Street Power Football با اینکه به سراغ فوتبال خیابانی رفته، ولی از آن دست بازی‌هایی است که حتی اگر عاشق فوتبال هم باشید نباید از چند متری آن رد شوید! با بررسی بازی همراه باشید. 

اگر شما هم طرفدار فوتبال باشید، احتمالا با تماشای تصاویر و خواندن توضیحات بازی Street Power Football، حسابی دل‌تان را برای داشتن یک تجربه مفرح و سرگرم‌کننده صابون خواهید زد. اینکه بتوانید در یک بازی با محوریت فوتبال خیابانی و با شخصیت‌های به‌ظاهر بامزه در زمین‌های مختلف فوتبال بازی کنید، در مینی‌گیم‌های آن به حریف‌تان لایی بزنید یا در نمایش حرکات تکنیکی مهارت‌تان با توپ را به رخ بکشید، حسابی هیجان‌انگیز و جذاب است. اما آیا این جذابیت‌ها، در عمل هم رخ می‌دهند و تجربه‌ای واقعا مفرح برای‌تان فراهم می‌کنند؟ یا نه Street Power Football هم به یکی دیگر از بازی‌هایی تبدیل می‌شود که پس از یکی دو ساعت باید آن را کنار گذاشت و دیگر هم سراغش نرفت؟ با زومجی و بررسی بازی همراه باشید تا جواب این سوال‌ها را بدهیم. 

دسته‌ای از بازی‌ها هستند که برای پیدا کردن مشکلات آن‌ها یا برعکس لذت بردن ازشان، باید کمی به بازی زمان داد و با مکانیک‌های مختلفش درگیر شد. ولی خب Street Power Football، اصلا در این دسته از بازی‌ها قرار نمی‌گیرد و دروغ چرا از همان اولین باری که یکی از حالت‌هایش را بازی کنید، آنقدر دقیق ایراد‌هایش را به رخ‌تان می‌کشد تا بفهمید که اگر برای وقت و اعصاب خودتان ارزش قائل هستید، بهتر است کلا قید این اثر را بزنید! فرقی هم نمی‌کند که چقدر طرفدار فوتبال و مخصوصا از نوع خیابانی آن باشید. 

حالت شوت‌زنی در بازی Street Power Football

Street Power Football، مصداق بارزی برای این موضوع است که چرا جزییات فنی و مخصوصا فیزیک، در یک بازی اینچنینی اهمیت دارند. برای مثال بارها در ویدیو‌ها و مطالب مختلف به این اشاره کرده‌ایم که فرضا پس از تعویض موتور سری فیفا به فراست‌بایت، این بازی با یک سری مشکلات از حیث فیزیک دست و پنجه نرم می‌کند و مثلا برخورد‌های بازیکنان با یکدیگر و مواردی از آن دست گاهی حسابی مصنوعی شده و حتی در جریان بازی هم تاثیر می‌گذارد. اما شما که غریبه نیستید پس از تجربه کردن Street Power Football، تازه متوجه می‌شویم که فیزیک یک بازی ورزشی چقدر می‌تواند بد باشد. در واقع، در این اثر بدون اغراق حتی حرکت دادن درست بازیکنان هم کار عذاب‌آوری است؛ چه برسد به مواردی مثل پاس دادن، شوت زدن و ... که مشکلات خاص خودشان را دارند. 

اینکه به سراغ ورزش فوتبال بروید و تجربه‌ای از آن ارائه کنید که ذره‌ای هیجان ندارد، کار سختی است که سازندگان بازی Street Power Football موفق به انجامش شده‌اند

بله؛ درست است که Street Power Football اثری با حال و هوای آرکید است و طبیعتا نباید هم از آن انتظار داشت که شوت‌ها یا پاس‌هایش به دقیق‌ترین شکل باشند و تجربه‌ای نزدیک به شبیه‌ساز ارائه دهند. ولی متاسفانه مشکل بازی در این زمینه، خیلی عمیق‌تر از این است که بتوانیم با آرکید خطاب کردنش از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم. در واقع در Street Power Football، همه‌چیز به‌شکل عجیبی آزاردهنده است و مثلا وقتی حالت فوتبال خیابانی بازی را تجربه می‌کنید، حسرت حرکت دادن راحت بازیکنان یا دادن چند پاس درست به هم‌تیمی‌ها در دل‌تان می‌ماند یا فرضا وقتی در حال تجربه حالت شوت‌زنی بازی هستید، از آنجایی که اصلا وضعیت فیزیک توپ در بازی منطق خاصی ندارد، کار بسیار سختی در زدن توپ به برخی اهداف خواهید داشت. 

زمین چمن در بازی Street Power Football

البته که مشکلات بازی، فقط به فیزیک ضعیف و آزاردهنده آن خلاصه نمی‌شوند. Street Power Football، چند حالت بازی مختلف دارد. اصلی‌ترین بخش بازی، حالت داستانی‌مانند آن است به‌تان اجازه می‌دهد شخصیت خودتان را انتخاب کنید و بعد با حضور در شهر‌های مختلف دنیا و شرکت در رقابت‌ها، به شهرت برسید. ایده کلی این بخش خیلی هم خوب است ولی خب مشکل، از آنجایی آغاز می‌شود که تجربه آن خیلی زود و نهایتا پس از یک ساعت که همه حالت‌های زیرمجموعه این بخش را بیش از یکی دو بار بازی کردید، شدیدا کسل‌کننده و تکراری می‌شود. حتی حضور چهره معروفی در فوتبال خیابانی که هر از گاهی ظاهر شده و شما را به شهر جدیدی معرفی می‌کند هم تاثیر خاصی در بهتر شدن این حالت نمی‌ذارد. 

حالت دیگری که Street Power Football در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، امکان تجربه مینی‌گیم‌های مختلف آن به شکل مجزا است. برای مثال، می‌توانید در یکی از این موارد تجربه فوتبال خیابانی سه در برابر سه را داشته باشید، مینی‌گیم دیگری شما را در چالشی برای هدف قرار دادن آیتم‌های مختلف با توپ قرار می‌دهد، در مورد بعدی باید با لایی زدن به حریف‌تان به گل برسید و در نهایت هم حالت حرکت نمایشی را داریم که در آن با کلید‌زنی درست، می‌توانید حرکات تکنیکی مختلفی را انجام دهید و امتیاز جمع کنید. تمام این حالت‌ها، در ظاهر جالب و برای اثر اینچنینی مناسب به‌نظر می‌رسند ولی Street Power Football، به شکل عجیبی یک کار واقعا سخت را انجام داده و آن هم اینکه در یک بازی با محوریت فوتبال که اصلا اسمش با هیجان و انرژی گره خورده، تجربه‌ای شدیدا حوصله‌سربر و بی‌روح ارائه کرده است! کاری که واقعا به این راحتی‌ها رخ نمی‌دهد!

چالش های بازی Street Power Football

برای درک بهتر این موضوع، اجازه بدهید کمی بیش‌تر در قضیه دقیق‌تر شویم. اگر حالت فوتبال خیابانی را انتخاب کنید، اولین مشکلی که بعد از سر و کله زدن با فیزیک واقعا بد بازی با آن روبه‌رو خواهید شد، این است که در Street Power Football عملا چیزی به اسم چالش در رقابت‌ها وجود ندارد. بازیکنان مختلف بازی، یک سری حرکت ویژه دارند که پس از پُر شدن نوار مربوطه، می‌توان از آن‌ها استفاده کنید. حال این نوار چطور پر می‌شود؟ کافی است چند بار پشت سر هم کلید دریبل را بزنید تا در کم‌تر از پنج ثانیه حرکت ویژه شما شارژ شود. خب حال حرکت ویژه چه‌کاری انجام می‌دهد؟ بله از هر نقطه زمین که آن را اجرا کنید، یک گل برای تیم‌تان خواهید داشت! در نتیجه کل کاری که باید در بازی انجام بدهید، این است که پس از به‌دست آوردن توپ حتی بدون نیاز به حرکت چند بار کلید دریبل را پشت سر هم بزنید، ضربه ویژه را شارژ کنید و تبریک می‌گویم شما به گل رسیده‌اید. اگر هم به دنبال فوتبال بازی کردن با کارهایی مثل پاس دادن و ... هستید که خب مانع بزرگی به اسم فیزیک بد بازی همیشه مقابل‌تان است تا تجربه‌ای واقعا آزاردهنده داشته باشید. 

خب اگر قید فوتبال بازی کردن را بزنیم و سراغ مینی‌گیم‌های دیگر بازی برویم هم وضعیت بهبود زیادی پیدا نمی‌کند. در حالت شوت‌زنی به سمت اهداف، بزرگ‌ترین مشکل پیش‌رو، جدا از فیزیک عجیب توپ،‌ زاویه واقعا بد دوربین است. تصور کنید شما از طریق نشانه‌گرفتن یک فلش به سمت اهداف باید توپ را به سمت آن‌ها بفرستید ولی خب دوربین بازی، همیشه حالتی زاویه‌دار دارد و در نتیجه قادر نخواهید بود خیلی دید درستی داشته باشید. البته درست حدس زدید، بازی امکان عوض کردن دوربین به شکل دستی را فراهم کرده ولی خب برای این کار هم فقط دو حالت صفر و یکی در نظر گرفته شده است؛ یعنی یا باید کاملا به راست بروید یا کاملا به چپ و این امکان که دوربین را در زاویه مطلوب خودتان نگه دارید در نظر گرفته نشده است. نتیجه این کار هم این است که برای هدف قرار دادن آیتم‌ها، باید چند بار آزمون و خطا داشته باشید که نتیجه‌اش چیزی جز امتیاز پایین نیست. 

فوتبال بازی کردن در بازی Street Power Football

بله حالا که در این حالت هم چیزی نصیب‌مان نشد، به سراغ حالت دریبل‌زنی یا همان لایی زدن به حریف برویم. این مسابقه که در محیطی مثل یک قفس و با دروازه‌های بسیار کوچک بازی می‌شود، به این شکل است که باید با زدن درست کلید‌ها، به حریف‌تان لایی بزنید یا در موقعیت دفاعی اجازه ندهید وی به شما لایی بزند و بعد هم به گل برسید. انصافا ایده کلی این بخش بد نیست و حداقل کمی هیجان دارد ولی بازهم آن مشکل فیزیک در اینجا حسابی خودش را نشان می‌دهد؛ به‌طوریکه گاهی پس از اینکه یک دریبل موفق زدید، به‌جای اینکه در اختیار شما باشد و حریف‌تان را پشت سر بگذارید، دقیقا عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و توپ در موقعیتی ایده‌آل به حریف می‌رسد و گل می‌خورید. یعنی شما هرکاری را که باید به بهترین شکل انجام داده‌اید و گل خورده‌اید! زیبا نیست؟

بازی Street Power Football حتی در قالب یک اثر ۱۰ یا ۲۰ دلاری هم ارزش تجربه خاصی ندارد ولی نکته جالب اینکه قیمت بازی، ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است!

آخرین امیدمان به لذت بردن از Street Power Football، در حالت انجام دادن حرکات نمایشی است؛ جایی که مثل فری استایلر‌ها باید کارهای مختلفی با توپ انجام بدهید و امتیاز جمع کنید. این بخش بهترین حالت بازی است و در آن در تجربه‌ای نزدیک به بازی‌های ریتمیک، کلید‌های مختلف را در زمان درست بزنید و جدا از آن، حرکاتی را قابل‌اجرا هستند یاد بگیرید و با زدن پشت سر هم آن‌ها، حسابی تماشاگران را سرگرم کنید. هرچند اگر تنوع حرکات در این بخش بیش‌تر بود می‌شد لذت بیش‌تری هم از آن برد، ولی در کل این بخش کم‌نقص‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش بازی است که می‌توان «کمی» با آن سرگرم شد. Street Power Football همچنین یک بخش چندنفره هم دارد که می‌توان آن را با دعوت از یک دوست تجربه کرد؛ با این حال حتی تجربه بازی با یک بازیکن واقعی هم چیزی از مشکلات آن کم نمی‌کند. 

حالت دریبل‌زنی در بازی Street Power Football

Street Power Football البته یک سری ویژگی‌های نسبتا قابل‌قبول دیگر هم دارد؛ مثلا طراحی بازیکنان در بازی به شکل بامزه و مناسبِ حال‌و‌هوای آن طراحی شده است یا سلیقه سازندگان در انتخاب موسیقی‌ها مناسب به‌نظر می‌رسد. ولی می‌دانید چه چیزی حتی بیش‌تر از فیزیک واقعا بد و ایراد‌های دیگر بازی عذاب‌آور است؟ شاید باورتان نشود ولی سازندگان Street Power Football، برای چنین اثری برچسب قیمت ۵۰ دلاری را در نظر گرفته‌اند! یعنی شما با پرداخت مبلغی که ۱۰ دلار کم‌تر از آثار AAA است، یک بازی فوتبال خیابانی را تجربه خواهید کرد که نه ذره‌ای هیجان دارد، نه حالت درست و حسابی برای بازی کردن ارائه می‌دهد و نه می‌تواند ذره‌ای مفرح بودن ورزشی مثل فوتبال را منتقل کند. پس اگر با خواندن متن تا اینجا به این نتیجه نرسیده‌اید، اجازه بدهید به‌عنوان حرف پایانی رک بگویم که Street Power Football حتی برای یک اثر ۱۰ دلاری هم ارزش تجربه کردن را ندارد؛ چه برسد به اثری که ۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده است! پس هرجا که این بازی را دیدید، با بیش‌تری سرعتی که می‌توانید از آن فاصله بگیرید.

بررسی بازی روی پلی‌استیشن 4 و از طریق کد ارسال‌شده توسط ناشر صورت گرفته است.


منبع زومجی

Street Power Football

برخی بازی‌ها به شکلی هستند که اصلا حتی ارزش امتحان کردن و تجربه کوتاه مدت را هم ندارند و خب Street Power Football، دقیقا یکی از همین بازی‌ها است. سازندگان این اثر ورزش مفرحی مثل فوتبال و مخصوصا نوعِ خیابانی آن را انتخاب کرده و در عوض، اثری بدون ذره‌ای هیجان و لذت ارائه کرده‌اند. مشکلاتی چون فیزیک شدیدا مشکل‌دار حتی برای یک تجربه آرکید و موارد آزاردهنده در اکثر حالت‌های بازی، در کنار برچسب عجیب و غریب ۵۰ دلاری که بیش‌تر چیزی شبیه به یک شوخی بی‌مزه است، باعث می‌شوند تا فقط پیشنهاد کنیم که تحت هیچ شرایطی، حتی اگر عاشق فوتبال هم باشید، به سراغ این اثر نروید.
افشین پیروزی

4

نقاط قوت

  • + حالت اجرای حرکات تکنیکی نسبتا جالب

نقاط ضعف

  • - فیزیک بسیار ضعیف و آزاردهنده
  • - مشکلات ساختاری شدید در اکثر حالت‌های بازی
  • - نبود چالشی که باعث هیجان و لذت در بازی شود
  • - قیمت ۵۰ دلاری که اصلا در حد محتوای ارائه‌شده نیست
  • - یکنواخت شدن پس از گذشت نهایتا نیم ساعت اول آن
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده