بررسی بازی موبایل Kingdom Rush Origins
سالیان بسیار دور که همه چیز در صلح و آرامش به سر میبرد، ناگهان ... هیچوقت در قصهها صلح پایدار نیست. این بار اتفاقات بازی، نبرد بین الفها و موجودات اهریمنی است که قصد از بین بردن همه چیز را دارند و باید مقابل آنها ایستاد و تا آخرین قطره خون، جنگید. داستانگویی بر عهدهی میانپردههای کمیک و دیالوگ کاراکترهای بازی است. داستان نیمخطی بازی، از نظر سازندگان کاملا ساده و بیاهمیت است و ما نیز از این اتفاق خوشحال هستیم. مطمئنا هیچ کسی برای داستان و این موارد اضافی، بازیهای این سبک را دنبال نمیکند و هدف از ساختن و حتی بازی کردن این گونه بازیها به طور حتم چیز دیگری است. خط داستانی بازی صرفا برای متصل کردن مراحل و توجیه اتفاقاتی که در طول مراحل رخ میدهد، است. این کار باعث شده تا داستان دست و پا گیر نشود و به گیمپلی که ستون اصلی بازی است، آسیبی وارد نکند و همین نکته، یکی از نقاط قوت بازی محسوب میشود.
Origins همانند نامش کاملا به ریشهها و نسخههای قبل خود پایبند است و از لحاظ گیمپلی هیچ تفاوتی با سه نسخه قبلی خود ندارد. چهار نوع Tower با ارتقاءهای مخصوص به خود وجود دارند که با توجه به نقشه بازی و دشمنان، میتوان از آن استفاده کرد. این اساس بازی Kingdom Rush است و در Origins نیز بازی به همین شکل دنبال میشود. در اساس گیمپلی سری Kingdom Rush هیچ تغییری ایجاد نشده و به همین دلیل کسانی که نسخههای قبل را بازی کردهاند، کاملا با بازی آشنا هستند، اما به این حرکت، انتقاد نیز وارد است. Kingdom Rush Origins تقریبا همان نسخههای قبلی است که در آن فقط Towerها تغییر ظاهری پیدا کرده و تغییرات کوچکی نیز در دشمنان ایجاد شده است. بازی بیش از اینکه یک نسخه مستقل از دو بازی قبل این سری باشد، شبیه به مراحل اضافی برای نسخههای قبل است که چند تغییر کوچک در بخشهای فرعی گیمپلی دارد. بیشتر تلاش تیم روی بالانس کردن بازی بوده و بدون شک میتوان گفت Origins از این حیث بهترین بازی سری است. طی آموزشهایی که در طول بازی به شما داده میشود با شیب منطقی سختی بازی، گام به گام در این 15 مرحله با تکنیکهای بازی آشنایی پیدا کرده و این مراحل که هرکدام فرمول منحصر به فردی دارند، را به اتمام خواهید رساند. طراحی مراحل ابتکاری و خلاقانه در این سبک، یکی از شاخصههای سازندگان این بازی در دو نسخه قبل بود و حال حاصل کار آنها به اوج پختگی رسیده است. استفاده از پتانسیل طراحی هنری مراحل و داستان فانتزی بازی، باعث شده Origins به یکی از 5 بازی برتر ( اگر نگوییم برترین ) در این سبک تبدیل شود. مرحلهای که اژدهای درون دریاچه با دَم جادویی خود، تعدادی از برجهای دفاعی شما را از کار میاندازد، فقط گوشهای از ذوق هنری و خلاقیت تیم سازنده است و این را در مراحل دیگر نیز یکایک میتوان دید.
در بازی ۴ نوع برج با ۴ مرحله ارتقاء برای هرکدام وجود دارد که آخرین مرحله به دو شاخه تقسیم میشود و با توجه به نیازتان باید یکی از دو ارتقاء را برای Level چهارم انتخاب کنید. بعد از رسیدن به آخرین درجهی ارتقاء، میتوان برای هر برج امکانات اضافهای چون تیر گیج کننده مخصوص آرچرها و گلولههای آتشین برای توپخانه خریداری کرد. هر مرحله استراتژی خاص خود را میطلبد، به همین دلیل نمیتوان با یک روش که در مراحل قبل کارساز بوده یا استفاده از یک نوع برج به موفقیت رسید. به دلیل طراحی مراحل متنوع و دشمنان مختلف که تا آخرین مرحله نیز کلاسهای جدیدی از آنها معرفی میشود، شما به تمام برجها نیاز دارید و چیدن صحیح آنهاست که موفقیت شما را رقم میزند. در مکانهایی که میتوانید تعداد برجهای زیادی بسازید، ایجاد یک سربازخانه میتواند به شما در متوقف کردن حرکت دشمنان کمک فراوانی کند، حال اینکه در نزدیکی سربازخانه چه برجهای دیگری بسازید، وابسته به دشمنان شما در آن مرحله است. همین چالشهای کوچک طی روند منطقی بازی به هرچه جذابتر شدن بازی کمک شایانی کرده، به شکلی که علاوه بر ادامهی بازی، ترغیب میشوید تا مراحل قبلی را با روشی دیگر به اتمام برسانید.
مثل گذشته میتوانید یکی از قهرمانان داستان را به انتخاب در طول مراحل بازی کنترل کنید. این قهرمان که قدرتهای مخصوص به خود را دارد، در طول بازی به یکی از مهمترین نیروهای شما تبدیل میشود. علاوه بر نکات مثبتی که این قهرمانان در طی بازی دارند، ایراداتی نیز در آنها دیده میشود. اولین ایراد در کنترل کردن آن است که هنگام نبردهای شلوغ ، کاملا دست و پا گیر میشود. برای انتخاب و هدایت این شخصیت باید خودش یا تصویر کوچکش در گوشه تصویر را لمس کرد. یک لمس اشتباه ممکن است عاقبت جبران ناپذیری داشته باشد که تعداد دفعاتی که به این مشکل برمیخورید، کم نیست. علاوه بر آن، هوش مصنوعی آن نیز نوساناتی دارد که کمی به بازی ضربه میزند و نمونهاش نیز بیتفاوت بودن آن نسبت به دشمنان در هنگام حرکت است. همین ایراداتی که ذکر شد، در نسخههای قبل نیز به صورت پررنگتری وجود داشت و خوشبختانه در Origins نسبت به قبل شاهد بهبودهایی هستیم اما باز هم جای کار بیشتری داشت. همه چیز به اینجا ختم نمیشود. بازی با قیمت ۲.۹۹ دلار در فروشگاههای گوگل و اپل به فروش میرسد و در بازی به 3 قهرمان دسترسی دارید اما برای اینکه از ۶ قهرمان دیگر استفاده کنید، نیاز به پرداخت مبلغی جداگانه دارید و این حرکت برای چنین بازی که رایگان نیست، غیرعاقلانه است. در چنین مواردی حتی مخاطب ترجیح میدهد به جای تجربه هر ۳ قهرمان، با یکی از آنها تمام مراحل را به اتمام برساند زیرا المانهای نقشآفرینی گنجانده شده در هیرو را فقط میتوان با بازی کردن بیشتر آن کاراکتر بدست آورد.
یکی از شاخصههای Kingdom Rush که باعث شد از ابتدا توجه زیادی به خود جلب کند، جلوههای بصری آن بود. طراحیهایی که همه با دست کشیده شده اند و بیشتر از اینکه به یک مرحله شباهت داشته باشند، مانند نقاشیهای کودکانه است. در همه جای بازی مانند برجها یا نیروهای دشمن امضای خاصی از این طراحی وجود دارد و حسی لذت بخش و شیرین را در طول بازی، به شما القا میکند بنابراین به زودی نمیتوانید بازی را فراموش کنید. با یک نگاه کلی در ظاهر Origins و مراحلی چون The Unseelie Court بیش از پیش به این موضوع پی میبریم که برای داشتن یک بازی زیبا نیازی به مدلهای سه بعدی پرجزئیات نیست. البته باید به این نکته اشاره کرد که Origins از نظر فنی نیز سربلند بیرون آمده است. بازی در صحنههای شلوغ و پر برخورد، حتی در تلفنهای هوشمند با سخت افزار ضعیفتر نیز بدون هیچ افت فریم یا مشکل دیگر اجرا میشود. بازی در بخش های دیگر نیز یک اثر کامل است. از موسیقیهای نسبتا حماسی بازی تا صداگذاری کاراکترها و افکتهای بازی، همه به خوبی کار شدهاند و نمیتوان ایراد خاصی از آنها گرفت، به جز چند باگ و مشکل فنی مانند صدای بالای افکتها که در آخرین بهروزرسانی کاملا برطرف شده و با خیال راحت میتوانید این نبرد حماسی را تمام و کمال تجربه کنید.
دانلود از گوگل پلی/ دانلود از آیتونز
تهیه شده در زومجی
Kingdom Rush Origins
نقاط قوت
- گیمپلی اعتیادآور و لذت بخش
- طراحی هنری شگفتانگیز
- بهترین بالانس در این سری
نقاط ضعف
- ایرادات جزئی در هوش مصنوعی
- کمبود نوآوری و تغییرات نسبت به نسخههای قبل
- تعداد کم قهرمانان قابل بازی