاک محصول سال ۲۰۱۶ و فیلم Wilson به‌کارگردانی کریگ جانسون محصول سال ۲۰۱۷، بودیم، اما موفقیت اصلی درن در طی این سال‌ها بازی در یک سریال تلویزیونی دیگر بود. درن در همکاری دوباره و موفق دیگرش با شبکه HBO در سال ۲۰۱۷ در سریال Big Little Lies نقش‌آفرینی کرد که بازی او تحسین زیادی را به‌همراه داشت.

سریال Big Little Lies

بازی تحسین برانگیز درن باعث شد تا او برای ششمین‌بار نامزد دریافت جایزه امی شود و بالاخره طلسم جایزه نگرفتنش از این مراسم با دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل نقش زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی را بشکند. او همچنین برای ششمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد و توانست برای چهارمین‌بار در بخش مشابه امی، جایزه گلدن گلوب دریافت کند. درن همچنین در فصل دوم سریال Big Little Lies نیز بازگشت که تا به این لحظه باعث تکرار موفقیت‌های فصل اول این سریال نشده است. درن در سال ۲۰۱۷ در ابتدا در همکاری دوباره با الکساندر پین در فیلم Downsizing با بازی مت دیمون نقش‌آفرینی کرد و سپس شاهد حضور وی در فیلم Star Wars: The Last Jedi به‌کارگردانی رایان جانسون، بودیم. همچنین در سال ۲۰۱۷ شاهد همکاری دوباره لورا درن با دیوید لینچ در فصل سوم سریال Twin Peaks نیز بودیم. همکاری شبکه HBO و درن در فیلم The Tale ادامه پیدا کرد و این فیلم تلویزیونی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و درن توانست برای هفتمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و همچنین امی شود که در هر دو مراسم ناکام ماند.

Marriage story

پس از حضور در فیلم Trial by Fire و فیلم Cold Pursuit، درن با دو فیلم به استقبال سال ۲۰۱۹ رفت و علاوه‌بر انتشار فصل دوم سریال دروغ‌های کوچک بزرگ، شاهد حضور درن در فیلم Marriage Story به‌کارگردانی نوآ بامباک و فیلم Little Women به‌کارگردانی گرتا گرویک، بودیم که با اینکه بازی در فیلم زنان کوچک در حال حاضر خیلی توفیقی جز تحسین تماشاگران و منتقدان برای وی در پی نداشته، اما بازی در فیلم داستان ازدواج باعث شد تا درن برای هشتمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود و برای پنجمین‌بار و اینبار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن در یک اثر سینمایی این جایزه را دریافت کند. او همچنین برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه بفتا شد و توانست این جایزه را نیز ببرد. لورا درن که در مراسم‌های بسیاری برای بازی در فیلم Marriage Story توانسته بود یا نامزد شود یا جایزه ببرد، برای سومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده