نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Mulan - مولان

فیلم مولان (Mulan) اخیرا در سرویس استریم دیزنی پلاس به نمایش درآمد و منتقدان با ثبت نمرات نسبتا خوبی، معتقد بودند که این اثر روح و جان انیمیشن اصلی را ندارد.

فیلم Mulan یا در زبان فارسی «مولان» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، درام، خانوادگی و اکشن 2020 از  شرکت والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست کارگردان هنرمند و با استعدادی به‌نام نیکی کارو، که در رزومه خود آثاری مانند فیلم The Zookeeper's Wife (همسر نگهبان باغ وحش)، فیلم McFarland, USA‎ (مک‌فارلند، آمریکا)، فیلم North Country (سرزمین شمالی)، فیلم Whale Rider (سوارکار نهنگ) و سریال Anne with an E (آنه با یک ای) و غیره را دارد، ساخته شده است. در فیلم مولان، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند لیو ییفئی در نقش هوآ مولان، کریستال رائو در نقش کودکی مولان، دانی ین در نقش فرمانده تانگ، جیسون اسکات لی در نقش بوری خان، یوسون ان در نقش چن هونگوی، گونگ لی در نقش ژیانگ لنگ، جت لی در نقش امپراطور چین، زی ما در نقش هوآ ژو، رزالیند چائو در نقش هوآ لی، زانا تنگ در نقش هوآ ژیو، ران یوان در نقش گروهبان چانگ و جون یو در نقش کریکت و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مولان در ابتدا در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۰ (۱۹ اسفند ۱۳۹۸) در سالن‌های هالیوود که در شهر لس آنجلس قرار دارد، برای منتقدان نمایش داده شد. علاوه‌بر این، قرار بود که این فیلم در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۴ شهریور ۱۳۹۹) در سینماهای ایالات متحده اکران شود اما درنهایت تصمیم بر این شد که در سرویس استریم دیزنی پلاس نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۶۸ را از بین ۴۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده ریک جافا، آماندا سیلور، لورن هاینک و الیزابت مارتین بوده است. فیلمنامه این فیلم براساس داستانی است که در انیمیشن Mulan، ساخته بری کوک و تونی بانکرافت و همچنین شخصیت محبوبی که کو مائوچیین خلق کرده، نوشته شده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم کریس بندر به همراه جیک وینر و جیسون تی. رید فعالیت کرد. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. از طرف دیگر هم ۲۱۵ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۹ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم Mulan در سرویس استریم دیزنی پلاس به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Mulan از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در ابتدای این فیلم، امپراطور کشور چین حکمی صادر می‌کند که برای دفاع از کشور دربرابر مهاجمان شمالی، در هر خانواده باید یک مرد داوطلب شود و به جنگ برود. به همین ترتیب هوآ مولان، بزرگ‌ترین دختر یک جنگجوی شریف و نجیب، داوطلب می‌شود که جای پدر خود را در میدان مبارزه بگیرد؛ زیرا پدرش بیمار است و قدرت جنگیدن ندارد. هوآ مولان خودش را به شکل یک مرد در می‌آورد و در هر مرحله این نبرد، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. او باید قدرت درونی خودش را مهار کند و توانایی‌های واقعی خودش را بپذیرد. این یک ماجراجویی حماسی است که او را تبدیل به یک جنگجوی نجیب و شریف می‌کند. همین ماجراجویی باعث می‌شود تا او احترام یک ملت قدرشناس و... یک پدر مفتخر را به‌دست بیاورد.

مولان در میدان جنگ در فیلم Mulan

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Mulan بیندازیم:

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم مولان روح شما را تازه می‌کند. با اینکه این فیلم آنطور که برنامه‌ریزی شده بود به نمایش در نیامد، اما هیچ زمان بهتر دیگری برای نمایش این اثر وجود نداشت.

استیو پاند | The Wrap

۷۹ از ۱۰۰

اگر شما تمام چیزهای مختلفی را که حول محور این فیلم وجود دارد (مانند این نمایش غیرمعمول در این سال غیرمعمول) را فاکتور بگیرید، متوجه می‌شوید که مولان یک اثر واقعا خوب است؛ اثری که با قلب بزرگ و دیدگاه تازه‌ای به این داستان نزدیک می‌شود و آن را برای مخاطب تعریف می‌کند.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

آیا قرار است این فیلم هالیوود را نجات دهد؟ نه، احتمالا اینطور نیست. اما می‌تواند جمعه شب شما را نجات دهد و این بالاخره یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

نیکولاس باربر | بی بی سی

۶۰ از ۱۰۰

فیلم جدید نیکی کارو یک اثر درام زیبا، خوش ساخت، حماسی و خانواده‌پسند است که رنگ‌های درخشان، جلوه‌های بسیار زیبا و مضامین قابل تحسین دارد. اما شما زمانی می‌توانید بیشتری لذت را ببرید که انتظار یک اثر خوبِ نوجوانانه را داشته باشید نه یک نقطه عطف برجسته سینمایی.

مولان با لباس قرمز و تیر و کمان مقابل کوهستان برفی در فیلم Mulan دیزنی

مالی فریمن | اسکرین رنت

۶۰ از ۱۰۰

مولان یک لایو اکشن اقتباسی کاملا خوب است؛ اثری که یک سری جادوی دیزنی و جلوه‌های بصری زیبا را به نمایش می‌گذارد. اما سرانجام باز هم یک اثر اکشن متوسط است.

دیوید سیمز | آتلانتیک

۵۵ از ۱۰۰

فیلم مولان به‌سادگی داستان یک قهرمانی را نشان می‌دهد که در آن، یک زن توانمند تلاش می‌کند تا با جنگیدن، جایگاه خود را به‌دست بیاورد و احترام کسب کند. چیز دیگری وجود ندارد که به این داستان اضافه شود.

ریچارد لاسون | ونیتی فر

۴۵ از ۱۰۰

فیلم Mulan افتضاح نیست؛ فقط یک اثر بی‌جان و روح است. یک محصول بی‌روح که احتمالا نه طرفداران سرسخت را راضی و خشنود نگه می‌دارد و نه باعث می‌شود که نسل جدیدی از طرفداران آن را بپسندند.

سم سی. مک | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

نسخه بازسازی فیلم مولان از شرکت والت دیزنی، بدترین جنبه‌های نسخه انیمیشنی سال ۱۹۹۸ را بازیافت کرده است. حتی در اجرای همان چند جنبه مختلف و خوب هم به‌طرز بدی شکست خورد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Mulan نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب و در عین حال سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده