// دوشنبه, ۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

مقایسه بازی PUBG در پی سی و موبایل

با انتشار رسمی نسخه انگلیسی بازی PUBG Mobile در این مقاله بزرگترین تفاو‌ت‌های نسخه موبایل را با نسخه‌های پی‌سی بیان می‌کنیم.

با تولید و عرضه نسل جدید گوشی‌های موبایل، سخت‌افزار قدرتمند این تلفن‌های هوشمند باعث شد تا بازیسازان دست بازتری برای پورت یا توسعه‌‌ بازی‌های موبایل با کیفیت داشته باشند. به عنوان مثال، همین چند وقت پیش بود که اسکوئر انیکس در اقدامی جالب بازی Final Fantasy XV را با نام Final Fantasy: Pocket Edition برای اندروید و iOS‌ منتشر کرد که در آن شخصیت‌های آشنای دنیای فاینال فانتزی را به صورت چیبی یا کوچک شده دنبال می‌کردیم و ماجراهای ناکتیس و دوستانش را باری دیگر با دیدی متفاوت تجربه می‌کردیم. جامعه عظیم دارندگان گوشی‌های موبایل و دسترسی آسان به بازی‌های موبایل باعث شده تا استودیو و شرکت‌های بسیاری بدون احساس محدودیت، اقدام به توسعه‌ بازی‌های مشابه و بعضا کپی برابر اصل کنند و در نتیجه این موضوع دلیل قانع‌کننده برای استودیوهای سازنده بازی‌های اورجینال است تا خود آستین‌ها را برای پورت بازی‌های خود روی موبایل بالا بزنند. به ویژه از چند ماه گذشته که هر روز شاهد انتشار اخباری از استقبال بی‌نظیر بازیکنان از نسخه پیش از موعد بازی PlayerUnknown's Battlegrounds بودیم، توسعه‌دهندگان موبایل زیادی اقدام به انتشار بازی‌هایی مشابه با موضوع بتل رویال کردند که از جهات مختلف کپی‌برداری‌های بی‌کیفیتی از بازی PUBG بودند.

بازی PUBG Mobile

هرچند بعدها شاهد عرضه بازی‌هایی مانند Rules of Survival بودیم که از لحاظ سرور و کیفیت آثاری رضایت‌بخش محسوب می‌شدند، اما هنوز هم نبود اپیک گیمز و بلوهول،‌ سردمداران عرضه بازی های بتل رویال پابجی و فورتنایت در گوشی‌های موبایل باعث می‌شد تا کمبودهایی را از این جهت شاهد باشیم. اما در نهایت در ماه‌های گذشته با ورود کمپانی چینی تنسنت گیمز و استودیوی اپیک گیمز، اخبار خوشحال کننده‌ای مبنی بر عرضه نسخه موبایل دو بازی محبوب Fortnite و PUBG برای موبایل به گوش رسید. اکنون این دو بازی به صورت محدود در iOS و اندروید در دسترس قرار گرفته‌اند و ما هم در زومجی قصد داریم تا در چند مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های نسخه موبایل این دو بازی با نسخه پی‌سی یا کنسول‌های آنها بپردازیم.

در اولین مقاله به سراغ بازی PUBG Mobile و نسخه پی‌سی PlayerUnknown's Battlegrounds رفته‌ایم تا به صورت خلاصه نگاهی به تفاوت‌ها داشته باشیم. در ابتدای مقاله باید گفت که بازی در هر دو پلتفرم از لحاظ مکانیزم گیم‌پلی مشابه یکدیگر است و تفاوت‌ها تنها به رابطه کاربری یا محتوای بیشتر در موبایل خلاصه می‌شود. به همین دلیل در صورتی که پیش از این پابجی را تجربه کرده باشید، به راحتی با نسخه موبایل آن هم ارتباط خواهید گرفت.

اما پیش از اشاره به تفاوت‌ها، اکنون دو نسخه از بازی PUBG در دسترس قرار دارد. یکی از این بازی‌ها PUBG Army Attack، ساخته استودیوی Tim است که درحقیقت نسخه‌ای آرکید شده با ویژگی نبرد دریایی محسوب می‌شود و دیگری PUBG Exhilarating است که بیشتر یک پورت کامل از نسخه پی‌سی و ایکس‌باکس وان است. در این مقاله تمرکز ما روی تفاوت‌های PUBG Exhilarating، محصول استودیوی لایت‌اسپید خواهد بود.

بازی PUBG Mobile

شمارش حاضران هواپیما

سازندگان ترجیح داده‌اند تا در PUBG Mobile شمارنده معکوس تعداد مسافران هواپیما را نمایش دهند. وجود این ویژگی فرصتی عالی برای پیدا کردن مکان‌های خلوت یا شلوغ به بازیکنان داده است و با اندکی زیرکی می‌توانید بهترین محل برای پرش با چتر را با توجه به مهارت خود پیدا کنید.

نمایش مسیر پرواز هواپیما و فاصله تا مارک

برخلاف نسخه پی‌سی، مسیر حرکت هواپیما با خط‌چین مستقیم مشخص شده است. به ویژه در موبایل به دلیل کیفیت پایین‌تر بافت‌ها، تشخیص محل فرود بدون نقشه امری مشکل است و به همین دلیل این مسیر به شما در پیدا کردن بهترین محل فرود کمک می‌کند. این موضوع در مارک‌ها هم صدق می‌کند و با زدن مارک روی نقشه، فاصله شما با محل مشخص شده نمایش داده می‌شود.

بازی موبایل PUBG

ارتفاع از سطح زمین

مانند نمایش مسیر پرواز هواپیما، تشخیص ارتفاع از سطح زمین هم به دلیل گرافیک پایین‌تر نسخه موبایل، کمی مشکل است. به کمک این نمودار می‌توانید به راحت زمان باز کردن چتر را مشخص کنید و فرودی دقیق و بدون دردسر را به همراه سایر هم تیمی‌های خود داشته باشید.

آیتم‌های کمتر و ساختمان‌ها

پیدا کردن بسته‌های درمانی در پابجی موبایل مشکل‌تر از پی‌سی است

هرچند نقشه بازی مستقیم از روی پی‌سی پورت شده، اما هنوز هم با توجه به راندمان پایین‌تر گوشی‌های موبایل سازندگان تغییراتی را در برخی از ساختمان‌ها ایجاد کرده‌اند. برداشتن دیوارها، کم شدن درب بین اتاق‌ها یا پنجره‌های بدون شیشه چندی از این تغییرات هستند که به روان‌تر اجرا شدن بازی‌ها در موبایل کمک کرده‌اند. از سوی دیگر آیتم‌ها هم به نسبت نسخه‌ پی‌سی کمتر در دسترس قرار دارند و به ویژه در زمینه آیتم‌های درمانی باید بیشتر جستجو کنید.

نمایش آیتم‌های روی زمین

در پابجی موبایل زمانی که روی مجموعه‌ای از آیتم‌ها می‌روید، به لطف رابط کاربری جدید و باز شدن منویی از آیتم‌ها، آسان‌تر و سریع‌تر می‌توانید سلاح‌ یا سایر تجهیزات را بردارید. در ضمن شخصیت شما برخی آیتم‌های مورد نیازش را که با رنگ نارنجی مشخص شده باشد، به طور اتوماتیک بر می‌دارد.

بازی PUBG Mobile

نمایش متفاوت نتیجه‌ها

نحوه نمایش نتیجه‌ بازی در پابجی موبایل نسبت به رایانه‌های شخصی کمی متفاوت است. از جمله‌ی این تغییرات می‌توانیم به نمایش عملکردمان نسبت به سایر اعضای تیم اشاره کنیم. با اتمام هر دست، عملکرد شما با اسلاید‌هایی گرافیکی نمایش داده می‌شود و حتی امکان ذخیره تصویر برای اشتراک‌گذاری در نرم‌افزارهای اجتماعی مهیا شده است. این اسلاید‌ها اما در صورتی که آخرین فرد گروه باشید که کشته شده‌اید با ظاهری متفاوت و امتیازدهی بازی همراه می‌شود. با نگاهی به این اسلاید می‌توانید عملکرد خودتان را نسبت به سایر هم‌تیمی‌ها مشاهده کنید. بازی همچنین در بخش Your Grade شما را در سه دسته S ،SS و SSS طبقه بندی می‌کند.

تغییر گرافیکی لوت‌باکس‌ها

با نگاهی کوتاه به نحوه‌ی باز شدن لوت‌باکس‌ها یا ریوارد‌ها به یاد بازی Overwatch می‌افتید. با جمع‌آوری BP می‌توانیم باکس‌‌های جوایز را خریداری کنیم که دارای آیتم‌های پوشیدنی نظیر کلاه، پیرهن، شلوار یا کفش هستند. سازندگان با انیمیشن زیبایی باز شدن آیتم‌ها را طراحی کرده‌اند که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. اما به دلیل رایگان بودن بازی، برخی محتوای رایج موبایل هم در این بازی تعبیه شده است. با انجام یک سری ماموریت، باید با ورود به صفحه اچیومنت‌ها اقدام به جمع‌آوری XP و BP کنید.

بازی PUBG Mobile

سیستم افزایش سطح

با دریافت XP سطح شما افزایش می‌یابد

سیستم افزایش سطح در پابجی موبایل یکی دیگر از تفاوت‌های این بازی بتل رویال با نسخه‌ سایر پلتفرم‌ها است. با کشتن دشمنان، پیروزی در رقابت یا باز کردن لوت‌باکس‌ها، XP مورد نیاز را برای افزایش سطح به دست می‌آورید. افزایش سطح همینطور با اسلایدهای زیبایی نمایش داده می‌شود که پیش از این هم در بازی‌ها نمونه آن را مشاهده کرده بودیم.

هدفگیری خودکار

خب اگر این بازی را روی پی‌سی تجربه کرده باشید و سپس روی موبایل مشغول بازی کردن شوید، حتما به آسانی کشتن دشمنان و به اصطلاح افزایش Kill پی برده‌اید. دلیل این موضوع هدفگیری خودکار بازی است به شکلی که اگر نشانه را نزدیک دشمن بگیرید، اتوماتیک تیرهای شما به حریف برخورد می‌کند. این موضوع باعث شده تا تعداد کیل‌ها در این بازی بیشتر از نسخه پی‌سی یا ایکس‌باکس وان شود. علاوه بر این شایعاتی مبنی بر وجود بات‌ها در بازی شنیده‌ می‌شود که هنوز سازندگان واکنشی نشان نداده‌اند.

بازی PUBG Mobile

فاصله از هم تیمی‌ها

بازیکنان نسخه پی‌سی به خوبی می‌دانند که در جریان بازی تنها نام هم گروهی‌ها و شماره آنها نمایش داده می‌شود و بازیکنان نمی‌توانند از فاصله خود با هم‌گروهیشان به صورت دقیق مطلع شوند. در PUBG Mobile اما فاصله بازیکنان از یکدیگر با عددی زیر نام آنها نمایش داده می‌شود و بازیکنان آسان‌تر قادر به همراهی یکدیگر هستند.

نمایش محل شلیک دشمن

نقشه کوچک سمت راست بالا، در پابجی موبایل کاربرد منحصر به فردی دارد و آن نمایش محل تیراندازی است. به لطف این ویژگی‌ می‌توانید محل اختفاء حریف را پیدا کنید، یا از درگیر شدن سایر بازیکنان مطلع شوید. این ویژگی بالانس مناسبی را برای ویژگی هدفگیری خودکار به وجود آورده است.

بازی PUBG Mobile

دکمه‌ای برای نگاه به اطراف

برای نگاه کردن به اطراف باید انگشت خود را روی چشم نگه‌ دارید و انگشت خود را بکشید

با توجه به حرکت دوربین با لمس نمایشگر، توسعه‌دهنده دکمه‌ای را با ظاهر چشم در رابط کاربری تعبیه کرده است که به لطف آن، می‌توانید در حال دویدن هم نگاهی را به اطراف خود برای یافتن دشمنان بی‌اندازید. البته با توجه به اجبار نگه داشتن چشم، چرخاندن دوربین کمی مشکل شده است.

مرگ پایان بازی

برخلاف نسخه پی‌سی که می‌توانید کیل‌کم کشته شدن خود را تماشا کنید، با کشته شدن در بازی PUBG Mobile بازی تمام می‌شود و به لابی اصلی باز می‌گردید.

بازی PUBG Mobile

در پایان نباید فراموش کرد که اکنون در مراحل آزمایشی بازی PUBG Mobile هستیم و به همین دلیل مشکلات سرور به وفور در بازی دیده می‌شوند. قطعی‌های بسیار، معلق ماندن در آسمان، باز نشدن چتر یا مشکلاتی از این قبیل گاه و بی‌گاه به سراغتان می‌آید. با این حال، اگر پینگ و اینترنت مناسبی داشته باشید، مسلما تجربه‌ی بهتری را خواهید داشت. شما همینطور با کمک Hub‌ و اتصال ماوس و کیبورد به گوشی می‌‌توانید به تجربه بازی با ماوس یا کیبورد بپردازید، هرچند برای تیر زدن باید از دکمه‌های رابط کاربری کمک بگیرید. از طرفی، به نظر می‌رسد تا حداقل سطح ۱۰، بات‌های بسیاری در بازی حضور دارند و طبق شایعات این بات‌ها باعث شده‌اند تا بازی کمی آسان‌تر باشد، هرچند با توجه به سکوت سازندگان هنوز نمی‌توانیم با اطمینان از درست یا اشتباه بودن این ادعا اطمینان پیدا کنیم.

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های مختلف نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی و قیمت انواع برندهای گوشی نظیر  قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده